Gigantisk lyd i milde omstendigheter.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Fra en kjempe ifra sør til en annen @Powerpoint ! Har fryktelig lyst til å trøkke hardt på gassen og la hjula stå i vill spinnaksling og frese ned til deg og endelig få hørt Quadene dine. Så fort denne Corona galskapen er over, da hører du ett hylene hvin av en gammel Volvo V 50 som spinner opp oppkjørselen din og ut kommer to struttende ører som er klar for mer hifi moro! :)
    Hjertelig velkommen skal du/dere være :)
    Om jeg da ikke er blitt iført den nye skjortemoten med knepping bak, og hentet av en grå polstra bil før du rekker ned ;)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Veldig gøy å lese, Roy! Får litt samme opplevelsen som du sa du får når du leser min tråd - «Hæ, har du hatt det??» :D Til tross for at vi har nerdet mye om hifi sammen allerede. Skulle gjerne hørt det oppsettet her også, og spesielt Graafen - og helst sammen med Doxa høyttalerne ;)
    Graafen tar jeg meg i og savne innimellom den hadde veldig mye musikalitet i seg.
    Moro og ha eid, men den hadde lynne til en italiener, man viste aldri helt om den ville slå seg på når man skulle spille musikk, den var litt uregjerlig rent sånn teknisk. I ettertid så fremstod den kanskje som litt lys, men den var meget engasjerende.

    Bet meg spesielt merke i dette:
    Et solid bevis på en lik lydfilosofi og grunnlaget for hvorfor vi trives sammen når vi tester lyd.
    Veldig moro at vi deler de samme betraktningene når det gjelder lydgjengivelse. Vi har forskjellig lyd i hvert vårt annlegg, men begge har det musikalske og godfoten i orden og det er jo det viktigste. :)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Frem med spolebåndet og press rewind!

    Vi lager kabelsalat, ruller inn båndet med en penn, og spoler kjapt tilbake til det herrens år 2012. Da var den eminente herre @R.E.S. innom meg og skriblet ned noen strofer om datidens stereogerat i det fagre hifi bladet WATT. :)

    Vedlag er screenshots av artikkelen pluss pdf. :) Bildene er desverre veldig dårlige av en eller annen grunn... men teksten er jo det viktigste her. :)

    Acrobat_lgRT4NPmmt.jpg


    ujaAH4BtdV.jpg

    Acrobat_vowOyxfS8p.jpg

    Acrobat_aijiDsiehe.jpg
    Acrobat_C6eNb6Rp3a.jpg

    Acrobat_xjqNgJo6yE.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Haha så gøy. Når jeg så navnet ditt i den reportasjen så kom jeg på en ting. Du fikk meg med på en OAS greie på Big Dipper med Doxa en gang i tiden😀 Jeg var klar over Doxa magi fra forsterkerne, men der fikk jeg øynene opp for høyttalerne også 😀👍
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Haha så gøy. Når jeg så navnet ditt i den reportasjen så kom jeg på en ting. Du fikk meg med på en OAS greie på Big Dipper med Doxa en gang i tiden😀 Jeg var klar over Doxa magi fra forsterkerne, men der fikk jeg øynene opp for høyttalerne også 😀👍
    Stemmer det! Det husker jeg faktisk veldig godt!

    Ser på signaturen din at du ble glad for det i etterkant. :)

    Moro! :)

    Tok litt bilder den dagen. Det var faktisk den dagen jeg selv fikk mine 8.2 trillet hjem. De ble senere oppgradert til 8.2 signatur.
    Fantastisk høytalere!

    Doxa_07.jpg

    Høvdingen selv! Selveste Knut Øystein Lauvland.

    Doxa_06.jpg
    Doxa_02.jpg
    Doxa_03.jpg
    Doxa_04.jpg
    Doxa_05.jpg

    Doxa_01.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ja, desverre så gjorde den det. Den returnerte fint tilbake til Vidar Sonesen i Audio Art.
    Vis vedlegget 703825

    Der tror jeg den lever i beste velgående fremdeles. :) Ser hvertfall sånn ut på hovedbilde hans. Der står det to Graaf GM 20 i midten der. :)
    Han samler på slike ser det ut til.
    I litt forskjellige versjoner.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Han kjøpte 2 stk av meg også :)
    Oi! Såpass! Så blodfan altså!

    Men jeg skjønner hvorfor han har hamstret litt.

    Selv om Graafen i visse omstendigheter spilte litt tynnt, så var den samtidig en meget engasjerende musikkformidler. Det handler nok mye om matching med Graaf.

    Selv hadde jeg for stort rom og for "små" høytalere til at komboen fyllte stuen med ett solidt nok grunnfundament med bass. :)

    Komboen som du hadde @Fosse i din tidligere leilighet, hadde bass så det holdt i min bok, der låt det aldri tynnt.
    Så igjen - rom - og matching.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Stemmer det! Det husker jeg faktisk veldig godt!

    Ser på signaturen din at du ble glad for det i etterkant. :)

    Moro! :)

    Tok litt bilder den dagen. Det var faktisk den dagen jeg selv fikk mine 8.2 trillet hjem. De ble senere oppgradert til 8.2 signatur.
    Fantastisk høytalere!

    Vis vedlegget 703837
    Høvdingen selv! Selveste Knut Øystein Lauvland.

    Vis vedlegget 703838 Vis vedlegget 703842 Vis vedlegget 703841 Vis vedlegget 703840 Vis vedlegget 703839
    Vis vedlegget 703836
    Ser at Doxa brukte en liten matte foran diskantelementet, sikkert for å dempe refleksjoner fra hovedkabinettet. Har du utforsket det, @GentleGiant?
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Ser at Doxa brukte en liten matte foran diskantelementet, sikkert for å dempe refleksjoner fra hovedkabinettet. Har du utforsket det, @GentleGiant?
    Det stemmer.

    Den matten ble med meg hjem den kvelden, sammen med høytalerne.

    Har de fortsatt ett sted i huset, vet bare ikke helt hvor. Det var en liten filtmatte som skulle ta av for førsterefleksjon i basskassen under diskanten. Selv så må jeg ærlig innrømme at jeg hører større forskjell på fase på stikkkontakt enn at den lille matten lå der. I tillegg så var det ikke spesielt pent i min bok.

    Så de ble stuet bort.
     
    Sist redigert:

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Da jeg landet på ordentlig med An Dac 3 og Lumin U1 mini i går, så tenkte jeg at dette må dokumenteres.
    Så frem med mobilen, snurr film og post det på Youtube.

    Lyden jeg hører blir nok litt knust sønder og sammen av YouTube kverna, men tror det gir ett lite inntrykk alikevel.
    Uansett så var det moro lell. :)




    Det kjøres kjente HiFi klassikere, kjedelig jeg vet. Det er dog meget fine referanser fordi alle har hørt disse låtene. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner de to låtene godt.
    Det er smørt på bra tjukt med romklang på begge opptak!:LOL:
    Det låter nok bra dette anlegget, men selvsagt får man ikke vist det ved Youtubeopptak.

    Har du også SBooster på Lumin U-mini?
    Hvis ikke, - kan du si noe om forskjellen mellom din og Atlerovik sin som har SBooster?

    Jeg har SBooster på min Lumin D2, og mener det utgjør en vesentlig lydmessig forskjell.

    Mvh
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.048
    Torget vurderinger
    32
    Da jeg landet på ordentlig med An Dac 3 og Lumin U1 mini i går, så tenkte jeg at dette må dokumenteres.
    Så frem med mobilen, snurr film og post det på Youtube.

    Lyden jeg hører blir nok litt knust sønder og sammen av YouTube kverna, men tror det gir ett lite inntrykk alikevel.
    Uansett så var det moro lell. :)




    Det kjøres kjente HiFi klassikere, kjedelig jeg vet. Det er dog meget fine referanser fordi alle har hørt disse låtene. :)
    Høres strålende ut her på de innebygde høyttalerne på laptopen, he-he

    Roy
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Jeg kjenner de to låtene godt.
    Det er smørt på bra tjukt med romklang på begge opptak!:LOL:
    Det låter nok bra dette anlegget, men selvsagt får man ikke vist det ved Youtubeopptak.

    Har du også SBooster på Lumin U-mini?
    Hvis ikke, - kan du si noe om forskjellen mellom din og Atlerovik sin som har SBooster?

    Jeg har SBooster på min Lumin D2, og mener det utgjør en vesentlig lydmessig forskjell.

    Mvh
    Jeg kjører SBooster på Lumin U1 Mini.

    Det er faktisk @Atlerovik sin Lumin jeg har tatt over. Vi har byttet.
    Han ønsket seg en Lumin i aluminium og jeg ville ha min i sort. :)

    Så jeg vet desverre ikke hvordan den låter uten SBooster, men det skal sant sies at jeg har 3 stk Sboostere.
    1 til Lumin U1 Mini
    1 til Englich Electric 8switch
    1 til Roon Nuc
    Så jeg vet at Sbooster har mye og si.

    @Atlerovik har opplevd med og uten. Og det jeg vet om det, er at den forskjellen er betydelig.
    Så man kan trygt skaffe seg en SBooster. Den gjør susen for å si det sånn! :)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører SBooster på Lumin U1 Mini.

    Det er faktisk @Atlerovik sin Lumin jeg har tatt over. Vi har byttet.
    Han ønsket seg en Lumin i aluminium og jeg ville ha min i sort. :)

    Så jeg vet desverre ikke hvordan den låter uten SBooster, men det skal sant sies at jeg har 3 stk Sboostere.
    1 til Lumin U1 Mini
    1 til Englich Electric 8switch
    1 til Roon Nuc
    Så jeg vet at Sbooster har mye og si.

    @Atlerovik har opplevd med og uten. Og det jeg vet om det er at den forskjellen er betydelig.
    Så man kan trygt skaffe seg en SBooster. Den gjør susen for å si det sånn! :)
    Takk for svar.
    Da er vi flere med gode SBoostererfaringer!:)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Takk for svar.
    Da er vi flere med gode SBoostererfaringer!:)
    Jeg lytter til U1 Mini uten Sbooster nå, mens jeg venter på at overgang skal komme på lager igjen. Det er triste saker, når man er vant til å lytte med. Kort sagt låter det mer digitalt - flatere dynamikk, tynnere, mindre engasjerende. Nå skal det sies at Lumin melder at boksen trenger en del innspilling, så det kan også ha en viss innvirkning på opplevelsen. Men jeg opplevde stor forbedring da jeg koblet til Sbooster på den som @GentleGiant har nå.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Oi! Såpass! Så blodfan altså!

    Men jeg skjønner hvorfor han har hamstret litt.

    Selv om Graafen i visse omstendigheter spilte litt tynnt, så var den samtidig en meget engasjerende musikkformidler. Det handler nok mye om matching med Graaf.

    Selv hadde jeg for stort rom og for "små" høytalere til at komboen fyllte stuen med ett solidt nok grunnfundament med bass. :)

    Komboen som du hadde @Fosse i din tidligere leilighet, hadde bass så det holdt i min bok, der låt det aldri tynnt.
    Så igjen - rom - og matching.
    En GM20 blir fort kvalt av vanskelige høyttalere.
    På mine (9 ohm flatt) spiller den utmerket.
    Testet på en annen engelsk høyttaler som dippet godt under 3 ohm. Fungerte ikke.
    Ryktet sier at det finnes fem GM20 nede i Rygene. En stund siden. Sikkert flere nå.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    En GM20 blir fort kvalt av vanskelige høyttalere.
    På mine (9 ohm flatt) spiller den utmerket.
    Testet på en annen engelsk høyttaler som dippet godt under 3 ohm. Fungerte ikke.
    Ryktet sier at det finnes fem GM20 nede i Rygene. En stund siden. Sikkert flere nå.
    Ser den. Merlin VSM MX var nok ikke den perfekte match med Graaf GM 20 med tanke på størrelsen på min stue.

    Skjønner godt hvis det er 5 stk Graaf GM 20 nede i Rykene. Med rett kombo sammen med Graaf så ble det veldig engasjerende. :)

    Og takk for sist foresten @Audiomix ! Det er nå snart 14 år siden vi møttes. 2007 faktisk. Og den gang var rørkake og blitz på kamera populært. :)

    bilder_04 304.jpg


    Stemningen var hvertfall upåklagelig. :)

    bilder_04 305.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Bra noen er flinke til å dokumentere.
    Husker faktisk ikke det der. Har oftest vært noe gjærbakst :)
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Usikker om jeg ser dette riktig, men det ser ut at din DAC3 har Audio Note Kondo Japan QSSC kabling? Jeg ser svarte striper som går rund på kablingen.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Usikker om jeg ser dette riktig, men det ser ut at din DAC3 har Audio Note Kondo Japan QSSC kabling? Jeg ser svarte striper som går rund på kablingen.
    Det er ikke utenkelig... jeg er ikke første mann ut til og kjøpe denne dacen.
    Den har vært litt rundt. Hvor mange eiere er jeg usikker på.

    @bambadoo har også hatt en liten finger med i spillet.
    Han har hatt loddet ut litt gamle deler og erstattet dem med flottere og mer vellydenede deler.
    Så akkurat nå låter den bedre enn en stadard Dac 3. Og det er jo stas! :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hahahaha! Tenker det ble trøkk i de i nå! :)
    Apropos "trøkk" - det var vel på et treff for etpar sensomre siden - så var ihvertfall det min største positive overraskelse med Doxo-ht'ene. -Hvor homogent og helhetlig det låt, men først og fremst den kontante, kjellerdype illusjonen som ble skapt. Det hadde jeg ikke forestilt meg I forkant. Opplevelsen huskes samtidig som naturlig i tid, sted og rom. Var det noe av ditt inntrykk også @Atlerovik ?

    Jeg mistenkte deg først for å velge låter med omhu på gjennomprøvd volum, men der tok jeg også feil, tror jeg. I hvilken grad tror du selv at halvveggen i bakkant av lyttepos. har å si for helheten? Jeg innbiller meg at der gjorde du et bevisst genitrekk, dengang du pusset opp stua. Virkningen synes å være at alle kjente problemer forsvinner nettopp den veien og godlyden konserveres der den skal. -Riktig så flott var det - kan jeg til og med fremdeles huske 🤯
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    ^ Jeg kjenner meg absolutt igjen i det du skriver om homogenitet og helhet, og kanskje enda mer dette med naturlig tid, sted og rom. Jeg har aldri latt meg slå i bakken av bassen. Det jeg liker med den er at den er der når den skal være der, i så rikelig monn som jeg ønsker, og vel så det. Men det aller viktigste for meg med disse er nok dette med tid, sted og rom. Eller faseriktighet, som det også kan kalles. Og homogeniteten er fascinerende. Med alle tidligere høyttalere har det vært tidvis vrient å plassere dem eller meg selv, for å få den lydbalansen jeg ønsker. Ikke med disse. Her kan jeg sitte oppreist, sige ned i sofaen eller hva jeg måtte ønske, og det låter fint uansett.

    Jeg har en ganske annen stue enn @GentleGiant, men opplever at de låter ganske identisk hos meg.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Apropos "trøkk" - det var vel på et treff for etpar sensomre siden - så var ihvertfall det min største positive overraskelse med Doxo-ht'ene. -Hvor homogent og helhetlig det låt, men først og fremst den kontante, kjellerdype illusjonen som ble skapt. Det hadde jeg ikke forestilt meg I forkant. Opplevelsen huskes samtidig som naturlig i tid, sted og rom. Var det noe av ditt inntrykk også @Atlerovik ?

    Jeg mistenkte deg først for å velge låter med omhu på gjennomprøvd volum, men der tok jeg også feil, tror jeg. I hvilken grad tror du selv at halvveggen i bakkant av lyttepos. har å si for helheten? Jeg innbiller meg at der gjorde du et bevisst genitrekk, dengang du pusset opp stua. Virkningen synes å være at alle kjente problemer forsvinner nettopp den veien og godlyden konserveres der den skal. -Riktig så flott var det - kan jeg til og med fremdeles huske 🤯

    Jeg husker og den dagen veldig godt @Grumpy.

    Du var første mann ut, og hadde med deg vertsgave med leskende gjæret saft, i fra de flotteste drueåkrer. Sånn skal det gjøres! Veldig hyggelig. :)

    Og inn kom du og alle andre, til hjemmelaget pizza alla GentleGiant. Stor American pan pizza.
    Og samtalen gikk løst og lett som det alltid gjør på OAS arrangementene våre.

    Spillelisten sto klar og startknappen gikk i fra pause til play.

    Jeg var spennt som ett uvær om dere, ville synes at Doxa lyden var god. Og spesielt etter og ha «prediket» gospelet til Doxa i mange år i OAS, så var dette ett besøk som jeg personlig syntes var meget spennende.

    Mitt inntrykk etter den dagen var at de oppmøtte kom med en forestilling av at dette blir hyggelig,- og så er vi litt spennte på den lyden han GentleGiant har mast om så lenge. Kan den virkelig være så bra???

    Jeg vet ikke om folket syntes det var like bra som jeg. Men jeg beit meg merke i at det var flere som hadde lagt listen «lavt», og dermed ble positivt overasket over lyden den dagen.

    Og det var veldig moro!

    Det kan jo i samme slengen nevnes, at lyden har tatt enda seg opp ett par hakk i riktig retning siden sist, og så fort Coronaen er over så blir det pizza og hififest hjemme hos meg igjen!

    Det var pizza. Det var hifi. Det var meget godt selskap!

    Hva mer trenger man! 👍😀


    Her er litt bilder fra en senhøst lørdag 2019


    MG_4488-1536x1024.jpg


    Roy1-1536x1152.jpg


    Roy2-1536x1152.jpg


    MG_4492-1536x1024.jpg
     
    Sist redigert:

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Som en liten sidenote så er det jo mange som stusser over det med at Doxa 61 signature har bare 50 usle watt...
    Og kan godt være at tallet 50 er usselt. Men at effektrinnet ikke sparker liv i høytaleren, det skal vi ha oss frabedt. :)

    For hva kan 50 usle watt få til?
    Med 8.2 signature som har en følsomhet på 94.5 db. Så kom følgende måling ut av DB programmet på iphonen med 1 meter i fra høytalerne.

    IMG_3504.png
    IMG_3506.png


    Med Mitch Murder på bunn gass så ble det hele 109 DB.

    Anlegget byr definitiv opp til fest! :)

    Og jeg elsker fest! :)
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.679
    Flott tråd med fine bilder og mye hyggelig lesning 🙂
    Et aldri så lite spørsmål: hvor dype er høyttalerne?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Som en liten sidenote så er det jo mange som stusser over det med at Doxa 61 signature har bare 50 usle watt...
    Og kan godt være at tallet 50 er usselt. Men at effektrinnet ikke sparker liv i høytaleren, det skal vi ha oss frabedt. :)

    For hva kan 50 usle watt få til?
    Med 8.2 signature som har en følsomhet på 94.5 db. Så kom følgende måling ut av DB programmet på iphonen med 1 meter i fra høytalerne.

    Vis vedlegget 704020 Vis vedlegget 704021

    Med Mitch Murder på bunn gass så ble det hele 109 DB.

    Anlegget byr definitiv opp til fest! :)

    Og jeg elsker fest! :)
    50W!? Det er da alt for mye! 😁 Jeg har bare 18, og det spiller mye høyere enn jeg tør å være med på 🥳
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn