FRANCO SERBLIN "THE MASTER IS BACK"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med skjønnhetene !

    Hei!

    Har hatt Accordo på hjemlån i noen dager nå, og kan bare slutte meg til gjengen av beundrere. Jeg spiller mest klassisk, mye sang, og Accordoen spiller helt fenomenalt. Men, den spiller dægern døtte meg veldig bra på annen musikk også: På Jan Garbareks "Visible World" er det to spor: "Red Wind" og "The Survivor" hvor man kan høre Marilyn Mazurs perkusjoner i all sin prakt, og selv om Accordoen ikke går så dypt som en fulltone, gjengir den basstrommene på en veldig naturtro måte (som om det var en veldig god lukket konstruksjon). Også Melody Gardot og Weather Report ("Gibraltar") høre helt fantastiske ut!! Jeg spiller på Audio Research REF 5SE og Reference 150 sluttrinn (med Yter høyttalerkabler!!), og kan opplyse at det er en aldeles fremragende match!! Tror de som har gode rørtrinn burde ha Accordo øverst på lista! Selv kunne jeg nok aller helst tenkt meg et par Ktema, men de er vanskelige å få lyttet til, men jeg jobber med saken!!
     

    TBG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2003
    Innlegg
    57
    Antall liker
    3
    Noen som har hørt "the Snail"?

    Det ligger et eksemplar til salgs på Audiogon nå for 17500 eur / 20300 usd. Må jo være et sikkert samler-objekt!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Det ligger et eksemplar til salgs på Audiogon nå for 17500 eur / 20300 usd. Må jo være et sikkert samler-objekt!

    Tja, mener du den første, som var Serblin sitt første forsøk på en high end høyttaler fra scratch, og den ble vel kun laget i omtrent 10 eksemplarer så jeg er nesten overrasket over at den ikke er priset enda høyere. 10 eks. tilsier vel også at det er svært få som har hørt den.

    Mye kan sies om designet, smaken er som baken og så bortetter, men den er vanskelig å være likegyldig til og den fortalte klart og tydelig om Serblin sine preferanser for kvalitetshåndtverk.

    Franco_Serblin_the_Snail.jpg


    Snail.JPG


    FRANCO-SERBLIN-SNAIL-PROJECT-extra-big-19277-340-2213.jpg


    FRANCO-SERBLIN-SNAIL-PROJECT-extra-big-19281-967-2213.jpg



    Den nyere varianten, post Serblin, er jo også særegen på sitt vis...

    Sonus_Faber_Sf162.jpg
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hei!

    Har hatt Accordo på hjemlån i noen dager nå, og kan bare slutte meg til gjengen av beundrere. Jeg spiller mest klassisk, mye sang, og Accordoen spiller helt fenomenalt. Men, den spiller dægern døtte meg veldig bra på annen musikk også: På Jan Garbareks "Visible World" er det to spor: "Red Wind" og "The Survivor" hvor man kan høre Marilyn Mazurs perkusjoner i all sin prakt, og selv om Accordoen ikke går så dypt som en fulltone, gjengir den basstrommene på en veldig naturtro måte (som om det var en veldig god lukket konstruksjon). Også Melody Gardot og Weather Report ("Gibraltar") høre helt fantastiske ut!! Jeg spiller på Audio Research REF 5SE og Reference 150 sluttrinn (med Yter høyttalerkabler!!), og kan opplyse at det er en aldeles fremragende match!! Tror de som har gode rørtrinn burde ha Accordo øverst på lista! Selv kunne jeg nok aller helst tenkt meg et par Ktema, men de er vanskelige å få lyttet til, men jeg jobber med saken!!
    Opplevde A som helt fantastisk på på vokal, med en inderlighet jeg ikke har hørt før. Har bare rør i forsterkerne og kan bare bifalle rør til disse smykkene.
     

    TBG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2003
    Innlegg
    57
    Antall liker
    3
    Ja, der er den. Flott skulptur og håndverk!
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    87
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Franco Serblin Ktema

    Ktema hjemme 1.jpg


    Kjære Franco Serblin venner!

    Jeg har nå levd (ja, leve er det rette ordet) med mitt nye par Franco Serblin Ktema i overkant av en måned, og vil gi tilbakemelding om erfaringene.
    For å begynne med konkusjonen først: Høyttalerne er fantastisk gode! Jeg har hatt noen høyttalerpar i årenes løp, bl.a.Trapez X (de var gode), Magneplanar Tympani 1D (de var store!), Martin Logan Vantage og Summit X (gode, men vanskelige å få til å fungere optimalt i stua), Magico V3 (fin lyd, men litt for kjedelige) og Magico Q3 (de beste jeg har hatt før Ktema), men Ktema overgår alle (inklusive Accordo!).

    Ktema er ikke "best på alt", men har en eventyrlig oppløst og naturlig mellomtone som må høres for at en skal tro det. Er du glad i naturlig stemmegjengivelse, tydelig "diksjon", fantastisk romgjengivelse, er Ktema høyttaleren for deg. Sangerne "står" foran deg, du kan nesten fornemme dem fysisk. Dette skjer uten at gjengivelsen virker "skarp" eller overdetaljert. Også piano, fiolin, gitar og cello blir gjengitt meget naturtro og livaktig.

    Jeg hører mest på klassisk, men akustisk jazz, blues, viser, samt rock er også godt representert i min musikksamling. Den spiller det meste meget kompetent, bl.a. fordi den skalerer meget bra dynamisk (blir ikke "stressa" eller "klemt" i kraftige fff partier).

    Hva så med bass og diskant? Bassen går meget dypt, og er heldigvis ikke for "fet" i øvre bass/nedre mellomtone. Den er ikke like "tørr" og distinkt som hos Magico Q3, men heller ikke "oppblåst" (forutsatt at du følger anbefalingene for oppstilling) som hos noen bassreflekshøyttalere (særlig fra USA). Likevel: Er du ute etter (knusk-) tørr og kontant bass, er nok vanligvis en lukket konstruksjon (f.eks. Magico V3/Q3) litt bedre. Diskanten på Ktema er ikke like "vektløs" som de beste bånddiskantene eller de beste beryllium/diamant-diskantene, men den veier opp for dette ved at diskanten er utrolig godt integrert med mellomtonen!! Man hører ikke "diskant", bare god og naturlig oppløsning oppover. Nivået på diskanten er ørlite lavere enn på FS Accordo, noe som gjør Ktema mer ørevennlig (men: Ikke misforstå, Ktema mangler ikke diskant). Alt i alt er det betydelige lydmessige likheter mellom Ktema og Accordo (særlig når det gjelder mellomtonen), men Ktema er en fulltonehøyttaler som har et mer nøytralt og helstøpt lydbilde.

    Er du på jakt etter en høyttaler i prissegmentet +/- 200 000, bør du absolutt få hørt Ktema (jeg bor i Stavanger, interesserte må gjerne ta kontakt). Den er dessuten en relativt "lett" forsterkerbelastning: Min Audio Research REF 150 (som ikke gir mer enn 7,5 A maks i 8 Ohm) driver Ktema uten problemer.

    ANBEFALES!
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Heldig Gris, fy faen, nu blev jeg misunnelig!

    Tillykke med nye høytalere.

    Mvh
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer Cato !

    Takk for interessant innlegg.
    Ktema er jo typisk Serblin som aldri lagde en høyttaler bare for å lage noe nytt. Han hadde alltid et mål og en strategi da han utviklet sine design og endte ofte opp med nytenkning for å komme dit. Derfor skiller Serblin sine kreasjoner seg fra det meste annet. Så også Ktema med et utseende som er umulig å være likegyldig til, men samtidig unektelig elegante blikkfang uten å ty til vulgært bling.

    De er noen sjeldne fugler som jeg gjerne skulle gitt en lytt, men nok på andre siden av landet.
    Ser det er et par til salgs i Sverige, men dessverre er de i sort pianolakk. Hvilket helligbrøde! Tenk kjedelig sort pianolakk på disse?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    !!!!!!!! :p

    Franco Serblin Accordo Essence 01.jpg



    Det har ryktes om en ny modell et sted mellom Ktema og Accordo, som var påbegynt før Serblin døde.

    Den ser Accordo ut og den er gulvstående.

    Å si jeg er forventningsfull er en dramatisk underdrivelse.
     
    Sist redigert:

    sound of heaven

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Innlegg
    337
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    3
    Navnet på den nye modellen fra Franco Serblin er Accordo Essence.
    Den vil plassere seg mellom Accordo og Ktema både i pris og størrelse.
    Riktig som Trane nevner her at det snakk om en gulvstående modell.
    Mere info vil komme. Følg med;)

    Mvh
    Sound of Heaven
     

    Toj55

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    24
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    38
    Accordo spilt på Audia Flight med Yter kabler må være sound og heaven.
    Italienerne kan lyd og design, en spennende combo.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Navnet på den nye modellen fra Franco Serblin er Accordo Essence.
    Den vil plassere seg mellom Accordo og Ktema både i pris og størrelse.
    Riktig som Trane nevner her at det snakk om en gulvstående modell.
    Mere info vil komme. Følg med;)

    Mvh
    Sound of Heaven
    Nå må du ikke si A og vente leeeenge med B her! :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Flotte skapninger,hva havner de på i pris? Kanskje litt tidlig og si ?

    O
     

    sound of heaven

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Innlegg
    337
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    3
    Hei Ove

    Vi har ikke fått noe som helst info på pris ennå.
    Vil legge det ut så fort vi har prisene klare.

    Mvh
    Sound of Heaven
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.416
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    godt å se at nye serblin modellene holder på de gode scan speak elementene :) ser lovende ut den nye accordo , ikke minst veldig flott håndtverk uten å dra designet for langt :)
    mvh
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Utrolig flotte :) En gulvstående Accordo dette. Tror det vil slå godt an da Accordo kan bli noe liten for en større stue. Og Ktema blir for dyr og gjerne litt for stor igjen. Samt jeg likte designet bedre på disse nye enn Ktema. Antar de de legger seg på rundt doble prisen av Accordo. Vært flott om de ikke ble grisedyre. Så kanskje en gang i fremtiden man kunne vurdert slike. For lyden i Accordo var fabelaktig. Blir spennende å følge med på priser og enda fler bilder :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    De er utrolig flotte,låter de like bra er det noe å tenke på Øyvind ;)

    O
     

    sound of heaven

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Innlegg
    337
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    3
    Franco Serblin Accordo Essence vil være leveringsklare i september 2019


    ACAF917F-EB30-4EC4-A2DC-F090D4DD7B94.jpeg


    Mvh
    Sound of Heaven
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Pris ikke klar ennå ?
     

    GSI75

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2019
    Innlegg
    13
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Se hva eg har fått i mitt lytterom. ;):p
    Eg finner ikke ord som kan beskrive lyd og utseende av denne fantastiske høyttaler. Har ca 100 timer nå. Accordo har eg drømt om i mange år, og endelig så får eg oppleve dette:)Dette er uten tvil mitt villeste og mest ekstreme kjøp noen gang. Eg tror ikke eg kommer til å overgå dette.:rolleyes:Familie å venner tror nok det har rablet for meg, og det kan godt hende de har rett, men eg nyter hvert sekund foran disse skulpturer.;) Godt nytt år til alle Franco Serblin venner!
    26BC4720-8A19-441B-B3E3-559F0B4C9E9B_1_201_a.jpg
    B93EE3A3-C668-4145-9158-8433D1576785_1_201_a.jpg
    99F23994-E090-4D3C-BAD6-25FBE8F45649_1_201_a.jpg
    27EDDE4A-75B5-4BF7-A9B5-9F98558DF475_1_201_a.jpg
    3C1D0BC1-C658-4229-94B8-F41B4BF1CBAA_1_201_a.jpg
    347BE301-9F11-48F1-943A-D6FAF17D1D1B_1_201_a.jpg
    83EC5931-D410-48AD-BCF0-C4AD2B533A74_1_201_a.jpg
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer ;) Jeg hadde accordo stativene en kort periode, og savner de rakkerne litt!
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gratulerer! Utrolig flotte Høyttalere :)

    O
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med nye vakre høyttalere!

    Må innrømme at jeg har kastet mer enn ett småforelsket blikk i den retningen.

    Du må gjerne utbrodere litt om lyd & sånt....
     

    GSI75

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2019
    Innlegg
    13
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    1
    Takk alle sammen! Eg må spille minst 100 timer til før eg kommer med synspunkter om lyd og plassering av høyttalere. Holder på og oppgradere selve lytte-rom også.Lover godt så langt :)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer!
    Accordo er helt rå, og er alt fra den ivaretatt med tilførsel av de nedre frekvensene må dette være suverent.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Gratulerer. De høyttalerne spilte gnistrende på messa i Warszawa i november.

    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn