Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel her vi er uenige JK. Jeg tror for mange trekker konklusjoner av ICEpower eller annen elektronikk basert på subjektive erfaringer i egne anlegg. Og da er det matching som blir styrende for hva som er bra. Tråden om Hegel H200 vs. Krell KAV 400xi er således interessant. Noen sier Hegel låter analytisk og slankt, mens andre sier den ikke låter sånn. Det beror selvfølgelig på resten av anlegget og frekvensgangen i rommet.

I Gaia kan frekvensresponsen styres med DEQX. Transparent elektronikk vil da være å foretrekke og da tror jeg klasse D egner seg glimrende. Dessuten kan de svakheter som ICEpower har, tas høyde for når det benyttes aktiv deling.

Personlig tror jeg derfor det er veldig lite og hente på å bytte effektforsterkere i Gaia, men kanskje noe. Snickers-is vet nok svaret på det bedre enn oss andre. Dersom det skal prøves ut ny forsterkeri, så hadde det vært morsomt med en seriøs test som kunne avdekke eventuelle kvalitative forskjeller. Sikkert krevende å utføre.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    JK skrev:
    Men har f.eks forsterkerene selv som er brukt i dette prosjektet, og det er etter min ringe oppfatning ikke verdes beste... selv om dei er overraskende gode til prisen! Saa det er nok (sikkert frustrende ;D) enda mer aa hente vil en ta den helt ut............
    Det er en ting du overser, og det er at ingen effektforsterker er god alene. Den må spille på lag med utstyret ellers, og spesielt med høyttalerne.
    Det spesielle med Gaia er at høyttalerne er designet og tunet med disse forsterkerne fra konseptunnfangelsen. Vis meg en såkalt "verdens beste forsterker", og jeg skal klare å finne en høyttaler den fungerer mindre bra sammen med.
    Slik jeg ser det har ICEpower få svakheter når teknologien anvendes på konvensjonelle dynamiske høyttalere (elementer basert på en spole i et magnetgap), men det er ikke dermed sagt at alle høyttalere basert på slik teknologi passer sammen med ICEpower, siden de kan være tunet for effekttrinn med andre egenskaper.

Jeg tror at en av grunnene til at ICEpower-baserte forsterkere uten elektronisk korreksjon faller gjennom for en del er at de tradisjonelle (passivt delte) høyttalerne det spilles på er utviklet for effekttrinn med andre egenskaper i utgangspunktet.
    Jeg synes det hadde vært interessant å høre hvordan Gaia ville yte med andre effekttrinn, gjerne basert på annen grunnteknologi, i mellomtone/diskant-delen. Det kan hende at det finnes forsterkere som "gjør noe positivt med lyden" som ikke kan gjøres med kombinasjonen DEQX og ICEpower (men sikker er jeg ikke). Men i bassdelene kjenner jeg ikke til noen forsterkere med en tilsvarende dynamikk og kontroll, noe som er viktig for presisjonsjustering av dette området.

Jeg mener at en av grunnene til at enkelte forsterkere og høyttalere fungerer mindre bra sammen er at høyttalerne er utviklet på referanseutstyr som avviker en del fra nevnte forsterker. Noen ganger vil man sikkert kunne finne en "match made in heaven" som overgår høyttalerdesignerens referanseforsterkeri, men man må ikke glemme den synergieffekten som oppstår når man i designfasen har kontroll på hele lydkjeden.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Jeg tror aldri vi kan vite med absolutt sikkerhet hvor godt et enkelt produkt virkelig er siden det alltid må vurderes sammen med andre produkter som også har potensielle svakheter. Imidlertid har vi i dag temmelig mange gode verktøy for å kunne kartlegge en del svakheter. De svakhetene som er lettest å kartlegge er også alltid de største. Jeg tror det er viktig å ikke gå seg fullstendig bort i potensielle oppgraderinger, man må ha fokus på å finne ut hvor det svakeste leddet ligger.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Selv om jeg personlig skulle vært overbevist om at Gaia var "verdens beste", ville det garantert vært et forbedringspotensiale likevel.. :D Akkurat som når du tror du har smakt verdens beste vin.
    Utfordringen ligger i å finne riktig område å legge inn videre ressurser. Samtidig er det selvsagt ingen skam å være fornøyd, selv om det finnes noe som er bedre..
    System-og helhetstankegangen bak dette prosjektet, har nok hatt avgjørende betydning for totalresultatet. På den måten har man hatt stor mulighet til optimalisering og kostnadseffektivitet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    I Gaia kan frekvensresponsen styres med DEQX. Transparent elektronikk vil da være å foretrekke og da tror jeg klasse D egner seg glimrende. Dessuten kan de svakheter som ICEpower har, tas høyde for når det benyttes aktiv deling.
    Enig med orso. Så langt jeg har forstått, er eneste "svakhet" med ICE at frekvensgangen øverst i diskanten kan være noe impedansavhengig. Slik var det ihvertfall tidligere, som diskutert oppad stolper og nedad vegger her på sentralen. Men med en DEQX i kjeden kalibreres frekvens- og fasegang i alt som kommer etter den til å spille spikrakt, med de særegenheter som måtte være i effektforsterkere, kabling og høyttalere. Andre egenskaper ved effektforsterkerne blir viktigere, spesielt transparens (= nivå og spektrum av støy og forvrengning) og dynamiske egenskaper ("kontroll i bassen", "slam"). Det er lite som tyder på at ICE har noen nevneverdige svakheter der.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    8
    Det er ingenting som er bra som aa fole at en har faat klaff og naadd et maal. Selv om en har tanker om oppgraderinger, saa kan jo dette da taes ved en annen anledning og bruke litt tid paa en plan, mens en koser seg med mye god musikk og opplevelser foran anlegget ;D

Orso, naar det gjelder styrker/svakheter ved ICE er ikke dette sted og tid, vil bare si at Midtgard er vel beste forsterkeren av denne typen som jeg har hort, og spesielt til prisene disse ble solgt for!

Karma, gratulerer med anerkjennelsen som jeg forstaar blir gitt av anlegget via artikkelen i Fidelity! Har ikke faatt lest denne selv enda men gleder meg til aa lese den naar jeg kommer meg hjem!

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    I den grad det er lov å komme med subjektive lydbeskrivelser.
    Jeg testet i sin tid Acoustic Reality forsterkere på 600 watt for noen år siden(trekantige kabinetter). Det eneste den manglet var "gjennomsiktighet" i diskanten. Den var varm og behagelig i klangkarakter, og hadde enormt med krefter. Uansett hvordan høyttalere jeg koblet til, låt den en anelse lukket i i toppen. Akkurat som et lite slør. Nå vet jeg ikke om det er samme moduler som Midgard forsterkerne er basert på. Det rare er at mange har beskrevet disse forsterkerne som kvass i diskanten. Stikk motsatt av hvordan mine lytteinntrykk var.

Så finnes det flere produsenter av totalløsninger og aktive høyttalere som bruker disse forsterkerne på mellomtone og bass, men som benytter andre teknologier på diskant. Jeg tror jo ikke dette har med pris alene å gjøre.

Jeg har også hørt Midgard forsterkere, men da bare i hjemmekinokonfigurasjon. Til film gjorde de jobben for å si det slik.

Uansett. Gaia er et utrolig spennende system.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.798
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er tross alt et passivt fireveissystem i Gaia, og siden Midgard også er importør av klasse D-leverandør HD Micromega kunne det vel vært et alternativ å prøve noe derfra i stedet for Oberon 6.1, som jeg antar driver det fremdeles.
    Det sitter en B&O ICEpower1000ASP i Oberon 6.1, og den har et litt pussig forvrengningsforløp, som vi har vært inne på i andre tråder. Om det er hørbart eller ikke kommer an på applikasjonen, som nevnt av andre.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    De trekantede AR-ene brukte 500A-moduler. Lyden i dem avhenger ganske mye av strømforsyningen.

Ellers synes jeg 1000ASP er en fin fullrange modul. Det påpekte forvrengningsmønsteret er for det første av lavere orden, og for det andre oppstår det såpass høyt i frekvens at selve harmoniene ligger enten utenfor det hørbare området eller så høyt at øret er svært lite følsomt.

Alternativet, som blir brukt litt for mye etter min smak, er å dytte på mer motkobling. Det som da skjer er at forsterkeren begynner å reagere på lasten, samtidig som man splitter forvrengningskomponenter til høyere ordner. Da får man tilbake litt av forvrengningskarakteristikken i gamle klasse AB-forsterkere.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    8
    mutz skrev:
    I den grad det er lov å komme med subjektive lydbeskrivelser.
    Jeg testet i sin tid Acoustic Reality forsterkere på 600 watt for noen år siden(trekantige kabinetter). Det eneste den manglet var "gjennomsiktighet" i diskanten. Den var varm og behagelig i klangkarakter, og hadde enormt med krefter. Uansett hvordan høyttalere jeg koblet til, låt den en anelse lukket i i toppen. Akkurat som et lite slør. Nå vet jeg ikke om det er samme moduler som Midgard forsterkerne er basert på. Det rare er at mange har beskrevet disse forsterkerne som kvass i diskanten. Stikk motsatt av hvordan mine lytteinntrykk var.

Så finnes det flere produsenter av totalløsninger og aktive høyttalere som bruker disse forsterkerne på mellomtone og bass, men som benytter andre teknologier på diskant. Jeg tror jo ikke dette har med pris alene å gjøre.

Jeg har også hørt Midgard forsterkere, men da bare i hjemmekinokonfigurasjon. Til film gjorde de jobben for å si det slik.

Uansett. Gaia er et utrolig spennende system.
    Dette er sammenfallende med mine egne erfaringer med saakalt "klasseD". Jeg bruker naa Midgard i bassene (190-20Hz) og her fungerer disse glimrende. Som fullrange saa spillte dei ogsaa flott, men det var noe "kjedelig" over mellomtone og diskant, som nevnt et slor. Hos meg saa responderte merkelig nok Midtgard veldig paa kabler. Den likte ikke Trasparent og stortrivdes med Renaissance sigalkabler 8) Naa er jeg vel og litt urettferdig da det som jeg som referanser stort sett er mye dyrere forsterkere, og gjerne med ror :) Men til prisen saa mener jeg dette er meget gode kjop!
    Det blir jo litt spesielt med Gaia da disse er bygget/tunet med disse forsterkerene saa det er vel ikke bare aa koble inn andre forsterkere uten videre.
    Uansett saa er dette et fantastisk prosjekt som det krever mye mot og vilje aa gjennomfore!

U

utgatt60135

Gjest
    JK skrev:
    Karma, gratulerer med anerkjennelsen som jeg forstaar blir gitt av anlegget via artikkelen i Fidelity! Har ikke faatt lest denne selv enda men gleder meg til aa lese den naar jeg kommer meg hjem!
    Jeg synes det står mye av det samme som Østfoldparet ga positiv og negativ uttrykk for. Et hjemmebesøk skal jo ha positiv innstilling, ikke noen streng analyse.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Lyngen skrev:
    JK skrev:
    Jeg synes det står mye av det samme som Østfoldparet ga positiv og negativ uttrykk for. Et hjemmebesøk skal jo ha positiv innstilling, ikke noen streng analyse.
    Ikke uventet at spesielt du "leser"artikkelen slik. Syntes faktisk det var rart at ikke det var kommet noen tilsvarende kommentar fra deg enda..Du har jo tidligere vært raskere med dine kommentarer. Kanskje det var litt tyngre denne gangen??
    For øvrig ikke nødvendig med ytterligere kommentar fra min side, da de fleste er i stand til å både lese og analysere deg, artikkelen og event. andre innvolverte i saken..

U

utgatt60135

Gjest
    Hvorfor mener du at jeg skriver noe "galt" nå? At hjemmetester er snillere enn vanlige tester hos testerne selv er jo allment kjent. Husker jeg feil når de samme svakhetene belyses av dem begge? Såvidt jeg har skjønt er det en svakhet med Midgard´ene slik Dale også mener. Og det er jo ikke noe rart i og med at de er meget billige i forhold til totalkostnaden. Slike svakheter kan aldri rettes opp senere i kjeden. Det er forskjell på elektronikk og det er en grunn til store prisforskjeller. Det ser ut som kviserud har gjort en god jobb med høyttalerkonstruksjonen og det er jo utvilsomt store fordeler med frekvenskorreksjoner. Men "rimelig" elektronikk med dyre høyttalere er ikke noe jeg har så stor sans for, det får du bare tåle å høre. På en annen side er jo litt snillere transienter en stor fordel på dårlige innspillinger som det florerer av.

Jag har ikke lest Fidelity før nå, så beklager at det tok litt tid.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synd at folk tror at svært god elektronikk må være dyrt, men det er jo ikke noe nytt. Sier ikke at det ikke er rom for forbedringer her på elektronikken, men de er ørsmå sammenlignet med annet.

Heldigvis finnes det dog seriøse tester som bekrefter at svært god elektronikk ikke trenger å koste all verden. Ja, noe mener at dette er en av verdens beste effektforsterkere:
    http://www.stereofil.no/produkter/stereo/rotel_rb_1090.html

Så får man velge om man stoler på hifi blekka eller mer vitenskapelige greier.

Lyngen:
    Du ser vel selv at du fremstår som kritisk og negativ uten og ha noe godt belegg for det. Det er ganske åpenlyst. Hadde du lyttet til Gaia hadde det fremstått litt annerledes. Men det tydelig at du er ute etter og "ta" Gaia. Hva det skyldes, skal jeg ikke spekulere i.

U

utgatt60135

Gjest
    orso skrev:
    Lyngen:
    Du ser vel selv at du fremstår som kritisk og negativ uten og ha noe godt belegg for det.
    Objektivt sett, absolutt ikke. Du har ingen belegg på å si at jeg ute etter "å ta" noen her. Jeg leser hva andre sier.

Jeg har aldri sagt at forsterkere være dyre. Det hadde vært topp om forsterkere til rundt 2ok er like gode som de som koster 200.000. Jeg tror bare det ikke er slik, Orso. Jeg snakker i forhold til at det er et 600k anlegg.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd ut Midgard blokkene. Her i heimen fungerte de ikke i forhold til mine kraftige transistorblokker. Dessverre må jeg si, da de koster bare en brøkdel. Hadde de fungert tilfredsstillende hadde jeg kunnet lagt mere penger i høyttalere.
    Men dengang ei. :-\

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå, nå, gutter...

Ikke strø om dere med sånne fenghetter her innendørs.
    ;)

U

utgatt60135

Gjest
    ssssssssssssssss. ...... Jeg løper til Tinariwen konserten, fort fort ;)-

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.798
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der skulle jeg også ha vært. Liker ørkenbluesen til Tinariwen. Jaja. Da blir det canned Pollini i stedet.

Skulle vært artig å høre Gaia igjen, Karma. Snart to år siden sist. Som tiden flyr (og ungene vokser).

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    musicman skrev:
    Har prøvd ut Midgard blokkene. Her i heimen fungerte de ikke i forhold til mine kraftige transistorblokker. Dessverre må jeg si, da de koster bare en brøkdel. Hadde de fungert tilfredsstillende hadde jeg kunnet lagt mere penger i høyttalere.
    Men dengang ei. :-\
    Les Roffe sitt innlegg (#1521). Hva folk opplever i sine egne oppsett forteller ingenting sikkert om kvaliteten til en forsterker. Det kan jo faktisk hende at Oberon avslørte svakheter i annlegget ditt. Eller at høyttalerne er laget til å matche andre forsterker typer. Eller at at du har en frekvensgang i rommet ditt som gjør at en viss type forsterker lyd er å foretrekke. Det kan være betydelig forskjell på hvordan ICE og andre forsterker teknologier opptrer på høyttalere. Akkurat der er jeg uenig med Peter Azcel. Husk at i Gaia så er Oberon implementert fra starten av.

nescafe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Hvor holder dette sagnomsuste Gaia-anlegget til? Er det i Østfold et sted?

nescafe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Ufint å ha det stående så langt unna Trondheim :D

nescafe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært moro å høre herligheten en gang! Den lykkelige eier kan jo kanskje begynne å selge inngangsbilletter for å dekke opp utgiftene?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Lyngen skrev:
    Hvorfor mener du at jeg skriver noe "galt" nå? At hjemmetester er snillere enn vanlige tester hos testerne selv er jo allment kjent. Husker jeg feil når de samme svakhetene belyses av dem begge? Såvidt jeg har skjønt er det en svakhet med Midgard´ene slik Dale også mener. Og det er jo ikke noe rart i og med at de er meget billige i forhold til totalkostnaden. Slike svakheter kan aldri rettes opp senere i kjeden. Det er forskjell på elektronikk og det er en grunn til store prisforskjeller. Det ser ut som kviserud har gjort en god jobb med høyttalerkonstruksjonen og det er jo utvilsomt store fordeler med frekvenskorreksjoner. Men "rimelig" elektronikk med dyre høyttalere er ikke noe jeg har så stor sans for, det får du bare tåle å høre. På en annen side er jo litt snillere transienter en stor fordel på dårlige innspillinger som det florerer av.

Jag har ikke lest Fidelity før nå, så beklager at det tok litt tid.
    Jeg burde egentlig heve meg over dine innspill. Men jeg klarer faktisk ikke la være, da du representerer kremeksempelet på hva jeg har ment når jeg hevder hvordan enkelte har mottatt dette prosjektet på en forutinntatt negativ måte.
    Din vinkling har hele tiden vært negativ. Din kritikk kan på ingen måte sies å være konstruktiv, da du jo selv ikke har hørt anlegget!
    Alle negative ytringer tar du til deg 100%, samtidig som du bagatelliserer alle positive ytringer. Du vet samtidig at bortsett fra "Østfoldparet", så har kritikken vært meget god fra de som har besøkt meg. Ikke ryggslikkende, men konstruktiv. Vi har jo hele tiden etterlyst konstruktiv kritikk, for å kunne bruke den på veien videre.
    Når du nå prøver å hevde at "Østfoldparet" og Petter Dale stort sett skriver det samme, så faller det på sin egen urimelighet. Dette ser selvsagt alle som har lest disse kritikker. Jeg hadde bestemt meg for ikke å trekke frem mer fra det spesielle besøket fra "Østfoldparet". Ser meg likevel nødt til å minne om følgende: Begge hadde alvorlige innvendninger mot lyden. Den ene foreslo alt fra total ombygging av hele systemet til å finne ny konstruktør å samarbeide med. Den andre var enda mer negativ. Han syntes anlegget var så dårlig at han ble trist og lei seg. Hans kritikk kan ikke kalles annet enn total slakt, selv om han senere prøver å benekte at det var ment slik. Det han den gang skrev, i forhold til det man bør forvente av et anlegg i denne prisklasse, kan nemlig ikke defineres som noe annet enn slakt. Dette da i total motstridning til det 99% av andre besøkende har ment og hevdet. Som tidligere nevnt kom det for snart 2 år siden en del kritikk mot mellomtonen fra besøket fra Hedmarken. Siden den gang er store justeringer foretatt. Dermed står "Østfoldparet" ganske alene i sine inntrykk og meninger. Dette er selvsagt legitimt. Det blir bare så vanskelig å forstå når man i samme periode reiser rundt og hører en mengde andre anlegg, og virker nærmest altspisende i sin begeistring. Ingen andre anlegg, uavhengig av prisklasse, fikk tilnærmelsesvis samme negative kritikk. Dette var anlegg av svært mange forskjellige typer, inludert også ICE-power. Den person som slaktet Gaia, har også vært på besøk hos Solhaug. Det samme har jeg også, og vi hadde faktisk svært sammenfallende inntrykk. Det forteller meg at vi ikke er så ulike m.h.t. preferanser. Et annet moment som bidro til min undring over kritkken mot anlegget, var det negative bilde som man forsøkte å tegne av konstruktøren. Det ble påstått at han nektet å vise målinger og var svært lite inkluderende. Sannheten er motsatt. Han var kommet KUN for å tegne og forklare alt hva herrene måtte ønske. Problemet hans var faktisk mer at spesielt den ene besøkende viste svært liten interesse for i det hele tatt å høre på konstruktørens forklaringer.
    Så kommer altså du og prøver å si at Petter Dale har ganske like beskrivelser av anleggets pluss og minus som dette "Østfoldparet"! Han skriver om "Et anlegg i verdensklasse, "Kviseruds triumf",og at dette er et av de beste anlegg han har hørt, uavhengig av pris. Det eneste han antyder, er at disse høyttalere kanskje kan yte enda bedre med bedre elektronikk. Det kan bety ting som Theseus vil forbedre, eller/og andre forsterkere. Poenget er likevel at konklusjonene som tas i artikkelen, er med de forsterkere jeg faktisk bruker!! At det uansett skal kunne antydes at høyttalere av denne dimensjon og oppbygging faktisk kan nå enda lenger enn i mitt nåværende oppsett, er jo en selvfølge! Om anlegget er i verdensklasse, betyr ikke det det samme som verdens beste..
    Så forsøker du å "ufarliggjøre" artikkelen ved å¨omtale den som et typisk hjemmebesøk der man er typisk snill. Vel, det ligner påfallende på ditt tilsvarende forsøk på å bortforklare inntrykkene fra Roffe etter hans besøk. Da mente du at hans positive beskrivelse var en vennetjeneste overfor Kviserud!
    Tror nok at de som kjenner Petter Dale ikke vil mistenke han for å skrive denne artikkel som vennetjeneste for Kviserud.. Jeg var jo derimot redd for det stikk motsatte. Samtidig skal du huske på at eneste mulige test av Gaia, er ved hjemmebesøk hos meg.

Det du avslører Lyngen, er en holdning og innstilling som du ikke bør være spesielt stolt av. Har du forsøkt å kjenne på din egen motivasjon når det gjelder dette?

Understreker at den eneste grunnen til at jeg trekker frem snøen som falt i fjor, er min frustrasjon over småligheten til personer som Lyngen.

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    Jeg burde egentlig heve meg over dine innspill.
    Du burde heller senket skulderene og blitt med på konserten :D. Det virker som du har to tonn på skuldrene :(. 100% ærlig: - Jeg reagerer overhodet ikke på dine kommentarer fordi det er ditt problem at du tar en saklig kommentar så ille (jeg husker ikke nøyaktig hva de skrev). Jeg har ikke hørt anlegget ditt, så jeg vet ikke hvordan det låter. Er du tipp topp fornøyd så spiller det vel liten rolle hva andre måtte tro?

R

RoDa

Gjest
    Karma skrev:
    Du vet samtidig at bortsett fra "Østfoldparet", så har kritikken vært meget god fra de som har besøkt meg. Ikke ryggslikkende, men konstruktiv. Vi har jo hele tiden etterlyst konstruktiv kritikk, for å kunne bruke den på veien videre. Når du nå prøver å hevde at "Østfoldparet" og Petter Dale stort sett skriver det samme, så faller det på sin egen urimelighet. Dette ser selvsagt alle som har lest disse kritikker. Jeg hadde bestemt meg for ikke å trekke frem mer fra det spesielle besøket fra "Østfoldparet". Ser meg likevel nødt til å minne om følgende: Begge hadde alvorlige innvendninger mot lyden. Den ene foreslo alt fra total ombygging av hele systemet til å finne ny konstruktør å samarbeide med. Den andre var enda mer negativ. Han syntes anlegget var så dårlig at han ble trist og lei seg. Hans kritikk kan ikke kalles annet enn total slakt, selv om han senere prøver å benekte at det var ment slik. Det han den gang skrev, i forhold til det man bør forvente av et anlegg i denne prisklasse, kan nemlig ikke defineres som noe annet enn slakt. Dette da i total motstridning til det 99% av andre besøkende har ment og hevdet. Som tidligere nevnt kom det for snart 2 år siden en del kritikk mot mellomtonen fra besøket fra Hedmarken. Siden den gang er store justeringer foretatt. Dermed står "Østfoldparet" ganske alene i sine inntrykk og meninger. Dette er selvsagt legitimt. Det blir bare så vanskelig å forstå når man i samme periode reiser rundt og hører en mengde andre anlegg, og virker nærmest altspisende i sin begeistring. Ingen andre anlegg, uavhengig av prisklasse, fikk tilnærmelsesvis samme negative kritikk. Dette var anlegg av svært mange forskjellige typer, inludert også ICE-power. Et annet moment som bidro til min undring over kritkken mot anlegget, var det negative bilde som man forsøkte å tegne av konstruktøren. Det ble påstått at han nektet å vise målinger og var svært lite inkluderende. Sannheten er motsatt. Han var kommet KUN for å tegne og forklare alt hva herrene måtte ønske. Problemet hans var faktisk mer at spesielt den ene besøkende viste svært liten interesse for i det hele tatt å høre på konstruktørens forklaringer. Så kommer altså du og prøver å si at Petter Dale har ganske like beskrivelser av anleggets pluss og minus som dette "Østfoldparet"! Han skriver om "Et anlegg i verdensklasse, "Kviseruds triumf",og at dette er et av de beste anlegg han har hørt, uavhengig av pris. Det eneste han antyder, er at disse høyttalere kanskje kan yte enda bedre med bedre elektronikk. Det kan bety ting som Theseus vil forbedre, eller/og andre forsterkere. Poenget er likevel at konklusjonene som tas i artikkelen, er med de forsterkere jeg faktisk bruker!! At det uansett skal kunne antydes at høyttalere av denne dimensjon og oppbygging faktisk kan nå enda lenger enn i mitt nåværende oppsett, er jo en selvfølge! Om anlegget er i verdensklasse, betyr ikke det det samme som verdens beste..Så forsøker du å "ufarliggjøre" artikkelen ved å¨omtale den som et typisk hjemmebesøk der man er typisk snill. Tror nok at de som kjenner Petter Dale ikke vil mistenke han for å skrive denne artikkel som vennetjeneste for Kviserud.. Jeg var jo derimot redd for det stikk motsatte. Samtidig skal du huske på at eneste mulige test av Gaia, er ved hjemmebesøk hos meg.

Understreker at den eneste grunnen til at jeg trekker frem snøen som falt i fjor, er min frustrasjon over småligheten til personer som Lyngen.

Trodde vi var fedige med dette, men det virker ikke slik.
    Jeg har gått gjennom mine inntrykk av Gaia, og samlet det som jeg har skrevet fra side 38 eller hva det nå var.....

Angående trøkk og kraft og ensartet lyd gjennom frekvensområdet:

"Det har utrolige reserver og kapasitet gjennom hele frekvensområdet, skadelig å forsøke å hente ut maks er det helt klart! Tarmene protesterer på massasjen de fikk da Gaia spilte Kanye West og Infected Mushrooms, kroppen er trøtt og det er natt.

Dette oppsettet er et STORT stereoanlegg, det spiller slik at du bare vet at det har masse reserver og ikke slipper opp for krefter. Bassområdet er noe helt uvanlig og oppleves utrolig ensartet i rommet, hybrid dipol har noe for seg kan det høres ut som. Anlegget kan spille så høyt, og med så stort trykk at det er overveldende. Det er nærmest bilstereotrøkk(1) inni en stor stue. Det var da Mbare spilte Kanye West og da verten spilte Infected Mushrooms at anlegget kom til sin rett. Høyt, stort trøkk og med kontroll på sjukt lydnivå.

For som jeg har nevnt tidligere så er det trøkk, bass og lydnivå som gjør dette oppsettet spesielt. Det er mulig å justere det på mange forskjellige måter, og måten det låter likt på rundt om i rommet er besnærende. Fra lytteposisjon så låter det ikke omsluttende som andre anlegg kan gjøre, muligens grunnet spredningskontrollen som ikke lager like mye refleksjoner som i andre oppsett? Klang, bass og generelt inntrykk holder seg oppsiktsvekkende godt i hele rommet, også på høyt lydnivå. Imponerende! EDIT: Til sammenligning var det KLAR forskjell i bassrespons på Hedemarksbasunene fra lytteposisjon til sofa, ikke så med Gaia. Det var høyt ved et par anledninger ja, men ikke slik at ørene sier hjelp.

Som jeg har prøvd å skrive noe om, så har Gaia noen klare fordeler og positive egenskaper når det kommer til trøkk, hinsides trøkk, høytspillingsevnene, ensaret-over-hele-rommet-klang-og-bass samt bassen som jeg mener er meget vellykket. Først og fremst et vanvittig trøkk med full kontroll, og en ensartet lyd i hele stua til Karma. Ytterst imponerende."

Så negative kommentarer og funderinger

"Poenget mitt er at Gaia fortsatt virker som om det er et system under utvikling og ikke er helt "forstått". Det er sannsynligvis enda mer å justere på, nye måter å tenke samspill mellom elementene på, og mer å hente i konstruksjonen. Der oppsettet ikke klarer å overbevise meg er på sammenheng, det låter ikke ensartet gjennom frekvensgangen. Om det er i overgangen mellom elementene, måten det er delt på eller de forskjellige konseptene som ikke vil smelte sammen vet jeg ikke, heller ikke om det er mulig å justere seg frem til. Det ble foretatt en liten justering mens vi var der som i og for seg var spennende, helt klart.

Jeg vil også ha oppsettet til å klinge mer ut, til å låte litt "lengre" på hver tone.

Gaia er også så "motsatt" fra mye annet jeg har hørt at det er rent overveldende. Argumentet er da selvsagt at Gaia gjør nye ting som ikke tidligere er gjort i et oppsett, og det tror jeg på. Jeg tror også på at det er en uhyre komplisert oppgave å få alle disse elementene og konseptene til å spille sammen!

Vi som besøker og kommer med våre kommentarer lever ikke med dette oppsettet til daglig, og jeg innrømmer glatt at jeg på mine to besøk ikke klarer å "ta" eller forstå dette anlegget. Så det hadde vært meget interessant om Karma dro på flere lyttebesøk til andre anlegg i prisklassen og fikk høre hvordan de spiller. Han som lever med Gaia til daglig har kanskje et annet inntrykk av oppsettet, og kan påpeke hva det er som "er Gaia"?

Jeg hørte mange ting som var, i mine ører, forbedret fra sist gang. Men jeg har som sagt mine ankepunkter som jeg håper blir tatt som konstruktiv kritikk. Oppsettet, kompleksisteten og justeringsmulighetene er langt over min fatteevne, og det kan hende det er lett å justere et slikt oppsett til min smak? Et spørsmål jeg stiller meg er også "hvorfor"? Hvorfor dette enorme overskuddet av krefter og kapasitet? Ville det vært mulig å senke kravet til absolutt lydnivå og ut fra det gjøre kontruksjonen mindre komplisert? Igjen vil jeg fremme mitt lille håp om at Karma reiser rundt til andre med påkostede oppsett for å høre hva de kan eller ikke kan som Gaia kan eller ikke kan. Det er mildt sagt spennende!

DEQX benyttet som hos f.eks asbjo har jeg større tro på. Dvs bruke treveis aktiv deling mot en treveis høyttaler som spiller bra ukorrigert i utgangspunktet. Repeterer mitt innspill til Karma, reis rundt for å besøke folk (alene) og gjør deg opp din egen mening om hva som er bra eller ikke bra. Vi er ikke enige, jeg mener dette prosjektet har et stykke å gå før det er ferdig. Min oppriktige henstilling er til Karma som bør besøke andre med gode anlegg.

Jeg ankom Karma med et åpent sinn og håp om at Gaia skulle ha gjort noen steg fremover siden sist. Det er for Karma sin del trist at så ikke har skjedd. Ja, det er forbedret etter min mening. Men det er fortsatt langt unna hva jeg vil beskrive som et godt anlegg til 750.000,- kroner. Nettopp det at den ikke er delefilter for alt, men at det fra 8-tommere og oppover kjøres passivt delt med korreksjon tror jeg er en lite optimal løsning. Systemer der DEQX sørger for ren treveis deling mellom bass-mellomtone-diskant har jeg personlig større tro på. Kan hende er dette en av grunnene til at jeg finner Gaia en smule opak?

Etter litt tid og inntrykk som har sunket, så begynner jeg å fable om saker... Hadde det vært det ultimate å kjøre aktiv deling og enda flere forsterkere? Fire monoblokker, en på hvert basselement som i dag, og ytterligere fire monoblokker pr side for å drive 8tommere, 4tommere, 2tommere og toppdiskant? Kanskje du kunne gått for lavere effekt og enda bedre amper (ala Valentino)? 4-2 og diskant med 3 Dvallinn stereotrinn? Aktiv deling med høykvalitets elektroniske delefiltre og en helsikes "dings" til å styre disse og fore dem med audiolenset signal? Tankene svirrer fortsatt rundt kompleksitet. Kunne man nappet av det arrayet i front og erstattet med to gode mellomtoner og en minst like god (trekkspill) diskant? Gjallarhorn 25 er i mine ører meget vellykket og gir bedre innsyn i innspillingene enn Gaia, derfor tenker jeg på en videre vei som et gjallarhorn med et ultimat bass-system.... Det blir jo selvsagt en annen vei, og ikke slik spredningskontroll som det har i dag, men.....

Bare tanker på en svett sommerkveld. Du/dere kan velge å ta mine tilbakemeldinger som et angrep på Snickers, eller hva som måtte passe deg/dere best. Jeg tror at dersom dere hanker inn flere lyttere (fra en representativ bredde audiofile) til å høre på Gaia så kommer inntrykkene til å peke i samme retning som mine. Snickers forklarer langt på vei hvor Mbare og jeg tar feil i våre vurderinger, og at de er farget av vår personlige smak.Velger du å legge vekt på dette, så er våre tilbakemeldinger ikke mye verdt rent konstruktivt. Dersom du selv mener at det er et stykke igjen til en vellykket reproduksjon av musikksignalet, så er saken en annen."

Så noen kommentarer som ikke var like hyggelige

"Går det an å høre musikk gjengitt av Gaia? Ja, for pokker! Er det etter min mening mulig å sette sammen et tildels mye bedre anlegg for musikkgjengivelse for 750000,-? Ja, for pokker!

Jeg forstår ikke at det kan være så vanskelig, mer her kommer det: Men som jeg også har prøvd å skrive noe om, så fungerer ikke anlegget på å spille musikk som gode anlegg gjør. Konstruktøren er ikke enig i dette, og åpner ikke en millimeter for at det kan være noe som ikke fungerer optimalt. (Slik JEG oppfatter han i alle fall.) Det er feil med preferansene til Mbare og meg, vi har ikke hørt nok på dette anlegget til å forstår hvordan reproduksjon kan låte osv.. P-I-S-S-P-R-E-I-K !

Skal Gaia komme videre så må det andre ører og lyd-mekkere til. Eller at konstruktøren endrer oppfatning om anlegget. Jeg har vært på en annen demonstrasjon av hva DEQX er, og hvordan det kan justeres. Det er jo både enkelt og fantastisk greit å vise hva som skjer når man justerer. Konstruktøren av Gaias hemmeligholdelse av dette, og motvilje til å vise både frekvenskurver og justeringer er ikke virkemidler som hjelper til at andre skal forstå Gaia. (Igjen, slik JEG oppfatter han.) Men jeg ser også at DEQX ikke har alle verdens muligheter og at Gaia muligens krever mer For å syte litt så burde vel konstruktøren ha sjekket ut dette før Gaia ble et system til 750.000,

Målemannen i meg vil gjerne se frekvensrespons i lytteposisjon, dette får vi ikke se. Samme sak som med den låten som er glimrende på Gaia men dårlig på andre oppsett. Hvorfor er dette systemet så hemmelig? Hva er det der som gjør at vi ikke får se? Angående Valentinos oppsett og hvorfor vi ikke kommenterte like mye negativt der, så er vel svaret innlysende? Husk også antallet Valentino-system du får for prisen av ett Gaia! For å være litt flåsete så er målet mitt med besøk å finne ut hvilken vei eieren har valgt og hvordan han har lyktes med det. Gaia i nåværende posisjon er i en blindgate. Forbehold om at DEQX er defekt og ikke virket i nærheten av optimalt er selvsagt tilstede. Men da regner jeg med kontruktøren hadde hørt det? Rådet til Karma om å reise rundt til andre for å høre er fortsatt det beste jeg kan gi. Reis alene er også mitt råd.

Disse angrepene som følger etter at jeg har kommet med negative ytringer om Gaias prestasjoner, først og fremst i forhold til pris, synes jeg er beklagelige. Men jeg tar det ikke som annet enn utløp for din egen frustrasjon. Midgard Audio har dessverre ikke tidligere, og heller ikke nå, klart å vise frem produkter som lyder slik påstandene er. Det lille jeg har hørt av BEL var skuffende, den høyttaleren som ble presentert i frisørsalongen på Horten-messa ligeså, og beklageligvis også Gaia. Det er meget tydelig at tilhengerne av Midgard Audio ser rødt når noen kommer med negative kommentarer. De bølgene som kom etter at noen antydet at det ikke var messas beste lyd, er selvforklarende. Midgard presenteres ikke som "just another component", nei det presenteres som det ultimate. Svaret på alt, til så mye mindre penger enn hva den griske bransjen ellers får

Jeg vil gjerne se frekvensrespons i lytteposisjon av Gaia. Jeg vil gjerne se listen over hva som er feil med Gaia, siden ikke noe er hemmelig. At jeg ikke klarer å sette fingeren på det får du ta som et bevis på min inkompetanse. Beklager at jeg ikke spurte, Karma. Forklaringen til det er tidligere nevte alt-annet-enn-inkluderende holdning (slik jeg oppfattet det!) fra konstruktøren. Når PC-en er oppe og vi ikke får se målinger eller justeringer, så tar jeg det som et tegn på at vi ikke inviteres inn til å se mer. Beklager om dette var en misoppfattelse. Dessuten er det utallige målinger gjort på ditt oppsett, sånn at det burde være den letteste ting i verden å fremskaffe slikt i etterkant.

Jeg kommer ikke til å ha noe å gjøre med konstruktør eller produkter fra Midgard Audio i fremtiden, best sånn. Jeg står 100% for det jeg har skrevet om mine inntrykk av lyden av Gaia. Men altså med noen ankepunkter som gjør at jeg ikke finner det helt vellykket i henhold til prisforlangende.Måten disse ankepunktene ble mottatt på, synes jeg er svært trist. Jeg har sagt at jeg kommer til å holde meg unna dette prosjektet og andre prosjekter fra Midgard Audio fremover. Mine inntrykk er sannsynligvis også basert på en defekt DEQX, så de er uansett lite interessante. Jeg har holdt meg unna, og forventer det samme fra Karma sin side. Dropp sleivsparkene, det kommer ikke noe godt ut av det."

(1) -> Ikke relatert til hvordan det låter, men relatert til hvilket vanvittig trøkk det var!

EDIT: Alt dette er ting jeg har skrevet i tidligere innlegg. Er ferdigskrevet angående Gaia, men ville bare vise hva det jeg har skrevet som har frembrakt sånne sterke følelser.

R

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sånn litt fra sidelinjen, og uten å ha hørt gaia, må jeg si at jeg sliter fælt med å forstå alt bråket.
    mange har likt det de hørte, og noen har ikke likt det.
    hva er problemet?

anlegget ble ikke dårligere etter at roda og mbare hadde vært der.
    og det ble ikke bedre etter at pedal hadde vært der.
    til syvende og sist er vel det viktigste om karma er happy med lyden eller ikke?

hvorfor dette hysteriet når noen ikke gjør knefall for gaia?

som investeringsobjekt, så tror jeg gaia er like dårlig som alle andre hundedyre hi-fi komponenter.
    spytter man inn såpass mye penger i et stereoanlegg, så bør man ta høyde for (ganske kraftig) verditap den dagen det skal ut av huset igjen.
    jeg kan vanskelig se for meg at det blir solgt nok gaiaer til at investeringen i denne produktutviklingen skal gi avkastninger på sikt.
    det norske hi-end markedet er rett og slett for lite, og for dominert av tunge utenlandske merker, så dersom man har sett på det hele som en investering, så er jeg redd man har forregnet seg.

når det er sagt, så unner jeg karma den meget flotte reportasjen til pedal.
    det var en fin oppmuntring.
    noe av det verste jeg vet, er å se folk slite med hi-fi'n sin.
    det er derfor jeg bruker usaklig mye tid på å hjelpe (til dels fremmede) folk hvis jeg føler meg kompetent til det.
    ringer hit og dit, mailer i øst og vest, stiller til og med opp for å hjelpe folk med å bære.
    derfor er det godt å se at karma er fornøyd med lyden han har hjemme.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Atle Antonsen sa en gang at den værste tilbakemeldingen han kunne få etter et show var "Atle leverte et helt ok show".

Når ting når et visst nivå skal det vekke følelser, men det hadde jo vært morsomt om litt flere innlegg handlet om lyd...

nescafe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    [/quote]
    Er du tipp topp fornøyd så spiller det vel liten rolle hva andre måtte tro?
    [/quote]

Det høres ut som noe jeg kan være enig i; ser gjerne at Karma nå senker skuldrene og setter seg ned og nyter musikken :) Men Karma hadde vel også en ambisjon om at anlegget skulle være blant det beste som var å låne øre til, objektivt sett? Eller husker jeg feil? Og en del gullører ble vel invitert for å være med å "tune" anlegget, siden Karma selv manglet noe erfaringsbakgrunn med hvordan skikkelig god lyd skal være? Med noe sprikende tilbakemeldinger er det da kanskje ikke så lett å vite den videre veien for hva man skal legge vekt på som "god" lyd.
    Og noe lettere blir det vel ikke når konstruktøren av prosjektet og noen av gullørene ser ut til å ikke gå alt for godt overens.
    Håper nå da at du kan sette deg ned og nyte musikken Karma, og stoler på egne ører :)

PS! Med gullører i dette innlegget menes personer som har god erfaringsbakgrunn med kritisk lytting, ikke brukt i spydig betydning.

Mvh frode

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Jeg har egentlig senket skuldrene for lenge siden.
    Fullstendig idiotisk av meg å nå gå på limpinnen til Lyngen. Alle som leser hve jeg VIRKELIG skriver og samtidig studerer Lyngens rolle, forstår likevel meget godt hva jeg sikter til i mitt svar til Lyngen. Det tragiske er at jeg ikke heller bare ignorerer slike utspill.
    Ser at noen fortsatt prøver å antyde at jeg ikke takler negativ kritikk. Til det er det kun å si: All kritikk som har med ytelsene, og de alene; å gjøre, blir tatt i mot med et åpent sinn. Jeg reagerer kun når jeg aner en helt annen motivasjon bak ytringene. Spesielt fra personer som ikke selv har hørt anlegget.
    Jeg er selv kjempefornøyd med hvordan vi har oppnådd en ambisiøs målsetning med dette system. Ergo kan jeg selvsagt ta det helt med ro og nyte min musikk. Da betydningen av dette prosjektet har faglig interesse langt ut over min egen private musikkytelse, blir det uansett interessant for meg å få det presentert og veid også av andre enn meg selv.

RoDa:
    Jeg var og er totalt ferdig med spekulasjoner rundt ditt og Mbares besøk. Jeg følte dog meg tvunget til å eksemplifiserte overfor Lyngen hvor feil han tar når han forsøker å også vri det til at Petter Dale mente det samme som dere. Du er fortsatt velkommen hit til en ytterligere vurdering, om du en gang skulle ønske det. Her kommer jo fortsatt til å skje saker og ting, og jeg ser ikke bort fra at du kan kan høre og vurdere dette anlegg fra nye vinkler. Alt spetakkelet har på en måte låst oss to fast i hver sin skyttergrav. Dermed blir både standpunkter og meninger ofte karikerte.
    Har uansett prøvd å få frem at jeg ikke oppfattet deg som den mest urimelige. Noen ganger fanges man til en viss grad av en setting. Enten den er positiv eller negativ. Så farges videre korrespondanse i for stor grad av nettopp det.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Snickers-is skrev:
    Når ting når et visst nivå skal det vekke følelser, men det hadde jo vært morsomt om litt flere innlegg handlet om lyd...

Kan ikke bli mere enig :)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Gago skrev:
    når det er sagt, så unner jeg karma den meget flotte reportasjen til pedal.
    det var en fin oppmuntring.
    Absolutt.
    Fikk hentet Fidelity på fredagen, hyggelig lesing.

Gago skrev:
    noe av det verste jeg vet, er å se folk slite med hi-fi'n sin.
    det er derfor jeg bruker usaklig mye tid på å hjelpe (til dels fremmede) folk hvis jeg føler meg kompetent til det.
    ringer hit og dit, mailer i øst og vest, stiller til og med opp for å hjelpe folk med å bære.
    derfor er det godt å se at karma er fornøyd med lyden han har hjemme.
    Det skal du ha ;)

Og helt enig...det viktigste er at, i det her tilfellet, Karma er nøyd med tingenes tilstand.

Siden jeg ikke har hørt de kan jeg selvsagt ikke utale meg om lyden men håper at det blir muligheter for en tur bortom etterhvert :)

/jan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    JanR skrev:
    Siden jeg ikke har hørt de kan jeg selvsagt ikke utale meg om lyden men håper at det blir muligheter for en tur bortom etterhvert :)

/jan
    Du kjører jo rett som det er forbi her? Det må du jo bare fortsette å gjøre... Nei, du er selvsagt velkommen ;D
    Det ville vært interessant å fått sjekket hva et Æresmedlem mente om Gaia! 8)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Karma skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Du kjører jo rett som det er forbi her? Det må du jo bare fortsette å gjøre... Nei, du er selvsagt velkommen ;D
    Det ville vært interessant å fått sjekket hva et Æresmedlem mente om Gaia! 8)
    Pokker meg oftere i Halden enn i Særp ;)
    Vi får se hva jeg får til i desember evt i januar, skal vel passe litt for deg/dere også :)

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn