Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    BBking skrev:
    FrP gikk til valg med et program som de prøver å holde seg til. Respekt! Få politikere respektere velgerne og sitt eget partiprogram. Bergen FrPs rakryggethet blir belønnet ved neste valg. Det er sikkert!

Saken viser bare at FrP ikke er i stand til å samarbeide i praksis med andre partier og kapitulerer med en gang de kommer til en sak som de ikke har gått til valg på selv.

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article836749.ece

Byrådene i bergen har flere ganger reist til Oslo for å trygle ledelsen å ikke ekskludere dem fra partiet hvis de videreførte infrasttrukturutbyggingen i Bergen uten full statlig støtte.

Man landsmøtet, mot ledelsens vilje, bestemte at FrP ikke kun godtar offentlig prngebruk på samferdsensprosjekter.

De kan jo da egentlig gjøre et så godt valg de vil... det spiller jo liten rolle så lenge de ikke får rent flertall alene. De er ikke i stand til å samrbeide med andre. Slik har det alltid vært, helt siden FrP felte en borgerlig regjering fordi de ville øke avgiften på bensin med 50 øre. Det var en viktigere sak for dem enn at vi fikk en sosialistisk regjering i stedet.

Problemet er jo ikke her FrPs program i seg selv men at lokalsaker skal dikteres fra politbyrået i Oslo, og at lokalpolitikere er bundet på hender og føtter selv om de egnetlig ønkser å finne praktiske samarbeidsløsninger lokalt.

Men trivelig at denne saken endte god, at Bergen får gjennomført utbyggingen av infrastrukturen og at FrP får en tidlig sommerferie fra politikken i Bergen.

En feretur til Mexico kanskje?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Men trivelig at denne saken endte god, at Bergen får gjennomført utbyggingen av infrastrukturen og at FrP får en tidlig sommerferie fra politikken i Bergen.
    Javisst er det trivelig. Vi ble vel kvitt han som målbar FrPs syn på integrering av innvandrere: Dette bør gjøres etter mønster fra hundedressur. Han fikk pepper for å "sammenligne innvandrere med hunder", men kjernen i poenget hans, at hundeoppdragelse handler om at man har hund og herre, at hunden skal lystre og være underdanig og at herren dikterer betingelsene, passerte. Trolig fordi folket (ikke bare fremskrittspartistene) i stor grad er enige.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    875
    Tror du virkelig at folket vil behandle innvandrere etter prinsipper om hundedressur?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest skrev:
    Tror du virkelig at folket vil behandle innvandrere etter prinsipper om hundedressur?
    Pisk og gulrotprinsippet brukes på alle borgere her i landet. Innvandrere er foreløbig unntatt dette regimet. Der er det bare gulrot som gjelder. ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    875
    Vellykket integrering er at innvandrere ikke skal ha det bedre enn jeg? Ikke engang de som jobber mer, har høyere utdannelse og mere ansennitet.

Vel, vel...

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest skrev:
    Vellykket integrering er at innvandrere ikke skal ha det bedre enn jeg? Ikke engang de som jobber mer, har høyere utdannelse og mere ansennitet.

Vel, vel...
    ?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    875
    Skrevet før i tråden: "hunden skal lystre og være underdanig og at herren dikterer betingelsene, passerte. Trolig fordi folket (ikke bare fremskrittspartistene) i stor grad er enige."

Jeg leser dette slik at innvandrere skal være hunden og vi (våre politikere) skal være herren.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    KJØTERE

Gjest skrev:
    Skrevet før i tråden: "hunden skal lystre og være underdanig og at herren dikterer betingelsene, passerte. Trolig fordi folket (ikke bare fremskrittspartistene) i stor grad er enige."

Jeg leser dette slik at innvandrere skal være hunden og vi (våre politikere) skal være herren.
    I en slik sammenheng er det tankevekkende at eier og kjøter ofte er svært like med hensyn på intelligens, gemytt og utseende.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.731
    KJØTERE

BBking skrev:
    [I en slik sammenheng er det tankevekkende at eier og kjøter ofte er svært like med hensyn på intelligens, gemytt og utseende.

Og du har en slik, formoder jeg?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Saken viser bare at FrP ikke er i stand til å samarbeide i praksis med andre partier og kapitulerer med en gang de kommer til en sak som de ikke har gått til valg på selv.

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article836749.ece

Byrådene i bergen har flere ganger reist til Oslo for å trygle ledelsen å ikke ekskludere dem fra partiet hvis de videreførte infrasttrukturutbyggingen i Bergen uten full statlig støtte.
    Ikke regn med noen kommentarer på dette sitatet, for å omgå vanskelige posisjoner er noe den leiren liker. Det at partiet selv har vært med på det som i dag er blitt et problem for bystyregruppen i Bergen, er ikke noe som de liker å høre. Historieløshet er en ting, men når politiske fakta som har tatt plass i løpet av de siste måneder også forsvinner i svadaen, så ser vi at et egentlig ikke er historieløshet det dreier seg om. Det dreier seg om en selektiv omgang med sannheten.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.055
    Torget vurderinger
    1
    Disens har jo blitt brukt på regjeringsnivå av de rødgrønne, så hvorfor ikke i byrådet i Bergen? Da hadde AP som var pådriver for makkverket blitt nødt til og følge det opp.

Samarbeid betinger det at en part skal måtte gi slipp på sine høyprofil saker når det finnes smidigere løsninger.

Å diskutrere samarbeid/demokrati og lokallagene sin selvråderett er spennende nok og en viktig debatt, men den kan nok tas i alle partier.

Moro når man er så ivrig på å henge ut noen, at man ikke ser mangel på logikk i eget innlegg ;)

Man landsmøtet, mot ledelsens vilje, bestemte at FrP ikke kun godtar offentlig prngebruk på samferdsensprosjekter.

De kan jo da egentlig gjøre et så godt valg de vil... det spiller jo liten rolle så lenge de ikke får rent flertall alene. De er ikke i stand til å samrbeide med andre. Slik har det alltid vært, helt siden FrP felte en borgerlig regjering fordi de ville øke avgiften på bensin med 50 øre. Det var en viktigere sak for dem enn at vi fikk en sosialistisk regjering i stedet.

Problemet er jo ikke her FrPs program i seg selv men at lokalsaker skal dikteres fra politbyrået i Oslo, og at lokalpolitikere er bundet på hender og føtter selv om de egnetlig ønkser å finne praktiske samarbeidsløsninger lokalt.

Mvh Roald

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Er det ikke betenkelig at FrP og AKP er de eneste partiene med eksklusjonsparagraf i Norge?
    Ikke egentlig. Endel partier er svært åpne for å kuppes av folk som egentlig ikke har noen annet formål med å melde seg inn enn å ødelegge for partiet. Muligheter for å ekskludere medlemmer er vel i den sammenhengen en grei beskyttelsesmekanisme mot "hostile takeover". Men man bør jo legge merke til hvordan paragrafene anvendes også. Og der et sentalstyrt bajasvelde kan overstyre lokalpolitikeres samarbeidsprosjekter er det rom for bekymring over lokaldemokratietes styrke.

Når det gjelder Søviknes så er han fredet. Han er jo selve julenissen i utstillingsvinduet på en vellykket frpkommune, så han har ganske frie tøyler til å ignorere riksbajasene.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Er det ikke betenkelig at FrP og AKP er de eneste partiene med eksklusjonsparagraf i Norge?
    Ikke egentlig. Endel partier er svært åpne for å kuppes av folk som egentlig ikke har noen annet formål med å melde seg inn enn å ødelegge for partiet. Muligheter for å ekskludere medlemmer er vel i den sammenhengen en grei beskyttelsesmekanisme mot "hostile takeover". Men man bør jo legge merke til hvordan paragrafene anvendes også. Og der et sentalstyrt bajasvelde kan overstyre lokalpolitikeres samarbeidsprosjekter er det rom for bekymring over lokaldemokratietes styrke.

Når det gjelder Søviknes så er han fredet. Han er jo selve julenissen i utstillingsvinduet på en vellykket frpkommune, så han har ganske frie tøyler til å ignorere riksbajasene.
    Du har rett i alt du skriver, men det som er det betenkelige er at det kun er to partier som faktisk har hatt behov for den paragrafen også. Kanskje et klokt valg av dem, men det forteller endel om det indre liv i partiet. For det er jo også de to partiene som er "ekstreme" nok til å kunne bli tatt over av ekstremister, siden de befinner seg i ytterkanten av skalaen begge to. Alle de andre partiene har jo klart å unngå slike problemer uten den paragrafen, så jeg vil uansett si at det er litt betenkelig at slike tiltak er nødvendige.

Jeg tror egentlig ikke det er behovet for å beskytte seg mot infiltrering som i sin tid var årsaken til den praksisen. Den skyldes nok paranoia hos kommunistene, og beskyttelse av eierskapet i den andre leiren. Alle husker vel under hvilke omstendigheter de to partiene eksisterte for 30 år siden. De bitre interne stridene mellom hovedpersoner som Anders Lange, Erik Gjems Onstad og han i hagen.

Uansett så har paragrafen blitt benyttet ved flere anledninger som er offentlig kjent. Noen ganger til et gode for partiet, noen ganger til gode for samfunnet. FrPs saker er godt kjent, og AKPs kan vi bare forestille oss hvordan har foregått. Jeg husker en sak på starten av åttitallet, der et lokalt Unge Høyre-lag infiltrerte Rød Ungdom. En morsom historie, i og med at Rød Ungdom var "mestere" i å gjøre det samme. Som da den såkalte Arbeidermaktgruppen :-X foreslo at SU skulle bryte med SV, og støtte RV i valgkampen. Det problemet ble løst på en annen måte enn ved eksklusjon, og den infiltrerte fraksjonen satt igjen med egg over hele ansiktet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når man se hvor mange underlige karakterer som tiltrekkes av FrP så er det helt forståelig at de er klinkende nødt til å ha brutalt aktive eksklusjonsmekanismer hvis de i det hele tatt skal kunne anses som et politisk parti og ikke bare et opptog av personligheter.

Jeg har lite til overs for Frp, men jeg har full forståelse for nødvendigheten av dette. Det kan søren i meg ikke være lett å holde et minimum av kustus på en slik kulørt bande ellers.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roald skrev:
    http://bambi73.vgb.no/2008/09/12/oj...ap-ble-tipset-om-at-frp-var-blitt-infiltrert/

Trenger det fortelle noe om det indre i partiet?
    Greit med noen sanksjoner når valgprosessen er så åpen og demokratisk
    Ja uten slike mekanismer kan partiet for kuppes av både organiserte motstandere og enda mer fargerike tullebukker enn det som er allment akseptert i partiet, og som de kan være bekjent av i det offentlige rom.

Men litt mer sigende er det jo når de samme paragrafer anvendes for å overstyre de lokaldemokratiske prosesser og demonstrerer hvor uforutsigbart det er å samarbeide lokalt med FrP siden dem man eventuelt skal samarbeide med så altfor enkelt umyndiggjøres av sentralstyret. :-\

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roald skrev:
    http://bambi73.vgb.no/2008/09/12/oj...ap-ble-tipset-om-at-frp-var-blitt-infiltrert/

Trenger det fortelle noe om det indre i partiet?
    Greit med noen sanksjoner når valgprosessen er så åpen og demokratisk

Mvh Roald
    Ok. Åpne prosesser er bra. Helt i ånd med Chomskys ideer om åpne og skjulte diktaturer. Sovjet var et åpent diktatur, fordi de innrømte at de er det. Mens USA er et skjult diktatur, fordi det er bak kulissene alle beslutninger foretas. Så den tanken er jeg helt med på. Og i lys av hvilke personer som tiltrekkes det partiet så har jeg også fått en forståelse for at de trenger en slik paragraf, slik som noen her påpeker. Den kjøper jeg gjerne. Men da er det vel et lite tankekors at partiet tiltrekker seg slike, for det har jo sin årsak.

Men greit nok, FrP fremstår som et åpent diktatur etter Chomskys definisjon. Men demokratisk, nei den kjøper jeg ikke. Det er nok en sikkerhetsventil mot et truende demokrati den muligheten finnes i de to partiene. For selv om jeg finner det slik at det er de moderate kreftene som sitter på den makten i dag, så er det likevel ingen demokratisk måte å forholde seg til intern utvikling på.

Men, som Gjestemedlem skriver, muligens høyst nødvendig. Det var nok jeg som ikke er vant til å forholde meg til ekstreme krefter i min norske hverdag som gjør meg litt skeptisk av demokratiske årsaker. Noen ganger er det enklest med pistol, jeg ser det nå ;D

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.055
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer nesten på om enkelte personer mister sin logiske sans så snart de leser om Frp

Landsmøtevedtak stemt igjennom mot partiledelsens vilje og anbefaling, her er det jo ledelsen som blir demokratisk overkjørt av lokallagene! Så her er det vel lokallagene selv som har lagt bånd på seg når det handler om bompenger.

Utred gjerne hvordan dette burde løses fremfor å hoppe bukk over fakta og skrike opp om politibyrå og diktatur

Konspirasjonsteorier + at vanskelige saker blir forbigått i stillhet

Du blander ikke med mannen som forsvinner som dugg for sola når det blir problemer hos de RG

Mvh Roald
    http://www.minerva.as/?vis=artikkel&fid=1363&id=300320090932051104&magasin=ja

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som IKKE ser komikken i et parti som har "nei til bompenger" som sin ukrenkelige kjernesak, som nok kan inngå kompromisser om mye, bare ikke det?

Slik jeg ser det sier en slik gladsak mye om hva partiet er og hva slags folk det består av og tiltrekker seg. FrP ruler.

G

Gjestemedlem

Gjest
    totte skrev:
    Er det noen som IKKE ser komikken i et parti som har "nei til bompenger" som sin ukrenkelige kjernesak, som nok kan inngå kompromisser om mye, bare ikke det?

Slik jeg ser det sier en slik gladsak mye om hva partiet er og hva slags folk det består av og tiltrekker seg. FrP ruler.
    Det mest ironiske ved hele saken er kanskje at man i stedet for at de som faktisk bruker tjenesten skal være med på en delvis privat finansiering for å få hurtiggang i utbyggingen av veier, broer og skinnegang, så forventer man at det hele skal måtte finansiers utelukkende via skatteseddelen, ellers setter man seg på bakbena og streiker. Kanskje forventet av et parti på ytterste venstrefløy som sverger til det offentlige og skatteseddelen som løsning på det meste , men litt korket egentlig for et parti som ble grunnlagt for å få satt ned skattene. Men slike paradokser går vel tilhengerene hus forbi. ::)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.055
    Torget vurderinger
    1
    Er det relevant å forvente at mesteparten av avgiftene forbundet med bilbruk kanaliseres tilbake i formålstjenlige prosjekter?

Eller skal man bare kalle det ekstraskatt på bilkjøp/bruk for brukerne av bil skatter vel også av det de får i lønningsposen

Mvh Roald

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roald skrev:
    Er det relevant å forvente at mesteparten av avgiftene forbundet med bilbruk kanaliseres tilbake i formålstjenlige prosjekter?
    Mitt syn på dette:

Delvis. Agvifter på kjøp av kjøretøy, deler og drivstoff går inn i kassen sammen med alt annet. Det blir meningsløst å skulle øremerke inntekter fra enhver avgiftssektor tilbake til akkurat det samme. Det er svært lite fleksibelt.

Men avgifter på bruk bør gå tilbake til sektoren eller til sektorer som blir berørt i en videre forstand. Miljøavgifter til miljøtiltak f.eks.

Eller skal man bare kalle det ekstraskatt på bilkjøp/bruk for brukerne av bil skatter vel også av det de får i lønningsposen
    Det kunne være en god ide å senke avgiftene drastisk på kjøp av biler, og samtidig øke prisen på bruken.

Bruk av bompenger derimot bør utelukkende brukes til generell samferdsel lokalt, som ved bompengeringen. Eller til helt konkrete utbygginger som Askøybroen. Når den var nedbetalt ble den gratis å bruke. Det er en god ordning som sikrer gjennomføringen av slike prosjekter uavhengig om staten og skattebetalerene er villig til å sponse det hele.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.194
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Bruk av bompenger derimot bør utelukkende brukes til generell samferdsel lokalt, som ved bompengeringen. Eller til helt konkrete utbygginger som Askøybroen. Når den var nedbetalt ble den gratis å bruke. Det er en god ordning som sikrer gjennomføringen av slike prosjekter uavhengig om staten og skattebetalerene er villig til å sponse det hele.
    Bompenger kan potensielt ha to ulike formål:

Finansiering av et samferdselsprosjekt. Da er det en selvfølge at bompengeinntekltene i sin helhet går til det aktuelle prosjekt(ene).

Trafikkregulering. Dette er typisk av typen bompengering. Og selv om bompengeringen i Bergen historisk har vært koblet til generell forsering av samferdselstiltak i Bergen, er det ikke nødvendigvis sånn i alle bompengeringer. Redusering av trafikkmengden gjennom sentrum er ofte en like tung motivasjon, etter vegprisingsprinsippet. I den type bompengetiltak er det ikke like stor selvfølge i at bompengeinntektene skal gå uavkortet til vegprosjekt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Karl_Erik skrev:
    Trafikkregulering. Dette er typisk av typen bompengering. Og selv om bompengeringen i Bergen historisk har vært koblet til generell forsering av samferdselstiltak i Bergen, er det ikke nødvendigvis sånn i alle bompengeringer. Redusering av trafikkmengden gjennom sentrum er ofte en like tung motivasjon, etter vegprisingsprinsippet. I den type bompengetiltak er det ikke like stor selvfølge i at bompengeinntektene skal gå uavkortet til vegprosjekt.
    I teorien kanskje, men i praksis er ofte argumentet om trafikkregulering svært vikarierende. Det aller viktigste og bortimot eneste årsaken til bompenger er inntektene kommunen får fra dette. Man ser dette tydeligst hvis det begynner å virke, for med en gang trafikkmengden går ned og inntektene svikter så kommer presset på å øke satsene.

Trakfikken gjennom sentrum blir redusert av alternative trasseer, som Fløyfjellstunnellen i Bergen. Men det koster like mye å kjøre gjennom denne som gjennom sentrum. :-\

Men det er jo opp til lokalpolitikere hva de bruker disse inntektene til. Det mest sympatiske er jo samferdsel og miljøtiltak, men alt henger sammen og alt fra trygging av skoleveier, miljøtiltak for å minske skadene av trafikk på befolkningen til rene veiutbygginger og kollektivtrafikk kommer jo inn under denne paraplyen.

Politikere må kunne ta ansvar lokalt og ikke bare sitte på ræven å vente på at staten skal ordne opp i alt, og politikere som ikke er i stand til å ta et slikt ansvar får pelle seg hjem med halen mellom beina, som FrP i Bergen. Håper det er lenge til neste gang vi ser dem i aksjon.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har tross alt litt større respekt for Søviknes som våger å tale Roma midt i mot.

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article4301364.ece

Frp forlot byrådet i Bergen fordi de ikke kunne stemme for bompenger. Frp i Os mener det vil være galskap å stemme mot bompenger til E39.

– Det vil være politisk selvmord. Nye E39 er prioritert høyest av alle prosjekter i alle sammenhenger. Å stemme ned dette prosjektet nå vil vekke enorme reaksjoner fra folk og næringsliv, sier ordfører Terje Søviknes (Frp).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg har tross alt litt større respekt for Søviknes som våger å tale Roma midt i mot.

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article4301364.ece

Frp forlot byrådet i Bergen fordi de ikke kunne stemme for bompenger. Frp i Os mener det vil være galskap å stemme mot bompenger til E39.

– Det vil være politisk selvmord. Nye E39 er prioritert høyest av alle prosjekter i alle sammenhenger. Å stemme ned dette prosjektet nå vil vekke enorme reaksjoner fra folk og næringsliv, sier ordfører Terje Søviknes (Frp).
    Jeg har også etterhvert fått mer respekt for Søviknes, for han er konsekvent i sin realpolitikk. De problemene han hadde med "overgrepsaken" ble blåst ut av proporsjonene, for han ble tatt for noe som er vanlig praksis i ungdomspartier over hele linjen. Han er ikke det første partipolitiske forbildet som har hatt seg med unge medlemmer. Slikt foregår i alle partier, ikke bare FrP. Eneste forskjell er at de som foretar slikt i andre partier sjelden når slike høyder i maktens korridorer, men det er det samme likevel.

Et eksempel på å ta mannen istedenfor ballen, som jeg ikke kan skrive under på. Heia Søviknes!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Trafikkork ville vært Adam smiths våte drøm som utgangspunkt for skattlegging. På enkelte strekninger går trafikken så seint at man like gjerne kan gå, hvilket vil si at heller ikke de som som sitter i kø og bruker veien har noen nytte av den. Vei er i enkelte områder og til enkelte tider av døgnet en begrenset ressurs, som fisk, tomter med strandlinje, gamle Bugattier etc. FrP har fått for seg at veibruk skal være gratis. Samfunnet skal bygge vei, og dersom veien ikke har plass til alle så får heller veien bli så full at ingen har nytte av den.

Man kan være enig eller uenig i at bil er et godt objekt for rent fiskal skattlegging, men FrPere er alene om å oppleve det som et overgrep. "Hvorfor er det alltid vi, bilistene, som må ha det verst?"

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg føler at det ikke er som bilist jeg har det verst, men jeg er kanskje annerledes på den måten? ::)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Jeg føler at det ikke er som bilist jeg har det verst, men jeg er kanskje annerledes på den måten? ::)
    Det er ikke verdens rikeste land verdig å la bilistene lide som de gjør. Få er ofre som norske bilister, det må i tilfelle være norske pensjonister. Men, det er klart, småbarnsfamiliene har det heller ikke greit.

Det er trist at det skal være så mye lidelse i verden, når ressursene som trengs for å løse problemene finnes, men brukes så inderlig feil.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Bare tenk på alle de sultne barna i Afrika som ikke engang har råd til egen bil!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok svært få som ikke er enige i at nybilavgiften i Norge er altfor høy. Selv SV-ere er enig i det, selv om de av partipolitiske og "samfunnsmessige" hensyn lar det være. Men det er jo stadig flere selv innenfor venstresiden som forstår at en nyere bilpark er vi alle tjent med, selv om også produksjonen av biler fører til stor forurensning.

Men jeg synes at jeg som småbarnsfar lider mer enn som bilist. Venting på legevakt. Skolepenger til privatskolen poden går på. Jada, gamle baluba bruker penger på privatskole istedenfor å stole på den offentlige. Ikke det at jeg har misstillit til skoleverket, jeg kjenner mange dyktige lærere. Men fordi jeg vet at den private skolen er en av Norges beste barneskoler, og fordi det er en investering i fremtiden. Jeg bruker heller penger på semesteravgift fremfor nye høyttalere.

En liten fotnote om bensinpriser: I Uganda kjører jeg Pajero V6 3,0 bensin. Jeg trodde tørsten ikke skulle være noe problem før jeg kom ned dit. Til min forskrekkelse (dog ikke store overraskelse, egentlig) fant jeg ut at prisen på bensin ligger på nesten samme nivå som i Norge, i overkant av en euro. Stakkars de som kjører taxi der.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    En liten fotnote om bensinpriser: I Uganda kjører jeg Pajero V6 3,0 bensin. Jeg trodde tørsten ikke skulle være noe problem før jeg kom ned dit. Til min forskrekkelse (dog ikke store overraskelse, egentlig) fant jeg ut at prisen på bensin ligger på nesten samme nivå som i Norge, i overkant av en euro. Stakkars de som kjører taxi der.
    Joda, men høye bensinpriser rammer ikke like hardt der folk flest ikke har bil.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    baluba skrev:
    Joda, men høye bensinpriser rammer ikke like hardt der folk flest ikke har bil.
    Det stemmer det, men den lavere middelklassen er større enn det vi i vesten tror. Det samfunnet kan tilby så og si det samme som våre mtp forbrukervarer. Du får riktignok ikke highend hifi, og det er dessverre tynt med platebutikker. Men alt annet finnes på supermarkeder av typen OBS! osv i de store byene. Og det er mange flere som har bil i rurale strøk enn folk her tror. Fattigdommen er stor, men ikke så omfattende som selv jeg trodde før jeg reiste ned dit. Jeg kjenner folk som har bil, men som bor i noe vi vil kalle redskapskurM. En bil tjener man litt kroner på å ha. Mopeddrosjene koster nesten ingenting å bruke, hvis føreren forstår at du bor der. Men både Izusu-pickupen til min kompis i Port Bell, og motorsyklene til boda boda gutta i Kintintale trenger bensin. Og mye av livet går ut på å skaffe penger til bensin for noen av dem. De selger faktisk bensin ut fra et pengebeløp, og ikke i liter.

Men nå er jeg langt ut på landet i forhold til hva tråden handler om. The show must go on ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Landsmøtet støtter et forslag om å tillate eutanasi.
    Duverden :eek: Deph har kommet til "E" i fremmedordboka si! ;D ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn