ZYX 4D er prøvd ut. Det er lite negativt som er loggført i notatblokken. - Tvert om.
ZYX-versjonen var en Low-utgave med utgang på 0.24mV og en egenvekt på 4.0g. Jeg brukte en
sølvbase mellom huset og "hodeskallet" på tonearmen. Vekten utgjorde tilsammen 7.9g.
- Det meste av utprøvingen foregikk med 1,95g stifttrykk.
Man blir rent bortskjemt etter å ha spilt med ZYX 4D på topp kvalitetsinnspillinger. Skjønt ingen
må tro at musikkgleden er borte av den grunn. Jeg spiller fremdeles den musikken jeg liker,
uavhengig av kvaliteten på innspillingen. Under utprøvingen, har det vært viktig å spille av både
mindre gode/middelmådige innspillinger som noe fra det beste som jeg eier. Det har vært tidkrevende
å avdekke ulikhetene i ZYX-serien. (Ikke vet jeg heller om man noen gang ville ha blitt helt ferdig,
men på et tidspunkt må man sette en stopper). Grunnbasen i lydsignaturen til ZYX er gjennomgående
for de modellene som jeg har prøvd. Det er først og fremst en troverdig og detaljrik formidlingsevne
som ligger som en iboende faktor i hele ZYX sin produktlinje. Lik en bil med godt dreiemoment, aksellrerer 4Den
langt utover hva jeg har vært vant til. Graden av god elektronikk setter begrensninger, like mye som det
gir muligheter. Det er liten tvil om at det er et lydsmessig sprang å gå R100 Fuji til D4. Bytte av riaa fra
Trichord Delphni mkII til ZYX Artisan, har vært en umiddelbar suksess. Trichorden har på ingen måte
gjort seg bort og har hengt godt med hele veien fram til nå. Den har vært en super riaa, og er det fremdeles.
ZYX Artisan er allikevel en riaa som er i stand til å hente ut vesentlig mer av eksempelvis en ZYX 4D.
Detaljgraden i musikkstykkene har vært vesentlig bedre med 4D, sammenlignet med de jeg har prøvd ut eller
har eid. Jeg er spesielt begeistret for at 4D opprettholder den bassgjengivelsen som jeg er blitt helt avhengig av,
men som Ti Kei følte han manglet noe av. Faktisk opplever jeg at 4D har en kraftfull bassgjengivelse som
samtidig er ren og troverdig. Med ZYX 4D, er gleden blitt vesentlig forsterket over å høre en krisp og luftig
detaljrikdom i mellomtonepartiet og oppover. Her har sammensetningen og valg av utstyr spillt en vesentlig rolle.
ZYX 4D har et to-lags hus som demper mekaniske vibrasjoner til et minimum. Lav masse, bruk av metall med
høy permabilitet, færre viklinger på spolen, muliggjør ytterligere reduksjon i vibrasjoner med samme antall
svingninger på spolen. Lydkvaliteten fremstår som bedre og dynamikken bedre. Jeg har kunnet registrere at
ZYX 4D spiller like bra på sart jazz som rock og større orkesteroppsetninger. Testplaten fra Analogue Productions
viser at 4D har god balanse i kanalene. Det er understøttet gjennom målingene som ble foretatt med XTZ RoomAnalyser.
ZYX 4D har for meg vært en super følgesvenn de siste ukene og gir et solid helhetsinntrykk, men koster som vanlig noen
kvalitetskroner.
Musikk er detaljer - det er ikke til å komme bort i fra. Med ZYX D4 er det nettopp detaljene som
teller og skaper suksess. Det er på samme måte som for en skihopper å bli målt til 200m i motsetning til å
lande på 199,5. - Av og til utgjør en halvmeter ganske mye.
- Nå ser jeg fram til noen gledestimer med dette smykket som nesten gir meg "angst"
:
Mvh
Jan P.
ZYX-versjonen var en Low-utgave med utgang på 0.24mV og en egenvekt på 4.0g. Jeg brukte en
sølvbase mellom huset og "hodeskallet" på tonearmen. Vekten utgjorde tilsammen 7.9g.
- Det meste av utprøvingen foregikk med 1,95g stifttrykk.

Man blir rent bortskjemt etter å ha spilt med ZYX 4D på topp kvalitetsinnspillinger. Skjønt ingen
må tro at musikkgleden er borte av den grunn. Jeg spiller fremdeles den musikken jeg liker,
uavhengig av kvaliteten på innspillingen. Under utprøvingen, har det vært viktig å spille av både
mindre gode/middelmådige innspillinger som noe fra det beste som jeg eier. Det har vært tidkrevende
å avdekke ulikhetene i ZYX-serien. (Ikke vet jeg heller om man noen gang ville ha blitt helt ferdig,
men på et tidspunkt må man sette en stopper). Grunnbasen i lydsignaturen til ZYX er gjennomgående
for de modellene som jeg har prøvd. Det er først og fremst en troverdig og detaljrik formidlingsevne
som ligger som en iboende faktor i hele ZYX sin produktlinje. Lik en bil med godt dreiemoment, aksellrerer 4Den
langt utover hva jeg har vært vant til. Graden av god elektronikk setter begrensninger, like mye som det
gir muligheter. Det er liten tvil om at det er et lydsmessig sprang å gå R100 Fuji til D4. Bytte av riaa fra
Trichord Delphni mkII til ZYX Artisan, har vært en umiddelbar suksess. Trichorden har på ingen måte
gjort seg bort og har hengt godt med hele veien fram til nå. Den har vært en super riaa, og er det fremdeles.
ZYX Artisan er allikevel en riaa som er i stand til å hente ut vesentlig mer av eksempelvis en ZYX 4D.
Detaljgraden i musikkstykkene har vært vesentlig bedre med 4D, sammenlignet med de jeg har prøvd ut eller
har eid. Jeg er spesielt begeistret for at 4D opprettholder den bassgjengivelsen som jeg er blitt helt avhengig av,
men som Ti Kei følte han manglet noe av. Faktisk opplever jeg at 4D har en kraftfull bassgjengivelse som
samtidig er ren og troverdig. Med ZYX 4D, er gleden blitt vesentlig forsterket over å høre en krisp og luftig
detaljrikdom i mellomtonepartiet og oppover. Her har sammensetningen og valg av utstyr spillt en vesentlig rolle.
ZYX 4D har et to-lags hus som demper mekaniske vibrasjoner til et minimum. Lav masse, bruk av metall med
høy permabilitet, færre viklinger på spolen, muliggjør ytterligere reduksjon i vibrasjoner med samme antall
svingninger på spolen. Lydkvaliteten fremstår som bedre og dynamikken bedre. Jeg har kunnet registrere at
ZYX 4D spiller like bra på sart jazz som rock og større orkesteroppsetninger. Testplaten fra Analogue Productions
viser at 4D har god balanse i kanalene. Det er understøttet gjennom målingene som ble foretatt med XTZ RoomAnalyser.
ZYX 4D har for meg vært en super følgesvenn de siste ukene og gir et solid helhetsinntrykk, men koster som vanlig noen
kvalitetskroner.
Musikk er detaljer - det er ikke til å komme bort i fra. Med ZYX D4 er det nettopp detaljene som
teller og skaper suksess. Det er på samme måte som for en skihopper å bli målt til 200m i motsetning til å
lande på 199,5. - Av og til utgjør en halvmeter ganske mye.
- Nå ser jeg fram til noen gledestimer med dette smykket som nesten gir meg "angst"

Mvh
Jan P.