gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    kjoenik skrev:
    gut_man skrev:
    kjoenik skrev:
    Fy flate for en heldiggris du er som har fått deg verdens beste arm!

Men hva skal du med M5 bolter til lencoen??
    Du skal vel bruke M4!? 70mm lengde finner du hos velassorterte forhandlere. Ellers tar det bare sekunder å kutte til passende lengder fra M4 gjengestang med dremel.
    Skruer til PTP har jeg jo hatt leeeenge. De lange skruene trenges for å bolte armen til plinth. Armen funker som bare det. Jeg er dritimponert over lyden rett og slett :) De eneste tingene som mangler nå,er å få boltet armen fast samt delene fra Jeremy. Vet du noe om han har fått fingeren ut? Vi kan godt ta det å PM..
    Delene skal etter sigende være sendt fra UK på fredag. Burde være her ila uken.
    Krysser fingrene for at det stemmer denne gangen. Er det troverdig, tenker jeg at jeg monterer superlager rett på nå, og lar den stå og snurre til delene er her. Hvilken olje var det nå du landet på å bruke i innspillingsfasen?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    kjoenik skrev:
    gut_man skrev:
    kjoenik skrev:

Du skal vel bruke M4!? 70mm lengde finner du hos velassorterte forhandlere. Ellers tar det bare sekunder å kutte til passende lengder fra M4 gjengestang med dremel.
    Skruer til PTP har jeg jo hatt leeeenge. De lange skruene trenges for å bolte armen til plinth. Armen funker som bare det. Jeg er dritimponert over lyden rett og slett :) De eneste tingene som mangler nå,er å få boltet armen fast samt delene fra Jeremy. Vet du noe om han har fått fingeren ut? Vi kan godt ta det å PM..
    Krysser fingrene for at det stemmer denne gangen. Er det troverdig, tenker jeg at jeg monterer superlager rett på nå, og lar den stå og snurre til delene er her. Hvilken olje var det nå du landet på å bruke i innspillingsfasen?
    Du skal bruke WD40 (sprayolje) i starten!
    Har fått sporingsnummer. Delene til lageret er pt i Lørenskog.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    kjoenik skrev:
    gut_man skrev:
    kjoenik skrev:
    gut_man skrev:
    kjoenik skrev:

Du skal bruke WD40 (sprayolje) i starten!
    Har fått sporingsnummer. Delene til lageret er pt i Lørenskog.
    Et rungende hurra fra meg. Har liksom ikke smakt helt fugl med en sånn fin tonearm sammen med et relativt skranglete orginallager. Nå blir det saker! Skal montere Legend i morgen! Hva slags dim var det på boltene du festet lageret med?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    De tre mutrene på selve lageret er M4, 20mm.
    Klampen festes med M4. Du trenger mutter under klampen mens klampen på topp har gjenger (M4) slik at ikke mutrene kommer i veien for staget til mellomhjulet (gjelder kun to av mutrene).
    Ikkeno problem å bruke lageret uten klamp!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    kjoenik skrev:
    Klampen festes med M4. Du trenger mutter under klampen mens klampen på topp har gjenger (M4) slik at ikke mutrene kommer i veien for staget til mellomhjulet (gjelder kun to av mutrene).
    Flott, da er dagens prosjekt spikret! Ut å kjøpe olje/muttere til lageret. Har lageret ditt gått seg til? Du nevnete noen issues sist vi snakket sammen.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    kjoenik skrev:
    Flott, da er dagens prosjekt spikret! Ut å kjøpe olje/muttere til lageret. Har lageret ditt gått seg til? Du nevnete noen issues sist vi snakket sammen.
    Jeg måtte foreta visse justeringer for å få klampen til å passe med hullene. Det kan vi ta på telefon (blir for mye skrblerier ;)).
    Lageret mitt er innkjørt 24/7 i to uker nå, med hyppige oljeskift. Så nå er det bare noen tusen timer med innkjøring igjen ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da er Legend lageret installert, og står til innkjøring. Clampen gikk helt fint å installere, uten behov for justeringer. Sluket har skaffet skruer jeg kan montere armen med (takker og bukker for velvillig og kjapp hjelp) og siste rest av deler til lageret ankom Bergen i dag. Skulle være duket for Lenco premiere ila neste uke! Er utrolig spent på hva den presterer med den nyankomne Kuzma armen. Den overhalte Lenco motoren er helt tyst, var litt spent på hvordan den ville oppføre seg i plinthet. Jeg er ikke i stand til å høre motorstøy i det hele tatt!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.994
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    skaff deg et stetoskop!
    utrolig nyttig til dette prosjektet
    mvh
    Leif

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    skaff deg et stetoskop!
    utrolig nyttig til dette prosjektet
    mvh
    Leif
    Stetoskop til å lytte etter motorstøy! Ganske enkelt genialt, og genialt enkelt! Takk for tipset.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.644
    Torget vurderinger
    23
    Ikke bare standard stetoskop (koster ikke all verden) men også den typen med en metallstang i enden istedenfor lyttekoppen. Da kan du lete etter støykilder på en mye enklere og mer nøyaktig måte. Bl.a høre om det er støy i lager ELLER motor etc.

Jeg har brukt dette i forbindelse med støytesting av ventiler, og det fungerer utmerket på drivverk. Prøvde Victor's TT101 på denne måten og umulig å detektere hverken støy eller vibrasjoner.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, har da skikkelig stetoskop jeg. Bruker det hver dag på jobb ;D Så jeg kan til og med bruke det. Er mye flinkere med det, enn med loddebolten 8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.994
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    fikk et av en legekompis og det er perfekt og legge på subchassis
    og da bør det være tyst
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    og da bør det være tyst
    mvh
    Leif
    Har brukt det på subchassis i flere år, og ja det funker som du sier. Bare husk å trekke for gardinene, så ikke naboene ringer etter hjelp når de ser deg knele foran anlegget, med stetoskopet på platespilleren.. Har du ikke fått galmannsstempel i panna av naboene før, er dette en sikker metode på å oppnå den statusen ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.994
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    1)
    man har da spilleren i rett arbeidshøyde ;D
    2)
    det stemplet har jeg allerede fått forlengst etter å ha blitt observert trillende over plenen med gul sekketralle med basskasser på
    eller oppussing av Skramstad-horn i garasjen ::)
    mvh
    Leif

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.039
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    gut_man skrev:
    LMC skrev:
    og da bør det være tyst
    mvh
    Leif
    Har brukt det på subchassis i flere år, og ja det funker som du sier. Bare husk å trekke for gardinene, så ikke naboene ringer etter hjelp når de ser deg knele foran anlegget, med stetoskopet på platespilleren.. Har du ikke fått galmannsstempel i panna av naboene før, er dette en sikker metode på å oppnå den statusen ;D
    Helt rett gut_man ;D

mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, testen er utført og bestått med glans! Null hørbar støy med dobbeltlumen stetoskopet mitt 8) Myten om at Lenco motorer støyer, er herved avlivet (i hvertfall denne motoren).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.644
    Torget vurderinger
    23
    Da skulle dere sett da vi heiste AG Trio med Mortensen's største mobilkran, fra gata og til penthouse-leligheten i 12 etg. - over taket og ned! Fredag ettermiddag da alle kom hjem fra jobb... tre timer tok det, med opp/nedrigging. Da VISSTE alle at jeg var syk. Alvorlig syk.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    pengesluk skrev:
    Da skulle dere sett da vi heiste AG Trio med Mortensen's største mobilkran, fra gata og til penthouse-leligheten i 12 etg. - over taket og ned! Fredag ettermiddag da alle kom hjem fra jobb... tre timer tok det, med opp/nedrigging. Da VISSTE alle at jeg var syk. Alvorlig syk.

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    De skulle bare visst at de skulle rett på lager og aldri skulle brukes. ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.994
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    eller da Ove og jeg fraktet to 840 liters Skramstadhorn på pall med mobilkrana for å få det opp til huset
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.994
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    forresten
    tok du malen til plinthet fra LencoHeaven?
    er det kun i Corian eller sandwich?
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Dazed skrev:
    gut_man skrev:
    Myten om at Lenco motorer støyer, er herved avlivet (i hvertfall denne motoren).
    Er det ikke mellomhjulet som skal bråke?
    Vetta faen jeg... Her bråker ihvertfall ingenting 8)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    forresten
    tok du malen til plinthet fra LencoHeaven?
    er det kun i Corian eller sandwich?
    mvh
    Leif
    Den malen er like vanskelig å oppdrive som nye WE rør ;D Kun Corian, men det er jo en slags sandwich da. Plinthet består av 6 lag corian á 1 cm, de er vel limt på ett eller annet vis.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Lekkert, ble jævla bra gutty. Nå kan du kaste den nederste ;)

/jan

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    JanR skrev:

/jan
    Takker Jan, hva som blir værende vil tiden vise 8) Kanskje jeg beholder begge.. Kommer an på flere ting. Har jo strengt tatt litt mer armer og drivverk enn jeg har bruk for/plass til. Ikke usannsynlig at VPI'en legges ut komplett med Airtangent arm og VdH Canary PU, men først skal Lenco vise at alt skrytet den får rundt omkring er velfortjent og at den faktisk spiller bedre enn VPI.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    gut_man skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Takker Jan, hva som blir værende vil tiden vise 8) Kanskje jeg beholder begge.. Kommer an på flere ting. Har jo strengt tatt litt mer armer og drivverk enn jeg har bruk for/plass til. Ikke usannsynlig at VPI'en legges ut komplett med Airtangent arm og VdH Canary PU, men først skal Lenco vise at alt skrytet den får rundt omkring er velfortjent og at den faktisk spiller bedre enn VPI.
    Mm, VPI'n spilte jævla bra. Skal vel litt til for å konke ut den regner jeg med.
    Men....har tro på "den gamle" også :) Beholde begge = litt pose og sekk, kanskje ?

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig!

Og den er ikke dum VPI-en heller. Jeg hadde fått alvorlige problemer med to så flotte spillere i hus. Måtte laget en ufravikelig regel om at annenhver plate skulle spilles på den ene og annenhver på den andre eller noe slikt. ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.994
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en for mono
    og
    en for stereo
    TÅKA! ;D
    mvh
    Leif

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ser veldig bra ut, gutty.
    blir artig å høre hva du synes om hjemmebrygga lenco vs. vpi

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Når jeg har holdt på med dette og sammenligner kvaliteten på de enkelte delene, er det ihvertfall grunn til å ha forhåpninger imo. Jeremy som har laget Legend lageret, er ikke beskjeden i sin omtale av de beste lagerne sine. De er verdens beste, og peneste i følge ham selv. Jeg må gi ham rett i at jeg aldri har sett en ferdigspiller som er i nærheten av å ha et så forseggjort lager som det han leverer i Legend, hverken i kvalitet eller av utseende. Plinthet er dødt og tungt (har ikke veid det, men mener at det ligger på ca 35kg), med motor, tallerken, arm og PTP tipper jeg matchvekta på rundt 45kg. Det eneste jeg er noe tvilende til, er orginaltallerken. Den er ikke veldig død, men den er tung. Kommer nok til å være på utkikk etter noe bedre her, og eksperimentere med flere tallerker oppå hverandre. Motoren er også en tillitsvekkende affære, sveitsisk presisjon som virker utrolig stabil selv om den er gammel. Lurer litt på å sende en av mine tre motorer til utlandet for ombygging til DC med integrert motorstyring lagt ut på et lite printkort.
    Morsomt å leke med enkeltdeler, og finne litt mer ut av hva som har betydning for lyden. Med denne konstruksjonen er det ikke avsindig dyrt, ei heller spesielt vanskelig å bytte mellom forskjellige deler. Blir en morsom tid fremover :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.622
    Torget vurderinger
    27
    Fy flate gut_man, her var det mye lekkert og nytt utstyr. Gratulerer. Gleder meg til å lese mer om betraktningene dine rundt armer og drivverk.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker Fosse. Får mer og mer trua på dette Lenco prosjektet som sagt. Holder nå på å spille inn Legend lageret. Dette innebærer daglige oljeskift. Oljen er tydelig svart når jeg skifter den, så det har sannsynligvis litt for seg. Innspillingsprosedyren er gitt av konstruktøren, Jeremy, så det er sikkert lurt å følge den. Tok et par bilder med tallerken av i forbindelse med dagens oljeskift;

Ikke lett å ta bildet, men jeg gjorde et forsøk på å vise messing clampen som støtter lageret under plinthet. Skal prøve å få tatt et bedre når finjusteringer gjøres før montering av Kuzma armen. De observante vil se at clampen ikke er veldig tight festet til plinth enda. Den skal strammes før bruk!

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    I dag kom deler til lageret i posten. Det som skulle være siste rest av deler... Viser seg at det fremdeles mangler ting og tang. Slik det er nå, kan jeg kun bruke dobbel Lenco tallerken. Skulle være deler som tillot både en tallerken, og en adapter som gjør det mulig å bruke VPI superplatter stablet oppå orginal Lenco tallerken. Har purret på den glemsomme konstruktør og håper han får rævva i gir og får avgårde de manglende deler! Nå er det bare skruene fra Pengesluk som mangler (på vei i posten), så blir det lyd fra Lencoen!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg snakket med lagerkonstruktør Jeremy på telefon. Gikk ikke mange timene etter jeg sendte mail, før han ringte. I løpet av et par dager skal nye spindeltopper og adaptere sendes. Jeg ble også anbefalt å gå over på tyntflytende olje, som symaskinolje. Har noe forgasser olje, står at det er en ATF olje på flaska. Merket er Black Arrow og oljen er rød på farge. Kan den brukes tro? Her er link til oljen jeg har; http://www.nett247.no/Meny/Nett247-no-forside/--Bilkjemi/Motor/Black-Arrow/BA-universalolje-symaskinolje-100ml--BGU-3659-18-p0000002852.aspx

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn