Grumpy's Karnapp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ZYX 4D er prøvd ut. Det er lite negativt som er loggført i notatblokken. - Tvert om.
    ZYX-versjonen var en Low-utgave med utgang på 0.24mV og en egenvekt på 4.0g. Jeg brukte en
    sølvbase mellom huset og "hodeskallet" på tonearmen. Vekten utgjorde tilsammen 7.9g.
    - Det meste av utprøvingen foregikk med 1,95g stifttrykk.

Man blir rent bortskjemt etter å ha spilt med ZYX 4D på topp kvalitetsinnspillinger. Skjønt ingen
    må tro at musikkgleden er borte av den grunn. Jeg spiller fremdeles den musikken jeg liker,
    uavhengig av kvaliteten på innspillingen. Under utprøvingen, har det vært viktig å spille av både
    mindre gode/middelmådige innspillinger som noe fra det beste som jeg eier. Det har vært tidkrevende
    å avdekke ulikhetene i ZYX-serien. (Ikke vet jeg heller om man noen gang ville ha blitt helt ferdig,
    men på et tidspunkt må man sette en stopper).
    Grunnbasen i lydsignaturen til ZYX er gjennomgående
    for de modellene som jeg har prøvd. Det er først og fremst en troverdig og detaljrik formidlingsevne
    som ligger som en iboende faktor i hele ZYX sin produktlinje. Lik en bil med godt dreiemoment, aksellrerer 4Den
    langt utover hva jeg har vært vant til. Graden av god elektronikk setter begrensninger, like mye som det
    gir muligheter. Det er liten tvil om at det er et lydsmessig sprang å gå R100 Fuji til D4. Bytte av riaa fra
    Trichord Delphni mkII til ZYX Artisan, har vært en umiddelbar suksess. Trichorden har på ingen måte
    gjort seg bort og har hengt godt med hele veien fram til nå. Den har vært en super riaa, og er det fremdeles.
    ZYX Artisan er allikevel en riaa som er i stand til å hente ut vesentlig mer av eksempelvis en ZYX 4D.
    Detaljgraden i musikkstykkene har vært vesentlig bedre med 4D, sammenlignet med de jeg har prøvd ut eller
    har eid. Jeg er spesielt begeistret for at 4D opprettholder den bassgjengivelsen som jeg er blitt helt avhengig av,
    men som Ti Kei følte han manglet noe av. Faktisk opplever jeg at 4D har en kraftfull bassgjengivelse som
    samtidig er ren og troverdig. Med ZYX 4D, er gleden blitt vesentlig forsterket over å høre en krisp og luftig
    detaljrikdom i mellomtonepartiet og oppover. Her har sammensetningen og valg av utstyr spillt en vesentlig rolle.
    ZYX 4D har et to-lags hus som demper mekaniske vibrasjoner til et minimum. Lav masse, bruk av metall med
    høy permabilitet, færre viklinger på spolen, muliggjør ytterligere reduksjon i vibrasjoner med samme antall
    svingninger på spolen. Lydkvaliteten fremstår som bedre og dynamikken bedre. Jeg har kunnet registrere at
    ZYX 4D spiller like bra på sart jazz som rock og større orkesteroppsetninger. Testplaten fra Analogue Productions
    viser at 4D har god balanse i kanalene. Det er understøttet gjennom målingene som ble foretatt med XTZ RoomAnalyser.
    ZYX 4D har for meg vært en super følgesvenn de siste ukene og gir et solid helhetsinntrykk, men koster som vanlig noen
    kvalitetskroner.

Musikk er detaljer - det er ikke til å komme bort i fra. Med ZYX D4 er det nettopp detaljene som
    teller og skaper suksess. Det er på samme måte som for en skihopper å bli målt til 200m i motsetning til å
    lande på 199,5. - Av og til utgjør en halvmeter ganske mye.
    - Nå ser jeg fram til noen gledestimer med dette smykket som nesten gir meg "angst" :):

Mvh
    Jan P.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.529
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Sansade og fine beskrivelser av dine opplevelser med flere av Zyx familiens elementer som det fint heter ;).
    Har hørt dette anlegget noen ganger nå, og sist med Artisan og 4D var det hele spellbounding!!!

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk så mycket "Svensken".

Smykket er montert med silkehansker:

Den karakteristiske balansestenen i forkant er en Lapis Lazuli sten. Den stikker noen millimeter ut
    fra "hodeskallet" på armen og har et praktisk siktekryss på toppen. Etter hva jeg har skjønt, finnes
    denne stentypen i et spesielt område i Afganistan og har vært benyttet til ulike formål bl.a. i det gamle Egypt.
    Stenens funksjon er som balansevekt og for å motvirke vibrasjoner i PU-huset. Jeg er utrolig spent på hva denne
    PUen utgjør i forskjell fra 4D.

De samme platene som ble brukt ved gjennomgangen av 4D er allerede plukket ut. Det er ingen grunn til å
    vente sålenge minnene sitter friskt etter ukene med 4D. Norah Jones spiller allerede Live fra Austin Texas før blåsere,
    rockere og operetter blir etterfulgt av orkestergutta fra Wien.
    Av det jeg hører fram til nå, er jeg styggelig fristet til høre Hugh Masakelas mest kjente så fort som svint.
    - Kveld kommer til å bli til natt er jeg stygt redd for :)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Artig lesning og fantastiske bilder! Virker som du har et veldig komplett og gjennomtenkt anlegg!

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk Brasse.

ZYX Artisan er pakket opp og har som nevnt erstattet Trichord Delphini MkII.

Trichorden syntes jeg var estetisk pen og godt laget, men det var liten tvil, etter uker med utprøving,
    at Artisanen var mange hakk vassere. - Et Artisantrinn som går på batteridrift hvor DC like gjerne kan
    stå i konstant uten forringing av lydbildet. I starten slet jeg litt med støy i "lånetrinnet" når DC var koblet på.
    Det nye trinnet er imidlertid fritt for støy. DC lader ni stk. 1.2-volt Ni-Cad batterier . De nyeste Artisan-trinnene har
    øket gain fra 55 til 60 dB og passer greit til resten av kjeden. Kablingen fra riia og ut er neste trinn i kjeden som
    skal også prøves ut. For øyeblikket er det meste kablet opp med Legenburg Zeus (med unntak av Whistler Coanda
    til effekttrinnene)
    . - En skikkelig pølse av en kabel som får riaan til å tippe om jeg ikke plasserer den godt innpå hylla i racket.
    - Gjenstående del av prosjektet går i hovedsak ut på valg av forforsterker, pu og kabler. Det er forskjeller og
    de er tildels store.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om noen skulle lure på hvordan en av "pølsene" til Legenburg ser ut, så er det denne som temporært
    skal erstatte Kimber'n noen dager. Monocle XL fremstår som den reneste syltetøystrikken til sammenligning, så
    Legenburgen har nok rikelig med skjerming. Og det er heller ikke noe å si på førsteinntrykket når det gjelder
    "solid" terminering. -Uansett spennende vil det bli å høre:

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Her satses det virkelig seriøst Grumpy. Den delen av anlegget "lider" nok litt hos meg. Skal bli kjekt å høre om erfaringene dine.

mvh Elektron

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Glemmer ofte å følge trådene på denne delen av forumet, men det ser ut til å være her man ofte finner den interessante lesningen. Hysterisk bra bilder, Grumpy! I am bedazzled with admiration! 8)

B

BTS

Gjest
    Grumpy, jag skulle villja veta vilken kamera, vilka objektiv och vilket bildredigeringsprogram du använder.... :) :eek: 8)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    BTS skrev:
    Grumpy, jag skulle villja veta vilken kamera, vilka objektiv och vilket bildredigeringsprogram du använder.... :) :eek: 8)
    Nikon D2Xs, diverse Sigma-objektiver [f2.8] og Adobe Photoshop LightRoom 2.4/Photoshop CS3.

Akkurat nå er det helt andre ting som har satt meg ut av stand til både å se og tenke klart:

Etter noen dagers spilling har jeg fått et klart førsteinntrykk av ZYX Omega, både hva angår lyden og "prisen".
    Sistnevnte skal forsvare måneders gnukking og annet arbeid som må til for å lage en slik. Forskjellene til
    sammenligning med ZYX R100 Fuji X og 4D'en er overraskende store, selv for en skeptiker som meg....

Takk for hyggelige ord Elektron, musicman og whistler :)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ett sted må man jo stoppe , skjønner din pu problemstilling,....det kan hjelpe litt å lufte prisen for sine nærmeste i heimen , om du sliter med avgjørelsen ;D

har du prøvd annet enn pu er fra zyx ?

ikke at ikke de spiller nydelig , men bare lurte....det finnes avsindig mye bra der ute.(mht pris selvsagt)

4d likte jeg svært godt i ditt anlegg.....saken er at alle pu er desverre får en død en dag , venner man seg til det ypperste , kan veien ned bli tøff om ikke lommeboka kan tømmes for tilsvarende beløp neste gang.

tipper også du hadde likt en xv-1s fra Dynavector.....det finnes jo en brukt tilsalgs.

Espen

B

BTS

Gjest
    Grumpy skrev:
    BTS skrev:
    Nikon D2Xs, diverse Sigma-objektiver [f2.8] og Adobe Photoshop LightRoom 2.4/Photoshop CS3.
    Tack för svar och riktigt fina bilder. :)

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Flott tråd og bilder ;D

Kommer det en mer detaljert bekrivelse av de første opplevde forskjellene mellom 4D og Omega?

mvh

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk alle sammen for både gode råd og annet. Selvfølgelig skal jeg komme tilbake med notater om
    forskjeller (her hos meg) på de ulike ZYXene. Kunsten er sammenfatte alle inntrykk til noe som er
    kort og presist. Imens blir det et "pausebilde". - Et bytte er besluttet ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    DEtte blir spennede......blir det en Omega nå....tro...

Espen

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    727
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulere !

I siste Stereophile ble MB-450 kåret til runners up som årets forsterker.

Dessuten så ble 5.5 II hyldet i helsides annonse fra den ledende high-end forretningen Sound by Singer. De mente den var den klart beste forforsterkeren i sitt segment.

Jeg regner med at du er fornøyd :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.846
    Torget vurderinger
    27
    Flotte bilder av nydelige komponenter Grumpy. Lekkert som hver gang du presenterer noe.
    Har du sammenlignet de to pickupene med samme riaa eller ble det byttet riaa samtidig?
    Vi ser gjerne flere bilder av Artisanen, lekker finish på denne (jeg er kjent med utseendet fra egen CPP-1).

Du skriver "Lav masse, bruk av metall med høy permabilitet, færre viklinger på spolen, muliggjør ytterligere reduksjon i vibrasjoner med samme antall svingninger på spolen."
    Hvordan innvirker antall viklinger på hvor mye vibrasjoner som genereres, dette påvirker vel utelukkende utsignalets styrke?
    Er det ikke stivhet på nålefane som sammen med oppheng og vekt avgjør hvor mye bevegelsesenergi som forplanter seg via huset?

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ssm skrev:
    Ett sted må man jo stoppe , skjønner din pu problemstilling,....det kan hjelpe litt å lufte prisen for sine nærmeste i heimen , om du sliter med avgjørelsen ;D
    Det er igrunn veldig enkelt Espen sålenge det er forankret at alle Karnappbeslutninger skal tas på lavest mulig nivå i hjemmehiearkiet - altså mitt.
    Forløsende trekk nr. 2 var: "Krokodille og venninne ut av landet på juleshopping, all-inclusive".
    Med ett var fokus flyttet vekk fra esker som med hyppig frekvens trillet inn og ut døren = BARNESKIRENN ;D.

Dog skal jeg ærlig innrømme at alt i hverdagen ikke alltid er like enkelt som ovenstående, men denne gangen gikk det helt hjem.
    Beslutningen ble ikke mer plagsom enn at det var greit å tenke seg om to, tre ganger i motsetning til å affekt-handle i øyeblikkets lydrus.
    Tro meg på at regneark i Excel også ble brukt i prosessen. Jeg skal begrunne litt senere hvorfor jeg valgte ZYX fremfor andre gode pickup-alternativer.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    EiK skrev:
    Gratulere !
    I siste Stereophile ble MB-450 kåret til runners up som årets forsterker.

Dessuten så ble 5.5 II hyldet i helsides annonse fra den ledende high-end forretningen Sound by Singer. De mente den var den klart beste forforsterkeren i sitt segment.

Jeg regner med at du er fornøyd :)
    Når det gjaldt VTL TL 5.5 var det noe jeg brukte lang tid på. Ja, jeg måtte til og med låne både deg og andre.
    Det er ikke slik at jeg valgte på andres preferanser, men det ble etterhvert en kamp om å skille detaljer.
    Preen fra Mark Levinson (380S) sparket godt i fra seg og kjempet helt til det siste, men måtte til slutt gi tapt
    dynamikk og stemmegjengivelse. Tenk, jeg gav fra meg MLen som var det kjæreste jeg hadde i Karnappet
    ved siden av JR Trans Rotoren ...hmmm. Det var ikke frivillig for å si det slik! Vel, nå er den et kjært minne fra
    fortiden og nye minner og gode følelser samles ukentlig med 5.5. Men, pokker, hvorfor valgte jeg ikke 6.5 eller 7.5?
    Jo, det kan ha noe med at TL 5.5 yter utrolig mye med tanke på kostnaden. Samtidig er den eksellent til den musikken jeg
    vanligvis foretrekker. Drømmen er definitivt en VTL TL 7.5 Reference Series II, men det kan tenkes at 6.5 er
    mer enn tilstrekkelig på sikt. VTL TL 6.5 og spesielt 7.5 er i en særklasse på kompleks musikk og store verk med store
    oppsetninger.

Forøvrig så jeg det samme som deg EiK i siste Stereophile. Vi må ikke underslå at Sound by Singer var en artikkelannonse
    selvom sannheten ikke ligger langt unna. -Det ligger uansett ikke i min natur å påstå noe slikt i offentlighet. Men, jeg har det
    særs godt med det jeg har valgt 8)

Forøvrig har jeg justert plassering av både sofa og høyttalere siden sist du var innom. Det var en vellykket manøver.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.529
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Og etter lørdagens lektion i HT plassering, så strømmer det vel ennå mer vellyd ut i rommet ;)

/Roger

Elmer Midd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Antall liker
    2.399
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    I følge min kilde, tilbrakte Grumpy store deler av søndagen med å vri og vende på
    høyttalere for å plassere dama til Roger perfekt ;D

Ole

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ;D

Lekkert bilde av pickupen i armen må jeg si , spennede saker det der , får det meste til å fremstå som crap... :D

Nei nå får jeg snurre ett par plater til på budsjettanlegget. :)

Mvh Espen

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Flotte bilder av nydelige komponenter Grumpy. Lekkert som hver gang du presenterer noe.
    Har du sammenlignet de to pickupene med samme riaa eller ble det byttet riaa samtidig?
    Vi ser gjerne flere bilder av Artisanen, lekker finish på denne (jeg er kjent med utseendet fra egen CPP-1).

Du skriver "Lav masse, bruk av metall med høy permabilitet, færre viklinger på spolen, muliggjør ytterligere reduksjon i vibrasjoner med samme antall svingninger på spolen."
    Hvordan innvirker antall viklinger på hvor mye vibrasjoner som genereres, dette påvirker vel utelukkende utsignalets styrke?
    Er det ikke stivhet på nålefane som sammen med oppheng og vekt avgjør hvor mye bevegelsesenergi som forplanter seg via huset?
    Takk Fosse. Samtlige av ZYXene ble kjørt på det samme riaa-trinnet; Artisan. I tidligfase ble 4D og Fuji også
    spilt på Trichorden.

Til det siste med masse, metall og viklinger; Vi snakker om permabilitet i geologisk terminologi som i
    denne konteksten har noe med bl.a. gjennomstrømming og gjøre. - Og/eller hvordan et materiale
    responderer på et magnetisk felt. Dette er i stor grad mikrodetaljer, hvor jeg er rimelig far out
    fra eget fagfelt. Trolig er det flere andre detaljer som er viktigere elementer i ZYX sin konstruksjonsfilosofi
    i utviklingen av Omega og Diamond. Dette er basert på antakelser fra min side av det jag har lest meg
    opp på, så er det sagt.
    Vi har ensartet oppfatningen Fosse, i at dette påvirker utsignalets styrke, ja. Ser man dette i sammenheng
    med to-lags hus (ihvertfall to-lags konstruksjon rundt spolen/coilen) med høy gjennomstrømming,
    resulterer visstnok dette i en oppsamling av lavere vibrasjoner selv ved et høyere antall svinger.
    Derav færre viklinger på spolen. Teoretiske ulemper med slik tenkning er eliminert fordi to lag monteres
    med motsatte polariteter. Sluttresultatet er et pickup-hus som bidrar til å produsere en god lydstruktur og
    dynamikk med et svært lavt støynivå. Å dra detaljdiskusjonen utover dette Fosse, gavner ihvertfall ikke
    kompetansenivået mitt per i dag 8). Poenget ditt er således helt korrekt, men det er ett eller annet i mellom
    som jeg enten foreløpig ikke vet nok om, eller ikke klarer å uttrykke godt nok. Jeg er stygt redd for at det er
    jeg som blir "hangman" om du drar frem alt av din teoretiske kompetanse omkring tematikken. - Up to you ;)

Det er ikke lett å se alt av innvendige detaljer, men ta gjerne med deg skalpellen på tur innom en dag:

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Du vet det Jan , at Audiotecnica AT 95E spiller forrykende når den er frisert med skalpell ;D

det har stått en repotasje i ett high-fidelity om den og det derre.....

det kan fort blit LITT dyrere å kutte av noe på den Omegaen.

sikkert en forbanna bra rillerytter du har fått deg der.....

Mvh Espen

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.846
    Torget vurderinger
    27
    Jeg var bare nysgjerrig Grumpy.
    Kanskje jeg heller kunne tatt turen for å lytte til herlighetene ved anledning, det hadde vært spennende.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Joda, Cash og Elmer dere har rett begge to. Dama til Roger sitter klistra i vinduet og er super å navigere sansene etter. Nå gjelder det bare å få henne innenfor glassruta og ned i sofaen - pure and nude ...sound. Hun aspirerer til å bli vår felles prostituerte for all fremtid ;D. Ulempen med å ha dama "i blikkfanget" er at høytalerne og sofaen må plasseres litt unaturlig. - Ser frem til den dagen hvor kjelleren blir ledig.

@ kwil: Det er en komplisert og tidkrevende prosess å forskjellsbeskrive PU'er, men jeg prøver meg så godt jeg kan, på min egen måte:

Tre ulike ZYXer og liten tvil!

ZYX R100 Fuji X

må oppfattes som en svært god allround pick-up i prisklassen under 20k. -En pickup som hverken legger til eller trekker fra. R100 Fuji tok et godt jafs med dessertsmakende lyd sammenlignet med den forrige R100-02. Picupen R100 Fuji X viste seg å være et optimalt valg på ZET-3, men gjorde heller ingen skam på JR Trans Rotor Apollon. Jeg var såre fornøyd med R100 Fuji X og trodde lenge at andre prioritereringer hadde større effekt.
    - Ettertiden viste at her tok jeg grundig feil.

ZYX 4D

Dobler vi prisen på Fuji får du et verktøy med brilliant detaljeringsgrad! ZYX 4D gav et nærvær og tilstedeværelse til musikken som jeg var totalt uforberedt på. Et usynkront trommevisp av Frank Butler på en av live-platene til Ben Webster vekket årvåkenheten. Jeg har alltid hørt vispet være der, men ikke så klokkeklart som nå. 4Den genererte en umiddelbar evolusjon i øregangene. Resten av seansen bar definitivt mer preg av leten etter nye detaljer og microopplevelser enn musikalsk totalopplevelse. Bassen derimot, satt overhodet ikke som den skulle, men tiltakene var enkle. Av med subbene og inntrykket rettet seg. ZYX 4D hadde vunnet mitt hjerte, helt inntil...:

ZYX Omega X

Vel, hvor skal man begynne, og hva skal man si om denne Omega X. Den har alt det ZYX 4D har, men bare så uendelig mye mer av det. Skulle det ligge igjen mer informasjon i rillene etter at Omegaen har lest sitt, så er jeg neimen ikke sikker på om jeg vil høre det. Opplevelsen sålangt har vært grensesprengende. -Noe som best kan uttrykkes på følgende måte: Lydbildet ble overveldende av detaljer og dynamikk som pulserte godt ut i bredden. ZYX Omega fikk i gang adrenalinet den første timen. Mest fordi jeg satt og ventet på når lydbildet som veltet utover ville gå over i full skjæring og kaos. Misforstå meg rett, jeg prøver bare å uttrykke at Omegaen gravde frem lyd og klang så detaljert og kraftfullt at det grenset til et kollaps i lydbildet - slik var opplevelsen. Men nei, noe lydkollaps skjedde aldri. Allikevel var det uvant å få servert så massivt mye mer lyd i samtid enn tidligere.
    Ideen om å synkronisere avspilling fra digital-kilden ble iverksatt etter en ukes tid. Dynamikkforskjellene var vesentlige. Særskilt på The Ray Brown Trio med Gene Harris - Take The 'A' Train og Kari Bremnes - Søvngjengersken (live). Stemmen til Kari Bremnes fikk jeg riktig orden på med VTL TL 5.5. Med KB på plass satt jeg og gledet meg til det var gått halvannet minutt hvor Helge Norbakken klinket til så både bikkja og Krokodillen skulle skjønne at nå var det søndag morgen og frokost måtte de sørge for selv denne dagen. Det ble Kari med egg og bacon på oss alle + en glefsete Krokodille resten av dagen. Med kontrollert stemme ringte jeg Hifi-Stasjonen litt senere på dagen og hadde vanskelig for å skjule ørsmå kjøpssignaler. Det ble umulig å gå tilbake til noe annet. Oppfordringen må være; - la vær å prøve en Omega (og gjerne 4D) om du ikke er i kjøpsmodus!

Generelt for alle: Samtlige av de tre pickupene høres ut til å være minimalt sminket, med en fantastisk evne til å hente frem mikro-/makrodetaljer fra vinylen. Dynamikken er tilstrekkelig god nok for meg. Dybden er fin sålenge sitteposisjon/høyttalere er plassert riktig. Jeg skal heller ikke se bort i fra at både monoblokkene og preen til VTL har bidratt med sitt. Det ble nok noe mer dynamisk med VTL enn med Mark Levinson. Likhetene i disse tre ZYXene er faktisk større enn forskjellene, dog med et unntak av Omegaen. ZYX-signaturen er gjennomgående - at de alle er transparente med én stor force slik jeg ser det; nemlig alt-etende på ulike musikksjangere uten å favorisere den ene fremfor den andre. Det siste var det viktigste som lå til grunn for min beslutningen; en best mulig pick-up, som kunne gjengi klassisk like godt som jazz og rock på en usminket måte uten frafall av driv og dynamikk, men allikevel fintfølende nok til å gjengi sarte partier med passion. Med Omegaen fikk jeg alt i én pickup. Det kan nevnes at Norah Jones sin live-skive fra opptreden i Texas, Austin er litt i overkant våt-feit i bassgjengivelsen fra originalt av. Denne skiva ble faktisk litt vel ullenblaut både på 4Den, men særskilt med Omegaen ved passerte 60dB.
    Det er nok mye rett i det som sies om ZYX-serien at man får "mer av alt" jo høyere man klatrer i produktserien. -Med respekt for alt annet av glitrende kandidater av pickuper, fant jeg min i ZYX Omega X:

Testspor:
    Joe Bonamassa - Ball Peen Hammer (Provogue PRD 7218 1) *)
    Eric Bibb - I Heard The Angels Singing (Pure Pleasure Records PPAN 004)
    Ben Webster - Georgie on My Mind (Analogue Production APJ 011)
    The Ray Brown Trio fest. Gene Harris - Take The 'A' Train (Pure Audiophile PA-002) *)
    Kari Bremnes - Søvngjengersken (live) (KKV) *)

*) Spor som i tillegg ble synkronisert og avspilt og vurdert opp mot digital kilde (NAS - SB Duet - Audiomeca Enkiathus X dac)

Benyttet utstyr:
    ? JR Trans Rotor Apollon TMD (platespiller)/SME
    -Vdh M.C. D507 Silver Hybrid
    ? ZYX Artisan (riaa)
    -Legenburg Zeus RCA
    ? Mark Levinson 380s vekselsvis med VTL TL 5.5 Sign. Series II
    -Legenburg Zeus XLR
    ? VTL MB-450 Signature Series II
    -Legenburg Apollo S MKII
    ? Nordic Tone Model 1

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Du klager på bumperne, men hvor mange ganger skal du redigere dette innlegget ditt...?? :p

;D ;D ;D
    Ja, man er seg selv nærmest, men jeg klager egentlig ikke på bumperne - bare de som lager to-tre like annonser samtidig. Egentlig er jeg veldig fornøyd, men det gjorde faktisk litt godt i kroppen å hive seg på klagebølgen. Det var da konstruktivt, var det ikke det?
    - Ellers er jeg ferdig med redigering nå. Jeg sliter med petimetri ;).

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.529
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Eftersom jag selv både hørt 4D hos deg, og testet den selv hjemme, så er jag fullständigt trygg på din beskrivelse av Omega ;)
    4D var en steroid insprøyting av rang, og med herlig tonal balanse, rå dynamik, mikrodetaljer og her satt også basen, både med og uten sub, Helst med da ;D

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Knakende fengende beskrivelser Grumpy, burde hatt betalt for slikt :)
    OG med bildene du tar, kan jo mange andre hififotografer bare forsøke å lære :)

Flott og gratulerer med ny fantastisk PU

mvh

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Flotte skildringer av sikkert 3 kankende gode pickuper.

En go kombo får du selvsagt når riaaen er laget av samme fabrikanten.
    Jeg har vel hørt de to "billige" , sistnevnte syntes jeg spillte svært overbevisende med nåværende riaa og st185 blokkene du lante.

DEt er lov å forvente i bøtter å spann når pickupene blir så dyre som 40k og oppver( også under det spør du meg)

Musikkelsker av rang som du er ( og har alt det andre i anlegget på stell) så er det klart det er moro å innvestere , om jeg får lov å kalle det det , i en så god pickup som en Zyx omega....Man kommer ikke utenom at dette er en "slitedel" selv om den sikkert holder veldig lenge , på en annen side , fritid har man aldri nok av , og når man først hører musikk og uansett har lagt ned så mye kronasjer og tid i oppsettet ( og musikksamlingen) er det klart at det kan være vel innvesterte kroner å legge penger i en Jævlig god pickup.

Jeg gleder meg stort til å få høre denne spille engang , helst hugh Masakela... ;D

Gratulerer med ett flott oppsett , og vel blåste oppgraderinger...Jeg håper både vtl hardwaren og Zyx riaa+ pu svarer til forventningene og gir det mange flotte timer med god lyd og glede ved vinylspillingen.

Mvh Espen

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    727
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Vi får bare bukke og bøye oss i støvet, glimrende beskrevet og illustrert !

Nå er vi ytterligere bevandret i ZYX-verden. Bare venter på Sigma og Diamond....Men svaret er vel gitt; mer av alt ;D.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde neppe vært meg i mot EiK å hatt en ZYX Diamond (forever) i hus. Gjerne en Sigma også for den sakens skyld.
    Nå for tiden ser det ut til at jeg vil klare meg helt utmerket med Omega i god tid fremover. Jeg kan jo legge til at jeg
    også har fått prøvd ut ZYX R1000 Airy 3 som faller nydelig inn og finner sin plass i kategorirekken av ZYXer som er
    åpen, ren og dynamisk. Noe i nærheten av ZYX 4D, dønn nøytral og funker fortreffelig på allskens musikk. Jeg
    registrerer at stemmegjengivelser sitter ekstremt bra slik det gjør på både 4Den og Omega. Altså helt nøytralt og
    blir aldri for lyst eller pistrete. Skulle det skrives noe mer om denne, trengs det mange flere timer og ny notatblokk 8)

Nå må jeg se å finne meg noen av Tchaikovsky på vinyl. - Noen gode tips på innspillinger jeg bør se etter?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lese- og severdig tråd Grumpy :)

Vil anbefale deg å kikke etter Chandos innspillingene med Oslo Philharmoniske Orkester - Mariss Jansons.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9

Hva er det som skjer i dette bildet, mr Jan Kitsch?! ;D

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    nååhh grumpy(!), blir det noen oversiktsbilder snart... eller har macrolinsa låst seg fast i kamerahuset? :p

mvh

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Disse bildene er jo kulere enn virkeligheten ! jækli tøfft Grumpy! ;D og med det mener jeg slettes ikke at tingene det er tatt bilde av ikke er feeete :)

Hva er hemmeligheten med dameplasseringen vs. høyttalere? (noe jeg har gått glipp av ?) :)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Joda kaap - oversiktbilder kommer om litt. Jeg vet selv knapt hvordan det egentlig ser ut
    etter å ha prøvd både det ene og det andre den siste tiden. Karnappet har ihvertfall satt seg
    for i år, hvor smaksløkene i stor grad har vært bestemmende etter en rekke aha-opplevelser som
    jeg i utgangspunktet ikke hadde forestilt meg på forhånd. Deriblandt hvor mye bedre den nye
    Series II til VTL 5.5 utmerket seg på jazz.

Og til deg Brasse - kall meg gjerne Hifi-Kitch du, men kreativt var det... ;D

Jo, pstraums, "dameplassering" er viktig i mange sammenhenger, enten det gjelder å
    sette dama på plass eller plassere henne der hun tar seg best ut. Det første har aldri jeg klart,
    men det vi snakker om her er bruken av ulike låtvalg for å finne eksakt lytteposisjon etter
    grovoppmåling. I begynnelsen av sporet Three Wishes (finnes på Roger Waters, Amused
    to Death), skal du høre "dama" et godt stykke ut til venstre i lydbildet. - Henne er hva vi kaller
    "Dama til Roger", og er én av flere spor og navigere etter for å optimalisere sweetspot ;)

Og takk til dere andre.

I påvente av resten:

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Karnappet endte opp slik i år, med nyheter i fire av hyllene + regeneratoren av strøm, en liten pickup, noen
    nye ledningsstumper her og der, samt en ny 5Tb nettverksserver.

I løpet av romjulen nås trolig det anbefalte timeantallet hvor både effekttrinnene og forforsterker skal spille optimalt.
    Nå i julen har jeg ansatt en skytsengel som passer på "diamanten". Med henne ønskes alle fortsatt en riktig god jul:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn