gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    pengesluk skrev:
    gut_man skrev:
    Skjønte hva som hadde skjedd da jeg gikk løs på kabinettet med hullsag for å lage brakett med nye terminaler på. No worries, kosta litt svette 5 cm loddetråd og 40kr på biltema for nye terminaler. Har ikke sagt noe til Mclaren engang fordi jeg skjønte at dette ikke hadde noe med ham å gjøre. Shit happens :)
    Godt! Forøvrig burde kabelgjennomføringen på den konstruksjonen gått gjennom bakveggen BAK elementet, eller ført ut som kun en kabel direkte, uten skruterminaler. Alt. i bunn.
    Kabelgjennomføringen er gjennom bakveggen bak elementet. Vurderte å kaste kabelen som stod i og ta ut kabel direkte, men sleit med å komme til med boret for å få litt større hull som passet de kablene jeg hadde liggende. I en mer permanent løsning vil løsningen med å bypasse terminaler vurderes, for jeg ser absolutt poenget. Intet delefilter, ingen terminaler.. Pure music ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    JanR skrev:
    Kommer snart noen AG på børsen ? ::)

/jan
    Kommer helt an på det.. Gidder ikke gi dem bort, så hvis det dukker opp noen seriøse bud kan nok det vurderes for å ta dette prosjektet så langt jeg klarer.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    gut_man skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Kommer helt an på det.. Gidder ikke gi dem bort, så hvis det dukker opp noen seriøse bud kan nok det vurderes for å ta dette prosjektet så langt jeg klarer.
    Hvor mye lengre kan du ta det ?
    Ett par Fostex diskanter, eller tilsvarende ?

Elementet og kassene er vel ikke allverden å finne på med, eller.

/jan

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    JanR skrev:

/jan
    De er det faenmeg nok av der fra før!
    Stemmer for lagring i den fremtidige Fjøskinoen som bakhøytalere :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Vermin skrev:
    JanR skrev:

/jan
    De er det faenmeg nok av der fra før!
    Stemmer for lagring i den fremtidige Fjøskinoen som bakhøytalere :)
    Nå skal vi ikke forgripe begivenhetene her. Fostexene er fremdeles ferskvare her, som jeg skrev er jeg nok noe preget av en begeistring for noe nytt og uventet. Jeg var som mange vet noe skeptisk til dette i utgangspunktet. Jeg har ikke sagt at dette er bedre, helt på høyden eller dårligere enn AG. Til det har jeg rett og slett ikke fått nok inntrykk, og som jeg skrev tidligere mangler det EN DEL i toppen i forhold til AG. Om dette skal dras lenger, ryker det fort på like mye penger som AG'ene koster, så det er ikke snakk om at budsjett til 6-7k banker gørra av 150k AG her bare så det er slått fast. Hele hensikten med Fostex prosjektet er å se om dette kan være en farbar vei for min del. Jeg har dratt AG så langt jeg kan i mitt rom, har ikke plass til større. Elefantrass er også for stort, så da var dette kult å teste. Elementene hadde jeg, og kassene kostet ikke mer enn at de kunne fyres med hvis det ikke skulle være greia for meg. Som sluket sa, kassene er greie arbeidsverktøy, men kassene kan gjøres mye bedre. Da koster det selvsagt pææng :) Enkelt, men ikke så enkelt likevel :)

S

Sjur T

Gjest
    Var så heldig å få lytte til disse over et par kopper kaffe, og jeg må si at jeg nesten satte kaffen i vrangstrupen grunnet begeistring i dag:)
    Har vel alltid vært litt skeptisk til konseptet men fikk det definitivt motbevist i dag. Hamlet opp både med Tool og akustisk musikk på en overbevisende måte synes jeg.
    Manglet litt fandenivoldskhet i bunnen i forhold til det jeg er vant med på feks Tool, men definitivt moro!

Skal bli artig å følge prosjektet videre! Dette har stort potensiale!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da ser det ut at det blir turnè i Bergens audiofile undergrunn med kjoenik som guide i morgen kveld Mange hyggelige folk med interessante anlegg her i Bergen, gleder meg storveis! Alliansebroder kjoenik viser igjen ridderlig engasjement for en alliansebroder som er strandet på Scandic Kokstad og kjeder rævva av seg på kveldstid :p

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Det ble sent før jeg var tilbake på hotelrommet i går, for sent for å logge på hfs for å takke SOA for gjestfrihet, servering, interessante diskusjoner og en interessant lytteseanse. Og takk til kjoenik som tok meg med, og kjørte meg hjem etter endt seanse. SOA har et interessant anlegg, med en særdeles skjelden kombinasjon av Wilson høyttalere og 300b (på steroider) forsterkeri fra VAC. Det ble servert musikk fra analog og digital signalkilde. SME riggen med AirTight pc1 var veldig bra! Wilson kreasjonene til SOA må være en av de beste "apekister" jeg har lyttet til , men en hønnmann har vel preferanser som innebærer noen ting bare hønn klarer å levere uten at jeg skal bruke for mye tid på å gnåle om det. Veldig nyttig å oppdatere referansene og høre på andre ting innimellom også! Og anlegget spilte både behagelig og bra bare så det er slått fast! Masse nye musikalske inntrykk fikk jeg også servert både fra SOAs rikholdige musikkbibliotek og fra kjoeniks medbragte musikalske matpakke.

Et besøk på det som i følge kjoenik er byens beste platebutikk (Apollon) ble det også tid til. Gikk derfra med et par plater i bæreposen. Butikken var under full ombygging, og planen var plateBAR med sjenkebevilling. Det kan bli farlig! Nedsatt dømmekraft og hyllene fulle av vinylplater til salgs kan fort bli en uheldig kombinasjon for Visakortet :p

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da skjer det ting igjen. Har et par slike på vei over dammen:

Et par av disse skal sikre rett nivå på greiene:

De skal kobles på denne måten:

Jeg har tenkt å dele på 7000hz mellom FE203 og T500 og har da fått følgende verdier på spole og kondis;
    kondis 2,84uF, og spole 0,18mH. Spørsmålet er hvordan jeg skal treffe kondisverdien på en fornuftig måte? Er 2,8 nært nok, eller er det kritisk med de siste 0,04 uF? Er det evt. lurt å kjøpe en "stor" polypropylen kondis og en mindre superkondis sølv i olje eller lignende? Hvis det er kritisk å treffe nøyaktig utregnet verdi, vil jeg måtte bruke flere småkondiser og en større for å havne på rett verdi. Bør jeg tilstrebe å holde antall kondiser til et minimum?

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    gut_man skrev:
    Da skjer det ting igjen. Har et par slike på vei over dammen:

Et par av disse skal sikre rett nivå på greiene:

De skal kobles på denne måten:

Jeg har tenkt å dele på 7000hz mellom FE203 og T500 og har da fått følgende verdier på spole og kondis;
    kondis 2,84uF, og spole 0,18mH. Spørsmålet er hvordan jeg skal treffe kondisverdien på en fornuftig måte? Er 2,8 nært nok, eller er det kritisk med de siste 0,04 uF? Er det evt. lurt å kjøpe en "stor" polypropylen kondis og en mindre superkondis sølv i olje eller lignende? Hvis det er kritisk å treffe nøyaktig utregnet verdi, vil jeg måtte bruke flere småkondiser og en større for å havne på rett verdi. Bør jeg tilstrebe å holde antall kondiser til et minimum?
    Spør H.R han har de samme elementene

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    H.R er konsultert og filterkomponenter er bestilt til deling både på 7 og 10k. Så da er det bare å lene seg tilbake og vente på at posten skal virke 8) Burde være lyd i T500 til neste helg tenker jeg..

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har i kveld konstatert at Dynaen min nok er moden for retipping etter å ha byttet til VdH Grasshopper. Plutselig var det en helt annen ro og homogenitet i lydbildet. Kvinnevokaler tenderer ikke lenger til flisete og cymbaler låter plutselig voldsomt mye mer oppløst. VdH har ekstremegenskaper, men Dynaen har vært mye bedre enn dette før. Så da er det eksen neste for Dynaen intil jeg får bestemt meg for om det blir VdH, Soundsmith eller Dyna rebuild. Jeg er så begeistret for VdH at det foreløpig er det mest fristende, men så har man hørt mange lovord om Soundsmith også da (og jeg har tid til å vente). Dyna alternativet er nok det dyreste og mest urealistiske foreløpig, men det er ikke forkastet. Skal man ha en autentisk XV-1s i pu arsenalet er det nok ikke noen vei utenom, samtidig er jeg ikke sikker på om jeg er villig til å betale prisen!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da var jammen Fostex T500 levert på døra og pakket ut! Mangler bare å få tatt turen innom postkontoret for å hente pakken fra Dynabel med filterkomponentene. Jammen hadde jeg ikke liggende motstander til Lpad også. Fostex attenuatorene jeg bestilte var ikke på lager, så jeg demper diskantene 11db i førsteomgang og hører om det funker. Det skulle ihvertfall dra ned T500 fra 110 til 99dB, nøyaktig FE203s oppgitte følsomhet. Satser på lyd i løpet av kvelden!

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, kjøpte meg noe nesten gratis l-pads i samme slengen , skal vente ytterligere 5 uker på de rette delefiltra fra alk, så greit å ha en mulighet til å senke nivået noe før den tid :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da står man her med deler i hånden og lurer på hvordan i helsikke man skal lodde dette filter greien i hop..Filteret er 6db steilhet med en spole på 0.12 mH i paralell med + leder på FE203 mellomtone/bass og en kondis i paralell med + på diskant, samt en Lpad for å dempe diskant.. Skjønner hvordan signalet skal gå gjennom dette for å funke, men ikke hvordan jeg skal få en fornuftig layout.. Noen som har lyst å tegne og forklare?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Leif "daVinchi" Christensen tar ansvar :) Takker. Nå skjønte jeg forsåvidt akkurat den biten. Det store spørsmålet er hvordan jeg kan få alt i hop (både for diskant og FE203) slik at jeg kan koble et par høyttalerkabler på filterets inngangspunkter og ut til de respektive elementene.. Eller er det like greit å koble spolen på høyttalerkabelen til FE203 elementet og biwire med egen kabel fra amp til diskant?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Tusen takk Leif! Da ble det jammen lyd ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Skjønner veldig godt hvorfor det selges så få brukte T500. Disse blir! Når jeg bare skjønte filtergreiene, er det piece of cake å mekke filter som passer uansett høyttaler. Med attenuator blir de fleksible ifht nivå også. Har lyst å teste T500 på Duoene også. Tenker jeg kjøper filterkomponenter så jeg kan lage et Duofilter til dem også.

Deler nå på 10 000 Hz. Hadde ikke bestilt Lpad komponenter siden jeg skal ha attenuator, men tok ikke med i beregningen at attenuatorene var utsolgt. Må vente på nye. Hadde heldigvis motstander liggende så jeg kunne dempe T500 11 dB. Nå spiller den 99dB akkurat samme som FE203. Høres ut som om både delefrekvens og nivå er greit. Skal prøve å få tatt et bilde ila kvelden.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Koser meg en hel haug jeg kjoenik. Den Fostex tweeteren er det beste jeg har hørt av diskant! Det eneste jeg har hørt som er i nærheten, må være plasmadiskanten i Elektrons høyttalere. Nå har jeg på langt nær hørt alt, men at T500'en er blant de aller beste er vel egentlig opplest og vedtatt. Morro å tvinge seg selv ut på glattis med å strikke delefilter også, ihvertfall når det funker som planlagt :) Blir morro å få litt second opinions på integrasjonen av tweeterne. Venter Consen innom på lørdag. Han har med ny versjon av riaa'en sin som vi skal teste mot IO'en min. Han skulle også ta med noen flere motstander så jeg får teste en db opp og ned på tweeterne. Skikkelig irriterende med de attenuatorene som ikke kom i tide.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    den tweeteren fortjener de beste Fostex trafobaserte L-pads og ikke de trådviklede potte-greiene!
    du roter bort masse oppløsning
    dessuten trenger de sikkert noen timer til å kjøres inn også!
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    den tweeteren fortjener de beste Fostex trafobaserte L-pads og ikke de trådviklede potte-greiene!
    du roter bort masse oppløsning
    dessuten trenger de sikkert noen timer til å kjøres inn også!
    mvh
    Leif
    Hadde ikke råd til de beste trafobaserte i denne omgang, men ser ikke bort fra at det blir et par R100T etterhvert.. Har ikke kjøpt så slemme filter enda fordi at jeg ønsker å prøve ut forskjellige delefrekvenser. Eneste jeg flesket til med var en Mundorf sølv/gull i olje kondis på 0,1uF som jeg tenkte kunne følge filteret uavhengig av hvilken delefrekvens jeg ender opp på. Tenkte at R80B fikk gjøre nytten i startfasen. Kan vel ikke være helt på bærtur den heller?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.995
    Torget vurderinger
    9
    Grattis med Fostexene.

Hva er førsteinntrykket med dette oppsettet kontra duoene?

mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    bia skrev:
    Grattis med Fostexene.

Hva er førsteinntrykket med dette oppsettet kontra duoene?

mvh
    Det blir litt som å sammenligne epler og pærer. De har sine styrker og svakheter begge to. Det jeg kanskje savner mest i denne Fostex konstruksjonen er råskapen og dynamikken som frontlada horn gir. Foreløpig er Fostex prosjektet morro å leke seg med og briljerer med enorm gjennomsiktighet, og med T500 kom også en ekstrem oppløsning i diskant området! Prisen å betale for det avdekkes med dårlige innspillinger som nok er litt mer behagelige å høre på med AG'ene. Konemor begynner å rasle med sabelen og synes det begynner å blir for mye haifai stæsj og høyttalere. Hun hater utseende på AG, så det kan være jeg må satse alt på å få til dette Fostex stæsjet og selge AG for å blidgjøre mor. Ideelt sett kunne jeg godt tenke meg å ha begge to for å kunne bytte litt mellom dem. Akkurat som jeg har flere pickuper som jeg bytter rundt på. Jeg liker alle mine pickuper, og nekter å utrope en som den beste. De har egenskaper og skavanker alle som en, men de tar litt mindre plass enn to par ht's :p

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.995
    Torget vurderinger
    9
    Det var jo dette med å få i pose og sekk - slik som det åpenbart alltid er...

mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Jan ville ha bilder.. De stygge andungene er, vel ingenting å hvile øynene på, men på toppen skinner det:

For å illustrere plassproblemet:

Siste filterspørsmål i dag. Er dette noe jeg må ta hensyn til på noe vis? Phase shift on a first-order crossover is 90 degrees.

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    send henne hit , så blir hun sjeleglad for det lille du har slengende rundt
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    Trodde du hadde kone jeg ;D Trenger du flere :eek:

Vedlegg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Har du noen tidligere erfaringer med Soundsmith vedrørende retipping?
    Pris / ventetid / kvalitet?

:)

/ Morten

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    ;D

Takk for bildene gutty, er jo en bildetråd vettu ;)

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn