Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    499
    Antall liker
    773
    Sted
    Oslo
    Trompeten, jeg hørte mye på klassisk før men ikke så mye de siste årene. Jeg har pleid å foretrekke en annen lydkarakter på klassisk musikk. Noe fyldigere, mer kropp og en tanke mørkere/varmere enn nøytralt. Men mange av mine favorittplater er nå blitt gamle innspillinger. Har nyere innspillinger blitt bedre slik at kanskje en mer nøytral gjengivelse (ut fra slik opptaket er) passer bedre på klassisk musikk nå? Jeg satte på noe klassisk nylig hvor jeg følte mitt nåværende anlegg uten ekstra varme/kropp låt godt på dette og ikke helt som forutinntatt.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Trompeten, jeg hørte mye på klassisk før men ikke så mye de siste årene. Jeg har pleid å foretrekke en annen lydkarakter på klassisk musikk. Noe fyldigere, mer kropp og en tanke mørkere/varmere enn nøytralt. Men mange av mine favorittplater er nå blitt gamle innspillinger. Har nyere innspillinger blitt bedre slik at kanskje en mer nøytral gjengivelse (ut fra slik opptaket er) passer bedre på klassisk musikk nå? Jeg satte på noe klassisk nylig hvor jeg følte mitt nåværende anlegg uten ekstra varme/kropp låt godt på dette og ikke helt som forutinntatt.
    Det er nesten umulig å svare generelt på dette tenker jeg. Gamle innspillinger varierer veldig i opptaksteknikk og klang, mens nyere er jevnere ja. Jeg vil si at man generelt får bedre betalt for bedre oppløsning i oppsettet på nye innspillinger. Det er langt mellom de dårlige innspillingene på klassisk nå, men dessverre like langt mellom de skikkelig gode også,
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Var på demo på AVShop i dag for å sjekke ut hva Dirac ART har å by på for fremskritt. Det ble ikke muligheter for å AB-teste som jeg hadde håpet. Derfor blir mine inntrykk basert på lytting i et nesten ukjent rom med nesten ukjent utstyr og helt ukjent kalibrering.

    Inntrykket mitt er at ART tendenser til å gi en mer sømløst omsluttende lydbilde som virker uten tydelig delefrekvens mellom basshøyttalere og topper. Ressonanser var ikke helt topp i dette rommet med kalibreringen de har oppe nå. Tror de har mer å gå på når folk kommer hjem fra ferie.
    Skal sjekke det mer grundig når noen av kontaktene mine får lastet det inn😊

    77BC5EF9-9A20-4217-9DE7-0DFC44CFE12E.jpeg

    DD416AF3-2624-4769-A6C4-D6CD01C7C92E.jpeg

    0DB663AE-F69F-49C2-AE64-5035CCAF5383.jpeg

    22DCF6BE-C88D-4F04-BD72-237A0CA4280A.jpeg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Fysisk eller sky

    Dette er en oppfølging som sikker får enda en oppfølging etterhvert som tiden går, men det handler om den digitale musikkavspillerhverdagen.

    Nå har jeg hatt Roon noen år med sømløs overgang mellom musikk jeg har rippet inn eller kjøpt og lastet ned, med streaming fra Tidal. De siste årene har jeg hatt det litt for travelt så jeg har ikke hatt det overskuddet jeg tidligere har hatt til å lytte til musikk, men nå som det har roet seg kan man reflektere litt.

    Her om dagen hørte jeg Mahlers 5 symfoni med dirigent L Berntstein hos @The Shy. Dette er en av symfoniene jeg mangler i Bernstein sin Mahler serie som jeg ellers er veldig glad i. Samtidig er det den Mahler symfonien jeg kjenner best av åpenbare trompetistiske årsaker. Jeg søkte den opp når jeg kom hjem på Tidal uten hell. I helgen satt jeg å sorterte en kartong med nye filmer og cder jeg har kjøpt de siste årene (har ikke sluttet å kjøpe selv om jeg hadde en pause i å nyte) og til min store glede dukket den sannelig opp i den bunken.

    Tok meg med en gang i at det var tilfredstillende å sortere i fysiske produkter. Selv om jeg er glad i "radiofunksjonen" til streaming og ikke ville vært den foruten må jeg si at det er "easy come, easy go" med dette også. Når jeg snakker med foreldre og elever som jeg lærer å spille trompet forklarer jeg ofte at en av de store verdiene med å spille er at man kommer tettere på musikken ved at man knytter sterke minner og følelser til musikken når man spiller de. Junior og korpset var for eksempel på korpstur til Italia nettopp og spilte flere konserter. Typisk arena som man husker for resten av livet. Musikken som får være med på det blir man ikke kvitt. Overført til musikklytting tror jeg det er litt sånn at flere av oss knytter minner til historiene til de fysiske tingene som igjen gjør lytteopplevelsen sterkere.

    De som driver med tape og vinyl har jo nesten et lite rituale før hver avspilling som helt sikkert styrker opplevelsen for mange.

    Selv harddiskavspilling opplever jeg er noe annet enn streaming. Kanskje fordi man er bevisst på coverbilde og andre småting

    Dette er sikkert selvsagt for de fleste, men det stod veldig klart for meg da jeg kjente på gleden av å rippe inn min egen Mahler 5 med Berntstein.

    62DB7CBF-6953-4003-97E7-D11FE79976EB.jpeg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fysisk eller sky

    Dette er en oppfølging som sikker får enda en oppfølging etterhvert som tiden går, men det handler om den digitale musikkavspillerhverdagen.

    Nå har jeg hatt Roon noen år med sømløs overgang mellom musikk jeg har rippet inn eller kjøpt og lastet ned, med streaming fra Tidal. De siste årene har jeg hatt det litt for travelt så jeg har ikke hatt det overskuddet jeg tidligere har hatt til å lytte til musikk, men nå som det har roet seg kan man reflektere litt.

    Her om dagen hørte jeg Mahlers 5 symfoni med dirigent L Berntstein hos @The Shy. Dette er en av symfoniene jeg mangler i Bernstein sin Mahler serie som jeg ellers er veldig glad i. Samtidig er det den Mahler symfonien jeg kjenner best av åpenbare trompetistiske årsaker. Jeg søkte den opp når jeg kom hjem på Tidal uten hell. I helgen satt jeg å sorterte en kartong med nye filmer og cder jeg har kjøpt de siste årene (har ikke sluttet å kjøpe selv om jeg hadde en pause i å nyte) og til min store glede dukket den sannelig opp i den bunken.

    Tok meg med en gang i at det var tilfredstillende å sortere i fysiske produkter. Selv om jeg er glad i "radiofunksjonen" til streaming og ikke ville vært den foruten må jeg si at det er "easy come, easy go" med dette også. Når jeg snakker med foreldre og elever som jeg lærer å spille trompet forklarer jeg ofte at en av de store verdiene med å spille er at man kommer tettere på musikken ved at man knytter sterke minner og følelser til musikken når man spiller de. Junior og korpset var for eksempel på korpstur til Italia nettopp og spilte flere konserter. Typisk arena som man husker for resten av livet. Musikken som får være med på det blir man ikke kvitt. Overført til musikklytting tror jeg det er litt sånn at flere av oss knytter minner til historiene til de fysiske tingene som igjen gjør lytteopplevelsen sterkere.

    De som driver med tape og vinyl har jo nesten et lite rituale før hver avspilling som helt sikkert styrker opplevelsen for mange.

    Selv harddiskavspilling opplever jeg er noe annet enn streaming. Kanskje fordi man er bevisst på coverbilde og andre småting

    Dette er sikkert selvsagt for de fleste, men det stod veldig klart for meg da jeg kjente på gleden av å rippe inn min egen Mahler 5 med Berntstein.

    Vis vedlegget 932372
    Ikke meningen å ødelegge rippe gleden, men bytt til Qobuz! ☺

    IMG_0362.png
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    5.267
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Fysiske formater gir en egen glede enten det er musikk eller film. Man vet hva man har. Strømming blir ikke det samme. Før man aner er musikken byttet med en komprimert versjon eller filmen byttet til en sensurert, krenkefri utgave. Har Mahler 5 rippet her, men ikke spilt den på lang tid - Det må det bli en endring på !
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Fysiske formater gir en egen glede enten det er musikk eller film. Man vet hva man har. Strømming blir ikke det samme. Før man aner er musikken byttet med en komprimert versjon eller filmen byttet til en sensurert, krenkefri utgave.
    Man skulle jo trodd at da lytter man bare på en annen plate når man har hele universet tilgjengelig, men det fungerer bare ikke helt sånn😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Har hatt en hyggelig kveld og lytte gjennom begge disse for første gang.

    På 1,3 og 5 sats er det klasseforskjell i hvor dypt tolkningen av musikken går i favør Bernstein. 2 og 4 er mer likt synes jeg.

    Lydmessig er de ganske jevne synes jeg. Liker etterklangen litt bedre på Bernstein, men Frankfurt er til gjengjeld mer avslørende. Frankfurt har litt boomete pauke som ødelegger litt for flere partier.

    Solohorn og trompeten til Frankfurt høres litt nærvøse ut, men liker i utgangspunktet klangen deres minst like godt når de er heldige. Bernstein er jevnere og mer kontrollert.

    Høres litt ut som at Frankfurtversjonen er en vanlig innspilingsuke mens Bernstein er en storsatsning med orkesteret topp forberedt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.991
    Antall liker
    15.748
    Sted
    Langesund
    Her og hos deg tenker du?

    Litt vanskelig å beskrive. Låter tørrere og mer presist hos deg med mer trøkk og størrelse nedover i registeret.
    Var hos deg og hos meg jeg tenkte på :) , men jeg trodde også det manglet noe på klangfarger og følelsen av den ultimate oppløsningen her. Har jo etter hvert lyst til å prøve et par ekstra bakkanaler som tilfører bittelitt med ørlite forsinkelse. Sånn at klassisk også blir knall å høre på her
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Var hos deg og hos meg jeg tenkte på :) , men jeg trodde også det manglet noe på klangfarger og følelsen av den ultimate oppløsningen her. Har jo etter hvert lyst til å prøve et par ekstra bakkanaler som tilfører bittelitt med ørlite forsinkelse. Sånn at klassisk også blir knall å høre på her
    Skjønner. Ikke noe å tenke på. Vanskelig å få både pose og sekk.

    Morsomt om du går videre med ideen (ikke mitt forslag) om bakkanaler. Spennende å se hvor "skjult" du får bakbidraget. Her ligger bakkanalen og vaker i romklangen og skjules litt av det. Hos deg er det ikke noe å gjemme seg bak, men det må jo ikke være for lett heller😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Ingen sommer uten litt lydtesting. Min venn LI har en Kef 400b sub som jeg har tro på. Interessant design med to 9 tommere som spiller fra hverandre. Et design som i teorien kan kansellere ut vibrasjon i kasse og elementer. Samtidig er det en lukket konstruksjon som gir en litt annen avrulling.

    Er veldig happy med JBL-suben, men tror det finnes suber som spiller renere spesielt litt opp i frekvens.
    Har vært litt nysgjerrig på den et par år nå så det blir gøy å teste litt.

    https://malaaudio.no/Produkt/66/111112548/KEF-R400-B
    E3A3238D-A87B-42AC-8EA5-7446F30C5F09.jpeg
    6B81AB03-13ED-4D72-A409-58EB330D5DD0.jpeg
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.991
    Antall liker
    15.748
    Sted
    Langesund
    Her og hos deg tenker du?

    Litt vanskelig å beskrive. Låter tørrere og mer presist hos deg med mer trøkk og størrelse nedover i registeret.
    Er det samme plate vi snakker om. Infoen på det jeg har funnet av Mahler 5 på min harddisk er med New York Philharmonic.
    Den du fant hjemme var vel med Wiener Philharmonic?

    1688848496112.png

    1688850243209.png
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.173
    Antall liker
    13.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    TrompeteN, om du trenger habile suber, så er det den enkleste sak i verden å klaske sammen på DIY måten. Spesielt ift. kostnad/ytelse med eks. en ekstern rimelig Crown D-amp.

    ..om du ikke gidder/orker, så kan jeg mekke til deg med ønsket mål/størrelse/farge for optimal duty.

    ..kun for deg. Jeg påtar meg IKKE slike eksterne tjenester for andre.

    DIY er jo generelt kun for meg, jeg, og meg selv.... bokstavelig talt.

    🤭
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Er det samme plate vi snakker om. Infoen på det jeg har funnet av Mahler 5 på min harddisk er med New York Philharmonic.
    Den du fant hjemme var vel med Wiener Philharmonic?

    Vis vedlegget 933706
    Vis vedlegget 933712
    Takk for melding! Det ser ut til å være to forskjellige innspillinger ja. Underlig fordi jeg oppfattet tempo som mer likt den jeg hadde. Sony versjonen går ganske fort på marsjen mens DG versjonen er veldig fast. Bare for å dobbeltsjekke , hvor lenge varer din første sats i minutter og sekunder?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    TrompeteN, om du trenger habile suber, så er det den enkleste sak i verden å klaske sammen på DIY måten. Spesielt ift. kostnad/ytelse med eks. en ekstern rimelig Crown D-amp.

    ..om du ikke gidder/orker, så kan jeg mekke til deg med ønsket mål/størrelse/farge for optimal duty.

    ..kun for deg. Jeg påtar meg IKKE slike eksterne tjenester for andre.

    DIY er jo generelt kun for meg, jeg, og meg selv.... bokstavelig talt.

    🤭
    Tusen hjertelig takk for tilbudet @Bergfinn

    Jeg er ikke på jakt etter habile suber enda.... men jeg håper du kan se om 10 år at dette er et venteoppsett og at det kommer noe du kan karakterisere som habilt inn med tiden.. Når den tiden kommer er det ikke usannsynlig at jeg forhører meg litt med deg.

    Subens rolle her er nok ganske uvanlig og JBL suben passer perfekt. Lånet av Kef kan du sette mer på kontoen av lyttetrening og læring.. Hva skjer med lydbildet når man setter inn en slik konstruksjon inn i stedet😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Ok. På Sony innspillingen med NY på Spotify er tiden 12.33 og Wien innspillingen min er 14.34. Kan det være at det har skjedd en feil i rippingen og taggingen?
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Liten oppdatering. KEF tilfredsstiller ikke her dessverre. Er nok litt for liten...

    Har også fått Purify amp på lån. Samme som i fjor sommer, men nå minus noen opamper.

    Gjorde jo en grundig test av den i fjor og fastslo at den er hørbart bedre enn Ncoren min, men nå som den er tilbake så er det så klart som dagen at en slik blir anskaffet så fort muligheten byr seg.

    Litt fascinerende må jeg si at mållinjen fra Ncore har flyttet seg såpass. Det trodde jeg ikke kom til å skje.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo en jungel. Det kommer an på hva man liker. Jeg er glad i god og kraftig brass. Chicago symphony hadde en legendarisk brasseksjon på 70-80 tallet. Denne live innspillingen med Solti er min totalfavoritt pga lydkvalitet og kvalitet på orkesteret. Han er litt stivere enn Bernstein, men jeg tenker en mellomting mellom denne av Solti og Bernstein ville jeg ha likt😊

     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    5.267
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Wow - Solti versjonen er den mest mektige og storslagne av de 5’ere jeg har hørt. Nå må jeg nesten over på den mer lyriske 4 symfonien for å puste ut.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.696
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo en jungel. Det kommer an på hva man liker. Jeg er glad i god og kraftig brass. Chicago symphony hadde en legendarisk brasseksjon på 70-80 tallet. Denne live innspillingen med Solti er min totalfavoritt pga lydkvalitet og kvalitet på orkesteret. Han er litt stivere enn Bernstein, men jeg tenker en mellomting mellom denne av Solti og Bernstein ville jeg ha likt😊

    Mange takk....fant den på Qbussen..... (y)
    Er det et av sporene som lettere skiller seg ut ift innspillinger?
    Ser at lengden på sporene varierer med tolkningene, men
    setter opp for A-B test med både åpne og lukkede øyne ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Mange takk....fant den på Qbussen..... (y)
    Er det et av sporene som lettere skiller seg ut ift innspillinger?
    Ser at lengden på sporene varierer med tolkningene, men
    setter opp for A-B test med både åpne og lukkede øyne ;)
    Jeg ville brukt 1 og evt 3 satsen😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Wow - Solti versjonen er den mest mektige og storslagne av de 5’ere jeg har hørt. Nå må jeg nesten over på den mer lyriske 4 symfonien for å puste ut.
    Det hadde vært noe å vært publikum på den konserten😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    0
    Tilbake til Audiolense

    Jeg har levd uten Audiolense i anlegget i et par år. Det har jeg gjort mest for å fjerne bias og resette hodet.
    Til nå har jeg spilt med anlegget uten noe og med Roon avspilling har jeg gjort vanlig PEQ med REW og uten.

    Så i dag har jeg gjort noe jeg har gledet meg til lenge, nemlig å kalibrere anlegget med Audiolense igjen. Jeg er i utgangspunktet fornøyd med lyden jeg har med flerkanalsoppsettet, men siden jeg har et nakent rom lider lyden litt av at det ikke er tight nok i rytmisk musikk. Og akustisk musikk som er spilt inn med en del klang eksempelvis mine egne 😄 blir litt for mye av det gode.

    På andre filteret satt det. For å beskrive forskjellene med PEQ synes jeg at AL tighter opp lyden på en annen måte. Rommet tåler plutselig mer lyd og størrelsen på lydbildet holder seg uavhenig hva som skjer i lydbildet og lydvolum. Forskjellene mellom de ulike opptakene er større. Samtidig gjør det ganske store utslag med timing i musikken.

    I tillegg oppleves lyden litt nærmere.

    Her er oppsettet jeg endte på:

    Target: 5 db fall fra 30hz-10.000hz , 4 db fall fra 80-130hz, 1 db fall fra 130-10.000hz. Lager noen små dipper i target der det er brede dipper i responsen.

    Designer: midtfrekvens 100hz. 3 og 1 periode korreksjon på midtfrekvensen. TTD-stopp 4000hz og korreksjonsstopp på 6000hz. Max boost på 5db.


    Skal ha storfint besøk i morgen av en sessiontrommeslager med eget studio og er ellers utstyrs og opptaksfreak. Passer greit å stramme opp lyden litt i dag:giggle:

    SKIKKELIG godfølelse!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.991
    Antall liker
    15.748
    Sted
    Langesund
    Det du skriver her får hjernen til å spinne, sånn i forhold til at jeg i går fikk høre emokid sitt uten Audiolense.
    Nettopp det med timing på helheten er noe som også slår meg som unikt, med Audiolense inne.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    4.394
    Jeg synes det Atle beskriver her er essensen av en god fir-korreksjon. Verden har gått fremover siden jeg tuklet med Tact i ca 2002, og jeg målte og tweaket et halvt år …. og da opplevde jeg noe liknende. Hadde nok ikke vært like begeistret for den
    lyden idag; tror nok det var i samme gata, men i den billige enden😅
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn