Karma skrev:
Du vet samtidig at bortsett fra "Østfoldparet", så har kritikken vært meget god fra de som har besøkt meg. Ikke ryggslikkende, men konstruktiv. Vi har jo hele tiden etterlyst konstruktiv kritikk, for å kunne bruke den på veien videre. Når du nå prøver å hevde at "Østfoldparet" og Petter Dale stort sett skriver det samme, så faller det på sin egen urimelighet. Dette ser selvsagt alle som har lest disse kritikker. Jeg hadde bestemt meg for ikke å trekke frem mer fra det spesielle besøket fra "Østfoldparet". Ser meg likevel nødt til å minne om følgende: Begge hadde alvorlige innvendninger mot lyden. Den ene foreslo alt fra total ombygging av hele systemet til å finne ny konstruktør å samarbeide med. Den andre var enda mer negativ. Han syntes anlegget var så dårlig at han ble trist og lei seg. Hans kritikk kan ikke kalles annet enn total slakt, selv om han senere prøver å benekte at det var ment slik. Det han den gang skrev, i forhold til det man bør forvente av et anlegg i denne prisklasse, kan nemlig ikke defineres som noe annet enn slakt. Dette da i total motstridning til det 99% av andre besøkende har ment og hevdet. Som tidligere nevnt kom det for snart 2 år siden en del kritikk mot mellomtonen fra besøket fra Hedmarken. Siden den gang er store justeringer foretatt. Dermed står "Østfoldparet" ganske alene i sine inntrykk og meninger. Dette er selvsagt legitimt. Det blir bare så vanskelig å forstå når man i samme periode reiser rundt og hører en mengde andre anlegg, og virker nærmest altspisende i sin begeistring. Ingen andre anlegg, uavhengig av prisklasse, fikk tilnærmelsesvis samme negative kritikk. Dette var anlegg av svært mange forskjellige typer, inludert også ICE-power. Et annet moment som bidro til min undring over kritkken mot anlegget, var det negative bilde som man forsøkte å tegne av konstruktøren. Det ble påstått at han nektet å vise målinger og var svært lite inkluderende. Sannheten er motsatt. Han var kommet KUN for å tegne og forklare alt hva herrene måtte ønske. Problemet hans var faktisk mer at spesielt den ene besøkende viste svært liten interesse for i det hele tatt å høre på konstruktørens forklaringer. Så kommer altså du og prøver å si at Petter Dale har ganske like beskrivelser av anleggets pluss og minus som dette "Østfoldparet"! Han skriver om "Et anlegg i verdensklasse, "Kviseruds triumf",og at dette er et av de beste anlegg han har hørt, uavhengig av pris. Det eneste han antyder, er at disse høyttalere kanskje kan yte enda bedre med bedre elektronikk. Det kan bety ting som Theseus vil forbedre, eller/og andre forsterkere. Poenget er likevel at konklusjonene som tas i artikkelen, er med de forsterkere jeg faktisk bruker!! At det uansett skal kunne antydes at høyttalere av denne dimensjon og oppbygging faktisk kan nå enda lenger enn i mitt nåværende oppsett, er jo en selvfølge! Om anlegget er i verdensklasse, betyr ikke det det samme som verdens beste..Så forsøker du å "ufarliggjøre" artikkelen ved å¨omtale den som et typisk hjemmebesøk der man er typisk snill. Tror nok at de som kjenner Petter Dale ikke vil mistenke han for å skrive denne artikkel som vennetjeneste for Kviserud.. Jeg var jo derimot redd for det stikk motsatte. Samtidig skal du huske på at eneste mulige test av Gaia, er ved hjemmebesøk hos meg.
Understreker at den eneste grunnen til at jeg trekker frem snøen som falt i fjor, er min frustrasjon over småligheten til personer som Lyngen.
Trodde vi var fedige med dette, men det virker ikke slik.
Jeg har gått gjennom mine inntrykk av Gaia, og samlet det som jeg har skrevet fra side 38 eller hva det nå var.....
Angående trøkk og kraft og ensartet lyd gjennom frekvensområdet:
"Det har utrolige reserver og kapasitet gjennom hele frekvensområdet, skadelig å forsøke å hente ut maks er det helt klart! Tarmene protesterer på massasjen de fikk da Gaia spilte Kanye West og Infected Mushrooms, kroppen er trøtt og det er natt.
Dette oppsettet er et STORT stereoanlegg, det spiller slik at du bare vet at det har masse reserver og ikke slipper opp for krefter. Bassområdet er noe helt uvanlig og oppleves utrolig ensartet i rommet, hybrid dipol har noe for seg kan det høres ut som. Anlegget kan spille så høyt, og med så stort trykk at det er overveldende. Det er nærmest bilstereotrøkk(1) inni en stor stue. Det var da Mbare spilte Kanye West og da verten spilte Infected Mushrooms at anlegget kom til sin rett. Høyt, stort trøkk og med kontroll på sjukt lydnivå.
For som jeg har nevnt tidligere så er det trøkk, bass og lydnivå som gjør dette oppsettet spesielt. Det er mulig å justere det på mange forskjellige måter, og måten det låter likt på rundt om i rommet er besnærende. Fra lytteposisjon så låter det ikke omsluttende som andre anlegg kan gjøre, muligens grunnet spredningskontrollen som ikke lager like mye refleksjoner som i andre oppsett? Klang, bass og generelt inntrykk holder seg oppsiktsvekkende godt i hele rommet, også på høyt lydnivå. Imponerende! EDIT: Til sammenligning var det KLAR forskjell i bassrespons på Hedemarksbasunene fra lytteposisjon til sofa, ikke så med Gaia. Det var høyt ved et par anledninger ja, men ikke slik at ørene sier hjelp.
Som jeg har prøvd å skrive noe om, så har Gaia noen klare fordeler og positive egenskaper når det kommer til trøkk, hinsides trøkk, høytspillingsevnene, ensaret-over-hele-rommet-klang-og-bass samt bassen som jeg mener er meget vellykket. Først og fremst et vanvittig trøkk med full kontroll, og en ensartet lyd i hele stua til Karma. Ytterst imponerende."
Så negative kommentarer og funderinger
"Poenget mitt er at Gaia fortsatt virker som om det er et system under utvikling og ikke er helt "forstått". Det er sannsynligvis enda mer å justere på, nye måter å tenke samspill mellom elementene på, og mer å hente i konstruksjonen. Der oppsettet ikke klarer å overbevise meg er på sammenheng, det låter ikke ensartet gjennom frekvensgangen. Om det er i overgangen mellom elementene, måten det er delt på eller de forskjellige konseptene som ikke vil smelte sammen vet jeg ikke, heller ikke om det er mulig å justere seg frem til. Det ble foretatt en liten justering mens vi var der som i og for seg var spennende, helt klart.
Jeg vil også ha oppsettet til å klinge mer ut, til å låte litt "lengre" på hver tone.
Gaia er også så "motsatt" fra mye annet jeg har hørt at det er rent overveldende. Argumentet er da selvsagt at Gaia gjør nye ting som ikke tidligere er gjort i et oppsett, og det tror jeg på. Jeg tror også på at det er en uhyre komplisert oppgave å få alle disse elementene og konseptene til å spille sammen!
Vi som besøker og kommer med våre kommentarer lever ikke med dette oppsettet til daglig, og jeg innrømmer glatt at jeg på mine to besøk ikke klarer å "ta" eller forstå dette anlegget. Så det hadde vært meget interessant om Karma dro på flere lyttebesøk til andre anlegg i prisklassen og fikk høre hvordan de spiller. Han som lever med Gaia til daglig har kanskje et annet inntrykk av oppsettet, og kan påpeke hva det er som "er Gaia"?
Jeg hørte mange ting som var, i mine ører, forbedret fra sist gang. Men jeg har som sagt mine ankepunkter som jeg håper blir tatt som konstruktiv kritikk. Oppsettet, kompleksisteten og justeringsmulighetene er langt over min fatteevne, og det kan hende det er lett å justere et slikt oppsett til min smak? Et spørsmål jeg stiller meg er også "hvorfor"? Hvorfor dette enorme overskuddet av krefter og kapasitet? Ville det vært mulig å senke kravet til absolutt lydnivå og ut fra det gjøre kontruksjonen mindre komplisert? Igjen vil jeg fremme mitt lille håp om at Karma reiser rundt til andre med påkostede oppsett for å høre hva de kan eller ikke kan som Gaia kan eller ikke kan. Det er mildt sagt spennende!
DEQX benyttet som hos f.eks asbjo har jeg større tro på. Dvs bruke treveis aktiv deling mot en treveis høyttaler som spiller bra ukorrigert i utgangspunktet. Repeterer mitt innspill til Karma, reis rundt for å besøke folk (alene) og gjør deg opp din egen mening om hva som er bra eller ikke bra. Vi er ikke enige, jeg mener dette prosjektet har et stykke å gå før det er ferdig. Min oppriktige henstilling er til Karma som bør besøke andre med gode anlegg.
Jeg ankom Karma med et åpent sinn og håp om at Gaia skulle ha gjort noen steg fremover siden sist. Det er for Karma sin del trist at så ikke har skjedd. Ja, det er forbedret etter min mening. Men det er fortsatt langt unna hva jeg vil beskrive som et godt anlegg til 750.000,- kroner. Nettopp det at den ikke er delefilter for alt, men at det fra 8-tommere og oppover kjøres passivt delt med korreksjon tror jeg er en lite optimal løsning. Systemer der DEQX sørger for ren treveis deling mellom bass-mellomtone-diskant har jeg personlig større tro på. Kan hende er dette en av grunnene til at jeg finner Gaia en smule opak?
Etter litt tid og inntrykk som har sunket, så begynner jeg å fable om saker... Hadde det vært det ultimate å kjøre aktiv deling og enda flere forsterkere? Fire monoblokker, en på hvert basselement som i dag, og ytterligere fire monoblokker pr side for å drive 8tommere, 4tommere, 2tommere og toppdiskant? Kanskje du kunne gått for lavere effekt og enda bedre amper (ala Valentino)? 4-2 og diskant med 3 Dvallinn stereotrinn? Aktiv deling med høykvalitets elektroniske delefiltre og en helsikes "dings" til å styre disse og fore dem med audiolenset signal? Tankene svirrer fortsatt rundt kompleksitet. Kunne man nappet av det arrayet i front og erstattet med to gode mellomtoner og en minst like god (trekkspill) diskant? Gjallarhorn 25 er i mine ører meget vellykket og gir bedre innsyn i innspillingene enn Gaia, derfor tenker jeg på en videre vei som et gjallarhorn med et ultimat bass-system.... Det blir jo selvsagt en annen vei, og ikke slik spredningskontroll som det har i dag, men.....
Bare tanker på en svett sommerkveld. Du/dere kan velge å ta mine tilbakemeldinger som et angrep på Snickers, eller hva som måtte passe deg/dere best. Jeg tror at dersom dere hanker inn flere lyttere (fra en representativ bredde audiofile) til å høre på Gaia så kommer inntrykkene til å peke i samme retning som mine. Snickers forklarer langt på vei hvor Mbare og jeg tar feil i våre vurderinger, og at de er farget av vår personlige smak.Velger du å legge vekt på dette, så er våre tilbakemeldinger ikke mye verdt rent konstruktivt. Dersom du selv mener at det er et stykke igjen til en vellykket reproduksjon av musikksignalet, så er saken en annen."
Så noen kommentarer som ikke var like hyggelige
"Går det an å høre musikk gjengitt av Gaia? Ja, for pokker! Er det etter min mening mulig å sette sammen et tildels mye bedre anlegg for musikkgjengivelse for 750000,-? Ja, for pokker!
Jeg forstår ikke at det kan være så vanskelig, mer her kommer det: Men som jeg også har prøvd å skrive noe om, så fungerer ikke anlegget på å spille musikk som gode anlegg gjør. Konstruktøren er ikke enig i dette, og åpner ikke en millimeter for at det kan være noe som ikke fungerer optimalt. (Slik JEG oppfatter han i alle fall.) Det er feil med preferansene til Mbare og meg, vi har ikke hørt nok på dette anlegget til å forstår hvordan reproduksjon kan låte osv.. P-I-S-S-P-R-E-I-K !
Skal Gaia komme videre så må det andre ører og lyd-mekkere til. Eller at konstruktøren endrer oppfatning om anlegget. Jeg har vært på en annen demonstrasjon av hva DEQX er, og hvordan det kan justeres. Det er jo både enkelt og fantastisk greit å vise hva som skjer når man justerer. Konstruktøren av Gaias hemmeligholdelse av dette, og motvilje til å vise både frekvenskurver og justeringer er ikke virkemidler som hjelper til at andre skal forstå Gaia. (Igjen, slik JEG oppfatter han.) Men jeg ser også at DEQX ikke har alle verdens muligheter og at Gaia muligens krever mer For å syte litt så burde vel konstruktøren ha sjekket ut dette før Gaia ble et system til 750.000,
Målemannen i meg vil gjerne se frekvensrespons i lytteposisjon, dette får vi ikke se. Samme sak som med den låten som er glimrende på Gaia men dårlig på andre oppsett. Hvorfor er dette systemet så hemmelig? Hva er det der som gjør at vi ikke får se? Angående Valentinos oppsett og hvorfor vi ikke kommenterte like mye negativt der, så er vel svaret innlysende? Husk også antallet Valentino-system du får for prisen av ett Gaia! For å være litt flåsete så er målet mitt med besøk å finne ut hvilken vei eieren har valgt og hvordan han har lyktes med det. Gaia i nåværende posisjon er i en blindgate. Forbehold om at DEQX er defekt og ikke virket i nærheten av optimalt er selvsagt tilstede. Men da regner jeg med kontruktøren hadde hørt det? Rådet til Karma om å reise rundt til andre for å høre er fortsatt det beste jeg kan gi. Reis alene er også mitt råd.
Disse angrepene som følger etter at jeg har kommet med negative ytringer om Gaias prestasjoner, først og fremst i forhold til pris, synes jeg er beklagelige. Men jeg tar det ikke som annet enn utløp for din egen frustrasjon. Midgard Audio har dessverre ikke tidligere, og heller ikke nå, klart å vise frem produkter som lyder slik påstandene er. Det lille jeg har hørt av BEL var skuffende, den høyttaleren som ble presentert i frisørsalongen på Horten-messa ligeså, og beklageligvis også Gaia. Det er meget tydelig at tilhengerne av Midgard Audio ser rødt når noen kommer med negative kommentarer. De bølgene som kom etter at noen antydet at det ikke var messas beste lyd, er selvforklarende. Midgard presenteres ikke som "just another component", nei det presenteres som det ultimate. Svaret på alt, til så mye mindre penger enn hva den griske bransjen ellers får
Jeg vil gjerne se frekvensrespons i lytteposisjon av Gaia. Jeg vil gjerne se listen over hva som er feil med Gaia, siden ikke noe er hemmelig. At jeg ikke klarer å sette fingeren på det får du ta som et bevis på min inkompetanse. Beklager at jeg ikke spurte, Karma. Forklaringen til det er tidligere nevte alt-annet-enn-inkluderende holdning (slik jeg oppfattet det!) fra konstruktøren. Når PC-en er oppe og vi ikke får se målinger eller justeringer, så tar jeg det som et tegn på at vi ikke inviteres inn til å se mer. Beklager om dette var en misoppfattelse. Dessuten er det utallige målinger gjort på ditt oppsett, sånn at det burde være den letteste ting i verden å fremskaffe slikt i etterkant.
Jeg kommer ikke til å ha noe å gjøre med konstruktør eller produkter fra Midgard Audio i fremtiden, best sånn. Jeg står 100% for det jeg har skrevet om mine inntrykk av lyden av Gaia. Men altså med noen ankepunkter som gjør at jeg ikke finner det helt vellykket i henhold til prisforlangende.Måten disse ankepunktene ble mottatt på, synes jeg er svært trist. Jeg har sagt at jeg kommer til å holde meg unna dette prosjektet og andre prosjekter fra Midgard Audio fremover. Mine inntrykk er sannsynligvis også basert på en defekt DEQX, så de er uansett lite interessante. Jeg har holdt meg unna, og forventer det samme fra Karma sin side. Dropp sleivsparkene, det kommer ikke noe godt ut av det."
(1) -> Ikke relatert til hvordan det låter, men relatert til hvilket vanvittig trøkk det var!
EDIT:
Alt dette er ting jeg har skrevet i tidligere innlegg. Er ferdigskrevet angående Gaia, men ville bare vise hva det jeg har skrevet som har frembrakt sånne sterke følelser.
R