gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Du får slå følge med Sluket når greiene skal monteres og kalibreres da Oblivion! Så kan vi ta en "prosjekt i mål" feiring etterpå ;) Regner med at Sluket som leverandør river i en runde eller to :rolleyes: Så river jeg i runde 3 og 4....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Her føler jeg at jeg kan komme inn med spisskompetanse :rolleyes:
    Det er bare å legge turen innom Okka JJ. Skal alltids få innkvartert deg. Og spisskompetanse på god dram er aldri feil:cool:
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    ...og viss sluket er litt som Jesus så kommer den beste drikken når alle er dritings.

    Uansett veldig spennende prosjekt å følge! Høytalerene altså...
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Du får slå følge med Sluket når greiene skal monteres og kalibreres da Oblivion! Så kan vi ta en "prosjekt i mål" feiring etterpå ;) Regner med at Sluket som leverandør river i en runde eller to :rolleyes: Så river jeg i runde 3 og 4....
    Vi får satse på at Sluket greier dette på egenhånd..
    Og da blir det 50% flere skarpe på dere :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Slukster klarer seg nok finfint på egenhånd ja. Har en mistanke om at han har vært ute en vinternatt før:rolleyes: Regner med at det er nok av lokale hifihelter som har lyst å være med på seansen, så vi blir neppe ensomme.. Får prøve å sende madammen bort en helg og time SLOBs ankomst med en hjemme alene helg så husfreden bevares.. Frem mot det er det på tide å tenke rack! Jeg må flytte elektronikk til langvegg og trenger et rack som er høyere og smalere enn dagens. Tenker 3 etasjer og på toppen skal det være plass til to platespillere :cool: Tips til design og oppbygging mottas med takk, drodling er helt ok.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bygg 3 SLOBS, bruk den ene som kombinert sentersub og platespillerbord :cool:

    mvh
    Leif
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    bygg 3 SLOBS, bruk den ene som kombinert sentersub og platespillerbord :cool:

    mvh
    Leif
    Ingen god idé - hvis ikke gut_man er 3 meter høy og har 4 meter takbøyde :)

    Men SLOBs som platespillerbord hadde nok fungert da alle element bevegelser / krefter blir kanselert ut i motsettning til de fleste andre bassystem konstruksjoner..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, både gutty og rom mangler litt på å tilfredsstille målkravene Oblivion skisserer. Dessuten er nok lommeboka rimelig tom etter SLOBs er i hus, så gjenbruk av mine skiferplater og andre ikke alt for eksotiske og dyre komponenter er ønskelig. Tenker litt i retning av å få dempe skiferplatene med f.eks selvklebende bitumen.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.560
    Antall liker
    106.703
    Torget vurderinger
    23
    Det dirrer svakt i de udempede sideveggene ved 120 dB. I bakkant av slot-konstruksjonen, der hvor trykket er størst, kjenner du ingen ting.... 144 mm. godstykkelse og skikkelige elementer så blir det slik.

    Mine aller første STORE OB's med 4 x 15" var fri for vibrasjoner og resonanser, annet hvert element var snudd motsatt vei slik at kreftene fra membranet jobbet mot neste.. Senterplassert i baffeltykkelse, og sandwich konstruksjon.

    De forrige utgavene med 5 x 16" var også relativt fri for vibrasjoner etc. men de var rene prøvebafler og ikke påaktet/påkostet med tanke på akkurat dødhet. Dessuten med elementer som har voksen motorkraft og lette membraner/oppheng samt Xmax på noen millimeter så svaeir det ikke akkurat rundt uansett.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, ja du er kanskje inne på noe Vermin.. Kanskje benkeplater er mer hensiktsmessige? Nå er jeg ikke hysterisk opptatt av demping og refleksjoner. Tidligere forsøk med diy dempeplater ga liten og ingen hørbar effekt imo.og havnet raskt i kategorien audiofil placebo! At noen tiltak kan fungere skal jeg ikke avskrive, men jeg har mer tro på at rommet har en fungerende grunnoppbygning og en viss symmetri i rommet Glavaplater o.l kan ikke veie opp for et feilkonstruert rom eller dysfunksjonell elektronikk. Jeg er faktisk mer nyskjerrig på hvor mye "ringingen" i skiferen påvirker spesielt platespiller, jeg mistenker at det ikke bidrar i positiv retning.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Benkeplater og gjengestag kan være en god løsning.
    Noe lignende det Le har laga feks, vil tro det kan virke positivt inn på lyden også.
    Pm Audio
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har sett noen pene diy rack der de har brukt L-profiler i alu ala Burmester rack. PM audio racket var pent det, men det er ikke stort nok. Jeg måtte hatt to, og 16k er aldeles uaktuelt å bruke på rack.
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Lag noe liknende min hifi-benk, som var inspirert av Maskinisten.

    Den er laget av 3 benkeplater fra Ikea (500kr stk, 186cm x 60cm) og valsa "rustfrie rør".
    Inne rørene er det gjengestenger hvor det er muttere som er skrudd fast i hver plate ovenfor og nedenfor platen, slik at den står skikkelig fast. Selve rørene er altså ikke bærende, og du kan velge hvor stor diameter de skal ha ut i fra utseende og plassbehov. Rørene får du valset og sveist på mål hos blikkenslageren i Blandeverket i Årstadalen, og så borrer du hull gjennom platene der du skal ha gjengestenger.

    Når jeg tenker meg om bør det gå ann å la hver plate "hvile" oppå gummi, slik at det blir mindre vibrasjoner?

    Vi får til å lage en slik benk på et par timer! :)
    Det eneste som kan være tricky er å få beskjært benkeplaten til de målene du skal ha, og at det blir et fint resultat. Det finnes jo sånne plaststrimler som det går ann å stryke fast på den siden av platen som er kappet, men jeg har aldri prøvd det ut.
    Men, det er mye mulig Ikea eller andre butikker har andre plater som er bedre egnet til de målene din rack skal ha, slik at man ikke trenger kappe i det hele tatt. MDF-plate fra nærmeste trevarebutikk er jo også et alternativ, men da må man begynne å lakkere.
    Beste av alt: dette blir veldig billig i forhold til noe fancy ferdigmekk.

    Har vært i det kunstneriske hjørnet, og laget to alternativer i mspaint. Håper den er forklarende nok til hva jeg mener :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fint forslag Jangri! Takker og bukker:) Har noen en kvalifisert formening om hvor stor klaring jeg bør ha over 300b ampen min til nete hylle? Alternativene er å ha den
    A: mellom høyttalerne og ha et langt signalkabelstrekk. Pros: kan klare meg med mindre rack. Cons: skeptisk til såpass lant 4-5m signalkabelstrekk med rca kabler. hadde vært mindre skeptisk om jeg kunne brukt balanserte kabler, men det er utelukket på BP ampen.Jeg liker mine BM signalkabler veldig godt, og har erfart at disse har større betydning for lyden enn ht kabel. BM mkII SE kabler er dessuten neppe betalbare i slike lengder.
    B: den kan plasseres på øverste hylle sammen med de to platespillerne. Pros: jeg kan beholde mine BM signalkabler mellom pre og power. Lengre strekk flatsølv ht kabler er betaltbart. Cons: Jeg må ha større rack
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er endelig NAS oppe og går med MPD. Tusen takk til Man som har brukt tid på å feilsøke problemet. Har ellers hatt ssnht og jangri innom for å foreta målinger av BeerGuts med seriefilter. Må flytte litt rundt på filene. Legger dem ut i morgen kveld engang. Nå må jeg ta kvelden så jeg kommer meg opp i morgen tidlig :(
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Da har ssnht og jangri vært her med målemikrofonen. Først en måling av høyttalerne fra lytteposisjon uten sub tilkoblet:
    Basert på denne målingen alene uten å vite for mye om forholdene ser det ut som om du kan la diskanten få fullt pådrag = ingen demping eller i allefall lavere demping..
    Hadde begge elementene vært målt hver for seg hadde vi sett om fasen på diskanten burde ha vært snudd eller ikke - eller en måling til med snudd fase på diskant.

    Men du kan jo enkelt prøve om snudd fase på diskantene spiller bedre - hvis det gjør det vil du høre at det spiller mer uanstrengt...

    Det kan også være en mulighet for at kondensator verdien over fulltonen kan / bør økes med 10 - 30% sammen med en økning av diskantnivået for å få det perfekt...

    Regner med at å snu fasen på diskantene og å fjerne dempingen av disse er enkelt å utføre, og har du en (to) kondensator med en verdi på 0.47uF til 1uF kan du koble den i parallel med de kondensatorene som allerede sitter over fulltonen..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det er enkle ting å prøve Oblivion. Har jo attenuatorer på diskantene, så nivået kan jeg justere on the fly. Skal prøve å få lurt meg ned for å teste dette i kveld. Kondisen må nok vente til i morgen. Hva vil jeg oppnå ved å justere verdien på denne?

    edit: Da er jeg nede i hula og tester litt. Det viser seg at jeg har tatt feil mht hvilken vei attenuatorene fungerer. Tallverdiene på disse Fostex attenuatorene går fra max 15 og til min 0. Jeg gikk ut fra at tallverdiene anga hvor mange dB man demper. Enten har noe blitt koblet feil, eller så er tallene bare et uttrykk for nivå på diskanten slik at jo høyere tall desto mer nivå på diskant. Attenuatoren har stått på 6, men er nå flyttet til 10. Dette blir på øret og helt i blinde så jeg må nok få fatt i måleutstyr så jeg kan se litt hva jeg holder på med. Snudd fase for diskant var ikke til det bedre imo, tror den er riktig rett fram! Bare gøy å kunne dra på litt med diskanten når den er av dette kaliberet :)
     
    Sist redigert:
    O

    Oblivion

    Gjest
    Da er nok nivået helt i toppen snart på plass :)

    Hvis du foreløpig justerer diskant nivået til det som spiller optimalt så skal jeg beregne hva som blir de optimale endringene / justeringene for å få ned nivået med 2 - 3dB mellom 2.5k og 4.5k som er det som trengs for å få "prikken over i´en" ...

    EDIT: Etter å ha sett litt på filteret designet og også tatt med den kommende integreringen av SLOBs har jeg kommet til at sammen med usikkerheten av rommets invirkning på de nåværende målingene og at målingene kanskje også er gjort med sinus sweep så er kun det gjenomsnittlige nivået som en bør se på nå...
    Og når du nå får økt nivået helt i toppen er det gjenomsnittlige nivået foreløpig godt nok :)

    Når en integrerer SLOBs vil det bli vesentlige forskjeller når en måler..
    Ikke bare på grunn av det akustiske bidraget fra SLOBs, men selv om SLOBs ble satt opp utenfor huset slik at de akustisk ikke ga noe bidrag så vil de bidra elektrisk og BeerGuts vil måle og spille ganske så forskjellig...
    Når fulltonen får redusert membran utslag og FS resonansen er elektrisk dempet vil dette påvirke oppbrytninger langt oppover i frekvens og i området 1kHz til 5kHz hvor fulltonen har sin mekaniske deling mellom membran og whizzer kan det skje positive "ting" som kan gi utslag på målingene med flere dB pluss og minus...
     
    Sist redigert:
    T

    Torget

    Gjest
    Når fulltonen får redusert membran utslag og FS resonansen er elektrisk dempet vil dette påvirke oppbrytninger langt oppover i frekvens og i området 1kHz til 5kHz hvor fulltonen har sin mekaniske deling mellom membran og whizzer kan det skje positive "ting" som kan gi utslag på målingene med flere dB pluss og minus...
    Dette må da være av interesse for flere.

    Kan dette i mange tilfeller og i tilfredstillende stor grad, redusere den værste peakingen i området, med standard filter-løsninger mellom diskant og fulltone?

    Mvh
     
    Sist redigert:
    O

    Oblivion

    Gjest
    Når fulltonen får redusert membran utslag og FS resonansen er elektrisk dempet vil dette påvirke oppbrytninger langt oppover i frekvens og i området 1kHz til 5kHz hvor fulltonen har sin mekaniske deling mellom membran og whizzer kan det skje positive "ting" som kan gi utslag på målingene med flere dB pluss og minus...
    Dette må da være av interesse for flere.

    Kan dette i mange tilfeller og i tilfredstillende stor grad, redusere den værste peakingen i området, med standard filter-løsninger mellom diskant og fulltone?

    Mvh
    Det forundrer meg at mange høyttaler elementer med et stort potensiale har feil / skavanker som reduserer den totale kvaliteten,
    men det som forundrer meg aller mest er hvor lite produsent og de som bruker elementene i systemer gjør for å rette opp dette.

    Etter min mening burde det i databladet til et element ha vært tatt med de korrigerings nettverk som trengs for at SPL og impedans kurvene skal bli optimale og også måleresultater med nakent element og med korrigert element.
     

    prom

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Jeg laget akkurat et slikt DIY-rack som jangri også omtaler.

    Kjøpte 38 mm benkeplater på ikea som ble kappet til 120x50 med en sirkelsag med skinne. Med denne ble også de kappede sidene veldig jevne og jeg måtte bare gå over med veldig fint sadpapir. Bruker M16 gjengestenger til å holde greiene oppe. Fem stykker. Tre bak, to framme.

    Fra Biltema kjøpte jeg mutre, store firkantede "washers" og en gulvmatte til bil (gummi). Sistnevnte kappet jeg til lik størrelse som "washerene", laget et 16mm hull i, og brukte mellom "washer" og treplate både over og under.

    Som sokkel bruker jeg avkapp fra sidene av treplatene med noen vibrasjonsdempende puter oppå. Resten av racket "hviler" rett og slett oppå disse.

    Kan poste bilder om det finnes interesse.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Målingene er gjort med sinussveip ja. Burde kanskje lagt ut målinger med pink noise også? Et annet usikkerhetsmoment jeg har fundert litt på i tillegg til rommets påvirkning er hvordan spredning vil påvirke avstanden det måles fra både i forhold til optimal frekvensgang og integrasjon av enhetene. Tror ssnht har en plan om å lage en mobil boks som kan brukes for å eliminere rompåvirkning. Slik det er nå tror jeg at målingene må tas med en liten klype salt og med alle forbehold om at vi kan ha gjort elementære feil.
    Da er nok nivået helt i toppen snart på plass :)

    Hvis du foreløpig justerer diskant nivået til det som spiller optimalt så skal jeg beregne hva som blir de optimale endringene / justeringene for å få ned nivået med 2 - 3dB mellom 2.5k og 4.5k som er det som trengs for å få "prikken over i´en" ...

    EDIT: Etter å ha sett litt på filteret designet og også tatt med den kommende integreringen av SLOBs har jeg kommet til at sammen med usikkerheten av rommets invirkning på de nåværende målingene og at målingene kanskje også er gjort med sinus sweep så er kun det gjenomsnittlige nivået som en bør se på nå...
    Og når du nå får økt nivået helt i toppen er det gjenomsnittlige nivået foreløpig godt nok :)

    Når en integrerer SLOBs vil det bli vesentlige forskjeller når en måler..
    Ikke bare på grunn av det akustiske bidraget fra SLOBs, men selv om SLOBs ble satt opp utenfor huset slik at de akustisk ikke ga noe bidrag så vil de bidra elektrisk og BeerGuts vil måle og spille ganske så forskjellig...
    Når fulltonen får redusert membran utslag og FS resonansen er elektrisk dempet vil dette påvirke oppbrytninger langt oppover i frekvens og i området 1kHz til 5kHz hvor fulltonen har sin mekaniske deling mellom membran og whizzer kan det skje positive "ting" som kan gi utslag på målingene med flere dB pluss og minus...
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Legg gjerne ut bilder! Er fremdeles i tenkeboksen og får det nok ikke travelt før Sluket ringer og vil gjøre avtale om levering og montering av SLOBs.


    Jeg laget akkurat et slikt DIY-rack som jangri også omtaler.

    Kjøpte 38 mm benkeplater på ikea som ble kappet til 120x50 med en sirkelsag med skinne. Med denne ble også de kappede sidene veldig jevne og jeg måtte bare gå over med veldig fint sadpapir. Bruker M16 gjengestenger til å holde greiene oppe. Fem stykker. Tre bak, to framme.

    Fra Biltema kjøpte jeg mutre, store firkantede "washers" og en gulvmatte til bil (gummi). Sistnevnte kappet jeg til lik størrelse som "washerene", laget et 16mm hull i, og brukte mellom "washer" og treplate både over og under.

    Som sokkel bruker jeg avkapp fra sidene av treplatene med noen vibrasjonsdempende puter oppå. Resten av racket "hviler" rett og slett oppå disse.

    Kan poste bilder om det finnes interesse.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har lekt litt med attenuatoren og funnet ut hvorfor jeg ikke fikk dB skalaen til å stemme med forsterkningen.. Spiller med litt mer nivå, men ikke full pupp. Ørene må spilles inn før jeg konkluderer, men så langt har jeg ikke vært fristet til å skru helt ned til utgangspunktet igjen. Det lover bra
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.681
    Antall liker
    9.052
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lag noe liknende min hifi-benk, som var inspirert av Maskinisten.

    Den er laget av 3 benkeplater fra Ikea (500kr stk, 186cm x 60cm) og valsa "rustfrie rør".
    Inne rørene er det gjengestenger hvor det er muttere som er skrudd fast i hver plate ovenfor og nedenfor platen, slik at den står skikkelig fast. Selve rørene er altså ikke bærende, og du kan velge hvor stor diameter de skal ha ut i fra utseende og plassbehov. Rørene får du valset og sveist på mål hos blikkenslageren i Blandeverket i Årstadalen, og så borrer du hull gjennom platene der du skal ha gjengestenger.

    Når jeg tenker meg om bør det gå ann å la hver plate "hvile" oppå gummi, slik at det blir mindre vibrasjoner?

    Vi får til å lage en slik benk på et par timer! :)
    Det eneste som kan være tricky er å få beskjært benkeplaten til de målene du skal ha, og at det blir et fint resultat. Det finnes jo sånne plaststrimler som det går ann å stryke fast på den siden av platen som er kappet, men jeg har aldri prøvd det ut.
    Men, det er mye mulig Ikea eller andre butikker har andre plater som er bedre egnet til de målene din rack skal ha, slik at man ikke trenger kappe i det hele tatt. MDF-plate fra nærmeste trevarebutikk er jo også et alternativ, men da må man begynne å lakkere.
    Beste av alt: dette blir veldig billig i forhold til noe fancy ferdigmekk.

    Har vært i det kunstneriske hjørnet, og laget to alternativer i mspaint. Håper den er forklarende nok til hva jeg mener :)
    Fyll opp rørene med gummikuler fra en kunstgressbane, dette soper man opp etter en vinter langs banen.
    Da blir rørene helt døde.
    Men da må jo rørene sitte fast mellom platene.


    Steinar.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Flott rack Steinost! Beklager sein respons, men her er travle tider! Snuser litt på rack basert på L-profiler, men bildene dine gjør at jeg ikke legger helt bort gjengestang-alternativet. Kjenner det begynner å rykke i lyst-nerva nå. En god motivasjonsfaktor er utsiktene for å få VPI/Airtangent opp å gå side by side med Lenco bastarden. Nå er det veldig lenge siden jeg har hørt den komboen. Hvis noen har lyst å bidra med L-profil baserte racks bilder her i tråden er det helt ok altså :)
    Ellers er status her at det mangler en bondebass og det merkes:( En bonde sammen med BeerGuts er helt ok, men mangler litt (ehhhem en del) slam i forhold til to stk. Vel det er en overgangsfase i påvente av bedre tider og det er slettes ikke så dårlig at jeg lider i ventetiden. I kveld koser jeg meg stort med siste tids vinylanskaffelser; back katalogen til Ayreon, Tusmørke, Kaipas siste skive- Vittjar og et par gamle (og for meg nye) mofi utgivelser fra Al Stewart..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tvunget over på headfi i kveld av forskjellige grunner. Spotify airplay til MPD til dac til Violectric headampen funker aldeles nydelig! Enda nydeligere blir det med litt rør i signalveien via Callisto pre :) Lykken er å ha brukbare alternativer :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Sitter her og funderer på om JuleSluket finnes? Har funnet en artikkel som hevder at det er gjort et par troverdige observasjoner av denne myteomspunne fyren som har en hang til horn, men av frykt for hysteri velger jeg ikke å dele den...
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Umiddelbart tenkte jeg, nope det kan ikke stemme for vi ser ingen hønn... Vel, det var før jeg tenkte :rolleyes: Plausibelt bilde av JuleSluket. Takker Lagga! Fikk plutselig trua på jula igjen. Var rett før jeg spilte Keith don't go her. Puh, du redda meg ut av det Lagga.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Selvsagt finnes Julesluket. Han er hos meg hver Desember og sløser bort pengene mine på tøysete ting som han pakker inn. Han sørger for at jeg er skvær blakk før Juleaften hvert år..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn