Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Gjest skrev:
    decibelius skrev:
    Til Gjest: dersom du faktisk mener at tanken ikke er individuell, hva skal vi da med individer?
    Og dersom du tror Ibsen sitter med fasiten så er du inne på feil villspor.
    Det som står i de fleste psykologi bøker er ihvertfall milevis unna sannheten slik som jeg ser det - har du noen gang snakket med en psykolog, de er hjernevasket av de studiene/prosessen de har gjennomgått - de har til nød lært seg noen spørsmålsteknikker.
    Jeg kan ikke sette meg over psykologene i deres eget fag, slik du gjør. Om du er bedre i psykologi enn en psykolog - uten å ha utdanning så er det vel litt av en sensasjon.
    De aller fleste psykologer kunne like gjerne hatt tittelen Diplomat.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    I vårt overprisede, ufrie land tar vi oss råd til å "kose" oss i jula- Spør ungene hva de synes om dette:
    http://www.dagbladet.no/2008/12/24/nyheter/alkoholbruk/jul/innenriks/barn/4150642/

Men bevares, ned med prisen, slik at de resterende også "har råd"

Honkey
    Hvis du tror at fyllasvin og dårlige foreldre lar seg bremse av prisen på juledrammen så tror jeg du er på viddene. Det er helt andre virkemidler som må til for å skille barn fra fyll. Men la nå ikke dette ta hysteriske former heller, for mange mennesker, også foreldre blir bare trivelige, hyggelige og generøse etter noen skarpe i stemningsfult julelag.

Det er i det hele tatt rimelig usaklig å trekke barn inn i debatten om hvorvidt avgifter på alkohol er overdrevet eller ikke i Norge. Dette er to helt avskilte problemstillinger.

Det eneste resultatet av høyere avgifter jeg kan tenke fra fattige fyllasvin er lik mengde dram, men et par mindre julegaver til ungene.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    I vårt overprisede, ufrie land tar vi oss råd til å "kose" oss i jula- Spør ungene hva de synes om dette:
    http://www.dagbladet.no/2008/12/24/nyheter/alkoholbruk/jul/innenriks/barn/4150642/

Men bevares, ned med prisen, slik at de resterende også "har råd"

Honkey
    Hvis du tror at fyllasvin og dårlige foreldre lar seg bremse av prisen på juledrammen så tror jeg du er på viddene. Det er helt andre virkemidler som må til for å skille barn fra fyll. Men la nå ikke dette ta hysteriske former heller, for mange mennesker, også foreldre blir bare trivelige, hyggelige og generøse etter noen skarpe i stemningsfult julelag.

Det er i det hele tatt rimelig usaklig å trekke barn inn i debatten om hvorvidt avgifter på alkohol er overdrevet eller ikke i Norge. Dette er to helt avskilte problemstillinger.

Det eneste resultatet jeg kan tenke fra fattige fyllasvin er lik mengde dram, men et par mindre julegaver til ungene.
    Gjestemedlem, si meg forsøker du nå å benekte at tilgang og pris er direkte proporsjonalt med forbruket? Hevder du videre at et økt totalforbruk ikke trekker med seg et stadig større antall som overforbruker? Linken min viser til at 1/8(!!) av Noregs befolkning drikker (for?) mye på årets viktigste familiedag. Og hvordan du kan drømme opp en virkelighet som skiller før høyt forbruk fra barnas situasjon, overgår min fatteevne.
    Dersom ditt svar på mine to ovenstående spørsmål er "ja", vil jeg anbefale deg å lese deg opp litt på emnet, for da må jeg faktisk opplyse deg om at du tar feil. Veldig feil.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Gjestemedlem, si meg forsøker du nå å benekte at tilgang og pris er direkte proporsjonalt med forbruket? Hevder du videre at et økt totalforbruk ikke trekker med seg et stadig større antall som overforbruker? Linken min viser til at 1/8(!!) av Noregs befolkning drikker (for?) mye på årets viktigste familiedag. Og hvordan du kan drømme opp en virkelighet som skiller før høyt forbruk fra barnas situasjon, overgår min fatteevne.
    Dersom ditt svar på mine to ovenstående spørsmål er "ja", vil jeg anbefale deg å lese deg opp litt på emnet, for da må jeg faktisk opplyse deg om at du tar feil. Veldig feil.

Honkey
    Og hvis du tror at du løser problemet med barn og fyll med noen ekstra avgifter og prispåslag så har du jammen gått deg så vill i statistikk at du har mistet taket på de menneskelige faktorene som spiller inn her.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Og hvis du tror at du løser problemet med barn og fyll med noen ekstra avgifter og prispåslag så har du jammen gått deg så vill i statistikk at du har mistet taket på de menneskelige faktorene som spiller inn her.
    Problemet lar seg selvsagt ikke LØSE med så enkle tiltak, av og til debatterer du som om du er direkte uintelligent. Poenget her er enkelt; noen færre går på fylla dersom alkoholen er litt dyrere og/eller litt vanskeligere å få tak i. Det hele dreier seg om å finne et pragmatisk skjæringspunkt, som med fartsgrenser og hvilket som helst annet regelverk. Rent anarki er like usannsynlig og menneskefiendtlig som det motsatte standpunkt. Det hele dreier seg om å skape et rimelig velfungerende samfunn ved hjelp av rimelig velfungerende regler og forordninger. Pragmatisme, min venn, er et nødvendig onde/gode i en hver sammenheng.

Honkey

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Dersom foreldre drikker for mye slik at det går på bekostning av barna er det helt andre ting som ligger til grunn enn pris og tilgjengelighet på alkohol - som regel har foreldrene ett parforhold som ikke fungerer, og det må de snarest rydde opp i slik at barna ikke fortsetter å lide.
    Gruppesamtaler med en utenforstående part er ofte en god løsning.

S

Slubbert

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Quite frankly, Slubbert, dette er vel ikke særskilt gjennomtenkt debatteknikk.
    Hvis du leste innlegget i sin helhet så ser du at nettopp dét var mitt poeng.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    decibelius skrev:
    Dersom foreldre drikker for mye slik at det går på bekostning av barna er det helt andre ting som ligger til grunn enn pris og tilgjengelighet på alkohol - som regel har foreldrene ett parforhold som ikke fungerer, og det må de snarest rydde opp i slik at barna ikke fortsetter å lide.
    Gruppesamtaler med en utenforstående part er ofte en god løsning.
    Isolert sett er det selvsagt ikke pris og tilgang i hvert enkelttilfelle. Statistisk er det dog slik at befolkningens totalforbruk øker proporsjonalt med økt tilgang og fallende pris. Og bak statistikken ligger det tross alt også enkeltskjebner. Det blir flere som overforbruker ved liberalisering av alkohollovverket, dessverre. F. eks. Finland har testet dette to ganger med til dels fatale resultater. Og når flere overforbruker, vil det også være flere barn involvert. Det er selvsagt mange andre delårsaker, men et utall forskningsresulteter viser kategorisk at pris, tilgjengelighet og forbruk hører sammen. Satt på spissen: Det er ikke en god ide å bringe sprit på døra til en nyseparert, bitter og forsmådd ektemann. Det blir fort trøbbel av sånt. :)

Honkey

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    330
    Må med respekt å melde si at dette 84 siders emnet er gått fra å være en debatt til å bli noe sykelig. Personhetsen bør snart slutte, ikke sant?

Mvh
    Kjell

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    875
    Dette er ingen personhets. Jeg bare legger ut lenker om Fr.p.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Etter å ha skjelt ut AP i mange år ser vi nå et underlig tilbaketog fra Fr.p. Taktikk heter det vel...

http://www.abcnyheter.no/node/81960
    Han har jo delvis rett mannen, til en forandring. Hvis det ikke er grunnlag for en H,V,Krf regjering så er det nest beste den regjeringen vi har i dag. Eller enda bedre, en V,Krf, H regjering som får budgettstøtte fra Ap i stedet for Frp.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Etter å ha skjelt ut AP i mange år ser vi nå et underlig tilbaketog fra Fr.p. Taktikk heter det vel...

http://www.abcnyheter.no/node/81960
    Nå tøyser journalisten en smule da. Det er ikke slik at FRP FORETREKKER en ren AP regjering, men de kan leve med det fra sak til sak, og høste der de får det til. Kanskje til og med med støre hell enn i forhold til en H, V, KrF regjering. Og dessuten vil det ikke kunne bli en H, V, KrF regjering da FRP vil felle den "samma fan". I et slik perspektiv "kan FRP godt leve med" en ren AP regjering. Men glem ikke at de ønsker ikke en slik AP regjering, og det var heller ikke det Sandberg sa!

Det er ren taktikk før valget. De ønsker å skremme H velgere til å straffe H for avvisningen av FRP. Det kan H velgere gjøre ved å stemme FRP. Og de vil kanskje lykkes med taktikken også. Om ikke nok til å komme i regjering så i allefall nok til at H vil måtte ta en seriøs revurdering på dette. Det er mange i H som er forbannet fordi Erna aviser Siv så grundig.

De håper nok også at mange nok V og KrF, for å unngå AP, vil stemme H for å støtte den "moderate siden" i en eventuell H FRP regjering, som noen KrF og V velgere nok vil foretrekke framfor ren AP regjering.

Hvis V og eller KrF ( lite sansynlig at KrF faller så mye, men med Sivs støtte til Israel kan mye skje? ) faller under sperregrensen vil nok Erna spise kameler mothårs for å sitte i regjering med FRP.

Mye kan ennå skje frem mot valget som kan snu store velgergrupper.

Edit: tyrkleif

G

Gjestemedlem

Gjest
    Siv Jensen har funnet sitt idol og forbilde i politikken. :)

- Jeg ser på Sarah Palin som en veldig sterk og levende kvinne som kan gjøre gode ting for USA i årene som kommer. sier Jensen.

[video]L8__aXxXPVc[/video]

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Selv blind høne han finne korn.

Du er en erkekonservativ forstokket mannsgris når du omtaler Siv ( søt dame :) ) som "ei høn"!
    Skamme seg skulle du. :mad: Og du bør ikke gå ut etter mørkets frambrudd for nå er Ottar på jakt etter skalpen din! ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Folk som stemmer FrP fortjener en sosialistregjering. ;D

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Piss. Etter noen årganger med sosialister ved roret er det på tide med en kraftig endring.

G

Gjestemedlem

Gjest
    LydMekk skrev:
    Piss. Etter noen årganger med sosialister ved roret er det på tide med en kraftig endring.
    Jo større FrP er jo mindre sjanse for en borgerlig regjering. Virker sikkert litt paradoksalt for mange, men det er viktig å innse dette hvis man ønsker en endring.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ledig annonseplass skrev:
    Vi har da alt en borgerlig regjering, håper dere på en borgerligere en?
    Ja en enda litt mer borgerlig en hadde vært kjekt det.

H, V, KrF er vel det beste vi kan håpe på.

Selv om jeg kanskje heller skulle sett H,V,Ap ... men det er nok like urealistisk som Frp i regjeringskontorene.

SV er dominert av feminister, Frp av bajaser og kristenfundamentalister, SP av xenofobe bønder .. så alle dem bør vi i fremtiden holde lengst mulig unna de kontorene.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Du skulle lest hele artikkelen gjest. Ja, jeg vet det er mange og lange vanskelige ord, om du hadde klart det, så vil du sett dette:

- Slik situasjonen er nå er det like uaktuelt å ha samtaler med Hamas, som det er å ha samtaler med Al-qaida, uttaler Morten Høglund i en pressemelding for å roe ned usikre velgere.
    Og enda lenger ned (huff)

- På lang sikt, dersom Hamas innfrir kravene det internasjonale samfunnet har stilt, blant annet å ta avstand fra terrror og anerkjenne Israel, vil det være aktuelt å gå i dialog.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    875
    -og hvis du hadde fulgt med i media og hadde husket hva som kom fra Høglund i går ville du kanskje lagt merke til at dine quotes viser til en pressemelding av i dag - der Høglund må ro i land fadesen fra i går.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Usedvanlig klønete av Frp.

Eller som Dephot ville formulert det:
    Når man er så dement at man ikke klarer å holde rede på hva som er partiets politikk, er det bare rett og rimelig at geriatriske elementer som dette blir fjernet fra partiet. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Usedvanlig klønete av Frp.

Eller som Dephot ville formulert det:
    Når man er så dement at man ikke klarer å holde rede på hva som er partiets politikk, er det bare rett og rimelig at geriatriske elementer som dette blir fjernet fra partiet. ;D
    Joda, lett å la det gå ut over de som er så gamle og tomsete at de ikke engang ser hvilket parti de har tumlet seg inn i. Men sammenlign med de mer profilerte politikerene i partiet som gjør akkurat det samme da... f.eks. ordfører Søviknes i Os. Se om noen våger å gi ham foten i ræven for å gjre nøyaktig det samme, han som er utstillingsnisse og det hele i frps butikkvindu.

Men for all del, saken fikk jo en lykkelig slutt da. En mindre frptulling i kommunestyret. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Hva skal vi med Fr.p nå, som de forkaster grunnlaget for sin eksistens:
    Egentlig ikke. Frps eksistens er for det meste basert så svingninger i opinionen. De er politikkens daytradere. Når folk har fått oppleve på kroppen resultatene av hemningsløs frpøkonomisk tenking, slik som nå med finanskrisen, så er det betimelig å selge seg ut og finne på noe nytt.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Pink_Panther skrev:
    Kanskje Frk. Jensen burde ha gjort dette litt tidligere? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=547207
    Skal vi ta ett veddemål om hun kommer med en uttalelse hvis hun finner ut at hun har tatt feil? Ikke det nei. ;D
    Situasjonen i Rosengård er så godt dokumenter over flere år, at frk Jensen neppe trenger å beklage. Dette er de fleste klar over. Det er også ganske logisk at de som sitter med ansvaret, ikke uten videre innrømmer egne feil. Vi har også eksempler på at politifolk som har gått ut i media har mistet jobben.

http://sydsvenskan.se/malmo/article320978.ece

http://sydsvenskan.se/malmo/article121060.ece

http://www.expressen.se/kronikorer/ulfnilson/1.1412192/ulf-nilson-rosengard-ar-tyvarr-inte-unikt

http://www.hbl.fi/text/utrikes/2009/1/28/d22785.php

http://lotidningen.lo.se/?id_site=8&id_item=19063

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article929662.ece

Og rapporten frk Jensen viser til, hvorfor er det ingen som spør de som laget rapporten hva de mener om kritikken? Passer det ikke inn i det mediaskapte bildet?

http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/01/asiktspoliserna-i-lund

Det er lov å være uenig, men det er ikke lov å være uvitende.

Og sånn for sikkerhets skyld: Pressemeldingen fra Integrations- och jämställdhetsdepartementet i sakens anledning.

http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/ListPage.aspx?id=85562%20

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Situasjonen i Rosengård er så godt dokumenter over flere år, at frk Jensen neppe trenger å beklage. Dette er de fleste klar over. Det er også ganske logisk at de som sitter med ansvaret, ikke uten videre innrømmer egne feil. Vi har også eksempler på at politifolk som har gått ut i media har mistet jobben.
    Som nevnt i en annen tråd er angivelig 80% av Rosengårds innbyggere sosialklienter. Du ser ikke muligheten for at bydelens problemer har mer med dette å gjøre enn at det er for mange folk med feil religion der?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn