Du får slå følge med Sluket når greiene skal monteres og kalibreres da Oblivion! Så kan vi ta en "prosjekt i mål" feiring etterpå Regner med at Sluket som leverandør river i en runde eller to Så river jeg i runde 3 og 4....
Det er bare å legge turen innom Okka JJ. Skal alltids få innkvartert deg. Og spisskompetanse på god dram er aldri feilHer føler jeg at jeg kan komme inn med spisskompetanse
Det er notert, vært bæltrivvelig å møtt Okkaby kameratene ja ... uten tvil.Det er bare å legge turen innom Okka JJ. Skal alltids få innkvartert deg. Og spisskompetanse på god dram er aldri feilHer føler jeg at jeg kan komme inn med spisskompetanse
Vi får satse på at Sluket greier dette på egenhånd..Du får slå følge med Sluket når greiene skal monteres og kalibreres da Oblivion! Så kan vi ta en "prosjekt i mål" feiring etterpå Regner med at Sluket som leverandør river i en runde eller to Så river jeg i runde 3 og 4....
Ingen god idé - hvis ikke gut_man er 3 meter høy og har 4 meter takbøydebygg 3 SLOBS, bruk den ene som kombinert sentersub og platespillerbord
mvh
Leif
Basert på denne målingen alene uten å vite for mye om forholdene ser det ut som om du kan la diskanten få fullt pådrag = ingen demping eller i allefall lavere demping..Da har ssnht og jangri vært her med målemikrofonen. Først en måling av høyttalerne fra lytteposisjon uten sub tilkoblet:
Dette må da være av interesse for flere.Når fulltonen får redusert membran utslag og FS resonansen er elektrisk dempet vil dette påvirke oppbrytninger langt oppover i frekvens og i området 1kHz til 5kHz hvor fulltonen har sin mekaniske deling mellom membran og whizzer kan det skje positive "ting" som kan gi utslag på målingene med flere dB pluss og minus...
Det forundrer meg at mange høyttaler elementer med et stort potensiale har feil / skavanker som reduserer den totale kvaliteten,Dette må da være av interesse for flere.Når fulltonen får redusert membran utslag og FS resonansen er elektrisk dempet vil dette påvirke oppbrytninger langt oppover i frekvens og i området 1kHz til 5kHz hvor fulltonen har sin mekaniske deling mellom membran og whizzer kan det skje positive "ting" som kan gi utslag på målingene med flere dB pluss og minus...
Kan dette i mange tilfeller og i tilfredstillende stor grad, redusere den værste peakingen i området, med standard filter-løsninger mellom diskant og fulltone?
Mvh
Da er nok nivået helt i toppen snart på plass
Hvis du foreløpig justerer diskant nivået til det som spiller optimalt så skal jeg beregne hva som blir de optimale endringene / justeringene for å få ned nivået med 2 - 3dB mellom 2.5k og 4.5k som er det som trengs for å få "prikken over i´en" ...
EDIT: Etter å ha sett litt på filteret designet og også tatt med den kommende integreringen av SLOBs har jeg kommet til at sammen med usikkerheten av rommets invirkning på de nåværende målingene og at målingene kanskje også er gjort med sinus sweep så er kun det gjenomsnittlige nivået som en bør se på nå...
Og når du nå får økt nivået helt i toppen er det gjenomsnittlige nivået foreløpig godt nok
Når en integrerer SLOBs vil det bli vesentlige forskjeller når en måler..
Ikke bare på grunn av det akustiske bidraget fra SLOBs, men selv om SLOBs ble satt opp utenfor huset slik at de akustisk ikke ga noe bidrag så vil de bidra elektrisk og BeerGuts vil måle og spille ganske så forskjellig...
Når fulltonen får redusert membran utslag og FS resonansen er elektrisk dempet vil dette påvirke oppbrytninger langt oppover i frekvens og i området 1kHz til 5kHz hvor fulltonen har sin mekaniske deling mellom membran og whizzer kan det skje positive "ting" som kan gi utslag på målingene med flere dB pluss og minus...
Jeg laget akkurat et slikt DIY-rack som jangri også omtaler.
Kjøpte 38 mm benkeplater på ikea som ble kappet til 120x50 med en sirkelsag med skinne. Med denne ble også de kappede sidene veldig jevne og jeg måtte bare gå over med veldig fint sadpapir. Bruker M16 gjengestenger til å holde greiene oppe. Fem stykker. Tre bak, to framme.
Fra Biltema kjøpte jeg mutre, store firkantede "washers" og en gulvmatte til bil (gummi). Sistnevnte kappet jeg til lik størrelse som "washerene", laget et 16mm hull i, og brukte mellom "washer" og treplate både over og under.
Som sokkel bruker jeg avkapp fra sidene av treplatene med noen vibrasjonsdempende puter oppå. Resten av racket "hviler" rett og slett oppå disse.
Kan poste bilder om det finnes interesse.
Fyll opp rørene med gummikuler fra en kunstgressbane, dette soper man opp etter en vinter langs banen.Lag noe liknende min hifi-benk, som var inspirert av Maskinisten.
Den er laget av 3 benkeplater fra Ikea (500kr stk, 186cm x 60cm) og valsa "rustfrie rør".
Inne rørene er det gjengestenger hvor det er muttere som er skrudd fast i hver plate ovenfor og nedenfor platen, slik at den står skikkelig fast. Selve rørene er altså ikke bærende, og du kan velge hvor stor diameter de skal ha ut i fra utseende og plassbehov. Rørene får du valset og sveist på mål hos blikkenslageren i Blandeverket i Årstadalen, og så borrer du hull gjennom platene der du skal ha gjengestenger.
Når jeg tenker meg om bør det gå ann å la hver plate "hvile" oppå gummi, slik at det blir mindre vibrasjoner?
Vi får til å lage en slik benk på et par timer!
Det eneste som kan være tricky er å få beskjært benkeplaten til de målene du skal ha, og at det blir et fint resultat. Det finnes jo sånne plaststrimler som det går ann å stryke fast på den siden av platen som er kappet, men jeg har aldri prøvd det ut.
Men, det er mye mulig Ikea eller andre butikker har andre plater som er bedre egnet til de målene din rack skal ha, slik at man ikke trenger kappe i det hele tatt. MDF-plate fra nærmeste trevarebutikk er jo også et alternativ, men da må man begynne å lakkere.
Beste av alt: dette blir veldig billig i forhold til noe fancy ferdigmekk.
Har vært i det kunstneriske hjørnet, og laget to alternativer i mspaint. Håper den er forklarende nok til hva jeg mener