Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Jeg må ha ugleører, jeg hørte smekket fra Slukets session helt til Porsgrunn i går kveld...

(never mind the phone)

...den skiva må prøves!
    Fant MASSE skiver du kommer til å flippe helt på når du får høre/kjenne de...:cool: Vi bedriver en helt annen sport en stilkgutta, for shure.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Ligner litt på Drøbakexpressen - bruser med fjæra og vaktsomt blikk :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Åpent spørsmål til akustikk/roomtuninggutta

Hvilke mulige refleksjonsproblemer ser dere for dere her?

Ikke tenk på bass - kun fra 120-130 Hz og oppover.

plassering ht.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Ja hva skal man med fiender når en har klantskaller som dere i farvannet....:rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Hvor er Kvåle når vi trenger'n? BTW, takhøyde er 217 cm.

D

Dåbbel J

Gjest
    Jeg kunne ha sittet der i dagesvis og reflektert.

Ser ingen problemer.

Btw... så sitter jeg i det jeg vil kalle nabolaget ditt.
    Syntes du kunne satt opp et hornsystem på Ahus.....

Booooring her.....

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.878
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du nå Sluket? Fant ingen direkte forklaring på klantskalle, men regner med at det er det samme som blockhead?
    blockhead A vintage insult commonly used by older generations. Commonly directed towards anyone that demonstrates low intelligence or more specifically, very low common sence. Grandfathers and Great-Grandfathers of 60's to 90's born generations would utilize this word.
    :):):)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Spøk til revolver.

Jeg ville brutt opp midtlinjen mellom front og bakvegg ved å sende mest mulig til sidene. Selv om jeg ikke kan si at jeg hørte det så har du nødvendigvis mye lyd som reflekterer frem og tilbake mellom front og bakvegg gjennom lytteposisjon.

Generelt bør parallele åpne flater unngås fra 800-4Khz. Jo nærmere lyttehøyde jo viktigere.

Bakveggen din har jeg svært vanskelig for å bestemme meg for hva som kunne være optimalt. Der må det prøves og testes. Svanå vinger og demping er nevnt, men finnes mange andre løsnigner.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hos meg anbefalte Rune Skramstad akustikkplate liggende tilbakelent fra lyttepos hodehøyde mot bakvegg oppover i ca 45-60 grader for å skjerpe stereoperspektivet og redusere effekten av bakveggen, da jeg sitter relativt nærme den
    samme vil trolig gjelde hos deg...lett å prøve

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Nå har ikke jeg vært hos deg, så blir litt vanskelig å forutsi. Utifra tegningen, så tror jeg det kan være en del å hente på å diffusere/dempe siderefleksjon og muligens spre lyden som treffer midten på bakvegg med f.eks en poly diffusor. Hva er spredningen på horna dine? 90x40? Ser også ut som det kan være litt å hente på å dempe litt kraftig bak lytteposisjon. Taket kan dempes siden det ikke er så høy takhøyde. Skal man dempe ned til 120-130hz, så blir det litt størrelse og tykkelse på platene. Mine plater demper omtrent ned dit, og de er 135x200x25 BxHxD. Finnes også komersielle løsninger som har høyere designprioritet og som tar mindre plass. Ikke noe vits å ikke være kompromissløs her føler jeg. En måling av impulsrespons f.eks ville satt ting mer i perspektiv, siden man da kan se hvilke refleksjoner som eventuelt kan være forstyrrende.

Som Atle sier. Paralelle åpne flater, spesielt de i nærheten av lytteposisjon har en tendens til å krølle til ting.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Noen tanker...

Spøk til revolver.

Jeg ville brutt opp midtlinjen mellom front og bakvegg ved å sende mest mulig til sidene. Selv om jeg ikke kan si at jeg hørte det så har du nødvendigvis mye lyd som reflekterer frem og tilbake mellom front og bakvegg gjennom lytteposisjon.
    Kan det være regningssvarende med en slags form for absorbering på front/bakvegg symmetrisk til hver side for senter lyttepos? Det kommer sannsynligvis også et teppe på gulvet, av estetiske og trivselsmessige grunner.

Generelt bør åpne flater unngås fra 800-4Khz. Jo nærmere lyttehøyde jo viktigere.
    :cool: Lyttehøyde er ca 100 cm.

Bakveggen din har jeg svært vanskelig for å bestemme meg for hva som kunne være optimalt. Der må det prøves og testes. Svanå vinger og demping er nevnt, men finnes mange andre løsnigner.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Noen tanker...

Spøk til revolver.

Kan det være regningssvarende med en slags form for absorbering på front/bakvegg symmetrisk til hver side for senter lyttepos? Det kommer sannsynligvis også et teppe på gulvet, av estetiske og trivselsmessige grunner.

Generelt bør åpne flater unngås fra 800-4Khz. Jo nærmere lyttehøyde jo viktigere.
    :cool: Lyttehøyde er ca 100 cm.

Ja, det høres bra ut det.
    Absorbsjon er jo det enkleste tiltaket, men senker også nødvendigvis generell etterklang i rommet med det samme.
    Hvis du har ønsker litt mindre generell etterklang i rommet er det jo praktisk å kombinere med refleksjonsabsorbsjon, men hvis energien/etterklangen i rommet er perfekt bør du tenke reflektor som bare reflektere lyden bort.
    Teppet vil også ta litt energi fra rommet, så det er lurt å legge inn det først og så tune inn klangbalansen etter behov.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Som med alt annet er det individuelle forskjeller, men jeg håper ikke punkt nr 2 under negative effekter gjelder for deg:)
    Jeg har hengt den og en annen (se under) over kaffemaskinen på jobben.
    Vis vedlegget 337790
    Fikk meg til å tenke på Coffee and cigarettes, scenen med Roberto Benigni og Steve Buscemi der italieneren med klovnesveisen drikker noe sånt som 14 kopper espresso hver dag for å drømme raskere.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23

En liten illustrasjon av hva som kan tenkes, feltet i taket kan være maks 100 mm. og skal huse
    kabelgater, litt lys og ev. absorbsjon/diffusjon

Feltet bak ht. skal ha en storskjerm bygget inn. resten av arealet er disponibelt.

Feltet bak lyttepos er disponibelt i sin helhet.

plassering ht demping.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hva med litt større bredde og hardere toe-in ?
    hva med å skjære ut en kabelkanal i gulvet istedet? du trenger bare en smal renne. da slipper du takfeltet under et allerede lavt tak, samtidig som du korter ned kabellengden med kanskje så mye som 3m per kabel...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Toe-in etc. er ikke nødvendigvis vist i skala. Skjæring i gulvet er ikke aktuelt, vil ikke ødlegge det fine heltre oppsettet. Dessuten, kabelføring i tak gjør ikke ledningene noe lengre - ansl. på ht. er midt mellom tak/gulv uansett, og eventuelle signalkabler er skjermet og ikke påvirket av noen cm. fra eller til.

Et felt i taket blir ganske barskt, dessuten - og kan enkelt demonteres dersom ønskelig.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok, men det stod da virkelig 3,60 fra center til center mellom hornstackene :confused:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Da vil du kanskje være brydd med å definere hvilken toe-in det representerer? :D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Da vil du kanskje være brydd med å definere hvilken toe-in det representerer? :D
    og jeg kalles kverulant!? :rolleyes:
    om du øker avstanden, ville det være en naturlig konsekvens at toe inn ble noe "skarpere"
    plasseringen av ditt oppsett minner om JG i Audio Physic sin filosofi og ville trolig redusert potensielle bakvegg problemer fra horna

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Nå skal De passe munnen deres, Herr Dåbbl!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    og jeg kalles kverulant!? :rolleyes:
    om du øker avstanden, ville det være en naturlig konsekvens at toe inn ble noe "skarpere"
    plasseringen av ditt oppsett minner om JG i Audio Physic sin filosofi og ville trolig redusert potensielle bakvegg problemer fra horna
    Avstanden innbyrdes er nok GITT serru - derfor jeg skrev 3,60 også. I motsetning til hva det etablerte høyttalerborgerskapet hardnakket påstår så ER faktisk bass direktivt, ihvertfall når det gjøres riktig :cool: dvs. FAT SLOB (c) Sluket. Dermed gjelder ikke vanlige spilleregler lenger og dette må jeg ta hensyn til med plasseringen av både bass og satelitter. Og BTW, kverulantpåstanden var ikke min! Jeg ville aldri finne på å kalle deg noe slikt. Alt for generelt og mildt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Dagens! Du har noen lyse øyeblikk innimellom..

Hva med denne? When in Dåbbl - Trouble! (gammelt Gay pride ordtak) :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    eller som våre svenske brødre sier det:
    bettre med en røvare i poolen, enn en polare i røven....:cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    NORSK versjon; bedre med en røver i Polen...

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.480
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ser det er en som sikler på Marshall-leketøy.
    Det er ikke alt det står Marshall på som er like bra nå for tida...
    FØR derimot...:)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Skarru begynne med sånn hjemmekino også nå?? Innebygget storskjerm? Gledelig å registrere at det ikke bare er meg som er så opphengt i å ha mulighet for stort bilde til stor lyd! Har du konkrete planer eller er det på drodlestadiet?

En liten illustrasjon av hva som kan tenkes, feltet i taket kan være maks 100 mm. og skal huse
    kabelgater, litt lys og ev. absorbsjon/diffusjon

Feltet bak ht. skal ha en storskjerm bygget inn. resten av arealet er disponibelt.

Feltet bak lyttepos er disponibelt i sin helhet.

Vis vedlegget 338117

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Gutless i kreativt hjørne!! :D Joda, flesker til med en 80" til konserter etc. Kjekt å ha. Skal ikke ha rack etc. mellom ht uansett så da passer det bra med TV.

FYI, Gutless - 80" er IKKE 800 cm.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn