Jeg har av ulike grunner ikke hatt tid til å være så aktiv i denne debatten i det siste. Det er dog litt underlig å registrere det enorme engasjement i tråden. Nå diskuteres det stort sett ut fra at Gaia langt på vei er en fiasko. Det er i tilfelle noe jeg selv har mye av ansvaret for, da jeg selv antydet at et anlegg med disse ambisjoner, pris og dimensjon som ikke evner å begeistre, må betegnes som en fiasko.
Når jeg i ettertid studerer litt mer de ulike tilbakemeldinger anlegget faktisk har fått, er det påfallende hvor mye det spriker. Det går jeg ut fra at alle klarer å være enig om? Eventuelle tiltak spriker om mulig like mye. Dette kan jo styrke teorien om at det mest påfallende med Gaia er at anlegget spiller annerledes enn det de fleste er vant med. Noen har ytret at dette er noe av det beste de har hørt, andre at dette ikke er high-end i det hele tatt.
RoDa sier rett ut at han ikke helt "får tak" i hvordan Gaia egentlig spiller. Det tror jeg er en meget relevant beskrivelse.
Det som egentlig har plaget meg mest, er all negativ holdning jeg har registrert underveis i dette prosjektet. Svært mange har møtt meg og mitt anlegg med nedlatenhet og arroganse. Enkelte av de største profiler på dette forum har sogar ikke funnet det bryet verdt med en eneste kommentar til prosjektet. Jeg føler ofte at det hos meg fokuseres og letes mer etter det negative, enn det positive. Dette opplever jeg ofte i kontrast til hvordan jeg ser at andre anlegg og systemer blir møtt.
Når et prosjekt som dette blir mer en psykisk belastning enn en glede, er det kanskje på tide å stikke fingeren i jorda og spørre seg selv om det var dette jeg ville? Svaret er nå for min del et klart nei. Det blir umulig å ignorere omgivelsenes reaksjon, når man har lagt ned så mye penger og prestisje som det jeg har gjort i dette tilfellet.
Noen foreslår en total ombygging av anlegget, bl.a. fullaktiv. Til det kan jeg bare si at jeg ikke har hverken råd eller anledning til det. Jeg har allerede strukket strikken mer enn langt i forhold til min ektefelle. Det blir dermed ikke aktuelt å få bedre lyd på bekostning av mitt ekteskap.
Minner til slutt om at jeg har lang erfaring i å lytte til musikk. Er jo 51 år, og det begynner å bli rimelig tørt bak ørene. Det jeg har LITE erfaring med, er anlegg i lignende målestokk som Gaia.
Å lytte til musikk på Gaia, er for meg selv en utrolig fornøyelse. Dersom ikke anlegget får en anerkjennelse i forhold til målssetting, blir det uansett som investering en fiasko. Noen ganger spør jeg meg selv om personen bak anlegget er et større problem enn selve ytelsene?
Understreker sterkt at jeg aldeles ikke vurderer alle tilbakemeldinger som ut fra bakenforliggende vond vilje. Det ville i tilfelle både vært dumt og farlig. Jeg setter pris på konstruktiv kritikk og forslag.