Leker meg litt med pickup bytter. Kom plutselig på at det går kjapt og smertefritt å bytte pickup med Kuzma armen. Riktignok ikke fullt så kjapt som headshell med sme kobling, men all it takes er å løsne armkabelen fra picup og løse en umbraco skrue som fikserer headshell til armrøret på en genial måte. Etter en kjapp nedjustering av last på IO riaaen, fra VdHs anbefalte 243 (så nær jeg kommer anbefalingen, som i følge VdH ikke er kritisk) Ohm, til min foretrukne 121 Ohms last for XV-1s. Nå har jeg bare spilt med VdH Grasshopper IV en hel stund. Kan faktisk ikke huske om jeg har brukt Dynaen på Lencobastarden før. Uansett var det morsomt å høre at min gamle favoritt får rockefoten til å gå som bare det. Jeg har jo testet Dynaen mot en del pickuper etterhvert, og er svært svak for VdHs lydsignatur. Den rocka spillestilen åpenbarer seg umiddelbart når jeg bytter pickup under lytteseansen til den nyankomne Mastodon - The hunter i 180g 45rpm utgave. Noe av detaljeringen som VdH er ubestridt mester på tones ned og i stedet for presenteres lydmuren med et driv som er berre lekkert. Dynaen har en kontant mellombass som kler rock'n roll og metal særdeles godt. Dypbass oppleves imidlertid like dyp og definert med begge pickuper. I VdHs favør, går imidlertid glatthet og detaljering i diskant samt også en "smørmyk" men detaljert mellomtone. Her er Dynaen litt mer upolert og "flisete" noe som kanskje bidrar til en litt mer "in your face" lyd. På Janis Ian - Breaking silence som er litt mer akustisk enn Mastodon, er trøkket i mellombassen igjen herlig med Dynaen, etter en liten VTA justering for å få Ians stemme til å sitte skikkelig faller også dynamikken i mellomtonen på plass. Nå nærmer jeg meg jaggu Grasshopperens herlige silkemyke og dynamiske mellomtone..Før denne justeringen hørtes slagverket på Ian skiva ut som papp, og stemmen hadde lite kropp.
Dynaen viser til fulle at den med riktig justering presterer på høyt nivå, men også hvor kritisk justeringen er. Den responderer skremmende mye på VTF og VTA. Fant forøvrig en test av Dyna XV-1s fra Hifi Critic fra i fjor;
http://www.dynavector.com/pdf/DRT_XV1s_review_hificritic.pdf En stund siden jeg har sett tester av den, så det var morsomt å se at andre også vurderer den til å holde mål enda
Salvatores Reference components holder også Dynaen svært høyt. Omtalen av den nye og mye dyrere XV-1T innledes på følgende måte; "Let's begin by emphatically stating that the 1S is one of the finest mc cartridges in existence and that even the most demanding of audiophiles could easily adopt it as their reference. It is very well built (keeping in mind it is after all a cartridge) and will mate with just about any analog set up. It is costly at almost $5,000, but given the current hierarchy of state of the art in cartridges, this figure is considered reasonable. What makes the 1S so special is its overall balance. It is superb in all parameters of performance and exceptional in a few, namely harmonic completeness and tonal accuracy. How much better can it get?"
Lunker litt på å supplere pickup samlingen i løpet av 2012. Aktuelle kandidater er foreløpig; Koetsu Urushi og Ortofon A90 (om jeg får kloa i en for den er gått ut av produksjon), AirTight PC1 (denne er litt outsider pga en ganske lik klangsignatur som Dyna, har hatt den på lån og testet). Det er sikkert andre som også burde settes på lista. Koser meg med å myse etter verdige kandidater så lenge, i visshet om at jeg ikke har bråttom og kan sitte på gjerdet til den rette dukker opp.