Foobar2000/Abrahamsen V6.0 versus Audiomeca transport og DAC:
I likhet med Hortenmessa, gav messa i Tr.hjem mange gode opplevelser. I Trondhjem kunne
vi la øynene få grave dypt nedi chassiet på Abrahamsens nye DAC. Dette var nok for å tilfredsstille
lekne tanker med en prisgunstig digitalavspilling via lap/USB. Omregnet i kilopris stopper vekten
på godt under tusenlappen. Jeg tenkte mitt, og leverte trolig messens første V6.0-bestilling.
Uansett fikk jeg hentet V6.0'en hos en alltid smilende Thomas ved ECS Holding sist fredag.
I påvente av innpakking og fakturaskriving, ble jeg lurt inn på lytterommet. Der stod de nye
Abrahamsen høytalere i alu som skal på markedet etterhvert. Seas hadde utviklet en serie elementer
som var dedikert for denne høytalerserien. Mange vil nok falle for den høye WAF-faktoren, men
for meg ble det i overkant mye sort pianolakk, når alt er sort. Men, duverden som disse spillte.
Jeg ble sittende lenger enn jeg hadde tid til, i kosen av Abe-valgt bluesrock og noen halv-vakre syngedamer.
Så tilbake til Abrahamsen V6.0:
I løpet av 50 minutter, hadde sansene allerede begynt å klargjøre hjernen for en oppfatning, inntil
konen hylte hele oktavregisteret i entall bestemt presensform fra etasjen under - hun hadde visst pakket.
Var jeg i ferd med å bli forlatt?
Å shitt, jeg hadde glemt hva jeg hadde lovet konen. Jeg hadde jo bestilt et spa-opphold i helgen.
Da var det bare å svinge seg rundt og late som ingenting ...jada,jada, vi har god tid repliserte jeg og
konen fant igjen sitt normale stemmeleie.
Vel, DAC'en ble forlatt i
on-modus mens konen og en rastløs DAC-eier fikk spa'et seg hele helgen.
Utrolig nok klarte jeg å overtale den samme kvinnen til å reise hjem etter lunsj på søndag.
Hjem, hjem ...hjem til varm elektronikk.
Jeg hadde allerede fått med meg at DAC'en spilte overraskende bra rett fra esken, men kunne den
måle seg med Audiomecaen, NAS/Squeezebox? Og hva med vinyl? (De to sistnevnte har jeg ikke
rukket å sammenligne).
Alle signaler mates gjennom ML preen. Det gjør det enkelt å danne seg inntrykk. Først fintune "db ut" på
alle komponenter - syncstarte avspilling - så er det bare å velge/switsje kilde med fjernkontroll.
Dette bør bli rått parti. Det er innpå en halv gjennomsnittlig årslønn i prisforskjell mellom disse løsningene
om vi tenker veil. pris.
Sålangt har jeg rukket mer enn tre timer med switsjing mellom Foobar2000/Abrahamsen og Audiomeca comboen.
Spillelister er hentet fra:
Dave Alvin - Black Jack David (MFSL)
Morrisey - Years of Refusal
Jheena Lodwick - All My Loving
Tsuyoshi Yamamoto Trio - Star Dust og
VA - Absolute Karnapp, Vol.1 (min egen referanseskive)
Konklusjon:
Abrahamsen V6.0:
USB-avspilling utelukker i realiteten high-rez avspillinger, men det var ikke poenget her.
V6.0 har to utganger, hvorav den ene er balansert; et pluss. Jeg hadde heller ikke
forventet noe annet fra Abe-gjengen. USB-delen av DACen gjør lite feil med lyden - V6.0 låter
overraskende bra med nydelig fylde som en utsøkt årgangsspansk eikefatlagret
Bodegas Roda Circioni i nedre mellomtone og dypere. DAC'en bærer preg av solid chassis (5 kg).
Innvendig ser det ryddig ut med god plassutnyttelse uten å være overfylt. Elektrolyttene er
hurtige med tilstrekkelig kapasitet. Nei, dette var bra mr. Abrahamsen, tatt pris i betraktning.
(Uten at jeg egentlig vet, sitter jeg med en innbilt følelse av at den strategiske tanken er å selge volum fremfor å
prise denne i et segment hvor konkurransen er knallhard. Samtidig vil jeg tro at Abrahamsen har dratt en kost-nytte fordel av
enkelte komponenter i DACene fra deres øvrige sortiment. - Trolig et smart trekk å prise DACen lavt for å
oppnå et større volumsalg fremfor å slite i konkurransen med DACene i 8' - 15' kronersklassen).
Jeg tror at V6.0 kan bli en suksess.
Abrahamsen V6.0 versus Audiomeca Mephisto II/ Audiomeca Enkianthus X:
På åpningssporet til Dave Alvin
Black Jack David slet jeg virkelig med å skille kamphanene.
Volumet ble justert opp i etapper på 5db. På spor to,
Abilene var det ikke til å ta feil.
Mellomtonen og dypbassen var en anelse tilsløret på Abrahamsen, men vi snakker om nyanser.
Kanskje er det Abrahamsen-sound jeg hører? Det var heller ikke vanskelig å legge merke til hvor
utsøkt Audiomeca'en gav luft og utklinging i stemmen til Jheena Lodwick's tolkning av
Elvis Presley's
It's Now or Never.
Slik fortsatte det gjennom hele avspillingsseansen. Tsuyoshi Yamamoto's -
Star Dust ,
en jazzskive med klassiske undertoner på klaver og fiolin på enkelte spor ,fremhever og tydeliggjør
forskjellene i hva jeg hører. ML'en står nå på 55db (begynner å bli høyt). USB avspilling med V6.0
gir opplevelse av å befinne seg i et middels konsernlokale, mens Audiomecaen har reist til Operaen i Sidney.
Forskjellene er igjen mindre på Iver Kleives
Kyrie, bortsett fra at rommet fremdeles virker større
på Audiomeca'n.
Min konklusjon må bli at Abrahamsen V6.0 knuser Audiomeca på levert lyd pr. krone, men må
se seg klart slått på prestasjon. Audiomeca'en utrykker mer oxygen i luften og et flere
kvadrat større lydbilde,
eller
soundstage som enkelte like å forklare det. Audiomeca fremstår med en langt bredere og
krystallklar uttoning i detaljene, men duverden hvor mye glede mange vil få med Abrahamsen.
Jeg kjenner at jeg må konsentrere meg for å høre forskjellene, mens andre ører vil nok kunne fange
forskjellene umiddelbart.
Jeg vurderer definitivt Abrahamsen V6.0 som et særs godt kjøp (veil kr. 3.295?).
Observante lesere har oppfattet at betraktningene ikke bygger på like vilkår. Jeg har utelukkende
forsøkt å beskrive de største forskjellene på to produkter og to forskjellige måter og formidle digital-lyd på.
I tillegg har jeg kun brukt USB-inngangen på V6.0.
- No more than that!
Jeg ville utelukkende finne ut hvor nært en rimelig løsning for digitalavspilling via USB kunne komme min egen referanse.
Det er til ettertanke at digitalkabelen har en kostnad på fem gangern av en V6.0.
Så det ender opp med,
hva man er villig til å betale for?
Vil avslutningsvis bare presisere;
i mitt oppsett og i mitt rom, med mine egne ører og hva jeg hører.
Benyttet utstyr i "signalrekkefølge":
Audiomeca Mephisto II m/separat PSU - Transparent Audio Reference (EAS/EBU) - Audiomeca Enkianthus X - Silk MKII (xlr) - ML 380S - Whistler Cerise (xlr) - dp A1s - Kimber Monocle XL - Nordic Tone Mod.1.
Fujitsu Siemens Notebook Si 3655 - Foobar200 m/asio4all drivere - Clas Ohlson 4,5 m USB - Abrahamsen V6.0 - Silk MKII (xlr) - ML 380S - Whistler Cerise (xlr) - dp A1s - Kimber Monocle XL - Nordic Tone Mod.1.
Strømførende slanger var DIY Furutech og LMC FAT med F.tech kontakter i begge oppsett.
Mvh
Jan P.