Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

DL

Gjest
    Dette er ikke et gyldig argument. Dessuten må man følge trafikkreglene selv om noen andre bryter dem. Når jeg er ute på sykkeltur følger jeg alltid trafikkreglene. De eneste jeg ser bryte dem er bilister. Jeg får ikke for meg at jeg kan sykle akkurat som jeg vil bare fordi noen kjøtthuer ikke burde hatt lappen.

Grunnen til at man legger seg først i lyskryss er at bilister skal se en. Dette er helt standard i mer sykkelvennlige land, og en del lyskryss i Oslo har fått stoppområde for syklister helt først. Slapp av, du blir ikke forsinket i Oslo sentrum uansett. Hvis man tror noe annet foreslår jeg at man tar med seg en stoppeklokke og sjekker.
    Så er du fornuftig da (kansje), det betyr ikke at det gjelder for alle.
    Det betyr ikke at det gjelder flertallet engang.

Det er ganske vanlig at en trailer hjelper de bak å komme forbi, eller en anleggsmaskin som kjører av veien for å slippe folk forbi. Hvor mange sykkelister har du møtt som gjør det?

DL

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Som syklist, mc bruker og bilist så har jeg aldri opplevd maken til rester av grus, sand, småstein etc. langt ut på året som iår. Dette er i Haugesundsområdet spesielt.
    Har de ikke budsjetter igjen til å sope gatene?
    Kanskje det kunne være en idè å bruke opp strøbudsjettet på forhånd istedet? Om man bruker opp strø-/saltebudsjettet på soping blir det imo mye bedre.

D

DL

Gjest
    Har en hybrid sykkel selv, dog ikke mye brukt :)
    Den fungerer da utmerket på grusveier også den.

DL

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

DL
    Ja, hybrid virker på grusvei, men en strødd gangvei er ikke grusvei. Her finner du knust stein skarpe som kniver som setter seg i dekket og gir deg punktering før du aner - men slapp av jeg er ikke på vegen enda, venter til de har sopt det meste. Og, ja, jeg stopper og slipper forbi hvis det blir kø bak meg men det er sjelden. Det må i fall være en sydeuropeisk trailer som tar hensyn og ikke vil blåse meg av veien. De norske går ikke av veien for å prøve. Men bevares de fleste bilister er grei og hensynsfulle. De farligste er faktisk pensjonistene - har blitt sneiet av noen slike og jeg tror rett og slett at de ikke så meg....

D

DL

Gjest

DL
    Ja, hybrid virker på grusvei, men en strødd gangvei er ikke grusvei. Her finner du knust stein skarpe som kniver som setter seg i dekket og gir deg punktering før du aner - men slapp av jeg er ikke på vegen enda, venter til de har sopt det meste. Og, ja, jeg stopper og slipper forbi hvis det blir kø bak meg men det er sjelden. Det må i fall være en sydeuropeisk trailer som tar hensyn og ikke vil blåse meg av veien. De norske går ikke av veien for å prøve. Men bevares de fleste bilister er grei og hensynsfulle. De farligste er faktisk pensjonistene - har blitt sneiet av noen slike og jeg tror rett og slett at de ikke så meg....
    Hehe

Det siste i media nå er en instramming av regelverket for bruk av mobil.
    Det er vist enda ett stort problem at folk tukler med mobilen når dem kjører bil.

Selv hadde jeg aldri turt å syklet på en vei med mye biler, hvirker som en allt for stor risikosport for min del.

DL

D

DL

Gjest
    Tenk på hu jenta som ble påkjørt og slept under bilen i flere kilometer, uten at bilisten merka noe.

Det mennesket skulle fått lappen inndratt for mange år.

Eksemplene er dersverre mange, hvor mange ser fotgjengere som bare tråkker rett over veien uten å se om bilene stopper først. Jada, bilene skal stoppe etter regelverket, men hva blir konsekvensen om den bilisten er en som skriver sms og dermed ikke stopper?

R

rico

Gjest
    Sent høsten i fjor var jeg ute og jogget på en vei med ikke altfor mye trafikk, kommet litt snø så det var en liten brøytekant. Kom en bil imot som jeg etterhvert forstod ikke hadde til hensikt å kjøre ut for å passere meg, hoppet opp på snøkanten og registrerte da den passerte at det satt en fyr der med kupè lyset på og tastet på mob. tlf. sin, han svingte ikke ut en cm. og hadde moset meg hvis jeg hadde fortsatt å jogge, klarte ikke å ta nr. på nepa men jeg husker biltype og farge..
    Jeg forstår virkelig ikke at de tørr, man kan bli drapsmann/kvinne før man vet ordet av det og da blir ikke viktigheten av å svare på den SMS`en særlig stor lenger...

Edit; jeg har forresten også sett syklister som taster på mob mens de sykler...

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vel, nå sykler jeg på vei er med ikke for mye trafikk, men vil helle bli påkjørt en dø av fedme. Nå virker det og som en del mener at om syklister blir påkjørt så er det syklisten problem og ikke bilisten som sitter å taster - blir å snu problemet litt på hodet. Spør du meg bør man forby all bruk av mobil i bil - og faktisk håndheve det ! Handsfri påbudet er jo bare tull i dag hvor aller har smart telefon.

D

DL

Gjest
    Vel, nå sykler jeg på vei er med ikke for mye trafikk, men vil helle bli påkjørt en dø av fedme. Nå virker det og som en del mener at om syklister blir påkjørt så er det syklisten problem og ikke bilisten som sitter å taster - blir å snu problemet litt på hodet. Spør du meg bør man forby all bruk av mobil i bil - og faktisk håndheve det ! Handsfri påbudet er jo bare tull i dag hvor aller har smart telefon.
    Helt enig med deg, dog mener jeg at ingen av gruppene kan ungå å kaste stein i glasshus.
    Det finns idioter i alle grupper av mennesker som bruker veiene våre, og det finns fornuftige mennesker i alle gruppene.

Skal også si meg enig med Sluket, de flinkeste myke traffikantene vi har er ungene.

DL

V

vredensgnag

Gjest
    Syklister har da full rett til å være på veiene, så lenge de oppfører seg som om de sitter på et kjøretøy er det helt i orden å ha dem overalt, syns jeg.
    Men om man automatisk går ut ifra at fordi man er myk trafikant så er alle harde trafikanter pålagt ekstra vaktsomhet, mens syklisten har spesielle, variable rettigheter, og total forkjørsrett, da kan det være det går skeis innimellom.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Spør du meg bør man forby all bruk av mobil i bil - og faktisk håndheve det ! Handsfri påbudet er jo bare tull i dag hvor aller har smart telefon.

Nå har ikke jeg "smart telefon" så hvis du kunne fortelle hva som gjør bruk av den så eksremt farlig ville det være greit.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.645
    Spør du meg bør man forby all bruk av mobil i bil - og faktisk håndheve det ! Handsfri påbudet er jo bare tull i dag hvor aller har smart telefon.

Nå har ikke jeg "smart telefon" så hvis du kunne fortelle hva som gjør bruk av den så eksremt farlig ville det være greit.
    Det er ikke telefonfunksjonen som er farlig på den. Det er alt det andre gøyale, Youtube, Facebook, VG.....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0

Det er ikke telefonfunksjonen som er farlig på den. Det er alt det andre gøyale, Youtube, Facebook, VG.....

Åja! Men det er jo galskap!!!! :(

Jeg har "innebygget" telefon i bilen og bruker den kun til å snakke i. Fungerer så genialt at jeg bare sier "Ring Pinky" så gjør telefonen resten og Pinkys telefon ringer, ellerl ville ha gjort det om jeg hadde hatt nummeret hans.

Når jeg starter bilen blir min mobil "kidnappet" og tastaturet blir disabled. Da kan den kun opereres vi knapper på rattet eller på NAVI skjermen. SMS/MMS er ikke mulig. Veldig greit system synes jeg. Å taste SMS eller sjekke FB mens man kjører er slik jeg ser det mye mer alvorlig enn å kjøre uten bilbelte. Kjører du uten bilbelte er det kun din egen helse du setter på spill. Taster man på telefonen er det andres helse og liv man risikerer og det er straks mye mer umoralsk!

R

rico

Gjest
    Det er ikke stort bedre å trykke på NAVI skjermen for å styre musikken, lete opp adresser etc. Trykking på all slags greier i bilen burde vært straffet på lik linje med promille kjøring, er det ikke 1 mnd. lønn eller noe slikt? Men folk kjeder seg sannsynligvis så mye at de må finne på noe, de bak ser jo film..

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Lete opp adresser gjør man før man begynner å kjøre. NAV systemet må jo vite hvor man skal!!

Musikken styres med knapper på rattet.

Skal vi slavisk følge det du legger opp til her kan man jo knapt stille temperaturen og vifta uten å stoppe!!?

D

DL

Gjest
    Hva med alle dem som er trøtte og kjører bil, det og ikke ha sovet på ett døgn eks.
    Da sies det at man er like oppmerksom som om man skulle hatt en i promille.

Aktive sykkelister på hovedveier lever ett farlig liv.

DL

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.568
    Jeg tror jammen jeg melder meg ut av denne tråden, jeg.
    Det er bare negative vibrasjoner her, så vidt jeg kan se.

Kjør forsiktig alle sammen! :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det finnes sikkert syklister som følger trafikkreglene. Jeg har bare til gode å se dem.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Vanvittig frustrerende å diskutere med folk som kun beveger seg i trafikken i halvannet tonns blikkbokser.
    "Frustrasjonen" går vel begge veier, vil jeg tro? :)
    Hva er det som får disse bilistene til å tro at syklister aldri er bilsjåfører?
    Blir de fargeblinde straks de får på sykkelbrillene, siden de ikke ser forskjell på grønt og rødt lenger? Og glemmer alt de har lært på teorikurset?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det finnes sikkert syklister som følger trafikkreglene. Jeg har bare til gode å se dem.
    Optiker neste forstår jeg, og husk at de aller fleste syklister også er bilister. Det som vel er problemet er at de snor seg frem, spesielt i byer. Går som regel mye raskere å sykle enn å kjøre gjennom Oslo i rushen. Det faller tydelig noen tungt for brystet. Hadde vært lagt til rette for sykling hadde vi sluppet å krangle så mye - bare se på Danmark der de har egne sykkelfiler og flere sykler en biler i en del større byer.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Som betyr at du mener man skal stoppe hver gang man ønsker å stille temperatur/vifte??
    Nei jeg mener at det helt sikkert er slik som du sier. Alle stiller alt før de kjører, absolutt alle.

Nei det er det sikkert ikke. Slett ikke alle som følger fartsgrensene heller,..alltid!

Nå har jeg en touchskjerm på navigasjonen og den er "kul i Hæll..te" å stille med bilen i gang. Selv om det er passasjeren som gjør det! Kan selvsagt ha noe med humpete veistandard å gjøre også..................:confused:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg gjør så godt jeg kan for å følge trafikkreglene. Jeg gjør så godt jeg kan for å bli sett i trafikken. Jeg gjør så godt jeg kan for at ingen skal huske meg neste gang de trenger eksempler på idioter på sykkel.

Kanskje jeg lykkes enda bedre enn jeg hadde trodd?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg gjør så godt jeg kan for å følge trafikkreglene. Jeg gjør så godt jeg kan for å bli sett i trafikken. Jeg gjør så godt jeg kan for at ingen skal huske meg neste gang de trenger eksempler på idioter på sykkel.

Kanskje jeg lykkes enda bedre enn jeg hadde trodd?
    Fint! Fortsett med det. Jeg for min del tør ikke sykle lenger, på grunn av alle gærne bilistene.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Her er det så mange tullinger som ikke en gang klarer å holde tunga i rett munn at det er liten vits i å prøve. At syklister ikke har noe på veien å gjøre fordi de ikke følger reglene er en underlig betraktning, som hvis man aksepterer logikken dessuten innebærer at bilister heller ikke har noe på veien å gjøre, gitt hvordan de oppfører seg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    det er farligere med syklister på fortauet enn i veien mener nå jeg. En 40 åring med Birken i blikket på vei til jobb er ikke å spøke med for fotgjengere, barn og hunder. Uansett hva man mener om syklister i veien bør man være svært forsiktig hvis man må kjøre forbi. Ser en del vettløse idioter i bil som rauser forbi. ellers er det vel idioter på sykkel såvel som bil

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Forgjengere er heller ikke bedre. Jo dårligere de er til beins desto sikrere kan man være på at de enten går på rødt eller krysser vegen der det ikke er fotgjengerfelt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Enig med Finger'n her. Det aller farligste er syklister opp og ned av fortauene, i veibanene eller i fotgjengerfeltene, alt etter hva som passer dem selv i øyeblikket. Mye er vunnet ved en tydelig avklart rolle for syklistene, tror jeg. Men det holder ikke bare med regler, de må også håndheves, for syklister som for bilister. Se for eksempel saken jeg linket til tidligere i tråden, jeg er glad hver gang politiet finner penger til å ta tak i syklister som bryter trafikkreglene.

En artig ting at nb og jeg begge bruker Kongsveien til og fra jobb, forresten. Jeg er litt uenig med nb om deler av veistrekningen. Et godt stykke av veien er rett og slett feilkonstruert i mine øyne. Sykkelfelt nedover, der syklister flest holder samme fart som bililstene. Her skulle det da gå an å dele? Ikke sykkelfelt oppover hvor de fleste har en fart på 10-20 km/t. Det er vel her vi trenger sykkelfelt? Fortauet er forresten såpass trafikert av fotgjengere at man må forbi et lite antall hver gang. Det er dessuten såpass smalt at det er på kanten (billedlig og bokstavelig) å sykle forbi på fortauet. Da er vi tilbake til det jeg kaller 'verst av alt', opp og ned av fortauet. En annen ting som slår meg er hvor mange av disse bilistene kommer fra, der de ligger og trykker bak meg opp bakken. Jeg våger påstanden at brorparten har sneket seg forbi den rushtidsstengte bommen i Oslogate, ved å vente foran bommen til trikken kommer. ;)

Jeg kom forresten på en ting til angående veien til og fra jobb. Mellom Holtet og Bråten går sykkelfeltet faktisk opp og ned av fortauet. Det vil si, det går rett fram, men delvis i veibanens høyde og delvis i fortauets høyde. De delene som er i fortaushøyde er livsfarlige. En ting er at man ikke kan stole på fotgjengere, de er klart den mest uforutsigbare gruppen av trafikanter, og ingen av dem ser den malte linjen som skal skille mellom gående og syklende. Dessuten er det barn, tunghørte eldre og hunder blant dem. Fortere enn gangfart her er rett og slett å be om kollisjoner. En annen ting er at en kollisjon lett ender med en eller flere personer som faller ut i veibanen. Dette er det ingen bilister som kan forvente eller forberede seg på. Dermed er det duket for skikkelig trøbbel. Jeg bruker sykkelfeltet der det går i høyde med kjørefeltene, og kjørebanen der sykkelfeltet. Jeg håper at dette er forståelig for de bilistene som leser her, selv om det sikkert ser frekt ut fra bilen når man ikke har hele historien. Jeg ser meg for når jeg legger meg ut, så det er sagt.

Og hva med å male retningspiler i sykkelfeltene? Det er ikke sjelden man møter syklister mot kjøreretningen. Hva er greia med det, liksom?

Hvorfor er det forresten så mange som kjører forbi meg mellom Sæter og Ljan. Jeg ligger jevnt i 40 i 40-sonen, og bilistene kjører forbi. Så passerer de fartsdumpene med den klassiske 'brems ned til 20, gass opp til 40, brems ned til 20, gass opp til 40.....

Sist redigert av en moderator:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg gremmer meg voldsomt over bilister som stopper for meg (på sykkel) når jeg har vikeplikt, og som stopper for syklister som sykler over fotgjengerfelt. Hvorfor skal man la utmerkede og enkle kjøreregler vike for misforstått hensynsfullhet som bare hindrer flyt. Jævla tullinger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Godt poeng. Man oppdrar hverandre i trafikken, ikke alltid til det bedre.

Jeg ble ganske forvirret i mitt første møte med en småby nordpå. Jeg hadde tenkt meg i kompassretning over en rundkjøring (til fots) en tidlig søndags morgen. Det var ingen fotgjengerfelt, men god sikt et langt stykke i alle retninger, en enslig bil på veien. Jeg stoppet i veikanten for å vente til han hadde passert. Fyren stoppet og slapp meg over. Første tanken var 'makan til vennlighet, så hyggelig'. Den andre tanken var 'hvis jeg lærer noe av dette, så havner under første bil når jeg kommer tilbake til Oslo'.

Sist redigert av en moderator:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    "Jævla sykkelhælveter" og "Satans bilistjævler" er ikke det samme uavhengig av hvor du ferdes i landet. En sak er i bytrafikk, der går det nå en gang rimelig sakte og det ER mulig for begge parter å ta hensyn til hverandre, HVIS MAN ØNSKER!!!

Noe annet er å runde en sving på landeveien med 90 grense og så finne at syklist/rulleskiutøver nummer fire/fem i bredden okkuperer deler av motgående felt. DA blir dette ganske så interessant!

Eller en vintersyklist, om vinteren er det bare syklister og ingen rulleskiløpere, som finner ut at han skal krysse veien 15 cm foran bilen din uten å gi tegn! Han ser seg ikke bak så han vet ikke at du kommer der for han hører deg jo ikke takket være mp3 spiller og ørepropper! Tidligere forutsatte jeg at sylister som kjørte i samme retning som meg ville holde seg i den høyre vegbanen mens jeg kjørte forbi i den venstre, ja for å gi mannen ( det er stort sett menn i panikkalder ! ) plass. Jeg var da pokker ikke forberedt på at han skulle svinge etter meg over i venstre felt,..... kamikazepilot!! Det blir så mye søl og ødelagt bil og bråk med Onkel Blå om man kjører på dem så det kan jo bare ikke gjøre, selv om fristelsen stundomtil kan være der. Men kamera på dasjbordet har jeg for å slippe fengsel den dagen selvmordskandidaten lykkes i sitt forsett!

Etter at jeg begynte å kjøre MC har jeg kjørt meget defensivt, selv MC er "myk" trafikant. Men selv om flertallet av bilister hadde kjørt defensivt, og det gjør flertallet definitivt ikke, så fatter jeg ikke hvordan disse "fantomsylistene" tør sykle som de gjør?? Ja jeg forstår heller ikke hvordan aggresive bilister tør kjøre som de gjør! Moser man en syklist eller fotgjenger ryker man gjerne i kasjotten og dessuten må man leve med det, og det er noe vanskeligere enn det man tror på forhånd.

N

nb

Gjest
    Det er som å være i et alpinanlegg. De blå bakkene er se skumleste, i de røde og sorte kan man anta rasjonell oppførsel fra den man skal passere.

D

DL

Gjest
    Ganske morsomt å høre sykkelister som sier jævla bilister og motsatt som generell regel.
    De aller fleste sykkelister det er snakk om er også bilister, og vi alle er fotgjengere i blandt.
    Det er ikke grupper av folk det er noe galt med, det folk fra alle grupper det er noe galt med.
    En holdning at det er andre man skal ta hensyn til, og ikke kravet om at alle skal ta hensyn til oss, er det som trengs.

DL

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.912
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skulle ikke forundre meg om "værstingene" er de samme enten de sykler, kjører bil eller går...
    Voksne menn i 35-45 åra. God økonomi, siste skrik i sykkelfashion og svart europeisk bygd SUV ;)

Hmm - passer jo meg det? Vel bortsett fra økonomien, fashion og SUV da....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn