Grumpy's Karnapp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    tore_v1 skrev:
    Eller så kan vel kanskje innholdsfortegnelsen legges ut her?
    Jeg kan gjerne legge ut noen av mine referanselåter i en liste her, ja. -Gi meg noen dager isåfall.

@KW: Humor og spinnvill fantasi er verdier å ta vare på. Jeg "catcha" ikke den første KW, men med oppklaringen din så fattet jeg hele poenget og forstod hvor fantasien din kom fra ;D.
    @Cash: Kom gjerne å lekeslåss med "Hifi" også. Du er velkommen til enhver tid. Ringer deg når døggen trenger langtur ;).

Restebilde med en smørblid anbefaling om at du hører på Flower Kings (f.eks. Space Revolver) engang du er i modus for prog.rock:

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stryker'n er tømt til fordel for Krokodillens fantasier om atilje, maling-søl og
    evig berømmelse etter sin død. Det legges planer for nytt strykerom.

I mellomtiden er det mye god underholdningsverdi i å tilfredsstille nysgjerrigheten
    med å sette ulikt utstyr opp mot hverandre.

For de som ikke har nok selvtillitt i egne ører, kan man ty til innkjøpt software og
    kurve-bistand. Men, målet denne gangen var primært å finne ut hvor forskjellige disse
    effekttrinnene låt i samspillet med resten av Karnappet.
    -Måling innimellom var gøy uansett. Dessuten har jeg nok igjen å lære om sistnevnte.

Med ferske tyske testdokumenter fra feriens eneste "gratisopplevelse" kostenloser hörtest
    var det en fryd å komme hjem. -Hjem til en halvmeter gress og feite brune snegler.
    Hörtesten var nær innpå å diskvalifisere Grumpy for enhver fysisk omgang med hifi- og plateindustrien,
    men bare nesten. Og nesten-diskvalifikasjonen skyldes undertegnedes gjentagende nullreaksjon
    på ordet "hausarbeit".

Vel, med dobble sett av for- og effekttrinn kan det jo lekes i sålenge man gidder ...i uoverskuelig fremtid.

Elmer Midd lånte bort sine gullører sist lørdag. Vi kom bare delvis i gang,
    både på bakgrunn av undertegnedes manglende forberedelser, og at det var mye
    annet å snakke om. Elmer Midd hadde i tillegg vært ute på en nattlig
    utskeielse og hadde antydninger til vansker med å feste pupillene innenfor
    midtsirkelen av det hvite. Vi samlet imidlertid det vi hadde av krefter og forsøkte
    en sanse-tyning langt utover det forsvarlige, tatt utgangspunktet i betraktning.
    Denne dagen stolte jeg nesten mer på mikrofon og en pakke billig software,
    enn på eget høreapparat.

Vel, søndagen åpnet langt friskere, både i spillestil og entusiasme.
    Formen var toppet, selvom den kom en dag for sent. Uansett takker
    jeg Burmesterkongen i Oslo og medlem i OVK for et veldig koselig besøk.

Noe utpå dagen gikk det faktisk greit å skille en god del på ulikhetene.
    Dp'en øste velvillig av faste fettfrie muskelkrefter, med VTL'en hakk i hel med
    en musikalitet jeg ikke kunne ha konstruert bedre selv.

Det at målingene viste ulike resultater i kurvene, overrasket meg litt, selv med
    tilnærmet lik oppstart av samme spor. Men, det er kanskje ikke unaturlig med
    nyanseforskjeller fra gang til gang?

Det er kanskje naturlig at man trøtner litt og mister noen prosent
    oppmerksomhet i takt med gjentagende repitisjoner av spillerlisten som forøvrig var:
    Jan Akkerman - Am I Loosing You, Thom Rotella Band - Friends,
    Jim Keltner - JK's Drum Improvisation , + en saftig pedalorgellåt, ja for ikke
    å glemme Shostakovich 5. symfoni.
    En overfylt tallerken med Fitness kornblanding m/frukter gjorde susen og
    brakte både blodsukker og energien tilbake til normalen.
    Resten av kvelden ble forbeholdt kos med vinyl, samt at Krokodillen
    fikk sin dose oppmerksomhet i takt med Eric Bibbs lavmelte klimpring som igjen brakte ro og
    balanse i vårt familiære forhold.

Høyst subjektivt vil jeg nøye med med å fastslå at både dp og VTL trivdes utmerket i selskapet med ML og Nordic Tone.
    I hvilken grad jeg sitter med en ultimat match, vet jeg egentlig ikke - annet enn at jeg har det fornøyelig hvert eneste minutt sålenge jeg spiller musikk jeg liker. Det er gjennomgående alle sjangere med få unntak, audiofile som non-audiofile innspillinger.
    Elmer Midd påpekte dagen i forveien at dp som effekt, holdt tempoet og trykket veldig godt oppe uten å miste artistene av syne, mens VTLen var helt sjef på jazz og typiske singer/songwriters.
    Dp'en var muligens en foretrukken partner på rock og på avspilling av store klassiske oppsetninger når tempo og "utblås" stormet som værst. VTLen fremsto på mange måter like troverdig som dp'en i det å holde grep om artisten, men virket overlegen på jazz og blues for ikke å glemme type singer/songwriter/damevokal og det som ble spilt innenfor Americana-sjangeren. Her øste VTLen vesentlig mer reinspikka nytelse for lytteren (altså meg).
    Sånn sett anså jeg timeforbruken som vel anvendt til tross for nyanseforskjellene. Det siste opplevde jeg bare som positivt.
    Faktisk er jeg glad over å eie begge. Neste gang jeg får tid, så gjenstår det å prøve med VTL preen istedenfor MLen. :)

Ref. forrige innlegg: I Absolute Karnapp ligger det mange referanselåter som har blitt plukket ut over lang tid.
    Siden noen lurte på hvilke, skal jeg liste opp noen ved hvert innlegg der det er naturlig:

Eugene Goossens and The Minnesota Orchestra - Fanfare for the Common Man
    Jan Akkerman - Am I Loosing You
    Thom Rotella Band - Friends
    Junior Wells - Use Me
    Brian Bromberg - BASSically Speaking
    Chieli Minucci & Special EFX - Cry Of My Soul
    New York Trio - In the Middle of a Kiss
    Hugh Masekela - Stimela
    Jachinta - Boulevard of Broken Dreams
    Gerhard Oppelt - Liebenkirche Berlin
    Steve Strauss - Mr. Bones
    NuSound - The Sound of Love
    Hans Theessink - The Planet
    Jim Keltner - JK's Drum Improvisation
    Camille - Ta douleur
    Steve Strauss - Jennie Mae
    Eddie Higgins Quartet - My Foolish Heart
    Yim Hok Man - Poem of Chinese Drums
    James Newton Howard, David Paich, Steve, Jeff & Joe Porcaro - Caesar
    Minor Majority - Think I'm Up For You & I
    Ted Hawkins - Strange Conversation
    Allan Taylor - A House By The River

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ser heilt rått ut, Grumpy. Har du noko imot besøk ila. september? :)

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ser ut som du har hevet deg i henhold til utstyret... Ser et klart skille fra da du nevnte overgang til Nikon D2x'n... Bildene sitter som ei kula :)
    (fått deg "digital signatur" også :) )
    mvh Kai

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.973
    Torget vurderinger
    4
    Virkelig fantastiske bilder du har her. Du burde hyres inn av fidelity. Kunne trengt litt av din kreativitet på bildesiden i den blekka!!

Likte navnet på bikkja også! ;D

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Er mektig imponert over kvalitet og komposisjon på fotograferingen din grumpy. Følger tråden med stor interesse.

mvh

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.529
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Stor underhållnings verdi som vanligt her Jan, kan inte Krokons ev første maling bli en avbildning
    av karnappet!

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk alle sammen. Det var da svært til hyggelige tilbakemeldinger, men veldig koselig (rødme-rødme).

@ Brasse: Selvfølgelig, velkommen. Timeplanen min er for det meste allerede fylt opp i september med et mulig hull enten 25. eller 26.
    -Hadde vært koselig  :)

@ Kaap: D2Xs gjør så absolutt jobben, men Adobes Lightroom kan jeg ikke få skrytt nok av, sålenge du jobber i raw-format.
    -Men dette kjenner vel du godt til fra før, tenker jeg  ;D

@ SOA/kjoenvik/65finger: Takk, men jeg vil fremdeles beskjedent hevde at etterbehandling i Lightroom + tid = fasiten.
    Dessuten synes nå jeg at Fidelity både huser nok kreativitet og klarer seg utmerket og vel så det, med egne kameraer.
    Men for all del, takk. Jeg setter veldig stor pris på hva dere skriver.

@ cash 63: God idé, men det er nok forsent allerede. Kanskje vi kan "henge ut" et par bilder på sentralen og
    legge opp til en avstemming som får "Kroko'n" til å miste selvtillitten og gi opp dette malings-sølet.
    - Ergo, en genial måte å få tilbake strykerommet på.  :D  Nei, helt ærlig så unner jeg "Krokkissen" dette.

Sent i går kveld hentet jeg to pakker som jeg har ventet på en stund.
    Den store esken var samtlige backorders fra i fjor - for det meste jazz,
    mens lille-esken er til låns/vurdering fra importøren.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    Her har vi skikkelig HIFI-kunst, Grumpy!!

Bildet (olje på lerret)er inspirert av både mine AV Solo og Trio, samt det faktum at kona mener jeg har "hue oppi ræva" i enkelte sammenhenger...!!!!

Henger i gangen utenfor musikkrommet, som en forsmak. Størrelse er 120 x 140 cm.!!!!

Vedlegg

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner at vi må ha en åstedsgransking hos deg Pengesluk, i nær fremtid. Ikke minst for å godkjenne japanske rom og resten av din kones kunst ;). Jeg ser jo at talentet og kreativiteten er veldig tilstedeværende med gode fargevalg og enkelhet. Du har vel ikke tilfeldigvis en "in-wall" høytaler bak med sjelemusikk som kan advare lytteren før vedkommende trer inn i Trio-rommet? ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    Nei desverre, ingen oppvarmingshøyttaler, men besøkende (ihvertfall de som er noenlunde beleste) blir "duly warned" da det henger skilt over døren med teksten "Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate", som er hentet fra Dante's Inferno. Inskripsjonen henger over Helvete's porter og kan fritt oversettes med noe sånt som "trer du inn her så er alt håp ute!!" Ganske nifst, men litt relevant er det....

D

Dilla

Gjest
    Tror jeg hadde den pickupen (zyx 4D) til låns før deg, blir spennende å høre hva du synes om den Grumpy.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ti Kei skrev:
    Tror jeg hadde den pickupen (zyx 4D) til låns før deg, blir spennende å høre hva du synes om den Grumpy.
    Det visste jeg Ti Kei  ;).
    Unto har allerede fått tilbakemelding om at jeg var svært fornøyd med innpakningen din (han videresendte uten å åpne) og hvordan du har håndtert den i perioden du har hatt den.

Jeg håper å kunne bedømme 4D'en opp mot Fuji'en - hvorvidt det er substans i prisgapet mellom disse to.
    -Tenk hvis jeg ikke skulle høre noen forskjeller da. Isåfall innkaller jeg noen til en second opinion,
    fortrinnsvis noen som ikke er som meg; med blindestokk og høreapparat..... ;D (uten forkleinelser for alle de av dere som også er blinde og døve ...det var bare min fantastiske humor som heller ikke denne gangen klarte å dy seg)

Mvh
    Jan P.

R

RoDa

Gjest
    Du tar så flotte bilder at jeg blir uten ord! Spesielt det på toppen av side 19 er sjukt flott, burde rammes inn og henges på veggen!!
    Takk for tips angående låter, har allerede noen av dem og skal shoppe litt. :)

R

D

Dilla

Gjest
    Det var godt å høre at innpakningen sto til laug :)

De gummiklossene du har under plattformen VTL'en står på lengre opp i tråden her, er det noe man får kjøpt i guttebutikker a la Clas, Biltema etc. eller må man bla opp frognertiere og innfinne seg på en hifi butikk? Kunne trenge noen slike under forsterkereiet selv i stedet for treklossene som ligger der midlertidig på andre året...

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ti Kei skrev:
    Det var godt å høre at innpakningen sto til laug :)

De gummiklossene du har under plattformen VTL'en står på lengre opp i tråden her, er det noe man får kjøpt i guttebutikker a la Clas, Biltema etc. eller må man bla opp frognertiere og innfinne seg på en hifi butikk? Kunne trenge noen slike under forsterkereiet selv i stedet for treklossene som ligger der midlertidig på andre året...
    Ser ut som fjærdempere til bil. Jeg kjøpte en pakke med slike på Mekk.
    Koster vel et par tiere mener jeg å huske. Har de sikkert på Biltema også.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dere har helt rett begge to. Gummiforinger/biltema som koster "ingenting".
    Opprinnerlig brukte jeg noen som kabelforhøyere, sikkert etter idé fra noen andre her inne.

/-Jan P.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    cash 63 skrev:
    Hei
    Hur har det gått her da, med pu utprøvelse og hifi oppdragelse ::)
    PU- og hifi-oppdagelse du?
    Vel, jeg er langt mer engstelig over at selveste "Hifi" oppdager resten av elektronikken bak gjerdet i stua,
    kanskje aller mest de små søte og smakfulle tyggedingsene som stikker ut av membanen og skriker værsågod
    på hundespråket; Jeg er den nye puppen din - sug meg!

Ja, som du allerede vet, så hentet vi ett nytt familiemedlem sist søndag. Den heter selvfølgelig "Hifi" og
    er like kjekk i trynet som alle andre 8 uker gamle hannhunder:

Derimot vil det bli tid og muligheter for spilling på ZYX D4 i neste uke. Jeg skal ihvertfall sørge for at
    alle tyggedingsene fremdeles er intakt når den tid kommer. Her er det full fokus på risikobasert tilnærming
    før stakittgjerdet flyttes. Klarer jeg å endre på noen avtaler, setter jeg gjerne av en kveld hvor døren er åpen
    for de som ønsker en nytrukken kopp hifi-kaffe.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Høytalerpuppen lever et farlig liv med den lille rabagasten i samme rommet

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Noen spesiell grunn til at brukbørsen i dag ser ut som 1/2 karnappet og 1/2 strykern...? :|

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    kaap skrev:
    Noen spesiell grunn til at brukbørsen i dag ser ut som 1/2 karnappet og 1/2 strykern...? :|
    Oisann, det hadde jeg ikke fått med meg kaap. Er det noen som selger tingene mine?
    Det var jo valg i går. Det er vel endel politikk i hifi også, er det ikke det da? ;)

Elmer Midd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Antall liker
    2.399
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nå synes jeg det er på tide at du legger ut bilder av det nye gjerdet Jan P.
    Slikt ser man ikke hver dag... ;D

Ole

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Elmer Midd skrev:
    Nå synes jeg det er på tide at du legger ut bilder av det nye gjerdet Jan P.
    Slikt ser man ikke hver dag... ;D
    Ole
    Jeg håpet å kunne slippe den belastningen Ole. -Mobberne står nemlig i kø, men søtten om jeg er pingle.
    Med valp, stereo og Krokodillen under samme tak ble det fattet et raskt vedtak om GJERDE PÅ SPIKES.
    Det er utvilsomt ett tweak blant de fire beste jeg noensinne har hørt:

"Hifi", som hunden heter, har akseptert hva som ikke er hans i stua. Nå vokter den alt bak spikesgjerdet,
    som forøvrig er prefabrikert og levert av Plantasjen AS:

Inntil gjerdet fjernes for godt blir det naturlig nok noe redusert spilletid. Da passer det fint å bruke tid på noe forandringer.
    Bakenforliggende planer har modnet over tid. Nitti prosent av strykeromsanlegget har allerede funnet veien ut,
    i tillegg til at tre av hyllene i Karnappet ble tømt og omsatt. Nye ting har blitt prøvd ut i skjul.

Grensene er absolutte og respektert av Hifi som fremdeles passer på at uvedkommende ikke snur plata før den har
    passert siste spor:

Bestillinger er satt i produksjon med levering senere i år. Inntil da har importøren lånt oss noe likelydende:

Jeg vil rette en stor takk til Unto på Hifi-Stasjonen som har kjørt milevis på sene kvelds-/nattetimer og igjen drevet seg selv til
    det ytterste for å lage en løsning som tilfredstiller mine behov. Med begrenset fritid har telefonsupportering på natterstid vært
    eneste løsning. Det har ikke bare gått utover min nattesøvn, men også din. Vi er stumme av beundring og takknemlige - rett og slett!

Hilsen Krokodillen & Grumpy

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    ahhh, VTL. The Rocks Finest Conductor ;D
    Bra greier det vel Grumpy? (du virka ikke særlig grumpy da jeg traff deg i horten)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.529
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer,gleder mej og få høre dette senere, va er favorit spåret til hifi ? Black Dog med Zepp 8)

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    727
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Lekre, lekre saker... ;D

All honnør til Unto for kjempeservice. Jeg har heller ikke opplevd maken !

Nå er det bare å glede seg for å se hva som kan komme...kanskje iløpet av oktober...?! Det blir kanskje mer magi ?

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vermin skrev:
    ahhh, VTL. The Rocks Finest Conductor ;D
    Bra greier det vel Grumpy? (du virka ikke særlig grumpy da jeg traff deg i horten)
    Jo, takk for sist Vermin. Horten er ingen sosial dumpingplass for entisiastiske entusiaster. Det ble ettertrykkelig bevist utover sene nattetimer.
    Rett så hyggelig var det - og DU bidro til det!

cash 63 skrev:
    Gratulerer,gleder mej og få høre dette senere, va er favorit spåret til hifi ? Black Dog med Zepp 8)
    Takk Swedish.
    Hifi-døggen skakker nok hodet mer mot Rain Dogs og Tom Waits tror jeg.
    Da uler den ihvertfall nesten like bra som bikkja til Waters. Jeg stiller min tvil til om
    "døggen" takler Zeppelin før neste år ;D

Jeg vet nok i dag til å mene noe om hva jeg vil ha, og hvordan jeg vil ha det.
    Jeg håper å bli trodd på når jeg sier at VTL har gitt meg den største positive
    enkeltoverraskelsen på dette temaet de siste 30 årene. Nå som jeg også er
    oppdatert på deler av bygge-/konstruksjonsfilosofien til VTL, gir det meg en
    bekreftelse og visshet/trygghet ifht. det jeg betaler for. Shortcuts i utviklings- og
    produksjonsprosessen er et ikke-eksisterende begrep. VTL har ikke bedriftskultur
    for å levere markedet produkter som ikke tåler "VG-testen" og har forstått hva renométap
    koster. Jeg håper å kunne kjøpe flere slike produkter i fremtiden, uansett hva.

Musikken blomstrer virkelig om dagen i Karnappet. Behovet for lengre signalkabler har
    medført at Whistlers Coanda er flyttet ett steg lenger bak i signalveien, mens
    Legenburg Zeus har funnet plassen mellom Audiomeca Enkianthus X og VTL 6.5.
    Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å få prøvd ut Legenburg Zeus hele veien ut til
    monoblokkene. Sistnevnte signalkabler understøtter på mange måter resten av
    kvaliteten i VTLs nye serie II og skaper en helhet i kjeden.

Med Laura Nyro under stiften er det overhodet ingen grunn til å beklage noe som helst,
    annet enn at ikke alle kan ta del i opplevelsen.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Ah, Laura Nyro! Godt at det finnes andre som lytter til det mennesket. Hadde jeg kommet så langt at jeg hadde rippa de par-tre platene jeg har med ho, skulle jeg jaggu spilt dem. Nå får det holde med Bon Iver.

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Utrolig lekkert, gratulerer med kremkomponenter fra VTL!

Likte godt gjerdet også.. He he.. Fungerer vel litt som disse kanskje?

Forresten: sang 7 på Karnapp vol.1, hvem er det?? Sikkert spilt den 50ganger. Shazam klarer heller ikke å identifiserer atristen.. :p

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja Jan , hva skal jeg si-...................

I går var jeg oppom Jan en tur for å hjelpe til med litt avhenting av Low-fi....Som den hyggelige verten Jan P alltid er ble det titt og lytt på ny-lånte venteblokker VTL 185 med VTL pre.....

Det har skjedd mye siden sist jeg var innom....Avviklingen av lytterom upstairs...og oppgraderinger nede , eller det er under oppgradering får vi si.

Jan varmet opp før jeg kom , jeg hadde nå endelig klart å få han på sporet av å teste rør på Nordic tone , det var vel under tiden med copland effekt jeg sa noe om at dette kunne være lurt....For å si det sånn vi trekker ingen raske paraleller mellom copland og VTL-----MEN...............

Nordic tone og VTL spillte forrykende , rett og slett , det er MYE bedre oppløsning , luft og rom til godt oppunder Glavamattene , Ben Webster Var der! Virkelig....Blåseinstrumentene sitter som ett skudd , og aldri før har jeg hørt en pentodegreie klare å gjengi detaljer sååå smooth som dette ,

Dette graver veldig mye dypere enn med den forrige forsterkern , nemlig den fremragende transistorbaserte DP....som slett ikke er noen dårlig transe-amp....men å komme opp på Amrikanske Vacuum tube logic sin spillemåte , i dette oppsettet kommer ikke på tale , Sorry .

VTL er flotte saker , det visste jeg fra før , men jeg har aldri fått høre dette i ett rom og oppsett jeg delvis da kjenner fra før , tidligere har det vært supplert med to subwoofere , sånn det spiller nå er disse totalt overflødige rett og slett ,

Jeg har hatt noen studer i hi-fi karriæren hvor tiden rett og slett har stått stille , dette var en av dem , det spiller nydelig . Deilig bass-slam , silkemykt oppover og veldig detaljert , rommet er ett helt vanlig møblert hjem uten romakustikk-tiltak bortsett fra Daad er som er diskret plassert , men det er godt med møbler som "tar imot" for dere som ikke har hatt gleden av å oppleve.

Nordic tone er ikke den letteste forsterkerlast , men med VTL våknet disse høyttalerne virkelig , Når man skal oppgradere , og må legge i noen kroner , så er det moro Jan , at det blir så markante forbedringer , spesiellt når det også var bra før-.....for det var det jo.

Gleder meg stort til å høre når de bestillte blokker ankommer.....

Det er bare å ta av seg hatten , kjempeflott lyd rett og slett....det var en fryd å lytte i går , dynamikken er så bra at jeg har aldri hørt liknende før man kommer opp på supereffektive høyttalere med bra med power/strøm tilrådighet.

Ellers vil jeg tippe at disse kreasjonene vil fungere strålende på Perssons pyramider også ( Respons)

ER det nødvendig å legge til at det ble nedtur å koble opp Abrahamsen-dac en jeg henta ;D

VTL blir på min liste over forsterker-merker jeg ønsker å prøve i eget hjem for fremtiden.

Blokkene var koblet opp til en ny VTL preamp som også sikkert gjør sitt , Blokkene var vakre , preampen .....tja litt snodig utseende ala 2009 kanskje men.....fin finish og terningkast 6 lydmessig.

( Betamax på speed...) ;D ;D

En uforglemmelig aften

Takk for gjestfriheten , kaffe og brus.....

Mvh Espen Saatvedt.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det har jeg jo sagt i 2år nå, VTL iz tha shizzle ;D

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for besøket i sommer ceroxol.

Ellers håper jeg det går strålende med tilværelsen i Danmark.
    Si i fra når du og fruen er ferdig utdannet som lege og leginne,
    så skal jeg vurdere å tilby dere fast stilling som huslege på fritiden ;D

Jeg er litt usikker på spor nr. 7 i Absolute Karnapp Vol.1. Jeg har snudd litt på låtrekkefølgen et par ganger.
    Innholdet skal omtrentelig være følgende:

01. Jan Akkerman - Am I Loosing you
    02. Chris Whitley & Jeff Lang - Stagger Lee
    03. Simone - L-O-V-E
    04. The Oscar Peterson Trio - D. & E.
    05. Hugh Masekela - Stimela (The Coal Train)
    06. Antonio Forcione - Heartbeat
    07. The Oscar Peterson Trio - You Look Good To Me
    08. Chris Jones - Long After You're Gone
    09. H.Arlen - Out Of This World
    10. Abbey Lincoln - Blue Monk
    11. Ulla Meinecke - Die Tänzerin
    12. D.Redman - Gee Baby
    13. The Oscar Peterson Trio - Days Of Wine And Roses
    14. Emi Fujita - Fields of Gold
    15. Kari Bremnes m/Marius Muller - Månens kraft

Mvh
    Jan P.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    @ Espen, Vermin & EiK: Takk. Det har nærmest vært utenkelig å bytte ut dp'en i tro om at noe annet
    kunne tilføre noe mer av noe som helst. Det kom et lite forvarsel med ST-150 fra anlegg nr. 2, når denne ble
    prøvd i "Karnappet" nå i sommer. MB-serien har resultert i et lydmessig kvantesprang som satte nye
    Karnapp-verdier i dynamikk, oppløsning og detaljering. Grensene er definitivt flyttet på de aller fleste parametre.

VTL MB-185 Series II har prestert så langt over forventningene at hakeslepp deluxe med kjeven ut av ledd, har fått
    en ny betydning. Nå ser jeg fram til den dagen i oktober hvor storebroren til MB-185 ankommer. I tillegg er de
    bestilt i en finish som fram til nå ikke har vært vanlig å se på VTL. 

Videre sjebne for Mark Levinson som forforsterker i Karnappet er ikke bestemt. Det bekymrer meg isåfall om
    preen til VTL viser seg ...? -Ja, dere skjønner. Da blir det isåfall julegaver fra Nille til alle i Krokodillefamilien  ;).

@ Brasse: 7 av 15 i Spotify var vel ikke værst. Det må jo bety at musikksmaken min er for sær  ;).
    - Ta gjerne en tur oppom når du får tid.

I går snurret vinylen langt ut i de sene nattetimer, kun mitt eget ego med denne kjeden;
    JR Trans Rotor Apollon m/ZYX 4D -> (van den hul MC D 501 Silver Hybrid) ->
    ZYX Artisan riaa -> (Audioquest) -> VTL 6.5 Series II -> (Legenburg Zeus-IX) ->
    VTL MB-185 Series II -> (Kimber Monocle XL) -> Nordic Tone Model 1.

Dagen og spillerlisten startet med hyggelig besøk av "geto":
    Joe Bonamassa - Sloe Gin (Provogue)
    Son Volt - American Central Dust (Rounder Records)
    Joshua Redman - MoodSwing (Nonesuch Records)
    Steve Kuhn Trio - Plays Standard (Venus Hyper Magnum Sound)
    Keb 'Mo' - Keb 'Mo' (Pure Pleasure Records)
    Jim Ford - Big Mouth USA (Bear Family Records)
    Jens Carelius - The Beat of the Travel (Anorak Recordings)
    Ben Webster - Sophisticated Lady (Speakers Corner)
    Sarah Vaughan - In Hi-Fi (Pure Pleasure Records)
    The Oscar Peterson Trio - Night Train (Speakers Corner)

Søndag blir nok en pause-dag med helt andre gjøremål, skjønt en vet aldri...  8)

NATTHi-Fi:

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Søndag 27/9: Tur innover i Lillomarka med "døggen". Hagemøbler pakket under tak.
    Dessert: Etterjustering av pick-up. Nåletrykket lå fra før på 2.0g blank. Frem med Ben Webster at
    The Renaissance
    og pu-vekta. Jeg har fått et lidenskapelig forhold til spor to og tre, henholdsvis
    Georgia On My Mind og Ole Miss Blues. Med rett utstyr er det så mye godlyd og detaljer å
    hente ut, at selv for et modent øre er det mulig å fange opp nyanser.
    Nåletrykket ble justert ned til 1,7g med resultat flott i topp og mellomtone, noe redusert bass.
    Slik fortsatte jeg i små intervaller fram til at jeg noterte meg at 1,95g på vekta gav dagens høyeste score.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at PUen og riaaen kan være annet enn formidabelt bra.

Det jeg har minst av er rca-kabler. Jeg har meldt interesse overfor hifi-pusjern at det er ønskelig
    å prøve ut et par alternativer som etter sigende skal matche og suge ut den siste dråpen. Av og til
    er det slitsomt å være perfeksjonist, men samtidig sabla morro. For å unngå at det blir stress, har jeg satt opp en
    plan med aktiviterer med god tid til å kose seg med hver enkelt.

Ben Webster-skiva på Analogue Productions, hørte jeg forøvrig første gang hos Fosse ...så takk for det :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Utrolige bilder Grumpy og skikkelig givende å lese tråden din. Bravo!!

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.529
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Ett annet plate tips til deg er Georgie Fame "Cool Blues" pure plesure. Kjøpte av Andreas på messen
    riktigt bra jazz/blues platta, med musiker som Robben Ford,Boz Scaggs,Van morrison m.m
    Vilka bilder! detta kan ikke låta illa ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn