gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Er bare å finne en dag som passer det HoJ. Send en pm, eller en sms hvis du har nr mitt. Så finner vi sikkert utav det :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Julekveld på forskudd! Callisto er tilbake etter lengre tids sykefravær. Litt teknisk krøll som dekkes av garantien. Cobra2 har stilt opp og fikset etter avtale med forhandler. Morsomt å gjenoppleve hva en skikkelig pre gjør med lyden. Bare den halleluja opplevelsen alene var nesten verdt hele "sykdomsperioden" . Eneste aberet er at all justering jeg har gjort for å integrere bondebass nr to, må gjøres om igjen. Det var litt mer trøkk og bass med Callisto enn i vikaren, QED. Heldigvis, og som forventet!

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Lite nytt fra sørvest-fronten? Er vennen vår stabil og grei?

Arne K

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Travel tid før jul. Callisto vennen vår oppfører seg eksemplarisk :) intet tull fra den kanten! Var i grunnen klar for å bestille custom bass system, men besøk av bonde nr to samt en kone som ga noen tydelige signaler om hva hun synes om hvor mye som var gått med til haifai siste par åra, gjorde at jeg sitter musestille en stund :-\ Er noe usikker på om hvoe store problemer jeg evt ville få med integrasjon og faseproblematikk med et bass system som må stå bak Duoene, der planen var å dele så høyt at 225 subene kunne pensjoneres. Ca 200Hz. Med bonde alternativet kan jeg skyve subene frem og tilbake, til jeg treffer med plassering og "tidskorreksjon". Man vet hva man har, men ikke hva man får.. Og resultatet med to bonder er imo veldig bra! Venter Vermins kritiske ører innom for en second opinion en av de første dagene..

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    I kveld er det duket for årets julebord med Okka gjengen her hos meg. Siden vi er såpass få (meg, Vermin og Shadow) har vi lokket med damene på festen. Shadow fyller 40 år i dag så vi må gjøre litt ekstra ut av det! Vi åpner med middag, juleøl og vin. Fortsetter med dessert, kaffe konjakk og malt. På den musikalske menyen er Harald synger griseviser på vinyl et fast innslag. Regner med at damene ramler av lasset omtrent her. Deretter er planen å teste litt kabler og et par preamper. Kjøpte meg en Doxa 07 pre til å ha i boden i dag. Greit å ha backup i tilfelle.. Må jo høre hvordan den låter før den åker i boden. Så tror jeg Shadow har med en pre vi også må prøve. Blir en fin kveld, garantert ;D

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Er i gang allerede!
    Nyeste Burzum skiva og mørk øl mens frøkna løper frem og tilbake i kleskapet.
    God Jul!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Kos dere i kveld guttær, og jenter :)
    Og ta det pent nå da ::)

/jan

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    JanR skrev:

/jan
    Ikke planer om og spille biljard med ett rep nei, så rolig. I det minste akkurat rolig nok ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Får tusle en tur i dusjen før jeg varmer Fjordland juletallerken porsjonene i mikroen 8)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    JanR skrev:
    Vermin skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Ikke planer om og spille biljard med ett rep nei, så rolig. I det minste akkurat rolig nok ;)
    Hehe.

Vet nok hvordan det ender;-

/jan
    åneineineineineineinei Jan, detta er gutten med stålkontroll på alkoholen!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Hygg dere og hils alle.
    Regner med at vi får et fyldig referat fra julebordet. ;D

J

J.J

Gjest
    Stå i ramma og fest så hardt som bare HA kan .......

Ha en flott kveld - og hilse 8)

/JR

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    351
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Egersundere/Eigersundere? + alkohol = ikkje bra ;D. Ender vel opp med at Vermin savner bondebassen sin og tar den med hjem. ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Gutta koste seg ja ;D
    Er det bursdag og julebord så skal man slå seg løs ::)

/jan

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Lool, Vermin og Shadow setter farge på festen ;D Årets julebord var en hit. Bare synd at jentene ville hjem før vi var helt klare for å avslutte. Kveldens hakesleppstod den nyinnkjøpte Doxa pre'en for. Til 900 kr, er den et funn!

S

Sjur T

Gjest
    gut_man skrev:
    Lool, Vermin og Shadow setter farge på festen ;D Årets julebord var en hit. Bare synd at jentene ville hjem før vi var helt klare for å avslutte. Kveldens hakesleppstod den nyinnkjøpte Doxa pre'en for. Til 900 kr, er den et funn!
    Selge...? ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

roflmfao

hva ere med vermin og benklær når han er drita(trengt)?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Han oppførte seg jo eksemplarisk denne gangen. Her fra sommerfesten til lauget - avdeling litt vest for sør

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har spilt en del på den lille Doxa 07 mkII pre'en og byttet i dag tilbake til Callisto. Er den lille rimelige norskproduserte boksen så god at den kan gi Aesthetix'en kamp? Doxa'en sparker godt fra seg den, men det skjer mye med lyden når Callisto gjeninntar plassen sin;
    Lyden "vokser" innover, oppover og nedover. Mellomtonen, som med Doxa oppleves litt tilbaketrukket og "grå" våkner nå til liv med en dynamikk som er overlegen. Mellomtonen var der med Doxa, for all del, men den mangler Callistoens vanvittige dynamikk og organiske gjengivelse (mer kjøtt på beinet). Jeg var litt forberedt på at Doxa'en kanskje skulle være litt flinkere til å gjengi detaljer i frekvensflankene siden den er transe, det var faktisk ikke heller tilfelle; Med mye mer kjøtt på beinet, gjengis også cymbaler mer naturtro med Callisto. I mellombassen/dypbassen oppleves faktisk også Callistoen som en hel del mer detaljert. Totalbildet er at Callisto presenterer musikken med en dynamikk og autoritet som er herlig, med Doxa 07 mkII krymper ting og fremstår gråere/kjedeligere. Når det er sagt, er sammenligningen gjort bare for gøy, og er langt fra rettferdig. Doxa'en kostet nytt mindre enn halvparten enn kun NOS rørene i Callistoen. Faktum er at Doxa'en imponerer sett i forhold til hva den koster (og til dagens bruktpriser er den latterlig god). Jeg finner svært lite info om den på nett, og det eneste jeg har funnet av tilbakemeldinger på den, er at noen har blitt anbefalt å modifisere den om til passiv drift. Jeg kan ikke skjønne at denne pre'en bør få annet enn stående applaus. Pris/ytelse er knall! Den oppleves som åpen, oppløst og med kontroll og trøkk i bass området. At den må gi tapt for Callisto'en er helt som forventet. At den oppleves såpass bra at sammenligningen syntes verdt bryet, er et kompliment! Kommer man over en Doxa 07, er det bare å shoppe :) Den blir stående som back up pre her! Planen er å bytte potensiometeret med noe litt heftigere enn orginalen, samt å få modifisert riaa delen slik at den tar MC pickuper. Da kan den fungere som back up både for pre og riaa. Tape sløyfen gjør nemlig at jeg kan tappe riaa signaler og bypasse potensiometer. Kult! Supplerer med noen bilder senere..

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Endelig har jeg anledning til kvalitetstid med haifaien etter en tid preget av mye jobb og mange eksamener. Nå er det en uke fri etter julejobbing. Innimellom kjas og mas, har jeg fått eksperimentert litt med integrering av to bondebasser. Spesielt var jeg nyskjerrig på hvor tydelige faseproblemene ble når jeg plasserte subene langt fra Duoene. Ingen fasejusteringer kunne berge den tydelige mangel på integrasjon når subene plasseres for langt fram eller bak Duoene (og da snakker vi om 10-15 cm). Problemene gir utslag i booming i deler av bassområdet sannsynligvis i området der 225 subbene og bondebassene overlapper hverandre. Når bondebassene plasseres på linje med 225 subene er integrasjonen helt sømløs og systemet funker helt utmerket. Hvorfor sutre om dette nå? Jo fordi jeg har fått ytterligere en bekreftelse på at jeg bør holde igjen planen om å anskaffe BD basstårn så lenge det betinger en plassering av tårna bak satelittene. Eller finnes det måter å korrigere for faseproblematikken på uten å kødde med digital korrigering? Har vel en tanke om at det å forsøke å korrigere for basale feil, alltid vil være en dårligere løsning enn å ha alt på stell fra børjan av.. Kanskje jeg skal slå meg til ro med at bondebass systemet er så bra det blir i dette rommet og heller supplere med utstyr som alltids kan komme til nytte senere også, som Forstex supertweetere f.eks.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.913
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bruker du bondebassene som subber og ctrl 225 som midbasser?
    hvor høypasser du i så fall ctrl 225?
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Nå skal ikke jeg mene for mye om dette da jeg ikke lenger er AG eier, men jeg tror du gjør en riktig betraktning i det du sier der. Rommet har du, det får du ikke endret og da er det bedre å spille på lage en å prøve å tvinge frem noe som ikke kan bli bra uansett.

Digitalt kan du bare glemme.

En Fostex T500AmkII kan alltid benyttes, ev. selges rimelig til meg dersom du absolutt ikke vil ha de 8) 8)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    bruker du bondebassene som subber og ctrl 225 som midbasser?
    hvor høypasser du i så fall ctrl 225?
    mvh
    Leif
    Ja, 225 brukes kun som midbasser.Bondebassene fores med signaler fra BPs høyttalerterminaler, de jobber fra bunn til 80Hz, høypass signal fra høyttalerterminalene (ut) fra bondebass delt på 80Hz sendes til 225 subene, som da jobber fra 80Hz til ca 170Hz.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    pengesluk skrev:
    Nå skal ikke jeg mene for mye om dette da jeg ikke lenger er AG eier, men jeg tror du gjør en riktig betraktning i det du sier der. Rommet har du, det får du ikke endret og da er det bedre å spille på lage en å prøve å tvinge frem noe som ikke kan bli bra uansett.

Digitalt kan du bare glemme.

En Fostex T500AmkII kan alltid benyttes, ev. selges rimelig til meg dersom du absolutt ikke vil ha de 8) 8)
    Men i vei du Sluket.. Var i grunnen innspill jeg var på jakt etter :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man skrev:
    Endelig har jeg anledning til kvalitetstid med haifaien etter en tid preget av mye jobb og mange eksamener. Nå er det en uke fri etter julejobbing. Innimellom kjas og mas, har jeg fått eksperimentert litt med integrering av to bondebasser. Spesielt var jeg nyskjerrig på hvor tydelige faseproblemene ble når jeg plasserte subene langt fra Duoene. Ingen fasejusteringer kunne berge den tydelige mangel på integrasjon når subene plasseres for langt fram eller bak Duoene (og da snakker vi om 10-15 cm). Problemene gir utslag i booming i deler av bassområdet sannsynligvis i området der 225 subbene og bondebassene overlapper hverandre. Når bondebassene plasseres på linje med 225 subene er integrasjonen helt sømløs og systemet funker helt utmerket. Hvorfor sutre om dette nå? Jo fordi jeg har fått ytterligere en bekreftelse på at jeg bør holde igjen planen om å anskaffe BD basstårn så lenge det betinger en plassering av tårna bak satelittene. Eller finnes det måter å korrigere for faseproblematikken på uten å kødde med digital korrigering? Har vel en tanke om at det å forsøke å korrigere for basale feil, alltid vil være en dårligere løsning enn å ha alt på stell fra børjan av.. Kanskje jeg skal slå meg til ro med at bondebass systemet er så bra det blir i dette rommet og heller supplere med utstyr som alltids kan komme til nytte senere også, som Forstex supertweetere f.eks.
    trokke du trenger å stresse så voldsomt, gutty.
    synes det låter fett hos deg nå.
    bondebass duger i lange baner, og enda bedre blir det sikkert med to stk.
    evt. to trinitys 8)

t500a kan du hanke inn uansett, de er klassiskere som pynter fint opp på bodhylla, og kommer sikkert til bruk før eller senere.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Leker meg litt med pickup bytter. Kom plutselig på at det går kjapt og smertefritt å bytte pickup med Kuzma armen. Riktignok ikke fullt så kjapt som headshell med sme kobling, men all it takes er å løsne armkabelen fra picup og løse en umbraco skrue som fikserer headshell til armrøret på en genial måte. Etter en kjapp nedjustering av last på IO riaaen, fra VdHs anbefalte 243 (så nær jeg kommer anbefalingen, som i følge VdH ikke er kritisk) Ohm, til min foretrukne 121 Ohms last for XV-1s. Nå har jeg bare spilt med VdH Grasshopper IV en hel stund. Kan faktisk ikke huske om jeg har brukt Dynaen på Lencobastarden før. Uansett var det morsomt å høre at min gamle favoritt får rockefoten til å gå som bare det. Jeg har jo testet Dynaen mot en del pickuper etterhvert, og er svært svak for VdHs lydsignatur. Den rocka spillestilen åpenbarer seg umiddelbart når jeg bytter pickup under lytteseansen til den nyankomne Mastodon - The hunter i 180g 45rpm utgave. Noe av detaljeringen som VdH er ubestridt mester på tones ned og i stedet for presenteres lydmuren med et driv som er berre lekkert. Dynaen har en kontant mellombass som kler rock'n roll og metal særdeles godt. Dypbass oppleves imidlertid like dyp og definert med begge pickuper. I VdHs favør, går imidlertid glatthet og detaljering i diskant samt også en "smørmyk" men detaljert mellomtone. Her er Dynaen litt mer upolert og "flisete" noe som kanskje bidrar til en litt mer "in your face" lyd. På Janis Ian - Breaking silence som er litt mer akustisk enn Mastodon, er trøkket i mellombassen igjen herlig med Dynaen, etter en liten VTA justering for å få Ians stemme til å sitte skikkelig faller også dynamikken i mellomtonen på plass. Nå nærmer jeg meg jaggu Grasshopperens herlige silkemyke og dynamiske mellomtone..Før denne justeringen hørtes slagverket på Ian skiva ut som papp, og stemmen hadde lite kropp.

Dynaen viser til fulle at den med riktig justering presterer på høyt nivå, men også hvor kritisk justeringen er. Den responderer skremmende mye på VTF og VTA. Fant forøvrig en test av Dyna XV-1s fra Hifi Critic fra i fjor; http://www.dynavector.com/pdf/DRT_XV1s_review_hificritic.pdf En stund siden jeg har sett tester av den, så det var morsomt å se at andre også vurderer den til å holde mål enda :) Salvatores Reference components holder også Dynaen svært høyt. Omtalen av den nye og mye dyrere XV-1T innledes på følgende måte; "Let's begin by emphatically stating that the 1S is one of the finest mc cartridges in existence and that even the most demanding of audiophiles could easily adopt it as their reference. It is very well built (keeping in mind it is after all a cartridge) and will mate with just about any analog set up. It is costly at almost $5,000, but given the current hierarchy of state of the art in cartridges, this figure is considered reasonable. What makes the 1S so special is its overall balance. It is superb in all parameters of performance and exceptional in a few, namely harmonic completeness and tonal accuracy. How much better can it get?"

Lunker litt på å supplere pickup samlingen i løpet av 2012. Aktuelle kandidater er foreløpig; Koetsu Urushi og Ortofon A90 (om jeg får kloa i en for den er gått ut av produksjon), AirTight PC1 (denne er litt outsider pga en ganske lik klangsignatur som Dyna, har hatt den på lån og testet). Det er sikkert andre som også burde settes på lista. Koser meg med å myse etter verdige kandidater så lenge, i visshet om at jeg ikke har bråttom og kan sitte på gjerdet til den rette dukker opp.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Oh hvilken lykke ;D Har i dag oppgradert drivere og firmware til Lynx lydkortet. Oppgraderingen førte til at jeg omsider får WASAPI til å fungere og kan sammenligne ASIO vs WASAPI. Jeg foretrekker klart WASAPI og finner lyden mindre stresset, bedre oppløst og en mer homogen bassgjengivelse. Kult med sånne gratis forbedringer 8) Litt kluss med justeringer før alt satt, men det ble bra til slutt!
    Er det noen andre som har erfaringer med ASIO vs. WASAPI?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Knallkjekk avslutning på en onsdag. En kompis donerer sin Oracle Aleksandria (trenger ny motor) til meg. På den står det en Fidelity Research FR64fx i sølv. Prikk lik min gamle FR arm som jeg har angret litt på at jeg solgte. Denne innlemmes i samlingen! Håper å kunne lage en velfungerende Oracle spiller av denne pluss den jeg har liggende her fra før.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Det var da som pokker, det raser stadig vekk inn stæsj. Lenco, nå FR64, hvor skal det ende ;)

/jan

Inductivius

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    gut_man skrev:
    Knallkjekk avslutning på en onsdag. En kompis donerer sin Oracle Aleksandria (trenger ny motor) til meg. På den står det en Fidelity Research FR64fx i sølv. Prikk lik min gamle FR arm som jeg har angret litt på at jeg solgte. Denne innlemmes i samlingen! Håper å kunne lage en velfungerende Oracle spiller av denne pluss den jeg har liggende her fra før.
    Viss det er steelsen sin, så fikk jeg den rett før jul av han ???

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn