Grumpy's Karnapp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hva med en kvled kommende uke...passer bra for jeg er hes om dagen.... ;D ;D

    Neida jeg skal holde kjeft jeg( når du spiller musikk)

    Es
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ssm skrev:
    Hva med en kvled kommende uke...passer bra for jeg er hes om dagen.... ;D ;D
    Neida jeg skal holde kjeft jeg( når du spiller musikk)
    Es
    -Plapring tillates ssm, men både Cash og jeg forlanger i det minste at du holder takten  ;D.

    Finner en dag til uka - sender PM senest i morgen. Jeg utelukker heller ikke andre OVK'ere, her er alle velkommen, bare så det er sagt - De kommer de som ønsker. 
    Hadde vært strålende om jeg kunne hatt en uformell OVK-aften (via den offisielle tråden vår) ved påsketider. 

    Tilbake til det som er trådrelatert:
    Nå sitter jeg og "forsker" på pc-basert avspilling via bærbar, mest for å tilfredsstille nysgjerrigheten.
    (Lap/Foobar - digital coax - dac - pre - effekt og ut).
    - Prøver å gjøre meg opp en mening om pro/contra på nevnte ifht. Squeezebox/NAS. 

    Mvh
    Jan P.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.287
    Antall liker
    28.877
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hei Grumpy
    Får begynne med og takke for igår kveld, en meget hyggelig afton med servering
    av Grorudalens high end pizza, og kaffe og de lekkreste konditori varer.
    Og eftersom Espen sørjde før transport så fikk undertegnede brun varer dertil ;D.

    Dette gillar jag!!! var det førsta som slog mej med en gang vi startet opp musiken via
    digital avspelning, før kvelden en nyutgiven Absolute Hits (Karnappen) med blandade guldkorn
    før hifi freaks, blev spillt bla. musiken var så tilstede, med en mellanton som var glasklar/ luftig
    og føltes veldigt neutral utan att aldrig bli slitsom uten bare behaglig, og nær bas fundamentet
    også trykket så herligt, så blir dette lydmessigt veldigt komplett, og nær det også var muligheter att
    vri volymen opp, så blir det enda mer bekreftet.
    Vinyl lytting blev det også tid til, litt av ett drivverk, blænker som rene kronjuvelerne og presenterer
    musikken med en fin neutralitet, syns att stemmer virkelig trer frem, ikke noe wolley saker her.
    Stemmen til Cash gav en nærvare følelse og Shelby Lynn luftig/krispig. Takk enda en Gang, ikvell ska
    Absolute Karnapp bli avspillt i eget anlegg.
    Roger
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Grumpy skrev:
    Nå sitter jeg og "forsker" på pc-basert avspilling via bærbar, mest for å tilfredsstille nysgjerrigheten.
    (Lap/Foobar - digital coax - dac - pre - effekt og ut).
    - Prøver å gjøre meg opp en mening om pro/contra på nevnte ifht. Squeezebox/NAS.
    Hvordan går testingen så langt?
    mvh Kai
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.470
    Antall liker
    26.691
    Torget vurderinger
    24
    Jeg husker en gjesteforeleser i studietiden omtalte karnapp som velstandsvorte. Hun skulle sett denne.
    (Med et så vakkert og etter sigende vellydende oppsett må du ha overskudd nok til å takle kommentaren, for den var godt ment.)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    • kaap skrev:
      Hvordan går testingen så langt?
      mvh Kai
      Lydmessig kan det oppsummeres at forskjellene ikke er nevneverdige store Kai. Signalene fra både Squeezeboxen og pc'en sendes digitalt til samme dac. 

      En tidligfase konklusjon går mer på egnethet i hvordan jeg oppfatter den praktiske bruken og hvordan disse enhetene fungerer i samspillet.
      - Meget kortfattet:

      1. Squeezebox/NAS/DAC;
      • Squeezecenter på en 13,3" bærbar pc som remote er særdeles behagelig og en oppløftende forbedring - rent praktisk
      • NAS: Oppfattes som det svake punktet. Prosessoren og minne er rett og slett ikke tilstrekkelig - navigering går regelrett for sent.  Hadde jeg startet på ny, ville jeg ha valgt en nettverksserver med noe kraftigere prosessor og noe mer minne.  Faktisk ville det vært tilstrekkelig med en prosessor og minne innenfor en kostnadsramme på kr. 1.000,-
        -Trolig kommer jeg til å gjennomføre en slik løsning ila 2009 - en dedikert nettverksserver med 4 eller 5 terradisker

      2. Bærbar/Foobar kablet direkte i DAC:
      • Helt greit med tilnærmet identisk lydbilde som ovenstående. Skal jeg kunne felle en endelig dom på hvilke av disse jeg likte lydmessig best, må jeg bruke mer tid ...om jeg i det hele tatt vil være i stand til det
      • Raskere aksesstid/navigering enn SB/NAS-løsningen var et stort pre
      • Som alt annet, krever Foobar noe tid for å bli kjent med funksjonalitet og tilegne seg kunnskaper for optimal bruk - så som layout, muligheter, spillelister, navigere og hente frem ulike titler m.m.

      For egen del, konkluderer jeg (foreløpig) med at hensiktsmessighet ifht. praktisk bruk vil være med på å avgjøre fremtidige løsning(er) her i huset. Jeg sitter med en oppfatning av at vi kommer til å få oppleve en progressiv utvikling på området. I tillegg venter jeg på en USB-dac - bare for å lage meg nok en smør-på-flesk-løsning og gjøre egenforvirringen total. 

      Hadde ikke mot nok til å sette opp stativ og kamera i redsel for å bli latterliggjort  ;D.

      Mvh
      Jan P.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Jeg husker en gjesteforeleser i studietiden omtalte karnapp som velstandsvorte. Hun skulle sett denne.
    (Med et så vakkert og etter sigende vellydende oppsett må du ha overskudd nok til å takle kommentaren, for den var godt ment.)
    Karnapper fikk vel en fornyet oppsving som signatur på hus in the early mid-eighties, såsom her.
    -Det kan vel arkitekten bekrefte.

    Tilleggspørsmål i et forsøk på å sette fast MNAL'en en gang for alle; hvor mange velstandsvorter fantes det i Oslo (dengang Christiania) i år 1750? (...og husk det er godt ment, men risikofylt å svare. -Den personlige integriteten kan stå for fall ;D).

    Ta gjerne på deg de skiene og nansenlua du ikke har. Kryss Maridalen og litt til høyre ett stykke oppover, så skal du få varm toddy til Carnapále toner.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Søndag = strykeromsdag

    Ting endrer seg over tid. Slik er det også på de aller fleste strykerom.
    Har fått nytt strykejern også, så er det sagt og ingenting glemt.  
    Plassen blir stadig mindre til stryking, så nå tar jeg bare én skjorte av gangen.

    En ørliten oppdatering av spilledåsene på strykerommet:

    1. Revolver Rosewood m/Rega og Ortofon (treplategrammofon)
    2. JEC Riia (lille-riaan, en boks med samme innhold som lille-riaan under navnet "Revolver")
    3. MHCS CD66E (cd)
    4. Densen B200 (pre)
    5. Densen B320 (effekt)
    6. Solid Steel 5.3 (rack)
    7. Montana mini monitor (høytalere)
    8. Solid Steel SS-6 (høytalerstativ)
    9. Asseccories: Zu Audio Oxyfuel, Supra, Base 2, Base DVD, SolidTech Feet of Silence,
    Blue-teck mellom ht og stativ og til slutt Biltema rubber-blocks .







    Hvordan låter det? Jo, nesten helt... Tja, spørs hva man sammenligner med.
    Skal jeg tro ører og lukt; høres det bra ut på noe, men lukter heller ikke svidd.
    Det hele kan nesten sammelignes med Hortenmessa hvor alle legger skylden på rommet. Den terminologien gjelder nok for dette hotellet også. Skråtak i bakkant, skyller et vell av stående og forvirrede bølger i alle retninger. Disse skyter fart for hver gang de møter en motvegg. Musikk med rekyl kan over tid bli populært. Det tror ikke jeg.
    Ut av den Sonny Stitt skiva dere ser, var det ørebehag å føle. Derimot en Japan-pressa sølvskive med The Smits låt mer som dengang Cash 63 spilte bass i et trolig helsvensk punk-band med bassgitaren bak-frem og opp-ned. Skrekk og gru!  Nei, her blir det utelukkende jazz på maks. halv pot. Ihvertfall inntil kilden (cd-sp.) er innspilt. Denne spiller definitivt ikke opp mot sitt potensiale før en rekke timer er passert.



    Vel, kler vi av en etasje i racket, finner vi denne:



    MHZSen kom i hus rett i forkant av avskjeden med EMC 1up.
    Lydmessig, holder den også nesten tritt med EC'en hvis jeg velger å tro enkeltes påstander.
    MHZSen var lavt priset som ny, men det var før frakt og innskudd til staten, så er det sagt.
    Innvendig sitter det er par 12AX7 rør, Sony 213Q transport og Philips SAA7824 servo som sampler opp
    fra 44.1 to 88.2KHz or 176.4KHz med en egenutviklet 24/192 dac. 

    Før jeg går ned for å sosialisere litt med resten av familien, pot'er vi det hele ned og fastslår
    at det fremdeles er mulig å få glede ut av danske-Densen en rekke år til.



    Takker Kai, Lars Chr. og "Proffen" m/fler for strykende hyggelige handler.

    /-Jan P.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.287
    Antall liker
    28.877
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Her tar du skrekkeligt feil, kanske litt avundsjuka ute og går her ;)
    Disse dokumenterne viser noe helt annet
    Bilde 1 Tatt i ett magiskt øgonblikk i våran rep lokal (Bunkern)
    I det tidsrummet var vi ett (kvasi intellektuellt) New wave Band
    med høy dame trekk, sangeren kom forøvrigt fra Sarpsborg
    som jeg senere kjønt ikke var nån fordel.Og legg merke til gittaristen
    dette er min Hifi brolla Karla her på sentralen, som ville kom frem i stjerne lyset
    fra trummerne

    Bilde 2 Her hade vi besøk av den lokale avisen som gjorde
    ett repotage om det svært lovende lokale bandet, men om jeg
    ikke husker feil var den kvinnlige journalisten mest opptatt av
    og knipse bilder på mej, vad alle disse bilderne senere blev brukt til
    kan man spekulere om
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    cash 63 skrev:
    Kjenner du igen han?
    ;D
    "google"

    Ble litt nysgjerrig. Tenkte Galgfåglarna ga ut en singel og senere ble kompilert på KBD-serien, men den gang ei. ;)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.287
    Antall liker
    28.877
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kun en kasset demo blev lagd, men Karla er fortsatt aktiv musiker
    nå i det eminente cover bandet "ståpels" mye Clash bla.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var like lett å fyre opp svensken som jeg trodde  ;D.  Jeg satt bare å ventet på at du skulle forsvare egen intergritet og den svenske flaggan - det tok nøyaktig noen få sekunder..hehe.  

    Jeg er imponert Cash!!! -

    Men si meg, er det vi ser på veggen i Bunkern de komplette sangtekstene til de intellektuelle Ny-veijverne?  ;D

    Nei, dette var festelig...  


    Edit: Min eventuelle avundsjuka vil du aldri kunne få min innrømmelse på ..hehe.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.287
    Antall liker
    28.877
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ja Ja, men som gammel tillitsmann reagera man fort når osakligheter kommer i lyset.
    Det var han Norrmannen som skrev noen intellektuell svada til texter, jag og Karla
    brydde oss bare om poseringen.

    ps. om du vil kan du låne Masekela plattan neste uke (jobb uke for meg)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    cash 63 skrev:
    Ja Ja, men som gammel tillitsmann reagera man fort når osakligheter kommer i lyset.
    Det var han Norrmannen som skrev noen intellektuell svada til texter, jag og Karla
    brydde oss bare om poseringen.

    ps. om du vil kan du låne Masekela plattan neste uke (jobb uke for meg)
    ;D

    P.S. Takk for generøsiteten Cash, men siden du var så overveldet her forrige dagen, så tok jeg like godt affære og bestillte ett 45 RPM ex. hos Acoustc S. ...så da har jeg mye å glede meg til.

    /-Ha en fin jobbuke - vi snakkes.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Foobar2000/Abrahamsen V6.0 versus Audiomeca transport og DAC:

    I likhet med Hortenmessa, gav messa i Tr.hjem mange gode opplevelser. I Trondhjem kunne
    vi la øynene få grave dypt nedi chassiet på Abrahamsens nye DAC. Dette var nok for å tilfredsstille
    lekne tanker med en prisgunstig digitalavspilling via lap/USB. Omregnet i kilopris stopper vekten
    på godt under tusenlappen. Jeg tenkte mitt, og leverte trolig messens første V6.0-bestilling.

    Uansett fikk jeg hentet V6.0'en hos en alltid smilende Thomas ved ECS Holding sist fredag.
    I påvente av innpakking og fakturaskriving, ble jeg lurt inn på lytterommet. Der stod de nye
    Abrahamsen høytalere i alu som skal på markedet etterhvert. Seas hadde utviklet en serie elementer
    som var dedikert for denne høytalerserien. Mange vil nok falle for den høye WAF-faktoren, men
    for meg ble det i overkant mye sort pianolakk, når alt er sort. Men, duverden som disse spillte.
    Jeg ble sittende lenger enn jeg hadde tid til, i kosen av Abe-valgt bluesrock og noen halv-vakre syngedamer.

    Så tilbake til Abrahamsen V6.0:
    I løpet av 50 minutter, hadde sansene allerede begynt å klargjøre hjernen for en oppfatning, inntil
    konen hylte hele oktavregisteret i entall bestemt presensform fra etasjen under - hun hadde visst pakket.
    Var jeg i ferd med å bli forlatt?

    Å shitt, jeg hadde glemt hva jeg hadde lovet konen. Jeg hadde jo bestilt et spa-opphold i helgen.
    Da var det bare å svinge seg rundt og late som ingenting ...jada,jada, vi har god tid repliserte jeg og
    konen fant igjen sitt normale stemmeleie.
    Vel, DAC'en ble forlatt i on-modus mens konen og en rastløs DAC-eier fikk spa'et seg hele helgen.
    Utrolig nok klarte jeg å overtale den samme kvinnen til å reise hjem etter lunsj på søndag.
    Hjem, hjem ...hjem til varm elektronikk.
    Jeg hadde allerede fått med meg at DAC'en spilte overraskende bra rett fra esken, men kunne den
    måle seg med Audiomecaen, NAS/Squeezebox? Og hva med vinyl? (De to sistnevnte har jeg ikke
    rukket å sammenligne).
    Alle signaler mates gjennom ML preen. Det gjør det enkelt å danne seg inntrykk. Først fintune "db ut" på
    alle komponenter - syncstarte avspilling - så er det bare å velge/switsje kilde med fjernkontroll.
    Dette bør bli rått parti. Det er innpå en halv gjennomsnittlig årslønn i prisforskjell mellom disse løsningene
    om vi tenker veil. pris.

    Sålangt har jeg rukket mer enn tre timer med switsjing mellom Foobar2000/Abrahamsen og Audiomeca comboen.

    Spillelister er hentet fra:
    Dave Alvin - Black Jack David (MFSL)
    Morrisey - Years of Refusal
    Jheena Lodwick - All My Loving
    Tsuyoshi Yamamoto Trio - Star Dust og
    VA - Absolute Karnapp, Vol.1 (min egen referanseskive)




    Konklusjon:

    Abrahamsen V6.0:
    USB-avspilling utelukker i realiteten high-rez avspillinger, men det var ikke poenget her.
    V6.0 har to utganger, hvorav den ene er balansert; et pluss. Jeg hadde heller ikke
    forventet noe annet fra Abe-gjengen. USB-delen av DACen gjør lite feil med lyden - V6.0 låter
    overraskende bra med nydelig fylde som en utsøkt årgangsspansk eikefatlagret
    Bodegas Roda Circioni i nedre mellomtone og dypere. DAC'en bærer preg av solid chassis (5 kg).
    Innvendig ser det ryddig ut med god plassutnyttelse uten å være overfylt. Elektrolyttene er
    hurtige med tilstrekkelig kapasitet. Nei, dette var bra mr. Abrahamsen, tatt pris i betraktning.
    (Uten at jeg egentlig vet, sitter jeg med en innbilt følelse av at den strategiske tanken er å selge volum fremfor å
    prise denne i et segment hvor konkurransen er knallhard. Samtidig vil jeg tro at Abrahamsen har dratt en kost-nytte fordel av
    enkelte komponenter i DACene fra deres øvrige sortiment. - Trolig et smart trekk å prise DACen lavt for å
    oppnå et større volumsalg fremfor å slite i konkurransen med DACene i 8' - 15' kronersklassen).

    Jeg tror at V6.0 kan bli en suksess.

    Abrahamsen V6.0 versus Audiomeca Mephisto II/ Audiomeca Enkianthus X:
    På åpningssporet til Dave Alvin Black Jack David slet jeg virkelig med å skille kamphanene.
    Volumet ble justert opp i etapper på 5db. På spor to, Abilene var det ikke til å ta feil.
    Mellomtonen og dypbassen var en anelse tilsløret på Abrahamsen, men vi snakker om nyanser.
    Kanskje er det Abrahamsen-sound jeg hører? Det var heller ikke vanskelig å legge merke til hvor
    utsøkt Audiomeca'en gav luft og utklinging i stemmen til Jheena Lodwick's tolkning av
    Elvis Presley's It's Now or Never.
    Slik fortsatte det gjennom hele avspillingsseansen. Tsuyoshi Yamamoto's - Star Dust ,
    en jazzskive med klassiske undertoner på klaver og fiolin på enkelte spor ,fremhever og tydeliggjør
    forskjellene i hva jeg hører. ML'en står nå på 55db (begynner å bli høyt). USB avspilling med V6.0
    gir opplevelse av å befinne seg i et middels konsernlokale, mens Audiomecaen har reist til Operaen i Sidney.
    Forskjellene er igjen mindre på Iver Kleives Kyrie, bortsett fra at rommet fremdeles virker større
    på Audiomeca'n.

    Min konklusjon må bli at Abrahamsen V6.0 knuser Audiomeca på levert lyd pr. krone, men må
    se seg klart slått på prestasjon. Audiomeca'en utrykker mer oxygen i luften og et flerekvadrat større lydbilde,
    eller soundstage som enkelte like å forklare det. Audiomeca fremstår med en langt bredere og
    krystallklar uttoning i detaljene, men duverden hvor mye glede mange vil få med Abrahamsen.
    Jeg kjenner at jeg må konsentrere meg for å høre forskjellene, mens andre ører vil nok kunne fange
    forskjellene umiddelbart.
    Jeg vurderer definitivt Abrahamsen V6.0 som et særs godt kjøp (veil kr. 3.295?).

    Observante lesere har oppfattet at betraktningene ikke bygger på like vilkår. Jeg har utelukkende
    forsøkt å beskrive de største forskjellene på to produkter og to forskjellige måter og formidle digital-lyd på.
    I tillegg har jeg kun brukt USB-inngangen på V6.0.
    - No more than that!
    Jeg ville utelukkende finne ut hvor nært en rimelig løsning for digitalavspilling via USB kunne komme min egen referanse.
    Det er til ettertanke at digitalkabelen har en kostnad på fem gangern av en V6.0.
    Så det ender opp med, hva man er villig til å betale for?
    Vil avslutningsvis bare presisere; i mitt oppsett og i mitt rom, med mine egne ører og hva jeg hører.


    Benyttet utstyr i "signalrekkefølge":
    Audiomeca Mephisto II m/separat PSU - Transparent Audio Reference (EAS/EBU) - Audiomeca Enkianthus X - Silk MKII (xlr) - ML 380S - Whistler Cerise (xlr) - dp A1s - Kimber Monocle XL - Nordic Tone Mod.1.

    Fujitsu Siemens Notebook Si 3655 - Foobar200 m/asio4all drivere - Clas Ohlson 4,5 m USB - Abrahamsen V6.0 - Silk MKII (xlr) - ML 380S - Whistler Cerise (xlr) - dp A1s - Kimber Monocle XL - Nordic Tone Mod.1.

    Strømførende slanger var DIY Furutech og LMC FAT med F.tech kontakter i begge oppsett.


    Mvh
    Jan P.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Flott skildring jan....denne blir nok susess i det ganske land....

    jeg må få hørt denne ved en snarlig anledning.....spesiellt for vinylentusiaster er dette sikkert en fin måte å oppnå akseptabel lyd på det døende medie , dersom man besitter en billig dc spiller som kan brukes som drev , og samtidig ha mulighet til å fikle med pc avspilling.

    blir spennede.

    er analogdelen bygget rundt lesten på cd spillern som har vært på markedet ett par år ?

    Espen
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ssm skrev:
    Flott skildring jan....denne blir nok susess i det ganske land....

    jeg må få hørt denne ved en snarlig anledning.....spesiellt for vinylentusiaster er dette sikkert en fin måte å oppnå akseptabel lyd på det døende medie , dersom man besitter en billig dc spiller som kan brukes som drev , og samtidig ha mulighet til å fikle med pc avspilling.
    blir spennede.

    er analogdelen bygget rundt lesten på cd spillern som har vært på markedet ett par år ?

    Espen
    Da må jeg bare informere deg at den spiller snørr og barter av alt som er laget på MDF-basert plint ;D

    Det siste spørsmålet ditt skjønte jeg ikke......, men svar på et kvalifisert gjett, er at jeg har oppfattet det dithen
    at mesteparten er nye komponenter, men man drar da nytte av det man har laget tidligere.
    - Så noen nybrottarbeide fra bunnen av er det nok ikke.

    Mens jeg skriver til deg, kvitrer Kristin Asbjørnsens siste så USB-kabelen gløder.
    Nå prøver jeg å høre forskjeller på NAS/Squeezebox og V6.0/USB. ...hmmm.


    /-Jan P.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    i og med at fronten er så stygg , får jeg vurdere en mdf basert front i diy utgave kanskje....eller gi den husarrest på boden , med lange low end digitaliskabler..... ;D

    blir spennede å høre , hadde vært kult å prøvd pc basert uten å bli flådd til beinet....

    edit .....jeg er neimen ikke sikker på den påstanden der grumpy ......

    det er jeg neimen ikke sikker på at folket som talte ssm ens golden ear awards x antall år på rad er med på heller.....!

    Jeg skal gjøre en research på hvor mange Golden ear awards transrotor har høstet på rad for sine plast-kreasjoner på morrakvisten.....

    ::) ::) ::)

    ;) Espen
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.287
    Antall liker
    28.877
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hei Jan
    Den Dac"en høres ut som ett interessant produkt, her er det ju nesten
    samme aktivitet på hifi-test som hos en annen OVK- medlem ;)
    Fikk Maximilian Hecker plattan, men lurer på om de ikke har rotet med
    platerne, samme cover som din, men Hard-Core synth-punk var det på
    plattan, det var det vel ikke hjemme hos deg ??? hur mye cognac fikk
    jag egentlig?
     
    A

    aair

    Gjest
    ssm skrev:
    i og med at fronten er så stygg , får jeg vurdere en mdf basert front i diy utgave kanskje....eller gi den husarrest på boden , med lange low end digitaliskabler..... ;D

    blir spennede å høre , hadde vært kult å prøvd pc basert uten å bli flådd til beinet....

    edit .....jeg er neimen ikke sikker på den påstanden der grumpy ......

    det er jeg neimen ikke sikker på at folket som talte ssm ens golden ear awards x antall år på rad er med på heller.....!

    Jeg skal gjøre en research på hvor mange Golden ear awards transrotor har høstet på rad for sine plast-kreasjoner på morrakvisten.....

    ::) ::) ::)

    ;) Espen

    Så så, jenter. Ikke noe krangling i denne så ellers flott tråden, da ;D

    Hilsen aair acrylic plinth forever
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    @Cash_63:

    Jeg har ingen intensjoner om å ta opp kampen med ssm på det området.
    Det er en kamp jeg aldri vil kunne få tid nok til å vinne, uten at vennskapet rakner ;D
    Kan informere om at ssm var en tur innom tidligere i dag (siden jeg er hjemme fra jobb med forkjølelse) for å høre på den nye V6.0. Har dere drømmer om pc-basert avspilling via USB som sekundærkilde, er denne nirvana ifht. pris.

    Jeg skal forøvrig sjekke Maximillian og skaffe deg en ny "sikkerhetskopi" hvis du er sikker på at du la riktig plate i spilleren ;) ;)

    @Air:

    Vi krangler ikke - vi bare smålugger ;D

    Ha en god helg begge to.

    Mvh
    /-Jan P.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei Jan......plast / alu komboen din låt da svært forlokkende i dag ! ;D ;D ;D

    Neida bare tuller , Transrotoren du har er en ubergod spiller , med en fantastisk finsih kort og godt.....spiller forrykende godt gjør den også , det er jammen sprut i zyx pickuper....den du har er jo ikke helt inni natta priset , i allefall om man allerede kjenner til hva sånt koster , som virkelig spiller , noe den zyx en gjør i tr/sme armen , den armen har en vanvittig flott finish , sme kan sine saker....virkelig lekkert.

    Jeg drømmer om en arm til med tiden , og det kan fort hende det blir sme da....eller aller helst vet du jo hvem arm som jeg vil ha ;D ;D skulle ikke den være å oppdrive kan sme gjøre meg like fornøyd tror jeg.

    V6 mht pc basert hos meg skal bli moro inn i fremtiden , også her hos meg.....denne knuser ALT av cd rigger opp til en viss sum i allefall , klart at at audiomeca er i en annen klasse , både visuellt og lydmessig , men jeg skjønner godt at du sa du sleit med å høre forskjell på ett par spor ja :D

    Vinyl står mitt hjerte aller nærmest , derfor gidder jeg ikke legge avsindige summer i digitalis ;D

    men en v6 skal jeg nok leve bra med tror jeg.....litt araber-bling bling på logo, knotter og føtter , men til den prisen er det bare ett helt utrolig produkt....og jeg mistenker at rolfozzy (igjen) har sine sagn på stell mht abrahamsen cd spillern...

    Jan du får bli min læremester når jeg innvesterer i dedikert lap top til musikkbruk med nødvendige programvarer til formålet. Du har både begreper og langt mer peiling enn meg på dette , hadde det ikke vært for din velvilje til å besvare mine (til tider dumme) spm om temaet , hadde nok dette fått ligge på is i lang tid fremover.......

    Hva blir vel som en fredagskveld på sofaen , med forprogrammert godjazz til timer med spilling , på 9" lap , og stax settet rett inn i abe....

    det vil gi vanvittig golyd.....jeg var overrasket over fylden i bunn og attaket i denne v6.

    Nå vil jeg ikke skryte mer av den , for da blir det ratt tomt før jeg får svingt meg..... ;D ;D

    tusen takk for kaffe og en hyggelig lytt i dag Jan-----Anlegget ditt er utrolig flott , du har virkelig fått det til , Jeg fikk i tillegg tilbud om helgelån av sisteinnvesteringa V6 , men valgte å avstå....hvorfor ?

    Jeg ser ingen grunn til å bære inn en v6 i hus mer enn en gang. Jeg kjøper en !

    Beste hilsen

    Espen
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var da fryktelig så vennligsinnet du var nå da ssm ;D
    - Hermed avlyser jeg alle videre angrep på tre-platespillere, ihvertfall ut måneden.

    Som de fleste av oss vet, låter det sjelden bedre hos noen andre, enn
    det gjør innenfor veggene hos deg ssm, treplatespiller til tross ;).
    - Og takk for besøket i dag, forresten.

    Vel, jeg er fortsatt forkjøla og snørrete, men kjeder meg aldri med kamera i
    hånden og kort vei til musikk. Søndagsstrykingen ble forskuttert i dag,
    med kamera tilgjengelig for å dokumentere at ssm har fristet meg med
    entusiastisk iver på inn i rørenes uforklarlige verden. Foreløpig vet jeg lite om
    forskjellen på Osram og en "Siemens-Hanske". Enda mindre hva angjelder 300b,
    PX25, 45 trioden, 2a3, 211, 805, 845, 6c33c, annet enn at det er tall og bokstaver,
    samt at det svir så det freser når man tar et godt tak rundt disse antikke glødelampene.
    -Men, jeg er trygg på at ssm overfører nødvendig kompetanse ved behov.

    Strykerommet har med dette fått en ny dronning, plassert på på øverste hylle.
    Ikke at denne rørgreia er hentet fra øverste hylle hos Ferner-Jacobsen,
    eller levert i italiensk skinn fra skobutikken til Hugh, men det kan jo allikevel hende at det
    kan bli en start som aldri slutter. Til uken skal jeg se meg om etter noen nye sparepærer
    og begi meg inn på tuberollern's arena.
    - Legg merke til "en bukett roser" - et taktisk og nødvendig valg som sikrer
    enhver audiofiles husfred og gunst hos det soprane kjønn. Koner og blomster
    har mange likhetstrekk; de må vannes ofte!

     
    R

    RoDa

    Gjest
    Knallbilde!!
    Hvordan fikk du til de strålene fra rørene på bildet?

    R
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.162
    Antall liker
    3.997
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg setter penger på, "lens flare" i photoshop - bør brukes varsomt ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Knallbilde!!
    Hvordan fikk du til de strålene fra rørene på bildet?

    R
    Har du ikke hørt om 300b? -Dronninger har naturlig utstråling ;D

    Jeg registrerer at du Mteinum, ikke bare vet alt om alt,
    men det er ikke mulig å sette deg fast i Photoshop heller ;D

    Photoshop: I menylinjen Filter - Render - Lens Flare
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Hehe, busted!!
    Prøvde å sette meg inn i det, men ga opp.... Picasa er min venn ;D

    R
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Grumpy skrev:
    Det var da fryktelig så vennligsinnet du var nå da ssm ;D
    - Hermed avlyser jeg alle videre angrep på tre-platespillere, ihvertfall ut måneden.

    Som de fleste av oss vet, låter det sjelden bedre hos noen andre, enn
    det gjør innenfor veggene hos deg ssm, treplatespiller til tross ;).
    - Og takk for besøket i dag, forresten.

    Vel, jeg er fortsatt forkjøla og snørrete, men kjeder meg aldri med kamera i
    hånden og kort vei til musikk. Søndagsstrykingen ble forskuttert i dag,
    med kamera tilgjengelig for å dokumentere at ssm har fristet meg med
    entusiastisk iver på inn i rørenes uforklarlige verden. Foreløpig vet jeg lite om
    forskjellen på Osram og en "Siemens-Hanske". Enda mindre hva angjelder 300b,
    PX25, 45 trioden, 2a3, 211, 805, 845, 6c33c, annet enn at det er tall og bokstaver,
    samt at det svir så det freser når man tar et godt tak rundt disse antikke glødelampene.
    -Men, jeg er trygg på at ssm overfører nødvendig kompetanse ved behov.

    Strykerommet har med dette fått en ny dronning, plassert på på øverste hylle.
    Ikke at denne rørgreia er hentet fra øverste hylle hos Ferner-Jacobsen,
    eller levert i italiensk skinn fra skobutikken til Hugh, men det kan jo allikevel hende at det
    kan bli en start som aldri slutter. Til uken skal jeg se meg om etter noen nye sparepærer
    og begi meg inn på tuberollern's arena.
    - Legg merke til "en bukett roser" - et taktisk og nødvendig valg som sikrer
    enhver audiofiles husfred og gunst hos det soprane kjønn. Koner og blomster
    har mange likhetstrekk; de må vannes ofte!

    Takk for hyggelige ord....lyden kan bli fin her nå etterhvert , bare ampen kommer....denne forsterkern som du overtok fra meg No name 300b er en artig sak , den spiller ok til en vanvittig lav pris , sett hva røramper angår....fin å se på og lite støy med denne selv på mine horn.

    vi skal nok se at skulle du få problemer så titter vi på det , da er servicebilen avgårde med verktøøy og nye pærer-.. ;D

    Og jan , det heter visst siemens & HALSKE , ikke hanske ,he he.

    Skulle du få ambisjoner om enda mere rørmagi , har du i allefall startet høyt , i triodeverden er du jo allerede , men det kan bli enda bedre , her også , som i alle andre verdener innen hi-fi.

    skulle oppgraderingssyken ankomme på 300b siden for mer melodiøse strykekvartetter....vil jeg på det varmeste anbefale kit-1 300b fra audionote , det finnes ikke billig-300b amper som spiller bedre enn disse , spør Knut , han har akkurat kjøpt to på rappen av de der...

    rett og slett fabelaktig til bruktprisen rundt 10k......med salg av din no name som også er verdt litt , ville nok dette blitt tidenes budsjett røroppgradering , magi i bøtter og spann og mye bedre trafoer som både gir luft og flott mellomtone ,

    du får titte litt her....somsagt ofte på børsen : www.audionotekits.com

    Nå håper jeg snart å kunne innvitere deg hit igjen , når 2a3 ampen er på plass , riktignok fremover på budsjettcd spiller , men argo i en skal fintunes når forsterkeriet er innbrent......og den skal stå på døgnet rundt første uka....

    takker for informativt rundt foobar/pc i dag......dette vil jeg se mere på ganske snart.....håper på hjelp og lære rundt temaet.

    Mvh Espen
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ssm skrev:
    Og jan , det heter visst siemens & HALSKE , ikke hanske ,he he.
    Det var vel i grunn derfor jeg skrev "Siemens-Hanske"; for å gi uttrykk for min
    kunnskap om noe du vet alt om...... ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tjuvstart på VÅRPUSSEN i KARNAPPET:



    Deler av kvelden i går ble viet Dr. O.K. Wack Chemie's P21S Hochglanz Alu-Politur.
    - En halvtimes kontrollert demontering av vektlodd, tallerken og arm, fremstod resten som
    det reneste kosearbeid itonesatt av vakre Jheena Lodwick på Audiomecaen, levert av Elusivedisc

    Synes forresten platespillerLAMPETTOn fant sin plass med en skånsom festeanordning.
    -Finishen på LAMPETTOn er maken til vangene på racket.



    Noen timer tidligere fikk vi montert det siste settet med nye Cerebase-føtter på F-E Signature racket. 
    -Etter dette har digi-riggen det samme fottøyet som F-E Master racket.




    Jøss, nå som solen skinner både ute og inne,
    - er det mer i livet å finne?
    En plate er dog ikke mer enn en rund skive,
    - ja, det må finnes noe mer enn bare dette å fordrive.
    Jeg tar med konen ut solen for å finne gamle minne 

    Hei sålenge
    8)
    Mvh
    Jan P.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Polish og "oljeskift" gjorde susen. Jeg tør påstå at snurrern skinner enda mer enn slik bildene fremstiller det.
    Speilrefleksen nikket nemlig til gulvet her forleden og pådro seg en mekanisk hjernerystelse....


    Kode:
    Solomon Burke på hvit vinyl inneholdende stemningsfulle soulpregede tolkninger av Elvis Costello, 
    Bob Dylan, Nick Lowe, Van Morrison, Dan Penn, Tom Waits og Brian Wilson med gjesteartister som 
    Daniel Lanois og The Blind Boys of Alabama. Joe Henry har stått ansvarlig for produksjon på denne studio liveskiva.

    Olje og polish ble forøvrig levert av landets eneste Unto som kan smykke seg med titlene; servicemann,
    stasjonsmester, hunde- og stasjonseier og CEO. Men før han avsluttet med aftenskaffe og husets sjok.kake i Karnappet, fikk vel du Fosse overbrakt Metronome-spilleren. Unto utviser jo alltid diskresjon overfor sine kunder, men jeg forstod i ettertid at det var du som var destinasjonen for hans ærend tidligere på kvelden.
    ...Det går vel i prioritert rekkefølge har jeg skjønt ;D.
    Metronome har forøvrig et fantastisk drivverk, etter hva jeg har kunnet lese meg til.

    Det er ellers gjort halvdesperate forsøk på å finne godt samspill mellom elektronikken på Strykerommet, i
    kjedsommerlig påvente av våren.  Jeg har bestemt meg for at strykerommet får bli rør-avdelingen.
    Jeg har et ønske om å beholde høytalerne (Montana). Med sine 89db, er det behov for mer krutt enn
    "No-name" 300b med sine 8 watt.
    Densen pre- og effekt vil trolig forsøke å finne ny eier, til tross for at jeg er særdeles fornøyd med Densen
    som mid-fi og fristelser om et #3-anlegg ...men hard prioritering gjør at transistor må vike for rør.
    - Nå skal det rendyrkes uten hybride løsninger ;D

    Rørpre og -effekt til Stryker'n er delvis inhouse. Etter det får vi erfare hvilke følelser dette vil sette i sving.
    Forøvrig er det hele iscenesatt med kyndig hjelp av Sentralens ubestridte tolmodighetssjel til
    bias-justering og med hjelp til basiskunnskap i en ellers for meg rørete jungel.
    -Noen flotte rør fra 1966 er allerede på plass samtidig med at boken Rørforsterkare (av Jean Hiraga) er
    på innlån fra Tolmodighetssjelen (ikke sant ssm?). Den er påbegynt, uten at jeg kan love å kunne alt
    på rams med det første.

    Mvh
    Jan P.
    ...med stivt blikk rettet fremover og aldri tilbake,
    samtidig som han takker alle bidragsytere!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.287
    Antall liker
    28.877
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Snyggt puttsat Jan, Kan nesten se før meg deg sittende på ett gatehjørne
    i New Orleans med blå toner som bakgrunns musikk, og Shoeshine børsten i
    høgsta hugg.

    Det blev en Classe lampe på meg også, high-end varianten for vente.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en mann av hardt arbeid og pusser mine sko selv ;D.

    Grattis med Classe Cash. Som importert svenske har nok du klarere forpliktelser til hvor du skal handle enn oss andre ;D ;D.
    Lampen funker greit, men hos meg kunne gjerne halsen vært strukket noen centi til.

    /-Jan P.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja Jan , det skal bli gøy å koble opp det settet der , se over bias og gå grundigere inn i rørens verden , jeg får ta meg sammen , å prate som jeg pleier på utpust og innpust... ;D

    det du har handla nå , speller jævlig bra rett og slett.....kosta jo litt men mht til densen salget blir det ikke hakkande gæli...

    videre tørker jo strykevannet fortere med ktt88 enn med 300b ;D :p

    takk for lånet for dac en , jeg har ikke spillt på annet enn pc en siden du dro i går.....så enkelt(enda før noe faenskap kiler seg...) moro i allefall , sofagris-kilden nummer en....

    dac en er trolig årets og kanskje tidenes budsjettkjøp....jeg foretrekker nok denne foran min d3 cary spiller til 40k ny.....så sier det litt om at det går fort i el verden på sånne chip greier også......

    nå er jo lyden på halvtolv her , hva innspilling angår , men ila ett par tre uker håper jeg det demrer noe....da kjøper jeg nok en dac selv.....

    har spillt en del med 50 wattern til copland , den er ei kruttønne så det holder , på 98 db , jeg fikk ikke brukt mere enn 1/4 av volumet , da var det så høyt her at det var smertlig vondt i øra....

    KT 88 er skikkelig trøkk-rør.....høy morofaktor , så har copland klart å få sien konstruksjoner til å spille musikalsk.....flott riia har du også fått med , den riiaen er veldig god altså.......du bruker jo bare stepup på den om du må dra ut mc kjøret på strkyern med tiden , men forresten du vil li ovverasket over den audiotecnica at95 e hos dippern for lusene 350kr på den riian der......for det har menlig jeg prøvd på en project prm5 side om side med min Nad 533 med regaarm og goldring.......den pu spiller rett og slett bra , er grisestygg og ligge i ultrakjip pakke......ja du så rett sånn derre pakke med spor til å henge på butikkstativer ja..

    men først copland , bias , osv......arbeidstøy er t-skjorte for det blir varmt der oppe...! ;D

    Grattis med lekre saker fra copland , det gjør slett ikkenoe å prøve dette nede i finstua , du blir nok overrasket......og du bør absolutt gjøre det ABSOLUTT!......kt88 er nok røret fro deg , som vil ha max trøkk grumpy.....dette kan bli kjærlighet ved første lytt tro meg !

    dp sakene er jo seff vanvittige saker , men copland spiller nok annerledes og det kan fort hende du faller for dette.......tro meg....det er jo stilreine saker dette her , og med rørene inni kassa (du legger ikke fingra på mer enn en gang uansett) så ser det jo pent ut.......men varmt blir det , tru meg....Husker jeg var på fryd-hifi,demo første gang , Rognlien matet ett par klipscher med cta 405copland, vinyl og riiatrinnet i copland , ute i Heggedal,.......vi spellte så høyt at det kom folk som jobba i butikken (under i ett industribygg) å lurte på om vi kunne skru ned littegrann... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

    Å gi Rognlien så mye effekt på så lettdrevene høyttalere er moro , for mannen gir seg ikke , han speller noe så inni granskauen høyt , og gliser like bredt hver bidige gang.........

    kan forklares mest med ett ord....KJEMPEMORO !

    gled deg..

    Mvh espen
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.831
    Antall liker
    16.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter her og humrer med bredt glis over den entusiastiske skrive-/uttrykksmåten din som går over stokk og stein og alle støvelskafter til langt opp på låret - bare det alene er verdt innkjøpsprisen på Copland-sakene  ;D

    Jeg kan bare glede meg til besøk ssm ...og skal holde helt kjeft mens du er her. Har nemlig lært at annet nytter ikke allikevel.

    Jeg tror vi har funnet en mulig kandidat til Sentralens Entusiastpris.
    -Premien kunne isåfall være en ørliten statue lik tissegutten i Frognerparken - bare en noget mer utolmodig versjon  ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn