Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    834
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gaia--Min drøm blir til virkelighet

DE E KU ÆKS rai rai ;)

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16

Hei Karma

Inne i skvisbåksen er der 2 spoler som står i serie med det digitale spdif signalet. De er satt der for å klare krav om RF stråling, men gjør lite godt for selve datastrømmen. En spole i serie er som kjent ett lavpass-filter. Firkantpulsene vil jo gjerne ha hele båndbredden tilgjenglig. De heter L8 og L9. De befinner seg på printet rett bak den optiskt utgangen. Spolene kan loddes ut og erstattes med noen mm med kabel. Ett enkelt og greit inngrep. Det vil heve lyden betraktlig :)

Mvh
    Bjørn

B

Back_Door

Gjest

Isbjorn skrev:
    Hei Karma

Inne i skvisbåksen er der 2 spoler som står i serie med det digitale spdif signalet. De er satt der for å klare krav om RF stråling, men gjør lite godt for selve datastrømmen. En spole i serie er som kjent ett lavpass-filter. Firkantpulsene vil jo gjerne ha hele båndbredden tilgjenglig. De heter L8 og L9. De befinner seg på printet rett bak den optiskt utgangen. Spolene kan loddes ut og erstattes med noen mm med kabel. Ett enkelt og greit inngrep. Det vil heve lyden betraktlig :)

Mvh
    Bjørn
    Dette var et langt mer konstruktivt innlegg enn noen av de foregående i dag! Takk for et meget interessant tips! ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold

Det bør jo testes. Det er jo både reversibelt og logisk. Får du noen støyproblemer kan jo eventuelt digitalkabelen skiftes til dobbelskjermet med folie.

Har du noen anelse om hvilken frekvens filteret begynner å gjøre seg gjeldende ved Isbjørn?

Er det en på signal og en på jord?

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Et godt tips det der fra Isbjørn. En annen mod som folk påstår fungerer bra er trafokobling av spdif signalet. Dette har vært diskutert litt i en tidligere SB tråd.
    Om man vil gå enda lenger så er det jo mulig å reklokke signalet også.

Men disse moddene forutsetter at mottakeren faktisk har problemer med å motta/behandle spdif strømmen skikkelig. Det er vel ting som tyder på at DEQX boksen er ganske god på det?

Hvis du ikke kan høre forskjell på SB3 og andre gode digitalkilder er det vel neppe så mye å hente?

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16

Hei Snickers

Vet ikke induktansen på spolene. På denne siden kan du se målinger med og uten spolene: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=45330.0

Her har du ett bilde av hvor de sitter (oppe til venstre):
    http://www.diyparadise.com/img/modified_sb3.jpg

Veggen:
    Tror DEQX'en takker for at han fjerner spolene. Det hjelper ikke hvor god mottaker du har så lenge det er muffens i signalvegen :)
    Det å sette en signaltrafo kan man gjøre, men om du ikke vet hva og hvordan man gjør det, er det sikrere å la være. Det tryggeste er å ta ut spolene og la resten være som det er, og heller satse på at der er trafo i mottageren.

Mvh
    Bjørn

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold

Alle bit-ene er jo gjenstand for veldig mye matematikk før de kommer ut i andre enden. Man skulle jo tro at dette i større grad bidrar til at en bit er en bit enn med en tradisjonell asynkron DAC?

Hva godt gjør en trafo i denne sammenhengen utover å være et galvanisk skille?

B

Back_Door

Gjest

Veggen skrev:
    Men disse moddene forutsetter at mottakeren faktisk har problemer med å motta/behandle spdif strømmen skikkelig. Det er vel ting som tyder på at DEQX boksen er ganske god på det?

Hvis du ikke kan høre forskjell på SB3 og andre gode digitalkilder er det vel neppe så mye å hente?
    Du har jo et relevant poeng der. Man kan dermed spørre hva slags forbedring jeg forventer.. ::)

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16

Hei Karma

Spdif er en ganske skjør protokoll når den ikke klokkes av en ekstern klokke. Uten ektern klokke så må mottageren gjenvinne klokken på den innkommende datastrømmen. Når du kjører firkantpulser gjennom ett lavpassfilter (som i SB), vil firkantpulsene miste en del av høyfrekvensenergien, og de steile flankene blir mere avrundet. Dette gjør jobben værre for mottageren, som skal synke på flankene.

Karma skrev:
    Du har jo et relevant poeng der. Man kan dermed spørre hva slags forbedring jeg forventer.. ::)
    Jeg tipper du vil oppleve en bedre definert bass og en mere avslappet gjengivelse i det hele tatt. Prøv så hører du selv :)

Mvh
    Bjørn

B

Back_Door

Gjest

Veggen skrev:
    Et godt tips det der fra Isbjørn.

Da har jeg hatt et hyggelig besøk av "Veggen"!
    Han hadde med loddebolt og pågangsmot, og meningen var å prøve tweaket fra "Isbjørn".
    Samtidig hadde jeg også mine tidligere sammenligningstester i bakhodet. Jeg hadde jo testet Squeezebox mot både min gamle cd-spiller og mot den langt dyrere Unidisk til Jørn Rune. Alt koblet digitalt til DEQX. Om de to nevnte spoler reduserte kvaliteten fra Squeezebox, burde vi jo ha dedikert det som en redusert kvalitet i disse tidligere tester?
    Nå hadde det seg slik at "Veggen" var så hyggelig at han hadde tatt med seg sin Transporter for sammenligning. Transporteren skal jo ha bedre komponenter og kvaliteter på det meste, inkl. utganger. Før vi ville ta beslutningen om det var bryet verdt å åpne Squeezebox for mod., satte vi dermed opp en liten uformell blindtest. Begge spillere fikk kontakt med harddisk, og vi synkroniserte dem i programvaren slik at de spilte identisk samme musikk.
    VI byttet på å sitte i sweetspot mens den andre skiftet mellom spillerne via fjernkontrollen til DEQX. Lytteren ante ikke hvem av spillerne som til en hver tid spilte. Vi foretok raske skifter, og skifter med lengre mellomrom. For min del konkluderte jeg med at det var ikke mulig å finne en reell forskjell! Noen få ganger trodde jeg at det ene valget var bedre enn det andre, for bare å konkludere motsatt rett etterpå. Jeg oppfattet at "Veggen" konkluderte likt meg. Dermed falt motivasjonen for å modifisere Squeezeboxen bort!
    Jeg kan dermed konkludere at i mitt oppsett, spiller Squeezebox som en fullverdig kilde. I den grad Squeezebox har svakheter som oppdages i andre oppsett, kommer ikke disse frem her hos meg. Eneste naturlige forklaring, er DEQX sin kvalitet og kapasitet i sammenhengen.

Konklusjon: Forventninger om forbedret Squeezebox, møtte veggen. ;)

K

kbwh

Gjest

Kult, men hvorfor sendte du ikke Veggen og hans Transporter videre til meg etterpå? Tankeleserevner er det minste jeg forlanger!

B

Back_Door

Gjest

Valentino skrev:
    Kult, men hvorfor sendte du ikke Veggen og hans Transporter videre til meg etterpå? Tankeleserevner er det minste jeg forlanger!
    Fordi tiden gikk så fort fra oss at det videre fokuset for Veggen til slutt ble å nå siste båt over fjorden! ;D

Uansett er dette eksempel på "konstruktivt" og nyttig samvær til nytte og glede.
    Veggen har et edruelig forhold til dette faget, og det var både nyttig og inspirerende for meg å få han på besøk. I tillegg er han jo en svært hyggelig fyr også! ;)

O

omholt

Gjest

Det var interessant. Flott tiltak. Ikke ofte vil leser om blindtester. Det at du opplevde noen ganger at den ene spilte bedre enn den andre og motsatt, forteller hvor viktig en blindtest er.

Når skal dere gjøre målinger for å finne ut av akustikken i rommet? Det blir også spennnende.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2

Spennende Karma!

Så selv om det teknologisk sett skulle være forskjell, tyder det på at det ikke er så lett å detektere dette i praksis. Du kan vel slå deg til ro med at DEQXen er rimelig immun for ulike drivverk.

B

Back_Door

Gjest

Greven skrev:
    Spennende Karma!

Så selv om det teknologisk sett skulle være forskjell, tyder det på at det ikke er så lett å detektere dette i praksis. Du kan vel slå deg til ro med at DEQXen er rimelig immun for ulike drivverk.
    Jeg kan vel i alle fall konkludere at det ikke er på dette området at videre pengebruk trenger å prioriteres. ;) I min søken etter lydoptimalisering, har jeg hele tiden vært opptatt av å prioritere de forskjeller som er så tydelige at de ikke krever spesielle testmetoder og prosedyrer for å avdekkes.Forskjeller som er så klare at de ikke gir grunnlag for endeløse krangler på et forum som dette, om de er basert på placebo eller ikke. ;) I dette tilfellet var det i hvert fall enkelt, da jeg ikke fant noen forskjell som var testmessig konsekvent og repeterbar. Jeg satt for det aller meste å undret over at jeg ikke hørte forskjell i det hele tatt.

B

Back_Door

Gjest

omholt skrev:
    Når skal dere gjøre målinger for å finne ut av akustikken i rommet? Det blir også spennnende.
    Det er opp til konstruktørens tidsskjema og prioritering. Er enig i at det blir spennende.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3

Greven skrev:
    Spennende Karma!

Jeg vil heller konkludere med at digital signaloverføring er rimelig immunt, så sant ikke noe kjøres gjennom ett eller annet digitalt filter/krets som gjør et eller annet (forandrer på lyden altså)... Syns ikke DEQX skal ha denne æren :p

Karma: HAr du testet den digitale volumkonrollen? Om denne forringer mye? (for den som lurer er dette noe jeg ser på som et slik filter/krets nevnt ovenfor)

Pk

B

Back_Door

Gjest

pks skrev:
    Karma: HAr du testet den digitale volumkonrollen? Om denne forringer mye? (for den som lurer er dette noe jeg ser på som et slik filter/krets nevnt ovenfor)

Pk
    Volum er låst til maks i programmet til Squeezebox. Har ikke testet med annet enn volumkontrollen på DEQX.

B

Back_Door

Gjest

pks skrev:
    Jeg vil heller konkludere med at digital signaloverføring er rimelig immunt, så sant ikke noe kjøres gjennom ett eller annet digitalt filter/krets som gjør et eller annet (forandrer på lyden altså)... Syns ikke DEQX skal ha denne æren :p

Pk
    Min henvisning til DEQX er kun i respekt for andres motsatte erfaringer med Squeezebox i andre oppsett. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold

Vi har ikke testet digital volum i DEQX, den er kun regulert analogt.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3

Snickers-is skrev:
    Vi har ikke testet digital volum i DEQX, den er kun regulert analogt.
    Jeg tenkte på i skvisbåksen ;)

PK

R

Rojoh

Gjest

Jeg opplevde også DEQXen til å fungere veldig bra med billig cdspiller som digital kilde. Såpass at jeg ikke følte behov for å bruke unødig tid på dyre og eksotiske drivverk.

Mvh. Johan

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Karma skrev:
    For min del konkluderte jeg med at det var ikke mulig å finne en reell forskjell! Noen få ganger trodde jeg at det ene valget var bedre enn det andre, for bare å konkludere motsatt rett etterpå. Jeg oppfattet at "Veggen" konkluderte likt meg. Dermed falt motivasjonen for å modifisere Squeezeboxen bort!
    Jeg kan dermed konkludere at i mitt oppsett, spiller Squeezebox som en fullverdig kilde. I den grad Squeezebox har svakheter som oppdages i andre oppsett, kommer ikke disse frem her hos meg. Eneste naturlige forklaring, er DEQX sin kvalitet og kapasitet i sammenhengen.
    Hei

Moro at dere driver og tester!

Et par betraktninger.
    Jeg selv har også problemer med å skille skitt fra kanel når jeg kobler opp på denne måten.
    Min egen nyærvervede Marantz koblet opp mot Benchmark og koblet direkte til forsterker gir meg heller ikke mye på switching frem og tilbake.

Jeg trenger lang tid med slik switching før forskjellene utkrystalliserer seg.
    Det jeg mistenker noen går seg vill på, er at man forventer "nå skal jeg høre en (stor/klar) forskjell".
    De forskjellene kommer ikke, og denne typen forventninger overskygger alle håp om å høre forskjell.

Jeg tror vi alle er klar over at forskjeller på fornuftig designet elektronikk ikke er store, og at de mange hurrarop som utsondres kommer av at man snepper på plass med ønsket lyd. Den lille endringen i rett retning som er akkurat det man ønsker.
    Vår hobby er også en lek med de små forskjeller, små men viktige.

Det jeg leser som forskjellen på den testen dere gjorde med SB3 mot transporter, er nærmest motsatt av hva jeg har som innstilling.
    Jeg lytter til tingene med mest mulig åpent sinn, og prøver å høre om jeg finner en endring, med jakt på en endring.
    Dere skulle bare sjekke av at dette låter likt, og hadde klare meninger om dette på forhånd begge to.
    EDIT: Ikke ufint ment, men det er lett å lese deres meninger om emnet i deres tidligere innlegg på HFS

Personlig har jeg ikke noe videre tro på at SB3 kontra transporter gir forskjeller som drivverk til ekstern dac, da har jeg mer tro på forskjellen mellom cd-drivverk av god kvalitet og SB3/Transporter.
    Da tror jeg moddet SB3 kontra standard transporter kunne gi større utslag.

Det er ikke bare jeg som hører forskjeller:
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4938

Men spennende rapport, og den rispes i hjernebarken til senere anledninger. ;)

Forresten så er den et godt drivverk type Sony på bruktbørsen nå, hint hint! ;D ;D ;D

R

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold

Mener du da samtidig at drivverket i Linn-spilleren ikke er godt nok til å gi noen forskjell ift SB3?

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Snickers-is skrev:
    Mener du da samtidig at drivverket i Linn-spilleren ikke er godt nok til å gi noen forskjell ift SB3?
    Kan ikke uttale meg om det uten å ha prøvd, i alle fall med min manglende erfaring med DEQX.
    Men hvis DEQX er like slørende som DRC-205 til Copland, så er det ikke usannsynlig at det ikke detekteres nei. :)

R

B

Back_Door

Gjest

Det jeg mistenker noen går seg vill på, er at man forventer "nå skal jeg høre en (stor/klar) forskjell".
    De forskjellene kommer ikke, og denne typen forventninger overskygger alle håp om å høre forskjell.

Jeg tror vi alle er klar over at forskjeller på fornuftig designet elektronikk ikke er store, og at de mange hurrarop som utsondres kommer av at man snepper på plass med ønsket lyd. Den lille endringen i rett retning som er akkurat det man ønsker.
    Vår hobby er også en lek med de små forskjeller, små men viktige
    Dette står jo i sterk kontrast til din egen språkbruk, f.eks. i din test av Squeezebox?

Dere skulle bare sjekke av at dette låter likt, og hadde klare meninger om dette på forhånd begge to.
    EDIT: Ikke ufint ment, men det er lett å lese deres meninger om emnet i deres tidligere innlegg på HFS

Dette er nok ikke helt riktig. Veggen har jo tidligere oppgradert fra Squeezebox til Transporter. Han har i sitt eget oppsett registrert kvalitetsheving med Transporteren. Det var derfor han mente at jeg også burde teste ut Transporter. M.ao. hadde i hvert fall Veggen på forhånd en viss forventning om at Transporteren skulle kunne gi hørbar forbedring også hos meg. Dette på tross av at han er bevisst på at man ikke kan sammenligne ulike testoppsett der det er implementert ulike kjeder av tilhørende komponenter. Selv mener jeg å huske at han bruker analogutgangen på Transporteren. Vi mente begge på forhånd at "Isbjørn" sitt mod.forslag til Squeezebox med en grad av sannsynlighet kunne gi hørbar forbedring. For likevel å slippe å gjøre unødvendig inngrep i Squeezboxen, bestemte vi oss for å ta denne testen først.

Personlig har jeg ikke noe videre tro på at SB3 kontra transporter gir forskjeller som drivverk til ekstern dac, da har jeg mer tro på forskjellen mellom cd-drivverk av god kvalitet og SB3/Transporter.
    Da tror jeg moddet SB3 kontra standard transporter kunne gi større utslag.
    Minner da om at vi tidligere gjorde en sammenligning mellom Umoddet Squeezebox og Linn Unidisc. Heller ikke her klarte vi å høre forskjell. Den testen ble gjort sammen med Jørn Rune, som har rimelig god erfaring i å lytte etter forskjeller. Jeg vil der anta at Jørn Rune regnet med at hans egen mye dyrere spiller skulle kunne gi bedre lyd? M.a.o. var neppe han farget av en på forhånd sterk tro at dette skulle høres likt ut?

Jeg mener personlig at dersom forskjellene skal bety noe, vil det være forskjeller som er så betydelige at jeg ikke trenger å finlytte i en uke for å høre de. En reell forskjell av hørbart nivå mener jeg vil kunne høres ved slike skiftinger som vi utførte. En helt annen sak er at DERSOM det avdekkes hørbare forskjeller, trenger man ofte tid i etterkant for å evaluere om disse forskjeller er en forbedring eller en forverring. Det har jeg ofte opplevd etter justeringer i lydbildet med DEQX!
    I mitt oppsett oppleves justeringsmulighetene via DEQX som så betydningsfulle, at mikrojusteringer via andre små tweaks blir mindre betydningsfulle som justering.Et problem eller en feil kan mye lettere korrigeres med DEQX i motsetning til med f.eks. nye kabler. ;)
    Jeg understreker til slutt at mine konklusjoner gjelder meg selv og mitt eget oppsett. Jeg uttaler meg ikke om troverdighet til andre tester som eventuelt har motsatt konklusjon. Det er som tidligere nevnt flere mulige forklaringer på slike forskjeller i testresultater. Man tester jo ikke bare en enkelt komponent, men en kjede i sammenheng med en betstemt komponent.

Men hvis DEQX er like slørende som DRC-205 til Copland, så er det ikke usannsynlig at det ikke detekteres nei.
    Her vil jeg anta at du vil møte seriøse motargumenter fra mange i miljøet. Vi har flere som setter oppløsning, presisjon og klarhet i høysetet og som sitter på svært kostbare anlegg der DEQX er en viktig komponent i kjeden. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold

RoDa skrev:
    Snickers-is skrev:
    Kan ikke uttale meg om det uten å ha prøvd, i alle fall med min manglende erfaring med DEQX.
    Men hvis DEQX er like slørende som DRC-205 til Copland, så er det ikke usannsynlig at det ikke detekteres nei. :)

R
    Så dersom en DAC i mindre grad gjør forskjell på ulike drivverk, er den da dårligere?

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Karma skrev:

Vår hobby er også en lek med de små forskjeller, små men viktige
    Dette står jo i sterk kontrast til din egen språkbruk, f.eks. i din test av Squeezebox?
    Nei, det er fortsatt slik at jeg beskriver disse små forskjellene (som jeg mener er unødvendig å påpeke) som større for å belyse dem.
    I mine ører er de små forskjellene verdt å jakte på, og bringer meg nærmere musikken. Ergo de kan ha stor betydning, slev om noen velger å feie dem under teppet som smårusk.

Angående switching så benytter jeg ikke det i stor grad.
    Lytte på en låt/sekvens og så raskest mulig bytte for å høre på neste komponent/tweak/kabel og starte låt/sekvens på nytt.

Jeg mener når du veksler mellom innganger og bytter "on the fly" så bruker hjernen din sine egenskaper for å fylle ut hullene og gjøre disse bruddstykkene like. Pissprek vil det komme fra abx-brigaden, so be it. ;)

R

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Snickers-is skrev:
    RoDa skrev:
    Snickers-is skrev:

R
    Så dersom en DAC i mindre grad gjør forskjell på ulike drivverk, er den da dårligere?
    Det jeg skriver er at om DEQX er like slørende som DRC-205 fra Copland, så er det ikke usannsynlig at det blir vanskelig å detektere forskjeller mellom drivverk. Dette siden sløringen fravrøver musikken for low-level detaljer.
    Hvor har du lest tekst som gir deg grunnlag for din spørsmålsstilling? ::)

R

B

Back_Door

Gjest

RoDa skrev:
    Angående switching så benytter jeg ikke det i stor grad.
    Lytte på en låt/sekvens og så raskest mulig bytte for å høre på neste komponent/tweak/kabel og starte låt/sekvens på nytt.

Jeg mener når du veksler mellom innganger og bytter "on the fly" så bruker hjernen din sine egenskaper for å fylle ut hullene og gjøre disse bruddstykkene like. Pissprek vil det komme fra abx-brigaden, so be it. ;)

R
    Sitat fra: RoDa på mars 09, 2008, 00:50:36 (Pliiis....)

De blindtestene jeg har fått noe ut av har vært de hvor jeg kan switche mellom to komponenter uten å vite hva jeg lytter til, og så ærlig bestemme meg for hvordan hver av de låter. Sitat slutt.

B

Back_Door

Gjest

RoDa skrev:

R
    Så du tror på placebo du også, men bare den med omvendt resultat? ;)

Tror vi to kan være enig i en ting: Vi vet begge rimelig godt hva vi hører og hva vi ikke hører. ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold

RoDa skrev:
    Snickers-is skrev:
    RoDa skrev:
    Snickers-is skrev:

R
    Det jeg skriver er at om DEQX er like slørende som DRC-205 fra Copland, så er det ikke usannsynlig at det blir vanskelig å detektere forskjeller mellom drivverk. Dette siden sløringen fravrøver musikken for low-level detaljer.
    Hvor har du lest tekst som gir deg grunnlag for din spørsmålsstilling? ::)

R
    Den har jeg lest i dine innlegg så klart!

- Du bruker ordet "dersom", men du åpner ikke for at det kan være andre årsaker til forskjellene.
    - Du bruker ordet "slører", det kan vel ikke oppfattes som annet enn en kvalitativ reduksjon.

Så, mener du at om DEQX ikke gir lydmessig forskjell mellom to digitalkilder er den dårligere enn en DAC som gir forskjell mellom to digitalkilder? Dette er et ja/nei-spørsmål.

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Dersom DEQX slører like mye som Copland DRC-205, så forstår jeg at man ikke klarer å detektere forskjeller på drivverk.
    Dersom DEQX ikke slører like mye som Copland DRC-205, så forstår jeg ikke at man ikke klarer å detektere forskjeller på drivverk.

Jeg tror ikke at DEQX slører like mye som Copland DRC-205, grunnet en mindre AD-konvertering på DEQX.

R

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Snickers-is skrev:
    Så, mener du at om DEQX ikke gir lydmessig forskjell mellom to digitalkilder er den dårligere enn en DAC som gir forskjell mellom to digitalkilder? Dette er et ja/nei-spørsmål.
    NEI, det tror jeg ikke.

Jeg tror det har mer med personene som lytter å gjøre.
    Hvordan man lytter og i hvilken setting/lytterom man lytter.

R

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

Det klør virkelig i fingrene etter å diskutere dette grundigere, men jeg synes ikke det er riktig av meg i denne tråden å diskutere sammenhengen (eller evt.mangel på sådan) mellom lydkvalitet i en DAC og hvorvidt den er følsom for variasjoner i bitstrømmen. Det er en mer prinsipiell diskusjon som ikke hører hjemme i "Mitt anlegg"-tråder.

Jeg synes ihvertfall det er spennende at erfarne lyttere møtes (slik som Veggen og Karma) og kommer fram til at man i oppsett til høye sekssifrede beløp kan klare seg med "drivverk" til under 3000,- kroner uten å tape noe i forhold til dyrere drivverk. Jeg synes det er bra at Karma stoler på egen hørsel, går for det som låter best, og når det låter likt går for det som er rimeligst og mest brukervennlig.

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Spennende, helt klart.
    Almenngyldig? Ikke F....

N

nb

Gjest

Flott innsats gutter! Jeg skjønner dog ikke helt hvorfor det er så kontroversielt at en Squeezebox kan være digital kilde så god som nonen når folket ser ut til å godta at en PC kan være det ypperste innen digital "transport".

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

RoDa skrev:
    Spennende, helt klart.
    Almenngyldig? Ikke F....
    Vis meg en påstått almenngyldig regel, så skal jeg vise deg unntak. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn