Jeg er ikke uenig med deg i dette, så innspillet mitt skyldtes nok at jeg er mer skeptisk enn deg til hvor konkrete (treffende, presise) verbale tilbakemeldinger kan være. Vi må som regel ta til takke med med mer eller mindre søkte metaforer og analogier når vi beskriver. Mange tråder her på Sentralen har handlet om begrepsavklaringer, uten at konsensus har blitt tydelig og begrepene entydige av dén grunn. Les et hvilket som helst fagblad om musikk og lyd, og du finner mange eksempler på dårlig poesi, selv hos erfarne fagfolk, eller kanskje nettopp hos erfarne fagfolk, når de opplever at ordene i det musikologiske/teknologiske vokabularet ikke strekker til. Du har dessuten uansett den utfordringen som asbjbo peker på og utdyper, nemlig at begreper ikke kun skal tolkes og forstås, men også oversettes til EQ. Med en kritiker med på laget kan dere få løpende tilbakemeldinger som kun trenger å være i form av et nikk, eller en håndbevegelse. En enkel illustrasjon: Jeg sitter et lite stykke unna, og kompisen min har hånd om volumkontrollen. Jeg ber ham om høyere volum. Han har ingen forutsetninger for å vite særlig nøyaktig hva jeg ønsker, nei, jeg vet ikke selv helt hvor høyt jeg ønsker det før jeg hører det, men skrur han gradvis opp, kan jeg ganske enkelt gi et tegn med hånden når lyden når passende styrke. Vidløftige forklaringer på hva jeg mener med 'høyere volum' blir helt unødvendige.Karma skrev:Affern:
Dette er også en mulig måte å gjøre det på. Det hele er selvsagt avhengig av at konstruktøren har tid, anledning og lyst til å gjøre det slik. Vi har allerede flere konkrete tilbakemeldinger på hva som savnes, og har egentlig grunnlag for å lage flere passende presets i forhold til tilbakemeldingene.
De fleste anlegg har sin spesifikke signatur. Det er mye vanskeligere å bedømme et anlegg som har en justerbar signatur.
De totale muligheter vil bli betydelig større og bedre med den kommende Theseus. Dette sammen med modifisering av bl.a. bakdiskanter kan gi spennende resultater. Jeg har en oppfatning av at DEQX ikke gir det grunnlag som resten av råvarene fortjener. Den kommer litt til kort i forhold til sin formidable oppgave.
Jeg antar at du og konstruktøren har lært hverandre godt å kjenne, men jeg antar også at dere fremdeles iblant kan oppleve å snakke forbi hverandre. Hvis du følger mitt råd, og lar kritikeren spille rollen som en potensiell kunde, så vil du få et eksempel på hvor fleksibelt Gaia er overfor en kunde som ikke kjenner hverken konstruktøren, eller hva konstruktøren og Gaia kan yte i forbindelse med justering etter kundens ønsker og behov. Hvis god kommunikasjon mellom kunde og konstruktør er avgjørende for et godt resultat, så er prosjektet sårbart. Hvis kommunikasjon ikke er særlig komplisert eller utfordrende, så er prosjektet mer robust. Én ting er selv å bli fornøyd, en helt annen ting er å gjøre en fremmed fornøyd, jf. hvor ulikt Mbare og konstruktør oppfattet og vurderte Gaias presentasjon av verket de hørte.
Det kan selvsagt være en utfordring å finne tid, lyst og anledning hos konstruktør, og at dette i tillegg skal klaffe med tid, lyst og anledning hos en kritiker, men gitt at Gaia har en viss kommersiell hensikt, så vil jeg tro konstruktør vil kunne ha en viss egeninteresse av å få anledning til å overbevise/omvende en skarp kritiker. Det kan bli verre å finne en dyktig og samarbeidsvillig kritiker. Det er imidlertid ikke avgjørende at kritikeren har vært svært kritisk til Gaia. Det viktige, etter mitt skjønn, er at dere nå får flere folk tettere inn på utviklingen av Gaia, folk med andre preferanser og behov enn dine og konstruktørens.
Jeg er usikker på hvor sterkt konstruktøren nå er knyttet til Gaia. Beror Gaias framtid fortsatt på konstruktørens kompetanse og velvillighet, eller kan andre med kunnskap om DEQX og/eller Theseus stille inn et preset? Hvis det siste er tilfelle, så kan du kanskje finne en annen som kan gjøre jobben, dersom konstruktøren ikke har tid eller lyst?