Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Det som er aller viktigst når man skal sammenligne de forskjellige politiske partiene er å se hva de vil gjøre når de har samme menge penger å fordele.
    Velkommen til Gjestemedlem politikerskole….
    Dette er jo bare tull – alle partier har hatt forksjellig budskjettbalanse. Venstresiden har alltid brukt mer penger enn for eksempel Høyre…

Gjestemedlem skrev:
    Dette er de politiske realitetene.
    Jeg vil anta at de politiske realitetene er at Norge har et vanvittig overskudd på statsbudsjettet. At mange mennesker lever under uverdig går, at folk blir trillet inn på TV stua når de skal dø, og at helsekøene vokser…
    Hvor har du i det hele tatt fått ideen om at alle partiene må bruke like mye penger i sine partiprogram…?

Gjestemedlem skrev:
    Hva vil FRP gjøre når de andre partiene ikke går med på å øke budgettene da.
    Nå er det mer med et budsjett en størrelsen som skal vedtas i Stortinget da. Så jeg vil jo anta at FRP sitt budsjett vil bli behandlet i Stortinget på lik linje med alle andre saker…..

Gjestemedlem skrev:
    Det som er aller viktigst når man skal sammenligne de forskjellige politiske partiene er å se Hvilke poster vil de ta måtte ta bort igjen fra fantasibudgettet sitt?

At et budsjett må endres er jo ikke ukjent – det har jo de rødgrønne måtte gjøre også. De måtte jo reversere økningen i egenandelen og ikke øke matmomsen når de inngikkfrolik med FRP. Jeg vet det smertet deg – hvorfor skal de som er syke og svake ikke betale for dette selv…?

Gjestemedlem skrev:
    FrP er rett og slett for feig til å fortelle velgerene dette, og i stedet for å legge frem et alternativt budgett innenfor de samme rammer som de andre partiene... så plusser de på med en haug med fantasimiliarder på sitt for å få dette til å se mer forlokkende ut.
    Forståelse for dette er jo åpenbar ganske mangelfull. FRP sitt partiprogram og alternative budsjett er nettopp for å fortelle velgerne hva FRP vil gjøre hvis de kommer til makten. Ja- de vil bruke litt mer penger, men de bruker pengene på en slik måte at inflasjonen (og derfor også renten) blir lavere – selv om de bruker mer penger…

Gjestemedlem skrev:
    De våger ikke vise hva de vil prioritere når de politiske realitetene innhenter dem.
    Dette er å lure velgerene.

[/quote]
    Hvorfor – mener du at budsjettet ikke lar seg gjennomføre…?

Gjestemedlem skrev:
    Dette er ikke annet enn å rosemale et regnskap før det vises til aksjonærene, i håp om at børsens kontrollører ikke skal oppdage lureriet.
    Hvilket lureri er det du snakker om….Hva er det som er rosemalt…? Og hvem er disse børsens kontrollører du snakker om…?

Gjestemedlem skrev:
    Dette er frp.
    Da har du da i det minste fått med deg noe…..

Har lyst på å spørre deg om noe her…..
    Du har jo i din enfoldighet gjentatt handlingsregelen til det kjedsommelige – er det slik å forstå at du mener alle norske partier skal levere alternative budskjett – og at totalsummen skal være eksakt lik det handlingsregelen tilsier…? Altså ikke noe rom for endringer uansett…..?

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det som er aller viktigst når man skal sammenligne de forskjellige politiske partiene er å se hva de vil gjøre når de har samme menge penger å fordele.
    Velkommen til Gjestemedlem politikerskole….
    Dette er jo bare tull – alle partier har hatt forksjellig budskjettbalanse. Venstresiden har alltid brukt mer penger enn for eksempel Høyre…
    Som sagt det er ikke noe problem å få hvilket som helst budgett til å se sukkersøtt ut hvis man bare tilfører nok nye miliarder til å dekke over manglende disiplin og magemål.

Forståelse for dette er jo åpenbar ganske mangelfull. FRP sitt partiprogram og alternative budsjett er nettopp for å fortelle velgerne hva FRP vil gjøre hvis de kommer til makten. Ja- de vil bruke litt mer penger, men de bruker pengene på en slik måte at inflasjonen (og derfor også renten) blir lavere – selv om de bruker mer penger…
    Og den eneste måten det kan gjennomføres på er at frp får 51% av stemmene. Med andre ord rene utopiske fanstasier uten rot i virkeligheten. Det er svært viktig at folk forstår dette, og at selv om vi slukke få en frp/H regjering så vil aldri dette kunne bli gjennomført.

Så folk stemmer på en løgn.

Hvorfor – mener du at budsjettet ikke lar seg gjennomføre…?
    Det eneste partiet som kunne finne på å samarbeide med frp er Høyre. Høyre holder seg innenfor de rammene som alle de seriøse partiene på stortinget enes om. Med Foss som finansminister er det helt 100% utenkelig at frp kan få gjennomslag for å tappe pensjonsfondet ytteligere for å finansiere valgflesket til frp.

Så igjen, den enesten måten dette kan la seg gjennomføre på er at frp får rent flertall alene. Og det får det aldr.

Derfor er dette kun fanatsitall som er rablet sammen for å forlede ukritiske velgere.

Derfor lar det seg ikke gjennomføre i praksis selv om det ser ut som et glansbilde med sukkerstrø i øynene på de som lar seg forlede av slikt.

Har lyst på å spørre deg om noe her…..
    Du har jo i din enfoldighet gjentatt handlingsregelen til det kjedsommelige – er det slik å forstå at du mener alle norske partier skal levere alternative budskjett – og at totalsummen skal være eksakt lik det handlingsregelen tilsier…? Altså ikke noe rom for endringer uansett…..?
    Så lenge alle de andre partiene holder seg innenfor handlingsregelen trener frp flertall alene for å få igjennom et budgett i ubalanse i forhold til dette.

Det får de rett og slett ikke.

Så selv om det høres fagert og flott ut i teorien er det ikke gjennomførbart i praksis.

Det er dette jeg refererer til når jeg hevder at frp forleder velgerene.

De presenterer et budgett som ikke kan få flertall og derfor ikke kan la seg gjennomføre.

Så hvorfor bruke tid på å forholde seg til til slike fantasipapirer da?

Så hvis folk stemmer på bakgrunn av dette så stemmer de på noe som ikke er gjennomførbart i praksis.

Og hva er poenget med det?

M

maestro

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    maestro skrev:
    Ansvarlig regjering??? Bah, hvilken sikter du til? Har vi hatt noen? For min del stemmer jeg heller på "tullinger" enn på selvbestaltede småkonger som vil bestemme over meg. Jeg kjenner alt for mange "ansvarlige" politikere innen forskjellige nivåer og stort sett er de oppblåste konforme samfunnsstøtter - i negativ forstand - uten empati, uten humor, uten glimt i øyet, med et selvbilde som ikke henger på greip og en trang til å fortelle oss hvordan "vi" vil og ikke vil ha det som er direkte skummel. At de ikke gjør større skade enn tilfellet er kommer av at de lever og virker i noenlunde fredelige miljøer. Dagens norske politiske miljø er en arena for hevngjerringe tapere og uutdannede klakkører. Så det så.
    Ikke helt uenig i dette, selv om det finnes hederlige unntak. Men vi trenger da ikke gjøre det verre. Mer usympatiske mennesker enn endel av lokalpolitikerene til frp og demokratene rundt i småkommunene skal man virkelig lete lenge etter. Og da hjelper det pent lite med noen strømlijeformede gallionsfigurer på rikstoppen. Igjen hederloge unntak finnes, men her er mange svin på skogen.
    Ikke desto mindre trengs det forandring, de som har sittet med makten i overskuelig fortid - inklusive det anonyme byråkrati - har over tid har utviklet holdninger og egenskaper som er direkte usympatiske og destruktive for et fornuftig menneskelig samkvem. Når jeg en sjelden gang drikker kaffe på kommunens kantine trives jeg mye bedre ved bordet til vaskepersonalet enn ved ordfører/rådmannsbordet der de "viktige" - i egne øyne - sitter og diskuterer hvordan "vi" skal ha det og selvhøytideligheten lyser lang vei.
    Jeg kjenner ikke så mange FRP-politikere personlig, og er rimelig sikker på at det også finnes lignende - og kanskje verre - eksemplarer av arten homo sapiens blant dem, men jeg fornemmer rent generelt en sunnere og mer konstruktiv innstilling hos partiets fremste talsmenn til det politiske virke og måten man som politiker skal møte sine medmennesker på. Dette har kanskje sin forklaring i at de aldri har hatt makt og ikke rukket å utvikle de holdningene jeg tidligere har beskrevet. Det vil sikkert skje med tiden, men enn så lenge tror jeg en forandring er av det gode. Status quo-politikken trenger virkelig å rystes i sine grunnvoller hvis ting skal bli bedre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    maestro skrev:
    Ikke desto mindre trengs det forandring, de som har sittet med makten i overskuelig fortid - inklusive det anonyme byråkrati - har over tid har utviklet holdninger og egenskaper som er direkte usympatiske og destruktive for et fornuftig menneskelig samkvem. Når jeg en sjelden gang drikker kaffe på kommunens kantine trives jeg mye bedre ved bordet til vaskepersonalet enn ved ordfører/rådmannsbordet der de "viktige" - i egne øyne - sitter og diskuterer hvordan "vi" skal ha det og selvhøytideligheten lyser lang vei.
    Jeg kjenner ikke så mange FRP-politikere personleg, og er rimelig sikker på at det også finnes lignende - og kanskje verre - eksemplarer av arten homo sapiens blant dem, men jeg fornemmer rent generelt en sunnere og mer konstruktiv innstilling hos partiets fremste talsmenn til det politiske virke og måten man som politiker skal møte sine medmennesker på. Dette har kanskje sin forklaring i at de aldri har hatt makt og ikke rukket å utvikle de holdningene jeg tidligere har beskrevet. Det vil sikkert skje med tiden, men enn så lenge tror jeg en forandring er av det gode. Status quo-politikken trenger virkelig å rystes i sine grunnvoller hvis ting skal bli bedre.
    Jeg forstår godt bekymringene. Makten korrumperer og det er mange oppblåste lokalpolitikere. Men Norge er da som helhet ikke så dårlig stilt likevel at vi trenger en revolusjon bare for at det skal skje noe interessant... vel... det er vel en av de mer saklige grunnen til å stemme på et tulleparti riktignok.

Jeg tror egentlig ikke vår kjedelige politiske stabilitet er noen stor ulempe i praksis. Ser man på land med mer hyppige emosjonelle skifter i politikken, som Italia.. så er jeg ikke sikker på om jeg ville byttet når det kom til stykket. Selv om de har gjort store fremskritt når det kommer til underholdningsverdien på politikerene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bare for å ha klarlagt dette Gjestemedlem....

Du mener altså at et politisk parti skal gå til valg på det programmet man trolig kan bli enig om sammen med andre partier....
    Det betyr vel da at feks Venstre og Høyre må gå til valg på samme program - fordi det er jo umulig at begge får gjennomslag.....og følgelig fører de jo begge velgerne bak lyset i følge din infantile logikk.....

Ellers tror jeg ikke dette med budsjettbalansen er noe stort problem....Oljefondet vokser så raskt nå, at det er penger nok til alle partier etter valget i 2009.
    (Skjønner ikke helt hvorfor du ikke kritiserer den rødgrønne regjeringen for ikke å gi endal itt høyere pensjon til de osm har mest fra før - de har 7 MRD mer de kunne ha brukt i forhold til handlingsregelen).

Mvh
    OMF

M

maestro

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    maestro skrev:
    Jeg kjenner ikke så mange FRP-politikere personleg, og er rimelig sikker på at det også finnes lignende - og kanskje verre - eksemplarer av arten homo sapiens blant dem, men jeg fornemmer rent generelt en sunnere og mer konstruktiv innstilling hos partiets fremste talsmenn til det politiske virke og måten man som politiker skal møte sine medmennesker på. Dette har kanskje sin forklaring i at de aldri har hatt makt og ikke rukket å utvikle de holdningene jeg tidligere har beskrevet. Det vil sikkert skje med tiden, men enn så lenge tror jeg en forandring er av det gode. Status quo-politikken trenger virkelig å rystes i sine grunnvoller hvis ting skal bli bedre.
    Jeg forstår godt bekymringene. Makten korrumperer og det er mange oppblåste lokalpolitikere. Men Norge er da som helhet ikke så dårlig stilt likevel at vi trenger en revolusjon bare for at det skal skje noe interessant... vel... det er vel en av de mer saklige grunnen til å stemme på et tulleparti riktignok.

Jeg tror egentlig ikke vår kjedelige politiske stabilitet er noen stor ulempe i praksis. Ser man på land med mer hyppige emosjonelle skifter i politikken, som Italia.. så er jeg ikke sikker på om jeg ville byttet når det kom til stykket. Selv om de har gjort store fremskritt når det kommer til underholdningsverdien på politikerene.
    Det er ingen fare for at Norge med Frp i regjering vil komme til å ligne Italia - (og så jeg som stortrives der nede!) -, dertil er temperatur og temperament for forskjellig. Og det kommer heller ikke til å bli noen revolusjon selv om de etablerte gjerne vil skremme oss med det; det er likefrem stor underholdning å bivåne Martin Kolbergs desperasjon og eskatologiske utgydelser når han uttaler seg om saken!
    Faktum er - som de fleste utlendinger kan bevitne, også svenskene - at norsk politisk debatt er så preget av smålighet, vulgaritet, banaliteter og ligger på et slikt lavmål hva gjelder intellektuelt nivå at tilhørere fra andre "siviliserte" land knapt forstår hva vi snakker om. Og den stadige messingen om "ansvarlighet" er en kamuflasje for ønsket om makt og innflytelse for seg selv og sine kumpaner innen gruppen.

Her er forresten en meget skarpsindig betraktning omkring de etablerte politikernes eget selvbilde fra gårsdagens Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/meninger/signert/article2554331.ece

De har lurt deg, skjønner du Deph!

G

Gjestemedlem

Gjest
    maestro skrev:
    Da har du misforstått mye. Jeg er ingen tilhenger av vår rød/røde regjering og deres sosialistiske agenda og deres idé om fellesskapsmennesket. Jeg ser frem til en borgerlig regjering med Høyre og Venstre og kanskje et annet støtteparti i regjering. Jeg øsnker et liberalt samfunn der den enkelte mann og kvinne hindres minst mulig i sine valg her i livet, men også sikres et minimum av levestandard selv om det ikke passer inn i den besteborgerlige A4 modellen.

Frp er for smålig og innful for meg, og SV er for totalitære og tvangsfeministiske til at jeg har noe sympati for dem heller. Så alt i alt er Norge best tjent med å skrote de ektreme fløypartiene og heller se til moderne liberale løsninger som hever seg over både sosialdemokratiet, sosialismen og den hjerteløse høyrepoupulistiske tittenteipolitikken.

G

Gjestemedlem

Gjest
    maestro skrev:
    Her er forresten en meget skarpsindig betraktning omkring de etablerte politikernes eget selvbilde fra gårsdagens Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/meninger/signert/article2554331.ece

Planlagt bruk av ord og uttrykk i politikken og media er i seg selv et svært interessant tema som sikkert hadde fortjent en egen tråd. Dette er en mye viktigere del av opinionsdannelse enn det mange er klar over.

Hvis man vil se hvor ekstremt dette kan bli kan man bare ta en titt på den isrelske pressgruppene i amerikansk media og hvor stor makt de har skaffet seg og hvor hardt de slår ned på "feil" valg av ord i artikler og TV reportasjer.

Helvete er løs der hvis en journalist våger å bruke uttykket okkuperte områder, enklaver, kolonier eller noe annet i stedt for det koselige ordet "nabolag" om disse fremskutte utpostene utenfor Israels grenser.

M

maestro

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    maestro skrev:
    Da har du misforstått mye. Jeg er ingen tilhenger av vår rød/røde regjering og deres sosialistiske agenda og deres idé om fellesskapsmennesket. Jeg ser frem til en borgerlig regjering med Høyre og Venstre og kanskje et annet støtteparti i regjering. Jeg øsnker et liberalt samfunn der den enkelte mann og kvinne hindres minst mulig i sine valg her i livet, men også sikres et minimum av levestandard selv om det ikke passer inn i den besteborgerlige A4 modellen.

Frp er for smålig og innful for meg, og SV er for totalitære og tvangsfeministiske til at jeg har noe sympati for dem heller. Så alt i alt er Norge best tjent med å skrote de ektreme fløypartiene og heller se til moderne liberale løsninger som hever seg over både sosialdemokratiet, sosialismen og den hjerteløse høyrepoupulistiske tittenteipolitikken.
    Ikke noen dårlig oppskrift det der kanskje, men ikke så veldig realistisk på kort sikt. Jeg tror imidlertid at et sterkt FRp i posisjon ville forårsake alvorlige politiske rystelser i andedammen, ikke så mye i praktisk politikk der det meste nok ville bli omtrent som før pga. allehånde eksisterende begrensninger, men i det øvrige politiske miljø der det ville avføde grunnleggende selvransakelse og forhåpentlig endrede holdninger, noe jeg tror er nødvendig om ikke Norge på sikt skal gå rett i dass. Frp ville neppe kunne beholde makten lenge, det er tross alt folket som stemmer og bestemmer. Men nå er det nødvendig med en alvorlig ryddesjau!

S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Du er selvsagt velkommen til å stemme på hvilke tullinger du vil hvis du føler det er viktigere å opponere mot Gjestemedlem enn å gi landet en ansvarlig regjering...
    Det virker som "ansvarlig" for deg betyr "vil opprettholde status quo" i hvis fall det ikke er noe ønskelig fra mitt ståsted. Jeg vil ha sterk nedsettelse av skatter, avgifter og - ikke minst - offentlige inngrep. Pensjonsfondet vil forsvinne i et krakk, hundre milliarder blir borte bare det er en dårlig dag på børsen, så budsjettbalansen er bekymringsfull kun med henblikk på inflasjon og "økonomisk helse" i dag. Jeg tror det er lurt å ha et balansert budsjett, og at det for eksempel er de neokonservatives nedprioritering av budsjettbalanse i forhold til sysselsetting som har ført USA ut i uføre, men 14mrd fra eller til er ingenting. Norge burde innført euro så hadde det ikke vært et problem, eller staten kan hyre inn store mengder utenlandsk arbeidskraft og bygge infrastruktur slik man gjør i feks Dubai.

Så alt i alt er Norge best tjent med å skrote de ektreme fløypartiene...
    Hurra, konformitet og kun identiske partier å velge mellom, leve demokratiet.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    maestro skrev:
    Jeg tror imidlertid at et sterkt FRp i posisjon ville forårsake alvorlige politiske rystelser i andedammen, ikke så mye i praktisk politikk der det meste nok ville bli omtrent som før pga.
    Du glemmer at ender flyter like godt om det kommer noen bølgeskvulp. Om selv om frps program på mange måter er en variant av sesongens avisender er det neppe noen god idé å slippe disse gakkgakkene til i ørneredet.

Min metaforiske løsning på frpproblemet:

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Har man funnet noe som funker greit nok er det ingen umiddelbar trang til å kjempe for revolusjonen.

Når det gjelder budgettbalansen er det da en uønsket utvikling at dette skal utvikle seg i feil retning, selv om vi kun snakker om en beskjeden haug med milliarder i første omgang.

Det er lett å presentere et sukkerbudgett hvis man bare plusser på nok miliarder til å dekke utskeielsene.

M

maestro

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Slubbert skrev:
    Har man funnet noe som funker greit nok er det ingen umiddelbar trang til å kjempe for revolusjonen.
    Det funker ikke greit, mens det burde funket mer enn utmerket med vårt utgangspunkt! Det funker kanskje noenlunde, men det er ikke på grunn av politikerne, men på tross av dem! Folk er ekstremt tilpasningsdyktige og vil alltid finne de beste løsningene innenfor de til enhver tid eksisterende rammer. Et bærekraftig og lykkelig samfunn bygges bestandig nedenfra. Jeg har vært med på såpass mange mislykkede og enerverende "reformer" - initiert fra topp politisk hold - både i skolesektoren og andre steder at jeg etter hvert har fått innblikk i politikkens lumre verden og tror jeg gjennomskuer dens slagord. Og uansett er det ikke snakk om noen revolusjon annet enn i de etablerte politikeres virkelighetsoppfatning - og det trengs til gangns!

G

Gjestemedlem

Gjest
    maestro skrev:
    Jeg har vært med på såpass mange mislykkede og enerverende "reformer" - initiert fra topp politisk hold - både i skolesektoren og andre steder at jeg etter hvert har fått innblikk i politikkens lumre verden og tror jeg gjennomskuer dens slagord. Og uansett er det ikke snakk om noen revolusjon annet enn i de etablerte politikeres virkelighetsoppfatning - og det trengs til gangns!
    Det er mange feilslåtte reformer i skole og helsevesen. Reform 94 og HVPU reformen er to velmenende reformer med endel tragiske sider. Men ønsker man seg store forandringer på disse områdene er jo dette bare et annet ord på at man øsnsker flere reformer....

Skal man har noen virkelige politiske forandringer trenger man partier som virker på litt andre måter enn de sedvanlige, men som likevel kan operere innefor systemet.

Et parti der representantene og de ansatte presenterte alle saker det skulle stemmes over for medlemmene som deretter kunne involvere seg direkte i hvee sak som opptok dem ved å delta i en avstemning på nett eller vis sms f.eks. Da fikk vi demokrati på en litt annen måte, der representantene kun gjorde det som medlemmene til en hver tid instruerte dem til.

Frp er bare et parti som de andre, et litt mer tåpelig parti, men likevel bare et standard parti med litt toskete løsninger. Det er overhodet ingenting som tyder på at disse skal oppføre seg det spor mindre arrogante og maktsyke når de slipper til i kommunestyrer rundt om i landet. Snarere tvert om, de viser forbausende ofte en fiendtlig innstilling til de ansatte i de komunene de er satt til å styre.

Dette er vel ingen bedre løsning.

Jeg kan ikke se at de skal kunne tilføre noe som helst positivt.

Greit nok at de kan lage litt lurveleven og ståhei før de blir kastet på gangen, men hva er nå egentlig poenget i å bruke tid å krefter på en practical joke når den er mer flau en morsom?

M

maestro

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Greit nok at de kan lage litt lurveleven og ståhei - - -
    Det er på høy tid! Det trengs utlufting og gjennomtrekk i den etablerte maktpolitikks lumre og oksygenfattige lokaler!

M

Morpheus

Gjest
    Hm, siden det fortsatt er liv i tråden føler jeg meg programforpliktet til et lite innlegg ettersom jeg allerede som 15 åring meldte meg inn i et politisk parti.. Var videre på en del landsmøter og seminarer/konferanser i regi av dette partiet i tenårene!

Jeg har en helt annen virkelighetsforståelse idag! Hvis man leser boken "Makten bak makten" av Ertresvåg så kan det være en god indikasjon på hvor mitt ståsted er når jeg tolker verden...

De politiske debattene vi har idag er etter mitt skjønn mer et spill for galleriet... Derfor gidder jeg ikke å engansjere meg så mye. Synes "Javel her statsminister" og "house of cards" er betegnende for hvordan vår realpolitikk utformes.... Byråkratiet og "de grå" eminenser" har alt for mye makt mtp. utformingen av realpolitikken!

Hadde det vært valg idag hadde jeg stemt Ron Paul! Yes that's right!

M

maestro

Gjest
    Morpheus skrev:
    De politiske debattene vi har idag er etter mitt skjønn mer et spill for galleriet... Derfor gidder jeg ikke å engansjere meg så mye. Synes "Javel her statsminister" og "house of cards" er betegnende for hvordan vår realpolitikk utformes.... Byråkratiet og "de grå" eminenser" har alt for mye makt mtp. utformingen av realpolitikken!

Hadde det vært valg idag hadde jeg stemt Ron Paul! Yes that's right!
    Fullstendig enig. 'Yes minister' er genial, og i tråd med virkeligheten, vil jeg tro!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis dere liker House of Cards og yes Minister vil jeg anbefale 'The Thick of It' på det varmeste. Det er en beinhard satire om makten bak makten og løselig baset på Alistair Campbells innflytelse i det britiske Labour.

Den sparker en god del hardere hardere enn YM, men er etter min mening fabelaktig bra, spesielt hvis man har litt interesse for britisk politikk.

M

maestro

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    [Frp er bare et parti som de andre, et litt mer tåpelig parti, men likevel bare et standard parti med litt toskete løsninger. Det er overhodet ingenting som tyder på at disse skal oppføre seg det spor mindre arrogante og maktsyke når de slipper til i kommunestyrer rundt om i landet. Snarere tvert om, de viser forbausende ofte en fiendtlig innstilling til de ansatte i de komunene de er satt til å styre.
    Stemmer dette montro? Les denne - - -

http://www.siste.no/Innenriks/article3672148.ece

M

maestro

Gjest
    Her er forøvrig valgresultatet ved siste kommunestyrevalg i Os:

Endeleg resultat for kommunestyrevalet i Os kommune, Hordaland.
    Valdeltaking: 70 %

Det norske Arbeiderparti 1142
    Sosialistisk Venstreparti 278
    Senterpartiet 273
    Kristeleg Folkeparti 502
    Venstre 320
    Høyre 934
    Fremskrittspartiet 3625
    Raud Valallianse 46
    Tverrpolitisk Samlingsliste 973
    Totalt 8093

Tyder dette på sterk misnøye i Frp-styrte kommuner?

G

Gjestemedlem

Gjest
    maestro skrev:
    Her er forøvrig valgresultatet ved siste kommunestyrevalg i Os:
    Eh.. so?

Det er vel ikke akkurat noen nyhet at nisselaget har fått mange stemmer i Os kommune. Jeg kan sikkert linke til en komune der arbeiderpartiet har mange stemmer også, uten at det sier noe som helst om partiet.

Men Os har jo brukt den samme modellen som de prøver seg på andre steder... selg unna reservene, aksjene og eiendelene til kommunen for å bruke pengene opp på valgflesk i stedet for å tenke langsiktig... så kan Søviknes sitte noen år å til det er tomt i kassa, for så å forlate skuta når det ikke er mer igjen å kjøpe velgere for, og ikke flere kommunale aksjer å selge unna for å finansiere driften.

Frps økonomiske modell for kommunenorge er ikke ulik en ung playboy som har arvet noen millioner og tømmer bankkontoen på å kjøpe dyre runder på byen til sine venner i stedet for å leve av rentene. Men etter den søte kløe...

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    deffs agenda er å sjikanere annerledes tenkende generelt og Frpere spesielt. Han svarer ikke på direkte spørsmål annet enn med nye sjikaner. Dermed blir debatten uinteressant.

M

maestro

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Eh.. so?
    Det er vel ikke akkurat noen nyhet at nisselaget har fått mange stemmer i Os kommune. Jeg kan sikkert linke til en komune der arbeiderpartiet har mange stemmer også, uten at det sier noe som helst om partiet.
    Slik fungerer vår form for demokrati. Valgresultatet tyder vel på at en stor del av innbyggerne er fornøyde? I kommuner der AP har sterk oppslutning tyder det også på at mange er fornøyde med deres styresett, selv om de slike steder ofte har hatt liten anledning til å få prøvd noe annet. I min hjemstedskommune har AP hatt rent flertall i uminnelig tider, så der stemmer vel folk av gammel vane og tradisjon.

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    deffs agenda er å sjikanere annerledes tenkende generelt og Frpere spesielt.
    Frpere anderledes tenkende? Nææh, anderleds kanskje, men tenkende er da en noe unøyaktig beskrivelse... :-*

Idéen om frperen som den noble fritenker omringet av konservative dogmatikere er vel som en beskrivelse hentet fra mail som stort sett havner i spamboksen, og som i mer klassiske tilfeller beskriver hvordan svogeren til presidenten av Uganda gjener vil bruke bankkontoen din til å overføre noen millioner til BVI. Høres det ikke forlokkende ut.. man vet jo aldri, kanske vi skal la dem få prøve deg og se hvordan det går?

G

Gjestemedlem

Gjest
    maestro skrev:
    Slik fungerer vår form for demokrati. Valgresultatet tyder vel på at en stor del av innbyggerne er fornøyde? I kommuner der AP har sterk oppslutning tyder det også på at mange er fornøyde med deres styresett, selv om de slike steder ofte har hatt liten anledning til å få prøvd noe annet. I min hjemstedskommune har AP hatt rent flertall i uminnelig tider, så der stemmer vel folk av gammel vane og tradisjon.
    Mange folk er sikkert fornøyde i Os kommune, poenget mitt er at dette ikke sier noe annet enn at folk i Os kommune er fornøyd. Kommunepolitikken er svært dominert av enkeltpersoner og deres løsninger og visjoner, og det er i mange tilfeller nesten likegyldig hvilket parti de kommer fra. Var det ikke i Risør eller noe slikt at det ble valgt inn en RV ordfører nylig? Men man kan da ikke slutte av dette at kommuner ellers i landet vil være strålende fornøyd med RV ordførere selv om RV fikk mange stemmer her. Her er det så mange lokalpolitiske og personlige faktorer som gir utslag at man kan ikke uten videre finne frem slike glansbilder og tro at dette er representativt for partiene ellers i landet.

M

Morpheus

Gjest
    Jeg har store problemer med å finne min plass i det norske politiske landskap! Jeg har en liberalistisk affinitet i veldig mange sammenhenger, samtidig som jeg er anti-globalist (det betyr ikke at jeg er for en total isolasjonisme)! Som en konsekvens av dette er jeg sterkt imot at vi privatiserer og selger ut vannkraftrettighetene til internasjonale konsern, samt ønsker å vende bort fra hjemfallsretten! Det er nok endel kommuner som har solgt unna kraftverkene sine som nå begynner å kjenne at det det kansje ikke var så lurt å pisse i buksen for å holde seg varm...

Os og Frp trekkes frem... Os har solgt unna mye av de kommunalteide aksjene sine som i stor grad var knyttet til realinvesteringer. De har i tillegg profitert på stigende aksjekurser da de har brukt mye av pengene fra salg av kraftverk ol. til aksejspekulasjon. Det skal bli interessant å se hvordan det går med driftsbalansen til Os i 2008/09 med det aksjemarkedet vi har nå....

Ellers er jeg tillhenger av FRP's samferdelspolitikk! La oss bruke endel av oljepengene til dette mens vi enda har litt, gjerne med utenlands arbeidskraft.... Men kommer det til å skje?

Ellers takker jeg for linken Deph, skal sjekke den serien nærmere!

M

maestro

Gjest
    Vi blir nok ikke enige her heller.

- Om en hamrer eller hamres, - likefullt så skal der jamres.-

Ibsen (lett omskrevet)

G

Gjestemedlem

Gjest
    maestro skrev:
    Hva er vel mer meningsløst, kjedelig og intetsigende enn en "diskusjon" der alle sitter å nikker og smiler og er så enig så enig?

Det interessante må vel være å få en sak belyst fra så mange vinkler som mulig. Så kan folk selv fundere i ettertid på det som kommer frem og danne sin egen oppfatning. Når det kommer til politkk er dette så komplekst og er en smørje av så mange enkeltinteresser, forskjellige oppfatninger og forståelser at det ikke finnes noen sannhet overhodet.

Veldig mange mennesker stemmer på bakgrunn av enkeltsaker.

"Faen, nå er jeg drit lei av høye bensinpriser, bompenger eller pakkiser på gaten. Nå stemmer jeg frp så kan de ha det så godt!"

Frp er usedvanlig flinke til å hele tiden komme med slike enkeltsaker som engasjerer folk til å stemme på emosjonelt grunnlag heller enn å se på de store sammengengene. Og hvis man vil nå frem til disse menneskene, må man bruke akkurat de samme midlene og få dem til å se på de negative sidene også. Så får man håpe at de i et sobert øyeblikk kommer til sans og samling og lar det bli med tanken denne gangen også.

Man kan ikke sige hen i misantropien bare fordi frp scorer høyt på et par meningsmålinger. :D

M

Morpheus

Gjest
    Mye jeg bifaller i innlegget ditt deph, og spesielt
    Det interessante må vel være å få en sak belyst fra så mange vinkler som mulig. Så kan folk selv fundere i ettertid på det som kommer frem og danne sin egen oppfatning
    !

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.854
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Frp er usedvanlig flinke til å hele tiden komme med slike enkeltsaker som engasjerer folk til å stemme på emosjonelt grunnlag heller enn å se på de store sammengengene. Og hvis man vil nå frem til disse menneskene, må man bruke akkurat de samme midlene og få dem til å se på de negative sidene også. Så får man håpe at de i et sobert øyeblikk kommer til sans og samling og lar det bli med tanken denne gangen også.

Det sørgelige er at uansett hvor uenig jeg er i Frp's politikk, så framstår de som den eneste større organisasjon i det Norske samfunn som framstår som reelt samfunnskritisk og establishmentkritisk. De makter å stille spørsmål ved vedtatte sannheter og sette dem på dagsordenen. Som om ikke det var nok, så viser det seg at de alt for ofte får rett når andre aktører adopterer lignende synspunkter flere år på etterhånd.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Voff skrev:
    Det sørgelige er at uansett hvor uenig jeg er i Frp's politikk, så framstår de som den eneste større organisasjon i det Norske samfunn som framstår som reelt samfunnskritisk og establishmentkritisk.
    Man kan jo si at det fort kan bli kritisk for det norske samfunnet hvis de får sette ut sine planer i virkeligheten. Men det var vel kanskje ikke dette du siktet til?

De makter å stille spørsmål ved vedtatte sannheter og sette dem på dagsordenen.
    Ja, det skal de ha, og den rollen kler de godt. Men så lenge de totalt mangler svarene så er vi i bunn og grunn like langt.

Som om ikke det var nok, så viser det seg at de alt for ofte får rett når andre aktører adopterer lignende synspunkter flere år på etterhånd.
    Skyter man på blink med hagle treffer man som oftest med noen hagl, selv med bind for øynene.

De har sine enkeltsaker, det har de. Partiet er jo i bunn og grunn ikke annet enn et usammenhengende konglomerat av enkeltsaker.. det er jo hele forskjellen på dem og de seriøse partiene. Og alle kan jo finne en sak eller to som frp sponser, noe for enhver smak her så lenge man kun baserer sitt valg på en sak eller to man er opptatt av .. og stort sett driter i politikk ellers (det er jo kjedelige greier som man ikke skal bry seg om).

Brød og sirkus. Oppskriften er lang fra ny.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.854
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    "Faen, nå er jeg drit lei av høye bensinpriser, bompenger eller pakkiser på gaten. Nå stemmer jeg frp så kan de ha det så godt!"

ikke sige hen i misantropien bare fordi frp scorer høyt på et par meningsmålinger. :D

Få stemmer på Frp pga pumpeprisen på bensin. Det stemmer for å få polikitere som framstår som ondskapsfulle (av mangel på bedre ord) og smålige ut av regjeringskontorene. Uheldigvis tror jeg Frp vil lykkes fordi våre øvrige politikere er innelåst i sin konsensussfære, som forøvrig er i utakt med den øvrige verden bortsett fra i enkelte media.

Man legger på drivstoffavgiftene i en tid da staten har bokstavelig talt astronomiske inntekter, overskuddet er like astronomisk, bensinprisen stiger uansett pga av markedskrefter, renteøkning, global nedgangstid, verdens høyeste moms, verdens høyeste bil- og alkoholavgifter etc. Da framstår man som direkte ondskapsfull eller hevngjerrig, og det blir ganske enkelt ikke forstått - selv ikke internt i AP!

Så lenge regjering og byråkratiet prøve å oppdra eller påvirke det norske folk utellukkene med straff, så får man Frp velgere. Bruker man samme metode ved barneoppdragelse eller hundeoppdragelse, får man respektivt psykopater eller angstbitere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Voff skrev:
    Man legger på drivstoffavgiftene i en tid da staten har bokstavelig talt astronomiske inntekter, overskuddet er like astronomisk, bensinprisen stiger uansett pga av markedskrefter, renteøkning, global nedgangstid, verdens høyeste moms, verdens høyeste bil- og alkoholavgifter etc. Da framstår man som direkte ondskapsfull eller hevngjerrig og det blir ganske enkelt ikke forstått - selv ikke internt i AP!
    Ja, her har det vært en hel del selvmål av de rød/røde. Ikke det spor uenig i dette er jeg.

Så lenge regjering og byråkratiet prøve å oppdra det norske folk utellukkene med straff, så får man Frp velgere. Bruker man samme metode ved barneoppdragelse eller hundeoppdragelse, får man respektivet psykopater eller angstbitere.
    Vise ord dette, og en god forklaring på spissene på meningsmålingene for tiden.

Men det er jo litt trist hvis ikke folk ser andre alternativ til den strenge guvernanten enn den tvilsomme lokkemannen med kjærlighet på pinne som henger utenfor barnehagen. Tenk om vi heller kunne funnet et tredje alternativ å tilby våre barn...

M

maestro

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    maestro skrev:
    Hva er vel mer meningsløst, kjedelig og intetsigende enn en "diskusjon" der alle sitter å nikker og smiler og er så enig så enig?
    Det er ingen diskusjon. Det som imidlertid mangler - her som ellers i media - er viljen til seriøst å reflektere over "motpartens" argumenter, for så ev. å kunne inkorporere enkelte fornuftige sider av disse i egen virkelighetsoppfatning og utvidet horisont. I stedet graver man sin egen skyttergrav hvor en forskanser seg best mulig og lukker øyne og ører for det som er utenfor. Diskusjonene vil derfor mer fungere som intellektuell gymnastikk enn som et middel til utvidet erkjennelse. Men det har jo sin underholdningsverdi selvsagt, selv om det etter hvert blir enerverende å gjenta det samme gang på gang uten at noen legger vekt på det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    maestro skrev:
    Det er ingen diskusjon. Det som imidlertid mangler - her som ellers i media - er viljen til seriøst å reflektere over "motpartens" argumenter, for så ev. å kunne inkorporere enkelte fornuftige sider av disse i egen virkelighetsoppfatning og utvidet horisont. I stedet graver man sin egen skyttergrav hvor en forskanser seg best mulig og lukker øyne og ører for det som er utenfor. Diskusjonene vil derfor mer fungere som intellektuell gymnastikk enn som et middel til utvidet erkjennelse. Men det har jo sin underholdningsverdi selvsagt, selv om det etter hvert blir enerverende å gjenta det samme gang på gang uten at noen legger vekt på det.
    Joda, mye riktig det. Men det er jo dette politikk handler om. Hele poenget med systemet med politiske partier er at hver av dem skal hamre på sitt og snakke stygt om motstanderene. Forsvinner denne delen mister vi også hele poenget med partipolitikk og da kan vi like godt gå over til et system med direktevalgte enkeltrepresentanter som kun representerer seg selv og sin overtalelseevne og ikke trenger å forsvare et partiprogram med nebb og klør, uansett hvor idiotisk man oppfatter det selv.

Håpet om partipolitikk kan heve seg over partiene ... er helt fånyttes. Dette er øvelser man må overlate til folk selv, etter at politikerene har gått hjem for dagen, Tven er skrudd av og VG har havnet som opptenningspapir i peisen.

Lokalpolitkken er dog litt mer fri for dette fenomenet, og her er det mer enkeltpersoner og deres utstråling og entusiasme som avgjør og i mindre grad partiene i seg selv. Det er jo her vi virkelig snakker om demokrati og ikke bare partipreik og ferdigpakker med drøvtygd politisk fiskegrateng.

Litt trist er det i en slik sammenheng at frp ønsker å frata kommunepolitikerene mest mulig innflytelse og frihet til å selv disponere midler og styre sine budgetter, og heller vil sentralisere og mest mulig fra kontorene i Oslo. :'(

M

maestro

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Litt trist er det i en slik sammenheng at frp ønsker å frata kommunepolitikerene mest mulig innflytelse og frihet til å selv disponere midler og styre sine budgetter, og heller vil sentralisere og mest mulig fra kontorene i Oslo. :'(
    Vel, jeg har ikke overvettes tiltro til at de samlede husmødre og -fedre i Flerpsnes og Gnukkedal kommunestyrer har den nødvendige åndelige og moralske habitus til å ta avgjørelser for andre, like lite som våre "representanter" i høyere hierarkier - - - det er derfor jeg ønsker et samfunn med størst mulig grad av frihet for enkeltmennesket - - - .
    I parantes bemerket synes jeg nok Gjestemedlem begynner å utvise sterke tegn på paranoia - ! ;D

M

Morpheus

Gjest
    maestro skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    maestro skrev:
    Du har i mine øyne et særdeles godt poeng her Maestro! Jeg og kunne ønsket at folk var flinkere til å senke skuldrene og sagt "ok der tok jeg faktisk feil" eller "det hadde jeg ikke tenkt på" eller "den vinklingen var ny og interessant". Nå har jeg vært her såpass lenge (snart 4 år) at jeg har gitt opp akkurat det. Så da velger jeg den nest beste løsningen, og det er at en sak blir belyst fra så mange sider som mulig under "diskusjonen" så trekker jeg mine egen konklusjoner etterpå uten at det må dannes et allmengyldig konsensus tilslutt i hver tråd. Således blir det som du så treffende sier en intellektuell gymnastikk underveis i diskusjonen fordi man aldri kommer frem til en erkjennelse men stadig kommer opp med nye vrier, men det er jo på mange måter stimulerende det og...

Det har faktisk vært tråder gjennom årene jeg har endret syn under veis når stoffet har modnes, og den kritiske refleksjonen har fått surret litt. Men jeg håper virkelig ikke det bare er jeg som kan erkjenne det.. ;)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Morpheus skrev:
    Det har faktisk vært tråder gjennom årene jeg har endret syn under veis når stoffet har modnes, og den kritiske refleksjonen har fått surret litt. Men jeg håper virkelig ikke det bare er jeg som kan erkjenne det.. ;)
    Du er ikke alene, nei! "Villstyringer" som f. eks. Slubbert og Gjestemedlem har med sine annerledes innfallsvinkler så absolutt satt i gang refleksjonene. Og i løpet av en tid sliper man til sine meninger etter påvirkning av disse nye vinklinger, om enn ikke nødvendigvis i deres retning, så i det minste trigget av deres tidvis eminente innlegg!

Honkey

M

maestro

Gjest
    Jamen det er jo storartet! Da får vi håpe det samme gjelder for flere - - -

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn