Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Valentino skrev:
    Skulle vært artig å høre Gaia igjen, Karma. Snart to år siden sist. Som tiden flyr (og ungene vokser).
    Ungene vokser, og vi blir gamle..

2 år?! Vel, da har du nok mistet en del i øvre diskant, og ville nok nå fått et heeelt annet inntrykk!
    Er det ikke et pardoks at mens vi har forfalt, har Gaia (forhåpentlig) utviklet seg videre? ;D
    Synd man vanligvis ikke har råd til slike anlegg som dette mens man enda er så ung at ørene fortjener det..

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Flott omtale i fidelity :)
    Blir det noe til at vi ser deg og gaia over dammen snart snickers?

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=41048.0¨

Utdrag:

So what makes Gaia a milestone in audio loudspeaker technology?
    The secret lies partially in technology, and partially in how the ear works.

You are free to listen and jugde for yourself. They will be showed at several Norwegian shows this autumn. I am not sure if we will make it to Las Vegas next year, but I hope so. But this is not as "untested" as it may seem.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Ja, det var det da.

Med DEQX er inntuningen simpelt hen for tidkrevende til at man kan vise systemet på en vanlig messe. Man må regne et par dager bare på å stable kassene på plass, så må man regne ytterligere et par uker på skikkelig inntuning. Setter man av vesentlig mindre tid blir resultatet fort ganske ordinært.

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Ok, høres svært komplisert og innviklet ut.
    Men morro hadde det vel vært da.
    Hadde vært en stor reklame å fått til noe slikt.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Det har du selvsagt rett i, men det ville bli en dyr markedsføring.

Så kan man jo spørre seg om det lønner seg å satse på toppmodeller i markedsføring. De fleste ønsker jo å høre modeller de har råd til, og det finnes gode argumenter for å hevde at selv Gaia har en prislapp som gjør den eksklusiv.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Toppmodeller gir gjerne den prestisje som gjør at man blir kjent nok til å få større volum på salg av rimeligere modeller.
    Hva hadde forresten frakten kostet for Gaia til USA??

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Frakten ville vel havnet på minst 20-30 000kr, avhengig av hvor i landet de skulle. Ellers måtte man nok basert på å komme ganske mannsterke for å sette det opp på kortest mulig tid.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Frakten ville vel havnet på minst 20-30 000kr, avhengig av hvor i landet de skulle. Ellers måtte man nok basert på å komme ganske mannsterke for å sette det opp på kortest mulig tid.
    Jeg stiller. ;)
    Krever bare å få dekket reise, kost og losji. 8) En tur til USA er alltid fint.

Er det for tidlig å si når Theseus vil bli prøvd ut i Gaia?

Har du lyttet til andre anlegg du synes hadde egenskaper som du selv ikke har? Du har vel nevnt Solhaug anlegget med mer nivå i bassen, men noe utover det?

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    orso skrev:
    Jeg stiller. ;)
    Krever bare å få dekket reise, kost og losji. 8) En tur til USA er alltid fint.
    Hei orso, mulig det blir litt for tøffe tak..regner med du er tjukk som en bjørn og sterk som ei sild! ;D

Har du lyttet til andre anlegg du synes hadde egenskaper som du selv ikke har? Du har vel nevnt Solhaug anlegget med mer nivå i bassen, men noe utover det?
    Gratuler så mye med hyggelig omtale i siste Fidelity Karma og til Snickers-is med gjennomført høyttaler konstruksjon... anbefaler på det sterkeste å ta en privat lytt hos Pedal og LMC..hvis det byr seg en anledning, gutta sine referanser systemer burde være idel for å sammenligne Gaia med.

mvh,
    tas

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    828
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Må stille meg blant gratulantene, fikk lest omtalen i helgen!

Har fulgt trådene om prosjektet i lang tid, prosjektet er utrolig interessant. Håper både konstruktør og eier kan senke skuldrene litt nå!

De beste ønsker for fremtiden, og ikke glem det viktigste: at du som eier kan ha lytteglede, og prøver å glemme de tidvis noe us(m)akelige kritikkene.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    orso skrev:
    Er det for tidlig å si når Theseus vil bli prøvd ut i Gaia?
    Utvikling og testing av et slikt produkt går jo gjerne hånd i hånd, dermed er det gjerne ikke godt å vite noe før man faktisk er i gang med å teste Theseus på Gaia.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Det Orso skriver stemmer godt med hva Karma har sagt. Han har innvendt mot manglende dypbass og manglende dybde, ellers var han meget positiv gitt rommet det hele stod i, og fremhevet spesielt at anlegget kledde at det hadde litt mer nivå i nedre mellomtone/øvre bass enn det han selv på det tidspunktet hadde selv. Dette ble justert i Gaia hvorpå han bekreftet at det stemte med hans observasjoner da han hørte oppsettet ditt. Utover dette nevnte han også at nivået i øvre mellomtone var noe høyere, noe som han ikke ønsket i Gaia.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Snickers; dette er hva du oversetter det til ut fra din forståelse. Jeg ser klare feil i tolkningen, men nok om det.

Mvh. RS

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Dette er ingen oversettelse, men om du er enig med Karma sin vurdering er en helt annen ting.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Snickers-is skrev:
    Dette er ingen oversettelse, men om du er enig med Karma sin vurdering er en helt annen ting.
    Det Karma uttrykker er svært godt observert, spesielt med tanke på hvor lite forskjellig musikk han rakk å høre.

Mvh. RS

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    orso skrev:

He-he, det var en artig vri. Gad vite hvor han får kokt dette ned til "mer nivå i bassen": (se inlegg 93)

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32181.80

Mvh. RS
    Husket ikke nøyaktig hva som ble sagt, men mente det var noe med mer nivå i øvre bass. Karma fikk jo anlegget sitt justert etter lyttebesøket hos deg med nettopp mer nivå i tilsvarende området. Det var poenget mitt. Tviler ikke at det låter bra hos deg Solhaug på mange områder. Du har jo fått flotte tilbakemeldinger. Hadde vært kjekt for deg om du fikk høyttalerne ut på markedet.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    R.Solhaug skrev:
    Snickers-is skrev:
    Det Karma uttrykker er svært godt observert, spesielt med tanke på hvor lite forskjellig musikk han rakk å høre.

Mvh. RS
    Som sagt, du står helt fritt til å være uenig.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Det begynner å gå opp for meg hvor dårlig skjermene på billige laptoper er... ;D

EDIT: forresten, er ikke det der Karpmans triangle of drama? Den likner veldig :eek:

BraveSirEdmund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    129
    Karma skrev:
    Toppmodeller gir gjerne den prestisje som gjør at man blir kjent nok til å få større volum på salg av rimeligere modeller.
    Hva hadde forresten frakten kostet for Gaia til USA??
    Dette er det noe i. Var på en B&W presentasjon engang. Tror de utviklet høyttalere til Bentley (eller en annen billig bil). Et prosjekt som aldri kunne gå i pluss isolert sett, men om man tok med prestisje, omtale o.s.v. gav dette et mersalg av billige system.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Det ville jo være svært utaktisk å gjøre slike grep FØR man har andre modeller man kan få mersalg på da ;D

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Snickers-is skrev:
    Det ville jo være svært utaktisk å gjøre slike grep FØR man har andre modeller man kan få mersalg på da ;D
    Et aldri så lite gullkorn dette gitt! ;D

Foreligger det forresten noen planer i den retning? Tenkte da spesielt på om du sysler med tanker om å videreføre de erfaringene du har gjort deg i Gaiaprosjektet over til andre modeller?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    orso skrev:
    Jeg var imponert over anlegget til Solhaug. Står for det jeg skrev! Jeg nevnte dog intet om forholdet mellom Gaia og hans anlegg. Det var da heller ikke relevant eller riktig i den setting. Jeg vurderte og beskrev et spesifikt anlegg vurdert ut fra aktuelle forutsetninger og omgivelser. Som jeg skrev, var jeg spesielt imponert over mellomtone og øvre bass, men noe mindre av dypbass og dybdeperspektiv. Dette var svært nyttige observasjoner for meg, og var faktisk til god hjelp for finpuss av eget anlegg. Det som imponerte meg spesielt hos Solhaug, var hvordan han hadde fått ut så mye godlyd under de relativt vanskelige omgivelser. Dette uten annen hjelp enn lang og nitidig finjustering av bl.a. de passive filtre. Anlegget hans viser ganske godt at man kan få sværet mye godlyd ut av mer konvensjonelle konstruksjoner, så lenge man gjør saker og ting riktig. Personlig tror vel jeg at det er i filtrene hans at den største gevinsten (hemmeligheten) ligger, og kanskje ikke så mye i kabeldimensjoner som han selv mener. Jeg skal dog ikke påstå så alt for mye om det.
    Det blir ikke riktig og rettferdig å trekke direkte sammenligninger mot Gaia. Gaia har selvsagt langt større potensial og kapasitet grunnet sine dimensjoner og sine avanserte løsninger. Skrur man opp volumet på Gaia, er det få anlegg som holder følge m.h.t forvrengningsfri lyd som spiller på lag med rommet! I en slik sammenheng er det ikke relevant å trekke sammenligning mot Solhaug sitt system. Man kan jo ikke komme utenom fysikkens lover. Den enorme utfordringen i Gaia, har vært å få det beste ut av selve potensialet. I en slik sammenheng var besøket hos Solhaug nyttig, og ga god input for deler av mitt eget foretrukne lydbilde. Som Petter Dale skriver i sin artikkel, er selve høyttalerkonstruksjonen Gaia på aller øverste hylle når det gjelder ytelse og kapasitet. Å få alt dette ut i reell godlyd, har vært en til dels komplisert prosess helt frem til i dag. Nå er Gaia ganske altetende m.h.t musikk, og spiller like godt sart visemusikk, klassisk som rock. Dette er da også mitt personlige mål, da jeg selv har svært variert musikksmak. Min intensjon med anlegget er å få presentert innspillingene slik de er, hverken mer eller mindre. Når jeg har anledning,(er alene hjemme ;D), ønsker jeg mulighet til å gjenskape konsert på høyt volum. Fortsatt vil det skje modifikasjoner som potensielt vil få ut enda mer av kapasiteten. F.eks. ved den kommende Theseus.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Jeg skal ikke mene noe om anlegget til RSolhaug vs Gaia, men konstaterer at sist jeg hørte dem var begge meget vellykkede. Det er en ting som er felles for dem, og det er at de er nøye tunet til rommet de spiller i (dog med svært ulike midler). Jeg tror mye av begge anleggenes suksess ligger i dette nitidige arbeidet.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    roffe skrev:
    Jeg skal ikke mene noe om anlegget til RSolhaug vs Gaia, men konstaterer at sist jeg hørte dem var begge meget vellykkede. Det er en ting som er felles for dem, og det er at de er nøye tunet til rommet de spiller i (dog med svært ulike midler). Jeg tror mye av begge anleggenes suksess ligger i dette nitidige arbeidet.
    Hadde alle hatt litt mer av din fremtoning roffe, så hadde dette forum vært en fredeligere plass. ;)

Personlig kan jeg vel innrømme at jeg ikke har hørt et bedre anlegg enn det Solhaug har laget, innen tilsvarende prisklasse og størrelse. Og det er nok nettopp fordi anlegget treffer m.h.t hvordan det var tunet til rommet. Når jeg var villig til større dimensjon og høyere prisklasse, skyldtes det mine ønsker om enda større overskudd og ytelseskapasitet. Dermed over til trådens innhold.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Presisering:
    Grunnen til at jeg skriver "innen tilsvarende prisklasse og størrelse", er kort og godt fordi jeg har for liten lytteerfaring med utstyr i andre klasser. Forholdet til Gaia har jeg dog redegjort for i forrige innlegg. Dette som følge av at dette tema flere ganger er brakt på banen i denne tråd.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    roffe skrev:

Tunet? Mitt anlegg hadde stått ubrukt i tre år nettopp fordi rommet ikke fungerte, da spesielt mht perspektiv og bass. Med CD-spiller og pre stående på en gammel melkekasse.

Det spilte rett og slett så dårlig at jeg kun anvendte det til TV-lyd ???

Mvh. RS

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.629
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    roffe skrev:

Tunet? Mitt anlegg hadde stått ubrukt i tre år nettopp fordi rommet ikke fungerte, da spesielt mht perspektiv og bass. Med CD-spiller og pre stående på en gammel melkekasse.

Mvh. RS
    Ja det spilte forjævli dårlig. ;D

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    R.Solhaug skrev:

Jeg for min del har aldri lagt vesentlig vekt på stereomøblenes innvirkning på lyden, og bortsett fra det estetiske: Hvorfor ikke en melkekasse? ;)

Jeg har ikke hørt dette anlegget i noe annet rom, men for meg fremsto lyden uansett som god, og jeg tror ikke du har ignorert rommet når du først satte opp anlegget for å spille igjen. Men beklager om jeg husket feil, jeg mente faktisk å huske at du hadde tweaket på anlegget med kabler etc. også etter at du flyttet inn der jeg hørte anlegget ditt. Mulig jeg husker feil. Jeg har heldigvis aldri påberopt meg perfekt hukommelse.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    At anlegget til Solhaug er fintunet i de forskjellige deler over lang tid, er vel et ubestridt faktum? At det derimot ikke var spesifikt tunet til det rommet vi opplevde det i, viser at man noen ganger kan være "offer" for svært heldige omstendigheter. Det betyr da samtidig at det ikke automatisk blir bedre i et annet og event. større rom, uten ny fintuning?
    I Gaia har jeg i hvert fall til fulle opplevd at gevinster ved fintuning kan oppnås over svært lang tid. Slik fintuning kan være vel så effektiv som utbytting av hele komponenter.Nå er dog anlegget kommet til et punkt, der neste steg må bli utskifting av komponenter(f.eks. DEQX) for å komme videre.Fintuningen har så langt vist meg at grensene for hva man kan oppnå med selve høyttalerkonstruksjonen, er på et fascinerende høyt nivå.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.629
    Torget vurderinger
    2
    Det er gøy at du har fått det til nå, Karma. Nå har jeg også endelig fått med meg omtalen i Fidelity, bra den. Men som Lyngen nevner så er vel ikke Roda og P.Dale så veldig fjernt fra hverandre når de skriver om Gaia? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Ankepunktet som begge har, slik jeg forstår, er at det kan være mer og hente på forsterkersiden. Men jeg ser at begge er imponert over høytalerne.

Og hvis ikke ting var helt på stell når Roda/Mbare besøkte deg så blir vel tilbakemeldinga enda nærmere det som P.Dale skriver, eller ?

Når det gjelder anlegget til Solhaug så hørte jeg dette første gangen, som var ca. da jeg hadde hørt Gaia for andre gang, så spilte det meget bra hos Solhaug. Jeg nevnte vel som en bisetning nærmest at jeg hadde hørt Østfolds beste anlegg, og det kan jeg fremdeles stå for. Hvordan den sammenligninga vil være i dag aner jeg ikke. Med Gaia som er utviklet videre, og Solhaug som bruker en reserveamp i et nytt rom.

Håper du ikke tar dette ille opp, Karma. Det er ikke sånn ment.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    rolfozzy skrev:
    Det er gøy at du har fått det til nå, Karma. Nå har jeg også endelig fått med meg omtalen i Fidelity, bra den. Men som Lyngen nevner så er vel ikke Roda og P.Dale så veldig fjernt fra hverandre når de skriver om Gaia? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?
    pedal skrev vel at det var blant det aller beste han hadde hørt overhodet, mens RoDa og Mbare mente at Gaia var på et blindspor og så langt unna hi-end at det var trist (ikke ment som ordrette sitater, men ganske nærme). Konklusjonene var vel slik sett så langt unna hverandre som man kan komme? Jeg har ingen grunn til å mistenke noen av de nevnte 3 for å ha gjort noe annet enn å skrive om sine oppriktige inntrykk, så det er interessant at vurderingene spriker så voldsomt. Jeg tror jeg må prøve å mase meg til et besøk når jeg en gang er på Østlandet.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.629
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    rolfozzy skrev:
    pedal skrev vel at det var blant det aller beste han hadde hørt overhodet, mens RoDa og Mbare mente at Gaia var på et blindspor og så langt unna hi-end at det var trist (ikke ment som ordrette sitater, men ganske nærme). Konklusjonene var vel slik sett så langt unna hverandre som man kan komme? Jeg har ingen grunn til å mistenke noen av de nevnte 3 for å ha gjort noe annet enn å skrive om sine oppriktige inntrykk, så det er interessant at vurderingene spriker så voldsomt. Jeg tror jeg må prøve å mase meg til et besøk når jeg en gang er på Østlandet.
    Jeg leser ikke Rodas omtale slik. Jeg leser det slik at hans ankepunkt gjelder forsterkeriet som kunne vært noe bedre. Og utbedring vil det vel alltid være.
    P.Dale var vel også inne på at det kunne være mer og hente.

Jeg leser heller ikke Roda/Mbare som en person med lik omtale. De har vel egentlig ganske forskjellig preferanse når det gjelder lyd, slik jeg har forstått de.

Jeg forholder meg til hva Roda skriver, det har mer bakkekontakt enn hva Mbare mener. Dessuten må jeg forholde meg til hvordan jeg hørte anlegget til Karma etter de to besøkene jeg har hatt.

Og siden Solhaug har blitt brakt inn her, med nærmest hvor heldig han har vært med og få såpass lyd som han har, så kommenterer jeg det litt.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Poenget mitt var at jeg syns anlegget var ufullendt på noen punkter i forhold til hva jeg hadde forventet av et anlegg i aller øverste divisjon. Jeg mente ikke at jeg ble trist av anlegget i seg selv, jeg har aldri skrevet at anlegget var direkte dårlig - det jeg ble litt trist over var den forventa reaksjonen på sentralen i forhold til det jeg opplevde med Gaia og hvordan jeg antok at det kom til å bli mottatt, samt at jeg syns det var (og er) ubehagelig og ikke kunne støtte helhjerta opp om Karma sin opplevelse av sitt anlegg. Samtidig håper jeg jo at vi alle kan være voksne nok til å se at dette er MINE reaksjoner basert på 1 lytteinntrykk og må tas for det.

Og ja, RoDa har langt mer erfaring enn meg med high-end anlegg, så jeg ville også stolt mer på han enn meg når det kommer til evaluering av den typen anlegg.

R

RoDa

Gjest
    Jeg har ikke lyst å komme med noen tolkning av hva pedal skriver kontra hva jeg har skrevet.
    Men jeg kan da forsøke meg på et slags revidert sammendrag av eget inntrykk.

Et imponerende høyttalersystem som har enorm kapasitet og evne til å flytte luft.
    Det har tilsynelatende intet tak på hvor høyt og kontrollert det kan spille, jeg fikk aldri inntrykket av at høyttalerne spilte på maksimalt nivå. Langt fra!
    Høyttalerne beholder klang og karakteristikk nærmest uansett hvor du befinner deg i lytterommet. Dette er uvirkelig med tanke på at man ikke merker problemer med bassresonanser som man skulle tro var et stort problem med så masse basskapasitet, virkelig vellykket på dette området!
    Det låter aldri hardt eller skjærende, og det har en behagelig, lett mørk klangbalanse. Tross denne lett mørke klangen er det detaljer og systemet låter ikke dempet eller overdrevet "soft".

Mine ankepunkter går på at jeg synes systemet glatter ut litt, det har ikke alle detaljene som jeg trenger for å synes at illusjonen blir god nok. Det samme gjelder anslag og trøkk, jeg vil ha systemet mer markert på dette. Jeg tror at dette mye skyldes elektronikken, så en DP A1 som erstatning for to av monoblokkene hadde vært et meget interessant eksperiment. Det at systemet etter min mening mangler litt på disse nyansene gjør nok større utslag for meg enn mange andre. For meg er det slik at jeg mister noe på sammenheng og den siste grad av tilstedeværelse/nærhet. Dette er noe jeg opplever på enkel musikk, sang og gitar for eksempel. Jeg er jævli opphengt i stemmegjengivelse og vant til slik musikk gjengitt i nærfelt av små høyttalere.

Grunnen til disse ankepunktene er jo nettopp at systemet spiller så vanvittig bra ellers, da vil jeg gjerne ha det til å spille som små to-veis systemer også! Jeg tror prioriteringene henger godt sammen med resultatet, muligheten til å spille konsert på realistisk nivå er aller høyst tilstede!

Mvh
    Rolf

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Mine ankepunkter går på at jeg synes systemet glatter ut litt, det har ikke alle detaljene som jeg trenger for å synes at illusjonen blir god nok. Det samme gjelder anslag og trøkk, jeg vil ha systemet mer markert på dette. Jeg tror at dette mye skyldes elektronikken, så en DP A1 som erstatning for to av monoblokkene hadde vært et meget interessant eksperiment. Det at systemet etter min mening mangler litt på disse nyansene gjør nok større utslag for meg enn mange andre. For meg er det slik at jeg mister noe på sammenheng og den siste grad av tilstedeværelse/nærhet. Dette er noe jeg opplever på enkel musikk, sang og gitar for eksempel. Jeg er jævli opphengt i stemmegjengivelse og vant til slik musikk gjengitt i nærfelt av små høyttalere.

Grunnen til disse ankepunktene er jo nettopp at systemet spiller så vanvittig bra ellers, da vil jeg gjerne ha det til å spille som små to-veis systemer også! Jeg tror prioriteringene henger godt sammen med resultatet, muligheten til å spille konsert på realistisk nivå er aller høyst tilstede!

Mvh
    Rolf
    Når pedal nevner utglatting av mikrodynamikk og litt savn av kraft og kontroll i bånn, så leser jeg det som at dere nevner de samme tingene men på to forskjellige måter. Hifi lyrikk er vanskelig med tanke på ord, uttrykk og vektlegging. Men om man ikke tar alt for bokstavelig så er det ikke så vanskelig likevel! :)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    rolfozzy skrev:
    totte skrev:
    rolfozzy skrev:
    Jeg leser ikke Rodas omtale slik. Jeg leser det slik at hans ankepunkt gjelder forsterkeriet som kunne vært noe bedre. Og utbedring vil det vel alltid være.
    P.Dale var vel også inne på at det kunne være mer og hente.

Jeg leser heller ikke Roda/Mbare som en person med lik omtale. De har vel egentlig ganske forskjellig preferanse når det gjelder lyd, slik jeg har forstått de.

Jeg forholder meg til hva Roda skriver, det har mer bakkekontakt enn hva Mbare mener. Dessuten må jeg forholde meg til hvordan jeg hørte anlegget til Karma etter de to besøkene jeg har hatt.

Og siden Solhaug har blitt brakt inn her, med nærmest hvor heldig han har vært med og få såpass lyd som han har, så kommenterer jeg det litt.
    Først en kommentar til det du i forrige innlegg nevnte rundt Lyngen: Hovedpoenget i min reaksjon mot Lyngen, var hans måte å fremtre i denne tråd. Det har jeg jo ganske klart forklart hva jeg mener med i tidligere innlegg. Det overrasker meg om du ikke ser det samme?
    Når det gjelder min kommentar rundt Solhaug sitt anlegg, tror jeg du har feiltolket meg. Det er ikke flaks at han har klart å lage et godt anlegg! Flaksen jeg antydet var m.h.t. at det spilte så godt i det aktuelle rom, så lenge han sier at han ikke har tunet anlegget spesifikt til det rom. Med tuning i denne sammengheng inkluderes alle former, inkludert akustiske tiltak. For å bedre belyse hva jeg mener: Om jeg hadde plassert "verdens beste" anlegg til f.ks. 10 mill.kr i min stue, uten tuning av spredning eller andre akustiske tiltak, da hadde jeg hatt flaks om det anlegget fikk frem alle sine beste kvaliteter. Nesten alle normale rom har potensial til å ødelegge lyden fra selv det beste anlegg. Dette er da også grunnlaget for noen av ideene bak Gaia.

Atter en gang: Når det gjelder karaktergivingen etter RoDa og Mbares besøk, er det hovedkonklusjoen som teller om du skal sammenligne med Petter Dale sin artikkel. Der må vel alle kunne se at den ender i hver sin ende av skalaen? Å referere hvem som sa og påsto hva, blir litt for dumt, da alle har anledning til selv å lese.Jeg er likevel enig i din påpekning av forskjellen mellom de to førstnevnte.

Når det gjelder dine egne meninger om Gaia, så er det selvsagt et poeng at Gaia har utviklet seg underveis. Da bør man uansett huske på at vi to har valgt svært forskjellige veier og prioriteringer når det gjelder lyd. Det er dermed svært sannsynlig at videre utvikling av Gaia ikke vil føre anlegget spesielt nærmere dine preferanser. Det bør det da heller ikke være noe problem å leve med for noen av oss. ;) Du er en hyggelig fyr med bein i nesa og klare meninger. Slik skal og bør det være! :D

For meg var det spesielt interessant å få vurdering fra Petter Dale. Dette fordi han selv har satset på et stort fullrange system bygget på en del av de samme prinsipper m.h.t. elektronisk spredningskontroll. Jeg kan også forsikre om at artikkelen ikke på noen måte virker å være "for snill" i forhold til den begeistring jeg faktisk opplevde fra Petter under de timer vi satt og spilte. Jeg ble nesten litt brydd over den utilslørte begeistring som Petter viste etter hvert som stadig mer musikk ble spilt.
    Ankepunktene som nevnes i artikkelen, er nøyaktig det samme som han også forklarte meg muntlig under besøket. Han mente at slike høyttalere kunne fortjene hva som helst av elektronikk på øverste hylle. Han mente derfor at på tross av den fantastiske totalkvalitet anlegget i dagens form har, ville det kunne være spesifikke strekkmål videre, om jeg hadde økonomi til det.

Som en annen tidligere skrev her: Anlegget blir ikke dårligere enn det faktisk er, av at noen skriver en dårlig anmeldelse. Like lite som det faktisk blir bedre av at Petter skriver en god anmeldelse. Men det er da moro å få bekreftet fra en med Petters erfaring at vi har gjort mye riktig?? Ikke minst for min egen selvtillit?

RoDa:

Ditt siste innlegg virker for meg mer i den gate jeg oppfattet deg etter ditt første besøk. Som jeg har nevnt, tror jeg saker og ting ble satt litt for negativt på spissen etter ditt siste besøk. Dette som følge av våre skyttergraver samt at man dras inn i en negativ spiral der totalinntrykket kanskje presenteres og oppfattes mer negativt enn det egentlig var opplevd. Jeg fikk under ditt første besøk et inntrykk av at du har gode evner til å vurdere lyd. Når jeg nå leser noen av dine innvendninger, ser jeg selvsagt en likhet med det Petter nevnte. Tror da heller ikke at det er så stor forskjell på deres meninger, som man tidligere fikk inntrykk av.Petter nevner noen innvendinger som blir presentert mer som bagateller og flisespikking i forhold til totalinntrykk. Etter ditt besøk kunne du forstås som om forholdet mellom bra og dårlig var i grad det motsatte av slik Petter beskriver. Jeg har kanskje litt skyld selv for at du i ettertid ble så forbannet at det hele ble noe karikert..?
    Bedre attakk, "mikrodynamikk" og enda bedre kontroll i forhold av rompåvirkning er strekkmål som jeg har fokus på og som jeg ikke vil protestere mot at noen nevner. Hadde ikke det blitt nevnt noen slike mulige strekkmål, måtte man konkludert med at Gaia var et fullkomment anlegg på alle måter. Det er det selvsagt ikke! Tror neppe jeg noen gang vil komme dit at det er fullkomment! Det er vel kanskje heller ikke nødvendig for å blir lykkelig med min musikk..? Men moro er det å se hvor grensene går, så lenge man klarer å finansiere det.
    Du er uansett velkommen igjen, dersom du ønsker å følge med på utviklingen!

P

Parelius

Gjest
    Hva mente Shakespeare EGENTLIG! Lyrikk er spennende. Er Romeo & Julie en komedie eller en tragedie?
    ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn