OMF skrev:
Gjestemedlem greier ikke å forstå norsk språk. Når det her står sitat "alle fordeler" - hvilken fordeler er det da du mener blir borte...?
De aller fleste.
Jeg tror nemlig frpere her farer med enten løgn eller snakker mot bedre vitende. Det er ingen fordeler for studenter å miste muligheten til få lån i lånekassen. Jeg tror studenter vil tape stort på dette og miste mange av de goder som det innebærer å ha lån i lånekassen i stedet for en privat bank.
Private banker er trolig bedre til å administrere lån enn det Lånekassen er - og siden da studentene ikke er spesiellt kredittverdige - løses dette ved at staten stiller som garantist. Bøndene har en lignende ordning for sin driftskreditt hvor staten garanterer for kreditten - og dette er vel uten unntak den kreditten med best betingelser i markedet.
På hvilken måte skulle banker administrere dette bedre enn lånekassen da.?Lånekassen behandler søkneder utifra retningslinjer som er helt uavhengige om de kommer til å tjene penger på studentene eller ikke. Det er ikke en aktuell problemstilling for banker.
De med en historie som tvilsomme betalere vil gå svært utrygge tider i møte hvis frp legger ned lånekassen og henviser dem til det private markedet i stedet.
De som ønsker lån i pivate banker har allerede denne muligheten i dag.
Frp ønsker derfor å minske valgmulighetene for studenters finansiering og gjøre det mye vansligere for folk uten rike foreldre å stabil ønkonomisk fortid å få lån, selv med statlig garanti (den biten blir vel den neste som skal avvikles).
Det er som alltid de svakeste som taper på "fremskrittet".
Dette er ganske enkelt en videreføring av den overordnete politikken - hvor man ønsker at staten skal garantere for rettighetene, mens de private skal levere. Slik man også ønsker for helse, pleie, renovasjon osv....
Jada ideologien er ikke til å ta feil av. Bygg ned alle velferdsgoder man kan. Legg ned alle offentlige tjenester og la folk sørge for seg selv. Kutt i alle offentlige utgifter man kan slik at velstående aksjonærer kan få litt mindre skatt.
Stort sett kan frp velgere deles inn i 4 grupper:
1. Velstående folk med fete bankkonti, gode aksjeposter, privateide bedrifter og deres hangarounds og wanabees.
2. De med minst utdanning og dårligst forståelse av verden rundt dem
3. Religiøse fanatikere
4. Dem som hater innvandrere, negrer og muslimer
I dette tilfelle er utspillet mest rettet mot gruppe 1 og 2. Nr. 1 fordi de er de eneste som har noe å tjene på denne ordningen og Nr. 2 fordi de stort sett ser på høyere utdanning som noe tull som kompliserte sosialister bedriver tiden med, og kan ikke se noen mening i å ta noe mer en 2-3 år på maskin og mekanikerlinja etter grunnskolen. Delvis også gruppe 3 fordi høyere utdannelse er mer eller mindre entydig med frafall fra deres rekker. Vel, kanskje til og med gruppe 4 når jeg tenker meg om, for en ordning der slike som nevnt der må på det private markedet for å fiansiere sine lån så er det ganske sansynlig at mange av dem ikke blir ansett som verdige for å få lån i Norske banker og dermed heller bør tenke på å reise "hjem igjen".
Så det er ikke vanskelig å se at dette er en god tradisjonell og bedriten frpsak... :-\