gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Shadow skrev:
    gut_man skrev:
    Knallkjekk avslutning på en onsdag. En kompis donerer sin Oracle Aleksandria (trenger ny motor) til meg. På den står det en Fidelity Research FR64fx i sølv. Prikk lik min gamle FR arm som jeg har angret litt på at jeg solgte. Denne innlemmes i samlingen! Håper å kunne lage en velfungerende Oracle spiller av denne pluss den jeg har liggende her fra før.
    Viss det er steelsen sin, så fikk jeg den rett før jul av han ???
    Hmm, se det var en uventet vending... Dette får vi ordne opp i Shadow. Ringer deg i morgen!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da var saken ordnet. Viktigst er det at vennskapet med Shadow er intakt. Forøvrig blir både spiller og arm i gut_mans cave.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    gut_man skrev:
    Da var saken ordnet. Viktigst er det at vennskapet med Shadow er intakt. Forøvrig blir både spiller og arm i gut_mans cave.
    Sånn må det være :)
    Hils shad.

/jan

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bruker du høy nivå på subben ? Har du forsøkt andre måter ? Litt nyskjerrig på dette.. :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    HCS skrev:
    Bruker du høy nivå på subben ? Har du forsøkt andre måter ? Litt nyskjerrig på dette.. :)
    SubbenE! Bruker to stk, og ja jeg bruker høypass utg for å fore AG subene med frekvensene fra 80 til ca140Hz. Vermin testet en periode med å fore hele AG systemet sitt med signal fra høypass utgangen. Resultatet var en betydelig forringelse av mellomtone og diskant. Linjesignal har jeg aldri testet fordi jeg da ikke vil kunne begrense AG nedover. Var det svar på det du lurte på?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Rart at en arm som ser så teit ut spiller så bra..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    BTW, du har VELDIG mange armer nå, Gutty.. ::) ::) Er veien ned til deg åpen nå på vinteren?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    pengesluk skrev:
    BTW, du har VELDIG mange armer nå, Gutty.. ::) ::) Er veien ned til deg åpen nå på vinteren?
    Den er åpen, det er invitasjonen din også ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    pengesluk skrev:
    Rart at en arm som ser så teit ut spiller så bra..
    Hehe, her følger vel form funksjon.. Kanskje noe av Ikedas suksess, fokus på detaljene som virkelig betyr noe. F.eks på kvalitetslagre som holder koken i maaaange år uten å miste presisjon!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    gut_man skrev:
    HCS skrev:
    SubbenE! Bruker to stk, og ja jeg bruker høypass utg for å fore AG subene med frekvensene fra 80 til ca140Hz. Vermin testet en periode med å fore hele AG systemet sitt med signal fra høypass utgangen. Resultatet var en betydelig forringelse av mellomtone og diskant. Linjesignal har jeg aldri testet fordi jeg da ikke vil kunne begrense AG nedover. Var det svar på det du lurte på?
    Kan du forklare litt mer ? Tar du et sett med ht kabler på subbene og ett på hovedhøytaleren , dvs tapper med to tappninger ifra effekttrinn ?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    HCS skrev:
    gut_man skrev:
    HCS skrev:
    Kan du forklare litt mer ? Tar du et sett med ht kabler på subbene og ett på hovedhøytaleren , dvs tapper med to tappninger ifra effekttrinn ?
    Korrekt! To tappinger fra ampen. Sikkert teoretisk på trynet ifht usikker last og sånn, men det funker og det er det viktigste! Humla skal i teorien ikke kunne fly heller ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    pengesluk skrev:
    jeg kjenner igjen en Airtangent-boms når jeg ser en ;D

mvh
    Leif

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    gut_man skrev:
    HCS skrev:
    gut_man skrev:
    HCS skrev:
    Korrekt! To tappinger fra ampen. Sikkert teoretisk på trynet ifht usikker last og sånn, men det funker og det er det viktigste! Humla skal i teorien ikke kunne fly heller ;D

Lurer på hvilken impedans som effekten "ser", men samma det bare det funker. Trodde og det måtte bli slik, signalet ville fort bli degenerert ellers :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg tråkker ennå i sikla på Bidjar´n min etter Sluket fra han var her sist lørdag og fikk øye på Referensen ;D

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Var nok ikke sikkel det der, har større tro på at det var anleggseiers helt andre kroppsvæsker etter fantasier over mine mange gode ideer.. 8) 8) Jeg forsto det slik at du hadde en stund for deg selv etter at jeg dro..?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Noen andre som har testet Jplay? Har lastet ned testversjonen og holder på å knote med å få til Jriver plugin. Dette høres virkelig lovende ut. Jplay kom meget heldig ut av TAS pcaudio artikkelserie som beste avspiller, med Jriver integrasjon kan beste lyd kombineres med den mest brukervennlige plattformen. Håper å finne ut av de siste bugsene jeg opplever i mitt system for lyden jeg hører er imponerene god! Har i grunnen vært godt fornøyd med Jriver lydmessig, men det var før jeg hørte potensialet med Jplay.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg sier det igjen;
    eldstemann bruker mediamonkey til wav ripping, spilling, tagging etc og han sorterer på kryss og tvers på alle parametre og det funker som en drøm med topp layout
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hva bruker du selv da Leif? Har kjøpt tredje versjon av Jriver Media center selv, så jeg er nok happy med fleksibilitet, bruksområde og brukervennlighet med dette programmet. Faktisk er det den mest stabile og minst knølete film avspilleren jeg har vært borti, samtidig som bildekvaliteten er veldig bra! Poenget med Jplay er at man har klart å integrere en rendyrket high end musikkavspillere for pcaudio i et av de mest brukervennlige media centere. Har ikke kjøpt plug in modulen av Jplay, og gjør det ikke før jeg får den til å kjøre knirkefritt. Noe av problemet med de beste entusiast utviklede avspillerne er imo at de krever en rimelig høy grad av datakunnskap for å konfigurere dem skikkelig. Brukervennligheten har heller ikke vært på topp, derfor er Jplayer plug in kjærkommen. Rene kinderegget ffs! Desverre krever den litt knoting for å fungere optimalt. Mulig det ville gått glattere for noen mer datakyndige enn meg selv som ikke helt skjønner dataenes vei gjennom pc'en til lydkortet. Har jo etterhvert erfart at det er like mange variabler som påvirker lyden ved pc audio som ved vinylavtasting.. Gjelder bare ikke la seg stresse av det ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    foobar av gammel vane men har vurdert seriøst en overgang
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Er nok noe å gå på da Leif :) Har du lest artikkelserien om computer audio i de siste TAS nr.? Der har de testet en del software opp mot hverandre. Jriver var den beste media center plattform lydmessig, og Jplay var den beste stand alone avspiller (blant de testede). Driver ennå å knoter uten å få ting til... Som vanlig når jeg kødder med pc ting fører en ting til en annen. Mistenker ett eller annet tull med psu til pc, for den lar seg ikke reboote. Må vente 10-15 min etter den er avslått før den lar seg slå på igjen. Mht Jplay og Jriver, fører Jplay av en eller annen årsak til at Jriver programmet henger etter en stund. Må ut i oppgavebehandling for å avslutte det. Jplay anbefaler Kernel streaming og så lav latency som overhodet mulig, men det vil ikke Lynx kortet mitt være med på. Wasapi funker på 44kHz filer, i går fikk jeg bare 96kHz filer til å funke.. Hmf, får spørre svogeren min om hjelp. Han kommer på besøk i morgen og han kan data. Får holde meg til ren Jriver med ASIO driver og vinyl så lenge. Funker det også 8)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Something's coocking:

Fostex 203 ute av bod :eek:

Får be kokken om å gjøre seg klar ;D

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Venterett:

Nytt underlag til platespilleren, dyre som fy selv om jeg kjøpte dem brukte fra junaiten.

Lydmessig var dette en klar forbedring fra Audio Technica føttene med fjærer. Bassen ble strammere og bedre definert! Hele lydbildet er mer nøyaktig og mer 3d.

Totalt sett er jeg godt fornøyd med kjøpet! Nå er jeg på jakt etter fire såkalte risers som gjør at jeg kan høydejustere beina. Selvfølgelig er de gått ut av produksjon og jeg finner ingen som har igjen på lager :( Får legge ut et par annonser og satse på respons!

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Samme stillpoints jeg skal bruke på min all-out TT-101 rigg. Hvilke vekt-rating har du på disse, Cut Man? 8) 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Nytt trådnavn burde være "Cut Man's Grave"

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    pengesluk skrev:
    Samme stillpoints jeg skal bruke på min all-out TT-101 rigg. Hvilke vekt-rating har du på disse, Cut Man? 8) 8)
    Dette er standard stillpoints som er oppgitt å tåle 100 lb ca 45 kg pr kone. 4 koner skal tåle vektbelastning på 180 kg. Skal du ha disse bør du nok kjappe deg, tror de er tatt ut av sortimentet og erstattes av stillpoint ultra som sikkert er en del dyrere også. Sliter som sagt med å få tak i tilbehørs dingsene som gjør konene høydejusterbare. Får du fatt på slike, gi meg et hint.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Justeringen får jeg maskinert på annet vis, trenger bare stillpoints egentlig. Hvor kjøpte du de?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ebaya dem brukte fra US. Søker du på stillpoints kommer bare en selger opp. Han har et sett til han skal selge ( de lå jaff ute i går) Han skrev ned verdi og betalte halve frakten også. Kjernekar!Var her i løpet av 4-5 dager. Betalte 200$ pluss litt i frakt. Halv pris av nypris.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Måtte kjøpe et sett til med pent brukte stillpoints for å få tak i risers (lå ute ett eneste sett som kun ble solgt samlet) som gjør konene høydejusterbare. De var seff utsolgt hos alle forhandlere jeg kontaktet og gått ut av produksjon fra fabrikk. Så dette var eneste mulighet for å få mulighet til nøyaktig høydejustering og vatring av platespilleren! Tester ut stillpoints nr. to sett under riaa eller pover amp tenker jeg!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da er hansken kastet;

Lysten på å teste ut Fostex elementene ble for stor. Når mclaren la ut sine "stygge andunger" for salg, henta jeg dem hjem med god hjelp av laugbroder pengesluk (takke og bukker). Fikk dem så billig at jeg tenkte skitt, funker det kan jeg alltids legge penger i skikkelige kabinetter. Disse burde kunne gi meg svar på noen av alle spørsmålene jeg satt med:Hvor bra kan dette være, er det bare hype? Er det nok med 9watt BP power? Er bakladede horn bare noe for vokal/jazz/akustisk musikk eller vil de funke med hardere saker også? Vil bondebassene fungere med bakladede horn som ikke deles nedover, men ruller av naturlig...

Svaret er nei på det første, dette er ikke hype. Sannsynligvis takket være et aldeles fortreffelig element (som har ligget til mørning og innspilling 24/7 i tre uker før de fikk prøve seg i Nagaoka kabinettene). Har ikke eksperimentert med demping av bakkammer enda, men rett i kassa spiller de imponerende bra. Uten supertweeter, mangler det nok litt helt øverst i frekvensspekteret men resten er så bra at jeg har fryktelig lyst å teste med supertweeter (noen som har en å låne bort?)

9w BorderPatrol holder også i massevis, i hvertfall i konfigurasjonen med 2 bondebasser som drar lassset fra 80Hz og ned i kjelleren. Selv med signal rett fra dCS (Callisto har hatt et rørhavari og jeg har ikke fått feilsøkt og funnet synderen enda) går det fint å dra på til 100dB uten at lyden blir presset. Tvert i mot, endrer lyden så lite karakter ved pådrag som jeg knapt har opplevd fra andre høyttalere. Det blir bare mer av alt, mer trøkk, tørrere bass ;D
    Hva med musikk da, er dette en "tørrpinn" høyttaler som ikke kan rocke? Nope, de eter alt av musikk jeg har kasta på dem med bravur.

Jeg er nok litt preget av et overraskende positivt førsteinntrykk. Nå har jeg som dere kan se på bildene skjøvet AG Duo bak i "skammekroken" for å leke med nykommerne en stund. Så får tiden vise om jeg er like fornøyd etter å ha levd med dem en stund. Har en mistanke om at dette med et penere og enda bedre kabinett, en superdiskant og et skikkelig bass system kan hamle opp med det aller meste!

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.770
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kult gutty.

selvfølgelig er det ikke hype når såpass mange fornuftige folk har sagt det samme.

blir artig å høre hva du mener etter å ha levd med dem en stund.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    Høres spennende ut det der ja!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Guts, før du grisebanker McLaren, fant en brukket HT terminal på lagergulvet i dag, la seg under hjulet på en tralle, og låste hele dritten... :eek: :eek:

Må ha skjedd under sjauing opp på pallen. Forøvrig idiotisk konsept, i hvertfall uten en beskyttelse rundt, med sammebyggehøyde som terminalene. MEGET utsatt.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Skjønte hva som hadde skjedd da jeg gikk løs på kabinettet med hullsag for å lage brakett med nye terminaler på. No worries, kosta litt svette 5 cm loddetråd og 40kr på biltema for nye terminaler. Har ikke sagt noe til Mclaren engang fordi jeg skjønte at dette ikke hadde noe med ham å gjøre. Shit happens :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig å lese at bondebassen gjør susen. Er selv meget fornøyd med det konseptet som du forklarte meg før. Det er kanskje ikke teknisk sett korrekt, men det funker godt :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    gut_man skrev:
    Skjønte hva som hadde skjedd da jeg gikk løs på kabinettet med hullsag for å lage brakett med nye terminaler på. No worries, kosta litt svette 5 cm loddetråd og 40kr på biltema for nye terminaler. Har ikke sagt noe til Mclaren engang fordi jeg skjønte at dette ikke hadde noe med ham å gjøre. Shit happens :)
    Godt! Forøvrig burde kabelgjennomføringen på den konstruksjonen gått gjennom bakveggen BAK elementet, eller ført ut som kun en kabel direkte, uten skruterminaler. Alt. i bunn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn