Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• blomst

Fersking
    Ble medlem
    19.08.2024
    Antall liker
    6
    Sted
    Skien
    Jeg kan si at D 90 LE er virkelig god. Maken til engasjement i lyden har jeg aldri hørt. Du blir virkelig dratt inn i musikken. Lydbildet heller litt mot det varme. Den er meget detaljert, og har et stort lydbilde. Den kunne vært litt fyldigere, uten at jeg følte det som et problem. Jeg må skryte av Høvdingen ( kan ikke det rette navnet) veldig hyggelig og ærlig. Han kan jeg trygt anbefale å handle med, topp kar. Kommer garantert til å handle hos han igjen.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.232
    Torget vurderinger
    1
    -Pokker. Man rekker jo aldri å kjøpe seg en ny Topping DAC, da neste modell kommer før jeg har rukket å bestemme meg for den forrige.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.738
    Torget vurderinger
    2
    -Pokker. Man rekker jo aldri å kjøpe seg en ny Topping DAC, da neste modell kommer før jeg har rukket å bestemme meg for den forrige.
    Teoretisk sett må den vel låte helt likt som den forrige topp(ing)modellen. Eller tror du den låter likere? ;)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Min dx7s har rundet 6 år nå. Gjør fortsatt finfin nytte i ene oppsettet. Den blir jo ikke dårligere selv om det kommer nyere og bedre hele tiden.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.232
    Torget vurderinger
    1
    Teoretisk sett må den vel låte helt likt som den forrige topp(ing)modellen. Eller tror du den låter likere? ;)
    He-he nettopp. Alt som måler bedre enn SINAD 105 låter likt, iflg @lydogakustikk med flere her inne på HFS. Så man kan jo lure på hvorfor all verdens produsenter og entusiaster kaster bort tid og penger på et utviklingsløp som ble sluttført for 10 år siden?

Uten å forgripe begivenhetenes gang, så er dette et tema jeg kommer til å studere på grundig vis. Må bare vente til jeg får litt mer ledig fritid. Stay tuned...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.232
    Torget vurderinger
    1
    Min dx7s har rundet 6 år nå. Gjør fortsatt finfin nytte i ene oppsettet. Den blir jo ikke dårligere selv om det kommer nyere og bedre hele tiden.
    Min DX7 Pro har også fått noen år på baken nå, men jeg fornemmer at den begynner å bli en flaskehals i mitt highend oppsett i stua.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    286
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Etter at jeg skaffet meg DX9 sluttet jeg å lete etter bedre digital lyd. DX9 er så bra at jeg egt ikke tror det går an å gjøre det så mye bedre. Det er i hvert fall godt nok for meg. I så fall er det så små nyanser som jeg opplever ikke er verdt utlegget. Da er det brått andre parametere som spiller inn; Dyrere, status, ha det grommeste, dyreste, feteste osv. Jeg vil også påstå at E70 Velvet er nesten like bra som DX9 "On a budget", kanskje det beste kjøpet man kan gjøre mtp lydkvalitet kontra pris. Og for de som tviler, anlegget mitt koster skjorta, buksa og litt til, så jeg har lyttet under optimale forhold! Topping gir oss forbrukere en "pris prestanda" faktor som vanskelig overgås av andre merker. My 0.2 cents

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.376
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja over SINAD 105 låter det klin likt. :sneaky: Det hadde vært kjekt!

DAC’en i Eversolo DMP-8 låter derfor likt med Topping D90. Nei de låter ikke likt.

Sikkert confirmation bias, volumforskjeller, gamle ører eller for dårlig anlegg som er årsaken:p

ZubZero

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.02.2021
    Antall liker
    135
    Sted
    Telemark
    Min DX7 Pro har også fått noen år på baken nå, men jeg fornemmer at den begynner å bli en flaskehals i mitt highend oppsett i stua.
    Jeg er strålende fornøyd med min dx7pro , men ser samtidig frem til å prøve annen op amp.. (Burson Audio V7)

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    286
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Ja over SINAD 105 låter det klin likt. :sneaky: Det hadde vært kjekt!

DAC’en i Eversolo DMP-8 låter derfor likt med Topping D90. Nei de låter ikke likt.

Sikkert confirmation bias, volumforskjeller, gamle ører eller for dårlig anlegg som er årsaken:p
    Min gamle DX7Pro fikk jeg aldri fot med. Det var rent og masse detaljer, men det manglet noe ("sjel"). DX9 og A8 derimot, er en helt annen sak. Usikker på om jeg hører vesentlig forskjell på de to, men de spiller musikk slik jeg vil at det skal låte, det samme gjelder E70 Velvet. Gjengir musikk slik det skal gjengis. Jeg driter i målinger, betyr null for meg.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

• 【16-Phase PSRM Module】The Topping D90III Discrete features 16-phase PSRM modules with a 1-bit DAC architecture. This digital-to-analog converter ensures high signal integrity and minimal interference, offering reliable performance in both left and right channels for superior audio output in desktop DAC or DAC amp systems.
    • 【Advanced I/V Conversion】Topping's D90III Discrete USB DAC uses a low-distortion, ultra-low-noise I/V conversion circuit. This enhances dynamics and preserves the voltage output of the PSRM, providing a pristine, immersive sound experience, making it ideal for HiFi DAC or portable DAC amp setups.
    • 【LDAC Wireless Connectivity】Equipped with the QCC5125 chip, the Topping D90III Discrete supports Bluetooth 5.1 and LDAC, aptX-Adaptive, and AAC formats. This portable DAC offers wireless audio up to 96kHz/24bit, surpassing CD-level sound quality, making it a top choice for a high-fidelity DAC amp combo.
    • 【Flexible Output Options】The Topping D90III Discrete offers both RCA and XLR outputs, with selectable 4V/2V or 5V/2.5V modes. This DAC amp flexibility allows it to adapt to various audio setups, providing high performance whether as a desktop DAC, USB DAC, or portable DAC amp.
    • 【Ultra-Low Jitter and Studio-Quality Sound】With CPLD technology, the D90III Discrete rejects jitter down to -157dB, ensuring clean, stable audio reproduction. It delivers studio-level sound with THD+N <0.00006%, 131dB SNR, and 130dB DNR, making it a top-tier HiFi DAC for DAC amp combo setups.
    • 【PEQ Adjustment and Versatile Input】The Topping D90III Discrete DAC includes a 10-band PEQ adjustment for customized frequency tuning. Its IIS input supports up to PCM 768kHz/32bit and DSD512, offering high-resolution audio performance, along with preamp mode and Bluetooth remote for a flexible desktop DAC experience.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.553
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Heftige data, PEQ, og fleksibilitet.
    Jeg gleder meg til panegyrien over 2,5 V versus 2,0 V. 😘

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.232
    Torget vurderinger
    1
    Spennende! Ser på Amazon linken at den blir ca 25% rimeligere en DX9. Det er vel fjerning av hodetelefon-forsterkeren som besparer. Passer meg perfekt. Ellers er det “Discrete” som gjelder når Topping skal makse lyden.

Men jeg trykker ikke på Kjøp-knappen, før jeg vet hvordan denne nye 1-bit DAC teknologien låter.

Ser frem til de første lyttetestene!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kommer sikkert snart på ASR tenker jeg. Dvs. ikke lyttetest da men måletest.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.553
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt. Det jeg venter på er hallelujalyrikken over 1,9 dB opp eller ned i utgangsnivå.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Det var nå en fryktelig merkelig ting å vente på synes jeg.🧐

Men det ser jo ut som de har valgt en annen løsning enn å bygge rundt en chip fra de vanlige ESS og AKM?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    He-he nettopp. Alt som måler bedre enn SINAD 105 låter likt, iflg @lydogakustikk med flere her inne på HFS. Så man kan jo lure på hvorfor all verdens produsenter og entusiaster kaster bort tid og penger på et utviklingsløp som ble sluttført for 10 år siden?
    Måledata blir vel mer en pekepinn på kvaliteten på selve konstruksjonen, og det som Topping søker er mer "organisk" lydkvalitet, og deres nye PSRM dac er utviklet mest med tanke på sistnevnte.

Det har forøvrig vært mange som har spurt, og D90 III Discrete ligger nå i nettbutikken.

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Målinger av B100 tilgjengelig på ASR

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.900
    Torget vurderinger
    23
    Vel... slike voldsomme effekter er ikke nødvendig/ønskelig på 110 dB++ horn/drivere...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.232
    Torget vurderinger
    1
    Det mest interessante DAC'en fra Topping så langt synes jeg. Blir spennende å lese reviews på denne etter hvert. Stor sjanse for en ny referanse i prisklassen.
    Ja, DAC-utviklingen har nå kommet så langt at "alt målet like bra". Måledata blir da for de spesielt interesserte, og vi er tilbake der hvor lyttevurderinger er et viktig kriterium for valg av DAC. 😊

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Jeg antar det aldri har vært slutt på lyttevurderinger. Hva hver og en liker er 100% personlig, og aldri vært målbart i den forstand.

Men skal noe være overførbart og ha en verdi utover hver enkelt sin mening, så må det defineres mål-/testbare (repeterbare) egenskaper som man kan sammeligne med andre.
    Topping (og flere andre sånn sett) setter med produktene sine en standard, som andre dermed sammenlignes opp imot.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.553
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vel... slike voldsomme effekter er ikke nødvendig/ønskelig på 110 dB++ horn/drivere...
    Omtrent samme oomph som en nCore 100HF som jeg i min kunnskapsløyse har trodd at har blitt pop til slikt. Uansett: Stillheten og muligheten til å sette tre forsterkningsnivåer (var det ikke helt ned til unity til og med?) er kjekt!

Sist redigert:

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Alt måler ikke like bra, det er forskjell selv på det nivået Topping er nå. Det er mulig vi ikke har funnet målemetoden eller vet hva vi skal se etter i dagens målinger for å kunne fortelle de som kun lytter, hva de hører eller ikke hører. Vi må bare bli flinkere til å identifisere hva-gjør-hva med lyden ut i fra målingene. Ørene kan brukes til å prøve å identifisere hva vi liker eller ikke liker, men mennesker kan dessverre lett påvirkes. Jeg vil heller ha et produkt som jeg ser alle målingene og dermed kan konkludere på lyden i forkant av et kjøp, enn å bli solgt en "lurium boks" av en "slesk selger" med ukjent egenlyd.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.379
    Torget vurderinger
    12
    Det jeg ikke forstår med Topping er formgivningen som ikke har noen rød tråd, men er en regnbue av varianter.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Ja, det er ganske ulik kasse på eks D70S og D50iii jeg har stående ja.
    Men jeg tror Topping har design av eks dac'er etter hvilket segment de ser for seg at det skal brukes i. :unsure:
    -Eks D50iii er vel ment til å kobles til headphone-amp i samme stil og ha på benken rett ved siden av seg. D70S er svart boks som lett skjules i stereohylla.

Men det er nok også slik at Topping må prøve å forholde seg til design-uttrykk som gjelder et stor antall folk/verdensdeler, de selger jo i volum. (noe som i seg selv sikkert er en turn-off for mange haifai-entusiaster. Haifai skal for mange være sært, for de få, egenart,etc.)

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.673
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Alt måler ikke like bra, det er forskjell selv på det nivået Topping er nå. Det er mulig vi ikke har funnet målemetoden eller vet hva vi skal se etter i dagens målinger for å kunne fortelle de som kun lytter, hva de hører eller ikke hører. Vi må bare bli flinkere til å identifisere hva-gjør-hva med lyden ut i fra målingene. Ørene kan brukes til å prøve å identifisere hva vi liker eller ikke liker, men mennesker kan dessverre lett påvirkes. Jeg vil heller ha et produkt som jeg ser alle målingene og dermed kan konkludere på lyden i forkant av et kjøp, enn å bli solgt en "lurium boks" av en "slesk selger" med ukjent egenlyd.
    Om en DAC har SINAD på 119,9 eller 122,8 tror ikke jeg er så avgjørende, i alle fall ikke nok til at det kan bekreftes i noen blindtest (som folk ofte er glad i). Så lenge det tekniske er på stell, så tror jeg resten er smak og behag.

Du skriver at du med å ha sett målinger av produktet i forkant av kjøp, så vet du eksakt hvordan produktet vil lyde når du setter det inn i anlegget ditt - det har jeg litt vanskelig med å tro, men mulig du har hørsel godt over gjennomsnittet ;) man har alltid X-faktoren med hvordan rommet påvirker idet lyden forlater høyttalerne, så en ørliten forskjell i SINAD og støygulv når man sammenligner 2 stk allerede gode resultater kan ikke bli annet enn en akademisk måleøvelse i REW som er vanskelig hørbar slik jeg ser det. Men mulig jeg er forutinntatt :)

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Om en DAC har SINAD på 119,9 eller 122,8 tror ikke jeg er så avgjørende, i alle fall ikke nok til at det kan bekreftes i noen blindtest (som folk ofte er glad i). Så lenge det tekniske er på stell, så tror jeg resten er smak og behag.

Du skriver at du med å ha sett målinger av produktet i forkant av kjøp, så vet du eksakt hvordan produktet vil lyde når du setter det inn i anlegget ditt - det har jeg litt vanskelig med å tro, men mulig du har hørsel godt over gjennomsnittet ;) man har alltid X-faktoren med hvordan rommet påvirker idet lyden forlater høyttalerne, så en ørliten forskjell i SINAD og støygulv når man sammenligner 2 stk allerede gode resultater kan ikke bli annet enn en akademisk måleøvelse i REW som er vanskelig hørbar slik jeg ser det. Men mulig jeg er forutinntatt :)
    Det er helt korrekt. Idag så har man kommet så langt at en god dac ikke koster skjorta og er man der så er det ikke der slaget lengre står. :cool:
    Høyttaler/rom er de virkelige bidragsyterene i lyden, og der fokus bør ligge.

Gode målinger på Topping er dermed bekreftelsen på at de ikke har plutselig har drita seg ut når de har lagt ny funksjonalitet.
    For når alle Topping dac'er ligger i det området de idag ligger i, så er det funksjonalitet som for meg blir utslagsgivende for hva man velge/oppgraderer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn