gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Burnt_Island skrev:
    Har du prøvd calypsoen i balansert og ubalansert overføring? Om dine erfaringer stemmer med mine så er det hørbare forskjeller der også. Og det har ikke bare med Calypso å gjøre, men hva den er koblet sammen med også....
    Jeg har ikke kommet på å teste Calypso ubalansert, så jeg har ingen erfaring mht det. Så her må du gjerne dele dine erfaringer med meg :) Mener at de Paravicini hevder at effekttrinnet låter best ubalansert, men har som sagt ikke testet. Det burde jeg kanskje?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.229
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    gut_man oppgraderer!

avhengig av hva som er koblet til har jeg fått ulike resultater. Mitt aktive delefilter (Gradient made by Gamut) er jeg nokså overbevist om at foretrekker balansert inn/ut (ihvertfall ut). Mine effekttrinn fra ModWright hører jeg ikke så stor forskjell på rca/xlr, Calypso er avslørende på koblinger til etterfølgende men er ikke så kresen på kilder. Det er hva jeg har erfart.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Ny pre er bestilt ;D Jeg hadde egentlig satt en Calypso signature i bestilling, men så var det en her inne som la ut noen bilder som fikk meg til å tenke en gang til! Så nå har jeg endret den bestillingen. Denne er på vei inn;

Dette blir knall spennende!

Vedlegg

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    338
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

Ser ut til at det er dyrt å ha Vermin på besøk. ;)
    Så tøffe ut de der, men hvilke av de 2 modellene er det du skal ha?
    Fjernkontroll tilkoblet kabel? :eek:

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

Grattis gutty......er vel samme som TAS du skal ha da?

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    gut_man oppgraderer!

Gratla!
    Bør kunne gi kropp og dynamikk så det holder den der :)
    Tror det var et smart valg :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

grattis gutty.
    rå pream, den der.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Takker for gratulasjonene. Som jeg nevnte tidligere, var jeg svært imponert over hvor godt Calypso holdt følge med Thor preampen til Vermin. Jeg har lenge gått svanger med et linjetrinn bytte, så Vermins besøk var et ledd i beslutningsprosessen. Egentlig hadde jeg tenkt å nøye meg med Calypso signature, men prisforskjellen opp til Callisto i basis utgave var såpass liten, at jeg liksågodt kunne hoppe i det. Da kan jeg jo kose meg med enda mer oppgradering etterhvert :) Var noe skeptisk til å kjøpe en pre med 16 rør i, men Gago overtalte meg med overbevisende argumentasjon om at det neppe var alle de rørene som var kritiske for lyden :p Så får vi se da.

Jeg har ikke hørt Callisto noensinne, men stoler på at huslyden som jeg liker bare raffineres enda mer. Av beskrivelser jeg finner på nett, tror jeg nok at Jens har rett mht at det nok blir mer kropp og dynamikk i forhold til Calypso.

Så får jeg kreditere TAS for hans frister rolle. Callisto Eclipse som han har kjøpt, er top of the line. Jeg har bestilt MKII (som er innstegsmodellen i Callisto linjen) og den ser ikke fullt så rå ut som TAS sin. Og høres nok ikke fullt så rå ut heller :( Jeg har bestilt i sølv og tror det vil se litt bedre ut enn den litt gammelmodige fremtoningen som svart finish gir imo.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

gut_man skrev:
    ...men Gago overtalte meg med overbevisende argumentasjon...

skal jeg får skylda for at du øser ut penger som en full sør-jæring, nå?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Gago skrev:
    gut_man skrev:
    ...men Gago overtalte meg med overbevisende argumentasjon...

skal jeg får skylda for at du øser ut penger som en full sør-jæring, nå?
    Ja min gode venn, du og TAS! Alltid greit å ha noen å skylde på :) Fant et bilde som viser litt bedre hva jeg har kjøpt;

Ser ut som om det her er en Callisto, en IO og to psu'er som forsyner hver sin enhet

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Elektron skrev:
    Å du salige!

mvh Elektron
    ;D ;D Såpass salig at jeg måtte finne litt lyttevin. Siste kveld med AG Duo i standard versjon. I morgen ankommer Omega kitet og planen er å få installert det i løpet av kvelden...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    gut_man oppgraderer!

Grattis gut_man! Spennende saker på gang hos deg!!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Har brukt mye av helgen på dette; http://www.facebook.com/photo_search.php?oid=7222691729&view=all#!/group.php?gid=115649325133393&ref=ts http://www.facebook.com/group.php?gid=113031635403309&ref=ts. Bildet på ikke mobb siden er forøvrig av min stedatter, som jeg hopper på barrikadene for når som helst! Det å ha foretatt hifi oppgraderinger blir liksom litt tilsidesatt når man opplever slike ting som vi har opplevd i denne familien i helga; det være seg trusler om søksmål, beskyldinger om selv å være mobbere, drapstrusler m.m (ikke mobb gruppen er sterkt moderert av administratorer, boikott siden er foreløpig bortimot urørt). Oppfordrer gjerne alle venner her inne også til å melde seg inn i motgruppene som jeg linker til!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

gut_man skrev:
    Har brukt mye av helgen på dette; http://www.facebook.com/photo_search.php?oid=7222691729&view=all#!/group.php?gid=115649325133393&ref=ts http://www.facebook.com/group.php?gid=113031635403309&ref=ts. Bildet på ikke mobb siden er forøvrig av min stedatter, som jeg hopper på barrikadene for når som helst! Det å ha foretatt hifi oppgraderinger blir liksom litt tilsidesatt når man opplever slike ting som vi har opplevd i denne familien i helga; det være seg trusler om søksmål, beskyldinger om selv å være mobbere, drapstrusler m.m (ikke mobb gruppen er sterkt moderert av administratorer, boikott siden er foreløpig bortimot urørt). Oppfordrer gjerne alle venner her inne også til å melde seg inn i motgruppene som jeg linker til!
    Jeg er stum!

Fan så hjerneløst!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

gut_man skrev:
    Takker for gratulasjonene. Som jeg nevnte tidligere, var jeg svært imponert over hvor godt Calypso holdt følge med Thor preampen til Vermin. Jeg har lenge gått svanger med et linjetrinn bytte, så Vermins besøk var et ledd i beslutningsprosessen. Egentlig hadde jeg tenkt å nøye meg med Calypso signature, men prisforskjellen opp til Callisto i basis utgave var såpass liten, at jeg liksågodt kunne hoppe i det. Da kan jeg jo kose meg med enda mer oppgradering etterhvert :) Var noe skeptisk til å kjøpe en pre med 16 rør i, men Gago overtalte meg med overbevisende argumentasjon om at det neppe var alle de rørene som var kritiske for lyden :p Så får vi se da.

Jeg har ikke hørt Callisto noensinne, men stoler på at huslyden som jeg liker bare raffineres enda mer. Av beskrivelser jeg finner på nett, tror jeg nok at Jens har rett mht at det nok blir mer kropp og dynamikk i forhold til Calypso.

Så får jeg kreditere TAS for hans frister rolle. Callisto Eclipse som han har kjøpt, er top of the line. Jeg har bestilt MKII (som er innstegsmodellen i Callisto linjen) og den ser ikke fullt så rå ut som TAS sin. Og høres nok ikke fullt så rå ut heller :( Jeg har bestilt i sølv og tror det vil se litt bedre ut enn den litt gammelmodige fremtoningen som svart finish gir imo.
    Skasei!!! ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

;D ;D Har trua på at detta blir bra ja FA

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

Hmmm....

Må tydeligvis få tatt meg en kveld eller tre for å høre på alt det nye.
    Man rekker jo søren ikke å ta seg en velfortjent pause før resten av gjengen har oppgradert systemene sine til nye dimensjoner.
    Hvordan i salteste matjesilda skal jeg greie å "konkurrere" mot dette ??? ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

FallenA skrev:
    Hmmm....

Må tydeligvis få tatt meg en kveld eller tre for å høre på alt det nye.
    Man rekker jo søren ikke å ta seg en velfortjent pause før resten av gjengen har oppgradert systemene sine til nye dimensjoner.
    Hvordan i salteste matjesilda skal jeg greie å "konkurrere" mot dette ??? ;D
    Loool, det hjelper å ikke selge hele haifaien med jevne mellomrom ;) Ellers er det bare å stikke innom, du vet hvor jeg bor. Kaffe skal du også få :)

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    gut_man oppgraderer!

gut_man skrev:
    Ny pre er bestilt ;D Jeg hadde egentlig satt en Calypso signature i bestilling, men så var det en her inne som la ut noen bilder som fikk meg til å tenke en gang til! Så nå har jeg endret den bestillingen. Denne er på vei inn;

Dette blir knall spennende!
    Tøff farge, grattis...gut_man, sikla lææænge på samme modell ...lydkvaliteten er nok ganske så tett opp under Callisto og hvis behovet melder seg kan enn oppgradere helt opp om så ønskes... Ser frem til lytteinntrykk. 8)

mvh,
    tas

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Takker TAS. Jeg gir deg litt skylda for dette her :p Trodde egentlig at mkII også hadde samme kabinett som Eclipse da jeg bestilte. Jeg synes ikke at den har vært så pen på produktbildene fra produsent, og mangel på fjernkontroll har også gjort at jeg egentlig har vært fornøyd med å holde meg til Calypso signature. Da jeg så bildene dine, ble jeg mo i knærne og måtte tenke gjennom saken en gang til ;D Så var det altså gjort... Hvor lang ventetid var det på din Callisto fra du satte den i bestilling? Du får være grei å fylle ventetiden min med lytteinntrykk, så skal nok jeg formidle mine inntrykk etterhvert som ting går seg til.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Har hatt besøk av noen karer her i dag.... De klådde på høyttalerne mine;

Hva er det du finner på Vermin :eek: ???

Shadow var også her, han var også med på leken :)

Her demonstrerer han den visuelle forskjellen på standard Duo mellomtone, og Omega mellomtone. Kveldens hovedmeny bestod av Duo disseksjon og installasjon av Omega kit som jeg fikk levert i dag.

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Vi var på det meste fire mann som deltok i monteringen. FallenA stakk også innom en tur. Noen flere bilder fra monteringen;

Her er Omega mellomtonen på plass i hornet. Operasjonen gikk i grunnen ganske lett og smertefritt. I og med at vi var mange som hjalp til, klokket vi knappe 3 timer på hele operasjonen inkludert et uhell med påfølgende pause (ikke noe som ikke gikk å fikse på)

Nye delefiltre;

erstatter disse;

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Nye diskanter skulle også monteres;

Så til kveldens høydare.. Tør gut_man å omskjære omega diskantene? Tja, hvor er fornuften i å ryke på splitter nye elementer med Stanley kniv? Ingensteds, men what the hell.. Alle rapporterer om tildels betydelig forbedring ved å fjerne tesilen som er montert foran diskanten, og nå har man sjansen til å gjøre noe med det som man har tenkt en stund på å gjøre...Roooolig, puste med magen og så skjære med rolige bevegelser;

Det funka :) Nå får jeg jo ikke testa effekten fullt ut siden diskantene er splitter nye, men kjente med troverdige ører sverger til denne modifikasjonen. Jeg er ikke i stand til å høre noen umiddelbare bivirkninger av dette stuntet.
    Nå skal jeg spille musikk på musikk mens jeg venter på neste oppgradering skal komme i hus :D Hadde jo vært greit å få spilt inn Omega driverne før nytt linjetrinn entrer anlegget. Noen som har en receiver som jeg kan låne noen uker? Med radio og muligheter for bananplugger helst, så kan diskant og mellomtone kobles til og få jobbet seg til mens jeg sover og jobber :)

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    gut_man oppgraderer!

Du er tydelig vis i gang med en stor oppgradering. Veldig spennende å følge deg på veien frem.

mvh Elektron

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

spennende kveld, med andre ord.
    blir sikkert bra dette, gutty.

si meg, skjærte du vekk buret selv eller satt du i et hjørne og spiste valium mens vermin og shadow drev på?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Gago skrev:

si meg, skjærte du vekk buret selv eller satt du i et hjørne og spiste valium mens vermin og shadow drev på?
    Loool, Vermin feiga ut og nekta å ha noe med beskjæringa å gjøre.. Shadow hjalp meg med stødig hånd på den første diskanten. Så fiksa jeg nr. to sjøl :D

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

Morro og være med på dette ja. :)
    Blir spennende og følge innspillingsprosessen

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

gut_man skrev:
    Gago skrev:

Loool, Vermin feiga ut og nekta å ha noe med beskjæringa å gjøre.. Shadow hjalp meg med stødig hånd på den første diskanten. Så fiksa jeg nr. to sjøl :D

very nice.

skjønner at vermin kviet seg, selv om det ser ut som en enkel jobb så er det nok ryddigst at hver mann beskjærer sin høyttaler...

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Vermin gjorde en god innsats bare så det er sagt! Takk for hjelpen dere ga i kveld gutter :) Hadde nok fomla noen timer ekstra, og sikkert klart å ødelegge noe hvis jeg skulle gjort dette sjøl. Jeg er veldig spent på dette sjøl. Nå er ting litt for ferske til å si så mye om hvor dette ender, men det er overraskende behagelig å sitte her og lytte til helt ferske elementer..

Inductivius

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    gut_man oppgraderer!

Hei.
    Artig å sjå kvisleis han sjår ut innvendig ;D
    Var jo grei liten jobb det der.
    Var noen svintunge diskanter/drivere...
    Nye elementer er jo kjent for å endre seg en del de første ukene under innspillings perioden.
    Skal bli spennende å høre de neste gang jeg tar turen innom.
    Du får kose deg Gutty og oppdatere oss her på forumet med endringene de førstkommende ukene :)
    Gratulerer og rock on.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

Takk for i går!
    Helt klart morro å få se hvordan AG ser ut innvendig. Omega oppgraderingen blir nok storveis, og jeg gleder meg til å høre hvordan det låter når det har blitt noen timer med spilling.
    Lytteinntrykk under innspillingen må vi vel også få?! ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Har laget meg en lyttelogg, så skal jeg nok rapportere flittig etterhvert som innspillingen skrider frem. Jeg liker hva jeg hører så langt :) Har forresten glemt å si at Omega kitet mitt visstnok skal inneholde alle G2 oppgraderingene (utenom de som er gjort i bassene da, men de bruker jeg jo kun mellom 80 og 160/170 Hz likevel)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

Lusker på ebay og handler rør til Callisto. Har funnet en del god info om rør rulling på Callisto/IO på Audiogon. Albert Porter har testet en del rør og avlagt fyldige rapporter. En kul ting med Callisto/IO, er at det virker som om den er ganske snill mot rør. Albert testet rørene sine i rørtester, lot sin IO (riaatrinnet i Jupiter serien) stå på 24/7 i et helt år for så å måle røene igjen. Resultat;

"At one point , I was running my Io 24 hours a day, NEVER turning it off. I pulled the Telefunken 12AX7 and MO Valve KT66 tubes from the two power supplies, and tested them against the recorded numbers from the year before. The loss in trans conductance was only about 12%. At this rate, the power supplies should run 24 / 7 for about 4 or 5 years. Upon testing the main unit, the numbers showed the 5692 (replacement for 6SN7) at about 15% loss in the first year, and the Mullard 6922 white dots (only about 6 months old now) show no loss at all"

Power supplyene er identiske for IO/Callisto, og det er ingen grunn for å tro at Callisto er mye hardere mot rørene enn riaa trinnet i samme serie. Etter å ha hørt hvor stor oppgradering det var å hive ut orginalrørene fra Calypso/Rhea, har jeg ingen intensjon om å la disse få en time i mitt nye linjetrinn. Og en del av rørene har jeg jo fra før.. Jeg kommer kun til å la dem stå i 83 og 88 posisjonene i power supply hvor de skal ha mindre å si for lyden. Telefunken smooth plates ECC83, Siemens Halske E88CC vil sammen med RCA 5691 eller 6SN7 erstatte orginalrørene i hoved enheten. Det er også kjøpt inn Mullard El34 xf2/B (tror disse skal være greie ut i fra jeg har lest) til power supply..

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    gut_man oppgraderer!

Gratulerer med oppgradering gut_man, dette så jo spennende ut. Klokt å være flere hoder når man holder på med slikt, fort gjort å gjøre noe dumt om man er ivrig og alene.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

ETA Callisto, 2 uker til importør i DK... Så spørs det om jeg klarer å dy meg fra å reise ned og hente den hjem. Gratis firmabil og Fjordcat fra Kristiansand gir vel ca samme fraktkostnader som et fraktselskap som bruker en til to uker på samme jobben..

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    338
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

Trodde at vedkommende importør var i stand til en rask leveranse hjem på døra jeg. ;)
    Har du prutet så mye altså? ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

prnesse skrev:
    Trodde at vedkommende importør var i stand til en rask leveranse hjem på døra jeg. ;)
    Har du prutet så mye altså? ;D
    Lool, vurderer å ta en kjapp tur og besøke hifipusheren min samtidig. Gjør et forsøk på å få lufta Vermin litt også, så han kan få litt andre impulser enn kyr, griser og pøking. Dyr hifi fra junaiten, og billig børst fra danskeferja er ikke en feil kombinasjon :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn