Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    879
    Hva Keynes hadde ment om finanspolitikken vet ingen.

Det er stor forskjell på å gjøre privat sektor ekspansiv ved skattesenking eller ved å øke off forbruk. Hvis du senker skattene vil inntektene til off sektor minke sin aktivitet med det resultat at etterspørselsøkningen uteblir. Mao er du like langt.

Venter du at alle økonomer har ment noe om internfakturing? Det er innlysende at fakturamengden øker jo flere som skal konkurrere. Mere byråkrati...

Flere referanser? Husker ikke navnene og ikke lar de seg søke opp på nettet. Men jeg husker navn som Ringstad, Benestad, Vale.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Hva Keynes hadde ment om finanspolitikken vet ingen.
    Det vet vi vel….Keynes mente at staten skulle bruke finanspolitikk til å motvirke konjunktursvingninger….

Gjest skrev:
    Det er stor forskjell på å gjøre privat sektor ekspansiv ved skattesenking eller ved å øke off forbruk. Hvis du senker skattene vil inntektene til off sektor minke sin aktivitet med det resultat at etterspørselsøkningen uteblir. Mao er du like langt.
    Snakker du om budsjettbalansen eller ekspansiv finanspolitikk...?
    En senking av skattene vil gjøre at privat forbruk øker.

En senking av skattene vil gjøre at multiplikatoreffekten blir større som også gir større aktivitet.

I Norges situasjon er det vel egentlig ikke noe mål i seg selv at vi skal ha budsjettbalanse….budsjettet er ekspansivt nok med 400 MRD i overskudd…

Gjest skrev:
    Venter du at alle økonomer har ment noe om internfakturing? Det er innlysende at fakturamengden øker jo flere som skal konkurrere. Mere byråkrati...
    Internfakturering har ingen ting med konkurranse å gjøre….poenget med internfakturering er å synliggjøre kostander…

Gjest skrev:
    Flere referanser? Husker ikke navnene og ikke lar de seg søke opp på nettet. Men jeg husker navn som Ringstad, Benestad, Vale.
    Skal jeg også nevne noen navn..som har sagt noe uspesifisert, om et tema vi egentlig ikke vet hva er….

Kan du nevne et ti-tall av disse hundre bøkene du har lest…?

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Regner med at du mener Vidar Ringstad...

Hva med ”Samfunss økonomi 3 – offentlig økonomi og økonomisk politikk”.

Hele kapittel 9 er jo noe du bør lese – men det har du sikkert gjort…

Jeg siterer like fullt litt fra side 373…
    ”…Det er en overordent årsak til at offentlig virksomhet generelt sett kan forventes å være mindre effektiv enn privat i en kapitalistisk markedsøkonomi: Private bedrifter vil normalt måtte konkurrere med hverandre……I offentlig virksomhet har en ikke denne overlevningsmekanismen, noe som gir ulike aktørgrupper spillerom for å realisere egne målsetninger på fellesskapets bekostning……………..

Analyser av effektivitetsforskjeller mellom offentlig og privat virksomhet viser noe sprikende resultater. Det gir likevel rimelig godt grunnlag fro å hevde at det gjennomgående er slike effektivitetsforskjeller mellom offentlig og privat virksomhet som resultatene fra mer teoretisk pregede analyser tilsier…”

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    ernie70 skrev:
    Begynner å bli lei nå.
    Håper du vurdere å skrote TVen og si opp avisen. Etter 100+ dager med nisselaget er man vel klar for en personlig tragedie.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    bjornh skrev:
    Mindre penger, færre øvelser. Jeg har vært ute med soldater som nesten ikke har hatt med seg befal på Bivuakk I og såvidt på Bivuakk II.

Det har noe med saken å gjøre.
    Mener du at dette skyldes internfakturering og at det ikke hadde vært slik hvis man fortsatt hadde drevet på gamlemåten...

Min oppfatning er vel at dette først og fremest skyldes en statid undergraving av Forsvarsbudsjettet, endrete satsningsområder og restruktureinger (Altså mer fokus på ny innkjøp av materiell).

FRP er vel et av to partier som mener Forsvaret bør få mer penger!

(Er vel ikke spesiellt imponert over hvor AP styrer skuta disse dagene, mtp legedekning i Afganistan sov..)

Mvh
    OMF
    Med det gamle systemet ville ikke øvelsene ha funnet sted uten befal. Det er ikke tillat å sende vernepliktige ut på øvelser uten ansvarlig befal til stede.

Jeg tviler på at Forsvaret får de pengene det trenger uansett parti. Til det er det for øyeblikket for nedbygd, og uten den størrelsen det faktisk trenger for å være troverdig. Når det gjelder materiell, så er det en kjensgjerning at moderne materiell stadig blir dyrere pga. utviklingskostnader og teknologisk nivå.

Når det gjelder leger, hadde nok krisen kommet uansett. Legene forlanger svært høye lønninger og goder. Løsningen på det er, på sikt, å øke antallet leger vi utdanner pr. år. For å skape større konkurranse på markedet.

Mvh. Bjørn

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    bjornh skrev:
    Med det gamle systemet ville ikke øvelsene ha funnet sted uten befal. Det er ikke tillat å sende vernepliktige ut på øvelser uten ansvarlig befal til stede.
    Internfakturering har vel ingen ting med UD 2-1 å gjøre…?

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    879
    Keynes ville ikke brukt slike virkemidler i dag da situasjonen i dag er en annen enn på 30 tallet. Keynesiansk økonomisk politikk ble forlatt på 70-tallet. Den ble prøvd da, men virket dårlig.

Lærebok for vg skole er nok bra den. Vært hos naboen og lånt? Det Ringstad skriver er hans egne synspunkt og fortolkninger. Økonomi er ikke en eksakt vitenskap, og han må gjerne mene det du refererer der. Som sagt så finnes det mange kritiske økonomer og Ringstad er ikke den som utmerker seg med det.

Det er ikke ekspansiv finanspolitikk når det er overskudd på statsbudsjettet.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Synes ellers den Per var herlig på radioen i dag tidlig. Et par departementer hadde som svar på fullmakt- og forskriftsbrevet svart med å vise til Odin.no. Det mente Per var arrogant! Det er godt ressonert av en som mener byråkratiet bruker for mye ressurser på dill. Det er altså bedre at en deprtementskonsulent bruker tid på å finne frem opplysninger, skriver et brev,, journalfører osv, enn at en partisekretær eller Sandberg selv bruker litt tid forran pc-en og finner ting ut på egen hånd???? Og forresten, de glemte å sende brev til Kultur- og kirkedepartementet. Selvfølgelig ikke et uttrykk for Frps poiltikk. Kun en inkurie :p

Mvh
    Sniff

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Keynes ville ikke brukt slike virkemidler i dag da situasjonen i dag er en annen enn på 30 tallet. Keynesiansk økonomisk politikk ble forlatt på 70-tallet. Den ble prøvd da, men virket dårlig.
    Det er du som har brukt Keynes som referanse for at du har rett….at du nå sier at Keynes teorier ikke er riktig sier vel sitt…..

Gjest skrev:
    Lærebok for vg skole er nok bra den. Vært hos naboen og lånt? Det Ringstad skriver er hans egne synspunkt og fortolkninger. Økonomi er ikke en eksakt vitenskap, og han må gjerne mene det du refererer der.
    Du er litt på tynn is nå…..ville vel kanskje droppet den eplekjekke tonene

Du har selv hevdet å ha lest metervis med økonomisk faglitteratur….jeg regner med at vi da snakker om hyllemeter – noe jeg vil anslå utgjør nærmere 100 bøker…men du snakket kanskje om lengden på teksten du har lest…?

Igjen…det var du som henviste til Ringstad – ikke jeg….
    Når Ringstad oppsummerer hva som er resultatene fra teoretiske og empiriske studier – så er vel ikke det noe du kan avfeie med at det er hans egne synspunkter…?

Gjest skrev:
    Det er ikke ekspansiv finanspolitikk når det er overskudd på statsbudsjettet.
    Tull….
    Så du vil altså hevde at hvis FRP for neste års budsjett – reduserer skattene og øker utgiftene med rundt 400 000 000 000,- så er dette allikevel ikke et ekspansitvt budsjett…..

Igjen….hvilke bøker er det du har lest….?

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    879
    Du leser dårlig det jeg skriver.

Jeg har referert til Keynes som en markedskritisk økonom sammen med andre, fordi du ba om det. Jeg bruker ikke Keynes som sannhetsvitne for noe jeg har ment her.

Det er et faktum at samfunnsvitenskapene ikke er eksakte, heller ikke økonomi. Det en økonom skriver er derfor et utrykk for hvordan han selv tolker virkeligheten. Det er mao ikke objektivt.

Å senke skattene er ikke ekspansivt i seg selv. Å øke utgiftene på statsbudsjettet er ekspansivt, forutsatt at andre faktorer holde stablie.

Dette skjønner du ikke, så du kan godt slutte å skrive om det. Du lærer deg ikke økonomi med å låne en lærebok av naboen og bla litt...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Jeg har referert til Keynes som en markedskritisk økonom sammen med andre, fordi du ba om det. Jeg bruker ikke Keynes som sannhetsvitne for noe jeg har ment her.
    Kan du være litt mer spesifikk med hvor Keynes er markedskritisk….at man mener at staten kan bruke en aktiv finanspolitikk for å motvirke konjunkturer på grunn av manglende elastisitet i tilbud/etterspør av arbeidskraft - i motsetning til Adam Smiths usynelig hånd er jo på ingen måte et argument for Keynes var kritisk til markedet som sådan…..

Gjest skrev:
    Det er et faktum at samfunnsvitenskapene ikke er eksakte, heller ikke økonomi. Det en økonom skriver er derfor et utrykk for hvordan han selv tolker virkeligheten. Det er mao ikke objektivt.
    Dette er tåkeprat….du refererte til noen norske økonomer som var kritiske til privatisering….jeg har nå referert til den ene av dem –som ikke virker spesielt kritisk. Så enten vet du ikke hva disse står for, eller så skjønner du ikke det de skriver, eller så bløffet du……ikke kom her og si at det bare er synsing…

Gjest skrev:
    Å senke skattene er ikke ekspansivt i seg selv. Å øke utgiftene på statsbudsjettet er ekspansivt.
    Det er budsjettbalansen som i stor grad avgjør om et budsjett er ekspansivt eller ikke. Budsjettbalansen påvirkes av statens inntekter (skatter/avgifter) og utgifter. Som tidligere nevnt vil et skattelette gi noe annen effekt enn økt offentlig forbruk, men i det store bildet så virker dette likt.

At du hevder at et skattelette ikke er ekspansivt vitner igjen om at disse bøkene er noe du har skrytt på deg…. Reduserer man skattene med 10 MRD – så betyr det rett og slett at Norges befolkning får 10 MRD mer å rutte med…..disse pengene bruker de, og det vil selvsagt føre til økt aktivitet i økonomien…altså det virker ekspansivt!

Gjest skrev:
    Dette skjønner du ikke, så du kan godt slutte å skrive om det. Du lærer deg ikke økonomi med å låne en lærebok av naboen og bla litt...
    Hvorfor angriper du hele tiden mitt kunnskapsnivå…jeg har aldri sagt at jeg ikke har lest faglitteratur, jeg har heller aldri sagt at jeg ikke har kunnskap om økonomi - noe du også har hevdet….. Synes du selv kan rydde opp i dette, og nevne noen av disse 100 bøkene du har lest….

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    879
    Enten er du siviløkonom eller så er du det ikke. Jeg tror ikke det, men du kan godt uttrykke deg klart.

Hva du tror om meg er din egen sak.

Hvis du tar 10 mrd fra off sektor og gir skattelette så bytter du etterspørselsveksten fra off til privat sektor. Hva som er ekspansivt med det tror jeg bare det er Fr.p-ere som forstår.

Hvis du forutsetter at off sektor går som før er det et greit ressonement. Men det gjorde du ikke.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    En del usakligheter og tull er slettet. Når det gjelder diskusjonsetikette og generell forventet opptreden, henvises det til å lese Hifisentralens regel 1.

Diskuter saklig og høflig, men det ventes ikke enighet mellom deltakerne i tråden.

bjornh, moderator

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vi er sikkert enige om ytterpunktene.
    Ingen mener vel at staten skal drive pølsebua på hjørnet, - og vi er kanskje enige om at Stortinget ikke skal være en bedriftsforsamling som driver as.Norge kun etter lønnsomhetsprinsipp...

I mellom der er vi sterkt uenige om hvordan staten skal designes.

For meg er Norge et utrolig godt land, der vi har full frihet og alle muligheter, også til å bli rik. Finnes vel nok av eksempler på det. Vi klager høylydt over høye avgifter på bensin og alkohol, men når det blir det største problemet vårt, har vi egentlig ikke så mange store problemer. Skjønt det vil alltid være ting som kan bli bedre, spesielt innenfor helsesektoren.

Men Frp framstår som en doktor, som vil behandle hodepine med amputasjon av bena. Selv om det hadde holdt med et par paracet..

I etterkrigstiden når landet ble bygget hadde vi politikere som evnet å stille de rette spørsmålene, for gjennom det å finne de rette svarene. Slike politikere vil jeg ha, da har vi en bedre garanti for at svarene blir de rette.
    Frp mener å ha de rette svarene - men uten å først ha stilt de gode spørsmålene. Er det noen som ser forskjellen på det?

Hva vil f.eks det norske folk tjene på at Frp kutter 1 mrd i kulturstøtten? Hva vil vi miste? Alle festivaler? Hvor er gevinsten?
    Og hva tjener vi på at Statoil blir 100% privateid? Hva vil vi tape? Slike ting lurer jeg på..

Et parti som mener å ha alle de rette svarene, uten å ha evnen til å stille gode spørsmål skremmer meg.

EDIT: Hvis f.eks et kutt på 1 mrd til kultur (som for meg gir maks 350kr pr år i mindre skatt) vil rasere tilbud som jeg nyter godt av, så vil jeg heller betale den skatten med glede. Er det i det hele tatt noen som tenker på slikt??

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    879
    Godt innlegg! Å stille de riktige spørsmålene er ofte viktigere enn å gi svar på (feil) spørsmål.

Mangelen på analyse er et problem i Fr.p. En god analyse starter alltid med en god/relevant/riktig problemstilling.

Fr.p drives som en bedrift i et marked. De prøver å gi folk det de vil ha, og er ukritisk til det folk sier de vil ha. Målet er bare å gi det de fleste ber om.

Som å spørre en unge om hva vi skal ha til middag: Mc Donalds hver dag...

Kulturpolitikken er en skandale. Hvis Fr.p sin kulturpolitikk hadde fått råde, så hadde vi ikke harr verdensforfattere som Ibsen, Bjørnson, Hamsun...Alle disse levde på kunstnerlønn fordi de solgte lite i sin samtid.
    I stedet for disse verdensnavnene ville vi hatt storselgeren Muus. Muus skrev noe vi kan kalle kiosklitteratur rundt århundreskiftet 1800/1900. De som har lest dette kategoriserer det som værre enn dagens kiosklitteratur.

Fr.p står for kulturstagnasjon.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel…jeg tror jeg legger inn årene for denne gangen…det tar for mye tid og energi. Jeg har i den siste tiden også følt at jeg har fått en rolle jeg ikke helt kjenner meg igjen i – jeg er faktisk ikke en ”die hard” FRPer…., men jeg lar meg provosere av det jeg oppfatter som feilaktige og løgnaktige beskrivelser av FRP sin politikk.

Jeg bør vel avklare mitt politiske standpunkt først som sist (Noe jeg også har gjort tidligere) og jeg befinner meg vel et sted mellom FRP og Venstre. Dette rett og slett fordi FRP har dårlig politikk på områder som kultur, landbruk, integrering og en del andre områder.

Jeg synes det er synd at samfunnsdebatten er blitt såpass tabloid som den er…så også her på sentralen.
    Mest provoserende finner jeg vel den stilletiende aksepten for at ting skal være som de er….

Hvis det er av noen betydning så har jeg tatt siviløkonomutdanning.

Mvh
    OMF

S

Slubbert

Gjest
    Merkelig at andre land produserer noe kultur i det hele tatt, siden staten der ikke styrer alt.

Generell regel: Når myndighetene tar i noe blir det enten dårlig eller ødelagt. Til tross for, eller jeg vil påstå på grunn av, statlig dominans også i kulturlandskapet, så har nordmenn diskutabelt det snevreste og mest platte forholdet til kultur av noe land i vesten.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Slubbert skrev:
    Merkelig at andre land produserer noe kultur i det hele tatt, siden staten der ikke styrer alt.

Generell regel: Når staten tar i noe blir det enten dårlig eller ødelagt. Til tross for, eller jeg vil påstå på grunn av, statlig dominans også i kulturlandskapet, så har nordmenn diskutabelt det snevreste og mest banale forholdet til kultur av noe land i vesten.
    Hvilke sammenlignbare land er det som ikke støtter kulturlivet sitt med pengestøtte?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Mye av debatten her har vært saklig og bra. Jeg synes OMF har argumentert godt, og satt fingeren på en del saker som er særdeles viktig å trekke frem. Han fortjener ikke å sables ned. Tvert i mot heder og ære til OMF.

Mvh. Bjørn

S

Slubbert

Gjest
    topline skrev:
    Slubbert skrev:

Generell regel: Når myndighetene tar i noe blir det enten dårlig eller ødelagt. Til tross for, eller jeg vil påstå på grunn av, statlig dominans også i kulturlandskapet, så har nordmenn diskutabelt det snevreste og mest platte forholdet til kultur av noe land i vesten.
    Hvilke sammenlignbare land er det som ikke støtter kulturlivet sitt med pengestøtte?
    På samme måte som i Norge, der overlevelsen av kulturuttrykk avhenger nær 100% av statens velvilje? Høyst sannsynligvis alle.

Edit: Her er OECD-tall jeg fant, "Recreation and culture", vet ikke hvor vidt det favner:

Vedlegg

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Slubbert skrev:
    topline skrev:
    Slubbert skrev:

På samme måte som i Norge, der overlevelsen av kulturuttrykk avhenger nær 100% av statens velvilje? Høyst sannsynligvis alle.

Edit: Her er OECD-tall jeg fant, "Recreation and culture", vet ikke hvor vidt det favner:

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    Vel…jeg tror jeg legger inn årene for denne gangen…det tar for mye tid og energi. Jeg har i den siste tiden også følt at jeg har fått en rolle jeg ikke helt kjenner meg igjen i – jeg er faktisk ikke en ”die hard” FRPer…., men jeg lar meg provosere av det jeg oppfatter som feilaktige og løgnaktige beskrivelser av FRP sin politikk.

Mvh
    OMF
    Vi er uenige om konsekvensene av denne politikken. Vi vet hva Frp mener og hva de vil, det å påpeke mulige konsekvenser kan vel neppe kalles for løgnaktige beskrivelser?

Ingenting er viktigere enn det å kunne se konsekvensen av sine handlinger. Ta USA som eksempel, der har Bush jr. snart tatt livet av flere amerikanere enn det terroren har gjort, i tillegg til å kjøre landets økonomi i grøfta.

Ingenting av dette var umulig å forutse. Advarselene før Irak krigen var massive, mange skjønte hvor det ville føre hen. Desverre bare ikke sjefen sjøl.....som sannsynligvis hadde sin egen private agenda med krigen.

Det jeg vil fram til er at Frp med makten vil føre til konsekvenser. Er vi villige til å ta de konsekvensene?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Topline....FRP blir fremstilt som om velferdsnorge skal raseres, alt skal gå på dunken, de rike skal få kjempemessige skatteletter....
    Jeg synes ikke det er tilfelle....

Her har jeg klippet litt fra FRP sitt alternative statsbudsjett for 2008.
    (hele dokumentet ligger her... http://www.frp.no/filestore/Alternativtbudsjettoppdatert27.11.072.pdf)

Tallene er endringer i forhold til regjeringen sitt forslag....
    så når det står styrking av universiteter 292 . så betyr det at FRP vil gi 292 millioner mer til universitetene enn det regjeringen bevilget.
    Det samme gjelder de 2,5 MRD til minstepensjonistene....

Jeg har tatt med en del ting som jeg mener viser hovedlinjene i budsjettet. De store kuttene ligger i landbruksoverføringer og U-hjelp. I tillegg bruker FRP 14 MRD mer enn regjeringen.

Jeg vil anbefale den enkelte å lese punktene her...eller lese budsjettet...og så spørre seg selv...er dette virkelig tiltak som bare skal gjøre de rike rikere og knuse de svakeste i gruppene i Norge...se spesiellt på skattekuttene som blir kritisert...

Helse/sosial
    Økt pris- og kostnadsjustering av barnetrygden - 180
    Private barneverntjenester - 200
    Tilskuddsordning for frivillig virksomhet - 60
    Helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte og uføretrygdede - 728
    Minstepensjonen økes til 2G - 2 635
    Hjelpemidler for funksjonshemmede - 52
    Behovsprøvd gravferdstøtte på 25.000kr/bunnfradrag på 50.000 kr - 168
    Økt satsing på omsorgsboliger og sykehjemsplasser 100
    Styrket finansieringsordning for ressurskrevende tjenester - 160
    Fremskrittspartiets eldremilliard - 1 000
    Økt satsning på personvern - 1
    Øremerket til grunnopplæring – 600
    Styrking av Helseforetakene - 1 400
    Rehabilitering 300
    Reduksjon av egenandelstak 1 (1740 kr til 1500 kr) 220
    Livmorhalskreftvaksine 109
    Forskning og utvikling 125
    Hospice/intermediær avdeling 100
    Styrkning av psykisk helse 100
    Kjøp av sykehusutstyr i utlandet 400

Utdanning
    Styrkning av forskningsfondet - 34 000
    Digitale læremidler i videregående skole 25
    Mer til elever med særskilte behov 55
    Skolefrukt til alle i grunnskolen 80
    Økt tilskudd til private skoler 95
    Styrkning av universitetene 292
    Styrkning av høyskolene 223
    Større utstyrsanskaffelser for universiteter og høyskoler 610
    Økt kirkelig virksomhet 54
    Økt utdanningsstipend 50
    Økt rentekompensasjon skole- og kirkebygg 33
    Styrking av grunnopplæringen (grunnskole) 400
    Styrking av grunnopplæringen (videregående skole)200

Infrastruktur
    Kystverket 55
    Bedre veier 7 548
    IKT/Bredbånd 20
    Infrastrukturfond (Ramme 0) 60 000

Her er skatelettene…
    Personfradrag økes fra 38.850/77.700 til 40.000/80.000 750
    Minstefradrag økes fra 67.000 til 73.000 (samme sats). 2 676
    Minstefradraget for pensjonister settes til 65.000 kr/30% 2 071
    Innslagspunkt for toppskatt trinn 1 kr 450.000 1 880
    Innslagspunkt for toppskatt trinn 2 kr 750.000 280
    Øke særfradraget for alder og uførhet fra 19.368 kr til 20.376 kr 80
    Gjeninnføre valgfri sjablongregel kr 9.180 for store sykdomsutgifter
    (diabetes)
    140
    Skattefritak for personlig treningskort betalt av arbeidsgiver inntil 3000 kr 160
    Sjømanns- og fiskerfradrag økes fra 80.000 kr til 160.000 kr 150
    Utvidet fradrag for gaver til frivillige organisasjoner til 15.000 kr 15
    Frikortgrensen økes til 70.000 450
    Øke årlig innskuddsbeløp for BSU til 20.000 kr, sparebeløp 150.000 kr 90
    Øke grensen for fritak for oppgaveplikt fra 2000 kr til 15.000 kr 52
    Ingen avkorting av alderspensjon mot arbeidsinntekt (over 68 år), økt
    skatteinnt.
    -92
    Innføre skattefri bruk av tjenestebolig i utlandet også for private 3
    Svalbardskatt, beholde skattesatsen på selskap og kapital på 10% 0
    8 705

Avgifter på bil….
    Red av avgift på bensin inkl mva fra 1. jan med 1 kr ifht regjeringen 1 313
    Red av avgift på diesel inkl mva fra 1. jan med 1 kr ifht regjeringen 2 007
    Årsavgift på alle kjøretøygrupper reduseres med 300 kr ifht Regjeringens
    forslag
    1 015
    Vektårsavgift reduseres med 10% i alle satser 40
    Omregistreringsavgift reduseres med 10% 205
    Vrakpanten settes til 5000 kr for alle biler (post under Miljøverndep.) 0
    Engangsavgift reduseres med 10% 1 300

Redusere el-avgiften med 2 øre per kWh 860
    Dokumentavgift reduseres med 10% som et første steg 560
    Redusere gebyr for for sent betalt årsavgift fra 250 kr til 50 kr 48
    Diverse 100

Mindre utbytte fra statens selskaper (provenytap):
    Statkraft SF (85%) 764
    Avinor (50%) 71

Infrastrukturfond 60 000
    Forskningsfondet, egenkapital 34 000
    Fond for energi- og petroleumsforskning 10 000
    Fond for fornybar energi 10 000
    Argentum 2 500
    Avvikle Samefolkets fond og Romanifolkets fond -150
    SUM 116 350

UTENLANDSBUDSJETTET - utgifter til investeringer og tiltak utenfor Norge
    FINANS: Klimakvoter (overført fra Kap 638) 515
    HELSE: Sykehusutstyr 400
    HELSE: Behandling i utlandet 100
    NÆRING: Markedsføring av Norge, bl.a som vinterdestinasjon 700
    JUSTIS: Investeringsbudsjett politiet 100
    UTENRIKS: Sykdomsbekj. i utlandet (HIV, tuberkulose, malaria, HVP-vaksinasjon
    etc.)
    1 000
    KUNNSKAP: Utstyr til universiteter og høyskoler 480
    SAMFERDSEL: Riksveiinvesteringer utført av utenlandske entreprenører 4000
    SAMFERDSEL: Investeringer i jernbane utført av utenlandske entreprenører 200
    SUM 7 495

Ellers er det jo som kjent små penger som flyttes i forhold til den totale summen.

Mvh
    OMF

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å klage OMF, men har du regjeringens forslag også? -lettere sammenliknbart da, hvis du har.

Mvh. Bjørn

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    bjornh skrev:
    Ikke for å klage OMF, men har du regjeringens forslag også? -lettere sammenliknbart da, hvis du har.

Mvh. Bjørn
    Det ligger på Regjeringen sine sider...tror også det ligger på FRP sine....

Men som sagt....det som er listet her, er kun påplusninger og kutt i forhold til regjeringens forslag....Altså hva som er forskjellen på FRP og den rød/grønne regjeringen....

Så alle listinger på helse/sosial/utdanning er påplusninger i forhold til regjeringen...

Mvh
    OMF

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    bjornh skrev:

Mvh. Bjørn

Men som sagt....det som er listet her, er kun påplusninger og kutt i forhold til regjeringens forslag....Altså hva som er forskjellen på FRP og den rød/grønne regjeringen....

Så alle listinger på helse/sosial/utdanning er påplusninger i forhold til regjeringen...

Mvh
    OMF
    Nå tror jeg at det ville vært påplussinger uansett hvordan regjeringens budsjett hadde sett ut, også om det var identisk med Frp sitt alternativ. Det ligger i opposisjonens natur og overby den sittende regjering. Hva som er riktig nivå på de ulike postene......er vel at det aldri blir nok uansett. ;)

Men en grei link,OMF. :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    topline skrev:
    OMF skrev:
    bjornh skrev:

Mvh. Bjørn

Mvh
    OMF
    Nå tror jeg at det ville vært påplussinger uansett hvordan regjeringens budsjett hadde sett ut, også om det var identisk med Frp sitt alternativ. Det ligger i opposisjonens natur og overby den sittende regjering. Hva som er riktig nivå på de ulike postene......er vel at det aldri blir nok uansett. ;)

Men en grei link,OMF. :)
    Som du skrev litt lenger opp her...så var du bekymret for konsekvensene av FRP sin politikk....som alle andre valg har også FRP sitt budsjett tapere og vinnere, men slik jeg leser det så er det en gjennomgående profil for skattelettene at det skal komme de som har mindre til gode (minstefradfrag, personfradrag, avgifter), samt en påplusning på pensjoner og en satsning på vei og utdanning...det er vel ikke akkurat et slikt bilde Gjestemedlem, gjest og du selv tegner av partiet.

Jeg er enig i at kuttet til landbruket er dramatisk, at man heller burde omfordele U-hjelp til ting man har tro på fremfor å kutte den, det samme for kulturbudsjettet....men denne gjentatte dommedagsprofetien om at alle skal miste alt hvis FRP kommer til makten stemmer dårlig med betydelige påplusninger til helse/omsorg i forhold til regjeringen sitt budsjett...

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    879
    Jeg ser ikke at inntektssiden i budsjettet er presentert. Jeg ser heller ikke noe tall for budsjettbalansen eller -ubalansen.

Å lese punktene er så sin sak, men helheten er viktig.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Jeg ser ikke at inntektssiden i budsjettet er presentert. Jeg ser heller ikke noe tall for budsjettbalansen eller -ubalansen.

Å lese punktene er så sin sak, men helheten er viktig.
    Hvis du følger linken så står alt der....
    Jeg tok vel også en oppsummering i mitt innlegg om saken....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ble så stille her...skyldes det at det ikke var all verden å kritisere i FRP sitt budsjett - at enkelte kanksje til og med ble litt overrasket over at det var betydelig påplussninger til helse, pleie og ikke minst til utdannning - og at skattelettene først og fremst var til de som tjente minst....

Mvh
    OMF

A

Atle Kristiansen

Gjest
    OMF skrev:
    Det ble så stille her...skyldes det at det ikke var all verden å kritisere i FRP sitt budsjett - at enkelte kanksje til og med ble litt overrasket over at det var betydelig påplussninger til helse, pleie og ikke minst til utdannning - og at skattelettene først og fremst var til de som tjente minst....

Mvh
    OMF
    Jeg forstår ikke tallene. http://www.frp.no/filestore/Alternativtbudsjettoppdatert27.11.072.pdf, det virker som om de bare har plusset opp hele statsbudsjettet. Kan du liste opp hvor og hva de vil kutte? Balansen? Er jeg blind?

Mvh
    Atle K

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja....det er jo å anbefale at man leser det som står der også...., men skal du bare ha tallene er vel side 9 det meste relevante...

Mvh
    OMF

A

Atle Kristiansen

Gjest
    OMF skrev:
    Tja....det er jo å anbefale at man leser det som står der også...., men skal du bare ha tallene er vel side 9 det meste relevante...

Mvh
    OMF
    Ok, så de vil kutte, kutte, kutte, kutte ad absurdum for samfunnets svakeste og syke. Gi ola dunk billigere sprit og marginale skatteletter som øker ettersom hvor høyt du befinner deg i kapitalhierarkiet. Bruke mer av oljefondet. Intet nytt. Eller har jeg missforstått igjen?

Økt pris- og kostnadsjustering av barnetrygden - 180
    Private barneverntjenester - 200
    Tilskuddsordning for frivillig virksomhet - 60
    Helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte og uføretrygdede - 728
    Minstepensjonen økes til 2G - 2 635
    Hjelpemidler for funksjonshemmede - 52
    Behovsprøvd gravferdstøtte på 25.000kr/bunnfradrag på 50.000 kr - 168

Og så videre.

For minus betyr minus? Og i så tilfelle, hvordan kan noe økes og samtidig gjøre et mindre utslag på budsjettet?

Beklager at jeg har vondt for det.

Mvh
    Atle K

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn