Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    RoDa skrev:
    Jeg kommer ikke til å svare på dine påstander her, Karma. Lar de tale for seg selv.

Adjø

R
    Skal dette forstås som en insinuasjon på at jeg lyver?

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    KJ skrev:
    FAB skrev:
    Det viktigste er hvordan elementene summerer i/omkring lytteposisjonen, hvordan man enn definerer denne, og hvordan direkte lyd forholder seg til indirekte. En 1/2 bølgelengde ved 1500 Hz er som kjent ca 68,8 cm ved 20 grader, dvs worst case løpetidsforsinkelse mellom to kilder som «i utgangspunktet» er i fase -> utfasing - det er vanskelig å bedeømme ut fra bildene av Gaia hvordan dette evt kan slå inn «off axis» (i vertikalplanet), men det er stort sett et «off axis» «problem» tipper jeg.

Om elementene i en HT «ser hverandre» rent akustisk (på frontplata) er antagelig ikke særlig vesentlig, og om noe så er det antagelig ikke noen fordel, dog veldig marginalt - «Worst case» så kan det kanskje bidra med «dopplerforvregning» (frekvensmodulering) og ujevn akustisk belastning av de enkelte elementene, begge deler er som oftest svært maginale og vanskelige å påvise/høre effektene av.

mvh
    KJ
    Jeg snakker ikke bare om vertikalplanet på en høytaler, men også horisontalplanet og
    samspillet/sammenhengen mellom 2stk høytalerne.
    De må nemlig vinkles noe jævli inn mot hverandre før dette blir tillfelle, utifra bildene.
    Det var bare det jeg lurte på. Enkelt og greit.
    ...

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    FAB skrev:
    KJ skrev:
    FAB skrev:
    Det viktigste er hvordan elementene summerer i/omkring lytteposisjonen, hvordan man enn definerer denne, og hvordan direkte lyd forholder seg til indirekte. En 1/2 bølgelengde ved 1500 Hz er som kjent ca 68,8 cm ved 20 grader, dvs worst case løpetidsforsinkelse mellom to kilder som «i utgangspunktet» er i fase -> utfasing - det er vanskelig å bedeømme ut fra bildene av Gaia hvordan dette evt kan slå inn «off axis» (i vertikalplanet), men det er stort sett et «off axis» «problem» tipper jeg.

Om elementene i en HT «ser hverandre» rent akustisk (på frontplata) er antagelig ikke særlig vesentlig, og om noe så er det antagelig ikke noen fordel, dog veldig marginalt - «Worst case» så kan det kanskje bidra med «dopplerforvregning» (frekvensmodulering) og ujevn akustisk belastning av de enkelte elementene, begge deler er som oftest svært maginale og vanskelige å påvise/høre effektene av.

mvh
    KJ
    Jeg snakker ikke bare om vertikalplanet på en høytaler, men også horisontalplanet og samspillet mellom 2stk høytalerne.
    De må nemlig vinkles noe jævli inn mot hverandre før dette blir tillfelle, utifra bildene.
    ...
    Jeg tror ikke man kan bruke vanlige element/baffel-betraktninger på Gaia. Jeg mener man må se på waveguide-hornene som en del av elementene.

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Ja, da har snickers funnet opp noe nytt, med vanlige konvensjonelle mellomtone elementer/domer.
    Det er bare å bøye seg i støvet og gratulere og lykke til.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    FAB skrev:
    Ja, da har snickers funnet opp noe nytt, med vanlige konvensjonelle mellomtone elementer/domer.
    Det er bare å bøye seg i støvet og gratulere og lykke til.
    enough said...
    Det med waveguider og horn er ikke så nytt. Men å benytte det på denne måten i en MTM-konfigurasjon er ihvertfall uvanlig.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    FAB skrev:
    Jeg snakker ikke bare om vertikalplanet på en høytaler, men også horisontalplanet og
    ...

? Hvorfor i all verden må høyttalerelementene "se" hverandre?

ronnytt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Antall liker
    0
    slowmotion skrev:
    FAB skrev:
    ...

? Hvorfor i all verden må høyttalerelementene "se" hverandre?

For å kunne flørte og ;) til hverandre, slik at magien oppstår?

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    "For å kunne flørte og ;) til hverandre, slik at magien oppstår?"

Faktisk ikke en så altfor dum uttalelse.
    De kan sees på som mann og kone ;)

Hvorfor tror du de som driver med seriøs hifi IKKE har store møbler,
    gamle tv`er og annen dritt mellom høytalerne? spesielt ikke foran horisontalen
    mellom elementene. For morro skyld?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    Men vi snakker vel om utformingen av baffelen her,
    ikke hva som befinner seg "mellom" høyttalerene?
    Eller har jeg missforstått?

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Det er riktig.
    Jeg bare reagerte på hvordan dette er gjort og lurte på hvordan dette fungerer mht akkurat det jeg har prøvd å presisere. Denne baffelen etter mitt skjønn, "kan" skape problemer på nettopp dette omeråde både vertikalt og horisontalt med tanke på fase, tidsakse og spredning. Jeg mener det er viktig med en riktig og naturlig form for spredning.
    Også på måten elementene ligger "gjemt" for hverandre her stiller jeg meg kritisk til.
    Noe kan sikkert kompenseres med EQ, men jeg tviler sterkt på alt kan kompenseres.
    Gidder ikke å diskutere dette mer, da jeg har fått beskjed av eier at det allerede har blitt diskutert og det som har blitt gjort er det riktige og tydligvis fasiten.
    Dumt av meg å ta det opp en gang til, mulig vinklet litt annerledes.
    Nå har jeg ikke intresse av å bruke mer tid på denne underlige tråden.....

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    FAB skrev:
    Nå har jeg ikke intresse av å bruke mer tid på denne underlige tråden.....
    Jeg har lest dine innlegg, og dannet meg et inntrykk av din motivasjon og vinkling.
    Forstår godt at du nå ikke lenger synes det er morsomt.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    roffe skrev:
    Karma skrev:
    Jeg vet ikke helt hva som driver meg til å skrive her lenger. Kanskje er det all den oppmuntring som jeg tross alt også får?
    Det virker som om noen tror at jeg er i fullstendig villrede omkring egne preferanser for lyd. Dermed bør jeg kanskje prøve å belyse dette.
    Hva er det Karma søker i et anlegg?

Jeg ønsker et anlegg som spiller musikk slik at jeg glemmer at jeg sitter og hører via et anlegg.
    Jeg ønsker en mulighet til mest mulig realistisk volum og livefølelse, slik at jeg kan fornemme at jeg er på konsert.
    Jeg ønsker minst mulig kollisjon mellom musikken og rommet.
    Jeg ønsker et anlegg som klarer å gjengi en kontrollert bass på sitt aller voldsomste, men bare når innspillingen krever det.
    Jeg ønsker et anlegg som er "ærlig" i forhold til innspillingene
    Jeg ønsker et anlegg som spiller diskant uten at den stikker i ørene, og en mellomtone som gjengir både trommer og stemmer realistisk.
    Jeg ønsker et anlegg som gir meg en tredimensjonal scene. Ikke nødvendigvis så enormt stor, men en scene der jeg kan plassere de ulike musikere.
    Jeg ønsker et anlegg som også gir godt utbytte til dem som ikke er så heldig å få sitte i sweetspot.
    Dette virker som klare og gjennomtenkte mål for lytteopplevelsen. Blir spennende å høre anlegget igjen når du får tilbake DEQX og vi kanskje klarer å finne en match mellom din og min tidsplan.
    Kunne tenkt meg å utdype litt om mitt ståsted.
    Normalt bedriver jeg lite av det jeg vil kalle analytisk lydlytting.
    I motsetning til hva som kanskje er mer vanlig i dette audiofile miljøet, skiller ikke jeg mellom min hi-fi interesse og min musikkinteresse. For meg er nemlig det to sider av samme sak. Hi-fi er verktøyet for min musikalske opplevelse i mitt hjem. Dersom anlegget gir meg de musikalske opplevelser jeg ønsker, har anlegget oppfylt sin misjon.
    Min største gevinst av Gaia, er en sterkt utvidet musikalsk horisont. Det er f.eks. nå mye mer givende å høre på mer kompleks musikk enn tidligere. At jeg også slipper lyttetretthet, er også en viktig forbedring fra mitt gamle anlegg.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Karma skrev:
    Min største gevinst av Gaia, er en sterkt utvidet musikalsk horisont. Det er f.eks. nå mye mer givende å høre på mer kompleks musikk enn tidligere. At jeg også slipper lyttetretthet, er også en viktig forbedring fra mitt gamle anlegg.
    Kan man spørre hva ditt gamle anlegg besto av ?

/jan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    JanR skrev:
    Karma skrev:

/jan
    Bl.a. disse, Pioneer CS-T8:

De ble nylig solgt til en svoger i Bergen for en flaske whisky. :D

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    FAB skrev:
    De kan sees på som mann og kone ;)

Så du mener da at etter noen år, spiller de i hvert sitt rom, evt med en annen høytaler?? :eek: :eek: :eek: Spenstig...

-Y

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Karma skrev:
    Kunne tenkt meg å utdype litt om mitt ståsted.
    Normalt bedriver jeg lite av det jeg vil kalle analytisk lydlytting.
    I motsetning til hva som kanskje er mer vanlig i dette audiofile miljøet, skiller ikke jeg mellom min hi-fi interesse og min musikkinteresse. For meg er nemlig det to sider av samme sak. Hi-fi er verktøyet for min musikalske opplevelse i mitt hjem. Dersom anlegget gir meg de musikalske opplevelser jeg ønsker, har anlegget oppfylt sin misjon.
    Det er faktisk et interessant moment akkurat her. Dersom jeg hadde fått alle ønsker, tilbakemeldinger, preferanser, reaksjoner osv fra Karma skriftlig uten at jeg ante hvem som stod bak hadde jeg bannet på at det var en utøvende musiker og ikke en high-end entusiast de kom fra.

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    BTW... alle denne negativiteten rundt Gaia, Karma og MA, hvis Karma mener Gaia er sannheten for han, så er det vel det! Jeg spiller på Usher.. for meg er det noe av det bedre, og inntil nå, min sannhet.. Synd at man skal drepe kreativitet, nysgjerrighet, spenst og iver (mener nå i begge leire...) med å falle i skyttergraver fordi man har forskjellige preferanser. Fy dere! Fy sa jeg!! Sorry, virkelig OT,men bruser litt over her, da jeg leser de involverte debatanters andre tråder med iver. Tar litt glansen fra dere karer!! Klem på ,Karma lytt til musikken og kos deg! Det skal jeg !
    Og det burde f... meg dere andre også! :p

I beste mening for alle leire!
    -Y

"edit" : noe småtteri...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    YEL skrev:
    BTW... alle denne negativiteten rundt Gaia og karma... Hvis Karma mener Gaia er sanheten for han, så er det vel det! Jeg spiller på Usher.. for meg er det noe av det bedre, og inntil nå, min sannhet.. Synd at man skal drepe kreativitet, nysgjerrighet, spenst og iver (mener nå i begge leire...) med å falle i skyttergraver fordi man har forskjellige preferanser. Fy dere! Fy sa jeg!! Sorry, virkelig OT,men bruser litt over her, da jeg leser de involverte debatanters andre tråder med iver. Tar litt glansen fra dere karer!! Klem på ,Karma lytt til musikken og kos deg! Det skal jeg !
    Og det burde f... meg dere andre også! :p

I beste mening for alle leire!
    -Y
    Støttes!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Karma skrev:
    JanR skrev:
    Karma skrev:

/jan

Greit bytte ;)

/jan

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    JanR skrev:
    Karma skrev:
    JanR skrev:
    Karma skrev:

/jan

Greit bytte ;)

/jan
    For hvem? http://www.dn.no/vinguiden/article1125260.ece

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    ...Hva er det Karma søker i et anlegg?

Jeg ønsker et anlegg som spiller musikk slik at jeg glemmer at jeg sitter og hører via et anlegg.
    Jeg ønsker en mulighet til mest mulig realistisk volum og livefølelse, slik at jeg kan fornemme at jeg er på konsert.
    Jeg ønsker et anlegg som klarer å gjengi en kontrollert bass på sitt aller voldsomste, men bare når innspillingen krever det.
    Jeg ønsker et anlegg som spiller diskant uten at den stikker i ørene, og en mellomtone som gjengir både trommer og stemmer realistisk.
    Jeg ønsker et anlegg som gir meg en tredimensjonal scene. Ikke nødvendigvis så enormt stor, men en scene der jeg kan plassere de ulike musikere.
    Jeg ønsker et anlegg som også gir godt utbytte til dem som ikke er så heldig å få sitte i sweetspot.
    Hei Karma,

Dette var en god ønskeliste med 9 konkrete punkter. De færreste som har en såvidt klar definisjon av målet med sitt anlegget.
    1000-kroners spørsmålet blir da; I hvilken grad innfrir anlegget disse punktene pr idag?

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2

[/quote]

Går det ann og spørre åssen elektronikk det ble benyttet på disse høytalerne?

"Min største gevinst av Gaia, er en sterkt utvidet musikalsk horisont. Det er f.eks. nå mye mer givende å høre på mer kompleks musikk enn tidligere. At jeg også slipper lyttetretthet, er også en viktig forbedring fra mitt gamle anlegg"

(Ikke for å være frekk, men det skal ikke så mye til å få det til å låte bedre,
    en med disse tidlig 80-talls pioneer høytalerne)

Men det er fint du er fornøyd Karma, det er det viktigste.

Skulle egentlig gi meg, men klarte ikke å la vær.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    FAB skrev:
    Det er lite konstruktivt å fortsette å raljere med Karma herom.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    FAB skrev:
    Går det ann og spørre åssen elektronikk det ble benyttet på disse høytalerne?

"Min største gevinst av Gaia, er en sterkt utvidet musikalsk horisont. Det er f.eks. nå mye mer givende å høre på mer kompleks musikk enn tidligere. At jeg også slipper lyttetretthet, er også en viktig forbedring fra mitt gamle anlegg"

(Ikke for å være frekk, men det skal vel ikke så mye til å få det til å låte bedre en med disse
    tidlig 80-talls pioneer høytalerne)
    Jeg så jo denne komme. Mener du at man ikke kan verdsette et virkelig godt anlegg dersom man ikke har oppgradert gradvis? Mener du at vi alle lever i en boks av det utstyret vi har i heimen og at vår audiofile horisont og erfaring begrenses av utstyret vi selv har eid?

Mener du at du definerer Karmas erfaring med hifi og hans evne til å bedømme god lyd utelukkende ut fra utstyret han har eid tidligere?

Er ikke det du forsøker på nå å få Karma til å fremstå som uerfaren, basert på tidligere utstyr han har eid? Ellers er jeg virkelig nysgjerrig på hva du har tenkt å få ut av mer detaljerte opplysninger om fordums tiders utstyrspark.

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    pedal skrev:
    FAB skrev:
    Det er lite konstruktivt å fortsette å raljere med Karma herom.
    Føler vel ikke at jeg har drevet å raljert noe med karma på noen omeråder,
    men point taken!

N

nb

Gjest
    roffe skrev:
    Jeg så jo denne komme. Mener du at man ikke kan verdsette et virkelig godt anlegg dersom man ikke har oppgradert gradvis? Mener du at vi alle lever i en boks av det utstyret vi har i heimen og at vår audiofile horisont og erfaring begrenses av utstyret vi selv har eid?
    Se bare på noen av "bjellesauene" (i positiv forstand av ordet) på dette forum. Det har tatt kanskje 20 for noen av de å finne ut at horn var tingen eller like lenge at DSP var veien å gå, at de faktisk er viktig å ha full output under la oss si 40Hz osv osv. I prinsippet kunne man ha kommet like langt umiddelbart dersom en eller annen hadde tatt beslutningen på forhånd. Det er ikke sikkert det er nødvendig med egen erfaring om man stoler på andres. Om det er en like morsom vei å gå er en annen sak.

Ellers for greie eksempler på at for mye erfaring kan føre helt ut i ammetåka, les litt på 6moons.com ;)

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Snickers-is skrev:
    Dersom det dreide seg om en 1926 Macallan Fine & Rare så får vi virkelig håpe at den ble kjøpt inn på et tidspunkt med gunstig dollarkurs. ;D

Nå når også jeg da har dristet meg til å skrive i denne tråden så vil jeg i samme omgang si at jeg skulle ønske at jeg hadde samme muligheter som deg Karma til å kunne gå løs på et slikt prosjekt, dette både økonomisk og ikke minst til å ha "guts" nok til å bevege seg over fra det som nok i starten var en (kanskje litt vill?) tankerekke til å konkretisere det hele.
    Selv om at jeg har relativt beskjeden teknisk innsikt så påberoper jeg meg å være oppegående nok til også å se at valg av konstruktør i dette tilfellet absolutt ikke kan ha vært det dummeste du kunne ta. Selv om at man må ta med i betraktningene at konstruktøren her har fått en unik mulighet til å bruke deg som "utstillingsvindu", så forstår jeg det slik at de tidsmessige ressursene han har lagt ned i dette er ganske så formidable. Tenk om vi alle kunne hatt en slik person rundt oss til å finjustere alle parametre på vårt kjære avspillingsutstyr.

All ære til dere begge, Karma og Snickers-is, både for å gå i gang med et slikt prosjekt her i lille Norge og ikke minst for å la oss andre få innsyn underveis. Lykke til videre, og jeg unner deg hvert sekund med musikkglede foran dette unike oppsettet Karma. :)

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    vta skrev:
    Snickers-is skrev:
    Dersom det dreide seg om en 1926 Macallan Fine & Rare så får vi virkelig håpe at den ble kjøpt inn på et tidspunkt med gunstig dollarkurs. ;D

Nå når også jeg da har dristet meg til å skrive i denne tråden så vil jeg i samme omgang si at jeg skulle ønske at jeg hadde samme muligheter som deg Karma til å kunne gå løs på et slikt prosjekt, dette både økonomisk og ikke minst til å ha "guts" nok til å bevege seg over fra det som nok i starten var en (kanskje litt vill?) tankerekke til å konkretisere det hele.
    Selv om at jeg har relativt beskjeden teknisk innsikt så påberoper jeg meg å være oppegående nok til også å se at valg av konstruktør i dette tilfellet absolutt ikke kan ha vært det dummeste du kunne ta. Selv om at man må ta med i betraktningene at konstruktøren her har fått en unik mulighet til å bruke deg som "utstillingsvindu", så forstår jeg det slik at de tidsmessige ressursene han har lagt ned i dette er ganske så formidable. Tenk om vi alle kunne hatt en slik person rundt oss til å finjustere alle parametre på vårt kjære avspillingsutstyr.

All ære til dere begge, Karma og Snickers-is, både for å gå i gang med et slikt prosjekt her i lille Norge og ikke minst for å la oss andre få innsyn underveis. Lykke til videre, og jeg unner deg hvert sekund med musikkglede foran dette unike oppsettet Karma. :)
    Jeg er helt enig i det ovenstående. Jeg forsøker å forstå den grunnleggende skepsisen enkelte møter dette prosjektet med.

For mange er dette prosjektet uvant. Det er ikke vanlig i Norge.

Skjeler man "over dammen" til USA, så ser man at mye av hifi-verdenen dreier over i custom install, der profesjonelle lydmenn prosjekterer og installerer hele lydsystemer i heimen. Sånn sett kan man godt betrakte Gaia som en mellomting mellom det tradisjonelle hifi-anlegget der eieren samler sammen deler fra ulike leverandører og setter sammen det hele selv. Gaia er på sin side et komplett system, custom tunet av konstruktøren og laget for å være fleksibelt i forhold til hvor det settes opp.

Jeg tror at dersom "custom install" var like vanlig i Norge som i USA, så hadde ikke denne satsningen vært sett på som like "vill" som det enkelte her inne synes.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    pedal skrev:
    Karma skrev:
    ...Hva er det Karma søker i et anlegg?

Hei Karma,

Dette var en god ønskeliste med 9 konkrete punkter. De færreste som har en såvidt klar definisjon av målet med sitt anlegget.
    1000-kroners spørsmålet blir da; I hvilken grad innfrir anlegget disse punktene pr idag?
    Vil ikke sette opp noen bestemte prosenter her nå, men det er i hvert fall ikke nådd 100% på alle punkter enda. Det er da også grunnen til at man ser potensiale i videreutvikling.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    FAB skrev:

Der var du igjen. Det beste med deg, er at du er lett å "lese"..

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    FAB skrev:

Men det er fint du er fornøyd Karma, det er det viktigste.

Og det oppsummerer vel din misjon i denne tråden så godt at det nå kanskje er best å gi seg mens man er på topp (eller bunn - alt ettersom)?

Karma: Du har min medfølelse. Det er sannelig ikke greit å åpne hjemmet sitt for medentusiaster, og så oppleve denne type diskusjon, påstander og syrlige kommentarer i ettertid. Du får trøste deg med at det heldigvis er ganske lett for oss andre å se hvem som tilsynelatende har en bakomliggende agenda i sin oppførsel (selv om det noen ganger er godt tildekt).

Det er interessant å se at tilbakemeldingene er så varierende fra person til person. Det tyder på at det er en umulig oppgave å tilfredstille alle (var det egentlig noe nytt?), så da bør din (Snickers) oppgave være å tilfredstille den som faktisk skal skal leve med anlegget. Slik jeg forstår det har prosjektet på det punktet innfridd ganske bra, og videre utvikling (Thesus?) kan bare gjøre det enda bedre. :)

Din beskrivelse av hvordan anlegget gjør at du nå har fått en utvidet musikkhorisont er interessant. Det forteller mye.

U

utgatt60135

Gjest
    Har ikke fulgt med i denne tråden i det siste, men har lest meg litt opp. Virket som FAB har vært ufin i tråden så jeg ble litt nysgjerrig må jeg si. Men jeg fant ikke noe å regarere på, så da så. Det ender jo opp med at vi alle har medfølelse for Karma, men samtidig så må han jo ha vært klar over den store risikoen han tok med en konstruksjon som ikke har blitt utprøvd tilstrekkelig og og konstruktør som ikke har gjort noe lignede før. Jeg må bare si at jeg ikke er overrasket. Hvem lager en høyttaler i denne prisklassen uten prøving og feiling i lang tid? Men det som jeg har stusset mest over er forsterkere til rundt 20k til et 600k oppsett med tanke på at det ikke blir bedre enn det svakeste ledd. Oberon låter neppe ekstem high-end, det nekter jeg å tro på. Og det som duoen har å usette på er noe jeg forbinder aller mest med high-end. Videre blir jeg skeptisk til at frekvenskorrigering ikke går utover kvaliteten. Men Fidelity roste jo Audiolense, men det er kanskje noe annet. Hva vet jeg.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    Oberon låter neppe ekstem high-end, det nekter jeg å tro på.
    Samme ASP-modulene brukes i OSS referanse-systemet til Adam (et par mill. var det vel). Messerapporter fra high-end messer i Munchen beskriver lyden fra det oppsettet (sammen med MBL sitt million-oppsett) som noe av det ypperste. Det finnes flere aktive høyttalere i flere 100k-prisklassen som fagblader referer som noe av det beste de noensinne har hatt i hus, også med ASP-modulene.

Så da kan en jo begynne å lure. Er det prisen som det er noe galt med eller produktet?

Eller handler det kanskje om matching som alt annet?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    Lyngen skrev:
    Har ikke fulgt med i denne tråden i det siste, men har lest meg litt opp. Virket som FAB har vært ufin i tråden så jeg ble litt nysgjerrig må jeg si. Men jeg fant ikke noe å regarere på, så da så. Det ender jo opp med at vi alle har medfølelse for Karma, men samtidig så må han jo ha vært klar over den store risikoen han tok med en konstruksjon som ikke har blitt utprøvd tilstrekkelig og og konstruktør som ikke har gjort noe lignede før. Jeg må bare si at jeg ikke er overrasket. Hvem lager en høyttaler i denne prisklassen uten prøving og feiling i lang tid? Men det som jeg har stusset mest over er forsterkere til rundt 20k til et 600k oppsett med tanke på at det ikke blir bedre enn det svakeste ledd. Oberon låter neppe ekstem high-end, det nekter jeg å tro på. Og det som duoen har å usette på er noe jeg forbinder aller mest med high-end. Videre blir jeg skeptisk til at frekvenskorrigering ikke går utover kvaliteten. Men Fidelity roste jo Audiolense, men det er kanskje noe annet. Hva vet jeg.

Frekvenskorrigering brukes i alle seriøse høyttalere.
    Men vanligvis er det innbakt i de passive delefitrene.

;)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Jeg vil gjerne få takke HåkonN og mange andre for all støtte.
    Samtidig må jeg få lov til å nevne at jeg selvsagt ikke ber om "medfølelse".
    Jeg har vært aktiv på dette forum siden jan 2006. Tidlig la jeg merke til at en bestemt "vennegjeng" hadde et horn i siden til SnickersIs. Det er ganske tydelig at det først og fremst er denne gjengen som virker å være mest motivert for å nedvurdere dette anlegg og målsetting. Man skyr ingen midler for å kunne trykke konstruktøren ned i søla. Om en "tosk" som meg ligger igjen i grøfta, så får det stå sin prøve. Slik har det vært helt fra prosjektets begynnelse. Alt som kan brukes, brukes for det det måtte være verdt i denne hensikt. Man tar opp igjen gang på gang de samme påstander, uansett hvor mange ganger de har blitt forklart.Alt som er negativt, blir blåst opp, og alt som måtte være positivt blir forsøkt ignorert. Noen vil jo selvsagt vri det til at jeg ikke tåler kritikk.
    Lyttebesøk har jeg alltid i utgangspunktet vurdert som nyttig korrektiv og hjelp på veien.

Jeg registrerer at jeg heldigvis langt fra er alene om å se dette bilde. At ikke Lyngen ser agendaen til f.eks. FAB, er ikke så uventet..

Jeg har vært langt nede i en periode, men føler nå at jeg er i ferd med å samle pågangsmot til å videreføre dette prosjektet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn