Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Amen, men da vi alle fall fått luftet litt frustrasjon fra begge sider. Dog er jeg ikke sikker - når jeg kjører og ser en syklist vet jeg hvor skoen trykker så jeg lar meg ikke irritere. Så derfor, dere som hater syklister. Ta dere en tur i Oslo sentrum på sykkel og føl problemet på kroppen. Kanskje det fører til noen færre konfrontasjoner :)

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det er litt uforståelig hvorfor omtenksomme og hyggelige mennesker konverteres til monstere straks vi kommer ut i trafikken. Det er jo ingen forskjell om vi sitter bak ratt eller styre eller tar på spaserskoene.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er litt uforståelig hvorfor omtenksomme og hyggelige mennesker konverteres til monstere straks vi kommer ut i trafikken. Det er jo ingen forskjell om vi sitter bak ratt eller styre eller tar på spaserskoene.
    Jeg er like jævlig til fots. Prøv å sykle i god fart på et smalt fortau eller rusle flere i bredden når totte kommer gående i mot, og bli kjent med grøfta.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Interessant fortellerteknikk i den artikkelen.

Her kan man lese ukritisk, og sitte igjen og synes synd på bilisten som fikk nøklene kastet til skogs. Synes synd på bilisten som hadde en skremmende opplevelse da syklistene slo i bilen hans. Leder for sykkleklubben kryper og beklager hendelsen. Syklistene har vært ute og lett etter nøklene. I det hele tatt.

Eller man kan lese litt mellom linjene. Foranledningen var at bilisten helt åpenbart foretok en fullstendig uforsvarlig forbikjøring. Han hang seg på en annen som kjørte forbi. Han oppdaget ikke bilen i mot før bilen foran la seg inn og han selv fikk fri sikt. Han har altså lagt seg ut uten å vite hvor langt det er fram til møtende trafikk. Deretter kastet han seg tilbake i eget felt i panikk, og bråbremset foran en gruppe syklister!

For å være ærlig synes jeg det er særdeles lett å unnskylde syklistene her. Rett eller gal handling i seg selv, de må ha vært vettskremte. Vis dem litt forståelse.

Bilisten burde vært bøtelagt for den livsfarlige forbikjøringen.

Sist redigert av en moderator:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Senilix har forhåpentligvis fått seg en støkk så han kvier seg for å sette seg i bilen fremover. Selv ihht hans egen forklaring er han en idiot.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    En av kommentarene forteller om tilstandene i Belgia:

OK… Her har nok ingen kjørt på vanlige lokale ferdselsårer i mellom-Europa. Spesielt Nederland og Belgia er land man skal være OBS på, der Beligia er aller verst.
    I Belgia råder fullstendige lovløse tilstander der syklistene med rådyrt utstyr ikke går av veien for å slå både barn og eldre helseløse. Bilister blir banket opp og bilene smadret.
    Politiet er ofte en del av sykkelgjengene slik at det hjelper ikke å anmelde forholdet lokalt.
    Har ofte vært på besøk i disse landene, der jeg i Belgia har kontakter som ordner opp dersom noe skulle skje, og det skjer alltid noe etter arbeidstid og på helg.
    Det hjelper heller ikke om man selv er på sykkeltur så lenge man ikke har utstyr som tilfredsstiller sykkelmafian.. Alle blir angrepet og banket opp der sykkelen knørves….jeg og mine har gått fri men jeg har sett utallige episoder..
    Så jeg anbefaler nordmenn å tå seg en tur. De vil gå i sjokk ..
    Samtidig må både politi og andre myndigheter i Norge slå hardt ned på sykkelkjørere som trur de står over loven. De fleste som er med i slike sykkelterrorgjenger er topper i næringsliv og samfunnet generelt…
    Første gangen jeg opplevde en slik terrorgjeng hadde jeg store problemer med å forstå at det var mulig. De brydde seg overhode ikke om at jeg og andre var vitner som såg at de banket folk og ødela biler..

Sivert S.
    for en time siden Bra?
    Svar
    Lenke
    Rapporter

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Interessant fortellerteknikk i den artikkelen.

Her kan man lese ukritisk, og sitte igjen og synes synd på bilisten som fikk nøklene kastet til skogs. Synes synd på bilisten som hadde en skremmende opplevelse da syklistene slo i bilen hans. Leder for sykkleklubben kryper og beklager hendelsen. Syklistene har vært ute og lett etter nøklene. I det hele tatt.

Eller man kan lese litt mellom linjene. Foranledningen var at bilisten helt åpenbart foretok en fullstendig uforsvarlig forbikjøring. Han hang seg på en annen som kjørte forbi. Han oppdaget ikke bilen i mot før bilen foran la seg inn og han selv fikk fri sikt. Han har altså lagt seg ut uten å vite hvor langt det er fram til møtende trafikk. Deretter kastet han seg tilbake i eget felt i panikk, og bråbremset foran en gruppe syklister!

For å være ærlig synes jeg det er særdeles lett å unnskylde syklistene her. Rett eller gal handling i seg selv, de må ha vært vettskremte. Vis dem litt forståelse.

Bilisten burde vært bøtelagt for den livsfarlige forbikjøringen.
    Enig. En sykkelklubb må få lov til å trene på en øde vei på Toten og da MÅ man ligge 2-3 i bredden. Kjøre fordi to biler etter hverandre høres rimelig galt ut og det ser man at ved at de kom en bil imot som han ikke så - hva gir du meg, og så bråsvinger han nesten inn i syklistene. Hadde han ligget litt bak og gitt et lite honk i hornet, ville syklisten helt sikker lagt seg til side ved første greie forbikjørings plass. Syklister sitter mye høyere enn bilister og har relativt god oversikt.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Min erfaring med syklister som sykler på europavei ( E105 ) flere i bredden er at de bare viser fingeren om man gir et lite "honk" med hornet.

Edit: Dette gjelder ikke barn og undom. Det er gubber i potensangst som ikke kan oppføre seg!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Godt å høre at noen endelig agerer når en idiot bak rattet setter andres liv i fare uten grunn. Det er ikke rart man blir redd og sint når noen utsetter en for slikt. Bilnøkkelkastingen var en fiffig idé for øvrig, liker symbolikken i det.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Godt å høre at noen endelig agerer når en idiot bak rattet setter andres liv i fare uten grunn. Det er ikke rart man blir redd og sint når noen utsetter en for slikt. Bilnøkkelkastingen var en fiffig idé for øvrig, liker symbolikken i det.

En bil har nummerskilt. Anmeld det til politiet. Det disse syklistene gjorde var "selvtekt" og det er uansett straffbart! Hvis det er en gammel skrøpelig person i bilen som får angstframkalt infarkt eller slikt og som ikke kommer seg til sykehus fordi bilnøkkelen er kastet ser jeg raskt for meg tiltale for å ha forvoldt en annes død. Lite hyggelig!

Om folk oppfører seg som idioter i trafikken blir det faktisk ikke bedre om man senker seg ned til deres nivå! Slik oppførsel ender bare i forferdelse! Vi oppdrar ungene til å ikke "ta igjen" i barnehage og på skolen men å i stedet ta saken opp med ansvarshavende voksne. I krangel mellom syklister og bilister er det politiet som er "ansvarshavende voksne"!

Jeg har en teori om at det er de samme folkene som oppfører seg som idioter både når de kjører bil og når de sykler.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Enig med Spiralis at selvtekt er en uting. Men sett nå tingene i perspektiv, mann!

Totalt vettlaus forbikjøring, for deretter å sveive ned vinduet og kjefte på syklistene hen nettopp utsatte for livsfare på den ene siden.
    Noen slag i bilen og nøklene til skogs på den andre.

Det er et hav av forskjell i alvorlighetsgrad her.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Joda Zomby, men.......... ! POLITIET !!!!

Det blir i allefall ikke bedre av å ty til håndgemeng uansett hvor ille bilisten har oppført seg.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det er en gammel skrøpelig person i bilen som får angstframkalt infarkt eller slikt og som ikke kommer seg til sykehus fordi bilnøkkelen er kastet ser jeg raskt for meg tiltale for å ha forvoldt en annes død. Lite hyggelig!
    nei, nei, nei. Ikke snakk om at en gang den mest tungnemme politijurist ville funnet på det.

Dessuten: skal man oppføre seg så vettløst og hensynsløst som bilisten her (fortsatt ihht egen forklaring) bør man sørge for å ha helse til å møte høyst påregnelig motbør.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Joda Zomby, men.......... ! POLITIET !!!!

Det blir i allefall ikke bedre av å ty til håndgemeng uansett hvor ille bilisten har oppført seg.
    Jeg vet ikke det. En rekke positive spinn-Offs blir det da. I fleng nevnes: utløp for sinne og redsel mot den som uberettiget har forårsaket den. Bilisten kan bli redd for å bevege seg utendørs og slutter å være en fare for andre trafikanter.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Politiet har vel nok - synes han fikk som fortjent der og da, og vet ikke om han tjente så mye på å gå ut i avisen med det :). En skal ikke skubbe seg på en stor gruppe likesinnede, det være seg syklister, joggere, gående, demonstranter. Det er noe som skjer med folk i en slik gruppe, og han kan vær glad det ikke skjedde verre ting.

D

DL

Gjest
    På fredag kom jeg kjørende på forkjørsvei i fartsgrensen (60 km/t), selvfølgelig med en støtfanger billist bak og motgående trafikk. Så kommer en gjeng med sykkelister, som sykler rett ut i veien foran meg, men holder sia i veibanen.
    Hva skal man da gjøre, bråbremse og kollidere med billisten bak, svinge ut i motsatt kjørefelt og fronkollidere med motgående billister, eller kjøre forbi dem i samme kjørefelt og da sneie sykler?

Jeg tok siste variant, med sinte sykkelister som resultat.
    Dette er voksne mennesker som utmerket godt burde kjenne regler i trafikken.

Det er greit at dem har rett til å bruke veien, men de har plikt til å følge de samme reglene som billister.

Om jeg hadde hatt mulighet til å bremse, så er det fremdeles ikke riktig på en forkjørsvei.

DL

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Da jeg syklet på fredagen ble jeg ble forsøkt presset av veien av en maxitaxi med reklame for en trafikkskole på hele siden av bilen. I et T kryss hvor vi begge skal til 90 grader til høyre kjører han forbi meg mens han begynner på svingen så jeg må inn mot grøften for å ikke bli bedre kjent med bilens bakhjul og bakende. Veien vi kjørte ut på var forøvrig en 30 sone og der har jeg ikke noe problem med å holde fartsgrensa.
    10 minutter senere møter jeg samme bil igjen, da kjører vi i motsatt retning og sjåføren prater i mobilen uten handsfree.

Jeg har ikke tenkt å la episoden gå upåaktet hen så jeg vurderer om jeg enten skal kontakte kjøreskolen som annonserer på hele siden av drosjen eller om jeg skal skrive et leserinnlegg i lokalavisa

D

DL

Gjest
    Da jeg syklet på fredagen ble jeg ble forsøkt presset av veien av en maxitaxi med reklame for en trafikkskole på hele siden av bilen. I et T kryss hvor vi begge skal til 90 grader til høyre kjører han forbi meg mens han begynner på svingen så jeg må inn mot grøften for å ikke bli bedre kjent med bilens bakhjul og bakende. Veien vi kjørte ut på var forøvrig en 30 sone og der har jeg ikke noe problem med å holde fartsgrensa.
    10 minutter senere møter jeg samme bil igjen, da kjører vi i motsatt retning og sjåføren prater i mobilen uten handsfree.

Jeg har ikke tenkt å la episoden gå upåaktet hen så jeg vurderer om jeg enten skal kontakte kjøreskolen som annonserer på hele siden av drosjen eller om jeg skal skrive et leserinnlegg i lokalavisa
    Se der ja, det er ikke overraskende.
    Som sagt før, skjønner ikke at dere tør jeg.

DL

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

hehe. Leserbrev med navngitt kjøreskole!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg elsker tanken på å ta det via kjøreskolen.

Kanskje henvende deg til kjøreskolen gjennom et leserinnlegg? Med en anbefaling om å reforhandle betalingen for reklameplassen fra penger til kjøretimer?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Åpent brev, som det heter

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

hehe. Leserbrev med navngitt kjøreskole!
    Jeg sendte et leserbrev med navngitt kjøreskole i dag like etter at jeg postet her i tråden:

"Dårlig reklame for drosjer og trafikkskole

Som syklist i Kristiansund så opplever jeg stort sett det at bilister er hensynsfulle men nå på fredagen opplevde jeg det stikk motsatte.

I krysset Tareveien - Havgapet blir jeg forbikjørt i det jeg skal svinge i retning byen av en stor maxitaxi med reklame for Aktiv trafikkskole på siden som skal samme vei som meg. En stor bil bruker hele veibanen i svingen så for å ikke få et ublidt møte med siden på bilen må jeg bremse og svinge inn mot veikanten. Det går bra men det er unødig og utsetter meg for unødig fare.

Med alle fartsdumplene som har kommet opp i Havgapet - Hagbart Brinchmannsvei så sparte ikke sjåføren noe tid på forbikjøringen.

10 minutter senere møter jeg samme sjåfør som da kjører ut fra Dr Werrings gate og ut i Langveien mens han prater i mobil uten handsfree.

Den slags oppførsel og holdning i trafikken kan neppe være god reklame for drosjeselskap eller trafikkskolen som har kjøpt reklameplass på bilen.

Jeg vil oppfordre alle trafikanter til å ta hensyn til hverandre

Vidar Kristiansen
    Myk trafikant"

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    På fredag kom jeg kjørende på forkjørsvei i fartsgrensen (60 km/t), selvfølgelig med en støtfanger billist bak og motgående trafikk. Så kommer en gjeng med sykkelister, som sykler rett ut i veien foran meg, men holder sia i veibanen.
    Hva skal man da gjøre, bråbremse og kollidere med billisten bak, svinge ut i motsatt kjørefelt og fronkollidere med motgående billister, eller kjøre forbi dem i samme kjørefelt og da sneie sykler?

Det er greit at dem har rett til å bruke veien, men de har plikt til å følge de samme reglene som billister.

Om jeg hadde hatt mulighet til å bremse, så er det fremdeles ikke riktig på en forkjørsvei.

DL
    Og du valgte å kjøre på med fare for å kjøre ned noen syklister i stedet for å bremse og risikere å bli påkjørt ?

Dustete kjørt av syklisten, forsvarer ikke de da man skal overholde vikeplikten, men setter spørsmål ved dine valg i situasjonen. Med en annen bil kloss i rompa lå du og kanskje litt over 60 ? Kanskje de som kom i front av feltet vurderte at det var tid nok og "glemte" at de var en lang rekke ? Ser at de gjorde en feilvurdering men det gir ikke deg rett til å kjøre på !

Forstår nå hvorfor du sier - at dere tør.. Ja vi tør og vil forsette å tørre og nå vil Trondheim kommune ha dobbelt så mange som tør, og Oslo vil nok ikke være dårligere. Det er slik man får penger til veier i dag http://miljopakken.no/nyheter/vil-doble-antall-syklister :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det er veldig fint med de nye sykkeltraseene i Trondheim. Får bare håpe flere bruker dem etterhvert.

D

DL

Gjest

DL
    Og du valgte å kjøre på med fare for å kjøre ned noen syklister i stedet for å bremse og risikere å bli påkjørt ?

Dustete kjørt av syklisten, forsvarer ikke de da man skal overholde vikeplikten, men setter spørsmål ved dine valg i situasjonen. Med en annen bil kloss i rompa lå du og kanskje litt over 60 ? Kanskje de som kom i front av feltet vurderte at det var tid nok og "glemte" at de var en lang rekke ? Ser at de gjorde en feilvurdering men det gir ikke deg rett til å kjøre på !

Forstår nå hvorfor du sier - at dere tør.. Ja vi tør og vil forsette å tørre og nå vil Trondheim kommune ha dobbelt så mange som tør, og Oslo vil nok ikke være dårligere. Det er slik man får penger til veier i dag Vil doble antall syklister | Miljøpakken :)
    Det var plass på sia, men du må forstå at det ikke er bare å forlange at folk legger seg ut i motgående kjørefelt når det er tett trafikk. Og nei, jeg bråbremser ikke når det ligger biler tett bak.

Jeg risikerer ikke bil og helsa mi fordi godt voksne sykkelister skal få oppføre seg som dem vil.
    Da er det bedre at sykkelistene ofrer sin helse, det er tross allt dem som forårsaker en farlig situasjon.

Hadde en unge kommet springende ut i veien så stiller det seg anderledes, dog har ikke dem for vane å leke nær sterkt trafikkerte veier i rushtrafikk.

Finner det også litt snodig at de eneste jeg ser som har dette voldsomme behovet for å sykle på veien, er godt voksne med proff utstyr. Det er da mange som bruker sykkelstier også. Får dem for lite trim hvis dem ikke kan bruke veien og proffsykkelist utstyr?

DL

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    ..så for å ikke få et ublidt møte med siden på bilen må jeg bremse og svinge inn mot veikanten. Det går bra men det er unødig...
    Så var det det da.... Hvordan var det du ville bilene skulle oppføre seg? bremse og legge seg inn slik at de ikke var til din sjenanse?
    Syns det er rart at syklistene alltid syns det er greit at bilister skal hindres, men hindres de SELV, se da får pipen en annen lyd... Og om man våger seg og påpeke at de sykler i 30km/t over et gangfelt eller annet brudd på veitrafikkloven, da er det ikke måte på hvor selvopptatt bilistbølle man er....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ..så for å ikke få et ublidt møte med siden på bilen må jeg bremse og svinge inn mot veikanten. Det går bra men det er unødig...
    Så var det det da.... Hvordan var det du ville bilene skulle oppføre seg? bremse og legge seg inn slik at de ikke var til din sjenanse?
    Syns det er rart at syklistene alltid syns det er greit at bilister skal hindres, men hindres de SELV, se da får pipen en annen lyd... Og om man våger seg og påpeke at de sykler i 30km/t over et gangfelt eller annet brudd på veitrafikkloven, da er det ikke måte på hvor selvopptatt bilistbølle man er....
    Hvis jeg ikke hadde bremset hadde jeg kollidert med bilen eller kjørt av veien, uansett ville det ikke vært noen behagelig opplevelse. Hvis noen har et stort ønske om å skade meg setter jeg pris på om de stopper meg langs veien og spør om jeg vil sloss fremfor å angripe meg med en kjøretøy som er mye tyngre enn mitt eget for da har jeg i det minste en fair sjanse til å forsvare meg selv

Jeg ble kontaktet av drosjesjåføren i dag, han ba om unnskyldning og sa at han hadde feilvurdert min hastighet så saken er død for min del.

Forøvrig bryter jeg aldri trafikkregler på sykkel, jeg velger å gå foran som et godt eksempel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvis jeg ikke hadde bremset hadde jeg kollidert med bilen eller kjørt av veien, uansett ville det ikke vært noen behagelig opplevelse. Hvis noen har et stort ønske om å skade meg setter jeg pris på om de stopper meg langs veien og spør om jeg vil sloss fremfor å angripe meg med en kjøretøy som er mye tyngre enn mitt eget for da har jeg i det minste en fair sjanse til å forsvare meg selv

Jeg ble kontaktet av drosjesjåføren i dag, han ba om unnskyldning og sa at han hadde feilvurdert min hastighet så saken er død for min del.

Forøvrig bryter jeg aldri trafikkregler på sykkel, jeg velger å gå foran som et godt eksempel.
    @atledreier: Da har jeg sjekket, og verifisert at det faktisk er Anonym du siterer/spør/kritiserer her. Og man må jo spørre: Er det lov å kjøre forbi i et kryss? Synes du det er greit å kjøre forbi i et kryss? Eller kunne det være en bitteliten tanke smartere å kjøre forbi etter krysset?

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Poenget mitt var ikke denne spesifikke saken, men heller holdningen en del syklister har om at det er DE som har ulempe av å måtte bremse og at dette ikke skal forekomme. Gode eksempler er fartsgrenser, som tydeligvis ikke gjelder for en del syklister. Også regler om fotgjengerfelt, disse er visst også laget for å sykle i 40km/t, for ellers måtte man bremset og tilpasset seg det øvrige trafikkbildet, og DET kan man ikke ha noe av.

jeg sykler på jobb. Jeg har ikke kondomdress, og jeg har sykkel som tåler å sykle på sykkelsti/gangvei. Jeg bremser ned i kryss, og hvis det er fotgjengere i veien. Om det er biler i nærheten så går jeg av sykkelen og spaserer over fotgjengerfeltet. Trafikklys gjelder for meg også, selv om jeg er på gang/sykkelsti, det samme gjør fartsgrenser, selv om det er nedoverbakke. Jeg tilpasser meg forhold og regler, og syns jeg burde kunne forvente det samme av andre syklister, selv om de har dyr sykkel og kondomdress.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.366
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en av de med dyr sykkel og tettsittende sykkeltøy (og barberte bein). Jeg forventer det samme som atledreier.

I forgårs arrangerte vi sykkelritt. I et kryss (langt ute på landet) hadde vi de vanlige trafikkstyrende tiltakene med varselskilt og vakt med flagg og vest. Bilistene fulgte anvisningene med et smil, men da kom det pinadø en dame på damesykkel trillende forbi både de ventende bilene og vakten, med et tydelig ønske om å sykle rett inn i feltet som var i ferd med å krysse kjørebanen hennes. HOI! DU MÅ STOPPE! Da stoppet hun. Tror hun sa noe om forkjørsrett. Noen trafikanter, altså.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hadde det ikke vært for at mange menn har en sterk trang til å gå i tights hadde det ikke vært så mange syklister.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Poenget mitt var ikke denne spesifikke saken, men heller holdningen en del syklister har om at det er DE som har ulempe av å måtte bremse og at dette ikke skal forekomme. Gode eksempler er fartsgrenser, som tydeligvis ikke gjelder for en del syklister. Også regler om fotgjengerfelt, disse er visst også laget for å sykle i 40km/t, for ellers måtte man bremset og tilpasset seg det øvrige trafikkbildet, og DET kan man ikke ha noe av.

jeg sykler på jobb. Jeg har ikke kondomdress, og jeg har sykkel som tåler å sykle på sykkelsti/gangvei. Jeg bremser ned i kryss, og hvis det er fotgjengere i veien. Om det er biler i nærheten så går jeg av sykkelen og spaserer over fotgjengerfeltet. Trafikklys gjelder for meg også, selv om jeg er på gang/sykkelsti, det samme gjør fartsgrenser, selv om det er nedoverbakke. Jeg tilpasser meg forhold og regler, og syns jeg burde kunne forvente det samme av andre syklister, selv om de har dyr sykkel og kondomdress.
    Denne forestillingen om "syklister i kondomdress på dyr sykkel" som en nogenlunde ensartet gruppe i trafikken minner litt om "negre har rytmesans"-betraktninger*. For min egen del stopper jeg ALDRI for syklister i gangfeltet når jeg kjører bil, jeg forsøker å ikke være i veien når jeg sykler og å slippe biler frem, jeg sykler alltid på forkjørsretten min for selv om mange bilister er hensynsløse så er de for feige til å kjøre over meg og går for panikkbremsing i stedet når de skjønner at totte hverken kapitulerer eller tar fanger i trafikken. Jeg sykler på rødt når det er klart, ignorerer fartsgrenser, synes sykkelfelt og -veier kun er til sjenanse ogsåbortetter. Dette sier jo en del om meg, men lite om andre.

*men det har de jo...

D

DL

Gjest
    Folk må gjerne sykle for min del, gjerne kjøre temporitt på veier også, jeg syns bare det er synd at det må foregå på tidspunkt hvor man er mest til hinder for andre.
    Vi forventer alle at anleggsmaskiner kjører til siden og slipper frem de bak, og det samme gjelder også andre saktegående kjøretøyer.
    Dette står det også i regelverket at man er pliktig til å gjøre.

Hvis man er opptatt av trim og det å sykle til og fra jobben, så gjør nå for all del det, men utstyr da redskapen med hybrid dekk og bruk sykkelfelt.
    At man som sykkelist får litt hinder ved å sykle i rushtrafikken, så blir det trim likevel, langt tryggere for alle blir det også.

Man kan tenke tanken, at kansje er hensynet til hundrevis av bilister som skal til/fra jobb, viktigere enn at en sykkelist skal slippe å bremse.

Alle myke trafikanter, bør også tenke litt over at det faktisk er menneskelig å feile, alle gjør feil, også i trafikken.
    Hevder man derfor sin rett i trafikken som myk trafikant, så må man etter min mening mangle noe seriøst av koblinger i topplokket, eller at man ikke bryr seg om sin egen eller andres helse.
    Når det å kjøre ut på motorvei i feil kjøreretning er så stort problem, at vi nå har fått egne skilt for å motvirke dette, tenk da på hva slags risiko disse utgjør andre steder i trafikken.

DL

D

DL

Gjest

Denne forestillingen om "syklister i kondomdress på dyr sykkel" som en nogenlunde ensartet gruppe i trafikken minner litt om "negre har rytmesans"-betraktninger*. For min egen del stopper jeg ALDRI for syklister i gangfeltet når jeg kjører bil, jeg forsøker å ikke være i veien når jeg sykler og å slippe biler frem, jeg sykler alltid på forkjørsretten min for selv om mange bilister er hensynsløse så er de for feige til å kjøre over meg og går for panikkbremsing i stedet når de skjønner at totte hverken kapitulerer eller tar fanger i trafikken. Jeg sykler på rødt når det er klart, ignorerer fartsgrenser, synes sykkelfelt og -veier kun er til sjenanse ogsåbortetter. Dette sier jo en del om meg, men lite om andre.

*men det har de jo...
    Alle i kondomdress og fancy sykler er ikke en gruppe som ikke kan oppføre seg i trafikken, men alle jeg ser på veien i rushtrafikken, bruker kondomdress og har fancy sykler.
    Det er en forskjell :)

DL

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Denne forestillingen om "syklister i kondomdress på dyr sykkel" som en nogenlunde ensartet gruppe i trafikken minner litt om "negre har rytmesans"-betraktninger*.
    Mener du å si at det bare er en myte at negre har rytmesans!!!!!:eek:

For min egen del stopper jeg ALDRI for syklister i gangfeltet når jeg kjører bil, jeg forsøker å ikke være i veien når jeg sykler og å slippe biler frem, jeg sykler alltid på forkjørsretten min for selv om mange bilister er hensynsløse så er de for feige til å kjøre over meg og går for panikkbremsing i stedet når de skjønner at totte hverken kapitulerer eller tar fanger i trafikken. Jeg sykler på rødt når det er klart, ignorerer fartsgrenser, synes sykkelfelt og -veier kun er til sjenanse ogsåbortetter. Dette sier jo en del om meg, men lite om andre.
    Denne her bilisten var ikke feig!! Det er litt sjansespill å satse på at de er feige!! og igjen: at de tør??!!
    Syklist livstruende skadet i påkjørsel - VG Nett

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Totte, har du tenkt på hvilke skader du kan påføre et menneske som i et millisekunds uoppmerksomhet kjører over deg? Du har tydeligvis ingen selvoppholdelsesdrift overhodet, men du kan ødelegge livet til et eller flere andre med idiotsyklingen din.

D

DL

Gjest
    Han stopper ikke for sykkelister i gangfelt som billist heller, så da spørs det bare hvor lang tid det går, før han blir tiltalt for drap.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn