Gigantisk lyd i milde omstendigheter.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Grattis til GentleGiant for at musikklysten har kommet tilbake.

    Jeg har en sånn Doxa DAC 014 liggende på loftet som jeg ser på bildet ditt. Også min var på et tidspunkt oppgradert med en bedre D/A chip. Og så byttet jeg ut den eksterne trafoen med en liten Noratel sak.
    Men det er 21 år siden mitt eksemplar ble forvist til det evige mørke skap. Målt mot dagens digital er den nok helt passé. Men sånn er nå den teknologiske verden, heller ikke en 20 år gammel Lcd-Tv gir noe gnistrende sprekt bilde i dag😀

    Lykke til videre!
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Siden jeg hadde ett kort arbeidsopphold på Oslo HiFi Center som hifiviril selger, en gang i tiden rundt ca 2002, så endte jeg opp med litt diverse HiFi komponenter derifra.

    En av disse var denne høytaleren:

    Audio Physic Virgo 3.

    Denne levde jeg godt med i mange år.
    Det var mange aspekt med den som var helt kanon. Den hadde fart og fres over seg.
    Ei lita krutttønne på godt og vondt. :)

    audio physic virgo 3 001.jpg

    audio physic virgo 3 013.jpg
    audio physic virgo 3 014.jpg
    audio physic virgo 3 012.jpg


    Høytalerne endte til slutt opp i ett rom hvor den ikke hadde like gode forutsetninger rundt seg, som i tidligere leilighet. Det endte med surr i bassen.
    Den ble aldri like rytmisk som den en gang var i den forrige leiligheten de levde meget godt i. Det syntes jeg var ekstremt irriterende. Og pga dette så var den formidlete lyd ditto mindre homogen. Den var desverre også tidvis litt spiss i kantene.

    En annen ting jeg også dro lærdom av da i min "unge" hififerd, var at mange elementer, kan kjapt skape mer søl enn moro.
    Derfor så er jeg i prinsippet størst fan av enkle 2 veis kontruksjoner. Og har også blitt veldig opptatt av homogenitet.

    Men fart og fres var, og er fremdeles viktig for meg, men det må være under kontroll.
    Så takk for all lærdom Virgo 3! Vi hadde det fint så lenge det varte! :)
     
    Sist redigert:

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Grattis til GentleGiant for at musikklysten har kommet tilbake.

    Jeg har en sånn Doxa DAC 014 liggende på loftet som jeg ser på bildet ditt. Også min var på et tidspunkt oppgradert med en bedre D/A chip. Og så byttet jeg ut den eksterne trafoen med en liten Noratel sak.
    Men det er 21 år siden mitt eksemplar ble forvist til det evige mørke skap. Målt mot dagens digital er den nok helt passé. Men sånn er nå den teknologiske verden, heller ikke en 20 år gammel Lcd-Tv gir noe gnistrende sprekt bilde i dag😀

    Lykke til videre!
    Tusen takk for det @Espen R !

    Gøy og ri på hifihesten igjen!

    Morsomt at du nevner Doxa 014. For den har jeg selv hatt i over 7 år.
    Kjøpte den brukt på Finn, fikk den hjem og ble slått i bakken over hvor god denne "usle" billig daccen var.

    Den var gjennomgående musikalsk og hadde fart og driv i seg. Daccen hadde også en god analog klang, som var utpreget naturlig og behagelig å høre på.
    I tillegg så hadde den stor dynamikk og spillegelde.

    Jeg som deg @Espen R sendte dacen til Doxa. Fikk den oppgradert til datidens standard. Anno 2015.

    div bilder 213.jpg


    Jeg fikk den i retur fra Kristiansand. Og det var i det øyeblikket at jeg skjønnte at, erliktegnet som jeg hadde satt mellom dyr hifi og evnen til og formidle musikk ikke lenger var sant. God hifi måtte ikke nødvendigvis være villt dyr for å være musikalsk og engasjerende.

    På det nåværende tidspunkt hadde jeg Burmester 001 CD spiller. Burmester 001 og jeg hadde da hatt et meget langt vennskap. 13 år eide jeg den. Har aldri eid ett hifi komponent så lenge. Og i motsetning til annen hifi som har vært innom som kanskje har vært av variabel i kvalitet og har hatt større eller mindre lyter, så var Burmester 001 meget solid, i sin musikk formidling, og leverte god lyd hele veien.

    Enden på visa var derfor mildt sjokkerende når jeg endte opp med å selge min Burmester 001 som på daværende tidspunkt kostet 125.000 kroner ny, til fordel for Doxa dacen fra 1994 til usle 5.000.

    Burmester forsvant ut av hus til en ivrig Burmester samler. :) Der antar jeg at den lever godt. :)
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Tusen takk for det @Espen R !

    Gøy og ri på hifihesten igjen!

    Morsomt at du nevner Doxa 014. For den har jeg selv hatt i over 7 år.
    Kjøpte den brukt på Finn, fikk den hjem og ble slått i bakken over hvor god denne "usle" billig daccen var.

    Den var gjennomgående musikalsk og hadde fart og driv i seg. Daccen hadde også en god analog klang, som var utpreget naturlig og behagelig å høre på.
    I tillegg så hadde den stor dynamikk og spillegelde.

    Jeg som deg @Espen R sendte dacen til Doxa. Fikk den oppgradert til datidens standard. Anno 2015.

    Vis vedlegget 704335

    Jeg fikk den i retur fra Kristiansand. Og det var i det øyeblikket at jeg skjønnte at, erliktegnet som jeg hadde satt mellom dyr hifi og evnen til og formidle musikk ikke lenger var sant. God hifi måtte ikke nødvendigvis være villt dyr for å være musikalsk og engasjerende.

    På det nåværende tidspunkt hadde jeg Burmester 001 CD spiller. Burmester 001 og jeg hadde da hatt et meget langt vennskap. 13 år eide jeg den. Har aldri eid ett hifi komponent så lenge. Og i motsetning til annen hifi som har vært innom som kanskje har vært av variabel i kvalitet og har hatt større eller mindre lyter, så var Burmester 001 meget solid, i sin musikk formidling, og leverte god lyd hele veien.

    Enden på visa var derfor mildt sjokkerende når jeg endte opp med å selge min Burmester 001 som på daværende tidspunkt kostet 125.000 kroner ny, til fordel for Doxa dacen fra 1994 til usle 5.000.

    Burmester forsvant ut av hus til en ivrig Burmester samler. :) Der antar jeg at den lever godt. :)
    Hyggelig at du deler dine erfaringer :)

    Det at dyr HiFi ikke er likestilt med god lyd, det har jeg selv erfart ved en rekke anledninger. Selv bruker jeg jeg rør-forforsterker fra Music Angel som jeg for 8-9 år siden kjøpte fra Kina og kostet meg 2700,- , inkl frakt. Den har spot-on den helt riktige fyldigheten og naturligheten stemmer, fra de dypeste mannsstemmer til kvinnelige sopraner. Låt rett ut av eska bedre enn min mye dyrere EAR pre-amp. De siste årene har jeg dog hatt god hjelp til å forbedre strømforsyningsdelen i Kina-ampen + noen andre ting. Denne ampen blir aldri solgt.

    Burmester:
    Her har jeg for liten erfaring til å uttale meg. Men var på en times demo med et svindyrt Burmester anlegg i Oslo for 10-11 år siden. Jeg hadde med meg en god venn som har "gyldne ører". Driver med kormusikk. Han er ikke HiFi-freak, så dermed et veldig godt utgangspunkt:D Han liker musikk, har stereoanlegg og en His Masters Voice grammafon fra 20-tallet, lytter helst til musikk fra 20-50tallet, før opptakene ble elektrifisert. Husker en gang jeg satte på en SACD utgave av Toto IV for ham for å teste reaksjonen hans. Han var undrende til at dette kunne HiFi-freaker like å spille på HiFi messer, det låt jo ikke naturlig i det hele tatt, han hørte jo at det var masse Eq overalt.
    Tilbake til Burmester oppsettet; lyden var ikke naturlig organiske i det hele tatt, men svakt "elektronisk/mekanisk". Mer en lyd til å skremme oss ut av rommet, enn å finne frem mastercarden. Men sånn låt det akkurat da, i det rommet på den dagen. Hvordan det låt ellers, det vet jeg ikke.

    Doxa og CD-lyd:
    Har vært med CD mediet siden tidenes morgen. Har hatt to vendepunkter på reisen. Den første var da jeg fikk min tredje CD spiller i hus, det var en Acoustic Research i 1988, en spiller som spilte digitallyd som nærmet seg musikk, og ikke mekanikk. Det andre vendepunktet kom med min første CD/SACD spiller fra Sony for 21 år siden. Det var den som tvert fikk meg til å parkere Doxa Dac. Sonyen hentet rett og slett opp mye mer informasjon opp fra sølvrillene. Et skikkelig vendepunkt. Årsaken her er digitaldelen i produktet. Alle ingeniørene til Sony, sammens med digitalguruer som Ed Meitner hadde en myyye dypere know-how på hvordan løse utfordringene med digital og komme til bunns i problemene. Her ble nok Mr Lauland og teamet hans grundig parkert.
    Men har stor sans for Mr Lauland og filosofien hans om enkelhet.

    God helg! :)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Av andre strømsterke forsterkere jeg har eid opp i gjennom årene så var vel denne den beste transistor pre og effekt komboen jeg har eid før jeg havne på Doxa kjøret. Eide denne i 2 til 3 gode år, og den hadde ingen umiddelbare mangler, annet enn at jeg fikk oppgraderingsyken. :)

    Threshold Model FE7 - preamp
    Threshold Model SA/4 - 100 watt ren klasse A - effektrtrinn.

    treshold_pre_power 026.jpg
    treshold_pre_power 034.jpg
    treshold_pre_power 006.jpg
    treshold_pre_power 013.jpg

    Tilhørende strømforsyning til preampen
    treshold_pre_power 017.jpg

    treshold_pre_power 014.jpg


    Den ble kjøpt brukt av Geir Tømmervik på Oslo HiFi Center og den tok over for en Densen pre, og 3 stk Densen effektrinn i triwiring på Audiovector M3 signatur.

    For å ta kortversjonen. Threshold danket ut Densen.

    Denne forsterken hadde stor kontroll og en varme og fylde over seg som jeg likte veldig godt. Den ble ekstremt varm, men denne komboen ga meg mye spille glede. :)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Hyggelig at du deler dine erfaringer :)

    Det at dyr HiFi ikke er likestilt med god lyd, det har jeg selv erfart ved en rekke anledninger. Selv bruker jeg jeg rør-forforsterker fra Music Angel som jeg for 8-9 år siden kjøpte fra Kina og kostet meg 2700,- , inkl frakt. Den har spot-on den helt riktige fyldigheten og naturligheten stemmer, fra de dypeste mannsstemmer til kvinnelige sopraner. Låt rett ut av eska bedre enn min mye dyrere EAR pre-amp. De siste årene har jeg dog hatt god hjelp til å forbedre strømforsyningsdelen i Kina-ampen + noen andre ting. Denne ampen blir aldri solgt.
    Moro og dele erfaringer.

    Det som er mest morsomst er, å finne ut av at det er andre som deler akkurat samme erfaring.

    At dyrest er ikke nødvendigvis alltid best.

    Så derfor så må hvert komponent som kommer inn i stua behandles og testes med omhu. Man må være åpen for at billig kan låte bra, og dyrt dårlig. Og selvsagt motsatt også da. For det er ikke til å stikke under en stol at pris har noe og si.

    Det har det absolutt. Men det er ikke ett erliktegn der. Altså dyrt = magisk musikalitet.
    Man kan ikke ta det for god fisk, før man har smakt på varene. :)

    Burmester:
    Her har jeg for liten erfaring til å uttale meg. Men var på en times demo med et svindyrt Burmester anlegg i Oslo for 10-11 år siden. Jeg hadde med meg en god venn som har "gyldne ører". Driver med kormusikk. Han er ikke HiFi-freak, så dermed et veldig godt utgangspunkt:D Han liker musikk, har stereoanlegg og en His Masters Voice grammafon fra 20-tallet, lytter helst til musikk fra 20-50tallet, før opptakene ble elektrifisert. Husker en gang jeg satte på en SACD utgave av Toto IV for ham for å teste reaksjonen hans. Han var undrende til at dette kunne HiFi-freaker like å spille på HiFi messer, det låt jo ikke naturlig i det hele tatt, han hørte jo at det var masse Eq overalt.
    Tilbake til Burmester oppsettet; lyden var ikke naturlig organiske i det hele tatt, men svakt "elektronisk/mekanisk". Mer en lyd til å skremme oss ut av rommet, enn å finne frem mastercarden. Men sånn låt det akkurat da, i det rommet på den dagen. Hvordan det låt ellers, det vet jeg ikke.
    Min erfaring i ettertid med Burmesteren er det samme som du skriver ovenfor.

    Men før jeg kjøpte den så hadde jeg en meget dyr Wadia spillere i mitt favn. Den skulle liksom være helt konge i følge tester, men den gamle Densen cd spilleren jeg hadde før det spillte jo fletta av Wadia den gang. Burmesteren var veldig mye bedre enn både Densen og Wadia. Så det ble Burmester den gang.

    I løpet av de 13 årene jeg eide den så var det diverse andre spillere innom også, som kostet mye penger deriblant DCS. Den hadde ikke den musikaliteten som Burmesteren hadde. Selv om alle tester sa det motsatt.

    Så tester for min del er bare en fin pekepinn på ting man bør høre og få med seg. Men ikke noe man skal kjøpe blindt som jeg gjorde da, på min tidlige hififerd.


    Doxa og CD-lyd:
    Har vært med CD mediet siden tidenes morgen. Har hatt to vendepunkter på reisen. Den første var da jeg fikk min tredje CD spiller i hus, det var en Acoustic Research i 1988, en spiller som spilte digitallyd som nærmet seg musikk, og ikke mekanikk. Det andre vendepunktet kom med min første CD/SACD spiller fra Sony for 21 år siden. Det var den som tvert fikk meg til å parkere Doxa Dac. Sonyen hentet rett og slett opp mye mer informasjon opp fra sølvrillene. Et skikkelig vendepunkt. Årsaken her er digitaldelen i produktet. Alle ingeniørene til Sony, sammens med digitalguruer som Ed Meitner hadde en myyye dypere know-how på hvordan løse utfordringene med digital og komme til bunns i problemene. Her ble nok Mr Lauland og teamet hans grundig parkert.
    Men har stor sans for Mr Lauland og filosofien hans om enkelhet.

    God helg! :)
    Selv så hadde jeg jo Doxa daccen i drift i mange år. Kjøpte en Chord Qutest som spillte fletta av Doxaen med tanke på detaljnivå, kontanthet og stramhet.
    Etter en SBooster og litt strøm remedier, så fikk jeg kontroll på den litt hissige lyden i Chorden og da spillte den bedre enn Doxa dacen til slutt.

    Så Doxa dacen er veldig musikalsk. Den er ikke siste ord i mengde detaljnivå. Men den er solid og leverer musikalske varer.

    Gøy at du tar det tid til og skrive tilbake @Espen R . Moro og høre dine erfaringer også!

    God helg til deg og! :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Av andre strømsterke forsterkere jeg har eid opp i gjennom årene så var vel denne den beste transistor pre og effekt komboen jeg har eid før jeg havne på Doxa kjøret. Eide denne i 2 til 3 gode år, og den hadde ingen umiddelbare mangler, annet enn at jeg fikk oppgraderingsyken. :)

    Threshold Model FE7 - preamp
    Threshold Model SA/4 - 100 watt ren klasse A - effektrtrinn.

    Vis vedlegget 704512 Vis vedlegget 704511 Vis vedlegget 704513 Vis vedlegget 704515
    Tilhørende strømforsyning til preampen Vis vedlegget 704517
    Vis vedlegget 704516

    Den ble kjøpt brukt av Geir Tømmervik på Oslo HiFi Center og den tok over for en Densen pre, og 3 stk Densen effektrinn i triwiring på Audiovector M3 signatur.

    For å ta kortversjonen. Threshold danket ut Densen.

    Denne forsterken hadde stor kontroll og en varme og fylde over seg som jeg likte veldig godt. Den ble ekstremt varm, men denne komboen ga meg mye spille glede. :)
    «ingen umiddelbare mangler»....eh....har du lagt merke til hvordan den ser ut?? 🤪
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    «ingen umiddelbare mangler»....eh....har du lagt merke til hvordan den ser ut?? 🤪
    Haha!

    Ser den. :) Med umiddelbare mangler så tenker jeg på lyden. Men den gang da, så syntes jeg den var tøff. Og da var jeg opptatt av at hifikomponentene skulle synes. Det er jeg ikke like ivrig på nå lenger. :) Pluss at det var skikkelig kult og eie en forsterker designet av Nelson Pass.

    Den hadde ikke fått innpass i stuen nå, for å si det forsiktig. Den blir for monumental. :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Haha!

    Ser den. :) Med umiddelbare mangler så tenker jeg på lyden. Men den gang da, så syntes jeg den var tøff. Og da var jeg opptatt av at hifikomponentene skulle synes. Det er jeg ikke like ivrig på nå lenger. :) Pluss at det var skikkelig kult og eie en forsterker designet av Nelson Pass.

    Den hadde ikke fått innpass i stuen nå, for å si det forsiktig. Den blir for monumental. :)
    Feiging Gentle Giant ;)
    Nicket ditt forplikter vet du.
    Jeg drømmer fremdeles om å få lagt mine klamme pseudopodier på en DP 5.52HP/A5 en vakker dag før jeg trekker mitt siste sukk.
    Ta deg sammen mann!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Artig å lese om din hifi reise. Tenkte jeg ville bare nevne at Seland/Lauvland kom opp med enda en mod av den lille Doxa dacen i 2018/2019.
    Oppgraderte først min gamle trofaste traver med samme mod som du gjorde med din.

    Etter at Seland og Lauvland entusiastisk fortalte om enda en mod under ett DIY event i Tvedestrand så klarte jeg ikke la være så jeg leverte min dac enda en gang til Seland. Denne gangen leverte jeg selv med noen Jantzen Alumen Z kondensatorer som jeg spurte Trond om han kunne bytte ut koblingskondensatorene med i tillegg.
    Det ble enda en stor oppgradering av lyden i den gamle dacen. Spesielt bass-slam, dynamikk og en litt fyldigere og mer malmfull fremtoning.
    I grunnen bemerkelsesverdig mye godlyd å hente ut av den beskjedne lille dacen. Både Hegel HD30 og fullspeccet, fullbalansert Veridian Utopia med nos rør ble sendt på dør. Ekstremt følsom på drivverk/kilde er ellers en liten utfordring og ingen hi-rez med maks 48khz men igjen; det er imho fullt mulig å hente ut overraskende mye godlyd ut av denne gamle dacen.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Artig å lese om din hifi reise. Tenkte jeg ville bare nevne at Seland/Lauvland kom opp med enda en mod av den lille Doxa dacen i 2018/2019.
    Oppgraderte først min gamle trofaste traver med samme mod som du gjorde med din.

    Etter at Seland og Lauvland entusiastisk fortalte om enda en mod under ett DIY event i Tvedestrand så klarte jeg ikke la være så jeg leverte min dac enda en gang til Seland. Denne gangen leverte jeg selv med noen Jantzen Alumen Z kondensatorer som jeg spurte Trond om han kunne bytte ut koblingskondensatorene med i tillegg.
    Det ble enda en stor oppgradering av lyden i den gamle dacen. Spesielt bass-slam, dynamikk og en litt fyldigere og mer malmfull fremtoning.
    I grunnen bemerkelsesverdig mye godlyd å hente ut av den beskjedne lille dacen. Både Hegel HD30 og fullspeccet, fullbalansert Veridian Utopia med nos rør ble sendt på dør. Ekstremt følsom på drivverk/kilde er ellers en liten utfordring og ingen hi-rez med maks 48khz men igjen; det er imho fullt mulig å hente ut overraskende mye godlyd ut av denne gamle dacen.

    Veldig morsomt at du nevner denne oppgraderingen @cbarth1. For den har jeg også fått gjort. Og det er jo noe av det som har gjort at levetiden på denne gamle dacen har vært lang.

    Det at den bare klarer maks 48 khz har fint lite å si i min bok. Det er andre ting en dac skal kunne enn å spille av en «milliard» med hz.

    Det er det som skjer i det mest essensielle spektrummet av frekvenser som er viktigst.

    Moro at jeg nok en gang deler samme erfaring med en hifi entusiast. :)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Litt oppfølging.

    Chord qutest som er veldig bra i sin priskategori, har full pupp på alt av samplingsfrekvenser og hertz.

    Men den «fossile» Audio Note Dac 3 med bare 48 khz sampling, spiller fletta av Chorden.

    Så det er mer til digitallyd enn bare bits n bytes.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Veldig morro å lese tråden din her, Roy! Husker den Thresholden godt, og har jo ellers fulgt deg godt de siste 20 åra!
    Neste gang du kommer ned skal du få høre min nyrestaurerte Doxa amp sammen med Khorna. Den er vistnok prototype nr 3 fra 1977. Og 2x60W funker flott på Khorna, det er sikkert!
    IMG_20210122_203908.jpg
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Veldig morro å lese tråden din her, Roy! Husker den Thresholden godt, og har jo ellers fulgt deg godt de siste 20 åra!
    Neste gang du kommer ned skal du få høre min nyrestaurerte Doxa amp sammen med Khorna. Den er vistnok prototype nr 3 fra 1977. Og 2x60W funker flott på Khorna, det er sikkert!
    Hei Arve!

    Gode gamle ørn! Min første ordentlige hifi kompis og "ungdomskamerat".

    Jeg kommer selvfølgelig innom deg og hører på Doxa sammen med Khorna! Det gleder jeg meg allerede til.

    Du er jo min første "hifihelt", og vi har hatt det mye moro opp igjennom årene. Både med og uten hifi.

    Her er noen bilder fra sist vi møttes, og selvbygger @Hunsbedt skulle teste ut at en enorm sub virket som den skulle. :)

    Og det kunne vi jo trygt si den gjorde. :)

    IMG_0897.jpg

    Her monteres det. :)
    IMG_0906.jpg


    Og her spilles den på senere, på kvelden sammen med Klipshhorn.


    Det skal jo også nevnes for de som ikke vet det at @Hunsbedt er helt rå på selvbygg og custom made høytalere.

    Det er bare og ta en titt på det her! :



    Her er det bare å like og følge på face! :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Av andre strømsterke forsterkere jeg har eid opp i gjennom årene så var vel denne den beste transistor pre og effekt komboen jeg har eid før jeg havne på Doxa kjøret. Eide denne i 2 til 3 gode år, og den hadde ingen umiddelbare mangler, annet enn at jeg fikk oppgraderingsyken. :)

    Threshold Model FE7 - preamp
    Threshold Model SA/4 - 100 watt ren klasse A - effektrtrinn.

    Vis vedlegget 704512 Vis vedlegget 704511 Vis vedlegget 704513 Vis vedlegget 704515
    Tilhørende strømforsyning til preampen Vis vedlegget 704517
    Vis vedlegget 704516

    Den ble kjøpt brukt av Geir Tømmervik på Oslo HiFi Center og den tok over for en Densen pre, og 3 stk Densen effektrinn i triwiring på Audiovector M3 signatur.

    For å ta kortversjonen. Threshold danket ut Densen.

    Denne forsterken hadde stor kontroll og en varme og fylde over seg som jeg likte veldig godt. Den ble ekstremt varm, men denne komboen ga meg mye spille glede. :)
    Fine bilder av spennende komponenter 😊

    Har aldri lyttet til Treshold, og har egentlig ikke lest så mye tester heller.
    Har hatt en Sugden Masterclass kl A forsterker i mange år. Hvordan spiller Treshold vs Sugden? Noen formening?
    Evnen til frigjort dynamikk er jo en force til kl A. Varmen en ulempe, særlig om sommeren 🥺

    Etterhvert gikk jeg over til å bruke effektdelen i en NAD M3. Det første jeg la merke til at M3 hadde et klart lavere støygulv enn Sugden, med mindre forvregningskomponenter. Det var et bittelite «rasp» på stemmer og instrumenter på Sugden som jeg ikke helt visste var der før jeg byttet forsterker. Det var nok litt forvrengningskomponenter.
    Men bevares, Sugden ga mye musikkglede!
    Nå om 5-6 måneder blir det ny amp på meg! Syns selv jeg fortjener det 😛😉 Dessuten hører jeg at strømlyttene i M3 er på vei nedover, graderinga i dynamikken blir slappere.

    Du nevnte Densen. Hadde en sånn Densen integrert forsterker i et par år. Det var den klassikeren dem slo igjennom med.
    Vel, det var jo ikke noe desidert feil med lyden. Men det manglet noe klangfarver og «textures», den var litt grå i lyden. Det mener jeg kan skyldes bruk av smd-komponenter. Disse komponenter var mer lagd for computerverden, harde specs og varmetoleranse, enn gode komponenter for audio.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Siden det er moro og være i det retrospektive hjørnet. Så vil jeg ta ett lite visuelt tilbakeblikk og se på den visuelt flotte og vellydende Graaf GM 20.

    Jeg personlig elsket utseende på denne effektforsterkeren. Den vekker gode minner. :)


    div bilder 204.jpg
    div bilder 211.jpg
    div bilder 230.jpg
    div bilder 231.jpg
    div bilder 234.jpg
    hus 007.jpg

    Litt testing av rør

    hus 003.jpg


    Og her er selveste @Fosse og sjekker litt bias. :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Jeg var sååå nære til å kjøpe meg OTL forsterker for en god del år siden. Men rapporter om driftsproblemer og i verste fall ødelagte høyttalere fikk meg til å trekke meg.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Fine bilder av spennende komponenter 😊

    Har aldri lyttet til Treshold, og har egentlig ikke lest så mye tester heller.
    Har hatt en Sugden Masterclass kl A forsterker i mange år. Hvordan spiller Treshold vs Sugden? Noen formening?
    Evnen til frigjort dynamikk er jo en force til kl A. Varmen en ulempe, særlig om sommeren 🥺

    Etterhvert gikk jeg over til å bruke effektdelen i en NAD M3. Det første jeg la merke til at M3 hadde et klart lavere støygulv enn Sugden, med mindre forvregningskomponenter. Det var et bittelite «rasp» på stemmer og instrumenter på Sugden som jeg ikke helt visste var der før jeg byttet forsterker. Det var nok litt forvrengningskomponenter.
    Men bevares, Sugden ga mye musikkglede!
    Nå om 5-6 måneder blir det ny amp på meg! Syns selv jeg fortjener det 😛😉 Dessuten hører jeg at strømlyttene i M3 er på vei nedover, graderinga i dynamikken blir slappere.

    Du nevnte Densen. Hadde en sånn Densen integrert forsterker i et par år. Det var den klassikeren dem slo igjennom med.
    Vel, det var jo ikke noe desidert feil med lyden. Men det manglet noe klangfarver og «textures», den var litt grå i lyden. Det mener jeg kan skyldes bruk av smd-komponenter. Disse komponenter var mer lagd for computerverden, harde specs og varmetoleranse, enn gode komponenter for audio.
    Hvordan Threshold spiller sett i forhold til Sugden har jeg ingen direkte sammenligning med da jeg ikke har eid Sugden. Men jeg har hørt begge.

    Threshold var varmt og fint på Audio Vector M3 Signatur og Audio Physic Virgo 3.

    chrome_lhmgUqaz9K.jpg


    Har kun hørt Sugden en gang, og det var på HiFi messen i Horten 2019. Da spillte Sugden sammen med Devore Fidelity 093. Og det var mildt sagt imponerende!

    Der hadde jeg et stort hifi øyeblikk.
    Hvis Doxa ikke hadde funnes. Så hadde jeg kjøpt det jeg hørte der og da.

    Det var en ekstrem dynamikk og slagkraft i den komboen som man skjeldent hører. Noe av det beste jeg hadde hørt på lenge.

    Meget imponert!


    Hvilken forsterker skal du innvistere i? Vil gjerne høre om det @Espen R ? :)
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Det er nok overveiende sannsynlig at det enten blir en Yamaha M-5000 eller AS-3200. Sistnevnte gir meg større fleksibiltet, selv om det primært er effektdelen som er tiltenkt brukt. Og forstår det sånn at d er brukt «audiophile» komponentkvalitet, også i AS 3200.

    Jeg er jo blitt voksen nå og orker ikke noe tull😀 skal være kvalitet og pålitelighet. Orker ikke små produsenter og importører som du aldri vet hvor har hen, den dagen du trenger service.
    Yamaha har jeg god erfaring med, og det virker som dem har et seriøst team på produktutvikling som ønsker å gå i dybden for å «strekke» eksisterende teknologi. Lavt støygulv og «svart bakvegg» er essensielt!

    Kjøpte en ny Luxman for en god del år siden. I garantitiden ble forsterkeren helt dau. Og akkurat da det skjedde gikk importør konkurs, produktet ble liggende, ingen tok ansvar osv. det gikk over ett år før jeg fikk produktet i retur, reparert. Brent brud lukter hesten...eller hva faen ordtaket var..😅

    Hva trur du om produktvalg?
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Jeg var sååå nære til å kjøpe meg OTL forsterker for en god del år siden. Men rapporter om driftsproblemer og i verste fall ødelagte høyttalere fikk meg til å trekke meg.
    Det var desverre det som du beskriver ovenfor her, som var mye av grunnen til at Graafen gikk ut av døra. :)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Det er nok overveiende sannsynlig at det enten blir en Yamaha M-5000 eller AS-3200. Sistnevnte gir meg større fleksibiltet, selv om det primært er effektdelen som er tiltenkt brukt. Og forstår det sånn at d er brukt «audiophile» komponentkvalitet, også i AS 3200.

    Jeg er jo blitt voksen nå og orker ikke noe tull😀 skal være kvalitet og pålitelighet. Orker ikke små produsenter og importører som du aldri vet hvor har hen, den dagen du trenger service.
    Yamaha har jeg god erfaring med, og det virker som dem har et seriøst team på produktutvikling som ønsker å gå i dybden for å «strekke» eksisterende teknologi. Lavt støygulv og «svart bakvegg» er essensielt!

    Hva trur du om produktvalg?
    1004183.jpg

    M5000SPfrUAGBKLVs_1995x1360_cfad85ec5125b126899ea901dc2583cd.jpg

    Ser jo hvertfall helt nydelig ut! Elsker sånn old school, hifi looks. :)

    Hvordan det låter, vet jeg desverre ingenting om. Men låter det bare ett snev av hvor flott det ser ut så må jo dette gå veien. :)



    Kjøpte en ny Luxman for en god del år siden. I garantitiden ble forsterkeren helt dau. Og akkurat da det skjedde gikk importør konkurs, produktet ble liggende, ingen tok ansvar osv. det gikk over ett år før jeg fikk produktet i retur, reparert. Brent brud lukter hesten...eller hva faen ordtaket var..😅

    Kjipt og være med på sånn garantitid trøbbel. Det er jo alltids en forbrukers mareritt. Og du var jo såpass "heldig" at du klarte og få slengt etter deg alle mulige problemer på en gang. Uff!

    Så jeg forstår at man da i etterkant kjenner på, at man til ta noen mer trygge valg. :)
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Vis vedlegget 705284
    Vis vedlegget 705285
    Ser jo hvertfall helt nydelig ut! Elsker sånn old school, hifi looks. :)

    Hvordan det låter, vet jeg desverre ingenting om. Men låter det bare ett snev av hvor flott det ser ut så må jo dette gå veien. :)






    Kjipt og være med på sånn garantid trøbbel. Det er jo alltids en forbrukers mareritt. Og du var jo såpass "heldig" at du klarte og få slengt etter deg alle mulige problemer på en gang. Uff!

    Så jeg forstår at man da i etterkant kjenner på, at man til ta noen mer trygge valg. :)
    Den er bare så sykt fin! Jeg vil også ha vu-metere!! 🤩
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Den er bare så sykt fin! Jeg vil også ha vu-metere!! 🤩
    Værsågod :) Oppløsning er såså med 25 steg, men vi snakker her om ekte McT....

    1615731880380.png


    Denne er plukket fra nettet og er ment brukt for digital visualisering i et open source streamer prosjekt.
    Syns den var artig fordi den viser hvordan øyet og hjernen blir lurt til å se en nål bevege seg mens det i virkeligheten er et program som flytter vilken del av et bildet vi ser til en hver tid.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Værsågod :) Oppløsning er såså med 25 steg, men vi snakker her om ekte McT....

    Vis vedlegget 705297

    Denne er plukket fra nettet og er ment brukt for digital visualisering i et open source streamer prosjekt.
    Syns den var artig fordi den viser hvordan øyet og hjernen blir lurt til å se en nål bevege seg mens det i virkeligheten er et program som flytter vilken del av et bildet vi ser til en hver tid.
    Godt forsøk, men gjelder ikke! ;)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ser jo hvertfall helt nydelig ut! Elsker sånn old school, hifi looks. :)
    Har lyttet og inspisert den rimeligere AS 2100 til ca 25 lapper. Selv den har en finish som er eksepsjonell i prisklassen.
    Yamaha går liksom hele veien. Se bare på høttalerterminalene :)
    Skjermbilde 2021-03-14 kl. 16.25.13.png


    Og det er virkelig en voksen strømforsyning i disse produktene. Leste en test hvor Yamaha sin 100 watter ble sammenlignet med en 450 watter, tror det var Musical Fidelity. I praksis var det liten forskjell på evnen til å levere strøm når musikken krevde det.
    Yamaha bør ikke parres med høyttalere som har vedvarende laster mye under 4 ohm. Da burde vel en ncore forsterker eller noe sånt, vurderes.

    Leste et lite intervju med utviklingsteamet til Yamaha, AS 2100 og 2200 er tunet med en lydfilosofi som er litt mer "frempå" i de øvre registrene, vil sikkert tiltale lyttere av moderne punchy musikk. Mens de to øverste modellene er tunet inn utelukkende med klassisk musikk som referanse, altså mest mulig dønn nøytralt.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Siden vi snakker om forsterkere, så vil jeg dra ferden videre inn i mitt forsterkerland. Og prøve og skape innsikt i hvorfor jeg har havnet i Doxa land. :)

    Ser på ingen måte like fett ut som Yamaha. Men gud hvor det låter!

    Her er utklipp fra testen jeg skrev i OAS i 2012.

    Innsikt og magisk musikalitet
    IMG_9809_03.png


    Intro

    Doxa er et merke som lenge har vært kjent for norske hifi entusiaster.
    Det har vært stille rundt Doxa en god stund.

    Nå har Doxa lansert effektforsterkerne Doxa 74 og Doxa 61, og det er igjen duket for blest rundt velkjente Doxa, fra det blide sørlandet.

    Mitt første møte med Doxa var en Doxa 70 effektforsterker som ble oppgradert til Doxa 70 SE videre byttet ut med en Doxa 70 Signatur som igjen ble oppgradert til Doxa 70 Signatur MKII.

    Preampen 012 ble også kjøpt og ble senere oppgradert med NLE sitt kjente faste motstands potmeter.
    I min famlende søken etter god lyd så ble ble Doxa byttet ut med Densen.

    På det tidspunktet et riktig valg som jeg var storfornøyd med. Jeg var da ganske sikker på at jeg aldri skulle eie en Doxa igjen.
    Det fantes mye forsterkeri som var mer spennende der ute enn en “traust” norsk forsterker som Doxa.

    Så feil kan man ta.
    Spol 14 år fremover og undertegnede er rundt og vandrer på HiFi messen i Horten. Der ramler ørene mine over Doxa for andre gang i HiFi livet mitt.
    Oppsettet var en eldre Proceed dac koblet til en PC. Avspiller komboen foret den nye effektforsterkeren Doxa 61 som igjen dreiv og tviholdt elementene til den eldre høytaleren Doxa 8.1.

    Denne gangen skulle opplevelsen av Doxa utspille seg som meget anderledes enn for 14 år siden.
    Jeg opplevde en umiddelbar sterk og rørende musikalitet som jeg skjelden har opplevd.

    Her var det en lyd som rørte ved hvert hårstrå i kroppen min. Tårene sprengte, ståpelsen spratt og opplevelsen var musikalsk og intens!
    Dette var noe av det bedre (og beste) jeg hadde hørt på lenge og min personlige kandidat til Messens beste lyd.
    Det var lenge siden at et stereoanlegg har engasjert og tatt meg avsted på en slik musikalsk reise som da.
    Jeg var lettere euforisk for skjelden har jeg hørt en så musikalsk fremstilling av flere stykker musikk.

    Jeg syntes der og da at det var direkte sjelsettende og etter en knapp halvtimes lytting ble det bestemt at Doxa 61 var en forsterker jeg bare måtte eie.
    I påvente av at Doxa 61 skulle bli produksjonsklar på nyåret 2012 så ble Doxa 74 kjøpt i slutten av 2011.
    Så først ut i denne testen er Doxa 74.

    Doxa 74

    Doxa blir produsert av primus motor Knut Øystein Lauvland i Kristiansand.
    Knut Øystein Lauvland arbeider under filosofien av at mest mulig informasjon må passere effektforsterkeren, forforsterkeren, dacen og høytalerne.
    Han har klokketro på at enkle, velkonstruerte kretser ødelegger minst mulig for lyden. Da velger han ut de beste og og mest vellydende komponenter som sørger for at mest mulig musikk slipper igjennom.
    Han er opptatt av at musikken skal ha kropp og pondus, såkalt klasse A lyd. Det skal være ørevennlig og musikalsk. I tillegg så er han meget opptatt at mest mulig informasjon skal slippe igjennom.
    Oppløsning og gjennomsiktighet står sterkt i fokus.

    Det høres.

    Designmessig så er Doxa 74 en enkel, sober og minimalistisk svart avrundet boks.
    Det er gjort lite for og imponerene oss visuelt. Her er kruttet lagt i lyden. Her snakker vi om ulv i fåreklær.

    Personlig så liker jeg utseende. Enkelt sobert og minimalistisk.
    Den kler en Norsk stue godt og gjør ingen støtende visuelle krumspring.

    Bredden på boksen har vokst siden jeg eide min første Doxa og er nå i standard hifi bredde på 43.5 cm.
    Det leveres nå 25 års garanti på Doxa. Dette pga av den nye aluminiumsboksen og dens gode termiske egenskaper som fører til at kondensatorene får en meget lang levetid.

    Det eneste jeg savner før jeg får koblet opp boksen er et skriv som kunne fulgt med ved kjøp av Doxaen som forteller meg om hva jeg har fått. Et skriv om Doxa´s filosofi og tilnærming til musikk, teknologien i selve produktet og litt tekniske spesifikasjoner.

    Teknologisk fakta:

    Single ended transistor med null sløyfetilbakekoplingg
    Ekstrem stor båndbredde
    Max 21 watt fra lysnettet m full tomgang.
    Gull og sølv lodding fra Mundorf.
    Rifa ellytter og kun to benyttes i hele forsterkeren.
    70 watt med dobling av antall watt i 4 og 2 Ohm
    Stor strømforsyning
    25 års garanti.
    Forsterkeren veier ca 23 kilo og byggekvaliteten er av meget god kvalitet

    Hvordan låter det?

    Det låter med første ørekast, organisk og deilig! Lydene er meget frigjort og det blir presentert et stort lydbilde som i bredde, høyde og dybde dekker hele veggen hvor høytalerne står og litt til.
    Det har aldri vært lettere og følge komplekse musikk stykker som Al Di Meola´s fantastisk progjazz album Kiss My Axe.
    Eller la seg engasjere når Joye De Fransesco triller sin hender over sitt Hammond orgel. Det en fornøyelse og høre at han som musiker leker seg frydefullt med tangentene.

    Hvert instrument har en klang og en tone ved seg som er veldig naturlig. Her er det ikke gasset på med ekstra bass eller en kvalmende slanking av bassen for og oppnå tilsynelatende strammere bass.
    Her er det heller ikke drylet på med ekstra diskant og andre morsommme artifakter og forvrengningninger i diskant område som umiddelbart kan gi en berusende diskant.

    Det er homogent fra topp til tå, full av A klasse lyd i beste forstand, og man senker skuldrene samtidig som godfoten hopper avsted.

    Instrumentene har masser av kropp og har en naturlig klang. Den låter fyldigere enn tidligere forsterkere jeg har vært borte i. Men, den får meg ikke til og tenke at det er galt.
    Den får meg bare til og tenke at alle de andre forsterkerne jeg har eid og vært borte i har vært for tynne i klangen mens Doxa har for meg en riktig tilnærming til klangen i musikken.

    Naturlig er ordet som danner seg på leppene når man hører Doxa 74.

    Den er uvant i sin tilnærming til lyd, fordi den har ingen unaturlig skarping av musikken som mange er vant til.

    Det er som og se forskjellen på en fabrikk innstillt Samsung Lcd skjerm og kontra en nøye justert Panasonic plasma.
    Samsungen ser umidddelbart bra ut, men ser man på bildet og går det i sømmene så er bildet enormt skarphet og ørene noisefilteret er på og bildet oppleves som meget unatturlig sett i forhold til det vi ser rundt oss hver dag.

    Panasonic plasmaen er ikke så skarp, men har alikevel en meget større detaljeringsgrad. Mindre umiddelbar spektakulær, men over tid så har man et ufattelig mye bedre bilde!

    Det samme er det med Doxa lyden også. Imponator innstillingen er skrudd av. Lyden er meget oppløst og bærer preg av og bli sluppet rett igjennom forsterkeren.
    Definisjonen, plasseringen og 3 dimensjonaliteten i lydbildet er upåklagelig.
    Doxa imponerer også med macro dynamikken. Fyrer man opp en Blueray så bråker, ramler og smeller med et trøkk, engasjement og storhet som jeg aldri har hatt i min stue.

    Trommer, bass og andre slaginstrumenter smeller mer enn tidligere, de er bedre definert og flyten og groven er lettere forståelig og sanselig.
    Doxa 74 gjør musikken spennende og mer innterresant enn tidligere.
    Veldet av detaljer som tidligere har vært maskert står nå klarere frem og man får en innsikt i mengden jobb musikerne har lagt i låten. Man får større innsikt i håndverket til musikerne.

    Det opparbeides derfor en større respekt for hvert enkelt musiker og man ser klarere deres lidenskap og engasjement for låtene de lager. Doxa overasker hele tiden med dens særdeles jevne og gode musikkpresentasjon.

    Konklusjon
    Det er ikke en umiddelbar “rå” forsterker som gasser på med bass og diskant i i vill galskap for og imponere deg under en demonstrasjon.
    Doxa er ikke for hifi folk som liker den ekstra skarpe diskanten og det falske raspet som mange dårlige forsterkere drar med seg. Mikrodynamikken og informasjonsmengden må sies og være i verdensklasse i sin prisklasse.

    Den får andre forsterkere i samme prisklasse til og legge seg langflate i musikalsk anger og skam.
    De 30.000,- kronene Doxa 74 koster er den verdt så det holder.

    Det er ikke overdrevet eller pyntet på. Det er rent og deilig!!!
    Summen er et musikalsk effektforsterker som gir meg en lydopplevelse av de sjeldne for en “liten” sum penger.

    IMG_9813_03.png


    Doxa 61

    Doxa 61 er designmessig helt lik Doxa 74. Samme boks, forskjellig innhold.

    Den har samme musikalske lydsignatur som Doxa 74, men med mye mer informasjon.
    Og mengden informasjon gjør noe med alle aspekter av lydgjengivelsen.
    Og det til det bedre.

    Knut Øystein Lauvland har i sin søken etter den “perfekte” lyden angrepet problemet på følgende måte.
    Han ønsker en øre vennlig lyd som man kan høre i dagesvis uten og bli lyttetrett.
    Det er det han velger og kalle rørlyd og såkaldt klasse A lyd.
    Så klangmessig en fyldig og ørevennlig klang. Dette innfrir hans subjektive parametre.
    Så over på det de objektive parametre.
    Knut Øystein har tatt all sin ingeniørmessige kunnskap i bruk og angrepet støyen.

    Angrepet går på støy fra trafoer, støy fra strømtilbyderne, støy internt i produktet, forvrenging som kommer i retur fra høytaleren. Alt som kan tenkes av støy har han gått kirurgisk inn for og fjerne.
    Det har han klart med og patentere en spesiell krets som reduserer den interne støyen i forsterkeren til det ekstreme.

    Sammen med nye trafoer så bidrar dette til jerngrep over høytaler elementene. Lauvland sier at han i løpet av de siste årene har utrettet mer godlyd enn det han har gjort gjennom hele hans karriere. Mine ører kan ikke annet enn og si seg hjertene enig.

    Teknologisk fakta:
    Single ended transistor med null sløyfetilbakekoplingg
    Ekstrem stor båndbredde
    Max 21 watt fra lysnettet m full tomgang.
    Gull og sølv lodding fra Mundorf.
    Rifa ellytter og kun to benyttes i hele forsterkeren.
    35 watt med dobling av antall watt i 4 og 2 Ohm
    Stor strømforsyning
    25 års garanti.
    Forsterkeren veier ca 23 kilo og byggekvaliteten er av meget god kvalitet


    Hvordan låter det?
    Det tok ei god uke før forsterkeren virkelig åpnet seg opp og slapp opp i dynamikken og bassen. Umiddelbart så er det mye mer informasjon. Man hører dypere inn i miksen. Musikken blir enda mer kompleks men samtidig enklere og forstå. Lydbildet vokser i høyde bredde og dybde.

    Intensiteten og informasjonsfølelsen er høynet på alle plan. Og det er ikke i form av mer diskant. Det er i form av tilgjenglig informasjon. Veldig uvant når det er så minimalt med forvrengning. Dette er som og gå i fra standard definisjons tv til hd! Man hører tydelig at støyfjerningskretsen som er implementert i Doxa 61 at man har løftet bort nok et grått slør fra musikken. Gitarer spruter av energi og låter enda bedre enn da jeg hadde Graaf og Merlin (og det låt helt kanon på gitarer). Det formelig gnistrer i gitarene til Bombay Hotel. Intrumentene er enda mer separert, mer distinkte og klare. Instrumentene har mye mer kropp og fundament.

    Jeg har aldri vært så nærme artisten som jeg er når jeg fyrer opp Doxa 61. Her finnes det en helt annen slagkraft en 74. Mer distinkt i bassen mer artikulert og mer luft og definisjon i bassen. Det lille savnet etter makrodynamikk er nå fullstendig borte for her smeller det og buldrer det på en glitrende måte. Dypbass som tidligere har rumlet ukontrollert avsted har nå en tyngde og en musikalsk kontroll over seg som gjør det til en fryd og spille musikk med mengder av bass i. Det er den forsterkeren jeg har hatt som har hatt mest trøkk, og en potent og klar bassgjengivelse. Det er rart at man går ned i mengde watt, men man får igjen dobbelt så mye mer trøkk og går opp i følelsen av musikalsk kraft og kontroll. Man også spille overraskende lavt og alikevel driv og kraft i bassen.

    Doxa 61 sin musikkformidlingsevne er av de sjeldne. AC/DC som på mange dyre hifi anlegg som kun er opptatt av opplåsning og diskant ender ofte opp med og låte som ilsinte skarpe kniver som kutter opp ørene.

    Man orker ikke og spille slik musikk på slike anlegg. Det blir tyntlåtende og man blir stressa av og høre på en slik musikkformidling. Det opplever jeg som meget synd fordi det er bra musikk.

    Her spiller AC/DC med saft og smell. Kropp og tyngde. Helvete braker løs på en utrolig digg måte. A-ha som tidligere har vært tyntklingende og fælt og høre på, låter nå fyldig og deilig Er dette de beste innspillingene i verden? Nope! Men det er bra musikk, og Doxa 61 klarer og formidle essensen med musikken – drivet, punchen og råheten. Her kan man spille høyt over lengre tid og man opplever ikke et fnugg av lyttetretthet. Kun musikkglede. Ren musikkglede. Det er konstant overraskende og spille gamle plater og høre langt inn i instrumenteringen. Lenger inn enn jeg noen gang har gjort før. Det er altså helt rått hvordan dette kan gå til.

    Det er morsomt at det går ann og lage en slik forsterker som tilsynelatende er ser så grå og kjedelig ut i sin visuelle fremtoning og samtidig har en måte og formidle musik på som er alt annet enn grå og kjedelig. Her er det saftig og sødmefullt.
    Dette er intenst og deilig. Jeg tar nå del i er audiofilt nirvana. Jeg kommer sikkert til og støte på flere audielle nirvanaer etterhvert som verden går fremover. Jeg har aldri hatt en slik emosjonell fremføring av musikk i min stue.

    Doxa 61 er spesiell. Emosjonell. Full av artisteri og tar deg så nærme musikkfremførelsen som man kan håpe på. Dette er high end så det holder.

    Og de som måtte være reservert sett i forhold til Doxa pga tidligere lydsignaturer (Sedat, tilbakelent, snilt).
    De må kaste alle fordommer til side og bare få hørt denne forsterkeren.
    Den er meget spesiell i sin form av og balansere alle hifi parametre med en uhørt musikalitet.
    Balsam for sjelen.

    Ankepunkt.
    Jeg har vel bare en reservasjon i forhold til 61 og det er antall watt.
    Man må ha en høytaler som har en viss effektivitet. Mine er på 98 db per watt per meter Å her triller det ut 116 db lett. Her blir det fest.
    Men, en MBL med en følsomhet på 82 db ville med stor sannsynlighet ikke kunne levere fra seg et høyt volum.
    Så skal man eie Doxa 61 og ønsker og spille grisehøyt så bør man ha effektive høytalere

    Konklusjon DOXA 61
    Dette er to av de beste hifi produktene jeg noen gang har eid og jeg er ekstatisk!
    Et fantastisk ingeniørarbeide fra Knut Øystein Lauvland, som ender opp i en musikalsk formidling av de sjeldne.

    Doxa er ingen umiddelbar forsterker som briljerer med imponatorfaktorerer.
    Den briljererer over tid. Den kaster ingenting mot deg den bare er.

    De som er klare for og bruke summer mellom 30.000,- og 50.000,- på en forsterker må unne seg og høre begge disse
    Begge forsterker er meget gode kjøp i hver sin respektive prisklasse. Doxa 74 og 61 hamler lett opp mot konkurrenter som er minimum dobbelt så dyre. Doxa 74 er en glimrende forsterker som er verdt hver krone.
    Spytter man i 20000 til så får man en forsterker som er i absolutt verdensklasse på alle parametre og en lyd som vil tilfredstille din musikalske sjel i uanskuelig lang tid fremover.
    Doxa 61 vil jeg påstå er i verdensklasse helt uavhengig av prissjikt.

    Doxa er for deg som elsker musikk og som vil høre på musikken på musikkens premisser.

    Det er rett og slett musikalsk magi.


    Her er en link til den orginale testen:


    Innsikt og magisk musikalitet
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Moro lesning :) Du er flink til å ordlegge deg
    Alltid hatt et godt øye til Doxa, joda har hatt litt innom hos meg oppgjennom tidene

    mvh
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Doxa blir produsert av primus motor Knut Øystein Lauvland i Kristiansand.
    Knut Øystein Lauvland arbeider under filosofien av at mest mulig informasjon må passere effektforsterkeren, forforsterkeren, dacen og høytalerne.
    Han har klokketro på at enkle, velkonstruerte kretser ødelegger minst mulig for lyden. Da velger han ut de beste og og mest vellydende komponenter som sørger for at mest mulig musikk slipper igjennom.
    Han er opptatt av at musikken skal ha kropp og pondus, såkalt klasse A lyd. Det skal være ørevennlig og musikalsk. I tillegg så er han meget opptatt at mest mulig informasjon skal slippe igjennom.
    Oppløsning og gjennomsiktighet står sterkt i fokus.


    Knut Øystein Lauvland har i sin søken etter den “perfekte” lyden angrepet problemet på følgende måte.
    Han ønsker en øre vennlig lyd som man kan høre i dagesvis uten og bli lyttetrett.
    Det er det han velger og kalle rørlyd og såkaldt klasse A lyd.
    Så klangmessig en fyldig og ørevennlig klang. Dette innfrir hans subjektive parametre.
    Så over på det de objektive parametre.
    Knut Øystein har tatt all sin ingeniørmessige kunnskap i bruk og angrepet støyen.


    Teknologisk fakta:
    Single ended transistor med null sløyfetilbakekoplingg
    Ekstrem stor båndbredde
    Max 21 watt fra lysnettet m full tomgang.
    Gull og sølv lodding fra Mundorf.
    Rifa ellytter og kun to benyttes i hele forsterkeren.
    35 watt med dobling av antall watt i 4 og 2 Ohm
    Stor strømforsyning
    25 års garanti.
    Forsterkeren veier ca 23 kilo og byggekvaliteten er av meget god kvalitet
    @GentleGiant , veldig morsomt at du linket til anmeldelsene dine. Har ikke lest dem tidligere.
    Den aller første gangen jeg leste om Doxa var en sammenligningstest mellom en Doxa amp og en norsk Audio 60 amp i danske High Fidelity, ca år 1986/87. Jeg har fortsatt bladet i en perm :) Husker kjempegodt når den danske anmelderen beskrev lyden fra Doxa som lyden "av en klar norsk fjellbekk". Og mener den sammenligningen har vært en gjennomgangstone senere også :)

    Grunnen til at jeg siterte de avsnittene jeg gjorde, er at jeg er fullstendig enig i Lauvlands filosofi om enkelhet, enkle velfungerende kretser, stor båndbredde (ikke minst), og lavt støygulv. Og det er ikke tvil om at du og jeg er mye på samme frekvens i forhold til hva vi vektlegger som viktig i musikkgjengivelsen. Ikke minst det at vokaler og instrumenter skal ha godt med "kropp" og klangekthet. Mye av dyrt (og billig) HiFi har falt igjennom i mine ører grunnet at det låter for tynt og klangfattig i forhold til referansen som er enkel akustisk musikk uten forsterkning. Imo, treblåserinstrumenter er veldig avslørende, i tillegg til stemmer.

    Men det er ikke tvil om at Mr Lauvland har møtt på det klassiske dilemmaet under utvikling av sine forsterkere: en liten ultimativ lydkrets med få effekt-transistorer som passer til lettdrevne høyttalere, eller kompromisser med kraftigere slutt-trinn med mange transistorer og mer krefter, på bekostning av den siste innsikt i musikken. Mange watt og mye effekt gir en mer uanstrengt, lettflytende gjengivelse hvor alt skjer "som den største selvfølgelighet i verden".
    Så det er en avveining her som jeg er veldig bevisst på.
    Jeg spiller på Gamut L3 stativ-høyttalere som har et veldig frekvens og faselineart delefilter (moddet med Mundorf sølv-i-olje, foliespoler, intern sølvkabling mm)som har en følsomhet på rundt 87db. Og stativhøyttalere krever litt power for virkelig å komme til liv.
    I den avveiningen der tror jeg at en Yamaha på rundt 100 MosFet watt med solid strømforsyning kan bli det gyldne snitt mellom power og innsikt. Og en god rør-pre i front.;)

    PS! Jeg er på biltur på dine trakter i sommer. Da møtes vi over en kaffe, ok? Jeg er langt mer rund i kantene og likanes IRL, enn mange kan ha inntrykk av meg her på sentralen, ha ha :p
     
    Sist redigert:

    MikaelP

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    7
    Antall liker
    5
    Sted
    Agder
    Etter flere års fravær fra hifi sentralen så blusset hifi interresen opp for fullt igjen i 2020.

    Det hele startet med en uventet melding på messenger fra en da ukjent @Atlerovik . Han var meget interressert i Doxa 8.2 og lurte på hvilke tanker jeg hadde gjort meg om mitt eierskap av mine Doxa 8.2 Signature høytalere.

    Siden mitt foretrukne medie er det talte språk, så ble det en litt lengre hifi prat over telefonen, og vipps så hadde det skapt grobunn for ett nytt hifivennskap! Veldig moro!

    Det skal sant sies at det er @Atlerovik som har satt meg på tanken om å etablere en egen tråd med eget annlegg.
    Og ikke mer enn at det frøet har blitt sådd, så er jeg i full gang med og finne frem spade, gjødsel og vann og klar for og stelle med det nye "hifitreet" mitt. :)

    Sånn ser det ut i stua nå.

    Vis vedlegget 703477

    Vis vedlegget 703478

    Vis vedlegget 703479

    Vis vedlegget 703480


    Vis vedlegget 703481

    Vis vedlegget 703482

    Vis vedlegget 703483

    Vis vedlegget 703484


    Vis vedlegget 703485

    Etter hvert så er planen og fortelle mer om hvilke valg jeg har tatt i mitt hifi liv. Se litt tilbake i tid. Avdekke nye møter med både spennende utstyr på min vei, og snakke med hyggelige hifi mennesker som jeg snubler over i min ferd på hifistien. :)

    Siste skudd på hifi stammen er Audio Note Dac 3.

    Jeg beskrev mitt første møte med Audio Note Dac 3 i tråden til @Atlerovik . Men jeg tar sjangsen på en gjentagelse, da det er en ekstremt god dac, og serverer den tekstuelle opplevelsen av Audio Note Dac 3 nok en gang.

    @GentleGiant :)
    Nydelig oppsett og fine bilder!
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    @GentleGiant , veldig morsomt at du linket til anmeldelsene dine. Har ikke lest dem tidligere.
    Den aller første gangen jeg leste om Doxa var en sammenligningstest mellom en Doxa amp og en norsk Audio 60 amp i danske High Fidelity, ca år 1986/87. Jeg har fortsatt bladet i en perm :) Husker kjempegodt når den danske anmelderen beskrev lyden fra Doxa som lyden "av en klar norsk fjellbekk". Og mener den sammenligningen har vært en gjennomgangstone senere også :)

    Grunnen til at jeg siterte de avsnittene jeg gjorde, er at jeg er fullstendig enig i Lauvlands filosofi om enkelhet, enkle velfungerende kretser, stor båndbredde (ikke minst), og lavt støygulv. Og det er ikke tvil om at du og jeg er mye på samme frekvens i forhold til hva vi vektlegger som viktig i musikkgjengivelsen. Ikke minst det at vokaler og instrumenter skal ha godt med "kropp" og klangekthet. Mye av dyrt (og billig) HiFi har falt igjennom i mine ører grunnet at det låter for tynt og klangfattig i forhold til referansen som er enkel akustisk musikk uten forsterkning. Imo, treblåserinstrumenter er veldig avslørende, i tillegg til stemmer.

    Men det er ikke tvil om at Mr Lauvland har møtt på det klassiske dilemmaet under utvikling av sine forsterkere: en liten ultimativ lydkrets med få effekt-transistorer som passer til lettdrevne høyttalere, eller kompromisser med kraftigere slutt-trinn med mange transistorer og mer krefter, på bekostning av den siste innsikt i musikken. Mange watt og mye effekt gir en mer uanstrengt, lettflytende gjengivelse hvor alt skjer "som den største selvfølgelighet i verden".
    Så det er en avveining her som jeg er veldig bevisst på.
    Jeg spiller på Gamut L3 stativ-høyttalere som har et veldig frekvens og faselineart delefilter (moddet med Mundorf sølv-i-olje, foliespoler, intern sølvkabling mm)som har en følsomhet på rundt 87db. Og stativhøyttalere krever litt power for virkelig å komme til liv.
    I den avveiningen der tror jeg at en Yamaha på rundt 100 MosFet watt med solid strømforsyning kan bli det gyldne snitt mellom power og innsikt. Og en god rør-pre i front.;)

    PS! Jeg er på biltur på dine trakter i sommer. Da møtes vi over en kaffe, ok? Jeg er langt mer rund i kantene og likanes IRL, enn mange kan ha inntrykk av meg her på sentralen, ha ha :p

    Når man har Gamut med en sensitivitet som er på rundt normale 87 db, så skjønner jeg godt at man trenger litt mer pulver for å kunne spille opp til dans.
    Og selv om jeg ikke spiller høyt hele tiden, så elsker jeg at jeg kan spille høyt innimellom. Og da er det ekstra gøy når anlegget klarer det. Så jeg ville nok også godt for litt mer krefter i ditt tilfelle. :)

    Du er hjertelig velkommen på både kaffe og en liten runddans rundt stereogeraten @Espen R . :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn