Frimureri - Fy faen for antidemokratisk svineri!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Bøker skrevet av folk som ikke er frimurere eller medlemmer som har blitt fornærmet og meldt seg ut? Kanskje om amerikanske losjer som ikke har mer felles med det norske system enn Tufte IL?

Månen er en ost
Så mange medlemmer over så mange år, tror du ikke mange avslører disse morsomme hemmelighetene? Og ellers er vel bakgrunnen til hele smørjen historie som er tilgjengelig for alle. Glemmer man hva det går i om man melder seg ut?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6

Affa, siden du snakker så varmt om frimurerlosjen:
Hva mener du om det at man sverger en ed der man tilsidesetter landets lover og erklærer ubrytelig troskap til innfallene til en enkelt person og bestemmelsene til ordenen? Straffen for å bryte dette er eksplisitt samtykke til utslettende drap på egen person, i seg selv i strid med de fleste siviliserte lands lovgivninger.

A

Affa

Gjest

Spennende. Hvor har du dette fra?

A

Affa

Gjest

Så mange medlemmer over så mange år, tror du ikke mange avslører disse morsomme hemmelighetene? Og ellers er vel bakgrunnen til hele smørjen historie som er tilgjengelig for alle. Glemmer man hva det går i om man melder seg ut?
Med barnets hjerne kan man more seg over så mangt, særlig det som er utenfor ens fatteevne. Det være Newtons 2. lov, rødvin eller den kongelige kunst.

Månen er en ost. Det har jeg lest i flere bøker.
Nissen lever på Nordpolen. Det har jeg lest i flere bøker
Jorda er universets nav. Det har jeg lest i flere bøker
Mus kan synge. Det har jeg lest i flere bøker
Troll bor i skogen. Det har jeg lest i flere bøker
Kvinner blir syke av amalgam. Det har jeg lest i flere bøker

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Med barnets hjerne kan morer en seg over så mangt, særlig det som er utenfor ens fatteevne. Det være Newtons 2. lov, rødvin eller den kongelige kunst.

Månen er en ost. Det har jeg lest i flere bøker.
Nissen lever på Nordpolen. Det har jeg lest i flere bøker
Jorda er universets nav. Det har jeg lest i flere bøker
Mus kan synge. Det har jeg lest i flere bøker
Troll bor i skogen. Det har jeg lest i flere bøker
Kvinner blir syke av amalgam. Det har jeg lest i flere bøker
Greit nok, du tror ikke det du leser i bøker...

Hva er hele poenget med dette da Affa, hvorfor driver folk som f.eks er ledere i næringslivet og bruker så mye tid på dette fjollete opplegget når de sikkert har mye annet fornuftig de kunne brukt tiden sin på? Syklubb for menn? En sjanse til å unnslippe kone og barn og diskutere viktige manneting? Pleie selvfølelsen litt sammen med ”kremen” av norske menn? Mulig de som er med synes dette er svære greier, men at de som ikke er det ler av det og synes det er komisk får de/dere bare leve med.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Enda ett påfunn fra det "intelligente kjønn" for å tviholde på sin perverterte makt. Passende for gammelnazier og andre med mikroskopisk selvbilde og trang til makt. Det er de samme som oppsøker de mest dominante prostituerte. Kvalifisert gjetting: De dominante horenes gjestliste er så å si identisk med frimurernes medlemslister.
;)
Honk

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6

Spennende. Hvor har du dette fra?
Står lenger opp i trådstarters innlegg, men jeg har også lest om denne eden tidligere hos andre kilder. Synes det er påfallende at slike eder og straffesanksjoner ikke omtales mer, siden medlemmenes frykt for eget liv godt kan være grunnen til at frimurerordenen klarer å holde på sine hemmeligheter.  Det er også påfallende at ordenens lovverk ikke er lett tilgjengelig for potensielt nye medlemmer (altså allmenheten) når brudd på dette lovverket straffes så hardt. Et fritt tilgjengelig lovverk for ordenen burde være et middel for å vise omverdenen hva ordenen handler om, og også motvirke konspirasjonsteoriene omkring ordenen. Hemmelighold av lovverket har motsatt effekt.

Ritualene på sin side er bare symbolske, slik jeg har forstått det, og må gjerne være hemmelige for meg. Frimurere jeg har snakket med sier også at grunnen til hemmelighold av ritualene er for å bevare spenningen og mystikken rundt dem for dem som skal stige i gradene.
Eventuelle eder og plikter som pålegges bør imidlertid være åpent tilgjengelig. Det har rett og slett å gjøre med åpenhet om hvilke lojalitetsbånd ordenen pålegger den enkelte og i hvilken grad kameraderi, korrupsjon og maktelitisme er satt i system.

Siterer eden nå for enkelhets skyld:
"Jeg forbinder og forplikter mig fremdeles til ubrødelig at efterkomme denne Ordens Love og Statuter, samt med Lydighet og Underdanighet at udføre de Bud og Befalinger, som Den Norske Frimurerordens Stormester og Høyeste Styre eller hvad denne Loges høyverdige Mester i hans Navn mig i Frimureriets Anliggende befale maatte. Jeg ter mig som det egner sig en retskaffen Frimurer, samt opfylde mine Skyldigheter og Forbindtligheter til Ordenen og denne Loge. Men - skulde jeg handle mot dette mit indgangne Løfte, samtykker jeg i, at min Hals maa avhugges, mit Hjerte udrives, min Tunge og mine indvolde udslites, samt kastes i Havets afgrund, at mit legeme maa opp brendes og dets Aske adspredes i Luften, paa det at intet av mig og min ihukommelse mere maa findes iblandt Mennesker. Dette lover jeg oprigtigen og i Sandhed saasandt hjælpe mig Gud og Hans Hellige Ord."

Legg også merke til at Gud er inne i bildet.  Dette er visstnok ganske særegent for de skandinaviske frimurerlosjene. Man må altså være kristen for å bli medlem i den norske frimurerordenen.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

hehe, affa er på plass, ser jeg.

tror folks aggresjon mot frimurerlosjen skyldes en salig blanding av: 1) MISUNNELSE, 2) FØLELSEN av å bli holdt utenfor det gode selskap, 3) SKEPSIS mot ting man ikke kjenner så mye til, 4) MISTANKE om at noen rotter seg sammen og skaffer seg fordeler du ikke har, og 5) REDSEL for at det foregår noe ulovlig.

frimurerlosjen strider mot den norske husmannsånden og "bondevettet".

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6

Joaquin: Det er ingen tvil om at mange er skeptiske til frimurerlosjen.  Jeg kjenner flere losjebrødre og har snakket med dem om losjen.  Jeg tror ikke at problemet er losjen i seg selv og dens offisielle formål, men at hemmelighetskremmeriet så åpenbart gir mulighet for ulovligheter, kameraderi, forskjellsbehandling, undergraving av demokratiet, kartellvirksomhet, innsidehandel etc. Det er klart at mange av disse mulighetene ikke betinger en frimurerlosje, og sånn sett er det lett å peke på frimurerlosjen via mediefokuset som arnested for slike ting, uten at det nødvendigvis er slik.  Poenget mitt er at frimurerlosjen med enkle midler kunne imøtegått dette uten å avsløre de rent rituelle hemmelighetene sine.

A

Affa

Gjest

Greit nok, du tror ikke det du leser i bøker...

Hva er hele poenget med dette da Affa, hvorfor driver folk som f.eks er ledere i næringslivet og bruker så mye tid på dette fjollete opplegget når de sikkert har mye annet fornuftig de kunne brukt tiden sin på? Syklubb for menn? En sjanse til å unnslippe kone og barn og diskutere viktige manneting? Pleie selvfølelsen litt sammen med ”kremen” av norske menn? Mulig de som er med synes dette er svære greier, men at de som ikke er det ler av det og synes det er komisk får de/dere bare leve med.
Kremen av norske menn? Det er meg bekjent mengder av håndverkere, en del arbeidsledige, mange pensjonister, leger, tannleger, ingeniører, selgere, studenter, osv i blant de nesten 18000 medlemmene. At enkelte prester, psykologer og forskere også er med er bare et resultat av det statistiske grunnlaget Det kreves imidlertid at man ikke skal være lokket/overtalt og et selvstendig ustraffet individ. (les på deres egne satte sider). Ordenen er ikke hemmelig. Den er lukket.

Da de fleste medlemmer er godt voksne (les f. eks Leopardens jubileumsbok som jeg kjøpte på Ringstrøm Antikvariat) ved innmeldelse er de fleste på toppen av sin yrkesmessige karriere. Således er de færreste feiere på lageret til IKEA.

På mange arbeidsplasser er det i dag utstrakte sosiale aktiviteter. Tidligere og for mange som enten arbeider for seg selv, eller har kolleger man ikke finner særlig spennende er nok dette et godt alternativ. Jeg vil tro at grunnen til at mange oppegående mennesker finner dette spennende og givende er nettopp det enkle faktum at det er det. Materielle goder er ikke alt, omtanke og omsorg for medmennesker er selv i dag ikke helt uten interesse for mange.

I motsetning til Rotary må man ikke være leder eller selvstendig næringsdrivende. Det er ikke møteplikt. Les mer på nett.

A

Affa

Gjest

Enda ett påfunn fra det "intelligente kjønn" for å tviholde på sin perverterte makt. Passende for gammelnazier og andre med mikroskopisk selvbilde og trang til makt. Det er de samme som oppsøker de mest dominante prostituerte. Kvalifisert gjetting: De dominante horenes gjestliste er så å si identisk med frimurernes medlemslister.
;)
Honk
Nazismen forbød frimurerlosjen. Frimureriet ble ansett som en del av den sionistiske verdenssammenslutning

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

Enda ett påfunn fra det "intelligente kjønn" for å tviholde på sin perverterte makt.
Er du mannehater Honkey? I så fall skulle jeg gjerne visst: Hva er naturen til mannens perversjon? Har ikke kvinnen noen tilsvarende perversjon? Hvis jo, hvilken?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

;)
Honk
hva slags pervertert makt er det du sikter til?
dette lukter gammalraddis- og rævdiltende feministprat.

A

Affa

Gjest

Står lenger opp i trådstarters innlegg, men jeg har også lest om denne eden tidligere hos andre kilder. Synes det er påfallende at slike eder og straffesanksjoner ikke omtales mer, siden medlemmenes frykt for eget liv godt kan være grunnen til at frimurerordenen klarer å holde på sine hemmeligheter.  Det er også påfallende at ordenens lovverk ikke er lett tilgjengelig for potensielt nye medlemmer (altså allmenheten) når brudd på dette lovverket straffes så hardt.  Et fritt tilgjengelig lovverk for ordenen burde være et middel for å vise omverdenen hva ordenen handler om, og også motvirke konspirasjonsteoriene omkring ordenen.  Hemmelighold av lovverket har motsatt effekt.  

Ritualene på sin side er bare symbolske, slik jeg har forstått det, og må gjerne være hemmelige for meg.  Frimurere jeg har snakket med sier også at grunnen til hemmelighold av ritualene er for å bevare spenningen og mystikken rundt dem for dem som skal stige i gradene.  
Eventuelle eder og plikter som pålegges bør imidlertid være åpent tilgjengelig.  Det har rett og slett å gjøre med åpenhet om hvilke lojalitetsbånd ordenen pålegger den enkelte og i hvilken grad kameraderi, korrupsjon og maktelitisme er satt i system.

Siterer eden nå for enkelhets skyld:
"Jeg forbinder og forplikter mig fremdeles til ubrødelig at efterkomme denne Ordens Love og Statuter, samt med Lydighet og Underdanighet at udføre de Bud og Befalinger, som Den Norske Frimurerordens Stormester og Høyeste Styre eller hvad denne Loges høyverdige Mester i hans Navn mig i Frimureriets Anliggende befale maatte. Jeg ter mig som det egner sig en retskaffen Frimurer, samt opfylde mine Skyldigheter og Forbindtligheter til Ordenen og denne Loge. Men - skulde jeg handle mot dette mit indgangne Løfte, samtykker jeg i, at min Hals maa avhugges, mit Hjerte udrives, min Tunge og mine indvolde udslites, samt kastes i Havets afgrund, at mit legeme maa opp brendes og dets Aske adspredes i Luften, paa det at intet av mig og min ihukommelse mere maa findes iblandt Mennesker. Dette lover jeg oprigtigen og i Sandhed saasandt hjælpe mig Gud og Hans Hellige Ord."

Legg også merke til at Gud er inne i bildet.  Dette er visstnok ganske særegent for de skandinaviske frimurerlosjene. Man må altså være kristen for å bli medlem i den norske frimurerordenen.
Lovene er offentlig tilgjengelig
Det at hemmeligheter holdes anser jeg som en styrke. Man skal holde sitt ord.
Frykter for sitt liv? Skal stormesteren komme å ta deg?
Ritualene henger sammen med pedagogikken som dette systemet er tuftet på.
Hvordan vet du at denne eden er riktig? Kan den være tatt ut av en sammenheng? Kan det være en gammel ed? Eller rett og slett bare piss?

A

Affa

Gjest

Der fikk de Edevart.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger

Hahahahahahahahahahahahahaha!

Du er frimurer lille busespiser av en kabeldrager?

-Frimurerlosjen ble åpnet av tyskerne og NS under krigen, ikke mye spennende ble funnet da!!!! På Universitetsbiblioteket er dessuten ritualene tilgjengelige for alle.

-Matrikkelen med samtlige medlemmer er offentlig tilgjengelig. Jeg vil anbefale at de nysgjerrige søker i den da magazinets lister ikke er oppdatert!!!!!

-Frimurerlosjen er et barn av opplysningstiden. Hva er galt med det?

-Les om frimureriet og du finner at det ikke er tillat å snakke om forretningsdrift eller politikk. Nettverkbygging er ekskluderingsgrunn.

-Man kan også melde seg ut

Det er 10 grader + 11. grad som bare en håndfull medlemmer innehar

Les mer: http://www.frimurer.no
Det er så mye busespising i dine innlegg.
Har du noen spesiell fetisj for snørr?
(Lunsj på østfronten 65 år siden?) ;D

Forøvrig har frimurere holdt på ganske mye lengre enn siden Adolf og NS sin tid.
Stikkord kan være Adam Weishaupt og Illuminati fra 1700 tallet. Det var heller ikke starten på fenomenet, men dagens frimureri er sterkt påvirket av denne retningen.
Deres viktigste sak er å styrte alle regjeringer og religioner for selv å implementere "The New World Order".
Metodene er på sett og vis de samme som Adolf sine. Skremme mennesker såpass at de blir lydige slaver. TV og nyheter kan være ganske så skremmende (hvor mange tør haike i 2006?). Parallellen blir SS divisjonen, deres funksjon var å spre frykt.

Mener å huske at det er 13 grader i losjen.
De øverste er selvsagt reservert for de som er av størst betydning, de som har penger og makt nok til å styrte en regjering i et land.
Som i militæret, så er hensikten med hirearkiet at de lavere ranger ikke skal vite hva som foregår. Kun de øverste lederne spiller spillet, resten av organisasjonen får oppgaver og retningslinjer som for dem kan virke viktige, rettferdige og nødvendige.

Derfor er nok de fleste frimurere ganske vanlige mennesker, som er medlem fordi de har venner som er det, eller fordi de får penger/forretningsgoder som følge av medlemsskap.
Jeg mener det er ingen unnskyldning, fordi man skaffer seg fordeler, og unnlater å søke informasjon om hva de er med på av frykt for å miste fordelene.

Helt klart er penger drivkraften for mange. Folk gjør utrolig mye for penger. Hele familier kan splittes i et arveoppgjør.

Når de rikeste og grådigste i landet vårt i hovedsak er frimurere, og passer på hverandre, så er det vel lite tvil om at store deler av vår rikdom ikke kommer "menig mann" til gode...

Anbefalt lesestoff (for å begynne et sted) er:
John Robison: Proofs of a Conspiracy Against All the Religions and Governments of Europe Carried on in the Secret Meetings of Freemasons, Illuminati and Reading Societies

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6

Jeg ser ingen grunn til at denne eden skulle være oppspinn, Affa.  Jeg har den nå fra flere kilder.  Eden i seg selv og det faktum at det også overfor medlemmer av lavere grader er et visst hemmelighold gjør at man ikke uten videre kan påstå at eden er uten substans, om ikke annet så som skremselspropaganda for å holde på lydigheten og hemmelighetene.  Om sanksjonene i eden er noe som faktisk gjennomføres i praksis vet jeg ingenting om.

A

Affa

Gjest

Joaquin: Det er ingen tvil om at mange er skeptiske til frimurerlosjen.  Jeg kjenner flere losjebrødre og har snakket med dem om losjen.  Jeg tror ikke at problemet er losjen i seg selv og dens offisielle formål, men at hemmelighetskremmeriet så åpenbart gir mulighet for ulovligheter, kameraderi, forskjellsbehandling, undergraving av demokratiet, kartellvirksomhet, innsidehandel etc. Det er klart at mange av disse mulighetene ikke betinger en frimurerlosje, og sånn sett er det lett å peke på frimurerlosjen via mediefokuset som arnested for slike ting, uten at det nødvendigvis er slik.  Poenget mitt er at frimurerlosjen med enkle midler kunne imøtegått dette uten å avsløre de rent rituelle hemmelighetene sine.
Hva med medlemskap i Vålerenga? Skiklubben Ull? Mannskor? kommunestyrer? fagforening? Losjen er den eneste som forbyr nettopp det du er redd for.

A

Affa

Gjest

Det er så mye busespising i dine innlegg.
Har du noen spesiell fetisj for snørr?
(Lunsj på østfronten 65 år siden?) ;D

Forøvrig har frimurere holdt på ganske mye lengre enn siden Adolf og NS sin tid.
Stikkord kan være Adam Weishaupt og Illuminati fra 1700 tallet. Det var heller ikke starten på fenomenet, men dagens frimureri er sterkt påvirket av denne retningen.
Deres viktigste sak er å styrte alle regjeringer og religioner for selv å implementere "The New World Order".
Metodene er på sett og vis de samme som Adolf sine. Skremme mennesker såpass at de blir lydige slaver. TV og nyheter kan være ganske så skremmende (hvor mange tør haike i 2006?). Parallellen blir SS divisjonen, deres funksjon var å spre frykt.

Mener å huske at det er 13 grader i losjen.
De øverste er selvsagt reservert for de som er av størst betydning, de som har penger og makt nok til å styrte en regjering i et land.
Som i militæret, så er hensikten med hirearkiet at de lavere ranger ikke skal vite hva som foregår. Kun de øverste lederne spiller spillet, resten av organisasjonen får oppgaver og retningslinjer som for dem kan virke viktige, rettferdige og nødvendige.

Derfor er nok de fleste frimurere ganske vanlige mennesker, som er medlem fordi de har venner som er det, eller fordi de får penger/forretningsgoder som følge av medlemsskap.
Jeg mener det er ingen unnskyldning, fordi man skaffer seg fordeler, og unnlater å søke informasjon om hva de er med på av frykt for å miste fordelene.

Helt klart er penger drivkraften for mange. Folk gjør utrolig mye for penger. Hele familier kan splittes i et arveoppgjør.

Når de rikeste og grådigste i landet vårt i hovedsak er frimurere, og passer på hverandre, så er det vel lite tvil om at store deler av vår rikdom ikke kommer "menig mann" til gode...

Anbefalt lesestoff (for å begynne et sted) er:
John Robison: Proofs of a Conspiracy Against All the Religions and Governments of Europe Carried on in the Secret Meetings of Freemasons, Illuminati and Reading Societies
Halleluja. Messias har landet!!!!!! Hurra!

A

Affa

Gjest

Jeg ser ingen grunn til at denne eden skulle være oppspinn, Affa.  Jeg har den nå fra flere kilder.  Eden i seg selv og det faktum at det også overfor medlemmer av lavere grader er et visst hemmelighold gjør at man ikke uten videre kan påstå at eden er uten substans, om ikke annet så som skremselspropaganda for å holde på lydigheten og hemmelighetene.  Om sanksjonene i eden er noe som faktisk gjennomføres i praksis vet jeg ingenting om.
Du tror ikke på det selv engang. Dette blir helt meningsløst. Du mener om ting du overhode ikke har peiling på. Månen er en ost.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6

La meg ta et konkret eksempel: Hvis en som politimann og medlem av frimurerlosjen fikk vite i et losjemøte at andre medlemmer kjøpte varer og tjenester svart av hverandre, hvor ville man da ha sin lojalitet?  Til jobben som politimann eller overfor taushetsløftet i losjen?  
Det er et faktum at medlemsmassen omfatter bankfolk, dommere, advokater, politimenn, journalister, redaktører mm.  Hvilket lovverk skal de være lojale mot når landets og losjens lovverk er i motstrid til hverandre?

A

Affa

Gjest

Dårlige venner hvis de setter deg i en slik etisk diskutabel situasjon, men saken er helt klar. Norsk lov gjelder.

Om jeg er med i frimurerlosjen eller ei kan du jo lure på. Det vedkommer heller ikke saken om jeg er så eller ei. Hva tror du? Har han hette på hodet? En morsom hatt? Pistol? SS uniform? Tvangstrøye? Eller er han en hun?

Bruk hue.
Bruk logikk.
Ikke sluk brippbrapp fra dyslektiske vannhoder ukritisk.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Er du mannehater Honkey? I så fall skulle jeg gjerne visst: Hva er naturen til mannens perversjon? Har ikke kvinnen noen tilsvarende perversjon? Hvis jo, hvilken?
Nei, Ivar, altruist! :)

Joaquin skriver:
hva slags pervertert makt er det du sikter til?  
dette lukter gammalraddis- og rævdiltende feministprat.
Mannens perververterte makt dreier seg om det å tviholde på posisjoner som ikke er bestemt av kunnskap og/eller ferdigheter, men av kjønn alene. Det er tross alt en kjennesgjerning at mange samfunnsinstutusjoner har bedrevet bevisst kjønnundertrykkelse i fryktelig mange år, mange bedriver det fortsatt. Kirken er ett eksempel. Frimurerlosjen kan gjerne være et sted der man kan tømre slike holdninger, av naturlige årsaker.

Honkey

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6

Dårlige venner hvis de setter deg i en slik etisk diskutabel situasjon, men saken er helt klar. Norsk lov gjelder.

Om jeg er med i frimurerlosjen eller ei kan du jo lure på. Det vedkommer heller ikke saken om jeg er så eller ei. Hva tror du? Har han hette på hodet? En morsom hatt? Pistol? SS uniform? Tvangstrøye? Eller er han en hun?

Bruk hue.
Bruk logikk.
Ikke sluk brippbrapp fra dyslektiske vannhoder ukritisk.
Jeg aner ikke om du er medlem, Affa.  Det er ikke så veldig interessant for meg, siden jeg verdsetter personlig integritet og debattinnleggenes innhold mer enn debattantens titler og gruppetilhørighet. Jeg kan si så mye som at jeg oppfatter innleggene dine som personlig funderte, Affa, og lite dikterte av andres synspunkter.

Kan du fortelle meg hvor jeg kan finne lovene til frimurerlosjen?  Har pløyd meg gjennom nettsidene du henviste til uten å finne annet enn at lovene er påstått offentlig tilgjengelige.

P

Parelius

Gjest

Kvalifisert gjetting: De dominante horenes gjestliste er så å si identisk med frimurernes medlemslister.
;)
Honk
Der tar du nok feil! Jeg er ingen frimurer.

A

Affa

Gjest

Roffe, De er ikke på nett. Oppsøk stamhuset i Oslo eller universitetsbiblioteket.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

Nei, Ivar, altruist! :)

Joaquin skriver:

Mannens perververterte makt dreier seg om det å tviholde på posisjoner som ikke er bestemt av kunnskap og/eller ferdigheter, men av kjønn alene. Det er tross alt en kjennesgjerning at mange samfunnsinstutusjoner har bedrevet bevisst kjønnundertrykkelse i fryktelig mange år, mange bedriver det fortsatt. Kirken er ett eksempel. Frimurerlosjen kan gjerne være et sted der man kan tømre slike holdninger, av naturlige årsaker.

Honkey
vel, i så fall burde du skrive "enkelte menns...".

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820

Frimurere er stort sett gammelmodige gubber som ikke har oppnådd stort i den delen av samfunnet hvor det stilles andre krav enn å slikke stumpen til noen med høyere rang.

Noe å bry seg om?
Nope...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger

Frimurere er stort sett gammelmodige gubber som ikke har oppnådd stort i den delen av samfunnet hvor det stilles andre krav enn å slikke stumpen til noen med høyere rang.

Noe å bry seg om?
Nope...
Amerikanske frimurere (fra G. Washington til G.Bush) har da sannelig også gjort annet enn å slikke stumpen til sine ledere (Losje-overordnede)..

Senere års eskapader: Korea-krigen, Vietnam-krigen, Irak-krigen, og den siste verdensomspennende: krigen mot terrorisme.

Ikke noe å bry seg om??
Nja, skeptisk

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

vel, i så fall burde du skrive "enkelte menns...".

Det er korrekt, Joaquin. :) Det var i grunn ment å sette fingeren på "institusjonen mannen" slik det har virket og til dels fortsatt virker i samfunnets strukturer.

Honkey

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6

Roffe, De er ikke på nett. Oppsøk stamhuset i Oslo eller universitetsbiblioteket.
Har søkt både på Bibsys og det lokale bibliotekets databaser uten resultat. Har nå avsendt mail til frimurerlosjen med forespørsel om hvor lovene er tilgjengelige.

Jeg mener det er grunn til å være skeptisk til slike lukkede selskaper, men som med alt annet synes jeg man ikke skal være fordømmende uten å sitte på informasjon som gir grunnlag for det.

Jeg sier takk for meg i denne debatten så langt og kommer tilbake dersom jeg får mer informasjon om Frimurerlosjen, uansett i hvilken retning denne leder.

A

Affa

Gjest

Har søkt både på Bibsys og det lokale bibliotekets databaser uten resultat.  Har nå avsendt mail til frimurerlosjen med forespørsel om hvor lovene er tilgjengelige.

Jeg mener det er grunn til å være skeptisk til slike lukkede selskaper, men som med alt annet synes jeg man ikke skal være fordømmende uten å sitte på informasjon som gir grunnlag for det.  

Jeg sier takk for meg i denne debatten så langt og kommer tilbake dersom jeg får mer informasjon om Frimurerlosjen, uansett i hvilken retning denne leder.
Lukket orden. Ikke selskap.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Kremen av norske menn? Det er meg bekjent mengder av håndverkere, en del arbeidsledige, mange pensjonister, leger, tannleger, ingeniører, selgere, studenter, osv i blant de nesten 18000 medlemmene. At enkelte prester, psykologer og forskere også er med er bare et resultat av det statistiske grunnlaget Det kreves imidlertid at man ikke skal være lokket/overtalt og et selvstendig ustraffet individ. (les på deres egne satte sider). Ordenen er ikke hemmelig. Den er lukket.

Da de fleste medlemmer er godt voksne (les f. eks Leopardens jubileumsbok som jeg kjøpte på Ringstrøm Antikvariat) ved innmeldelse er de fleste på toppen av sin yrkesmessige karriere. Således er de færreste feiere på lageret til IKEA.

På mange arbeidsplasser er det i dag utstrakte sosiale aktiviteter. Tidligere og for mange som enten arbeider for seg selv, eller har kolleger man ikke finner særlig spennende er nok dette et godt alternativ. Jeg vil tro at grunnen til at mange oppegående mennesker finner dette spennende og givende er nettopp det enkle faktum at det er det. Materielle goder er ikke alt, omtanke og omsorg for medmennesker er selv i dag ikke helt uten interesse for mange.

I motsetning til Rotary må man ikke være leder eller selvstendig næringsdrivende. Det er ikke møteplikt. Les mer på nett.
Kremen av norske menn var ironisk ment...
Jeg skjønner ellers ikke hvorfor en organisasjon som dette skal stå på stedet hvil mens verden går videre rundt den. Tidligere var det ikke uvanlig å utelukke kvinner fra det meste, nå er de stort sett velkommen overalt, bortsett i fra steder som Frimurerlosjen, og innen religioner vi helst ikke liker å assosiere oss med. Dette alene burde være grunn god nok til å være skeptisk synes jeg.
Det er ellers ikke så enkelt å få tak i informasjon som du sier, tror mannen min prøvde å låne medlemslisten på biblioteket, men at dette ikke gikk an.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

La meg ta et konkret eksempel: Hvis en som politimann og medlem av frimurerlosjen fikk vite i et losjemøte at andre medlemmer kjøpte varer og tjenester svart av hverandre, hvor ville man da ha sin lojalitet?  Til jobben som politimann eller overfor taushetsløftet i losjen?  
Det er et faktum at medlemsmassen omfatter bankfolk, dommere, advokater, politimenn, journalister, redaktører mm.  Hvilket lovverk skal de være lojale mot når landets og losjens lovverk er i motstrid til hverandre?
dette dillemmaet (lojalitetskonflikten) vil du møte uansett hvilken grupperinger/kameratgjenger vi snakker om.

vietnam, der jeg kommer fra, er gjennomsyret av korrupsjon og kameraderi blant samfunnstoppene. og ingen av dem er frimurere.

A

Affa

Gjest

Det er ikke gitt alle å bli frimurere må vite. Dette kan være tung å svelge for individ med manglende sosial oppdrift og svak personlighet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

Det er ikke gitt alle å bli frimurere må vite. Dette kan være tung å svelge for individ med manglende sosial oppdrift og svak personlighet.
javisst.
leste her oppe at man må være kristen.
dermed er jeg utelukket :-[

faen, jeg hater frimurerlosjen! ;D

udemokratiske svin!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6

Joaquin: Lojalitetskonflikter er vanlige i samfunnet.  Men det er ikke alle grupperinger som har et eget lovverk.  Det er ingen ekvivalens mellom frimurerlosjen og korrupt kameraderi, begge deler kan eksistere uavhengig av det andre.  Poenget er at frimurerlosjen i sin lukkethet legger forholdene godt til rette for kameraderi.  Jeg tror ikke dermed at alle medlemmer av losjen er korrupte eller at losjen offisielt støtter korrupsjon.  Men bare i Norge er det over 80 avdelinger med til sammen over 18000 medlemmer.  Det er ikke sikkert at det er samme holdning mot korrupt kameraderi i alle losjene og blant alle medlemmene, for å si det slik.  
Dette er litt av grunnen til at jeg vil titte nærmere på lovverket til losjene.  Det kan si mye om man faktisk har sett faren for at lukketheten kan føre til korrupsjon og dermed har gjort tiltak mot det i nevnte lovverk, eller om man motsatt har et lovverk som beskytter og støtter hemmeligholdet og setter det høyere enn f.eks. et lands lover.

(Ojsann. Klarte visst ikke å holde meg helt unna diskusjonen likevel ;) )

A

Affa

Gjest

javisst.
leste her oppe at man må være kristen.
dermed er jeg utelukket :-[

faen, jeg hater frimurerlosjen!   ;D

udemokratiske svin!
Din tro er en personlig sak. Du må imidlertid bekjenne deg til den kristne tro, dvs. uttrykke din kjennskap til den kristne tro. Etter min mening betyr det at alle med norsk skolegang kan svare ja til dette hvis det er av interesse. Kanskje vi skal melde oss inn?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
434
Torget vurderinger
4

Når jeg så hvilke fjøsnisser som er medlemmer i mitt distrikt så er det vel ikke akkurat sosial oppdrift og sterk personlighet ordene som dukker opp først ;)

Topp Bunn