Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    628
    Antall liker
    398
    Torget vurderinger
    24
    Stikker innom tråden din med en takk for inspirerende innspill på Audiolense, lytting og musikkforslag. Både i AL-tråden, egen og andres tråder.

    Har testet en del forskjellige targets og tidvis gått meg litt vill. Etterhvert har jeg kommet frem til at min preferanse i mine lytterom er kurver som ikke tilter særlig mye. Men da blir det ofte for tynt i bassen og/eller for mye i diskant. Når man har funnet noe som passer til en plate så finner man fort noe som ikke sitter på en annen. Men gøy er det jo. En suveren fordel med AL er å ha flere targets, noe som er mer eller mindre er likeverdig med å ha flere anlegg man kan veksle mellom på sekunder.

    Med nybrukket ben har jeg en måned med god tid her hjemme til å optimere og leke med mye morsom hifi jeg har stående. Du har beskrevet ICON12 godt og det var en av grunnene til at jeg ble med på en budrunde på en slags "prototype" på en ICON15. Uansett om dette ikke var en ferdig høyttaler så blir det aldri feil med Acoustic Elegance TD-15, dyre 18-sound drivere og horn. Har god erfaring med å bruke AL som delefilter med horn. Nok om sild - nå kommer jeg til poenget :) :

    Du postet targeten din for ICON12 og jeg hadde aldri sett noe helt som den. Regner med at det var en skrivefeil der.. Tolket det uansett som 5dB fall fra 30-80, 4dB fall fra 80-130 og så 1dB fall fra 130-10000. Hadde ingen forventninger men jaggu meg som dette satt!! Brukte samme korreksjonsprosedyre som du beskrev, dette er ganske likt det jeg har brukt med horn og solid bassløsninger før. Det må sies at det låt bra fra før av men nå er det virkelig noe annet. Jeg sitter med et stort glis.

    Det er noe med maskeringseffekten når noen frekvensområder får for høyt nivå, det plager meg mest som i en ullenhet i nedre mellomtone/øvre bass. Med nesten strak frekvenskurve 130-10000 som i praksis blir helt opp så ble barytonstemmer veldig definerte og levende i rommet. Det samme med kontrabass, cello og perkusjon. Dette er noe av det jeg synes er vanskeligst å få til. Har sikkert hatt for mye nivå 130-250 med tidligere targets.

    Ulempen er at dette oppsettet kan jeg ikke flytte på nå. Skulle spille en låt fra Swordfishtrombones og endte opp med hele skiva. Takk for inspirasjonen!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Så hyggelig overraskelse å finne dette innlegget😊

    Har du kjøpt Icon prototypen?
    Dette hadde vært hyggelig å lytte på de og ikke minst treffe deg. Håper vi får det til en gang😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.517
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Langesund
    Du postet targeten din for ICON12 og jeg hadde aldri sett noe helt som den. Regner med at det var en skrivefeil der.. Tolket det uansett som 5dB fall fra 30-80, 4dB fall fra 80-130 og så 1dB fall fra 130-10000.
    Hvor er denne postet?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.887
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Holmestrand
    Det låter mer ekte i forhold til hvordan en strykekvartett høres ut live. Den detaljfokuseringen og pin-pointingen vi nerder med foran stereoen samsvarer ikke alltid med virkeligheten. Jeg synes også opptaket var OK å høre på.
    Jeg er en enkel sjel, og den snakket til meg. 💝
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.141
    Antall liker
    4.551
    Hei Trompet’n

    Jeg har nettopp sett Netflix-serien om Spotify: The Playlist. Den anbefales alle, sterk historie på mange måter.

    Siste episode handler om artistenes perspektiv. Og jeg har googlet litt. Det ser ut som det er vanskelig å tjene penger på innspilt musikk.

    Hva tenker du og dine bransjekolleger om dette?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Hei Trompet’n

    Jeg har nettopp sett Netflix-serien om Spotify: The Playlist. Den anbefales alle, sterk historie på mange måter.

    Siste episode handler om artistenes perspektiv. Og jeg har googlet litt. Det ser ut som det er vanskelig å tjene penger på innspilt musikk.

    Hva tenker du og dine bransjekolleger om dette?
    Hei du

    Den ja. Jeg har begynt på den flere ganger, men synes det er litt vondt å se på. Takk for "pushet".

    Hva bransjen mener vet jeg ikke så mye om, men jeg studerte "Kulturøkonomi og digitalisering" der disse spørsmålene var pensum. Streaming er jo et grep mot piratkopiering der forbrukerene kommer best ut.
    Streaming forsterker "the superstar effect" som gjør større forskjell på de største og mest populære enn tidligere. De smale og små (jazz og klassisk) tjener nærmest ingenting på streaming. For musikerene utgjør det ikke så mye forskjell fordi de tjente ikke stort tidligere heller. Produsentene må tjene pengene på selve produksjonen. Små artister liker at de har muligheten til å "ta av" i den store verden ved å slippe en låt hjemmefra. Det kunne man ikke før uten et svært distribusjonsapparat.
    Flere i studiegruppa som også hadde plateselskap var 10-15 år yngre enn meg. De hadde på en måte vokst opp med dette og bare innfunnet seg med situasjonen og setter pris på å kunne dele musikken på sosiale medier. Det virker viktigere for de med lyttertall enn penger inn.

    Så indoktrineringen virker å være vellykket😄

    Personlig mener jeg at bransjen har sovet i timen og burde streiket som skuespillerene i Hollywood. Netflix for eksempel er organisert på en helt annen måte med mer penger ut. Nevner de det i serien?
    Netflix bruker også penger for å støtte filmprosjekter og flere på studiet som holdt på med film og serier var veldig fornøyd med disse løsningene. Det vil si at også Spotify kunne fordelt mer ut, men men.....

    Det neste albumet jeg slipper er fullfinansiert fra artist og støtteordninger så jeg har ikke behov for inntjening, så det slippes på streaming fordi det var viktigere med profilering enn inntjening for de. Har intrykk at det er på den måten de klassiske plateselskapene får inntjeningen. Tror det i beste fall vil gi noen hundrelapper i året og kanskje gå i null. Koster litt å ha musikken liggende ute.

    Jeg kommer til å fortsette min "bransjeprotest" og kommer i fremtiden til kun å slippe musikk kun for nedlastning. På det går det hvertfall i pluss og noen tusenlapper å tjene Dessverre viser statistikken i bransjen en nedgang i disse tjenestene, men jeg har tro på en mellomting fra dagens løsning.

    Oi, det ble visst et langt svar.....😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk! Ser ut til å bli singelslipp i mars og album i april. Strykere, flygel og perkusjon sammen med solist gjør at jeg virkelig har fått prøvd konseptet med stereomic-recording uten dynamisk kompresjon😊
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.889
    Antall liker
    14.159
    Sted
    Sørlandet
    Netflix bruker også penger for å støtte filmprosjekter og flere på studiet som holdt på med film og serier var veldig fornøyd med disse løsningene.
    Netflix er en content provider. At dem velger å produsere egne serier eller støtte andres filmprosjekter handler utelukkende om å kostreduksjon og bedre kontroll på eget innhold. Det koster for mye for dem å kjøpe andres innhold og derfor er også utvalget på Netflix så dårlig.

    Spotify eier ikke sitt innhold. Varekosten deres er datamengden dem forbruker og derfor ligger dem etter med å tilby bedre lydkvalitet. En annen kostnad er utbetalingene til artistene (eierne av innholdet) og også der ligger dem langt under blant annet Tidal.
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.885
    Antall liker
    5.818
    Sted
    oslo
    Jeg skulle bare ønske at flere artister benyttet seg av Bandcamp, slik at man enkelt kunne kjøpe FLAC filer direkte fra artistene.
    Hater å måtte registrere meg på alle mulige slags dårlige nettsider for å kjøpe lossy mp3 filer fra tredjeparter.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    628
    Antall liker
    398
    Torget vurderinger
    24
    Så hyggelig overraskelse å finne dette innlegget😊

    Har du kjøpt Icon prototypen?
    Dette hadde vært hyggelig å lytte på de og ikke minst treffe deg. Håper vi får det til en gang😊
    Det hadde vært svært hyggelig og helt sikkert lærerikt om du hadde lyst til å ta en tur til Fredrikstad. Nå tar jeg med meg brukket ben og drar til Sevilla og Ibiza til den verste isen forsvinner. Sender deg PM.

    Kjøpte Icon prototypen ja. Kjenner komponentene såpass godt at jeg var helt sikker på at jeg skulle få noe vettugt ut av det. AL er nyttig her for å vise potensialet. TD-15 versjonen i bass/mid er helt suveren. Nok tyngde i bunn til at de store Skramstadsubbene kunne vært delt på 30Hz og en mellomtone som gjør alt riktig som jeg hører det.

    Skal måle komplett horisontal og vertikal spredning på de for å kunne lage et dedikert delefilter men må ha en kraftigere jigg for å få dette opp fra bakken for å minimere refleksjoner. Har heldigvis 3,9m takhøyde i nye lytterommet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.141
    Antall liker
    4.551
    Hei du

    Den ja. Jeg har begynt på den flere ganger, men synes det er litt vondt å se på. Takk for "pushet".

    Hva bransjen mener vet jeg ikke så mye om, men jeg studerte "Kulturøkonomi og digitalisering" der disse spørsmålene var pensum. Streaming er jo et grep mot piratkopiering der forbrukerene kommer best ut.
    Streaming forsterker "the superstar effect" som gjør større forskjell på de største og mest populære enn tidligere. De smale og små (jazz og klassisk) tjener nærmest ingenting på streaming. For musikerene utgjør det ikke så mye forskjell fordi de tjente ikke stort tidligere heller. Produsentene må tjene pengene på selve produksjonen. Små artister liker at de har muligheten til å "ta av" i den store verden ved å slippe en låt hjemmefra. Det kunne man ikke før uten et svært distribusjonsapparat.
    Flere i studiegruppa som også hadde plateselskap var 10-15 år yngre enn meg. De hadde på en måte vokst opp med dette og bare innfunnet seg med situasjonen og setter pris på å kunne dele musikken på sosiale medier. Det virker viktigere for de med lyttertall enn penger inn.

    Så indoktrineringen virker å være vellykket😄

    Personlig mener jeg at bransjen har sovet i timen og burde streiket som skuespillerene i Hollywood. Netflix for eksempel er organisert på en helt annen måte med mer penger ut. Nevner de det i serien?
    Netflix bruker også penger for å støtte filmprosjekter og flere på studiet som holdt på med film og serier var veldig fornøyd med disse løsningene. Det vil si at også Spotify kunne fordelt mer ut, men men.....

    Det neste albumet jeg slipper er fullfinansiert fra artist og støtteordninger så jeg har ikke behov for inntjening, så det slippes på streaming fordi det var viktigere med profilering enn inntjening for de. Har intrykk at det er på den måten de klassiske plateselskapene får inntjeningen. Tror det i beste fall vil gi noen hundrelapper i året og kanskje gå i null. Koster litt å ha musikken liggende ute.

    Jeg kommer til å fortsette min "bransjeprotest" og kommer i fremtiden til kun å slippe musikk kun for nedlastning. På det går det hvertfall i pluss og noen tusenlapper å tjene Dessverre viser statistikken i bransjen en nedgang i disse tjenestene, men jeg har tro på en mellomting fra dagens løsning.

    Oi, det ble visst et langt svar.....😊
    Jeg tror at (kontrollert) streaming var helt uungåelig etter Napster, Pirate Bay, Popcorn Time osv .... og dels en epoke der alt digitalt innhold på nettet var gratis og dels en generasjon som ble vant til at musikk og film var gratis. Fordelingen hos Spotify er 70% til rettighetshavere og 30% til selskapet. Så de beholder jo ganske mye selv. På den annen side så går de fortsatt med betydelig underskudd. De bruker mye penger på å generere vekst. Så bransjen er vel fortsatt i en slags omstillingsfase her. Men jeg tenker at musikken til forbruker egentlig har blitt for billig og at prisene bør opp ... og aksjonering fra artistene hadde ikke skadet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.764
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Sunnmøre
    Men jeg tenker at musikken til forbruker egentlig har blitt for billig og at prisene bør opp ... og aksjonering fra artistene hadde ikke skadet.
    Ja. Men samtidig er det noko med Spotify-modellen, der avspelingar avgjer del av utbyttet, som ville slått skeivare ut enn det kanskje gjorde med kjøpt musikk.

    Når ein kjøper musikk, betalar ein eigentleg ikkje for avspelinga, men for tilgjengelegheita.

    Ikkje heilt ferdigtenkt frå mi side.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet ikke om dere husker at jeg spurte om råd til headset? Jeg hadde behov for å ha et headset til monitorering som avslører detaljer så man ikke får overraskelser når man lytter til bedre utstyr. Kanskje aller viktigst og vanskeligst med detaljer i mellombassen.
    Samtidig trengte jeg så god støydemping som mulig.

    Her om dagen gikk jeg faktisk til innkjøp av Apple sine AirPod Max. De får ofte kritikk om lite topp og mye bass, men samtidig har de den beste støydempingen og så fant jeg noen målinger på ASR som viste ekstrem lav og homogen forvrengning. Jeg har fått erfare at lav forvrengning spesielt i høyttalere graver frem "ekte" detaljer. Har tidligere skrevet mye om hva "ekte" detaljer er fremfor "kunstig" detaljering. Kombinasjonen av god støydemping og lavforvrengning gjorde valget enkelt. Responsen i topp og bunn kan enkelt EQes.

    Disse skuffer ikke. Det er veldig mye "ekte" detaljer mellom 80-4000hz. Detaljer jeg ikke har hørt før. Det er gøy. Kona kom med den sjeldne kommentaren "dette var et nytt level" og junior befalte at jeg måtte kjøpe like til han også. Begge kommenterte detaljeringen uten at jeg egentlig hadde bedt om tilbakemelding. Lydutstyr passer jo ikke like bra på alle produksjoner, men på disse har jeg fått en eller to opplevelser av 100% match. Det er sjeldent og gøy.

    Det er noe rart med de. Varierer i objektiv lydkvalitet. Noen ganger låter de lav mp3, mens andre ganger høyoppløst på de samme låtene. Tror det har med avansert støydemping og tilpasning og gjøre. Har på en følelse av at de passer godt til mine øreganger siden jeg opplever de som høyoppløst. Det kan endre seg bare ved å ta de av og på.

    Moro med lyd selv om det er billig og kommerst😊
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    542
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Apropos strømmebetaling og ditt nye headset

    In an update sent to its label partners on Monday (January 22), and seen by MBW, Apple Music confirmed that Spatial-available content will receive a royalty rate up to 10% higher than content not available in Spatial.

     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Apropos strømmebetaling og ditt nye headset

    In an update sent to its label partners on Monday (January 22), and seen by MBW, Apple Music confirmed that Spatial-available content will receive a royalty rate up to 10% higher than content not available in Spatial.

    10% gjør en usynlig forskjell er jeg redd, men interessant at Apple satser på spatial audio og Dolby Atmos i musikk. Det er en utvikling jeg støtter. Ser at hodetelefonene til Apple også har funksjon som skal fremheve spatial audio😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Liten oppdatering på Airpodene.

    Det følger med automatisk softwarefunksjoner i bruk med Apple produkter. Er ikke så bevandret i hodetelefoner så vet ikke hvor vanlig det er, men å ha en funksjon for å heve lave lyder i miksen (en slags dynamisk kompresjons funksjon) er kjekk for mitt bruk ved at den graver frem detaljer nede i miksen uten at det høres kunstig ut.

    Den har også en slags EQ innebygget for de som opplever de som basstunge. Med innstillingen "lave lyder sterkt fremhevet" kombinert med innstillingen "lydklarhet" og det generelle detaljnivået blir den et monster for avslørende lydbilde.

    IMG_3199.jpeg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Tror jeg tidligere har skrevet litt om dette, men lekingen med Apple headsettet har gitt litt mer kjøtt på beinet.

    Dette med avstanden mellom lave/svake lyder og de høyeste peakene påvirker lydbildet betydelig. Når man har en funksjon som her der man kan heve de lavtliggende lydene som toneavslutninger, støy og slikt så oppleves dette først og fremst som en imponatoreffekt som gjør at lyden blir mer detaljert og "tilstede", men samtidig kan det bli litt slitsomt over tid. Dette gir assosiasjoner med forskjeller på ulikt utstyr man har prøvd opp gjennom og dynamisk kompresjon er jo også en velbrukt metode i produksjon. Omvendt har man jo opplevd at objektivt godt utstyr har hørtes kjedelig ut.

    Relevant for meg personlig er det nye tilskuddet fra Yamaha som låter større og mer dynamisk enn det jeg er vant til. Jeg vet at dette ikke er objektivt bedre lyd enn det jeg er vant til, men subjektivt er behovet for både subwoofer og flere kanaler mindre her nå enn tidligere.

    Yamahaen tilfører en subjektiv signatur av storhet og overskudd og har gjort brukergrensesnittet på oppsettet mye enklere. Den vokser på meg.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Ble invitert med på messe på Hifihub i Jessheim i dag. Fint vær, hyggelig reisefølge, traff flere kjente, fikk hørt mye god musikk og flotte produkter. Gryphon hadde jubileum og viste frem ny Diablo og derfor kaka.

    For de som ikke har vært der kan jeg fortelle at Hifihub holder til i en gammel trevilla rett utenfor Jessheim sentrum som de har innredet med flere lytterom i tre etasjer.

    Produktene faller litt utenfor mitt interesseområde, men det blir ikke siste gang jeg besøker den villaen.

    Alltid interessant å høre produsentene selv presentere produktene de stiller ut.
    Felles for dagen var at det ble slett ikke spilt demomusikk, men mye god og spennende musikk med åpne og dynamiske opptak. Da gikk timene fort.

    Av nye bekjentskaper som er verdt å nevne var elektronikk fra Soul Note. Virket som seriøse produkter.



    IMG_3235.jpeg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Sitter og nyter morgenkaffen med denne på anlegget (Qobuz). Holder denne innspillingen av Petrushka høyt. Synes den har en sjelden synergieffekt mellom tolkning, orkester og innspillingskvalitet. Musikken er fantastisk selvfølgelig.

     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.716
    Antall liker
    25.802
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja den er veldig fin. Har DG Stravinsky-boksen til Boulez her. Det var et godt kjøp.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Litt musikknerding på en fredagskveld. Synes denne var veldig bra. Viser hvordan en mester fargelegger og skaper stemninger ved hjelp av enkle musikalske grep.

    God helg!

     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Good-bye flerkanalsstereo?

    Godeste Yamaha RX-A5000 og jeg har hatt noen seriøse stevnemøter med hverandre for å finne ut av ting. Har hatt en rolig arbeidsuke og har hatt overskudd til å komme ordentlig under huden på denne forforsterkeren.

    Førsteinntrykket mitt var at upmixfunksjonen for rene 2 kanals stereo var for langt unna, men at prosessoren egentlig var ganske tett på en lydkvalitet jeg kan leve med i moduset "Pure direct" og to kanaler. Jeg har lastet ned en 200 sider lang brukermanual og har fått satt opp forsterkeren etter mine preferanser.

    Digitalfilter er noe som ikke det blir skrevet så mye om på HFS. I denne sammenhengen var mitt største ankepunkt mot Yamaha-signaturen at det opplevdes litt analytisk, avslørende og samtidig med masse punch. En signatur som legger seg i min kinolydpreferanse. Men så kom jeg over at man har tre digitalfiltre å velge mellom og at Default som var valgt var et low latency filter. Det virker logisk med kort latency i et kinooppsett med mulighet til 11 kanaler. Dessverre finner jeg ikke ut akkurat hvordan dette filteret ser ut, men de to andre filtrene tolker jeg som et standard linjærfilter og et minimumfasefilter. Miniumfasefilteret myker og varmer opp lyden, mens linjærfasefilteret oppleves som nøytralt.
    Resultatet ved byttet til linjærfilteret var at det ikke lenger hørtes ut som kinolyd, men hifi. Egentlig en ganske mikroskopisk forskjell og en litt bortgjemt funksjon som løste et ganske stort ankepunkt hos meg.

    Det jeg liker med Yamahaen er at man har ganske stor fleksibilietet for justering så da har man mulighet til å tune det til sitt eget. Så etter å ha satt opp avstand på høyttalerene med målebånd kunne hver høyttaler nivåjusteres individuelt.

    Ekstra bass-funksjonen: var også noe jeg var spent på. Det kobler LFE og subwoofersignalet til fronthøyttalerene. Her er det mye som kan gå galt, men etter å ha tunet sub-en integrerte det fint og bassnivået opplevdes flatt ved avspilling av tokanals musikk.

    Upmix: som Flageborg var inne på så det noe å hente i forhold til førsteinntrykket her. Med mulighet til individuell nivåjustering av høyttalerene kan bakkanalene integreres slik jeg liker det. Dvs at de ikke høres, men at lydbildet bare oppleves mer kroppslig og live. Nå fungerer det like bra som det jeg har fått til selv gjennom mediaspillerene tidligere. Faktisk beholder denne løsningen tørrheten bedre i tørre opptak der min hadde en tendens til å bli våtere. I tillegg har programmet ferdiginnstilte reverb til klassisk musikk. Tror også det er muligheter for å tune disse og lage egne som skal sjekkes ut etterhvert. Er jo selvfølgelig litt fy fy i Hi-Fiverdenen, men fungerer overraskende bra i dette rommet på enkelte opptak.

    Prosessoren har også løst en svakhet jeg ikke helt visste at oppsettet hadde. Det har hørtes mer pågående ut tidligere i retningen av råopptak, mens nå er det blitt mer homogent, mer grandiose lydbilder og med bedre sammenheng uten at jeg klarer å peke på hva det skyldes og hvorfor.

    Hva har oppsett mistet: Det er vanskelig å få ting bare til å bli bedre uten å måtte betale for noe. Jeg tror lydbildet er blitt mindre kroppslig med mindre nærvær. Man har satt seg en eller to rader lenger bak i salen. Kanskje er lyden blitt mer "plastikk" også, men bakdelene er såpass små nyanser at det er vanskelig å vite sikkert uten direkte sammenligning. Jeg fikk ikke helt ro på dette, så nå har jeg laget en løsning så jeg kan switche mellom ampli-wire oppsettet med lydkortet vs prosessoren. Skriver litt om dette hvis jeg finner ut av noe...

    Fordelene: er åpenbare. Plutselig er oppsettet både kompatibelt med lydkomponenter anno 2024 og er i tillegg blitt konevennlig. Disse kinoutstyr er ofte gode på å skape lydrom og ikke noe unntak her. Holografiegenskapene er gode. Det høres nøytralt ut, men er jo litt rart at det skal være bedre enn et lydkort også. Dynamisk er den litt uvanlig med at den gir mest i bass der lydkortet nok er mer nøytralt. Det gir en følelse av overskudd og deilig lydbilde som er godt å høre på. Kamelonegenskapene har tatt et kvantesprang. Kamelonegenskaper er det jeg opplever som et slags objektivt kvalitetskriterie bedømt av ørene alene. Hvem skulle trodd det? Så gjør det jo ikke noe at jeg får et filmoppsett med på kjøpet.

    PS: Et tips for andre som bruker kinogreier til musikk er å senke volumet på bakkanalene, sub og senter hvis de vil være med på upmixen. Når alle kanalene er like høye her låter det ikke bra. Løser det med å lagre det som to setup. Et setup for film og et for musikk som man kan veksle mellom.

    Undres nå litt over at det er så sjelden jeg har hørt kinoutstyr spille brukbart på musikk.

    Tenker at det nå bare er å vente på at RX-A5300 skal lanseres så kan jeg snappe en A5200 for en rimeligere penge. Fascinerende og moro!!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Lynx Aurora vs Yamaha

    De siste dagene har jeg switchet mellom lydkortet og prosessoren og det har resultert i at jeg føler meg skikkelig dum og fordomsfull. (Macen ser Yamahaen som TV-en så derfor Samsung som lydenhet.

    Ny pris på prosessoren i sin tid var 24.000,- omtrent det samme som lydkortet.

    Skjermbilde 2024-02-18 kl. 20.18.29.png


    Sammenligner ren stereo mot hverandre er det knapt forskjell. Forskjellene går på det jeg beskrev i forrige innlegget. Lydkortet er en bitteliten nyanse mer in your face, kroppslig og dynamisk mens Yamaha setter deg en rad bakover i salen og låter litt flottere i toppen og har bedre sammenheng i lydbildet.
    Så små nyanser at man må lytte med ørene på stilk og lytte konsentrert etter lydkvalitet. Kona har ikke sjans...

    Jeg føler meg dum fordi jeg har avskrevet hjemmekinoprodukter som ubrukelige for meg som musikkentusiast og fordi brukergrensesnittet til de prosessorene er uslålige. Jeg føler meg også dum fordi dette også er billigere enn lydkort pr krone.

    Samtidig forteller denne sammenligningen en historie mellom passiv forforsterker gjennom lydkortet og prosessoren som er en ren forforsterker.

    Interessant og moro, men et skikkelig klaps på lanken for egne fordommer....

    PS: for ordens skyld. Kjører lyden gjennom ROON og Audiolensefilter til begge.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    542
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Har du noen tanker om det er noen utvikling på dette området?
    F.eks er Chord Dave nå ca 8 år gammel og omtales fremdeles som referanse.

    Har at de fleste DACer blitt "bra nok" slik at det er andre ting som påvirker mer?
    Er det tilsvarende med lydkort, og har Hjemmekinoreceiverne tatt igjen de spesialiserte komponentene?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Har du noen tanker om det er noen utvikling på dette området?
    F.eks er Chord Dave nå ca 8 år gammel og omtales fremdeles som referanse.

    Har at de fleste DACer blitt "bra nok" slik at det er andre ting som påvirker mer?
    Er det tilsvarende med lydkort, og har Hjemmekinoreceiverne tatt igjen de spesialiserte komponentene?
    Synes det er vanskelig å svare generelt på dette. Jeg har heller ikke sterk nok teknisk kompetanse til å vite, men kan jo tenke litt høyt...

    Mitt inntrykk er at implementeringen og stabiliteten av dac er viktig og kanskje viktigere enn teoretisk ytelse. Synes implementering mellom kilde og dac generelt er bedre og jevnere nå enn før og at man kan få lydkort som er tett på det aller beste til lav pris.

    Hvis jeg skal ressonere hvor jeg kommer i fra så er det gjennom dac fra Bryston og Auralic før Lynx. Opplevde en jevn stigning for hvert steg. Leste mye om hva Bryston tenkte da de lanserte sin Dac og selv på den tiden virket det ikke som noe hokus pokus.

    I lys av dette ser jeg det som sannsynlig at gode recievere kan levere et godt nok nivå, men hvor langt opp det er derfra til DXD 352Khz vet jeg ikke.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    446
    Antall liker
    1.432
    Artig testing 🙂. Selv har jeg bare brukt hjemmekino prossesor til stereo og har siste 5 årene brukt Yamaha Cx-A5200. Fokus mitt har ligget på rommet og hva jeg kan forbedre der.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Artig testing 🙂. Selv har jeg bare brukt hjemmekino prossesor til stereo og har siste 5 årene brukt Yamaha Cx-A5200. Fokus mitt har ligget på rommet og hva jeg kan forbedre der.
    Se der ja, visste ikke at du spiller på Yamaha prosessor. Ryktene sier at det fungerer mer enn greit nok hos deg😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Var en svipp innom Harrods kjøpesenter i London i dag. Fikk endelig sjekket ut Beolab 90 og sett andre design som tydeligvis fenger det segmentet. Var mye Devaliet også for å si det forsiktig.

    Beolab var gøy. Hadde helt klart kvaliteter man ikke hører mye av i bassen. Det hørtes litt overkorrigert ut oppover dessverre. Er det noen her som vet om det er mulig å gjøre bedre kalibrering eller om det bare er sånn det låter?


    IMG_3331.jpeg
    IMG_3332.jpeg
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.517
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Langesund
    Om det er mulig å skru de bedre? si det....
    Tok en titt i tråden min etter å ha hørt Beolab 90 i København. Låt stor og kraftfullt, men uten engasjement. Husker jeg hadde samme konklusjon som deg - overkorrigert.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Ok. Var veldig god dynamikk. Tror det låter mer dynamisk enn hjemme, men dessverre veldig uhomogent klanglige oppover.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.862
    Antall liker
    4.367
    Torget vurderinger
    1
    Tenker at det nå bare er å vente på at RX-A5300 skal lanseres så kan jeg snappe en A5200 for en rimeligere penge. Fascinerende og moro!!
    Håper du ikke holder pusten.
    Jeg hadde for noen år siden 5100. Ble aldri å prøve kalibreringen engang fordi lyden opplevde jeg var såpass presis og balansert i utgangspunktet. Har de siste 5 årene ventet på at 5300 skal komme, og da gjerne med Dante utgang og 4 balanserte utganger til sub. Det hadde vært noe!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.517
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Langesund
    Ok. Var veldig god dynamikk. Tror det låter mer dynamisk enn hjemme, men dessverre veldig uhomogent klanglige oppover.
    Er jo to forskjellige oppsett/rom vi har hørt. Kan vel ikke si jeg fikk følelsen av dynamikk som hjemme akkurat. Hørtes bare kjedelig ut. Mye lyd uten engasjement
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Håper du ikke holder pusten.
    Jeg hadde for noen år siden 5100. Ble aldri å prøve kalibreringen engang fordi lyden opplevde jeg var såpass presis og balansert i utgangspunktet. Har de siste 5 årene ventet på at 5300 skal komme, og da gjerne med Dante utgang og 4 balanserte utganger til sub. Det hadde vært noe!
    Holder ikke pusten akkurat nei…
    Det høres ut som en drømmeoppskrift ja🤩 Det har tydeligvis skjedd noe i verden siden 5100 som kun har subutganger med rca😊
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.862
    Antall liker
    4.367
    Torget vurderinger
    1
    Holder ikke pusten akkurat nei…
    Det høres ut som en drømmeoppskrift ja🤩 Det har tydeligvis skjedd noe i verden siden 5100 som kun har subutganger med rca😊
    Cxa5100 hadde 2 xlr for sub som også gikk i stereo imot front høyttalerne når man spilte musikk. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn