Borgenvik skrev:
DETTE er nydelig!! LP spilleren var jo helt fantastisk, denne skal også følges!
Ludo skrev:
Dæven, dette var lekre saker!! Også Nordic Tone, artige saker - regner med at du er fornøyd slik dette spiller idag
Takk, takk.
Fornøyd har jeg i grunn alltid vært, helt ifra perioden med Cayin og EC, men aldri så fornøyd som nå.
Til nå har jeg hatt gleden av å huse følgende kilder:
Cayin CDT-50 (NAT modifisert), EMC1-up, SBv3 og NAS, JR Tranrotor ZET-3, JR Transrotor Apollon, Wadia 850 og nå Audiomeca Mephisto II og Enkanthius.X. i tillegg til noe småtteri av rørbasert spiller på "stryker'n" som akkurat
er pakket opp.
Litt mer om KILDENE jeg bruker:
1. JR Transrotor Apollon TMD m/fabrikkmodifisert SME (blanding av V-serien og 309) og ZYX Fuji X (pu)
2. Audiomeca Mephisto II (transport) m/separat psu, Audiomeca Enkathius.X (dac).
3. NAS-server (1,5 tb) og Squeezebox Classic v3
Begynner i midten, med den siste erhvervelsen, sekundærkilden (2):
Audiomeca Mephisto II (CD-transport)
DEL 1:
Mephisto'en er en ren transport.
DAC'en er separat og overtar signalene via Transparent Audio Reference digital XLR (omtales senere).
Chassiet er bygget i chromet, polert stål og akryl med flytende oppheng av drivverk, med
integrert vater og justeringsmuligheter i fire messingskruer i topp. Plattformen har demping. Allikevel
bruker jeg i tillegg PM Audios isonoder. Spilleren har tidligere hatt husvarme hos The Outstanding
JAE (active)
som jeg aldri får rost nok.
(illustrasjonsbilde)
Pierre Lurné (PL), Audiomeca er vel en av de få (om ikke den eneste?) som in-house har
konstruert en RedBook transport helt fra bunnen av. Jeg kjenner ihvertfall ingen andre.
Pierre L. er først og fremst anerkjent for sine kontruksjoner knyttet til platespillere og
tonearmer i et kvart århundre.
Jeg har oppfattet det slik at Pierre Lurné etterhvert fattet interesse for å finne ut
hvor nær han kunne komme vinylens oppløsning, detaljrikdom og dynamikk i et drivverk for cd.
Første utfordring var å finne svar på
hvilke tekniske parametre som bidrar til forskjeller i lyd?
En CD-transport en bygget opp bl.a. av en CD mekanisme (CDM) og en dedikert elektronisk servo
hvoretter sporene trekkes ut optisk og konverteres i en "dac", fra enere, nuller og binære tall,
til analoge signaler.
Feilfrie CDM'er var vanskelig å finne. Selv Philips PRO2 fant ikke veien igjennom nåløyet.
Få produsenter og ulike underleverandører av chips og servoer genererte "feil", jitter og
annet fandenskap som Pierre L. mente kunne lages bedre.
Konstruksjon av et "chef-d'æuvre" startet fra scratch. Det ble opprettet et samarbeid med
ingeniørene i sveitsiske Anagram. Nye og eksisterende teorier ble satt ut i livet. CDM'en ble
definert til å være avgjørende for sluttresultatet. Det var nulltoeranse ifht. (små)feil i elektroniske
kretser og mekanikk.
Jitter (variabel forsinkelse) forårsaker forstyrrelser. Lysbryting fra tilstøtende spor
skaper jitter allerede før scanning av laserstrålene når diodemottakerne. -Et jitterfenomen
som trolig fortsatt ikke er fullt ut forstått ..eller tar jeg feil? Å tro at databuffer (egentlig et reklokka minne)
håndterer disse problemene tilfredsstillende, kan synes å være en feilaktig konklusjon.
Derfor har vi også en rekke dac'er som re-clocker. -Greit, men kanskje ikke ideelt.
Båndbredden av bufferen er også ofte for begrenset. Pierre Lurné mente at dersom
informasjonen allerede var korrumpert, ville alle mulige avanserte chiper for tallknusing og
annen digitalknaing allikevel komme for sent i prosessen.
Pierre Lurné tok utfordringen å løse problemet i forkant. Jitter skulle elimineres eller ihvertfall ned
på et nanonivå. Servoen måtte kunne levere feilfrie utsignaler siden en dac kun bearbeider de
data som kommer.
Alt som rører på seg - lager støy/vibrasjoner. I Audiomeca'en er en rekke bevegelige deler eliminert.
Det er også et faktum at CDM'er må bruke lineær fart uansett posisjon til laseren.
- En hastighet på 500 rpm på midtpunktet og 200 rpm i ytterkant. Når de vanligste DC motorene
som brukes i CDM'er er laget for en fart omkring 2500 - 2800 rpm, skjønner vi at det er en risiko
for at langsommere fart neppe er optimalt ifht. hva de er bygget for. Derfor egen konstruksjon i
Mephisto.
Audiomeca Mephisto har en rekke forskjeller som skiller seg ut fra alle andre i tillegg til egenbygget CDM;
Oppheng, demping, dynamisk balanse av massen, lasermontering, servoen, drivverkstyring,
særskilt strømforskyning m.m.
Derimot er fjernkontrollen
pretty cheap plastic. Til gjengjeld er den svært enkel og
intuitiv hvor knappene er enkle å finne/betjene, selv med mitt etterhvert knappe gangsyn.
- Da klarer jeg meg allikevel fint uten å ha en halvkilo metallklump i hånda - selvom jeg ærlig nok
hadde foretrukket det siste.
...forts. følger ...kanskje
Isåfall blir:
DEL 2: "Audiomeca Exkanithius.X" (DAC'en)
DEL 3: Lydegenskaper og totalopplevelse.
Mvh
Jan P.