Fikk ikke postet dette for et par dager siden, så prøver igjen:
"Det kan virke som det er veldig stort ønske blandt highendfolket å på en eller annen måte å rettferdiggjøre sine anlegg, kjøp, sitt pengebruk etc. Dette er en generell betraktning, ikke spesifikt innen GLL. Jeg har litt vanskelig med å forstå hvorfor ikke en bedre samvittighet for egne valg skinner gjennom i en større grad, og at folk kan sette seg tilbake i lyttestolen og slappe litt bedre av. Hva har det egentlig å si om «skrullingene på sentralen» ikke er enig i ditt og datt, kabler eller forsterkere eller kilder? Alle har sin filosofi, tankegang og prioritering i hvordan man får frem det man har som referanse. Om noen vil bruke 90% av sitt budsjett på kilde, burde det være like stort rom for at noen bruker 50% på kabler, om personen er fornøyd med dette. For meg er det helt uforståelig at ikke folk bruker mer penger, nei, energi på lytterom og akustikk, men jeg kan forstå at en fancy, muligens mye bedre digitalkabel gir mer feelgod-faktor, noe som har mye å si for enkelte. Og dette kan aldri være feil.
Selv har jeg mer enn en gang blitt lurt av placebo og «wow»-faktor på produkter. Tøft design, produsent med godt rykte og mye omtale og ikke minst høy pris kan trekke fokuset litt i feil retning tror jeg. Hifihobbyen er hele tiden snakk om minimale forskjeller, og når jeg selv forklarer at det var en STOR forskjell ved f.eks rørbytte i preen min, var det kun en liten forskjell som gjorde stort utslag på musikkopplevelsen. Et snev av overnevnte faktorer mener jeg derfor kan sende en lytter i helt feil retning i forhold til faktiske forskjeller. Om folk ikke opplever en forskjell ved kabelbytte så stort som deg, kan det her også ha mye med preferanse, smak, totalopplevelse og erfaring å gjøre. Jeg synes ikke man skal se på folk som skrullinger for det, selv om jeg er enig i at visse folk er litt vel bastante i sine utsagn her inne. Men det gjelder så absolutt begge leire."
Samtidig er jeg enig i at matching er viktig, men kan man si at synergi er noe annet?
En ting er kanskje matching av forskjellige produsenter når det gjelder HT og amp, men synergi fra et komplett Naim eller Burmesteranlegg er noe i egen liga, sånn sett?
Word.