Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    torem skrev:
    baluba skrev:
    torem skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Det positive oppe i alt dette er at det blir en helt annen kvalitetssikring av ordførerkandidater etter dette innen alle partier.
    Jeg synes det burde vært et krav at mannlige kandidater stiller med ei billedskjønn fru. For kvinnelige holder det med ei venninne.
    Bifil, isåfall?
    Selvfølgelig bare ment som en spøk. Men tror det blir vanskelig å kvalietssikre hvordan ordførerkandidater er under dyna. Man kan ikke kvalietssikre seg vekk fra seksuell legning.

Velgerne har vel uansett en tendens til å glemme slike saker etter en stund. Det eneste dumme for FrP er hvis rettsaken dukker opp midt under valget til høsten. Men antar at det å få utsatt rettsaken er advokatmat.
    Poenget er ikke Birkedals legning. Det er hans seksuelle krenkelser og misbruk som gjør han uskikket som politiker. Ikke hans legning.

En legning kan aldri være gal, kun handlinger kan det. For meg kan ha tenne på dasslokk, kyr eller hva han vil, men han skal ikke utnytte og skade andre. Det er sakens kjerne.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg undrer litt på hva det er i FrPs organisasjonskultur som får dem til å reagere slik de har gjort her. Det kan virke som om de har blitt vant til å definere seg selv som "offer" og media som "overgriper", sånn at ryggmargsrefleksen blir å kjøre vognene i ring og stritte imot så lenge det går. Likevel er det lite effektiv krisehåndtering.

Jeg er ganske sikker på at en tilsvarende sak i andre store partier ville blitt håndtert på en annen måte, sannsynligvis ved at personen ville blitt skjøvet ut av døra i stillhet før saken sprakk i media. Det er forsåvidt kynisk nok, og vil sikkert oppleves som både forhåndsdømming og utfrysing av den det gjelder, men det gjør at dritten ikke kleber seg like hardt fast hvis og når det først smeller.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    torem skrev:
    baluba skrev:
    torem skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Det positive oppe i alt dette er at det blir en helt annen kvalitetssikring av ordførerkandidater etter dette innen alle partier.
    Jeg synes det burde vært et krav at mannlige kandidater stiller med ei billedskjønn fru. For kvinnelige holder det med ei venninne.
    Bifil, isåfall?
    Selvfølgelig bare ment som en spøk. Men tror det blir vanskelig å kvalietssikre hvordan ordførerkandidater er under dyna. Man kan ikke kvalietssikre seg vekk fra seksuell legning.

Velgerne har vel uansett en tendens til å glemme slike saker etter en stund. Det eneste dumme for FrP er hvis rettsaken dukker opp midt under valget til høsten. Men antar at det å få utsatt rettsaken er advokatmat.
    Selvfølgelig mente du det. Du er da ingen idiot. Men jeg mener likevel at det er en besnærende tanke. ;D

Asbjørn skrev:
    Jeg undrer litt på hva det er i FrPs organisasjonskultur som får dem til å reagere slik de har gjort her. Det kan virke som om de har blitt vant til å definere seg selv som "offer" og media som "overgriper", sånn at ryggmargsrefleksen blir å kjøre vognene i ring og stritte imot så lenge det går. Likevel er det lite effektiv krisehåndtering.

Jeg er ganske sikker på at en tilsvarende sak i andre store partier ville blitt håndtert på en annen måte, sannsynligvis ved at personen ville blitt skjøvet ut av døra i stillhet før saken sprakk i media. Det er forsåvidt kynisk nok, og vil sikkert oppleves som både forhåndsdømming og utfrysing av den det gjelder, men det gjør at dritten ikke kleber seg like hardt fast hvis og når det først smeller.
    Det tror jeg du har aldeles rett i. Vi har sett nok eksempler på det opp gjennom årene, så det er det ingen tvil om. De hadde visst at saken vil eksplodere i ansiktet på dem til slutt, og de ofrer heller den misstenkte før saken treffer med full styrke. Dessuten er de nok bedre orientert rundt rettspraksis, og prinsipper som ansvar om å sende bekymringsmelding til barnevernet. For det er vel barnevernet som skal varsles i slike bekymringsmeldinger, ikke politiet.

Tidligere har vi sett at FrP har fått til å glatte over lignende tryninger, men hvor langt er det mulig for dem å strekke den strikken? Det er mulig at velgermassens homofobi vil straffe dem her. Jeg er faktisk litt redd for at tilsvarende overgrep mot jenter i partiet ikke ville fått noen langvarig effekt. Men denne saken trigger jo også fordommene til deres egne velgere, og da kan det faktisk få en mer langvarig effekt. Pluss at det er mulig at gjentakelsene fører til at selv deres kjernevelgere har begynt å få nok, og at teflonen begynner å bli tynnslitt.

@Dag: Er det i ferd med å utkrystallisere seg en syndebukk nå? Da er de i ferd med å komme med sin skadebegrensning. Moe har tatt på seg rollen som lynavleder, tar seg en ferie fra medias søkelys til etter valget (han har jo ingen lokal taburett å forsvare), og vender tilbake når alt har roet seg igjen. Neste stortingsvalg er langt utenfor rekkevidde av denne skandalen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    Nå kommer det vi har ventet på i flere dager. Siv Jensen forsøker å vri seg unna og skufle ansvaret over på Geir Mo.

Hun er alt så involvert og saken kleber sånn til henne at dette kan bli hasardiøst av henne. Dytter hun ham foran seg og ut i kulden, kan hun fort gå med i dragsuget selv.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10099576
    Dette er 2001 om igjen. Ansvarsfraskrivelse i øverste potens. Dengang, som nå, visste hun utmerket godt- lang tid i forveien. En forferdelig skremmende tanke at hun faktisk kan komme i regjering om to år. Endog som statsminister. Grøss.

N

nb

Gjest
    lars_erik skrev:
    En forferdelig skremmende tanke at hun faktisk kan komme i regjering om to år. Endog som statsminister. Grøss.
    Ta det med ro, det finnes bare to partier i Norge: Finansdepartementet og de andre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jøss! Trodde aldri at jeg skulle sitte her å heie på katolikken i en av krangletrådene våre... ;D

Go Dag! (Nei, ikke god dag, men Go Dag.)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det begynner å bli et alvorlig problem at det snart ikke er verdige alternativer tilbake til å gidde å stemme overhodet. Nå er det lokalvalg riktignok, men på riksplan er det bare sorgen. :(

SV er overtatt av turbofeminister og shariaromantikere
    KrF er en gjeng med religiøse galninger
    SP er ikke annet enn selvproteksjonistiske xenofobe landbruksmafiosoer og trangsynte konservative bønder
    Frp gidder jeg ikke ramse opp en gang, her er tråden full nok av eksempler
    Venstre er så små at de knapt eksisterer som politisk ide engang, og totalt opphengt i "små og mellomstore bedrifter"
    Høyre er ledet av et kyr av en landsvviker
    AP er selve arkitekten bak Stasidirektivet og ligger for tett opp til SV og SP til at de kan brukes til noe som helst

så neste gang blir det sikkert en stemme til Donald Duck

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Zomby_Woof skrev:
    Jøss! Trodde aldri at jeg skulle sitte her å heie på katolikken i en av krangletrådene våre... ;D

I nøden spiser fanden fluer, som kjent. Hehe.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    @Dag: Er det i ferd med å utkrystallisere seg en syndebukk nå? Da er de i ferd med å komme med sin skadebegrensning. Moe har tatt på seg rollen som lynavleder, tar seg en ferie fra medias søkelys til etter valget (han har jo ingen lokal taburett å forsvare), og vender tilbake når alt har roet seg igjen. Neste stortingsvalg er langt utenfor rekkevidde av denne skandalen.
    Ser ut som det, ja. Men dette kommer også svært seint. Hadde de raskt skjønt omfanget, kunne Jensen lagt seg flat, beklaget oppriktig og latt Geir Mo ta støyten. Han kunne levd i kulissene noen år, og så når alt var godt nok glemt kunne han bli tatt inn igjen i varmen.

Siden hun har stilt seg så skulder ved skulder med ham er det fare for at toget er gått, og at hun vil bli gjennomskuet av velgerne og medlemmene, og sånn miste autoritet og legitimitet i egen organisajon. Det kan være at røya klarer å vri seg ut av den knipa hun nå er i, men det virker som mer hun prøver jo mer vikler hun seg inn i vansker.

Det er jo bare en fryd å se på.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    Ser ut som det, ja. Men dette kommer også svært seint. Hadde de raskt skjønt omfanget, kunne Jensen lagt seg flat, beklaget oppriktig og latt Geir Mo ta støyten. Han kunne levd i kulissene noen år, og så når alt var godt nok glemt kunne han bli tatt inn igjen i varmen.

Siden hun har stilt seg så skulder ved skulder med ham er det fare for at toget er gått, og at hun vil bli gjennomskuet av velgerne og medlemmene, og sånn miste autoritet og legitimitet i egen organisajon. Det kan være at røya klarer å vri seg ut av den knipa hun nå er i, men det virker som mer hun prøver jo mer vikler hun seg inn i vansker.

Det er jo bare en fryd å se på.
    Rett og slett bærre lækkert! Selv så ulekker bakgrunnen for denne saken er.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:

Litt skremmende, men svært fascinerende? Nå er du mentalt forberedt på å bo en periode i Italia. 8)
    Uten den erfaringen er det lett å bli gal etter å ha tilbrakt lengre perioder i det landet.

Been there, done that. Trodde faktisk du hadde den erfaringen allerede. Du er velkommen blant oss donaldduckister. En pocketside fra den italienske perioden med 50/50 farger og sorthvitt fungerer på mange måter best. Bare prøv over de neste to, tre valgene. I høst kan du prøve med en slik og en vanlig ukebladside, siden det både er fylkes og kommunestyrevalg. Da får du en viss feeling med materien, og jeg tror du vil komme fram til samme konklusjon som meg. Det har noe med dualismen som signaliseres og papirkvaliteten som går opp i en høyere enhet.

@Dag: Det er jo lov å håpe, men jeg er redd at en offergave/avlat i form av Moes forsiktig amputerte hode på et fat kommer til å få den effekten de ønsker, og at parti og diktator slipper unna med litt kraftige skrubbsår. Og offerlammet trenger ikke ligge noen få år på fat før han kan returnere til full aktivitet, den karensperioden er nok over før julerushet.

S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det begynner å bli et alvorlig problem at det snart ikke er verdige alternativer tilbake til å gidde å stemme overhodet. Nå er det lokalvalg riktignok, men på riksplan er det bare sorgen. :(

SP er ikke annet enn selvproteksjonistiske xenofobe landbruksmafiosoer og trangsynte konservative bønder
    Venstre er så små at de knapt eksisterer som politisk ide engang, og totalt opphengt i "små og mellomstore bedrifter"
    AP er selve arkitekten bak Stasidirektivet og ligger for tett opp til SV og SP til at de kan brukes til noe som helst

Tiltredes på det sterkeste. Trist, men sant.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    dag1234 skrev:
    Zomby_Woof skrev:

I nøden spiser fanden fluer, som kjent. Hehe.
    I nøden spiser alle alt de kommer over. I dette tilfellet kan vi se for oss både 'de sultne barna i Afrika' og Michelinstjerner.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    Gjestemedlem skrev:

For å summere opp, verdens beste land å bo i! ;D
    Skap-FRPèr? Det er jo FRP som er kritisk til stort sett alt i dette landet!

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    @Dag: Det er jo lov å håpe, men jeg er redd at en offergave/avlat i form av Moes forsiktig amputerte hode på et fat kommer til å få den effekten de ønsker, og at parti og diktator slipper unna med litt kraftige skrubbsår. Og offerlammet trenger ikke ligge noen få år på fat før han kan returnere til full aktivitet, den karensperioden er nok over før julerushet.
    Det kan være du har rett Baluba. Mye mulig, men når det gjelder muligheten for at Frp går seg på en smell er jeg evig optimist. Må håpe, vet du.

Ellers er jeg ikke særlig optimistisk når det gjelder norske politiske parti, det er som mange sier liten forskjell på dem - med unntak av Frp. De er det eneste partie som vil ha et radikalt annet samfunn. Det samfunnet vil ikke jeg ha. Slik at det partiet som virker å sikre minst mulig Frp-politikk, vil få min stemme ved dette valget.

Og jeg er villig til å gå i tospann selv med en Zomby i den kampen, for mot ondskap må alle gode krefter forenes. ;)

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    Gjestemedlem skrev:

Siden alle de store partiene herved er idiotforklart, så er alternativene få. Hva med Flyttsamelista, Vigrid, Samtidspartiet eller Pensjonistpartiet? Noen lysglimt av politiske visjoner eller fornuft å hente hos disse?

N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    Tja, blir det rettsak og greier så kommer jo mye frem som ellers kunne vært feid under teppet, da kan det se mørkt ut for andre også. Ellers enig i din vurdering.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    Det slo meg da jeg så og hørte lederen i FpU, Ove Vanebo, at det var en viss porsjon empati og menneskelighet å spore i hans fremtreden på TV-nyhetene i kveld. Dette i sterk kontrakt til Siv som har opptrådt med en kalkulert kynisme som er skremmende.

I en mediaverden som idag så er den personlige opptreden av stor betydning når det gjelder sympati/antipati. Ja, den kan også dekke over et heller hult innhold. Men som vi har sett av isdronningen og hennes tinnsoldater så kan det skjule mye grums om en pirker litt i glasuren.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    @ Dag: ;)

Hva er egentlig dette partiet? Jeg makter ikke å finne en konsistent ideologisk kjerne. Jeg har virkelig prøvd, det er ikke det..

Hvis man jeg på hvilke saker de velger å profilerer seg på, så ser jeg et parti som er venstrepopulisisk på 'output' og høyrepopulistisk på 'input'. Omsorg for de gamle, sykehus, sykehjem, BLA BLA BLA... Alt dette kommer sammen med en temmelig naiv høyrepopulistisk tro på at 'markedet' årner opp.

Jeg husker det gamle slagordet til AP: 'gjør din plikt, krev din rett'. Plutselig har det blitt: 'Nå er det på tide at de andre gjør sin plikt, så vi kan kreve vår rett'.

Jeg har forsøkt. Virkelig! Men det eneste jeg klarer å finne som er konsistent er misnøye med det eksisterende. Hvilket, blant et endeløst antall alternativer, er de for? Alt og ingenting?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    roesok skrev:
    Det slo meg da jeg så og hørte lederen i FpU, Ove Vanebo, at det var en viss porsjon empati og menneskelighet å spore i hans fremtreden på TV-nyhetene i kveld. Dette i sterk kontrakt til Siv som har opptrådt med en kalkulert kynisme som er skremmende.

I en mediaverden som idag så er den personlige opptreden av stor betydning når det gjelder sympati/antipati. Ja, den kan også dekke over et heller hult innhold. Men som vi har sett av isdronningen og hennes tinnsoldater så kan det skjule mye grums om en pirker litt i glasuren.
    Enig med deg i at Vanebo fremsto med en oppriktig fortvilelse og at han var preget av det som skjedde. Det gir troverdighet. Jeg får meg ikke til å tro at Jensen er oppriktig. Ikke i denne saken.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Zomby_Woof skrev:

Hva er egentlig dette partiet? Jeg makter ikke å finne en konsistent ideologisk kjerne. Jeg har virkelig prøvd, det er ikke det..

Hvis man jeg på hvilke saker de velger å profilerer seg på, så ser jeg et parti som er venstrepopulisisk på 'output' og høyrepopulistisk på 'input'. Omsorg for de gamle, sykehus, sykehjem, BLA BLA BLA... Alt dette kommer sammen med en temmelig naiv høyrepopulistisk tro på at 'markedet' årner opp.

Jeg husker det gamle slagordet til AP: 'gjør din plikt, krev din rett'. Plutselig har det blitt: 'Nå er det på tide at de andre gjør sin plikt, så vi kan kreve vår rett'.

Jeg har forsøkt. Virkelig! Men det eneste jeg klarer å finne som er konsistent er misnøye med det eksisterende. Hvilket, blant et endeløst antall alternativer, er de for? Alt og ingenting?
    Hvis man kutter partiet til beinet handler det om det samme det alltid har gjort. Nedsettelse av skatter og avgifter og påfølgende kutt i offentlige budgetter, privatisering, avregulering av arbeidsbestemmelser og nedbygging av arbeidstakerorganisasjonene og videreføring av et godt og underdanig forhold til USA.

Alt annet er i bunn og grunn bare tilfeldige saker som plukkes opp fordi de gir oppslutning om partiet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:

Vi som jobber med seniorpolitikk i jobben vår så er det tydelig at AP fortsatt er et 'gjør din plikt, krev din rett'-parti. Hele pensjonsreformen er gjennomsyret av den tankegangen, noe som dessverre ser ut til å være en nødvendig tankegang for å møte noen av morgendagens utfordringer. Og det er oss middeladrende menn som nå må betale for den politikken. Her har vi sett fram til å pensjonere oss i samme alder som våre friske foreldre har gjort, og så får vi beskjed om at nei - vi må nok gi enda litt mer av vår tid for å få full pot. Greit for oss i akademikeryrker, men ikke like greit for enkelte andre yrker som lever i en fysisk tyngre hverdag.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Zomby_Woof skrev:

Du kan jammen spørre. Frp har jo endret seg siden hine hårde dager med Anders Lange, til det mer strømlinjeformede 'liberalistiske' men egentlig prinsippløse populistiske partiet de er under Siv Jensen. Carl I Hagen drev partiet mer som en privat forening, men med en voldsom teft for velgernes svinsing hit og dit, og en evne til å gripe øyeblikkets mulighet og formulere seg enkelt og direkte.

Der har ikke Siv Jensen samme talent, slik som vi ser i denne saken hvor hun gang på gang feilvurderer media og folkemeningen. Men noen kjerne, ikke under henne tror jeg. Hagen hadde jo enda et klassisk liberalistisk grunnsyn; liten stat + stor grad av individuell frihet. Han ville øke den enkeltes innflytelse over eget liv, staten skal kun administrere, ikke styre oss, og han trodde på at markedet er i stand til å løse våre problem og våre behov.

Jensen har...tja. Sikkert noen kloke hoder som kan si noe lurt, men jeg kommer ikke på noe. Det blir liksom nei til det velgerne ikke liker, men ja til alt velgerne reagerer på, og så betaler vi med oljepenger og med mindre skatt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Zomby_Woof skrev:

Du kan jammen spørre. Frp har jo endret seg siden hine hårde dager med Anders Lange, til det mer strømlinjeformede 'liberalistiske' men egentlig prinsippløse populistiske partiet de er under Siv Jensen. Carl I Hagen drev partiet mer som en privat forening, men med en voldsom teft for velgernes svinsing hit og dit, og en evne til å gripe øyeblikkets mulighet og formulere seg enkelt og direkte.

Der har ikke Siv Jensen samme talent, slik som vi ser i denne saken hvor hun gang på gang feilvurderer media og folkemeningen. Men noen kjerne, ikke under henne tror jeg. Hagen hadde jo enda et klassisk liberalistisk grunnsyn; liten stat + stor grad av individuell frihet. Han ville øke den enkeltes innflytelse over eget liv, staten skal kun administrere, ikke styre oss, og han trodde på at markedet er i stand til å løse våre problem og våre behov.

Jensen har...tja. Sikkert noen kloke hoder som kan si noe lurt, men jeg kommer ikke på noe. Det blir liksom nei til det velgerne ikke liker, men ja til alt velgerne reagerer på, og så betaler vi med oljepenger og med mindre skatt.
    Det er ganske bra observert, Dag. Synes du treffer ganske bra med analysen av utviklingen slik jeg har observert den selv.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    Zomby_Woof skrev:

Det er ganske bra observert, Dag. Synes du treffer ganske bra med analysen av utviklingen slik jeg har observert den selv.
    Carl I var i utgangspunktet en liberalistisk ideolog, i en tid da ideologi var viktig. Han foreleste ved UiB, for filosofistudentene, bl a. om makt og frihet, og tok utgangspunkt i todelingen: Stat vs Individ, og hvilken samfunnsmodell som gav individet makt og hvilke som tilla staten makt.

Han satte nazisme og kommunisme på en side av skalaen med det tilfelles at staten er stor og individet lite, og liberalistene på en andre der individet har stor selvråderett og staten legger seg lite i hva den enkelte gjør. Så rangerte han partiene og ideologiene etter hvor da la seg på den skalaen.

Han satte også opp en sirkel, der ytterste venstre og yttreste høyre møtes fra hver sin kant i sin vilje til å bruke tvang overfor enkeltindividet, mens liberalistene plasserte han midt i mellom, lite diktatorisk, lite tvang, stor frihet og påfølgende stort individuelt ansvar for den enkelte.

Jeg var der ikke, men har fått høre at han var flink og kunne sine saker, og ingen gikk derfra og tenkte at Carl I var den dusten han ble fremstilt som i media.

Etter som ideologiene døde, så endret han seg, og Frp fikk større oppslutning, fikk andre hensyn å ta og han og partiet ble mer populistisk.

N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    Dvs omtrent som SV helt til de kom i regjering og måtte stå for politikken sin. Se på Kristin Halvorsen før og etter jobben som finansminister, skulle ikke tro det var samme person. Mye av det samme har vel skjedd i de kommunene der FrP har stor oppslutning og kommer i maktposisjon, møtet med virkeligheten er tungt for politikere som hele livet har kunnet bable i vei uten noensinne og måtte stå for standpunktene sine.

Uten at det er et tema som interesserer meg veldig så regner jeg med at innvandringspolitikken som føres i Norge i dag er mye strengere enn hva FrP stod for la oss si 10-15 år siden. Nå har det blitt stuerent å kaste ut folk som har bodd i landet og betalt sin skatt her i årevis selv om de har barn og hele familien her.

Husk på at innvandrerkortet til FrP kom ved en tilfeldighet, de hadde en sak de trodde ville skade partiet, men ble veldig overrasket da de så at oppslutningen gikk opp, ikke ned. Sånn sett kan man takke Dagbladet (eller var det VG) for at de endret politikk til det mer fiendtlige på den fronten.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    (...)
    Etter som ideologiene døde, så endret han seg, og Frp fikk større oppslutning, fikk andre hensyn å ta og han og partiet ble mer populistisk.
    I grunnen enig, men FrP var også mye mer sammensatt før. I min tid der (80-tallet) så hadde partiet klare liberalistiske trekk, og enda mer liberalistiske fløyer og grupperinger, men bygdetullingene og brunskjortene var der da også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke enig med nb. SV har hatt, og har, en konsistent kjerne og en ideologi. Nå sliter de, naturlig nok, med å være en liten partner i en koalisjon. De betaler til og med prisen for det i forhold til oppslutning. Men FrP? Jeg tror de ville slitt minst like mye om de så regjerte alene.  Jeg tror det er så mange sprikende synspunkter innenfor det partiet at de vil gå fullstendig i oppløsning i sitt første møte med reell makt.

Soloutspill er nyhetsstoff i alle andre partier. I FrP er de ikke det....

N

nb

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Ikke enig med nb. SV har hatt, og har, en konsistent kjerne og en ideologi.
    Knapt noen har vel svelgt flere kameler enn SV. Hadde de hatt en konsistent kjerne og ideologi hadde de aldri gått inn i en regjering som lillesøster de luxe, eller i det minste gått ut av den da de så hvor det bar. Å få sin våte drøm om full barnehagedekning oppylt ene og ale pga private tilbydere må være pinlig for et parti som normalt hater alt som luker av privat næringsvirksomhet. Osv, osv, osv.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    nb skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Knapt noen har vel svelgt flere kameler enn SV. Hadde de hatt en konsistent kjerne og ideologi hadde de aldri gått inn i en regjering som lillesøster de luxe, eller i det minste gått ut av den da de så hvor det bar. Å få sin våte drøm om full barnehagedekning oppylt ene og ale pga private tilbydere må være pinlig for et parti som normalt hater alt som luker av privat næringsvirksomhet. Osv, osv, osv.
    Delvis måloppnåelse er delvis. Men det er også måloppnåelse. Hvordan går det med FrP i en situasjon (ikke usannsynlig) hvor de er det største partiet i en koalisjon, men like uenig internt som dagens koalisjon av tre partier er seg i mellom?

N

nb

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Delvis måloppnåelse er delvis. Men det er også måloppnåelse. Hvordan går det med FrP i en situasjon (ikke usannsynlig) hvor de er det største partiet i en koalisjon, men like uenig internt som dagens koalisjon av tre partier er seg i mellom?
    Nå snakket vi om ideologi, ikke måloppnåelse.

Jeg tror FrP vill blitt mer voksne og mistet et lass velgere som så at de har blitt lurt da de ikke får firefelts motorvei over alt, billig sprit og blitt kvitt alle muslimene og hva nå ellers de trodde de skulle få. Det er reelt rundt 2% av statsbudsjettet som kan flyttes på så det er fint lite man får gjort, i alle fall på kort sikt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    nb skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Nå snakket vi om ideologi, ikke måloppnåelse.
    Nettopp. Og det finnes en hos SV. Om jeg er uenig? Visst f***!! Men den finnes.

FrP? Jeg klarer ikke å se noe som helst som er i nærheten av konsistent ideologi.

Måloppnåelse hos FrP kan vi kanskje diskutere om 6 år (en periode etter neste stortingsvalg). Pr. i dag er det kontrafaktisk historie og spekulasjoner. I tillegg trenger jeg hjelp til å definere hva disse målene egentlig er....

N

Nifelheim

Gjest
    nb skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Siste valgresultat ga et AP som er 7 ganger større enn SV. Da blir det en del å svelge for SV. Valgresultatet tilsa at velgerne ønsket mer AP-politikk og mindre SV- og SP-politikk.

For SV-ledelsen kan jeg godt forstå at det å svelge mange kameler er verdt det når de får igjennom noen saker. Full Barnehagedekning og Lofoten er sakene som SV står bak. Og så har de vært nødt til å svelge 7 ganger så mange kameler. Tar seg ikke alltid like pent ut, men sånn er styrkeforholdet.

Dessverre for SV så får AP kreditt fra velgerne for å holde seg til venstresiden noe som de kun klarer fordi SV er der og holder de i ørene.
    Sist gang AP styrte på egen hånd endte de opp med 21 % og tidenes laveste resultat.

Fra SVs ståsted er det positivt å holde AP i sjakk(på "rett" side på vektenskålen) og å få noen kjernesaker gjennom. I opposisjon ville de ikke fått noe igjennom.

Så SV har fått mye igjen, men det har kostet svært mye også. Regjeringsslitasjen er stor.

edit:
    største slitasjemomentet er da Halvorsen måtte ta av seg SV-hatten og sette på finansministerhatten(representant for regjering, SV+SP+AP) og uttrykke "shop till you drop". SV-Halvorsen mener det stikk motsatte.

Et annet hatteeksempel er finansminster Sigbjørn. Som Fylkesmann i Hedmark ytret han store ønsker om fortgang i jernbaneutbygging nordover til Lillehammer. Som Finansminister har han ikke råd. Det er 2 forskjellige roller og 2 legitime uttrykk. Hans oppdragsgivere er forskjellige.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Regjeringsslitasjen er stor.
    Ikke sant? SV har slitt tungt på grunn av de sakene de tapte i 'kamp' mot sine koalisjonspartnere. Hva skjer når FrP taper like ofte mot seg selv?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    baluba skrev:
    Dvs omtrent som SV helt til de kom i regjering og måtte stå for politikken sin. Se på Kristin Halvorsen før og etter jobben som finansminister, skulle ikke tro det var samme person. Mye av det samme har vel skjedd i de kommunene der FrP har stor oppslutning og kommer i maktposisjon, møtet med virkeligheten er tungt for politikere som hele livet har kunnet bable i vei uten noensinne og måtte stå for standpunktene sine.
    Det sitatet er nok litt feil klippet ut, for det tilhører Dag og ikke meg. Ikke at det betyr noe, men credits skal være riktig.

Zomby_Woof skrev:
    Nifelheim skrev:
    Regjeringsslitasjen er stor.
    Ikke sant? SV har slitt tungt på grunn av de sakene de tapte i 'kamp' mot sine koalisjonspartnere. Hva skjer når FrP taper like ofte mot seg selv?
    Det kommer til å bli en interessant utvikling. Det finnes understrømninger i SV som stammer fra "anarkistperioden" til SU (som blant annet avfødte folk som Ove Gusevik og Paul Chaffey) som kan få stor innflydelse etterhvert. I min hjemkommune har for eksempel kommunestyrerepresentant Geir Allan Stava gått knallhardt ut mot sosialistisk avgiftspolitikk. I et svært velformulert innlegg i Haugesunds Avis mente han at en fremtidig sosialistisk avgiftspolitikk bør bety nedbygging av spesialskattene på f.eks. bil. Han anser den avgiftspolitikken for å være en gammel likhetsordning som har snudd seg til å bli en usosial ekstrabeskatning. Det er en mening som jeg er sikker på at han deler med den ordførerkandidaten på det bildet her, fra samme kommune. De har i alle fall vært bestevenner siden året før Ålesund brant, så noe annet ville forundre meg. Det er på sett og vis en ny ideologisk generasjon som har surfet på vinden i påvente av riktig tid til å sette inn sine ideologiske støt. Kanskje jeg lukter en situasjon som ligner litt på FrP i årene før Bolkesjø fremover, uten at min nese er i nærheten av å lukte et partimøte. Det finnes garantert flere av deres alen rundt omkring.

Denne kommunestyrerepresentanten med meninger om bilavgifter som får folk som oss til å få tårer i øynene byttet forresten sin S-klasse ut mot en diger Volvo for et år siden ifølge det jeg har hørt. En smule motorgal er han nok, men ideologien har neppe noe med det å gjøre. De ideene kom nok før han begynte å sette pris på fete kjøretøy, som vel må sies å være en naturlig konsekvens av det sunne tankegodset.

Bildet har jeg hentet fra Facebook. Måtte bare ha det! Tror dere et slik bilde kunne blitt publisert med Siv og en lokal ordførerkandidat? Jeg er ikke helt sikker selv.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En ting skal Kristin Halvorsen ha: Jeg tror hun er en som kan bli med på nachspiel og spille luftgitar.

Men. Litt mer keen på huderrefrahøyresomlignerlittpåtittentei, tross alt..... 8)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Zomby_Woof skrev:
    En ting skal Kristin Halvorsen ha: Jeg tror hun er en som kan bli med på nachspiel og spille luftgitar.

Men. Litt mer keen på huderrefrahøyresomlignerlittpåtittentei, tross alt..... 8)
    Inga Marthe Torkelsen er ikke noe å løpe sin vei for, hun heller 8)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Zomby_Woof skrev:

Inga Marthe Torkelsen er ikke noe å løpe sin vei for, hun heller 8)
    Hun er nok litt mer min gate når det gjelder preferanser, selv om blondiner ikke er så vanlige i mitt kosthold. Siden jeg enda ikke har hatt meg med en skikkelig araberjente så kunne jeg helst tenkt meg en omgang med en av APs etniske alibier. Et par av de er ganske søte imo. Som alle samlere har jeg jo alltid komplettering av forskjellige samlinger i tankene, og når man er single så er det vel naturlig å tenke litt på komplettering av den kolleksjonen også. Etter det gjenstår Mila Kunis som neste post på shortlisten, for jeg har tenkt å la Ukraina stå for den østeuropeiske varianten for meg. :-*

Jada, jeg vet det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn