gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    BeerGuts reference system endelig funksjonelt og ferdigstilt. Kommer til å bytte plass på satelitter og basstårn. Tror det blir bedre både estetisk og lydmessig:
    BeerGuts reference system.jpg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo

får vel ta meg en tur til øst europa og selge nyrene mine...

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.674
    Hoho! Det ble sykt fett i helsort gutty!! Utrolig moro å være en del av slike prosjekt;-)

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Nice!!!!!
    Ser fram til beskrivelser av dette oppsettet. :)

BeerGuts reference system endelig funksjonelt og ferdigstilt. Kommer til å bytte plass på satelitter og basstårn. Tror det blir bedre både estetisk og lydmessig:

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har hatt Shadow innom på ettermiddagskaffe. Vi har sjauet rundt på ølmager og bafler. Til min store glede funker baflene plassert slik at jeg kan få full utstikt til lerretet mitt. Den lydmessige gevinsten med å få baflene ut mot sidevegg var i våre ører større enn et evt. tap ved at satelittene nå står foran deler av baflene. Har også fått spikes i funksjon og vatret baflene.
    Ny plassering fra lytteposisjon.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Kablingen ser ut som helvete, men jeg har en plan for den. Må finne endelig plassering før jeg får endelig løsning på plass. Litt mer tilgivende for kabelsalaten i denne vinkelen:
    BeerGuts ref system froskeperspektiv.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Nice!!!!!
    Ser fram til beskrivelser av dette oppsettet. :)

Håper som sagt at de som er innom vil si noen ord om hvordan de oppfatter systemet. Selv er jeg superhappy, men sikkert litt subjektiv i gledesrusen:p

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker for gratulasjoner gutter:)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg MÅTTE videresende bildet du sendte på sms til frøkna!
    Nuff said...... :D

Skal få igjennom kviga og få gitt kalven så kanskje jeg stikker innom :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    grattis
    det blir veldig bra
    virker det som om det sitter bra med 100Hz?
    du får si ifra om jeg skal mekke et kort eller to til...
    mvh
    Leif

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Kjempetøfft,grattis!
    Tipper at med deling på 100Hz så har det mindre betydning at der står noe rett foran.Og bassene plassert mot sidevegg som du gjør nå bør gi enda litt mer autoritet nedover. Koser meg innimellom med kun 1 Altec bass pr side,5 må vere rimelig sykt! :D

Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk for titten, monstrøse beist de her. Du kan bare prøve alt du vil og gjemme dem bak ølmager og whatever men de viser igjen, UANSETT! :D

Lyden, tja, de skal nok ha sine timer før det lar slepper seg fullt og helt. Men her er potensiale, en bra oppløst og kontrollert bass med stor ro og massiv soundstage. Sålangt det sterkeste kortet til disse er det enorme lydbildet man får med bassere helt til taket. Det er som og stå og se opp på en scene. Morro Morro

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Nå er ikke hensikten å gjemme dem bort;). Tvert i mot er det litt vemodig å sette noe fremfor dem for jeg synes de er knallfine i all sin monstrøse prakt, men lyden er nå engang viktigst. Har såvidt startet prosessen med å få dette til å spille som det skal. Det er mange ting som skal testes, men først må ting få spilt seg til. Jeg er som tidligere sagt superhappy med lyden allerede og derfor er det i grunnen bare kos å se om det skjer ting etterhvert som elementer og filter får noen timer på baken.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    En kjempehyggelig bonus med OB bassene er at jeg nå kan spille enda høyere uten å forstyrre familien. Disse bassene overfører tydeligvis ikke så mye energi til resten av bygningen gjennom vegger og tak. For all del det er ikke noe problem å spille så krystallen klirrer i etasjen over, men jeg kan nå lytte nærmere foretrukket lyttenivå selv om konemor har lagt seg uten at hun plages av det. Kult!

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Høyere? Da blir nok øra glade. Den virkelige bonusen er når du kan spille enda lavere og få samme utbytte sier nå jeg.

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    WOW! For et heftig høyttalerersystem. Sånne baser skal jeg ha! Engang.

Gratulerer. Spesielt nysgjerrig på det du skriver om for mye energi i bassen andre steder enn lytteposisjon da jeg sliter ned mye av det samme problemet.

-gooner

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Grattis gutty ! Tenker det trøkker heftig. Jeg er godt fornøyd med trøkket her med "lillebror" med 3x15" på hver side ;)
    -m
    Det trøkker som bare det :cool: Dine ble griselekre i beito finish Morten. Skulle vært moro å hørt dine med 604 i.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6

Gratulerer. Spesielt nysgjerrig på det du skriver om for mye energi i bassen andre steder enn lytteposisjon da jeg sliter ned mye av det samme problemet.

-gooner
    Det er nok en gunstig bivirkning av dipolprinsippet at bassen ikke går så voldsomt i vegger og tak. Rart i grunnen at disse sværingene som ikke går lenger enn til rundt 30Hz subjektivt virker å gå mye dypere enn alt jeg har hatt i rommet som angivelig går til 20Hz og lavere. Konklusjonen min er vel i grunnen at bass under 30Hz lager mer problemer enn den gavner lytteopplevelsen. Tipper at romlingen under 20Hz også bidrar godt til forplantning til vegger og tak. Jeg snakker om vegger og tak fordi jeg har lytterom i kjelleretasjen med betong gulv så forplantning til gulv er ikke et problem hos meg.

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1

-gooner
    Det er nok en gunstig bivirkning av dipolprinsippet at bassen ikke går så voldsomt i vegger og tak. Rart i grunnen at disse sværingene som ikke går lenger enn til rundt 30Hz subjektivt virker å gå mye dypere enn alt jeg har hatt i rommet som angivelig går til 20Hz og lavere. Konklusjonen min er vel i grunnen at bass under 30Hz lager mer problemer enn den gavner lytteopplevelsen. Tipper at romlingen under 20Hz også bidrar godt til forplantning til vegger og tak. Jeg snakker om vegger og tak fordi jeg har lytterom i kjelleretasjen med betong gulv så forplantning til gulv er ikke et problem hos meg.
    jeg holder også til i kjeller med betonggulv så det er ganske sammenlignbart. Kommer til å følge med her for å se de hvordan det utvikler seg.

-gooner

Sist redigert:

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det er et vakkert oppsett du har! Her snakker vi eierglede, og spesielt når man har laget det selv:) Meget bra jobbet,
    og jeg må si jeg blir litt awestruck av bildene her.

Kudos!

mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker for komplimenter, men at jeg har laget dette selv er nok en sterk overdrivelse. Mitt bidrag til høyttalersystemet har vært å gutse på ting jeg ikke har hørt. Ideene og håndtverket er andres fortjeneste. Jeg har drevet med dette lenge nok til å vite hvor jeg ville med prosjektet og har vært klar i min bestilling til ønskede egenskaper. BeerGuts startet med Fostex FE 203 elementet som ble kjøpt inn en fuktig lørdagskveld etter anbefaling fra Mesut. Han hadde vært hos Sluket og blitt introdusert for Nagaoka "ølmager" og fått tips om den kommende special edition Fostex'en av Sluket. Deretter kjøpte jeg noen bælstygge kabinetter for nesten ingen penger som ble døpt "de stygge andungene" Dette for å teste om Fostex kunne stake ut veien videre for meg. Nyskjerrigheten var et resultat av at mine Avantgarde Duo Omega ikke kunne dras så mye lenger og rommet mitt var strengt tatt ikke stort nok til å gi disse høyttalerne de betingelsene de fortjente. Fulltone elementet FE203 ble så supplert med Fostex T500 supertweeteren etter at jeg fant ut at dette hadde potensiale. Mine Nagaoka kabinetter ble så bestilt fra snekker Bakken som leverte så til de grader! Lyden fra Nagaoka ølmagene var bulls eye både i forhold til preferanser, rom og øvrig utstyr. Jeg visste at Oblivion hadde laget seriefilter til H.R da han brukte samme bestykning som meg i sitt hornprosjekt og at H.R skrøt veldig av dette filteret. Jeg spurte pent om ikke Oblivion kunne beregne et filter for meg og det gjorde han. Biter til filteret og hjelp til å få det ihop fikk jeg fra SSNHT. Det var nå bare bassløsningen igjen å pønske ut. Et besøk i Slukoteket der jeg fikk demonstrert Nagaoka ølmager og SLOBs (dette var første gang jeg hørte ølmagene som jeg hadde satt i bestilling) avgjorde den saken. Den bassen jeg hørte i Slukoteket var med god margin det beste jeg noensinne hadde hørt fra et "hjemmeanlegg". Sånn bass MÅTTE jeg ha! Etter en del sparring og diskusjon med Sluket kom vi frem til at baflene som står hjemme hos meg nå ville være det mest hensiktsmessige i mitt rom. LMC har mekka linjefilteret for meg og Emokid har hatt en finger eller tre med i tegning og design av basstårna etter hva jeg har forstått, så de skal også nevnes og ha honnør. Alle bidragsytere har vært nevnt før, men det er kanskje på plass å oppsummere nå når prosjektet er i havn.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg fått kost meg litt med SPL meter og pink noise. Har fått justert nivået på høyttalerne i forhold til hverandre og tatt ned nivået på bassene litt i forhold til når Vermin og Shadow var innom (da var alt justert på øret). Når fire høyttalere skal nivåjusteres tar det jammen litt tid (i hvertfall når potmeterne på filteret må ha 5 tørn for å justere 1dB), men jammen betaler det seg:cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ser at et par bilder har falt ut. Prøver på nytt. Først den elegante og eksklusive emballasjen spiksene kom i:
    Spikes.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Så et par bilder av de heftige spolene fra North Creek Music:
    Spoler 1.jpg
    Spoler størrelse.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje Sluket eller LMC kan si noe om hvorfor det er verdt å bruke litt penger på disse spolene kontra andre? Hva gjør North Creek music som ikke andre gjør?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    virker som om de slipper gjennom mere
    mine har fått noen timer på nakken og det blir definitivt et rikere og mere komplekst klangbilde
    dessuten blir dynamikken av en annen verden
    fikk nettopp bekreftet av George at mine 4 siste er på vei, så da er det bare å glede seg
    heftig oppsett du har fått deg
    det betaler seg å ta noen kvalifiserte"bets" noen ganger
    mvh
    Leif

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    mine har fått noen timer på nakken og det blir definitivt et rikere og mere komplekst klangbilde
    fikk nettopp bekreftet av George at mine 4 siste er på vei, så da er det bare å glede seg
    mvh
    Leif

Jeg har noen Solen-spoler....de ser helt like ut.
    Mundorf har og SC luftspoler med valgfri tykkelse på leder.
    Om det lydmessige forskjeller har ikke jeg testet, og ikke har jeg sjekka prisforskjeller heller. ;)
    Poenget er at det finnes flere valg i samme gate.:cool:

BTW......gratulerer Gutty.....ser uber fett ut. Regner med at lyden er i samme klasse.:)

Sist redigert:

ssnht

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    3
    mvh
    Leif
    større coppertråd slipper mer igjennom :), og desse er kraftige :p
    så er det det med prisen, hvis de er håndlaget koster det jo en del mere.
    vil gjerne vite hvilke data som er på desse spolene

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker impulse og BHO. Spiller bedre og bedre for hver dag som går! Biter og ører skal spilles inn og ting må justeres, men nå begynner det jammen å svinge:cool: Har ryddet litt i kabler og knipset et par bilder:
    Oversiktsbilde.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn