Fysisk eller sky
Dette er en oppfølging som sikker får enda en oppfølging etterhvert som tiden går, men det handler om den digitale musikkavspillerhverdagen.
Nå har jeg hatt Roon noen år med sømløs overgang mellom musikk jeg har rippet inn eller kjøpt og lastet ned, med streaming fra Tidal. De siste årene har jeg hatt det litt for travelt så jeg har ikke hatt det overskuddet jeg tidligere har hatt til å lytte til musikk, men nå som det har roet seg kan man reflektere litt.
Her om dagen hørte jeg Mahlers 5 symfoni med dirigent L Berntstein hos
@The Shy. Dette er en av symfoniene jeg mangler i Bernstein sin Mahler serie som jeg ellers er veldig glad i. Samtidig er det den Mahler symfonien jeg kjenner best av åpenbare trompetistiske årsaker. Jeg søkte den opp når jeg kom hjem på Tidal uten hell. I helgen satt jeg å sorterte en kartong med nye filmer og cder jeg har kjøpt de siste årene (har ikke sluttet å kjøpe selv om jeg hadde en pause i å nyte) og til min store glede dukket den sannelig opp i den bunken.
Tok meg med en gang i at det var tilfredstillende å sortere i fysiske produkter. Selv om jeg er glad i "radiofunksjonen" til streaming og ikke ville vært den foruten må jeg si at det er "easy come, easy go" med dette også. Når jeg snakker med foreldre og elever som jeg lærer å spille trompet forklarer jeg ofte at en av de store verdiene med å spille er at man kommer tettere på musikken ved at man knytter sterke minner og følelser til musikken når man spiller de. Junior og korpset var for eksempel på korpstur til Italia nettopp og spilte flere konserter. Typisk arena som man husker for resten av livet. Musikken som får være med på det blir man ikke kvitt. Overført til musikklytting tror jeg det er litt sånn at flere av oss knytter minner til historiene til de fysiske tingene som igjen gjør lytteopplevelsen sterkere.
De som driver med tape og vinyl har jo nesten et lite rituale før hver avspilling som helt sikkert styrker opplevelsen for mange.
Selv harddiskavspilling opplever jeg er noe annet enn streaming. Kanskje fordi man er bevisst på coverbilde og andre småting
Dette er sikkert selvsagt for de fleste, men det stod veldig klart for meg da jeg kjente på gleden av å rippe inn min egen Mahler 5 med Berntstein.
Vis vedlegget 932372