orso skrev:
Ja. Har du skråtak så gjelder nok ikke slike kalkulatorer. Det er veldig vanskelig å regne ut stående bølger i et rom med skrå vegger eller tak. I tillegg har veggkonstruksjonene mye å si. Man kommer ofte ikke utenom å teste selv.
Dersom du har skråtak som møtes på midten, så har du nok bassproblemer der og det vil være et bra sted for bassfeller. Vil også oppfordre deg som tidligere til å bruke mye tykkere absorbenter. Også i førsterefleksjonene. Står det ikke på utseendet, så er det ingen grunn til å bruke noe mindre 15-20 cm og bassabsorbenter bør være på minst 30 cm.
Har du problemer langt ned i frekvens, så må du over på trykkbaserte bassfeller. Da bør du nok innhente proff hjelp.
Har jobbet litt med plassering i kveld og har kommet frem til følgende..
Under høyeste punkt i taket (260), som forøvrig er et 40 cm flatt område før taket skrår ned mot front (190) og bakvegg (220) er det kansellering av det meste av bass. Jeg må legge til at høyeste punkt er ca 1 meter lenger mot bakvegg enn om den hadde vært i senter av rommet.
Under begynnelsen av dette flate området i taket, i knekken flatt tak/skrå mot frontvegg, begynner det å bli punch i mellombassen.
I bakre knekk, hvor flatt tak møter skråtak som ender i bakvegg, begynner dypbassen..
Jeg kan bare sitte en vei i rommet på langs, og med den gunstigste
HT plasseringen jeg har funnet til nå, havner jeg under dette området og finner ikke et tilfredstillende kompromiss.
Burde jeg lage en bassfelle i taket som fyller dette høyeste punktet med ca 30-40 cm dybde da?
Det blir lignende en vanlig hjørneabsorbent og vil gå tvers over taket over lyttepos, materialet tenker jeg blir RW flexi a plater.
Og en ting til jeg har lurt på. Ser vicoustic selger gummimatte på rull med forskjellige bruksområder. Kan det være en ide å bruke dette under teppet i førsteref for å redusere floor bounce og med det evetuelle kanselleringer som oppstår på grunn av det?