gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

HoJ skrev:
    Må få tatt en tur snart til deg gut_man, mye spennede du har fått inn!
    Det er bare å slå på tråden og gjøre en avtale det HoJ. Velkommen skal du være.

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    gut_man oppgraderer!

Det gikk ikke som planlagt med Carlson :'(
    Men jeg er igang nå!Har fått pusset av det verste av gammel lakk og talg.Nå vil jeg legge på en primer som dekker det aller meste av skavanker.Så blir det en ny omgang med pussemaskinen.
    Du sa ikke noe om gitterene.Skal de også være i blank finish?Du har kanskje vært innom Carlson tråden og sett på bildene?Du skal få noen her i din tråd også ;)

Jeg samler litt smådeler som du får montere etterpå.

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Knallbra lakki! Gleder meg til å se resultatet. Gitrene tror jeg vi tar i orginal svart matt finish. Kan nok bli litt mye bling hvis de også skal være blanke. Fint med bilder av prosessen, bare å poste :)

Har i dag hatt besøk av bildeguru Bjørn Hegelstad som har installert Crystalio II videoprosessor og kalibrert projektoren min. Og du hellige jul hvilket resultat :eek: Jeg har aldri sett så flotte bilder før. Noe av glattheten jeg hadde med min Barco og gamle Crystalio prosessor er tilbake. Bildet er sylskarpt (betraktelig skarpere), og oppleves som sagt glattere. Det blir mye film titting fremover!

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    gut_man oppgraderer!

Bjørn har vært en trollmann med projektorer i mange år.Har bare snakket med han på telefon.
    Klart jeg poster litt bilder etterhvert som prosessen går sin gang.
    Enig i valget av matt finish på gitterene.Det blir mer enn nok med det blanke røde :)
    Godt du har litt god tid.Håper på å få på primeren ganske snart.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Bildefest i gut_mans hule i kveld. Først demo for en kompis med diverse konsertopptak; Metallica, Iron Maiden stod for de musikalske smakebitene. Siste Batman film og District 9 for kveldens filminnslag. Har koblet opp slik at Crystalioen fungere som en digitallyd switch, der lyden går fra de forskjellige bildekilder via HDMI inn i Crystalio videoprosessor og ut fra Crystalio med coax rca kabel inn i dCS riggen. Var redd for en lydmessig degradering ved å bruke Crystalio som en digitalswitch, men opplever i hvertfall med lyden fra PS3 (som er primær bilde-drivverk) at det er mer punch i lyden ved å gå via HDMI i forhold til tidligere brukte tos link kabel. Har ikke gått systematisk til verks med blindtesting osv, men er happy med prosessor boksen også som digital switch. Inntrykkene av forbedringene mht bildet er ytterligere forsterket. Detaljeringen og skarpheten i detaljer er vanvittig kult. Ser man f.eks en scene i en film med bygninger i en by som bakgrunn, er alle detaljer sylskarpe fra front til bakgrunn i scenen. Korrekte farger og korrekt gråskala, gir en økt dybdefølelse og en utsøkt bildekontrast. For den ultimate hjemmekinoopplevelse, anbefales Crystalio videoprosessoren og en proff bildekalibrering på det sterkeste!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Jøje meg som jeg fristes.... Abstinensene etter å forbedre vinylavspillingskjeden river og sliter i meg. Jeg er i utgangspunktet storfornøyd, meeeeen så kan man kanskje teste ut en ny pickup.... Så følger tankerekken, hmm jeg har jo to fantastiske armer, allerede to PU's fra før, men jeg har bare mulighet for en arm på drivverket.. Riaa trinnet tillater 3 tilkoblede PUs. Så var man plutselig i gang med å vurdere nytt drivverk... Og dette fra en som er kjempefornøyd med tingenes tilstand. Et definitivt tegn på at undertegnede faller innenfor kategorien uhelbredelig vinyljunkie. På konstant jakt etter nåler, armer og kjemisk fremstilt stimuli (vinyl). Ja ja, kanskje like greit at investeringskontoen ikke tillater de store utskeielser akkurat nå... Men den pickupen jeg har sett på kan jeg kanskje klare :p

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    gut_man oppgraderer!

Se her, gut(t) - litt salt du kan gni inn i såret :D

[gni salt inn: ON]

Skal du kureres for akutt audiophilibusters så må du begynne med noe som river deg løs fra tilvantheten, og virkelig slå ut håret!

http://www.tonarm.ch/

Påfør en snerten liten lyre, en som har "injection" rett inn i blodomløpet:

Kablasjen forer denne lille saken med godsakene Titan'en snappet opp:

og deretter til en enkel liten rørsak:

Det eneste du deretter trenger er en god LP, et godt glass med noe rødt i + en deilig stol!

[/off]

Kurert?

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

He he JackX, tror at min Airtangent Reference arm er i bli kvitt audiofile nevroser klassen.. Det gjenstår bare å se om Cobra2 får skikk på den så den blir brukbar (hvilket jeg er sterk i trua på). Jeg har også to PUs som begge presterer i høy klasse, og som jeg faktisk tror passer mine lydidealer like så godt som Titan. VdH Canary blir bedre og bedre i mine ører. Den er nok innspilt nå. Drivverket har et par mangler, og den andre er at det ikke kan oppgraderes så mye mer nå (foruten manglende evnte til å ta flere armer)... Riaa trinnet er veldig godt det, men ikke i nærheten av hva du har anskaffet!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    gut_man oppgraderer!

SÅ herlige de ble da :D
    Ett øyeblikk trodde jeg de skulle bli hvite og kjedelige.
    Bra jobbet lakki.

/jan

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    gut_man oppgraderer!

Kan bli tøfft med de svarte gitterene på toppen.De var ikke tørre nok til å prøve det idag.
    Jeg skal prøve å få tatt et par bilder når jeg har hentet dem imorgen.

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    gut_man oppgraderer!

Rødt og svart er kanonfarger. Er nesten så man blir litt misunnelig på gut_man her nå :)

Ser fram til flere bilder.

/jan

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    gut_man oppgraderer!

Kunne kanskje vært tøfft med et par svarte klistermerker med Carlson navnet.
    Godt å være ferdig med de.Hadde jo planer om å få gjort dette i romjulen,men hadde nok med en billakkering.
    Jeg tok av noen små klistermerker,men gut_man kan jo få laget noen litt større som viser litt bedre igjen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

du er jaggu flink, lakki!

ble supert, det der.

R

RoDa

Gjest
    gut_man oppgraderer!

Det der var tøft!
    Gleder meg til å se dem ferdig montert. 8)

Mvh
    Rolf

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Ser kanonbra ut Lakki! Akkurat så bra som jeg hadde håpet på. Gleder meg til å se det endelige resultatet. Må visst forte meg å få bestilt ny innmat fra Sverige nå, så jeg får lyd i dem også :)

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    gut_man oppgraderer!

Jeg klarte å ødelegge den ene høyttalerterminalen når jeg skulle ha de ut.Skal se om kanskje ssnht har ny.Henter de i morgen så det går ikke lenge før du kan montere.Du kan jo hente hvis det passer for deg?Jeg får vel ikke sjangsen til Egersundtur i morgen.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Tror det må bli henting til uka da lakki. Er opptatt på hjemmebane i morgen. Skal nordover tre dager på jobb neste uke, så jeg kan godt legge turen om Jæren f.eks på tirsdag og hente.

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    gut_man oppgraderer!

Går fint det!
    Ingen hast for meg ;) Jeg er vel hjemme på kveldene hele uka utenom torsdag.Da er jeg invitert på konsert med Rubbel & Beat

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

Vakkert!

Funnet en passende amp til dem?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    gut_man oppgraderer!

De ble jo bare utrolige flotte :)

/jan

L

Lars.N

Gjest
    gut_man oppgraderer!

I beste offshore farge hehe ;D det ble knalltøft, godt dem ikke ble kommune gule .

Mvh

Laban

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    gut_man oppgraderer!

Flinke du e :)

Mvh
    Geir

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    gut_man oppgraderer!

Jeg var innom verkstedet til ssnht idag og fant 4 nye terminaler til deg.Du må kanskje finne deg et passelig bor og lage litt større hull.

De som jeg fikk med meg er nok av en bedre kvalitet enn de orginale.

Vedlegg

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    gut_man oppgraderer!

laban skrev:
    I beste offshore farge hehe ;D det ble knalltøft, godt dem ikke ble kommune gule .

Mvh

Laban
    Du har helt rett.Det er en farge som brukes mye offshore.Heter ral 3020.Alle brannskapene på Skarv har
    denne fargen :)
    Men det var fruen i huset som plukket den ut ifra fargekartet!
    Det er viktig at hun blir fornøyd.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Skal nok klare å bore litt større hull lakki, no problem :) Det er fruen som har valgt fargen ja. Synes den ser litt mer oransje ut på noen av bildene enn hva de nok gjør i virkeligheten. Har ennå ikke funnet en forsterker til dem, men er på utkikk etter en. Skal håndteres av ungene dette anlegget, så det må være integrert, lett å betjene, vanskelig å ødelegge og gjøre lite av seg utseende messig så rør er nok utelukket..

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Har i kveld fått somlet meg til å gjøre noe jeg skulle ha gjort for lenge siden. Nemlig testet ut dCS rett i effekttrinn. Årsaken til at dette ikke har blitt prioritert er så enkel som at jeg har fryktet for at forbedringen skal være såpass stor at jeg ikke klarer å gå tilbake til pre mellom digitalrigg og effekttrinn. Den umiddelbare reaksjonen på dCS rett i EAR effekten min, er meget positiv. Det mest merkbare er kanskje oppløsningen oppover; mer utstrakt og enda mer silkemykt enn med Calypso pre i signalkjeden. Men også nedover i bassområdet virker det mer oppløst, men også litt slankere enn med pre. Mellomtonen virker noe slankere og har litt mindre kjøtt på beinet. Foreløpig konklusjon blir at dette må jeg teste ut videre.

Det gikk plutselig opp for meg at hvis jeg på sikt foretrekker å spille uten pre på digitalsiden, kan jeg rett og slett koble dCS balansert i effekt, og Calypso via rca inngangene på effektforsterkeren min. For på den kan jeg veksle mellom xlr og rca via en vippebryter. Å hvor jeg elsker det effekttrinnet, takk til Tim for at han har konstruert et effekttrinn med muligheter jeg ikke visste jeg ville få bruk for! Da gjenstår det bare å få loddet på ny rca terminal, for jeg har nå en brukket senterpinne fra en rca kontakt som sitter fast i den ene på EAR inngangen..

Har også to forskjellige balanserte digitalkabler på vei i posten som jeg har tenkt å teste ut. Jeg tror jammen jeg skal teste det ene balanserte Black Magic settet også som digitalkabel mellom Delius og Purcell når jeg får ny terminal på EAR'en min.

Edit:
    en kjapp kobling tilbake til Calypso i signalkjeden, og det er relativt enkelt å konkludere. Dette er mye mer kjøtt på beinet, litt mindre oppløsning (selv om jeg er litt usikker på om det er mer kjøtt på resten av frekvesnområdet som trekker litt fokus fra de øverste frekvensene) og en mye mer underholdende bass/smekk. Spesielt mellombassen får et løft med pre. dCS rett i effekt ble rett og slett noe anemisk i forhold til en god rør pre i kjeden. Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker i hvertfall, selv om det kanskje er litt på kollisjonskurs ifht hva jeg har forstått mange andre foretrekker.

M

MPT

Gjest
    gut_man oppgraderer!

Jeg fikk prøve for en god stund siden Edge NL Signature 1.1 preamp tilkoblet Delius og Purcell. Det ble bedre på alt, spessielt bassen. Men om det er vært prisen ekstra må enhver vudere.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

MPT skrev:
    Jeg fikk prøve for en god stund siden Edge NL Signature 1.1 preamp tilkoblet Delius og Purcell. Det ble bedre på alt, spessielt bassen. Men om det er vært prisen ekstra må enhver vudere.
    Er enig med deg i det MPT. Hadde jeg bare hatt en kilde, hadde jeg nok justert meg inn til en lyd som jeg likte. Jeg har jo mulighet til å justere mellombass/dypbass trinnløst med bondebass systemet, og kunne nok fått godt med smekk med dCS rett i effekt. Den noe anemiske mellomtonen er jeg mer usikker på om jeg hadde fått bukt med. På den andre siden kan dette skyldes f.eks de mer eller mindre tilfeldige xlr kablene jeg bruker mellom Delius/Purcell.. Det er som sagt to alternativ på vei som er 110ohm AES/EBU, kanskje de gjør en forskjell, eller kanskje ikke. Time will show. Jeg er uansett først og fremst vinylmann, og er avhengig av et system som fungerer optimalt med to kilder. Sånn sett har jeg fått en god bekreftelse på at Aesthetix Calypso er en god løsning, selv om det selvfølgelig finnes bedre linjetrinn der ute. Kanskje jeg forsker litt på alternativer etterhvert.

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    gut_man oppgraderer!

Balansert digitalkabel? Noe jeg ikke har fått med meg? ???

Mvh
    Geir

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Geir_O skrev:
    Balansert digitalkabel? Noe jeg ikke har fått med meg? ???

Mvh
    Geir
    Balansert digitalkabel, eller AES/EBU er da industristandard det Geir. På lik linje som Coax. Forskjellene er vel at AES/EBU har 110Ohms impedanse, mens Coax har 70Ohm hvis jeg husker rett. Jeg bruker to stk mellom upsampler og dac (dual AES) for å kunne kjøre 192kHZ oppløsning. Upsampling til denne frekvensen gir i mine ører en betydelig bedre oppløsning kontra standard 44kHZ oppløsning og dac alene. Jeg er ikke utpreget teknisk anlagt, så det er sikkert mange som kan gi mer inngående forklaringer enn meg.. Lyden fra komboen, i dual AES konfigurasjon er derimot udiskutabelt bra :) Veldig analogtlydende (i hvertfall når jeg kjører via Calypso pre med rør) og oppløst over hele frekvensområdet!

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    gut_man oppgraderer!

Javel. Man lærer så lenge man lever. Lever nok litt enklere jeg med min Unidisc. Det er bare Lyse boksen og Squeezeboxen som skal ha hver sin coax. Men ingen av de to er jo særlig audiofile heller da ;D

Mvh
    Geir

Edit: Kjapp googling ga denne siden:
    http://www.topbits.com/aesebu.html

Med bl.a. følgende:

The AES/EBU or AES3 is made to match the standard maintained internationally under the name IEC 60958. It comes to carry a variety of hardware connections defined by the international standard itself, including the following:

* Type I Balanced – This connection carries three conductors and a 110-ohm cabling in twisted pair. The cable has an XLR connector and it is used currently in professional installations.
    * Type II Unbalanced – Composed of two conductors, this connection holds a 75-ohm coaxial cable that is made with an RCA connector. This connection is used in consumer audio.
    * Type II Optical – An optical fiber hardware connection, this type is often made of plastic or glass. It has an F05 connector and is employed in consumer audio, just like the Type II Unbalanced.

Apart from such connectors, the AES/EBU can also carry digital audio signals by using the so-called Asynchronous Transfer Mode, a known type of network. Note that the packing standard of the AES3 frames directly into the ATM cells is identified and labeled as AES47. It is even published under the name IEC 62365.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Har i ettermiddag/kveld fått eksperimentert litt med det ene balanserte digitalkabel settet jeg kjøpte meg her om dagen. Det er kablene mellom Delius og Purcell det er snakk om. Den kabelen som stod der er en no name kabel som jeg tidligere har hatt meget dårlig erfaring med som signalkabel. Kabelen som jeg har testet i dag, er en Belden 1800F AES/EBU kabel som er spesifisert til 110 Ohm. Det skjer avgjort noe positivt med lyden når denne kabelen er tilkoblet. Lyden er mer avslappet, lydbildet tiltrekker seg mer oppmerksomhet enn før og presenteres på en mer troverdig måte. Frekvensgangen virker også mer avslappet, med god oppløsning over hele spekteret. Forskjellene er ikke enorme, men dog store nok til at jeg ikke overhodet vurderer å putte inn no name kabelen igjen. I morgen skal jeg teste litt med det andre kabelsettet jeg kjøpte, et Apogee digitalkabelsett også denne en dedikert 110 Ohms kabel. Mulig at forskjellene jeg registrerer har med nettop impedansen å gjøre. No name kabelen er opprinnelig en xlr terminert signalkabel som jeg ikke aner impedansen på, mens de jeg tester ut er spesifiserte digitalkabler. Det vil vel vise seg når jeg tester om jeg hører ytterligere forskjeller mellom de to 110 Ohms kablene. Jeg tror ikke det er forskjeller, men er åpen for å teste!

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    gut_man oppgraderer!

Hei

Traff Kjetil på eit kurs i Stavanger. Me slo følge til bussen. Og i den samenheng måtte eg erkjenne at kofferten var så tung pga nyinnkjøpt vinyl. Og da var vi igang. ;D

Har etter mykje møye klart å pløye tråden din. Den er massiv og kjempekjekk. Men her er da nok bare å byrja lesinga fra starten igjen for å få alt med seg.
    Misunner dåke det kjempefine miljøet der nede på sydvestlandet. Skulle gjedna høyrd litt hornlyd ein gang.

James

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

james skrev:
    Hei

Traff Kjetil på eit kurs i Stavanger. Me slo følge til bussen. Og i den samenheng måtte eg erkjenne at kofferten var så tung pga nyinnkjøpt vinyl. Og da var vi igang. ;D

Har etter mykje møye klart å pløye tråden din. Den er massiv og kjempekjekk. Men her er da nok bare å byrja lesinga fra starten igjen for å få alt med seg.
    Misunner dåke det kjempefine miljøet der nede på sydvestlandet. Skulle gjedna høyrd litt hornlyd ein gang.

James
    Hei og takk for sist ja. Hyggelig å høre at tråden underholder. Fryktelig synd at vi ikke kom inn på hifi sporet før vi gikk ut dørene.. Som sagt får du gi lyd fra deg neste gang du er på disse kanter så skal du nok få en dose hornnlyd! Miljøet vårt her nede er alle tiders, og vi har hatt mange interessante og hyggelige kvelder etterhvert.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn