Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    SAL skrev:
    Gratulerer med fin reportasje! Høytalerne har vel aldri folk satt noen særlige spørsmålstegn ved, derimot elektronikken har vært heftig debatert og det sies vel her at den ikke er helt der oppe som det har vært hevdet? Jeg og flere andre har vel i flere anledninger ymtet innpå at forsterkere, dac og kilde ikke er helt High-end? Men jeg synes at det er knallmoro at totalen allikevel er mer enn bra! Gratulerer nok en gang!

Mvh.
    SAL
    Takk for den SAL!

Jeg er egentlig mer enn fornøyd med totalkarakteren. Men likevel må det innrømmes at jeg er nysgjerrig på hvor grensene går. Slik sett er vel ikke jeg noe friskere enn dere andre..? ;D

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Jeg er egentlig mer enn fornøyd med totalkarakteren. Men likevel må det innrømmes at jeg er nysgjerrig på hvor grensene går. Slik sett er vel ikke jeg noe friskere enn dere andre..? ;D
    Hah! Du er ikke friskere enn noen av oss andre uansett...!!! ;D ;D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Wergeland skrev:
    Karma skrev:
    Besøket som foranlediget denne reportasjen i Fidelity, ble imøtesett med svært blandede følelser hos meg.
    Jeg har jo hatt tvilsomme erfaringer med personer som har hatt et anstrengt forhold til konstruktøren av mitt anlegg.
    Jeg har ikke hatt et anstrengt forhold til konstruktøren av Gaia-anlegget, men jeg har hatt et svært anstrengt forhold til hvordan du og Snickers omtalte prosjektet her på sentralen (og jeg tror ikke jeg er alene). Ikke mye rom for ydmykhet eller respekt for folk som kom med kritikk. (Tenker ikke på noen spesiell episode, men det er et generelt inntrykk som festet seg etter å ha lest trådene om Gaia de siste årene.)

Uansett; grattis med et flott anlegg (som jeg ikke har hørt) og med den meget gode omtalen i Fidelity (som jeg ikke har lest).
    Jeg kan tenke meg det var deilig å få en slik omtale av systemet og jeg unner deg følelsen!
    Takk skal du ha!

Når det gjelder din tidligere oppfattelse av hvordan kritikk har blitt tatt i mot, har jeg følgende kommentar: Et bilde kan forandre seg med ulik vinkel, ulikt lys og ikke minst ulike øyne som ser. Jeg kan nok noen ganger ha virket som om jeg led av forfølgelsesvanvidd. Til mitt forsvar kan jeg dog si at jeg har fått flere bekreftelser fra pålitelig hold hvordan dette prosjektet er hånet bak min rygg. Jeg har m.a.o. ikke dannet mine oppfatninger totalt uten grunnlag..
    Ydmykhet og innrømmelse av egen utilstrekkelighet vil jeg gjerne få innrømme. ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.555
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    Hvorfor kan vi ikke være litt mer rause? Å lytte til musikk skulle vel primært handle om rekreasjon, selv på kostbare "high-end" anlegg. Vi kan velge ulikt utstyr, men til syvende og sist er det vår helt personlige musikkopplevelse som gir oss noe.

Godt å se at ting ordner seg ;)

Mvh. RS
    Tror bare at jeg skal slutte meg til denne her, jeg.

Og en grattis til Karma (og Snickers) fra meg også.

mvh

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    tkr skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Hvorfor kan vi ikke være litt mer rause? Å lytte til musikk skulle vel primært handle om rekreasjon, selv på kostbare "high-end" anlegg. Vi kan velge ulikt utstyr, men til syvende og sist er det vår helt personlige musikkopplevelse som gir oss noe.

Mvh. RS

mvh
    Er også helt enig med Reidar Solhaug :)

I følge tilbakemeldingene er lyden nå tilpasset Karma sine preferanser, gratulerer til Snickers og deg!

Det viktigste er uansett at Karma koser seg med musikk ;)

Personlig tror jeg på at alle ting kan utvikles, som beskrevet tidligere i tråden kan også dette systemet forbedres. Men man nå huskes på at dette skal forbedres for Karma, ikke for noen andre av oss. Det er lett å anbefale mye bra og dyrt utstyr, som man selv har opplevd som bra.. I Karma sitt oppsett vil totalprisen øke til å mange millioner, (p.g.a. mange effektforsterkere) ved velge de dyreste effektforsterkere fra f. eks. ARC eller Krell. Det er ikke viktig for Karma, om jeg eller Pedal liker lyden fra disse effektforsterkere. Det eneste som teller for deg, er hvordan dine preferanser er tilpasset ditt anlegg ;)

Noen av Petter Dale sine betraktninger var også svært overraskende lesning, i positiv forstand. (Takk til PEDAL for en spennende artikkel og svært annerledes artikkel enn den som ble publisert i et annet norsk blad for en stund tilbake..) F. eks var det overraskende for meg at to så store høyttalere skal forsvinne i lydbildet! Men så er jo også utviklingsarbeidet til Kviserud banebrytende på mange områder og det skal bli spennende å følge utviklingen videre ;)

Ønsker deg lykke til!

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Jeg må også få gratulere med det som tydeligvis er en bra omtale av Gaia. :)

Jeg har ikke fått somlet meg til kiosken ennå, men skal kjøpe nevnte Fidelity så snart det går an. Gleder meg til å lese om hva slags inntrykk Petter Dale har hatt av anlegget.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.332
    Parelius skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Godt spørsmål.
    Dette lurer jeg også på?

Anonym skrev:
    Men du som ellers er så reflektert, hvorfor har du så stort behov for anerkjennelse?
    Et menneske som sier at det ikke er ute etter anerkjennelse fra sine medmennesker er jeg mer enn skeptisk til. Tror faktisk jeg ville ha meldt det ut av menneskeslekten.
    Anerkjenn deg selv først. Sett deg selv først og fremst. Da vil andres anerkjennelse føles langt mindre viktig.
    Dessverre er det mange som snur om på rekkefølgen og resultatet er en grunnleggende utilfredshet.

P

Parelius

Gjest
    Espen R skrev:
    Parelius skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Godt spørsmål.
    Dette lurer jeg også på?

Anonym skrev:
    Men du som ellers er så reflektert, hvorfor har du så stort behov for anerkjennelse?
    Et menneske som sier at det ikke er ute etter anerkjennelse fra sine medmennesker er jeg mer enn skeptisk til. Tror faktisk jeg ville ha meldt det ut av menneskeslekten.
    Anerkjenn deg selv først. Sett deg selv først og fremst. Da vil andres anerkjennelse føles langt mindre viktig.
    Dessverre er det mange som snur om på rekkefølgen og resultatet er en grunnleggende utilfredshet.
    Ja ja, noe lever som om de var monader. Dem om det. Kanskje skal jeg kjøpe meg den siste engleboken… Da må jeg vel komme i kontakt med meg selv uten annen hjelp enn det utenomjordiske…

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.332
    Parelius skrev:
    Espen R skrev:
    Parelius skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Godt spørsmål.
    Dette lurer jeg også på?

Anonym skrev:
    Ja ja, noe lever som om de var monader. Dem om det. Kanskje skal jeg kjøpe meg den siste engleboken… Da må jeg vel komme i kontakt med meg selv uten annen hjelp enn det utenomjordiske…
    Mange er det som er blitt både spyttet på, hånt og korsfestet. De søkte ikke anerkjennelse fra sine medmennesker. Derimot hadde de anerkjent seg selv og levde ut denne anerkjennelsen. Ettertiden har i noen tilfeller virkelig til fulle anerkjent disse sjeler som gikk sine egne veier. De lå bare litt foran...

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Joda Espen R, det er godt å kunne se seg sjøl i speilet. Men vi er mennesker og ikke maskiner. Sosiale dyr. Den som tror han ikke behøver andres anerkjennelse i en eller annen grad er alvorlig villfaren.

Mvh. RS

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.139
    tkr skrev:
    R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

mvh
    Heng meg på denne. Vise ord frå RS. Hyggelig at du Karma og Snickers får ein opptur etter ei tung tid. God helg!!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    R.Solhaug skrev:
    Joda Espen R, det er godt å kunne se seg sjøl i speilet. Men vi er mennesker og ikke maskiner. Sosiale dyr. Den som tror han ikke behøver andres anerkjennelse i en eller annen grad er alvorlig villfaren.

Mvh. RS
    Spørsmålet er også hva en ønsker anerkjennelse for, det med å søke anerkjennelse for å f. eks ha kjøpt seg en ny SUV er ikke noe stort i mine øyne. Snarere trist.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Anonym skrev:
    R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
    Spørsmålet er også hva en ønsker anerkjennelse for, det med å søke anerkjennelse for å f. eks ha kjøpt seg en ny SUV er ikke noe stort i mine øyne. Snarere trist.
    Hvor vil du hen med dette? Er det trist at man i et hifimiljø søker aksept for sine investeringer og lydmessige valg? For min del synes jeg det står respekt av å gå utradisjonelle veier. Med Gaia har ikke Karma gjort noe som overhodet kan sammenlignes med å kjøpe en ny SUV. Han har istedet finansiert opp realiseringen av et totalkonsept som ikke tidligere har vært realisert, og har dermed vært med på å skape noe. Karma fikk min anerkjennelse for sin vilje til å satse stort på noe helt nytt og uprøvd, lenge før Gaia ble demonstrert første gang i Horten. Ingenting trist ved det.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flott omtale. Flott artikkel må jeg si.
    Og når man ser på antall gratulasjoner i tråden ,kontra negative bemerkninger så er verden som den pleier.
    Mest hyggelige mennesker og gudsjelov for det :)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    For en finale med happy ending!
    Her ser det ut som alle har fått oppreisning, både konstruktøren, eieren, og de som har ment at det fortsatt kan være mer å hente lydmessig på elektronikksiden.

Men det beste er kanskje at Karma nå kan senke skulderne og slappe av med tanke på framtidige besøk i heimen. Og bare akseptere at det er ulike meninger om lyd og prioriteringer uten at det er noe sykdomstegn for anlegget. :)

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Flott omtale i fidelity.

Fantastisk flott oppsett,skulle gjerne lånt øret til det der engang.

Helsing Arild.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Dette prosjektet er spennende på mange plan.
    Det krysser linjer mellom vitenskap, teknikk, psykologi, kjærlighet og hat. Dette er materiale for selvransakelse og beundring. Når man stikker nesen frem, roper høyt og taler gamle sannheter rett imot, da kommer kritikere på banen. Slik er nå engang verden. Ikke mange tråder på sentralen har vært like spennende å følge med på.
    Håper de som taler de gamle sannheter midt imot fortsetter sitt virke, og ikke faller for fristelsen å lene seg tilbake. Kanskje det fortsatt er mulighet for forbedringer?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.799
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette var veldig hyggelig, Karma! Jeg gleder meg til å lese artikkelen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har dessverre ikke fått kloa i et blad før jeg reiser utenlands en tur nå, men ut ifra det som postes her så gratulerer jeg med flott omtale! ;D

Veien videre er sikkert også spennende - selv prøver jeg å fordype meg litt i akustikk og psykoakustikk, og hvordan disse forholdene påvirker lytteopplevelsen! Jeg tror det ligger mye gull begravet der for mange - meg selv inkludert! Og at man med "relativt enkle grep og lite penger" kan få stort utbytte!

Lykke til videre!

Mvh
    OMF

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.383
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Gratulerer til Karma og Snickers med en meget fin og rosende omtale! Dette gjør meg ikke mindre interessert i å høre dette systemet. Selv er jeg kanskje mer enn middels teknisk interessert og er veldig nysgjerrig på hvordan Snickers sine løsninger funker i praksis. Er spesielt skeptisk til den store avstanden mellom høyttalerelementene og kamfiltereffekt, men tviler ikke på at Snickers har løst dette. Kanskje denne artiklen er det som skal til for at det blir bygget et tvillingsystem som kan vises frem på messer osv slik at Karma slipper å ha en lang kø av mer eller mindre anonyme HFS'ere utenfor døra si. :)

Kudos også til pedal for profesjonalitet på tross av tidligere disputter. Gleder meg til å følge med videre på prosjektet!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Jeg blir nesten litt satt ut av alle disse hyggelige gratulasjoner og oppmuntringer! Takk til alle!!

En liten presisering:
    I den grad jeg har vært opptatt av anerkjennelse, er det ikke vedrørende min egen person men selve prosjektet. Selv om jeg ikke har vært delaktig i selve utviklingen teknikken bak systemet, føler jeg meg dog ganske så medansvarlig for at dette ble satt i gang.. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Jeg må nesten selv også takke for alle gratulasjoner. Veldig hyggelig!

Petter Dales beskrivelse av hvordan systemet låter sammenfaller for meg også svært godt med det jeg selv opplever og det jeg har kartlagt gjennom de mange målingene som er gjort i systemet. I likhet med et hvert annet system har selvsagt også dette forbedringspotensiale, og dette er noe som opptar mye av min tid.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg slutter meg til gratulantene, jeg også. Det var en riktig fin artikkel fra Petter Dale.

Ser frem til å finne ut hva Theseus kan tilføre dette oppsettet. Min erfaring er (som nevnt tidligere) at PDC2.6P kan tilføre et lite "gråskjær" til lyden. Den er ikke spesielt forstyrrende med digitalt signal inn, men blir ganske markant hvis man mater inn et analogt signal for A/D-konvertering, prosessering, og så D/A-konvertering. Det er ganske tydelig at PDC2.6P har litt å gå på i den analoge delen.

Jeg opplever derimot DEQX HDP3 som helt transparent slik. Fikk en Iron Maiden-skive på vinyl her om dagen. Den var full av luftgitar, gitt. Regner med at Theseus ikke blir noe dårligere på signalbehandlingen.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.551
    Dine erfaringer er jo helt i tråd av diverse omtaler på www av 2.6P versus SOTA ADC + DAC Asbjørn. Jeg tviler ikke et sekund på at dette er godt hørbart for de som er vant til førsteklasses elektronikk.

V

vredensgnag

Gjest
    En spennende løsning som byr på mange muligheter, Gaia.
    Har sendt mine sølle støttetanker og -innlegg til prosjektet fra jeg hørte om det, og må bare berømme Karma som stod løpet i samarbeid med konstruktøren.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    På tross av alle intensjoner om å tegne Fidelityabonnement før nr 41 måtte jeg vente på Narvesen denne gangen også, men nå har jeg fått kjøpt bladet i dag. Jeg syntes det var veldig, veldig stas å lese artikkelen. Jeg har aldri hørt Gaia, men et så djervt prosjekt unnes all mulig medgang. "Anmelderen" kan vel hverken beskyldes for å mangle erfaring med store, aktive systemer eller for å være konstruktørens "yes-man", så jeg er overbevist om at omtalen sier en del om systemets faktiske kvaliteter.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Synes det er oppmuntrende å registrere den positive interesse for artikkelen fra Petter Dale. Setter også veldig pris på den holdning som de aller fleste har vist til dette prosjekt.
    Jeg oppfattet Petter som svært proff under denne vurdering av Gaia. Han tok seg god tid, og hadde et særdeles variert utvalg av musikk som han brukte under vurderingen.
    Det var i utgangspunktet faktisk ikke tiltenkt at dette skulle bli en reportasje for Fidelity. Det skjedde spontant som følge av begeistring over hva anlegget faktisk viste seg å kunne prestere. Jeg fikk en telefon fra Petter da han var på vei hjem, om at dette da allerede ble luftet overfor redaktøren pr. telefon! Jeg hadde selvsagt ingen protester mot det, da jeg lenge har ment at et anlegg som dette burde vært presentert i Norges fremste blad for denne type anlegg.
    Jeg mener at Petter har truffet meget godt i sin beskrivelse. Både av styrke og potensial for videre utvikling. Han har evnet spesielt godt i å vurdere selve høyttalerne isolert fra den elektronikk jeg har valgt. For meg er det da også selve høyttalerkonstruksjonen som er det viktigste. I lang tid har jeg vært klar over at det finnes et uforløst potensiale i disse høyttalerne. Petter konkluderte da også med at disse høyttalere fortjener det aller beste av elektronikk, kun begrenset av min egen lommebok. Likevel var konklusjonen i mitt spesifikke oppsett så positiv som den var! Mye av det som Petter mente, kjenner jeg igjen fra andre besøk også.
    Intensjonen med Gaia har hele tiden vært å pløye nytt land i den forstand at man adresserer kjente problemstillinger innen lydspredning i et normalt lytterom og bruker en blanding av konvensjonelle og ukonvensjonelle metoder for å løse dette.Man må også kunne påstå at selve høyttalerkonstruksjonen er temmelig kompromissløs m.h.t. valg av materialer, teknikk og dimensjon. Totalt sett har dermed Gaia-prosjektet mye videre betydning enn å kun skaffe Karma et godt privat anlegg! Dermed får også kritikk, positiv og negativ, større betydning enn ellers.
    De aller fleste besøk har gitt meg viktig innput til veien videre. Et av de besøk som jeg mente var spesielt interessant, var fra Tangen & co fra Hedmark. Dette var i en tidlig fase, og det kom frem en del innvendninger mot spesielt justeringen av mellomtonen. Siden den gang er det foretatt viktige justeringer som jeg mener har brakt anlegget videre opp og frem.
    Man skal uansett huske på at jeg har absolutt ingen ting igjen for å lulle meg inn i en falsk oppfatning av anleggets evner og ytelser. Å pisse meg opp etter ryggen bringer hverken meg selv eller dette anlegg videre. Det ene besøk som jeg dog reagerte så negativt på, skyldtes den enorme avstand mellom min egen virkelighetsoppfattelse og det som ble påstått etter besøket. Det er uansett en engangshendelse så langt i dette prosjekt, og vil ikke bli dvelt med videre fra min side. Det har ingen hensikt i å kverulere over hverken innhold eller motiver i den henseende lenger.
    Mye har jeg lært underveis. Ikke minst det faktum at intet anlegg eller system vil kunne tilfredsstille alle preferanser i dette miljø. Det finnes ikke så mange universelle sannheter om hva som egentlig er bra eller dårlig når vi snakker om subjektiv vurdering av lyd. Samtidig har jeg fått styrket tiltroen til egne lytteevner og vurderingsevner innen musikkgjengivelse.
    I ettertid synes jeg det er trist mye av det spetakkel som til tider har forekommet i denne tråd. Min egen måte å takle dette på kan man selvsagt ikke avvise har hatt betydning i så måte.. Dette prosjektet har vært så viktig for meg, at jeg noen ganger har blitt litt for hårsår og mistenksom.
    Opprinnelig proklamerte jeg at jeg hadde målsetning om et anlegg i verdensklasse. Det er en målsetning som jeg i dag ikke ser noen grunn til å være flau over.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.555
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Attaboy!
    Synes du viser en sunn og nyansert holdning.
    Du skal ikke utelukke at det er et uforløst lydpotensiale med å prøve annen forsterkning, eller, for den saks skyld, forbedringer i forbindelse med oppgradering av DEQX eller da- konverteringen.
    Stiller meg gjerne i den lange lyttekøen som kommer til å stå utenfor døren din.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og her kommer brannfakkelen fra orso.
    Du har allerede meget god elektronikk og det er svært lite og hente der. Derimot så er det garantert mer og hente på bedre justeringsmuligheter og eventuelt akustiske tiltak.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Bedre justeringsmuligheter blir i høyeste grad som følge av bedre elektronikk.(Theseus) ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Bedre justeringsmuligheter blir i høyeste grad som følge av bedre elektronikk.(Theseus) ;)
    Hehe. Men det blir ikke lett å skille hva som hva er hva når anlegget tar nye høydar. Noen vil konkludere med at det skyldes bedre elektronikk mens andre vil si det skyldes bedre justeringer. Furutinntatte tanker styrer.
    Personlig har jeg liten tro på at DACen i DEQX er noe særlig dårligere enn det beste der ute. Forskjeller på gode DACer er dessuten ekstremt liten. Se blindtesten til Valentino av DAAD (regnes som en av verdens beste av mange) mot Logitech Transporter.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=37932.0

Og så er det jo lett ikke å vite når det er faktiske forskjeller om de av kvalitativ karakter eller skyldes ulik tonal balanse...

Om det er noe å hente på bedre forsterkeri er muligens noe mer sansynlig, men det er neppe noe haresprang.
    Blir artig å følge med på hva Theseus og ytterligere ratting vil gjøre.

Herlig med anlegg som trosser tradisjonelle tanker. Billig forsterkeri, billige kabler, relativt billig forforsterker og DAC og alikevel noe av det beste pedal har hørt noen gang. ;)
    Hifi myter står for fall!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    DAC-chipen i DEQX er god nok i massevis, og så vidt jeg vet er det eksakt de samme chip'ene i PDC2.6P og HDP3. Det er opampene som gjør forskjellen. Det er mange sånne i en DEQX. Dessuten er det noen kondensatorer med oppgradert spec og noe annet småtteri, men utskiftning av et par dusin opamper til versjoner med høyere strømstyrke og lavere støy og forvrengning betyr nok mest.

http://www.deqx.com/upgrades.php#upgrade1

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    The results have been stunning. We believe we've achieved outstanding quantum improvements
    Hehe. "outstanding quantom improvement". Med bedre strømforsyning og opamper. ::) I beste fall en liten forbedring.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    Karma skrev:
    Hehe. Men det blir ikke lett å skille hva som hva er hva når anlegget tar nye høydar. Noen vil konkludere med at det skyldes bedre elektronikk mens andre vil si det skyldes bedre justeringer. Furutinntatte tanker styrer.
    Personlig har jeg liten tro på at DACen i DEQX er noe særlig dårligere enn det beste der ute. Forskjeller på gode DACer er dessuten ekstremt liten. Se blindtesten til Valentino av DAAD (regnes som en av verdens beste av mange) mot Logitech Transporter.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=37932.0

Og så er det jo lett ikke å vite når det er faktiske forskjeller om de av kvalitativ karakter eller skyldes ulik tonal balanse...

Om det er noe å hente på bedre forsterkeri er muligens noe mer sansynlig, men det er neppe noe haresprang.
    Blir artig å følge med på hva Theseus og ytterligere ratting vil gjøre.

Herlig med anlegg som trosser tradisjonelle tanker. Billig forsterkeri, billige kabler, relativt billig forforsterker og DAC og alikevel noe av det beste pedal har hørt noen gang. ;)
    Hifi myter står for fall!
    BILLIG????????????? Hva koster Gaia da?? Hva hadde det kostet aa ha Snickers hjemme for justering baade sent og tidlig?? :)
    Vi snakker om store ,STORE belop her!! My mer enn hva som er vanlig aa bruke paa et godt hifi anlegg ;D ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    JK skrev:
    BILLIG????????????? Hva koster Gaia da?? Hva hadde det kostet aa ha Snickers hjemme for justering baade sent og tidlig?? :)
    Vi snakker om store ,STORE belop her!! My mer enn hva som er vanlig aa bruke paa et godt hifi anlegg ;D ;D
    Du har misforstått hva jeg skriver JK. Jeg skrev at det var brukt billige kabler og relativt billig elektronikk i Gaia. Det står stikk i strid med hva som hevdes kreves for at et anlegg skal låte high-end. Vi hører også til stadighet at jo dyrere og bedre høyttalere, jo dyrere trenger elektronikken å være for og hente potensialet ut av høyttalerne. Ser ikke slik ut i Gaia gitt. Her er budsjettet ektremt skjevt fordelt dersom vi skal følge et tradisjonelt hifi budsjett og fordeling av kronene.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes mange veier til rom. Selv tror jeg at det alltid finnes forbedringsmuligheter enten en ser på rommet eller elektronikken.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    JK skrev:
    Du har misforstått hva jeg skriver JK. Jeg skrev at det var brukt billige kabler og relativt billig elektronikk i Gaia. Det står stikk i strid med hva som hevdes kreves for at et anlegg skal låte high-end. Vi hører også til stadighet at jo dyrere og bedre høyttalere, jo dyrere trenger elektronikken å være for og hente potensialet ut av høyttalerne. Ser ikke slik ut i Gaia gitt. Her er budsjettet ektremt skjevt fordelt dersom vi skal følge et tradisjonelt hifi budsjett og fordeling av kronene.
    Det har jeg faatt med meg, men det er alltid en totalsum som gir et resultat. Jeg er helt sikker paa at Gaia spiller forrykenede, og det skulle bare mangle etter allt arbeid og resurser som er lagt ned i dette prosjektet, som det virkelig staar respekt av!
    Men har f.eks forsterkerene selv som er brukt i dette prosjektet, og det er etter min ringe oppfatning ikke verdes beste... selv om dei er overraskende gode til prisen! Saa det er nok (sikkert frustrende ;D) enda mer aa hente vil en ta den helt ut............

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn