Jess hos Sound of Heaven har vært så hyggelig å latt meg få teste ut Franco Serblin Accordo Essence over en periode. Som stor tilhenger av Franco Serblin sine konstruksjoner fra Sonus Faber tiden så var jeg spent, men anså det som mest en mulighet for å sitte en strek over dette merket som en fremtidig utfordrer til mine daværende meget gode høyttalere.
Franco Serblin har vært ett merke jeg har vært nysgjerrig på, men av forskjellige grunner har jeg aldri tatt steget ut. Sonus Faber Stradivari har alltid vært den store drømmen i 15 år, men størrelsen blir alt for voldsom i en stue som deles av flere for min del. Jeg har nok derfor søkt den typiske eldre Sonus Faber lyden gjennom andre merker og i en mer stuevennlig størrelse og form over mange år. La det være sagt, Stradivari er for meg en av verdens vakreste høyttalere om ikke den vakreste. Mine tidligere Sonus Faber Elipsa SE (som ble konstruert etter Serblin forlot SF meg kjent) har med stort hell hatt bosted i min nåværende stue. En kombinasjon av størrelse og kanskje litt begrenset oppløsning gjorde at de tilslutt ble solgt. En veldig vanskelig avgjørelse den gang som jeg angret på kort tid etter. Høyst sannsynlig har jeg nå funnet den perfekte arvtager som sannsynligvis også er bedre på flere viktige parametre.
En dealbreaker for meg er en høyttalers manglende evne til å spille bra på lavt volum. Dette synspunktet fra en anmelder har nok holdt meg tilbake for å teste Franco Serblin frem til nå. Haken min slo derfor hardt og brutalt i gulvet da de første tonene fløt ut av Accordo Essence. Dette er den beste høyttaleren på lavt volum jeg har testet/eid og det er blitt endel opp gjennom årene. Til forsvar for denne anmelderen så skal det sies at disse høyttalerne tilsynelatende reagerer veldig på utstyr så jeg antar at det her var snakk om en uheldig match ett eller annet sted. En meget god egenskap, men som betyr også at man ikke kan avfeie en høyttaler som dette om det ikke klaffer med en gang. Her ligger det ett veldig høyt toppnivå.
Det blir vanskelig å ikke kjøpe enten Ktema eller Accordo Essence. Sistnevnte er ikke billig isolert sett, men sammenlignet med mye annet under 300.000 så er det ett
meget godt kjøp etter min mening. Flere inntrykk kommer etterhvert. Ktema har jeg ikke hørt enda og det blir evt. interessant å sammenligne den med de allerede strålende Accordo Essence.
Stradivari har forresten fått seg en real utfordrer hva gjelder design og byggekvalitet her mot Accordo Essence.