Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Jula er barnetid - og dermed også tegnefilmer! Her en fra den gang Mikke var cool og en av gutta

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor vi har så strenge byggeforskrifter i Norge

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    Av en eller annen grunn så er de gamle disneyfilmene av bedre kvalitet både på story og teknisk utførelse enn det meste de har kommet med digitalt i de senere år.

Og fortsatt God Jul.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Word! Alt nytt og digitalt er for snilt og svulstig. De originale tidlige sakene var av en helt annen ekthet og totalkvalitet og herlig politisk inkorrekte.

2

2xJ

Gjest
    ALT var bedre i gamle dager! Og alt det nye er veldig skremmende..... sett på kalenderen? :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Noe spesielt med kalenderen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Jula er over, tilbake til produktivt arbeid igjen....

'Teket oppgraderes - lab & verksted ut , estetikk og sosialt samvær inn!

1514218796110_PART_15142187960631.jpg

I dag skal det måles, vinkles og beregnes, plass til 80" skjerm, plassering av komponenter både mellom ht. og på motstående vegg.
    Vurderer muligheten for en slags integrert senterløsning under TV, det blir bygget et felt litt ut fra veggen,hvor TV blir en del av feltet. Der må tenkes....

Ny'Teket 04.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Callin' all Experts....

Er det vesentlig forskjell på opplevd ambiens ved forskjellig vinkling av sidehøyttalerne ved bruk til 5.1 lyd?
    NB; film/surrpund er IKKE tema, gjentar IKKE tema.
    Mener å ha lest ett eller annet sted at for musikkopptak så er det vesentlig rominfo som gjengis her.

Ny'Teket sidekanaler red.png

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Callin' all Experts....

Er det vesentlig forskjell på opplevd ambiens ved forskjellig vinkling av sidehøyttalerne ved bruk til 5.1 lyd?
    NB; film/surrpund er IKKE tema, gjentar IKKE tema.
    Mener å ha lest ett eller annet sted at for musikkopptak så er det vesentlig rominfo som gjengis her.

Vis vedlegget 473367
    Her har jeg åpenbart fulgt for dårlig med, Sluket. Blir det multikanalslyd i det nye oppsettet altså? Veldig kult i så fall!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Jeg VURDERER senter/sidekanaler til bruk ved SACD etc. - har ca. 1.000 titler - mest klassisk, og jeg kommer til å kjøpe nyeste OPPO 205 (til SACD backup duty, DVD, BluRay konserter etc). uansett og da er jo tanken besnærende. Men altså ikke noe full flight surround per se... film er ikke så interessant at jeg trenger noe dedikert oppsett. Bare for å ha nevnt det - det er kun flatskjerm som er aktuelt - 75-80" - ikke noe projector oppsett.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    To tanker fra hofta:

Liggende senter? Da bør det deles bra lavt, i hvert fall om du skal ha flere lyttere i bredden.
    Fortsatt tenkt TV? Eller hva med akustisk transparent lerret, og høyttaler bak?

Og en tredje. Når kan jeg komme på besøk? Og en fjerde. Standing in the shadows of Motown og belgisk øl, kanskje?

2

2xJ

Gjest
    Av hva jeg har lest så skal det pr def være 5 like høytalere til SACD 5.1 system + dypbass. og dem skal da selvfølgelig være i samme høyde.
    Det er teorien slikt det var tiltenkt, at alle har bedre erfaring enn meg sier jeg ikke imot.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Farker'n... 5 SLOB tar bælmye plass, pluss sub i tillegg sier du? Hmm.....

KØDDA! Ikke aktuelt/nødvendig!

2

2xJ

Gjest
    Teorien er slik, men du gjør seff som du vil.. liggende senter er vel ikke helt det du er ute etter iht dine preferanser ?

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.823
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at dipole høttalere fungerer best som bakhøyttalere. Vanlige direktestrålende syntes jeg ble litt distraherende. Ikke alle har samme oppfatning dog.

Her er en variant fra JBL som er beregnet for innbygging i vegg.
    51D1FA04-5EE6-46DC-B1BC-F658469CF2C8.jpg

Edit. Plasseringen jeg foretrakk var på sidevegg litt bak lytteposisjon og ett stykke opp på veggen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Ta nå ikke alt så ille bokstavelig da - dette var bare en skisse - kanskje det blir en 604 i senter for alt jeg vet. Liggende, stående... det kan vel bli et jævla fett egentlig i denne settingen, blir ikke noen smultringvariant okkesom. Det som betyr mest er lyttehøyde ev. kompensere med vinkling. Gidder ikke å være for nazi her, dette er bare en ekstra dimensjon som kan være moro å leke med, MÅ ikke bruke 5.1 selv om det er på plata. Mange SACD som ikke har det heller.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Min erfaring er at dipole høttalere fungerer best som bakhøyttalere. Vanlige direktestrålende syntes jeg ble litt distraherende. Ikke alle har samme oppfatning dog.

Her er en variant fra JBL som er beregnet for innbygging i vegg.
    Vis vedlegget 473403

Edit. Plasseringen jeg foretrakk var på sidevegg litt bak lytteposisjon og ett stykke opp på veggen.
    En slik plassering hadde vært ideelt her, litt ute av syne/sinn når de ikke er i bruk.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.823
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    THX anbefaler følgende:

Left Surround and Right Surround Speakers (Ls & Rs): Place the Ls & Rs speakers between 90° to 110° to each side and 2 feet or higher above the listener. The Ls & Rs speakers recreate the enveloping sound and intense special effects that you experience in the cinema.

A5D6A93B-85A6-4AAA-8E3F-BE2BF3BBD754.jpeg

Ikke sikkert at dette passer for alle, men det var noe tilsvarende jeg endte opp med dengang jeg holdt på med slikt.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.342
    Torget vurderinger
    96
    Det viktigste er at du får klangbalansen på stell. Jeg skal vokte meg for å si så mye om veien dit. Men det er veldig mye som skjer mot det positive jo likere alle 5 høyttalere låter der du sitter i sweetspot. Det låter som en helhet, og ikke et "surroundanlegg". Her er den dypeste bassen underordnet, for den rutes til frontene dine slik du vil konfigurere spilleren. Det er mange som har helt annerledes lyd i side/bakhøyttalere, og enda verre, i senter. Det blir bare surr... Dette kunne vi prata mye om. Jeg kan godt svinge innom en dag, siden du har glemt veien til Ytre... ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Du mener bipol, E. Largo? Dipoler er når den ene siden av høyttaleren er i motfase med den andre. I praksis er det vel stort sett snakk om høyttalere med bredere spredning enn vanlig, og spesielt i diskanten, og altså bedre powerrespons enn 'vanlige apekister'.

En høyttaler innebygget i veggen (som JBL'en) kan forresten ikke være dipol...

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.938
    Kjære Jan!

Er du helt sikker på at du skal begi deg ut på den galeien? Et strålende stereo-oppsett (som jeg har full tiltro til at du kommer til å få :) holder i massevis til både lyd og bilde. Surround er en vederstyggelighet, sikkert lansert av elbil- sykkel og anti-glutenmafiaen.

Vi har jo sittet hos meg og digga 78-plater og gledet oss både over musikk og gjengivelse! Det var til og med før vi begynte å drikke.

Hold deg på rett spor nå !

(bare så jeg ikke skal fremstå som en ren filistiner - jeg har hørt 2 surround-anlegg jeg likte. det ene var demokinoen til McIntosh på fabrikken i Binghampto, NY. Med president Charlie Randall som seremonimester. Butikkpris på det anlegget i N ville vel vært mellom nok 10 og 20 mill. det andre var hos en dude i Miami, som jeg aldri turte å spørre hva holdt på med. Det var vegg til vegg Mark Levinson og JBL Synthesis (spesialbygde drivere). Husker fremdeles åpnngsscenn fra Apocalypse now på det anlegget. Var der med en av Norges mest berømte regissører. Han sa: "I´ve never heard anything like this!!". Hvorpå verten, med sigarstump imunnviken - repliserte, "there is nothing like this!"

Men, Slukbror, det er vel ikke dit vi skal?

I ærbødig vennskapelighet og med ønske om god jul og et ekspansivt, nytt år.

Kim

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.823
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Du mener bipol, E. Largo? Dipoler er når den ene siden av høyttaleren er i motfase med den andre. I praksis er det vel stort sett snakk om høyttalere med bredere spredning enn vanlig, og spesielt i diskanten, og altså bedre powerrespons enn 'vanlige apekister'.:)

En høyttaler innebygget i veggen (som JBL'en) kan forresten ikke være dipol...
    Det er godt mulig jeg surrer med begrepene her, det er en stund siden jeg hadde slike høyttalere.
    Bra at du korrigerer meg :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kjære Jan!

Er du helt sikker på at du skal begi deg ut på den galeien? Et strålende stereo-oppsett (som jeg har full tiltro til at du kommer til å få :) holder i massevis til både lyd og bilde. Surround er en vederstyggelighet, sikkert lansert av elbil- sykkel og anti-glutenmafiaen.

Vi har jo sittet hos meg og digga 78-plater og gledet oss både over musikk og gjengivelse! Det var til og med før vi begynte å drikke.

Hold deg på rett spor nå !

(bare så jeg ikke skal fremstå som en ren filistiner - jeg har hørt 2 surround-anlegg jeg likte. det ene var demokinoen til McIntosh på fabrikken i Binghampto, NY. Med president Charlie Randall som seremonimester. Butikkpris på det anlegget i N ville vel vært mellom nok 10 og 20 mill. det andre var hos en dude i Miami, som jeg aldri turte å spørre hva holdt på med. Det var vegg til vegg Mark Levinson og JBL Synthesis (spesialbygde drivere). Husker fremdeles åpnngsscenn fra Apocalypse now på det anlegget. Var der med en av Norges mest berømte regissører. Han sa: "I´ve never heard anything like this!!". Hvorpå verten, med sigarstump imunnviken - repliserte, "there is nothing like this!"

Men, Slukbror, det er vel ikke dit vi skal?

I ærbødig vennskapelighet og med ønske om god jul og et ekspansivt, nytt år.

Kim
    Artig å lese. Lurer: er det noen på sentralen som har dedikerte multikanal-oppsett som primært brukes til (klassisk) musikk?

Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn