gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Yes, der var Fostex attenuatorene sendt med Fedex express fra Nederland. Skulle vel være her til uka da, så kan jeg leke meg med forskjellig demping og spare til R100t. For det er vel ingen vei utenom.. Har ikke kjøpt hundedyre diskanter for ikke få optimalt ut av dem :p Hvilke løsninger bruker dere andre T500 eiere? Sluket, har du testet forskjellige attenuatorer?

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Visst det er mulig å avlese/måle antall db demping på hvilkensomhelst lpad,så kan du vel bare erstatte det med motstand.
    Altså kun bruke lpad som verktøy til å finne riktig verdi på motstander.

Men ulempen med fast motstand er såklart at du ikkje kan justere,som du sjøl er klar over;.)
    Kanskje det lar seg ordne med ein sokkel for motstander,heilt uten lodding,så kan ein skifte verdi uten lodding?

Feks ein sikringsholder,der du lodder fast motstander til endene på sikringen,og fjerner glasset i sikringen,så kan ein ha 2-4motstander klar til bruk,god ide?

Grattis med råflotte diskanter også.

Mvh.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Får se hva det blir til. Nå er hele filteret i testfase. Har fått hvisket litt erfaringer i øret av folk med T500 som har testet Fostex attenuatorer så jeg prøver meg på de jeg har kjøpt og ser om ikke de fungerer greit. Spiller som bare det som de er nå, så jeg tror jeg skal spille inn diskantene litt og kose meg i stedet for å bekymre meg så mye for veien videre 8)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Stod opp tidlig i dag for å finjustere VdH pickupen i tonearmen så den skulle være 100% til Consen kommer på besøk med sin spennende RIAA i dag. 4point armen gjør justeringer til en lek og med justering av VTA, VTF og antiskating fikk jeg til perfekt sporing på "killer" testen (siste spor på side 2) på Hifi news test plata mi. Det var mye å gå på fra utgangsinnstillingene for å si det pent :) Så perfekt sporing har jeg ikke fått til før! Tilskriver det en fantastisk bra tonearm og en pickup med svært gode sporingsegenskaper. Lydmessig forsvant det en del "fnidder" og overflatestøy noe som igjen gir et roligere lydbilde med bedre fokus på utøvere og instrumenter. Får igjen en påminnelse om at testplate for finjustering er helt essensielt for optimal ytelse fra vinylriggen. Anbefalt VTA, VTF og antiskating er veiledende og vil variere fra oppsett til oppsett.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    funnet ut mer angående om de er 103 eller 110 db ? hos meg så passer de veldig bra rett i delefilteret, med mellomtone dempet ned til 103

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    jokris skrev:
    funnet ut mer angående om de er 103 eller 110 db ? hos meg så passer de veldig bra rett i delefilteret, med mellomtone dempet ned til 103
    Har ikke funnet ut noe mer nei. Det spiller så bra som det gjør at jeg ikke kommer til å stresse mer med det. Får attenuatorene mine neste uke og da kan jeg veldig lett ratte meg inn til det nivået som gir best integrasjon. Det er forøvrig ganske mye å hente på korrekt plassering ifht de andre elementene. Et par mm frem eller tilbake gir ganske store utslag. Dette er ikke noe for dem som lett får nevroser ;D

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    gut_man skrev:
    jokris skrev:
    Har ikke funnet ut noe mer nei. Det spiller så bra som det gjør at jeg ikke kommer til å stresse mer med det. Får attenuatorene mine neste uke og da kan jeg veldig lett ratte meg inn til det nivået som gir best integrasjon. Det er forøvrig ganske mye å hente på korrekt plassering ifht de andre elementene. Et par mm frem eller tilbake gir ganske store utslag. Dette er ikke noe for dem som lett får nevroser ;D
    og der slo mine nevroser inn merka jeg :) har grov testet med sentrert plassering over mellomtonen, og på siden , og her funker det best med plassering på siden, hvis nevrosene blir store får jeg rett og slett montere de inn i kabinettet og glemme de :)
    når de nye filtra mine kommer så kan jeg også ratte meg helt nøyaktig inn, de har attenuatorer

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    forøvrig har jeg en teori om at delingpunkt har noe med db å gjøre, deler man fra 10 så tror jeg de mer lettdrevne enn for meg som deler nede på 6000 for øyeblikekt

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    har vært inne på ideen, alt jeg har funnet på butikk/produsent sider + medfølgende info sier 103db, ser man på kurven så er den oppe i 110 db rundt 10 ooo , derfor denne teorien min om at man får en mer lettdreven fostex ved å dele der, kun synsing, men det er jo mange som hevder at den har 110 db, og det er det eneste logiske alternativet jeg kan se med min begrensa erfaring angående dette

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Priser meg igjen lykkelig over å ha en usedvanlig musikk-interesert svoger med god smak som erstatter sine vinylskatter med digitale erstatninger og gir bort sine avlagte vinyl-eksemplarer til meg.. Han er fullstendig klar over at det er forholdsvis kostbare og særdeles velholdte plater han gir bort, men er mest opptatt av at de havner i et hjem der de blir godt tatt vare på. Det kan man jo gi en garanti for 8) Etter en vask og tørk er de som nye! Tusen takk Hans Rune! Bergen Blues Band på orginal Harvest utgivelse ville vært bryllupsdagspresang nok :) Hvem faen bryr seg om en blomsterkvast! For det er skiver i den divisjonen vi snakker om her :eek:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Man bør vel også nevne at man har hatt besøk. Ikke hvilket som helst besøk heller ;)... Desverre fikk jeg ikke tatt noen bilder selv, men gjesten knipset litt. Consen var på besøk med sin siste versjon av Consen RIAA. Jeg likte veldig godt det jeg hørte av forrige utgave av Consen riaa selv om den versjonen ikke var optimal ifht den pu jeg testet den mot da.
    Nå spente vi Consen riaaa foran VdH grasshopper IV GLA montert på Kuzma armen min og det låt intet mindre enn fantastisk bra! Consen er en beskjeden mann, men han har big time ambisjoner (me like!!)..Det har han god grunn til! For den riaa'en han koblet inn her hadde absolutt noe å stille opp med i selskap med Aesthetix IO signature og alle andre gode riaa'er jeg har hørt. Så godt låter denne RIAA'en at jeg med et forbehold om personlig konkurs ønsker å reservere et eksemplar av den endelige produksjonsmodellen. Ikke for at den gjorde meg flau over å ha brukt mye penger på IO, men for å kunne ha et likeverdig alternativ (og det er en rimelig god attest) når jeg har behov for flere armer ol.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hadde besøk av Shadow og Vermin i går. Vermins finstemte medfødte måleapparatur slo ut omtrent som Consens og påpekte et problem i øvre mellomtone/diskant på Fostex prosjektet mitt. Ytterligere demping av diskant hjalp imo, men det er fortsatt et stykke til overgangen er sømløs. Får legge inn en bestilling hos Dynabel så jeg får testet forskjellig filtersteilhet og delefrekvenser. Skulle vært interessant å vite hva andre T500 eiere bruker.. Vet at mange deler lavere enn 10k

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Heter visst Necroth nå denne Vermin! Men det varer forhåpentligvis ikke lenge

Var interessant og få komme på besøk, horn er jo sjølve livet, som dem sier.
    Ingen tvil om at det har sitt potensiale det her, med stikkord som: friskt, oppløst, dynamisk og relativt homogent nedover er det gode sjangser for at du kan pensjonere AG´ene med tiden.
    Litt var det dog igjen til det, som du nevner selv så var det kanskje litt harskt og ubehagelig til tider når det foregikk mye på en gang. Det ble litt klemt kanskje, med en justering av delefrekvensen så dette forsvinner vil forhåpentligvis gjøre sitt for og feite opp mellomtonen og diskanten litt så det henger på greip med den dødskule bassen som bor i det her systemet (+bondebass).
    Og for og ta med enda en positiv ting, Duoene har aldri hatt mulighet til og lage ett slikt lydbilde i ditt rom som disse hjemmesnekkra gjør. For de som bryr seg om lydbilder og holografi var dette en real GIGANTOPPGRADERING.
    Fett og sjekke ut tidlig i utprøvingsfasen, ser frem til og holde følge gjennom hele prosessen fremover.
    Blir nok jævlig bra!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Artig lesing. Alltid interesant å følge med på hva dere holder på med "der nede"
    Og ikke minst høre hva andre syns.
    Tålamod gutty så skal du se det her blir knallbra.

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Hei
    jeg deler for øyeblikket helt nede i 6k , forholdsvis uproblematisk og høyst musikalsk, imo ihvertfall, venter dog på filter og skal dele ved 7500
    ifølge alk så kjører jeg med unifilteret en noe hot diskant, og jeg regner med å dempe den ett par db før jeg er imål,har dog ikke foretatt noen som helst målinger
    og kommer ikke til å gjøre det før jeg har alt på plass her heller, jeg spilelr dog enda mer musikk og det er jo ett godt tegn i seg selv
    er helt sikker på at du får dette til

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da er deler bestilt hos Dynabel. Når de ankommer har jeg deler til både å teste høyere deling med bare en kondis i paralell med diskant og lavere deling på 5kHz med 12db filter.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Fikk du pm fra meg?
    Skulle gjerne hatt dine synspunkter vedrørende sub.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Synspunkter er levert Karma:cool: På tide med en liten oppdatering;

Something is coocking

Ølmage prototype 3.jpg

Ellers begynner T500 supertweeteren å bli godt integrert med Fostex fulltonene. Hadde Sjuris innom her for en lytt i går kveld. Har også lekt meg litt med å få forbedret digital lyden. Etter en periode uten htpc'en min der Playstation3 vikarierte som digitalkilde, var forbedringen enorm da htpc var tilbake som digitaltransport. Dette ga meg litt blod på tann og jeg tok opp igjen utprøvingen av alternativer til det superbrukervennlige Jriver programmet. Målet er å teste Voyage MPD dedikert linux avspiller med et minimalistisk linux oppsett etter anbefaling fra Oblivion og Man. Dette viser seg imidlertid å være litt utenfor min komfortsone hva datakunnskaper angår, så jeg har hyret inn ekspertise fra naboen som kan dette. I ventetiden leker jeg meg med det litt mer lettfattelige, Windows baserte Cplay som ble hauset opp som den beste avspilleren i TAS artikkelserie om pc audio. Jeg brukte litt tid på å optimalisere innstillingene i programmet i går og har nå den beste digital lyd noensinne imo. Alt ble mye glattere, bassen tightere og bedre definert. Mellomtone mye mer organisk og en herlig oppløst og dynamisk diskant. Kort og godt mindre digitalpreg og mer analogklingende lyd. Jippi! Blir det bedre enn dette med Voyage MPD blir det en stillesittende sommer!

Brukersnittet på Cplay er håpløst, men det skal visstnok kunne integreres med andre avspillere. Får få naboen til å kikke på det også, for det var ikke helt selvforklarende hvordan det skulle gjøres. Lydkvaliteten med Cplay kombinert med brukervennligheten i Jriver hadde vært knall!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hallo
    er det Nagaoka ølmager på gang til FE203 ?
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Her blir det ølmager til FE203 ja:D de er døpt "Beerguts" allerede fra unnfangelsen (av gjett hvem?)! Jeg har nå tilbragt så mye tid med "de stygge andungene" at jeg tar sjansen. Når det låter såpass bra i de kassene, har jeg trua på at ølmager kan gi det jeg savner fra "de stygge andungene". HEL har formidlet kontakt med en hifi interessert snekker som du også kjennner godt. Pengesluk er rådgiver fra sidelinjen. Prototype er under produksjon for å teste at alt funker som planlagt. Skal høre med snekkern om det er ok at jeg legger ut bilder fra produksjonen..Er veldig spent på hva FE203 i ølmager vil prestere ikke minst i bassen. Bondebassene står i beredskap for å hjelpe med trøkk og morro, men jeg har skumle planer for bass løsning også. Her er ting litt mer usikkert, så jeg velger å holde kortene litt tettere til brystet inntil videre.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Godt å se at de kassene jeg kjapt skrudde sammen gav resultater. Det hadde jaggu meg vært spennende å høre på dette når du ser deg fornøyd med resultatet. Jeg hadde selv planer om innkjøp av T500 diskanter og prøvekasser av ølmagevarianten, men stuen på 17m2 som er ganske lang og smal passet dårlig med slike beist.

Du kjører vel rør på FE203 mens jeg kjørte transistor. Det kan nok godt hjelpe på det og.

McLaren

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    grattis!
    da skjønner jeg hvorfor han har vært så sabla opptatt!
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Her følger bilder fra produksjonsprosessen. Prototyper in the making. Mine skal ha et lag kryssfiner og et lag MDF ytterst for å kunne lakkeres i svart pianolakk (platene lakkeres før montering for best mulig resultat)
    Ølmage prototype 2 lite.jpg
    Ølmage prototype 1 lite.jpg
    Ølmage prototype 4 lite.jpg
    Ølmage prototype 5 lite.jpg
    Ølmage prototype 6 lite.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    husk dobbel bakvegg også
    originalen vibrerer ved høyt lydtrykk
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Dobbel bakvegg og ekstra avstiving er to av modifikasjonene som gjøres på Beerguts kontra Slukaoka.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Du var for utålmodig McLaren. De stygge andungene er imo helt avhengige av hjelp i bunnen. Parrret med et par fornuftige suber trenger man strengt tatt ikke kabinetter som går fryktelig mye lengre ned i frekvens enn andungene gjør. Jeg har ingen deling på dem, de ruller av naturlig og bondebassene kommer inn fra 80Hz. Funker nydelig imo. 17m2 er slettes ikke for lite for et sånn system. Det er bare å ta turen innom hvis du vil høre hvordan Beerguts spiller når de er presentable. Jeg regner alltid med lang tid før ting er bra, men presentabelt bør vel systemet være på nyåret tenker jeg :)

Godt å se at de kassene jeg kjapt skrudde sammen gav resultater. Det hadde jaggu meg vært spennende å høre på dette når du ser deg fornøyd med resultatet. Jeg hadde selv planer om innkjøp av T500 diskanter og prøvekasser av ølmagevarianten, men stuen på 17m2 som er ganske lang og smal passet dårlig med slike beist.

Du kjører vel rør på FE203 mens jeg kjørte transistor. Det kan nok godt hjelpe på det og.

McLaren

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    Jeg var hos nabosnekkern (ikke sinnasnekkern altså ;) ) i går kveld og inspiserte herlighetene.

Wow for et arbeid og en finish. Jeg fikk lyst på sånne. Mine 203En-S ligger i trygg forvaring til jeg får et kjempehus med 3 lytterom he he.

Jeg kjenner klangen godt i disse driverne da jeg har spilt på dem over lengre tid i OB. De trenger nesten ikke superdiskant. De har en ørliten peak i 3-4000 hz området som ved behov kan dras litt ned. Jeg syns heller ikke det er noe stort problem med den vanlige fulltoneoppbrytningen i +8K området (er det ikke der problemene begynner?). Jeg kan leve lykkelig med å la disse spille hele veien opp og ned.

I Nagaokaene så får man deilig midbass "horn-rasp" i det vanskelige 100+ området. Utrolig bra. Sammenhengen hele veien er i toppklasse som bare fulltoner kan (og noen ekstrem systemer som koster skjorta). De ruller som kjent av ved drøye 40 hz og i nabosnekkerns svære stue ble kanskje bassen litt for snill. I mindre og mellomstore rom tror jeg de leverer varene elegant, i store rom trenger de litt assistanse fra +/- 80hz og ned.

Med gulldiskantene dine Gutman og et par lynkjappe sub basser helt der nede så får du et ekstremt fullrange system til en latterlig lav pris:cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du får jo bestille nå som han lager en liten miniserie................
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    He he. Da må jeg ha stort hus med to diiiiigre lytterom. Skal bare spørre en jeg kjenner i Denstørste Norske Banken om han kan fikse et lån på 5 mill, rente og avdragsfritt i 50 år :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    seniorlån heter det...bare still sikkerhet du........:cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    Jo takk :), ser du at du er blitt beæret i signaturen min nå ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Jeg var hos nabosnekkern (ikke sinnasnekkern altså ;) ) i går kveld og inspiserte herlighetene.

Wow for et arbeid og en finish. Jeg fikk lyst på sånne. Mine 203En-S ligger i trygg forvaring til jeg får et kjempehus med 3 lytterom he he.

Jeg kjenner klangen godt i disse driverne da jeg har spilt på dem over lengre tid i OB. De trenger nesten ikke superdiskant. De har en ørliten peak i 3-4000 hz området som ved behov kan dras litt ned. Jeg syns heller ikke det er noe stort problem med den vanlige fulltoneoppbrytningen i +8K området (er det ikke der problemene begynner?). Jeg kan leve lykkelig med å la disse spille hele veien opp og ned.

I Nagaokaene så får man deilig midbass "horn-rasp" i det vanskelige 100+ området. Utrolig bra. Sammenhengen hele veien er i toppklasse som bare fulltoner kan (og noen ekstrem systemer som koster skjorta). De ruller som kjent av ved drøye 40 hz og i nabosnekkerns svære stue ble kanskje bassen litt for snill. I mindre og mellomstore rom tror jeg de leverer varene elegant, i store rom trenger de litt assistanse fra +/- 80hz og ned.

Med gulldiskantene dine Gutman og et par lynkjappe sub basser helt der nede så får du et ekstremt fullrange system til en latterlig lav pris:cool:
    Kult å lese at ting ser ut å funke etter hensikten. Hadde kanskje trodd at de ville kunne klare seg greit uten sub også etter hva Sluket har erfart, men det er som du kanskje sier rommet sin feil. Jeg har uansett planer om skikkelig bass system som skal supplere så det er ikke så viktig for min del. Meningen er at utvalgte ører fra Hornalliansen deriblant Sluket skal inspisere prototypene for å høre at de yter som de skal før de endelige ølmagene lages.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    He he. Da må jeg ha stort hus med to diiiiigre lytterom. Skal bare spørre en jeg kjenner i Denstørste Norske Banken om han kan fikse et lån på 5 mill, rente og avdragsfritt i 50 år :)
    Mye billigere å lage seg en bod til å lagre det man ikke bruker, så kan man heller veksle mellom ting i anlegget og i boden :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da hadde jeg trengt et O.B.Wiik telt !

mvh