Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Hva blir det neste? At negre ikke har stor penis?
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har aldri heller forstått dette med å sykle i veien, frem til jeg selv begynnte med landeveisykling. Grunnen til at man ofte legger seg i veien fremfor å bruke gangfeltet er at det er uhyre lett å få punktering på en sykkel mad gatesliks, og på gangfeltet er det som regel mer småsten og skarpe gjenstander enn i veien.

    Uansett føler jeg begge sider her har rett. Jeg ser mange syklister som virkelig ikke viser trafikal høflighet, noe de definitivt bør gjøre. Er man tregeste kjørende på en vei bør man også være minst mulig til hinder for andre kjørende. Konsekvent ligger vi i vår gruppe på linje, evt to og to om vi trener rulle, på trafikerte veier. Selv om vi på rulle bruker under halve veibanen(det er tross at en fordel å ligge tett grunnet luftmostand) går vi sjeldent over til dette før vi har kommet ut på landeveien hvor det er mindre trafikk. Vi er også flinke til å vinke biler forbi når det er klart, men her er det mange(spesielt eldre dessverre) som ikke "tør" å kjøre forbi. Vi er tross alt vant til å bli forbikjørt og med mindre man kjører i voldsom fart forbi er det greit å ligge nære en syklist når man kjører forbi. Man trenger stort sett ikke over i andre kjørefelt engang.

    Dog er det noen bilførere som "ser rødt" bare man skimter en mann i "kondomdress" selv om vedkommende følger alle tenkelige regler. Heldivis er det få av disse og gjennom en sesong(jeg sykler moderate mengder, og sjeldent over 1000km/år) tror jeg aldri det har vært mer 10 ganger jeg har hørt hornet på en bil(i sinne vel og merke, noen varsler med et par små honk for å signalisere at de kommer forbi). Og de får gangene har jeg enten gjort en feilvurdering selv som har resultert i en uheldig situasjon, eller bare konkludert med at noen er tosker bak rattet som uansett kommer til å tute.

    Det man dog bør være litt obs på som bilist er at en syklist ofte kan komme forbi etter å ha blitt forbikjørt. Jeg ser nok av tilfeller(både når jeg kjører bil og på sykkel) at bilfører tilsynelatende "glemmer" at det finnes kjørende bak ens egen bil. Her bør man som syklist også vise litt varsomhet, da det er lett å skremme noen når man kommer forbi ganske tett på en bil.

    Så ja, jeg mener vi kan dele veiene. Men begge parter kan bli bedre.


    Geir Arne
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    syklister_120497216x9.jpg

    Folk sykler heldigvis ikke sånn som dette.
     
    D

    DL

    Gjest
    Ganilsen
    Fornuftig dette, og det er vel neppe mange som kjører i gruppe frem og tilbake til jobb heller.
    Du påpeker ett tema som mange ikke tenker over, dette at man kan bli tatt igjen og må derfor også bruke speiler.
    Dette glemmer jeg nok selv i byer hvor trafikken går sakte.
    Det er mye å holde øye med, og det som skjer bak bilen, er ikke det man er mest opptatt av.


    DL
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    @Spiralis, atledreier og DL,

    Syklister på vei mot et fotgjengerfelt stopper vanligvis når de ser at bilisten ikke har til hensikt å avstå bra å bruke forkjørsretten, hvis ikke fungerer et bært med hornet for å avverge en farlig situasjon, fulgt av en oppmuntrende langfinger. Det oppstår ikke farlige situasjoner av slikt, om man da ikke tar det allt for langt og kjører over syklister som har kommet seg inn i gangfeltet.

    Når det gjelder bilister som ikke har til hensikt å overholde vikeplikten for syklister er det normalt lett å se om de kun er uoppmerksomme og ikke har sett en, eller om de spekulerer i at totte har vett nok til å slippe frem 1,5 ton stål; det har totte ikke! Når de omsider innser dette går bremsingen deres forbausende greit. Finger brukes her og.

    Nå har totte syklet og kjørt bil i noen 10-år og aldri kjørt på syklister eller blitt påkjørt av syklister, og totte velger å tro at det er fordi totte i all, all hovedsak synes at vikepliktreglene er greie å forholde seg til, og at det er lett å se på totte at han tør.

    Dessuten synes totte ikke det er mange ubehagelige opplevelser på landeveien som syklist. Dette skyldes trolig 3 ting: totte sykler alene, bruker skulder og busslommer etc for å slippe biler frem, og synes ikke bilister trenger å ha så mange desimeterne mellom totte og seg under forbikjøring. Det viktigste med trafikkavvikling er tross allt fremkommelighet og ikke sikkerhet. Var det det kunne vi bare blitt hjemme, og det er i grunnen kanskje en god ide for mange.

    @Spiralis: Når det gjelder det med rytmesansen så er jeg, som antydet etter asterisken, tilbøyelig til å tro at det ikke bare er en myte. Rytmikken i veldig mye afrikansk tradisjonsmusikk er kompleks, og en del av det er ikke så lett tilgjengelig for vestlige ører. Videre tror jeg mye tradisjonsmusikk i Afrika har sterkere folkelig forankring enn f.eks. hos oss. Opplevelsen av at de "har det i blodet" kommer kanskje av dette? Jeg mistenker dog at det i større grad sitter i kulturen, så om man adopterer inn et kull bleke kaukasiere til en egnet plass i Vestafrika skal man ikke se bort fra at de får til ca det samme.

    @BT: Når det gjelder penislengde står det noe om det her: http://xa.yimg.com/kq/groups/1292538/662920758/name/Examination+of+Penis+size+and+r-K+selection.pdf
     
    D

    DL

    Gjest
    @totte
    Det at du har klart å bruke den filosofien i 10 år uten uhell, er nok mere flaks enn dine evner som sykkelist og billist.
    Selv har jeg bremset/stoppet mange ganger for sykkelister som drar rett over gangfelt, uten engang å se i min retning. Endel fotgjengere gjør det samme, uansett hvor glatt det er eller hvor brått dem dukker opp.
    Skal også sies at jeg har bremset/stoppet mange ganger for billister som ikke ser i min retning også, eldre mennesker i rundkjøringer er ett godt eksempel.
    Det å tro at man skal hevde sin rett i trafikken er vel å greit, men det er instilling som det, som koster penger og menneskeliv.

    Hadde de fleste latt "horna" ligge hjemme, så ville vi alle hatt lavere bil forsikring :)

    DL
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    672
    noen varsler med et par små honk for å signalisere at de kommer forbi
    Dette er en genial praksis hvis den utføres rett og i riktig situasjon. Et stort problem, som bilister som ikke sykler selv evner å tenke på, er at når man sykler i 50 km/t+ er det mer eller mindre umulig å høre at det kommer en bil bakfra. Et forsiktig honk på hornet høres dog lett. I siviliserte land i sydeuropa er dette helt vanlig praksis blandt bilister som skal kjøre forbi når syklisten holder god fart. I Norge ser jeg meg ofte over skulderen når det går så raskt at jeg ikke kan høre biler som kommer bakfra, men dette er helt unødvendig i land der man er mer vant til syklister.

    Bilister som gjør dette risikerer ikke å irritere syklisten. Man hører lett forskjell på "vil bare informere om at jeg er her"-tuting og "faens jævla nisser i veien"-tuting
     
    D

    DL

    Gjest
    Bruk av horn for å varsle andre om at du kommer, er vanlig i hele verden, bortsett fra Norge.
    Er man flittig å bruke horn her i landet så får man i beste fall fingern, i værste fall juling.


    DL
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.946
    Antall liker
    26.365
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg setter som syklist svært stor pris på et "nå kjører jeg forbi"-tut.

    Det bildet av Rye var ikke bra: Det ser ut som at bildet er tatt av en bilist som kan tenke seg å kjøre forbi over en bakketopp. Tulling.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.311
    Antall liker
    8.144
    Sted
    Holmestrand
    På fredag kom jeg kjørende på forkjørsvei i fartsgrensen (60 km/t), selvfølgelig med en støtfanger billist bak og motgående trafikk. Så kommer en gjeng med sykkelister, som sykler rett ut i veien foran meg, men holder sia i veibanen.
    Hva skal man da gjøre, bråbremse og kollidere med billisten bak, svinge ut i motsatt kjørefelt og fronkollidere med motgående billister, eller kjøre forbi dem i samme kjørefelt og da sneie sykler?

    Jeg tok siste variant, med sinte sykkelister som resultat.
    Dette er voksne mennesker som utmerket godt burde kjenne regler i trafikken.

    Det er greit at dem har rett til å bruke veien, men de har plikt til å følge de samme reglene som billister.

    Om jeg hadde hatt mulighet til å bremse, så er det fremdeles ikke riktig på en forkjørsvei.


    DL
    siden når ble det feil å bremse på forkjørsvei? Eller på noen som helst vei for den slags skyld?

    Og et lite tips neste gang du skal analysere en vanskelig situasjon: Hvis et av alternativene innebærer å kjøre på en eller flere myke trafikanter så er dette med stor sannsynlighet det dårligste alternativet. Selv om den/de har gjort noe ulovlig.
     
    Sist redigert:
    D

    DL

    Gjest
    På fredag kom jeg kjørende på forkjørsvei i fartsgrensen (60 km/t), selvfølgelig med en støtfanger billist bak og motgående trafikk. Så kommer en gjeng med sykkelister, som sykler rett ut i veien foran meg, men holder sia i veibanen.
    Hva skal man da gjøre, bråbremse og kollidere med billisten bak, svinge ut i motsatt kjørefelt og fronkollidere med motgående billister, eller kjøre forbi dem i samme kjørefelt og da sneie sykler?

    Jeg tok siste variant, med sinte sykkelister som resultat.
    Dette er voksne mennesker som utmerket godt burde kjenne regler i trafikken.

    Det er greit at dem har rett til å bruke veien, men de har plikt til å følge de samme reglene som billister.

    Om jeg hadde hatt mulighet til å bremse, så er det fremdeles ikke riktig på en forkjørsvei.


    DL
    siden når ble det feil å bremse på forkjørsvei? Eller på noen som helst vei for den slags skyld?

    Og et lite tips neste gang du skal analysere en vanskelig situasjon: Hvis et av alternativene innebærer å kjøre på en eller flere myke trafikanter så er dette med stor sannsynlighet det dårligste alternativet. Selv om den/de har gjort noe ulovlig.
    Så jeg skal ofre min egen helse for å spare din, er det så å forstå?
    Er man på en forkjørsvei, så har man forkjørsrett, da skal de med vikeplikt sørge for å ikke være til hinder for deg.

    Har sagt det før og kan presisere det igjen, står valget mellom å skade meg selv eller en sykkelist som ikke følger regler, så taper sykkelisten.


    DL
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.946
    Antall liker
    26.365
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du ville nok få en smekk i retten, DL, men la oss håpe at det ikke kommer dithen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    894
    Absurd å lese DL. Å kjøre over en syklist med bil i 60kmt ender trolig med livsvarig kvestelse eller død. Kontra å få en bil i støtfangeren i 50-60kmt som gir et skruddsår og en straightforward forsikringssak. Forsvarer ikke brudd for trafikkreglene, men få ting i perspektiv da.

    Jeg tenker alltid at jeg gjerne skulle ha invitert med de billistene ut på sykkeltur; det er da man får forståelsen for hvorfor syklistene tar de veivalgene de gjør.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Også DL da, som er overbevist om at totte snart havner i buret...
    tsk tsk
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.595
    Torget vurderinger
    23
    Syklister er noen ##!!!@)&%¤&! Jeg er selv syklist og schizo men vi har relativt sammenfallende syn!
     
    D

    DL

    Gjest
    Absurd å lese DL. Å kjøre over en syklist med bil i 60kmt ender trolig med livsvarig kvestelse eller død. Kontra å få en bil i støtfangeren i 50-60kmt som gir et skruddsår og en straightforward forsikringssak. Forsvarer ikke brudd for trafikkreglene, men få ting i perspektiv da.

    Jeg tenker alltid at jeg gjerne skulle ha invitert med de billistene ut på sykkeltur; det er da man får forståelsen for hvorfor syklistene tar de veivalgene de gjør.
    kjøre over ja, hehe. Her settes det på spissen, uten å lese hva som blir sagt.
    Valget jeg hadde i situasjonen jeg beskrev før var kollidere, kjøre ned sykkelist eller satse på at sykkelister hold seg i veikanten.
    jeg valgte det siste og de holdt seg i veikanten, ingen ulykke.

    Når man har tid til ett valg, så gjør man det som gir minst risiko, det valget jeg tok ga en god sjangs for null skade, alle andre valg ville gitt garantert skade. Da er det en no brainer spør du meg. Om andre ville valgt kollisjon for at disse syklistene skulle få hele kjørefeltet for seg selv, så får det bli deres valg.

    I en situasjon hvor man handler i refleks, så kan ikke jeg svare på hva jeg ville gjort.

    Og bare så det er sagt, kollisjoner i 60 gir ikke skrubbsår, de gir skader, front til front kan tom bli fatalt.
    Bakfra så løper man stor risiko for nakkesleng skade, har da bekjennte som har opplevd det.



    DL
     
    D

    DL

    Gjest
    Også DL da, som er overbevist om at totte snart havner i buret...
    tsk tsk
    Nei, jeg er overbevist om at du havner i ulykke.
    Det er helt naturlig med din holdning.


    Jeg har mange år i bil og eneste gangen jeg har vært innblandet i ulykke med sykkel, så sykla han på meg, når jeg stod stille.


    DL
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Også DL da, som er overbevist om at totte snart havner i buret...
    tsk tsk
    Nei, jeg er overbevist om at du havner i ulykke.
    Det er helt naturlig med din holdning.


    Jeg har mange år i bil og eneste gangen jeg har vært innblandet i ulykke med sykkel, så sykla han på meg, når jeg stod stille.


    DL

    Jaja, da var det vel en annen DL som skrev:

    Han stopper ikke for sykkelister i gangfelt som billist heller, så da spørs det bare hvor lang tid det går, før han blir tiltalt for drap.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Alle på jobben min som sykler til og fra jobb har vært i en eller flere ulykker.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg sykler til jobb når det er is- og snøfrie veier, og har vel alltid gjort det, men jeg oppdaget først i dag at jeg er en snik-sykler. Vi har et oppslag på jobb der det fremkommer at man kan få sykle til jobb f.o.m. i dag (24. april) for kr 165,- (99,- hvis man er medlem). Vet noen hva man får i bot om man blir tatt uten å ha løst lisens?
     
    D

    DL

    Gjest
    Også DL da, som er overbevist om at totte snart havner i buret...
    tsk tsk
    Nei, jeg er overbevist om at du havner i ulykke.
    Det er helt naturlig med din holdning.


    Jeg har mange år i bil og eneste gangen jeg har vært innblandet i ulykke med sykkel, så sykla han på meg, når jeg stod stille.


    DL

    Jaja, da var det vel en annen DL som skrev:

    Han stopper ikke for sykkelister i gangfelt som billist heller, så da spørs det bare hvor lang tid det går, før han blir tiltalt for drap.

    Dem glemte jeg ja, begynner å bli mange baller her nå. My bad

    Han ga uttrykk for at han ikke kom til å stoppe selv om han kunne gjort det, alene basert på lover og regler.
    Da er det drap ja.

    DL
     
    D

    DL

    Gjest
    Jeg sykler til jobb når det er is- og snøfrie veier, og har vel alltid gjort det, men jeg oppdaget først i dag at jeg er en snik-sykler. Vi har et oppslag på jobb der det fremkommer at man kan få sykle til jobb f.o.m. i dag (24. april) for kr 165,- (99,- hvis man er medlem). Vet noen hva man får i bot om man blir tatt uten å ha løst lisens?
    Har en kollega som sykler hele året :)

    Er det regler som begrenser sånnt da?


    DL
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg sykler til jobb når det er is- og snøfrie veier, og har vel alltid gjort det, men jeg oppdaget først i dag at jeg er en snik-sykler. Vi har et oppslag på jobb der det fremkommer at man kan få sykle til jobb f.o.m. i dag (24. april) for kr 165,- (99,- hvis man er medlem). Vet noen hva man får i bot om man blir tatt uten å ha løst lisens?
    Har en kollega som sykler hele året :)

    Er det regler som begrenser sånnt da?


    DL
    Hehe, nei det er fortsatt lov å sykle gratis og uorganisert, men man kan betale for å delta i en slik sykletiljobben-aksjon. Jaja, noe for enhver...
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Han ga uttrykk for at han ikke kom til å stoppe selv om han kunne gjort det, alene basert på lover og regler.
    Da er det drap ja.

    DL
    For å presisere: Jeg kjører ikke på syklister i fotgjengerfeltet, men tvinger dem til å stoppe med bestemt kjøring, bærte og langfinger. Det er uhyre effektivt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg sykler til jobb når det er is- og snøfrie veier, og har vel alltid gjort det, men jeg oppdaget først i dag at jeg er en snik-sykler. Vi har et oppslag på jobb der det fremkommer at man kan få sykle til jobb f.o.m. i dag (24. april) for kr 165,- (99,- hvis man er medlem). Vet noen hva man får i bot om man blir tatt uten å ha løst lisens?
    Har en kollega som sykler hele året :)

    Er det regler som begrenser sånnt da?


    DL
    Hehe, nei det er fortsatt lov å sykle gratis og uorganisert, men man kan betale for å delta i en slik sykletiljobben-aksjon. Jaja, noe for enhver...
    HeHe - hos oss får vi 10 000 minus skatt utbetalt for å sykle til jobb. Krav at du sykler mer enn 600 km eller 100 dager pr år var det vel. Fikk penger i fjor og forfjor :D.
     

    ØyvindH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    101
    Antall liker
    140
    DL[/QUOTE]

    For å presisere: Jeg kjører ikke på syklister i fotgjengerfeltet, men tvinger dem til å stoppe med bestemt kjøring, bærte og langfinger. Det er uhyre effektivt.[/QUOTE]

    Sikkert effektivt for å få ut litt frustrasjon men ikke spesielt effektivt. Jeg gir ett tydelig tegn at syklisten kan fortsette syklingen over gangfeltet isteden for å måtte vente på at vedkommende må av sykkelen for deretter trille over.

    Det er forøvrig ikke forbudt å sykle over gangfelt men man har andre vikeplikstregler enn som gående.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert effektivt for å få ut litt frustrasjon men ikke spesielt effektivt. Jeg gir ett tydelig tegn at syklisten kan fortsette syklingen over gangfeltet isteden for å måtte vente på at vedkommende må av sykkelen for deretter trille over.
    Denne skjønner jeg ikke: Når syklisten sitter på sykkelen har han vikeplikt, og du er ikke pliktig å stoppe i påvente av at han ved å stige av sykkelen endrer status til gående. Altså gjør man det klart for syklisten at han må stoppe og så kjører man over fotgjengerfeltet mens syklisten venter, slik andre med vikeplikt må.

    Effektivt.
     

    ØyvindH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    101
    Antall liker
    140
    Helt klart effektivt når man kun har øye for seg selv i trafikken. Enig i den.

    Ellers har du vel nok å gjøre hvis du presser, tuter og viser fingern til alle som bryter trafikkreglene.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Helt klart effektivt når man kun har øye for seg selv i trafikken. Enig i den.

    Ellers har du vel nok å gjøre hvis du presser, tuter og viser fingern til alle som bryter trafikkreglene.
    Blant de få tingene jeg bestreber meg på ovenfor mine medmennesker er å ikke være utilbørlig i veien, dvs stå til høyre - gå til venstre osb. Du må gjerne mene at det at jeg ikke lar mine medtraffikanter bryte trafikkreglene for å presse seg frem på min bekostning er å "kun ha øye for seg selv i trafikken", men det sier vel mer om ditt noe alternativt anlagte sinn enn mitt.

    Jeg forstår at du er blant dem som er til hinder for bilister bak deg ved å slippe aggressive syklister over fotgjengerfelt. En gruppe mennesker jeg har mye imot, mye. Slike tror de skaper flyt ved å overstyre enkle kjøreregler etter innfallsmetoden, men du hvor det virker dårlig.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvorfor er sykkelistene aggressive når de vil over fotgjengeren uten å gå av sykkelen? Jeg går ikke av sykkelen bestandig, men jeg sørger for øyekontakt for å se om bilisten har tenkt seg å stoppe. Hvis han ikke har det, går jeg av sykkelen og går over.
     

    ØyvindH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    101
    Antall liker
    140
    Helt klart effektivt når man kun har øye for seg selv i trafikken. Enig i den.

    Ellers har du vel nok å gjøre hvis du presser, tuter og viser fingern til alle som bryter trafikkreglene.
    Blant de få tingene jeg bestreber meg på ovenfor mine medmennesker er å ikke være utilbørlig i veien, dvs stå til høyre - gå til venstre osb. Du må gjerne mene at det at jeg ikke lar mine medtraffikanter bryte trafikkreglene for å presse seg frem på min bekostning er å "kun ha øye for seg selv i trafikken", men det sier vel mer om ditt noe alternativt anlagte sinn enn mitt.

    Jeg forstår at du er blant dem som er til hinder for bilister bak deg ved å slippe aggressive syklister over fotgjengerfelt. En gruppe mennesker jeg har mye imot, mye. Slike tror de skaper flyt ved å overstyre enkle kjøreregler etter innfallsmetoden, men du hvor det virker dårlig.
    Idet du har oppført deg som ei 13 år gammel pike som ikke har fått vilja si og passert overgangen har syklisten stoppet. Dette fører jo da til at bilen bak må stoppe for å se på at samme syklist må trille over. Dette da istedenfor at du kunne brukt ett sekund på å se på at vedkommende trillet over.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Klart man kan spare opptil flere sekunder på å ikke følge trafikkreglene. Trafikksikkerhet er på langt nær like viktig som de sekundene.
     
    D

    DL

    Gjest
    Jeg sykler til jobb når det er is- og snøfrie veier, og har vel alltid gjort det, men jeg oppdaget først i dag at jeg er en snik-sykler. Vi har et oppslag på jobb der det fremkommer at man kan få sykle til jobb f.o.m. i dag (24. april) for kr 165,- (99,- hvis man er medlem). Vet noen hva man får i bot om man blir tatt uten å ha løst lisens?
    Har en kollega som sykler hele året :)

    Er det regler som begrenser sånnt da?


    DL
    Hehe, nei det er fortsatt lov å sykle gratis og uorganisert, men man kan betale for å delta i en slik sykletiljobben-aksjon. Jaja, noe for enhver...
    HeHe - hos oss får vi 10 000 minus skatt utbetalt for å sykle til jobb. Krav at du sykler mer enn 600 km eller 100 dager pr år var det vel. Fikk penger i fjor og forfjor :D.

    Mindre skatt? Bedriften som betaler for dere, eller noe i statlig regi?


    DL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn