Karma
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 28.05.2009
- Innlegg
- 2.036
- Antall liker
- 160
Skal dette forstås som en insinuasjon på at jeg lyver?RoDa skrev:Jeg kommer ikke til å svare på dine påstander her, Karma. Lar de tale for seg selv.
Adjø
R
Skal dette forstås som en insinuasjon på at jeg lyver?RoDa skrev:Jeg kommer ikke til å svare på dine påstander her, Karma. Lar de tale for seg selv.
Adjø
R
Jeg snakker ikke bare om vertikalplanet på en høytaler, men også horisontalplanet ogKJ skrev:Det viktigste er hvordan elementene summerer i/omkring lytteposisjonen, hvordan man enn definerer denne, og hvordan direkte lyd forholder seg til indirekte. En 1/2 bølgelengde ved 1500 Hz er som kjent ca 68,8 cm ved 20 grader, dvs worst case løpetidsforsinkelse mellom to kilder som «i utgangspunktet» er i fase -> utfasing - det er vanskelig å bedeømme ut fra bildene av Gaia hvordan dette evt kan slå inn «off axis» (i vertikalplanet), men det er stort sett et «off axis» «problem» tipper jeg.FAB skrev:
Om elementene i en HT «ser hverandre» rent akustisk (på frontplata) er antagelig ikke særlig vesentlig, og om noe så er det antagelig ikke noen fordel, dog veldig marginalt - «Worst case» så kan det kanskje bidra med «dopplerforvregning» (frekvensmodulering) og ujevn akustisk belastning av de enkelte elementene, begge deler er som oftest svært maginale og vanskelige å påvise/høre effektene av.
mvh
KJ
Jeg tror ikke man kan bruke vanlige element/baffel-betraktninger på Gaia. Jeg mener man må se på waveguide-hornene som en del av elementene.FAB skrev:Jeg snakker ikke bare om vertikalplanet på en høytaler, men også horisontalplanet og samspillet mellom 2stk høytalerne.KJ skrev:Det viktigste er hvordan elementene summerer i/omkring lytteposisjonen, hvordan man enn definerer denne, og hvordan direkte lyd forholder seg til indirekte. En 1/2 bølgelengde ved 1500 Hz er som kjent ca 68,8 cm ved 20 grader, dvs worst case løpetidsforsinkelse mellom to kilder som «i utgangspunktet» er i fase -> utfasing - det er vanskelig å bedeømme ut fra bildene av Gaia hvordan dette evt kan slå inn «off axis» (i vertikalplanet), men det er stort sett et «off axis» «problem» tipper jeg.FAB skrev:
Om elementene i en HT «ser hverandre» rent akustisk (på frontplata) er antagelig ikke særlig vesentlig, og om noe så er det antagelig ikke noen fordel, dog veldig marginalt - «Worst case» så kan det kanskje bidra med «dopplerforvregning» (frekvensmodulering) og ujevn akustisk belastning av de enkelte elementene, begge deler er som oftest svært maginale og vanskelige å påvise/høre effektene av.
mvh
KJ
De må nemlig vinkles noe jævli inn mot hverandre før dette blir tillfelle, utifra bildene.
Det var bare det jeg lurte på. Enkelt og greit.
...
Det med waveguider og horn er ikke så nytt. Men å benytte det på denne måten i en MTM-konfigurasjon er ihvertfall uvanlig.FAB skrev:Ja, da har snickers funnet opp noe nytt, med vanlige konvensjonelle mellomtone elementer/domer.
Det er bare å bøye seg i støvet og gratulere og lykke til.
enough said...
Leser du tråden du linker til, så får du de svarene du trenger. ASet er konkurs, driften videre overtatt av enkeltmannsfortaket, som også eksisterte før ASet ble opprettet.FAB skrev:Dette er O.T men,
Er midgard audio konkurs?
http://avforum.no/forum/produkt-prisjakt-audio/86712-midgard-audio-konkurs.html
FAB skrev:Jeg snakker ikke bare om vertikalplanet på en høytaler, men også horisontalplanet og
samspillet/sammenhengen mellom 2stk høytalerne.
De må nemlig vinkles noe jævli inn mot hverandre før dette blir tillfelle, utifra bildene.
Det var bare det jeg lurte på. Enkelt og greit.
...
slowmotion skrev:FAB skrev:Jeg snakker ikke bare om vertikalplanet på en høytaler, men også horisontalplanet og
samspillet/sammenhengen mellom 2stk høytalerne.
De må nemlig vinkles noe jævli inn mot hverandre før dette blir tillfelle, utifra bildene.
Det var bare det jeg lurte på. Enkelt og greit.
...
? Hvorfor i all verden må høyttalerelementene "se" hverandre?
Jeg har lest dine innlegg, og dannet meg et inntrykk av din motivasjon og vinkling.FAB skrev:Nå har jeg ikke intresse av å bruke mer tid på denne underlige tråden.....
Kunne tenkt meg å utdype litt om mitt ståsted.roffe skrev:Dette virker som klare og gjennomtenkte mål for lytteopplevelsen. Blir spennende å høre anlegget igjen når du får tilbake DEQX og vi kanskje klarer å finne en match mellom din og min tidsplan.Karma skrev:Jeg vet ikke helt hva som driver meg til å skrive her lenger. Kanskje er det all den oppmuntring som jeg tross alt også får?
Det virker som om noen tror at jeg er i fullstendig villrede omkring egne preferanser for lyd. Dermed bør jeg kanskje prøve å belyse dette.
Hva er det Karma søker i et anlegg?
Jeg ønsker et anlegg som spiller musikk slik at jeg glemmer at jeg sitter og hører via et anlegg.
Jeg ønsker en mulighet til mest mulig realistisk volum og livefølelse, slik at jeg kan fornemme at jeg er på konsert.
Jeg ønsker minst mulig kollisjon mellom musikken og rommet.
Jeg ønsker et anlegg som klarer å gjengi en kontrollert bass på sitt aller voldsomste, men bare når innspillingen krever det.
Jeg ønsker et anlegg som er "ærlig" i forhold til innspillingene
Jeg ønsker et anlegg som spiller diskant uten at den stikker i ørene, og en mellomtone som gjengir både trommer og stemmer realistisk.
Jeg ønsker et anlegg som gir meg en tredimensjonal scene. Ikke nødvendigvis så enormt stor, men en scene der jeg kan plassere de ulike musikere.
Jeg ønsker et anlegg som også gir godt utbytte til dem som ikke er så heldig å få sitte i sweetspot.
Kan man spørre hva ditt gamle anlegg besto av ?Karma skrev:Min største gevinst av Gaia, er en sterkt utvidet musikalsk horisont. Det er f.eks. nå mye mer givende å høre på mer kompleks musikk enn tidligere. At jeg også slipper lyttetretthet, er også en viktig forbedring fra mitt gamle anlegg.
Bl.a. disse, Pioneer CS-T8:JanR skrev:Kan man spørre hva ditt gamle anlegg besto av ?Karma skrev:Min største gevinst av Gaia, er en sterkt utvidet musikalsk horisont. Det er f.eks. nå mye mer givende å høre på mer kompleks musikk enn tidligere. At jeg også slipper lyttetretthet, er også en viktig forbedring fra mitt gamle anlegg.
/jan
FAB skrev:De kan sees på som mann og kone
;D ;D ;DYEL skrev:FAB skrev:De kan sees på som mann og kone
Så du mener da at etter noen år, spiller de i hvert sitt rom, evt med en annen høytaler?? Spenstig...
-Y
Det er faktisk et interessant moment akkurat her. Dersom jeg hadde fått alle ønsker, tilbakemeldinger, preferanser, reaksjoner osv fra Karma skriftlig uten at jeg ante hvem som stod bak hadde jeg bannet på at det var en utøvende musiker og ikke en high-end entusiast de kom fra.Karma skrev:Kunne tenkt meg å utdype litt om mitt ståsted.
Normalt bedriver jeg lite av det jeg vil kalle analytisk lydlytting.
I motsetning til hva som kanskje er mer vanlig i dette audiofile miljøet, skiller ikke jeg mellom min hi-fi interesse og min musikkinteresse. For meg er nemlig det to sider av samme sak. Hi-fi er verktøyet for min musikalske opplevelse i mitt hjem. Dersom anlegget gir meg de musikalske opplevelser jeg ønsker, har anlegget oppfylt sin misjon.
Min største gevinst av Gaia, er en sterkt utvidet musikalsk horisont. Det er f.eks. nå mye mer givende å høre på mer kompleks musikk enn tidligere. At jeg også slipper lyttetretthet, er også en viktig forbedring fra mitt gamle anlegg.
Støttes!YEL skrev:BTW... alle denne negativiteten rundt Gaia og karma... Hvis Karma mener Gaia er sanheten for han, så er det vel det! Jeg spiller på Usher.. for meg er det noe av det bedre, og inntil nå, min sannhet.. Synd at man skal drepe kreativitet, nysgjerrighet, spenst og iver (mener nå i begge leire...) med å falle i skyttergraver fordi man har forskjellige preferanser. Fy dere! Fy sa jeg!! Sorry, virkelig OT,men bruser litt over her, da jeg leser de involverte debatanters andre tråder med iver. Tar litt glansen fra dere karer!! Klem på ,Karma lytt til musikken og kos deg! Det skal jeg !
Og det burde f... meg dere andre også!
I beste mening for alle leire!
-Y
Greit bytteKarma skrev:Bl.a. disse, Pioneer CS-T8:JanR skrev:Kan man spørre hva ditt gamle anlegg besto av ?Karma skrev:Min største gevinst av Gaia, er en sterkt utvidet musikalsk horisont. Det er f.eks. nå mye mer givende å høre på mer kompleks musikk enn tidligere. At jeg også slipper lyttetretthet, er også en viktig forbedring fra mitt gamle anlegg.
/jan
De ble nylig solgt til en svoger i Bergen for en flaske whisky.
For hvem? http://www.dn.no/vinguiden/article1125260.eceJanR skrev:Greit bytteKarma skrev:Bl.a. disse, Pioneer CS-T8:JanR skrev:Kan man spørre hva ditt gamle anlegg besto av ?Karma skrev:Min største gevinst av Gaia, er en sterkt utvidet musikalsk horisont. Det er f.eks. nå mye mer givende å høre på mer kompleks musikk enn tidligere. At jeg også slipper lyttetretthet, er også en viktig forbedring fra mitt gamle anlegg.
/jan
De ble nylig solgt til en svoger i Bergen for en flaske whisky.
/jan
Hei Karma,Karma skrev:...Hva er det Karma søker i et anlegg?
Jeg ønsker et anlegg som spiller musikk slik at jeg glemmer at jeg sitter og hører via et anlegg.
Jeg ønsker en mulighet til mest mulig realistisk volum og livefølelse, slik at jeg kan fornemme at jeg er på konsert.
Jeg ønsker minst mulig kollisjon mellom musikken og rommet.
Jeg ønsker et anlegg som klarer å gjengi en kontrollert bass på sitt aller voldsomste, men bare når innspillingen krever det.
Jeg ønsker et anlegg som er "ærlig" i forhold til innspillingene
Jeg ønsker et anlegg som spiller diskant uten at den stikker i ørene, og en mellomtone som gjengir både trommer og stemmer realistisk.
Jeg ønsker et anlegg som gir meg en tredimensjonal scene. Ikke nødvendigvis så enormt stor, men en scene der jeg kan plassere de ulike musikere.
Jeg ønsker et anlegg som også gir godt utbytte til dem som ikke er så heldig å få sitte i sweetspot.
Det er lite konstruktivt å fortsette å raljere med Karma herom.FAB skrev:Skulle egentlig gi meg, men klarte ikke å la vær.
Jeg så jo denne komme. Mener du at man ikke kan verdsette et virkelig godt anlegg dersom man ikke har oppgradert gradvis? Mener du at vi alle lever i en boks av det utstyret vi har i heimen og at vår audiofile horisont og erfaring begrenses av utstyret vi selv har eid?FAB skrev:Går det ann og spørre åssen elektronikk det ble benyttet på disse høytalerne?
"Min største gevinst av Gaia, er en sterkt utvidet musikalsk horisont. Det er f.eks. nå mye mer givende å høre på mer kompleks musikk enn tidligere. At jeg også slipper lyttetretthet, er også en viktig forbedring fra mitt gamle anlegg"
(Ikke for å være frekk, men det skal vel ikke så mye til å få det til å låte bedre en med disse
tidlig 80-talls pioneer høytalerne)
Føler vel ikke at jeg har drevet å raljert noe med karma på noen omeråder,pedal skrev:Det er lite konstruktivt å fortsette å raljere med Karma herom.FAB skrev:Skulle egentlig gi meg, men klarte ikke å la vær.
Se bare på noen av "bjellesauene" (i positiv forstand av ordet) på dette forum. Det har tatt kanskje 20 for noen av de å finne ut at horn var tingen eller like lenge at DSP var veien å gå, at de faktisk er viktig å ha full output under la oss si 40Hz osv osv. I prinsippet kunne man ha kommet like langt umiddelbart dersom en eller annen hadde tatt beslutningen på forhånd. Det er ikke sikkert det er nødvendig med egen erfaring om man stoler på andres. Om det er en like morsom vei å gå er en annen sak.roffe skrev:Jeg så jo denne komme. Mener du at man ikke kan verdsette et virkelig godt anlegg dersom man ikke har oppgradert gradvis? Mener du at vi alle lever i en boks av det utstyret vi har i heimen og at vår audiofile horisont og erfaring begrenses av utstyret vi selv har eid?
Dersom det dreide seg om en 1926 Macallan Fine & Rare så får vi virkelig håpe at den ble kjøpt inn på et tidspunkt med gunstig dollarkurs. ;DSnickers-is skrev:
Jeg er helt enig i det ovenstående. Jeg forsøker å forstå den grunnleggende skepsisen enkelte møter dette prosjektet med.vta skrev:Dersom det dreide seg om en 1926 Macallan Fine & Rare så får vi virkelig håpe at den ble kjøpt inn på et tidspunkt med gunstig dollarkurs. ;DSnickers-is skrev:
Nå når også jeg da har dristet meg til å skrive i denne tråden så vil jeg i samme omgang si at jeg skulle ønske at jeg hadde samme muligheter som deg Karma til å kunne gå løs på et slikt prosjekt, dette både økonomisk og ikke minst til å ha "guts" nok til å bevege seg over fra det som nok i starten var en (kanskje litt vill?) tankerekke til å konkretisere det hele.
Selv om at jeg har relativt beskjeden teknisk innsikt så påberoper jeg meg å være oppegående nok til også å se at valg av konstruktør i dette tilfellet absolutt ikke kan ha vært det dummeste du kunne ta. Selv om at man må ta med i betraktningene at konstruktøren her har fått en unik mulighet til å bruke deg som "utstillingsvindu", så forstår jeg det slik at de tidsmessige ressursene han har lagt ned i dette er ganske så formidable. Tenk om vi alle kunne hatt en slik person rundt oss til å finjustere alle parametre på vårt kjære avspillingsutstyr.
All ære til dere begge, Karma og Snickers-is, både for å gå i gang med et slikt prosjekt her i lille Norge og ikke minst for å la oss andre få innsyn underveis. Lykke til videre, og jeg unner deg hvert sekund med musikkglede foran dette unike oppsettet Karma.
Vil ikke sette opp noen bestemte prosenter her nå, men det er i hvert fall ikke nådd 100% på alle punkter enda. Det er da også grunnen til at man ser potensiale i videreutvikling.pedal skrev:Hei Karma,Karma skrev:...Hva er det Karma søker i et anlegg?
Jeg ønsker et anlegg som spiller musikk slik at jeg glemmer at jeg sitter og hører via et anlegg.
Jeg ønsker en mulighet til mest mulig realistisk volum og livefølelse, slik at jeg kan fornemme at jeg er på konsert.
Jeg ønsker minst mulig kollisjon mellom musikken og rommet.
Jeg ønsker et anlegg som klarer å gjengi en kontrollert bass på sitt aller voldsomste, men bare når innspillingen krever det.
Jeg ønsker et anlegg som er "ærlig" i forhold til innspillingene
Jeg ønsker et anlegg som spiller diskant uten at den stikker i ørene, og en mellomtone som gjengir både trommer og stemmer realistisk.
Jeg ønsker et anlegg som gir meg en tredimensjonal scene. Ikke nødvendigvis så enormt stor, men en scene der jeg kan plassere de ulike musikere.
Jeg ønsker et anlegg som også gir godt utbytte til dem som ikke er så heldig å få sitte i sweetspot.
Dette var en god ønskeliste med 9 konkrete punkter. De færreste som har en såvidt klar definisjon av målet med sitt anlegget.
1000-kroners spørsmålet blir da; I hvilken grad innfrir anlegget disse punktene pr idag?
Der var du igjen. Det beste med deg, er at du er lett å "lese"..FAB skrev:(Ikke for å være frekk, men det skal ikke så mye til å få det til å låte bedre,
en med disse tidlig 80-talls pioneer høytalerne)
Skulle egentlig gi meg, men klarte ikke å la vær.
Og det oppsummerer vel din misjon i denne tråden så godt at det nå kanskje er best å gi seg mens man er på topp (eller bunn - alt ettersom)?FAB skrev:(Ikke for å være frekk, men det skal ikke så mye til å få det til å låte bedre,
en med disse tidlig 80-talls pioneer høytalerne)
Men det er fint du er fornøyd Karma, det er det viktigste.
Skulle egentlig gi meg, men klarte ikke å la vær.
Samme ASP-modulene brukes i OSS referanse-systemet til Adam (et par mill. var det vel). Messerapporter fra high-end messer i Munchen beskriver lyden fra det oppsettet (sammen med MBL sitt million-oppsett) som noe av det ypperste. Det finnes flere aktive høyttalere i flere 100k-prisklassen som fagblader referer som noe av det beste de noensinne har hatt i hus, også med ASP-modulene.Lyngen skrev:Oberon låter neppe ekstem high-end, det nekter jeg å tro på.
Lyngen skrev:Har ikke fulgt med i denne tråden i det siste, men har lest meg litt opp. Virket som FAB har vært ufin i tråden så jeg ble litt nysgjerrig må jeg si. Men jeg fant ikke noe å regarere på, så da så. Det ender jo opp med at vi alle har medfølelse for Karma, men samtidig så må han jo ha vært klar over den store risikoen han tok med en konstruksjon som ikke har blitt utprøvd tilstrekkelig og og konstruktør som ikke har gjort noe lignede før. Jeg må bare si at jeg ikke er overrasket. Hvem lager en høyttaler i denne prisklassen uten prøving og feiling i lang tid? Men det som jeg har stusset mest over er forsterkere til rundt 20k til et 600k oppsett med tanke på at det ikke blir bedre enn det svakeste ledd. Oberon låter neppe ekstem high-end, det nekter jeg å tro på. Og det som duoen har å usette på er noe jeg forbinder aller mest med high-end. Videre blir jeg skeptisk til at frekvenskorrigering ikke går utover kvaliteten. Men Fidelity roste jo Audiolense, men det er kanskje noe annet. Hva vet jeg.