Dagens! ;DPeter skrev:DE E KU ÆKS rai rai
Dette var et langt mer konstruktivt innlegg enn noen av de foregående i dag! Takk for et meget interessant tips!Isbjorn skrev:Hei Karma
Inne i skvisbåksen er der 2 spoler som står i serie med det digitale spdif signalet. De er satt der for å klare krav om RF stråling, men gjør lite godt for selve datastrømmen. En spole i serie er som kjent ett lavpass-filter. Firkantpulsene vil jo gjerne ha hele båndbredden tilgjenglig. De heter L8 og L9. De befinner seg på printet rett bak den optiskt utgangen. Spolene kan loddes ut og erstattes med noen mm med kabel. Ett enkelt og greit inngrep. Det vil heve lyden betraktlig
Mvh
Bjørn
Du har jo et relevant poeng der. Man kan dermed spørre hva slags forbedring jeg forventer.. :Veggen skrev:Men disse moddene forutsetter at mottakeren faktisk har problemer med å motta/behandle spdif strømmen skikkelig. Det er vel ting som tyder på at DEQX boksen er ganske god på det?
Hvis du ikke kan høre forskjell på SB3 og andre gode digitalkilder er det vel neppe så mye å hente?
Jeg tipper du vil oppleve en bedre definert bass og en mere avslappet gjengivelse i det hele tatt. Prøv så hører du selvKarma skrev:Du har jo et relevant poeng der. Man kan dermed spørre hva slags forbedring jeg forventer.. :
Da har jeg hatt et hyggelig besøk av "Veggen"!Veggen skrev:Et godt tips det der fra Isbjørn.
Men disse moddene forutsetter at mottakeren faktisk har problemer med å motta/behandle spdif strømmen skikkelig. Det er vel ting som tyder på at DEQX boksen er ganske god på det?
Hvis du ikke kan høre forskjell på SB3 og andre gode digitalkilder er det vel neppe så mye å hente?
Fordi tiden gikk så fort fra oss at det videre fokuset for Veggen til slutt ble å nå siste båt over fjorden! ;DValentino skrev:Kult, men hvorfor sendte du ikke Veggen og hans Transporter videre til meg etterpå? Tankeleserevner er det minste jeg forlanger!
Jeg kan vel i alle fall konkludere at det ikke er på dette området at videre pengebruk trenger å prioriteres. I min søken etter lydoptimalisering, har jeg hele tiden vært opptatt av å prioritere de forskjeller som er så tydelige at de ikke krever spesielle testmetoder og prosedyrer for å avdekkes.Forskjeller som er så klare at de ikke gir grunnlag for endeløse krangler på et forum som dette, om de er basert på placebo eller ikke. I dette tilfellet var det i hvert fall enkelt, da jeg ikke fant noen forskjell som var testmessig konsekvent og repeterbar. Jeg satt for det aller meste å undret over at jeg ikke hørte forskjell i det hele tatt.Greven skrev:Spennende Karma!
Så selv om det teknologisk sett skulle være forskjell, tyder det på at det ikke er så lett å detektere dette i praksis. Du kan vel slå deg til ro med at DEQXen er rimelig immun for ulike drivverk.
Det er opp til konstruktørens tidsskjema og prioritering. Er enig i at det blir spennende.omholt skrev:Når skal dere gjøre målinger for å finne ut av akustikken i rommet? Det blir også spennnende.
Jeg vil heller konkludere med at digital signaloverføring er rimelig immunt, så sant ikke noe kjøres gjennom ett eller annet digitalt filter/krets som gjør et eller annet (forandrer på lyden altså)... Syns ikke DEQX skal ha denne ærenGreven skrev:Spennende Karma!
Så selv om det teknologisk sett skulle være forskjell, tyder det på at det ikke er så lett å detektere dette i praksis. Du kan vel slå deg til ro med at DEQXen er rimelig immun for ulike drivverk.
Volum er låst til maks i programmet til Squeezebox. Har ikke testet med annet enn volumkontrollen på DEQX.pks skrev:Karma: HAr du testet den digitale volumkonrollen? Om denne forringer mye? (for den som lurer er dette noe jeg ser på som et slik filter/krets nevnt ovenfor)
Pk
Min henvisning til DEQX er kun i respekt for andres motsatte erfaringer med Squeezebox i andre oppsett.pks skrev:Jeg vil heller konkludere med at digital signaloverføring er rimelig immunt, så sant ikke noe kjøres gjennom ett eller annet digitalt filter/krets som gjør et eller annet (forandrer på lyden altså)... Syns ikke DEQX skal ha denne æren
Pk
Jeg tenkte på i skvisbåksenSnickers-is skrev:Vi har ikke testet digital volum i DEQX, den er kun regulert analogt.
HeiKarma skrev:For min del konkluderte jeg med at det var ikke mulig å finne en reell forskjell! Noen få ganger trodde jeg at det ene valget var bedre enn det andre, for bare å konkludere motsatt rett etterpå. Jeg oppfattet at "Veggen" konkluderte likt meg. Dermed falt motivasjonen for å modifisere Squeezeboxen bort!
Jeg kan dermed konkludere at i mitt oppsett, spiller Squeezebox som en fullverdig kilde. I den grad Squeezebox har svakheter som oppdages i andre oppsett, kommer ikke disse frem her hos meg. Eneste naturlige forklaring, er DEQX sin kvalitet og kapasitet i sammenhengen.
Kan ikke uttale meg om det uten å ha prøvd, i alle fall med min manglende erfaring med DEQX.Snickers-is skrev:Mener du da samtidig at drivverket i Linn-spilleren ikke er godt nok til å gi noen forskjell ift SB3?
Dette står jo i sterk kontrast til din egen språkbruk, f.eks. i din test av Squeezebox?Jeg trenger lang tid med slik switching før forskjellene utkrystalliserer seg.
Det jeg mistenker noen går seg vill på, er at man forventer "nå skal jeg høre en (stor/klar) forskjell".
De forskjellene kommer ikke, og denne typen forventninger overskygger alle håp om å høre forskjell.
Jeg tror vi alle er klar over at forskjeller på fornuftig designet elektronikk ikke er store, og at de mange hurrarop som utsondres kommer av at man snepper på plass med ønsket lyd. Den lille endringen i rett retning som er akkurat det man ønsker.
Vår hobby er også en lek med de små forskjeller, små men viktige
Dere skulle bare sjekke av at dette låter likt, og hadde klare meninger om dette på forhånd begge to.
EDIT: Ikke ufint ment, men det er lett å lese deres meninger om emnet i deres tidligere innlegg på HFS
Minner da om at vi tidligere gjorde en sammenligning mellom Umoddet Squeezebox og Linn Unidisc. Heller ikke her klarte vi å høre forskjell. Den testen ble gjort sammen med Jørn Rune, som har rimelig god erfaring i å lytte etter forskjeller. Jeg vil der anta at Jørn Rune regnet med at hans egen mye dyrere spiller skulle kunne gi bedre lyd? M.a.o. var neppe han farget av en på forhånd sterk tro at dette skulle høres likt ut?Personlig har jeg ikke noe videre tro på at SB3 kontra transporter gir forskjeller som drivverk til ekstern dac, da har jeg mer tro på forskjellen mellom cd-drivverk av god kvalitet og SB3/Transporter.
Da tror jeg moddet SB3 kontra standard transporter kunne gi større utslag.
Her vil jeg anta at du vil møte seriøse motargumenter fra mange i miljøet. Vi har flere som setter oppløsning, presisjon og klarhet i høysetet og som sitter på svært kostbare anlegg der DEQX er en viktig komponent i kjeden.Men hvis DEQX er like slørende som DRC-205 til Copland, så er det ikke usannsynlig at det ikke detekteres nei.
Så dersom en DAC i mindre grad gjør forskjell på ulike drivverk, er den da dårligere?RoDa skrev:Kan ikke uttale meg om det uten å ha prøvd, i alle fall med min manglende erfaring med DEQX.Snickers-is skrev:Mener du da samtidig at drivverket i Linn-spilleren ikke er godt nok til å gi noen forskjell ift SB3?
Men hvis DEQX er like slørende som DRC-205 til Copland, så er det ikke usannsynlig at det ikke detekteres nei.
R
Nei, det er fortsatt slik at jeg beskriver disse små forskjellene (som jeg mener er unødvendig å påpeke) som større for å belyse dem.Karma skrev:Dette står jo i sterk kontrast til din egen språkbruk, f.eks. i din test av Squeezebox?Jeg trenger lang tid med slik switching før forskjellene utkrystalliserer seg.
Det jeg mistenker noen går seg vill på, er at man forventer "nå skal jeg høre en (stor/klar) forskjell".
De forskjellene kommer ikke, og denne typen forventninger overskygger alle håp om å høre forskjell.
Jeg tror vi alle er klar over at forskjeller på fornuftig designet elektronikk ikke er store, og at de mange hurrarop som utsondres kommer av at man snepper på plass med ønsket lyd. Den lille endringen i rett retning som er akkurat det man ønsker.
Vår hobby er også en lek med de små forskjeller, små men viktige
Det jeg skriver er at om DEQX er like slørende som DRC-205 fra Copland, så er det ikke usannsynlig at det blir vanskelig å detektere forskjeller mellom drivverk. Dette siden sløringen fravrøver musikken for low-level detaljer.Snickers-is skrev:Så dersom en DAC i mindre grad gjør forskjell på ulike drivverk, er den da dårligere?RoDa skrev:Kan ikke uttale meg om det uten å ha prøvd, i alle fall med min manglende erfaring med DEQX.Snickers-is skrev:Mener du da samtidig at drivverket i Linn-spilleren ikke er godt nok til å gi noen forskjell ift SB3?
Men hvis DEQX er like slørende som DRC-205 til Copland, så er det ikke usannsynlig at det ikke detekteres nei.
R
Sitat fra: RoDa på mars 09, 2008, 00:50:36 (Pliiis....)RoDa skrev:Angående switching så benytter jeg ikke det i stor grad.
Lytte på en låt/sekvens og så raskest mulig bytte for å høre på neste komponent/tweak/kabel og starte låt/sekvens på nytt.
Jeg mener når du veksler mellom innganger og bytter "on the fly" så bruker hjernen din sine egenskaper for å fylle ut hullene og gjøre disse bruddstykkene like. Pissprek vil det komme fra abx-brigaden, so be it.
R
Så du tror på placebo du også, men bare den med omvendt resultat?RoDa skrev:Jeg mener når du veksler mellom innganger og bytter "on the fly" så bruker hjernen din sine egenskaper for å fylle ut hullene og gjøre disse bruddstykkene like. Pissprek vil det komme fra abx-brigaden, so be it.
R
Den har jeg lest i dine innlegg så klart!RoDa skrev:Det jeg skriver er at om DEQX er like slørende som DRC-205 fra Copland, så er det ikke usannsynlig at det blir vanskelig å detektere forskjeller mellom drivverk. Dette siden sløringen fravrøver musikken for low-level detaljer.Snickers-is skrev:Så dersom en DAC i mindre grad gjør forskjell på ulike drivverk, er den da dårligere?RoDa skrev:Kan ikke uttale meg om det uten å ha prøvd, i alle fall med min manglende erfaring med DEQX.Snickers-is skrev:Mener du da samtidig at drivverket i Linn-spilleren ikke er godt nok til å gi noen forskjell ift SB3?
R
Hvor har du lest tekst som gir deg grunnlag for din spørsmålsstilling? :
R
NEI, det tror jeg ikke.Snickers-is skrev:Så, mener du at om DEQX ikke gir lydmessig forskjell mellom to digitalkilder er den dårligere enn en DAC som gir forskjell mellom to digitalkilder? Dette er et ja/nei-spørsmål.
Vis meg en påstått almenngyldig regel, så skal jeg vise deg unntak.RoDa skrev:Spennende, helt klart.
Almenngyldig? Ikke F....