GroundSound workshop

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.023
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    PUH! det var godt å høre
    men til "ukritisk" kosespilling er det helt greit....
    kjører du Vortexbox fra HR du og?
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Diskutert mer med Robert og vi er enige om at i dynamiske og transparente system som ikke har BBC dip (noe svært mange kjøpehøyttalere med passive filtre har) så hører man tydeligere overstyring i både dårlige og gode innspillinger.

Jeg tror også at rørforsterkere og rørdacer dekker over litt av dette pga nettopp harmonics. Kun min teori, kun synsing. Det er mulig at harmonics faktisk er en vesentlig fordel???

Et eksempel er Shelby Lynnes - "Just a Little Lovin" fra 3:03 og litt utover. Jeg hører litt spraking på alle systemer og hodetelefoner jeg har hørt på unntatt hos LMC hvor sprakingen mer låter som en slags metning, altså langt mindre problematisk. Jeg tror det er harmonics, det kan umulig være TAD driverne som er "snillere" enn alt annet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.023
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    TAD driverne er mye, men ikke tilgivende....
    med harmonics mener jeg overtoner og klangrikdom....er det så vanskelig ?
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    mvh
    Leif
    Hadde vært spennende å kjøre en integrert transistor rett på horna dine for å høre om det vrengte mer?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    LOL.

Men Leif, ja jeg kjører VB fra H.R.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.023
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    er VB kapasitetskrevende på cpu eller minne?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.023
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mvh
    Leif
    Hadde vært spennende å kjøre en integrert transistor rett på horna dine for å høre om det vrengte mer?
    kjekt å vite at trissene vrenger mener du?
    husk de havner ikke akkurat i komfortsonen med effektkrav på under en watt

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Har pløyd gjennom en rekke kvinnelige vokalister nå og de aller fleste låter meget meget bra.
    Det er rett og slett slik at litt hotte/skarpe innspillinger med digital klipping for meg er veldig irriterende.
    Med høykvalitets horndrivere, horn og transparente forsterkere administrert av DCN28 så kommer kildematerialet nådeløst tvers i gjennom.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    96
    Sinustoner, enten enkelttoner eller sveip over større område, avslører klipping lett.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Sinustoner, enten enkelttoner eller sveip over større område, avslører klipping lett.
    Begge deler har jeg prøvd og da skurrer det ikke i systemet. Ergo, ingen klipping i Groundsound eller sprengte membraner.

Med enkelte låter/partier fra Shelby Lynne, Kari Bremnes, Stacey Kent, Ingebjørg Bratland og sikkert en del andre så hører jeg skurring. Når jeg ikke hadde EQet ned en bred kul fra 1-4K så var det meget fremtredende. Når jeg endelig kom på lufta med måleutstyr og dro ned kulen så ble det mindre fremtredende selv om jeg fortsatt hører det tydelig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Problemet kan ligge i selve musikken - de fire du ramser opp der skurrer alvorlig hos meg i hvert fall :cool:

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Takk :)
    Da er det ikke jeg som er nevrotisk (hvertfall ikke ekstremt ??????). Det er en vitenskapelig forklaring bak.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hjelpe meg, kan dette være mulig?

Testet nå enda en gang to problemlåter av hhv Bremnes og Bratland på hhv hardisk (NAS, apple lossless) og WiMP HiFi. Begge via SONOS. Og det låter forskjellig? Det har jeg aldri merket før. Den digitale klippingen er værre fra hardisk på disse låtene? Nivået fra harddisk avspilling har også trolig høyere gain.

Fra WiMP HiFi er det noe nærmere det akseptable, hvis man skal kalle det det selv om andre WIMP låter skurrer.

Noe for Sonos forumet kanskje? Jeg har rippet siden 2005, kan jeg ikke stole på apple lossless på harddisk over hjemmenettverket? .......må hvertfall forskes videre på. Merkelig.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Et par spm:

- klarer ikke å hente opp delefilter filer fra filkatalog, kun fra listen på venstre side over sist brukte?

- det hender en sjelden gang at enheten låser seg og må skrus av, noen som har opplevd det?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Nope. Ingen problemer med det her. Lagrer i Dropbox og henter frem forskjellige utgaver av filter helt problemfritt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Med file open altså? GS ber om at fila er tilknyttet et program. Når jeg gjør det så funker det fortsatt ikke.

N

Næss

Gjest
    Stille i denne tråden, må være fordi folk er fornøyde ;D

Har ett spørsmål ifm noe jeg holder på å jobbe med. Funksjonen "Reversed Polarity", hvis den er huket av/aktivert for en kanal, betyr det at denne kanalen vil spille i motfase sammenlignet med de andre utgangene? (eller betyr det noe helt annet?)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ja, hvis reversed polarity er aktivert spiller aktuell kanal i motfase.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei
    Som fersking med lite og ingen erfaring.
    Hadde besøk av gut_man på Onsdag og vi satte opp boksen og alt skal være på stell.
    Skulle bare ut og spille litt i kveld, så slumpet jeg til og se at det er MYE mere bevegelse i basselementene på høyre kanal vs. venstre. Det virker til og være iallefall 10db mer nivå i høyre enn venstre. Alt i oppsettet er riktig og gain i alle ledd stemmer. What the fuck?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Prøv å laste opp et tomt filter og se om det samme skjer da? Da har du i det minste utelukket filteret.

Kjører du samme eq i begge kanaler eller har du separert høyre og venstre med egne filter?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Prøv å laste opp et tomt filter og se om det samme skjer da? Da har du i det minste utelukket filteret.

Kjører du samme eq i begge kanaler eller har du separert høyre og venstre med egne filter?
    Takk!
    Med tomt filter spiller de likt, men ikke med det vi laget på onsdag.
    Jeg kjører foreløpig samme i begge

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Lagde ett helt nytt filter med alle de samme instillingene jeg hadde på den forrige og nå er alt på stell. Skjønner ikke hva som gjorde det men samma det :D
    Takk for hjelpen!

fagerheim

Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert ingen fra Trondheim som sitter med gode Ground Sound kunnskaper? Vurderer å gå til innkjøp, men er helt grønn på DSP kunnskaper.. :) Er det eventuelt stor forskjell mellom softwaren osv mellom ground sound vs minidsp?
    Sitter med et par Linkwitz lx521. Takker for eventuelle raske innspill :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hvis du kun bruker delefilter/EQ delen av softwaren så er det ganske enkelt.

Robert GS

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    Hej "Ground Sound venner i Norge"

Jeg håber I nyder sommerlyset og det varme vejr....?

Der er en del der har hørt om at jeg går og pusler med opgraderinger til DCN28 - i det mindste for min egen fornøjelses skyld.
    Som jeg har nævnt for dem som har spurgt til "projektet" kan og vil jeg ikke garantere at den kommer i serie produktion / bliver
    kommercielt lanceret, hvilket den måske fortjener ???
    Jeg kan sige at der er en hel del opnået allerede på nuværende tidspunkt med hensyn til transparens og dynamik ;)

Så til mit spørgsmål - er der interesse for en efterfølger til DCN28 - uden op-amps, med FIR option, lidt flere digitale indgange,
    USB audio 192kHz/24bit, special designet diskret I/V konvertering (DAC) - med mere?
    Og hvad må et sådant produkt koste?
    Eller er I tilfredse med alternativerne til et sådant produkt?

Proto_type.jpg

:cool:

Mvh Robert GS

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hei Robert

GS DCN28 er kanskje det beste HiFi produktet jeg har hatt.
    Alt i mitt anlegg kan byttes ut unntatt DCN28; moderskipet, kontrollsenteret, hjernen.
    Jeg savner egentlig ingenting da det lyder meget bra

FIR option er spennende da det etter sigende reduserer problemer med loobing med fasekorrekte prekestolenbratte* filtre.

* https://no.m.wikipedia.org/wiki/Preikestolen

Robert GS

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    GS DCN28 er kanskje det beste HiFi produktet jeg har hatt.
    Alt i mitt anlegg kan byttes ut unntatt DCN28; moderskipet, kontrollsenteret, hjernen.
    Jeg savner egentlig ingenting da det lyder meget bra
    Mange tak for de fine ord :)

FIR option er spennende da det etter sigende reduserer problemer med loobing med fasekorrekte prekestolenbratte* filtre.
    Ja - man kommer nok ikke helt udenom at et high-end digitalt delefilter skal have FIR option nu om dage.
    Men man skal stadig have alle de andre ting på plads før man tænker på impulsoptimering IMO

N

Næss

Gjest
    Klart at det er interessant med en ny versjon av DCN28 med FIR og flere innganger :)
    Men hva med flere utganger?
    Hva mener du med "uten op-amps"? (mister vi noen funksjoner?)

Med tanke på pris så er jo det vanskelig å svare på, vi vil jo gjerne ha det beste og det skal helst være gratis.

En av konkurentene er vel audiolense? Der kjøper folk det lydkortet de vil (har råd til). Ett av de andre alternativene er Trinnov, men til over 100.000 kr og med færre analoge utganger, så er ikke det så interessant (ikke for min del i hvert fall).

En av tingene jeg liker med DCN28 er at den har en transparent analog inngang, slik at jeg får spilt vinyl. I tillegg til at den fungerer som en ren pre, uten behov for pc for avspilling. I tillegg er den relativt intuitiv og lett å lære seg å bruke.

Sist redigert av en moderator:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei Robert.

Jeg er nok ikke i en aktuell kundegruppe, men tenkte allikevel jeg ville gi deg en tilbakemelding. Jeg prøvde DCN28 for noen år siden. Sammenlignet den med et Lynx Two-B lydkort med passive høyttalere for å bare teste lydkvaliteten i pre og DAC delen. Delefilteret var jeg trygg på ville fungere bra. Det var ingen blindtest eller 100% nivåmatching, men nivået var innen 1 dB og det ble testet utvalgte korte spor (5-15 sekunder lytting) mange ganger over 3 dager. De korte sporene ble valgt etter hvor jeg opplevde forskjeller etter litt lengre lytting.

Jeg opplevde at DCN28 ikke var lydmessig transparent og hadde noe merkbar farging. Jeg merket det i deler av bassen som framsto som litt oppblåst eller mangel på kontroll. Og det låt litt mørkt og innelukket oppover i frekvens sammenlignet med Lynx Two-B lydkortet. Synes forskjellen var såpass tydelig at jeg ikke følte det var behov for en blindtest eller 100% nivåmatching. Basert på dette, valgte jeg ikke å kjøpe DCN28.

Samme sammenligning har jeg gjort mot miniDSP 4x10HD, DEQX HDP4 og Hypex DLCP. Synes ingen av de har helt nådd opp til Lynxen i transparens og mangel på egenlyd, men Hypex DLCP er den som har kommet nærmest.

Personlig var jeg også litt plaget av releklikkene fra DCN28 og skriften på displayet var i største laget for meg.

Jeg ville tro at du fint kan ta en del høyere pris enn hva dagens DNC28 koster for en bedre/oppgradert utgave. Det er svært få slike produktet i markedet og man får tross alt både delefilter, forforsterker/volumkontroll og DAC i en boks. PC løsning er rimeligere, men det er langt mer knotete og bruke en PC. Jeg tror de aller fleste vil foretrekke en ekstern boks dersom den holder høy kvalitet på alt.

Robert GS

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    Klart at det er interessant med en ny versjon av DCN28 med FIR og flere innganger :)
    Men hva med flere utganger?
    Hva mener du med "uten op-amps"? (mister vi noen funksjoner?)
    Uden op-amps betyder at jeg har opbygget alle buffere diskret, som det sikkert kan ses på billedet. Og bufferne er designet
    specielt ud fra hvad de skal "præstere" - altså ingen "standard" Burson løsning eller lignende. Der er diskrete separate reguleringer
    til alle buffere trin... Dette giver et voldsomt forbrug af komponenter og derfor vil det være meget voldsomt at lave endnu flere
    udgange. Jeg har været nødt til at overveje blæser, men håber at kunne undgå dette via det seneste printudlæg. :eek:

Med tanke på pris så er jo det vanskelig å svare på, vi vil jo gjerne ha det beste og det skal helst være gratis.

En av konkurentene er vel audiolense? Der kjøper folk det lydkortet de vil (har råd til). Ett av de andre alternativene er Trinnov, men til over 100.000 kr og med færre analoge utganger, så er ikke det så interessant (ikke for min del i hvert fall).
    Gratis - ja det bliver det i hvert fald ikke ;-)
    PC løsningen er jo "nem", men der er nok en del som jeg selv der ikke er specielt "forelsket" i PC i mit Hi-Fi.
    Trinnov betragter jeg som værende i samme kategori som PC til langt flere penge. Trinnov er, ud fra hvad
    jeg kan se, et mini ITX eller micro ATX motherboard tilslutte custom-build USB lydkort.

En av tingene jeg liker med DCN28 er at den har en transparent analog inngang, slik at jeg får spilt vinyl. I tillegg til at den fungerer som en ren pre, uten behov for pc for avspilling. I tillegg er den relativt intuitiv og lett å lære seg å bruke.
    Ja der er du så ikke på linje med Orso angående transparens, men jeg har da heldigvis mange der er på linje med dig.

Robert GS

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    Jeg er nok ikke i en aktuell kundegruppe, men tenkte allikevel jeg ville gi deg en tilbakemelding. Jeg prøvde DCN28 for noen år siden. Sammenlignet den med et Lynx Two-B lydkort med passive høyttalere for å bare teste lydkvaliteten i pre og DAC delen. Delefilteret var jeg trygg på ville fungere bra. Det var ingen blindtest eller 100% nivåmatching, men nivået var innen 1 dB og det ble testet utvalgte korte spor (5-15 sekunder lytting) mange ganger over 3 dager. De korte sporene ble valgt etter hvor jeg opplevde forskjeller etter litt lengre lytting.

Jeg opplevde at DCN28 ikke var lydmessig transparent og hadde noe merkbar farging. Jeg merket det i deler av bassen som framsto som litt oppblåst eller mangel på kontroll. Og det låt litt mørkt og innelukket oppover i frekvens sammenlignet med Lynx Two-B lydkortet. Synes forskjellen var såpass tydelig at jeg ikke følte det var behov for en blindtest eller 100% nivåmatching. Basert på dette, valgte jeg ikke å kjøpe DCN28.
    Ja det kan jeg jo ikke argumentere imod - for jeg har ikke været med til din test.

Personlig var jeg også litt plaget av releklikkene fra DCN28 og skriften på displayet var i største laget for meg.
    Personligt kan jeg rigtigt godt li' at jeg kan se teksten på displayet uden at skulle ligge på knæ foran apparatet ellers kan man ligeså godt
    gøre som DEQX gjorde tidligere - ingen display.
    Arh så meget siger relæerne så heller ikke og det er jo så ikke sådan at det er "volumen" relæer for så ville det da blive et helvede :mad:

Jeg ville tro at du fint kan ta en del høyere pris enn hva dagens DNC28 koster for en bedre/oppgradert utgave. Det er svært få slike produktet i markedet og man får tross alt både delefilter, forforsterker/volumkontroll og DAC i en boks. PC løsning er rimeligere, men det er langt mer knotete og bruke en PC. Jeg tror de aller fleste vil foretrekke en ekstern boks dersom den holder høy kvalitet på alt.
    Tak for tilbage meldingen - thumps up

N

Næss

Gjest
    Dette er i hvertfall interessant, i mine øyne.
    Med FIR, og enda mer transparent så betaler jeg gjerne mer en det DCN28 koster. Tipper flere andre også gjør det.

Jeg har ikke testet mot så mye annet, men når DCN28 kom i hus, så ble den brukt som en ren preamp de første ukene. Og erstattet da en MSB Analog DAC til over 100' kr, og en Pass Labs XA-20 preamp, også til rundt 100' kr. Kan ikke si at jeg savnet noen detaljer med DCN28, i forhold til de to andre boksene.

Robert GS

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2008
    Antall liker
    17
    Sted
    Helsingør, Danmark
    Dette er i hvertfall interessant, i mine øyne.
    Med FIR, og enda mer transparent så betaler jeg gjerne mer en det DCN28 koster. Tipper flere andre også gjør det.
    Ja det er jo positivt - for der er en del flere komponenter i en opdateret version - mere end 3000 stk...

Jeg har ikke testet mot så mye annet, men når DCN28 kom i hus, så ble den brukt som en ren preamp de første ukene. Og erstattet da en MSB Analog DAC til over 100' kr, og en Pass Labs XA-20 preamp, også til rundt 100' kr. Kan ikke si at jeg savnet noen detaljer med DCN28, i forhold til de to andre boksene.
    :cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hørt DCN28 hos Grelv i tillegg til meg selv og oppfatter den som meget transparent. Analoginngangen er også knallbra.

Har også hørt DEQX, Lyngdorf, miniDSP og Dirac. Mener bestemt at omfattende dsp korrigeringer i DCN28 tar transparens men at 24 dB filtre og noe EQ låter krystallklart.

Lyngdorf og Dirac tar noe transparens og jeg tror det er FIR korrigeringen. At minidsp låter bedre enn DCN28 har ikke jeg hørt. minidsp er for øvrig et hobbyprodukt iforhold til DCN28 som har flott byggekvalitet med high end feeling og eierglede.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn