rolfozzy skrev:
totte skrev:
rolfozzy skrev:
Det er gøy at du har fått det til nå, Karma. Nå har jeg også endelig fått med meg omtalen i Fidelity, bra den. Men som Lyngen nevner så er vel ikke Roda og P.Dale så veldig fjernt fra hverandre når de skriver om Gaia? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?
pedal skrev vel at det var blant det aller beste han hadde hørt overhodet, mens RoDa og Mbare mente at Gaia var på et blindspor og så langt unna hi-end at det var trist (ikke ment som ordrette sitater, men ganske nærme). Konklusjonene var vel slik sett så langt unna hverandre som man kan komme? Jeg har ingen grunn til å mistenke noen av de nevnte 3 for å ha gjort noe annet enn å skrive om sine oppriktige inntrykk, så det er interessant at vurderingene spriker så voldsomt. Jeg tror jeg må prøve å mase meg til et besøk når jeg en gang er på Østlandet.
Jeg leser ikke Rodas omtale slik. Jeg leser det slik at hans ankepunkt gjelder forsterkeriet som kunne vært noe bedre. Og utbedring vil det vel alltid være.
P.Dale var vel også inne på at det kunne være mer og hente.
Jeg leser heller ikke Roda/Mbare som en person med lik omtale. De har vel egentlig ganske forskjellig preferanse når det gjelder lyd, slik jeg har forstått de.
Jeg forholder meg til hva Roda skriver, det har mer bakkekontakt enn hva Mbare mener. Dessuten må jeg forholde meg til hvordan jeg hørte anlegget til Karma etter de to besøkene jeg har hatt.
Og siden Solhaug har blitt brakt inn her, med nærmest hvor heldig han har vært med og få såpass lyd som han har, så kommenterer jeg det litt.
Først en kommentar til det du i forrige innlegg nevnte rundt Lyngen: Hovedpoenget i min reaksjon mot Lyngen, var hans måte å fremtre i denne tråd. Det har jeg jo ganske klart forklart hva jeg mener med i tidligere innlegg. Det overrasker meg om du ikke ser det samme?
Når det gjelder min kommentar rundt Solhaug sitt anlegg, tror jeg du har feiltolket meg. Det er ikke flaks at han har klart å lage et godt anlegg! Flaksen jeg antydet var m.h.t. at det spilte så godt i det aktuelle rom, så lenge han sier at han ikke har tunet anlegget spesifikt til det rom. Med tuning i denne sammengheng inkluderes alle former, inkludert akustiske tiltak. For å bedre belyse hva jeg mener: Om jeg hadde plassert "verdens beste" anlegg til f.ks. 10 mill.kr i min stue, uten tuning av spredning eller andre akustiske tiltak, da hadde jeg hatt flaks om det anlegget fikk frem alle sine beste kvaliteter. Nesten alle normale rom har potensial til å ødelegge lyden fra selv det beste anlegg. Dette er da også grunnlaget for noen av ideene bak Gaia.
Atter en gang: Når det gjelder karaktergivingen etter RoDa og Mbares besøk, er det hovedkonklusjoen som teller om du skal sammenligne med Petter Dale sin artikkel. Der må vel alle kunne se at den ender i hver sin ende av skalaen? Å referere hvem som sa og påsto hva, blir litt for dumt, da alle har anledning til selv å lese.Jeg er likevel enig i din påpekning av forskjellen mellom de to førstnevnte.
Når det gjelder dine egne meninger om Gaia, så er det selvsagt et poeng at Gaia har utviklet seg underveis. Da bør man uansett huske på at vi to har valgt svært forskjellige veier og prioriteringer når det gjelder lyd. Det er dermed svært sannsynlig at videre utvikling av Gaia ikke vil føre anlegget spesielt nærmere dine preferanser. Det bør det da heller ikke være noe problem å leve med for noen av oss.
Du er en hyggelig fyr med bein i nesa og klare meninger. Slik skal og bør det være!
For meg var det spesielt interessant å få vurdering fra Petter Dale. Dette fordi han selv har satset på et stort fullrange system bygget på en del av de samme prinsipper m.h.t. elektronisk spredningskontroll. Jeg kan også forsikre om at artikkelen ikke på noen måte virker å være "for snill" i forhold til den begeistring jeg faktisk opplevde fra Petter under de timer vi satt og spilte. Jeg ble nesten litt brydd over den utilslørte begeistring som Petter viste etter hvert som stadig mer musikk ble spilt.
Ankepunktene som nevnes i artikkelen, er nøyaktig det samme som han også forklarte meg muntlig under besøket. Han mente at slike høyttalere kunne fortjene hva som helst av elektronikk på øverste hylle. Han mente derfor at på tross av den fantastiske totalkvalitet anlegget i dagens form har, ville det kunne være spesifikke strekkmål videre, om jeg hadde økonomi til det.
Som en annen tidligere skrev her: Anlegget blir ikke dårligere enn det faktisk er, av at noen skriver en dårlig anmeldelse. Like lite som det faktisk blir bedre av at Petter skriver en god anmeldelse. Men det er da moro å få bekreftet fra en med Petters erfaring at vi har gjort mye riktig?? Ikke minst for min egen selvtillit?
RoDa:
Ditt siste innlegg virker for meg mer i den gate jeg oppfattet deg etter ditt første besøk. Som jeg har nevnt, tror jeg saker og ting ble satt litt for negativt på spissen etter ditt siste besøk. Dette som følge av våre skyttergraver samt at man dras inn i en negativ spiral der totalinntrykket kanskje presenteres og oppfattes mer negativt enn det egentlig var opplevd. Jeg fikk under ditt første besøk et inntrykk av at du har gode evner til å vurdere lyd. Når jeg nå leser noen av dine innvendninger, ser jeg selvsagt en likhet med det Petter nevnte. Tror da heller ikke at det er så stor forskjell på deres meninger, som man tidligere fikk inntrykk av.Petter nevner noen innvendinger som blir presentert mer som bagateller og flisespikking i forhold til totalinntrykk. Etter ditt besøk kunne du forstås som om forholdet mellom bra og dårlig var i grad det motsatte av slik Petter beskriver. Jeg har kanskje litt skyld selv for at du i ettertid ble så forbannet at det hele ble noe karikert..?
Bedre attakk, "mikrodynamikk" og enda bedre kontroll i forhold av rompåvirkning er strekkmål som jeg har fokus på og som jeg ikke vil protestere mot at noen nevner. Hadde ikke det blitt nevnt noen slike mulige strekkmål, måtte man konkludert med at Gaia var et fullkomment anlegg på alle måter. Det er det selvsagt ikke! Tror neppe jeg noen gang vil komme dit at det er fullkomment! Det er vel kanskje heller ikke nødvendig for å blir lykkelig med min musikk..? Men moro er det å se hvor grensene går, så lenge man klarer å finansiere det.
Du er uansett velkommen igjen, dersom du ønsker å følge med på utviklingen!