fra garasje til lytterom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

Mr-T

Gjest
    analog76 skrev:
    Men de diffusorene dine Mr T, var jo veldig lekre dem og!
    Koster litt tid og krefter men det er stort sett det hele hva kroner angår.
    Var fristet til å prøve disse må jeg si.
    Kunne 6 stykker være greit, sentrert på bakveggen?
    Med greit verktøy lager du en slik diffusor på 3-4 timer. Litt jobb er det jo.

6 stk sånn ca rundt speilpunktene bak vil fungere veldig bra. Jeg merket stor forskjell allerede med 2 stk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du har en del bassoppsamling bak i rommet, enten hvor vegg møter gulv eller vegg møter skråtak, så kan de bassfellene du nå har laget plasseres der. Og hyllen kan kanskje flyttes?

Men først bør du bestemme deg hvor du skal ha sitteposisjonen. Det vil være avgjørende for videre tiltak. Diffusorer trenger avstand til lytteren og avstanden avhenger hvor ned i frekvens de diffuserer. Så ikke gå i gang med diffusorer før du har plassert lytteposisjonen. Det vil også bestemme hvorvidt bassfeller på bakveggen bør være reflekterende eller ikke.

Diffusorene som Mr-T linker til er 2D diffusorer som diffuserer i to plan (horisontalt og vertikalt). Jeg mener 1D diffusorer er en bedre løsning i et lite rom.

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Når du sier speilpunktene Mr T, i mitt tilfelle hvor jeg har 3 ørelappstoler som deler av rommet, når jeg sitter i lyttepos og vrir huet 180 grader for å si det sånn, vil jeg i beste fall bare se snurten av toppen av HT, eller er det jeg som tuller nå?

orso skrev:
    Dersom du har en del bassoppsamling bak i rommet, enten hvor vegg møter gulv eller vegg møter skråtak, så kan de bassfellene du nå har laget plasseres der. Og hyllen kan kanskje flyttes?

Men først bør du bestemme deg hvor du skal ha sitteposisjonen. Det vil være avgjørende for videre tiltak. Diffusorer trenger avstand til lytteren og avstanden avhenger hvor ned i frekvens de diffuserer. Så ikke gå i gang med diffusorer før du har plassert lytteposisjonen. Det vil også bestemme hvorvidt bassfeller på bakveggen bør være reflekterende eller ikke.
    Jeg tenker jeg flytter hyllen uansett for å åpne opp for bakveggen og klare å få bedre balanse i tiltakene, god ide å bruke fellene jeg har nå horizontalt hvis det er behov for det.

Angående selve lyttepos, så har jeg ikke eksperimentert så mye med avstand til sidevegg men har vel ca 70 cm klaring her som jo kan være greit. Avstanden til frontveggen er heller mere kritisk og jeg havnet på millimetermål da jeg justerte dem inn sist.
    Men sant å si så hadde jeg satt stolene hvor jeg ønsket å ha dem i forkant uten å ta hensyn til annet, og da ble HT pos justert etter disse da det var fin margin mellom for lite, og akkurat nok bassgjengivelse.
    Lyttepos var vel heller litt langt ifra da, likesidet triangel tatt i betraktning, og jeg har flyttet en halvmeter lenger frem nå slik at det er på plass. Er klart mere bass nå.

Jeg synes det er litt vanskelig å plassere HT også når rommet ikke svarer som det skal, men, med alt den infoen dere kommer med nå så ser jeg meget lyst på det :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    orso skrev:
    mener 1D diffusorer er en bedre løsning i et lite rom.
    Interessant... men hvorfor?
    For det første viser studier at diffusjon med fordel bør komme lateralt. Der har vel sammenheng med hvor ørene våre er plassert. Refleksjoner fra taket blir ikke tolket bra av ørene våre. Vi er mindre sensitive for lyd som kommer ovenfra. Og det samme gjelder nok fra gulvet i stor grad. Det beste er at det kommer lateralt.

For det andre han man begrenset med energi i rommet. Og gjerne enda mindre i et mindre rom hvor tidlige refleksjonene må dempes for at det skal låte korrekt. 2D diffusorer tapper mer energi siden de sender lyden i begge plan. 1D diffusorer vil bevare mer av energien. Og da vil den begrensete energien omdirigeres i den mest optimale retningen for ørene våre.

M

Mr-T

Gjest
    Fair nok... hvis man vil ha litt reflektert lyd. Nå vil ikke jeg ha akkurat det, så for meg er 2D diffusorer en bedre løsning siden decayet i rommet blir mye lavere i nivå med 2D diffusorer.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    For det første viser studier at diffusjon med fordel bør komme lateralt. Der har vel sammenheng med hvor ørene våre er plassert. Refleksjoner fra taket blir ikke tolket bra av ørene våre. Vi er mindre sensitive for lyd som kommer ovenfra. Og det samme gjelder nok fra gulvet i stor grad. Det beste er at det kommer lateralt.

For det andre han man begrenset med energi i rommet. Og gjerne enda mindre i et mindre rom hvor tidlige refleksjonene må dempes for at det skal låte korrekt. 2D diffusorer tapper mer energi siden de sender lyden i begge plan. 1D diffusorer vil bevare mer av energien. Og da vil den begrensete energien omdirigeres i den mest optimale retningen for ørene våre.
    +1

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Om 2D diffusorene tar mere energi enn 1D, kan jeg begynne med å lage 2 stk og henge opp snarere enn 6 stk som jeg nevnte lenger opp, og se om det gjerne blir tilstrekkelig.

Tror jeg prøver det..

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Angående stoff å trekke DIY absorbenter med, kan det være forsvarlig å bruke stretchlaken?
    Lett å blåse gjennom, og i alle farger. Det føyer flatene på objektet fint og man får ingen folder av bretting. I tillegg er det billig.

Kan det være noe mon tro?

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Greit når man kan handle inn saker i nærbutikken :)

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    Om 2D diffusorene tar mere energi enn 1D, kan jeg begynne med å lage 2 stk og henge opp snarere enn 6 stk som jeg nevnte lenger opp, og se om det gjerne blir tilstrekkelig.
    Det blir motsatt, det kreves flere 2d diffusorer for at refleksjonene skal ha samme lydnivå ved lytteposisjon som refleksjoner fra tilsvarende flate med 1d diffusorer.

Tips: bruk avretter/tykkelse høvel hvis du har tilgang til det.

Ludoman

Medlem
    Ble medlem
    09.05.2011
    Antall liker
    0
    Her var det mye interessant lesing med flotte bilder og lenker.
    Ser ut som du får god hjelp av erfarne mennesker i dette vanskelige temaet akustikk er.
    Har hatt gleden av og følge dette anlegget i flere rom og ikke skulle en tro at det dedikerte lytterommet i garasjen skulle være så vanskelig.

Men har også fundert på at en blir nok mer kresen når en vokser med denne hobbyen.
    Og det er jo det som er kjekt også.
    Målet er veien på en måte.

Gleder meg til neste lyttekveld. Gjerne med noe attåt i glasset ;D

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei Ludoman!

Midt i all preppingen av rommet, har jeg i kveld bestemt meg for, bare for testens skyld, å sette anlegget på langveggen. Mulig jeg banner i noens kirke men stort sett har jeg hatt anleggene mine på denne på denne måten (grunnet at lytterommet har vært stuen) og det har forsåvidt vært enkelt å få til å lyde tilfredstillende.
    Det kan tenkes at man med med denne plasseringen gir avkall på noen viktige parametre, ettersom anlegget på kortveggen er det som refereres oftest til i bunn og grunn?

Det er tusjmerker på gulvet for HT plasseringen, og belysningen blir ikke rokket hvis det viser seg at jeg bare skal flytte det tilbake på kortveggen likevel.

Det kan likevel være interessant å teste. Kanskje, om det skal settes tilbake på kortvegg, kan det være noe å lære av en flyttejobb..
    En annen grunn til at jeg vi teste langveggen, er at det skal færre akustikktiltak til for å lande dette, eller?
    ..eller er de like mange, men litt mindre kritiske....

Uansett, lyttekveld blir det vel snart, og glasset skal få innhold  :)

Ludoman

Medlem
    Ble medlem
    09.05.2011
    Antall liker
    0
    Hei analog ;D

Hadde det ikke hvert for dørinngang plasseringa så ville jeg snudd rommet og fått en scene som er mer lik kinoer med tanke på tak utforminga (i miniformat vel og merke).
    Lang veggen er nok umidelbart lettere og få til men det vil nok bli begrensinger i høytaler plassering og sweetspot.
    Spesielt med tanke på plass.
    Men det har du nok tenkt på ;D

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Da står stereoen og spiller på langveggen. Flyttet rundt på de akustikkplatene jeg hadde fra før, og bruker også bassfellene. Jeg har ikke fått laget nye feller, men det kommer ila helgen.
    Dette er gøy!

Spiller med dynamikk og fundament som bare det nå. Rommet ble litt åpnere også da ikke stolene lenger deler det i to som før.

Mulig det blir stående slik, men akustikken skal jobbes med videre for å sette prikken over ien hvor den skal være.

Tenker jeg legger ut bilder og, skal bare få tatt noen først :)

God helg!

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    Tips: bruk avretter/tykkelse høvel hvis du har tilgang til det.
    kan tilføye at hensikten med avretter/tykkelse høvel er at det skal være lettere å sette sammen
    (rette emner), er man nøye med å plukke ut emner så vil det fungere uten,kan bli noen sprekker mellom noen av stavene, men ettersom konstruksjonen er massiv så vil det fremdeles fungere akustisk.

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Kan det anbefales et teppe mellom HT og lytteposisjon, og hvilken type bør man velge i et rom som dette?
    Det vil jo avhenge av andre tiltak også, men la oss si at alle førsterefs er dempet med 50-100 mm akustikkplater, vegger som tak.
    Jeg tror nok at det teppet som er avbildet, et typisk floss teppe gjerne blir litt tynt da det er ganske løst 'vevd'.

Noen tanker om dette?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.757
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan gikk det med dette prosjektet?

Hvor store må slike trekantfeller være før de gir noe effekt? Jeg skal felle ned sidene i taket på mitt lytterom og målene på trekanten blir 25x25x35cm. Totalt blir dette ca 12m. Vil dette ha noe effekt eller blir de for små? Går ut fra at det først og fremst er målene på trekanten som betyr noe og lengden ikke er like vesentlig?

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei!

prosjektet ble vellykket det, var veldig greit å få den friheten å høre musikk uten å forstyrre andre og ikke minst å kunne ta de akustiske tiltakene man må for å nærme seg den lyden man vil.
    I stuen kan jo de aller fleste ikke kjøre på med himlingsplater og så videre..

Når det gjelder bassfeller så blir det avgjørende for resultatet hvilken tetthet man bruker på dempematerialet.
    De som er avbildet her på siden, som jeg laget først, måler 60 cm i forkant(hypotenus) x 40 x 40. Til dempemateriale brukte jeg Rockwool flexi-a plater som ikke har veldig høy tetthet og derfor ble disse noe små.. nå har jeg laget nye feller, med samme materiale, men nå med målene 80 x 60 x 60cm etter anbefaling fra orso her inne på tråden.

Det ble ganske greit resultat med de mindre, første fellene jeg laget også, men med de målene du beskriver må du bruke noe med høy tetthet som f.eks Rockwool markplater eller lignende kanskje?
    I utgangspunktet mener jeg de målene du oppgir bli noe knappe, så om du har mulighet for å lage dem større ville jeg gjort nettopp det.
    når det gjelder å lage dem i full lengde fra gulv til tak så er det klart det beste, men du slipper unna med 120 cm høyde også.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    Hvordan gikk det med dette prosjektet?

Hvor store må slike trekantfeller være før de gir noe effekt? Jeg skal felle ned sidene i taket på mitt lytterom og målene på trekanten blir 25x25x35cm. Totalt blir dette ca 12m. Vil dette ha noe effekt eller blir de for små? Går ut fra at det først og fremst er målene på trekanten som betyr noe og lengden ikke er like vesentlig?
    De blir for små til at de kan karakteriseres som en bassfelle.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.757
    Torget vurderinger
    1
    Vil det ha noen positiv effekt på akustikken overhode? Grunnen til størrelsesbegrensningen er dører og vinduer.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    Vil det ha noen positiv effekt på akustikken overhode? Grunnen til størrelsesbegrensningen er dører og vinduer.
    Det vil jo dempe bra fra nedre mellomtone og oppover. Så spørs hva du trenger. Et det et sted hvor man trenger å behandle stående bølger, så er ikke dette løsningen.

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    jeg har fått meg Kudos C30 HT, disse er det endel mere bass mere enn de forrige C20.
    jeg har montert 2 bassfeller i hjørnene på langvegg hvor anlegget står, men det er ikke lengre nok.

jeg har spankulert litt rundt og lyttet mens jeg har spilt basstung musikk, og i bakre hjørner, nede ved gulvet bak lyttepos og oppe i taket bak lyttepos er det spesielt mye stående bølger.
    jeg kan få gjort noe i det ene hjørnet på bakre langvegg, men i det andre er det dør.
    bak lyttepos la jeg ned 6 stk 50mm akustikkplater jeg hadde til overs og jeg merket det hjalp stort.

og spørsmålet mitt er: kan jeg bare `kjøre på` med bassfeller rockwool flexi a type, der det er opphopning av bass, eller må det være symmetri i dette.
    om det bør begrenses eller være symmetrisk, hvilke av de stedene jeg nevner bør det kjøres tiltak på?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    analog76 skrev:
    og spørsmålet mitt er: kan jeg bare `kjøre på` med bassfeller rockwool flexi a type, der det er opphopning av bass, eller må det være symmetri i dette.
    om det bør begrenses eller være symmetrisk, hvilke av de stedene jeg nevner bør det kjøres tiltak på?
    Hvilke tykkelse har du tenkt å bruke?
    Et rom har 12 hjørner. Det vil nesten alltid være mye bassoppsamling hvor vegg møter gulv og vegg møter tak enkelte steder.

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    orso skrev:
    analog76 skrev:
    Hvilke tykkelse har du tenkt å bruke?
    Et rom har 12 hjørner. Det vil nesten alltid være mye bassoppsamling hvor vegg møter gulv og vegg møter tak enkelte steder.
    jeg har tenkt å bruke 50mm plater 60x120 cm, legge dem sammen til ønsket tykkelse og/eller form.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    analog76 skrev:
    jeg har tenkt å bruke 50mm plater 60x120 cm, legge dem sammen til ønsket tykkelse og/eller form.
    Så lenge du ikke vet hvilke tykkelse du skal bruke, så er det ikke mulig å gi noe fornuftig råd på hvilke porøs materiale du bør bruke. Man bruker materiale etter tykkelsen. "Symmetri" i forhold til noe annet som er brukt i rommet er uvesentlig. Det handler om å bruke noe som fungerer bra til formålet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Var det slik at du snudde oppsettet og spiller den korte veien? Da sitter du vel nesten inntil bakveggen.
    Jeg ville da ha flyttet høyttalerne slik at de spiller i lengderetningen igjen og du får lengre avstand til bakvegg. Det er aldri optimalt å sitte tett på bakvegg. Noe mindre bredde i lydbildet er et mindre kompromiss.
    Slik du sitter nå, må du dempe mye og det vil fort låte dødt. I tillegg har du ikke avstand nok til å gjøre gode basstiltak på bakvegg.

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ja jeg snudde anlegget og spiller nå den korte veien, på bakveggen hadde jeg en expedit hylle til plater og en benk med kontorstol som jeg sitter ved når jeg sysler med ting, vasker plater blandt annet, plasserte lytteposisjon litt bak senter i rommet og fikk da et basstomt område hvor jeg satt.
    Jeg flyttet endel frem og tilbake men fant aldri bassen slik.

Prøvde også nærfelt lytting den lange veien, det tror jeg fungerte bedremen ikke helt i mål der eller..

Det er en stund siden nå og hvor langt jeg trakk lytteposisjon bakover er jeg ikke sikker på sånn akkurat, men det kan jo være det blir annerledes nå med disse HT, drev å flyttet en god del frem og tilbake husker jeg..

Rommet har jo skråtak, og når jeg spiller den lange veien og setter stolen litt bak senter av rommet havner jeg under det høyeste punktet, kan det ha noe med suckout'en å gjøre?

Jeg kan godt prøve å sette anlegget tilbake for å prøve igjen, og i den sammenheng er tips når det gjelder plassering kjærkomment. Det fins jo mye å lese om dette med plassering, og jeg prøvde forskjellige kalkulatorer å plassere Ht samt stolen i så og så mange prosent av lengderetning osv, men jeg har lurt på om taket mitt blir en variabel som er vanskelig å bruke sammen med disse gitte utregningene..?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Har du skråtak så gjelder nok ikke slike kalkulatorer. Det er veldig vanskelig å regne ut stående bølger i et rom med skrå vegger eller tak. I tillegg har veggkonstruksjonene mye å si. Man kommer ofte ikke utenom å teste selv.

Dersom du har skråtak som møtes på midten, så har du nok bassproblemer der og det vil være et bra sted for bassfeller. Vil også oppfordre deg som tidligere til å bruke mye tykkere absorbenter. Også i førsterefleksjonene. Står det ikke på utseendet, så er det ingen grunn til å bruke noe mindre 15-20 cm og bassabsorbenter bør være på minst 30 cm.
    Har du problemer langt ned i frekvens, så må du over på trykkbaserte bassfeller. Da bør du nok innhente proff hjelp.

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    orso skrev:
    Ja. Har du skråtak så gjelder nok ikke slike kalkulatorer. Det er veldig vanskelig å regne ut stående bølger i et rom med skrå vegger eller tak. I tillegg har veggkonstruksjonene mye å si. Man kommer ofte ikke utenom å teste selv.

Dersom du har skråtak som møtes på midten, så har du nok bassproblemer der og det vil være et bra sted for bassfeller. Vil også oppfordre deg som tidligere til å bruke mye tykkere absorbenter. Også i førsterefleksjonene. Står det ikke på utseendet, så er det ingen grunn til å bruke noe mindre 15-20 cm og bassabsorbenter bør være på minst 30 cm.
    Har du problemer langt ned i frekvens, så må du over på trykkbaserte bassfeller. Da bør du nok innhente proff hjelp.
    Takk for gode råd!

Da er planen følgende:
    sette anlegget tilbake og spille på langs, på bakvegg setter jeg da expedit hyller i senter og siden jeg har dør i ene hjørnet, lager jeg en bassfelle som går helt til taket i andre vertikale hjørnet. Kan jeg lage en bassfelle som er nær det bakre hjørnet som har dør, eller må de være i hjørnet?

Jeg bruker de bassabsorbentene jeg har fra før i vertikale hjørner på frontvegg.

Jeg lager også tykkere demping i førsreref. Og 30 cm bak ht på frontvegg.

Skal jeg kanskje og lage en felle oppe i taket der det møtes på midten sier du tvers over rommet?

Igjen takk for råd :)

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Som en liten nyttig note til andre, og i tillegg en fornuftig tanke angående at det nå med de nye HT må spilles i lengderetning.

HT jeg hadde (C20), er kjent for sin homogenitet og linære bassrespons, kan nok være på grensen til det 'kjedelige' hvis man er et basshode.
    At jeg slet med tilfredstillende bassrespons tidligere når jeg spilte på langs, er da ikke så overraskende hvis rommet som relativt ubehandlet var, ikke akkurat bidro til høgtalerens basserende egenskaper..
    Når jeg satte anlegget på tvers med de samme HT og kom inntil bakveggen med lytteposisjon, ble bassopphopningen der, med litt møysommelig plassering tilfredstillende alt i alt og spilte veldig bra og dypt til tross for HT konstruksjonen.

Med Kudos C30 som leverer mye mere bass, blir dette nesten ikke til å få til på tvers av rommet da den allerede fra før av basstunge lyttepos, blir altfor mektig nå til det generelle musikkvalget. På noen innspillinger derimot, fungerer det.
    Så nå blir plassering på kortvegg det logiske.
    Gleder meg til å prøve og er optimistisk mtp erfaring og gode råd her på forumet :)

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    Et lite tips, skal du lage tykkere absorbenter på første refleksjon så bør de være større enn 60*120. Porøse absorbenter plassert andre steder enn hjørnene i rommet trenger å ha større areal for at det skal være noe poeng å ha tykkere enn 7-10cm akustikk plate imo.

PLassering/mellomrom mellom porøse absorbenter har mye å si for effekt, har man f .eks 12 akustikkpaneler med 10cm tykkelse i et rom, og plasserer de inntil veggen med mellomrom så vil panelene forkorte etterklangen vesentlig mer enn hvis panelene plasser side om side , en annen sideeffekt av mange paneler spredt utover er at de vil absorbere mye mer diskant /øvre mellomtone, med andre ord dempe mer ujevnt enn enn når panelene står inntil hverandre (grunnet diffraksjon, ulik effekt på ulike frekvenser).

Ikke noe galt i å eksperimentere med paneler på bakvegg, spesielt om du ikke har diffusorer der ;)

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Takk for tips :)

Jeg har hatt akustikkplater på bakvegg frem til nå, hadde det da jeg satt inntil bakveggen og det fungerte greit.
    Nå sitter jeg og lytter på langs igjen og sitter lengre unna bakveggen, men jeg har hylleseksjonen med LP platene midt på bakveggen nå grunnet at det er mest praktisk.
    Jeg håper samtidig at den fungerer litt som en diffusor og eller absorbent nå når den først står der... Er ikke mye plass igjen på bakvegg til noe annet nå.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    Det viktigste om du har en bakvegg som er reflekterende eller en kombinasjon av reflekterende/absorberende flate (bok reol) er avtsand, større avstand=mindre hørbar kamfiltrering. Du har også andre aspekter som spiller inn, plassering av peaker/dipper for stående bølger, så den beste fremgangsmåten er å måle.

Vanskelig å forutsi effekten av en bokreol, den vil ikke fungere som en sann diffusor eller bredbåndsabsorbent,det er for mange hulrom og ikke optimal sekvensering, men trolig er det bedre enn en bar vegg, den vil i det minste forhindre noen potensielle flutter echo problemer som følge av rytmiske refleksjoner mellom frontvegg/bakvegg.

Når det gjelder demping av førsterefleksjoner så er det etter min erfaring mest hørbar positiv effekt ved å dempe første refleksjon tak, med andre ord skal man dempe 1 refleksjon sidevegger så bør man også absorbere første refleksjon tak.

Absorbenter i tak kan f.eks være 2 eller flere akustikkplater 60*120*minimum 5cm (gjerne mer)plassert inntil hverandre slik at de dekker minimum 120*120, nedsenket 5 cm eller mer fra tak.

som nevnt av andre i tråden: hjørner er gode steder å plassere bredbåndsabsorbenter for effekt så lang ned som mulig i frekvens, gjerne "superchunks", isolasjon skåret i triangler og plassert oppå hverandre med stoffmaterialet foran.

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    orso skrev:

Har jobbet litt med plassering i kveld og har kommet frem til følgende..
    Under høyeste punkt i taket (260), som forøvrig er et 40 cm flatt område før taket skrår ned mot front (190) og bakvegg (220) er det kansellering av det meste av bass. Jeg må legge til at høyeste punkt er ca 1 meter lenger mot bakvegg enn om den hadde vært i senter av rommet.
    Under begynnelsen av dette flate området i taket, i knekken flatt tak/skrå mot frontvegg, begynner det å bli punch i mellombassen.
    I bakre knekk, hvor flatt tak møter skråtak som ender i bakvegg, begynner dypbassen..

Jeg kan bare sitte en vei i rommet på langs, og med den gunstigste
    HT plasseringen jeg har funnet til nå, havner jeg under dette området og finner ikke et tilfredstillende kompromiss.

Burde jeg lage en bassfelle i taket som fyller dette høyeste punktet med ca 30-40 cm dybde da?
    Det blir lignende en vanlig hjørneabsorbent og vil gå tvers over taket over lyttepos, materialet tenker jeg blir RW flexi a plater.

Og en ting til jeg har lurt på. Ser vicoustic selger gummimatte på rull med forskjellige bruksområder. Kan det være en ide å bruke dette under teppet i førsteref for å redusere floor bounce og med det evetuelle kanselleringer som oppstår på grunn av det?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn