gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.114
    Antall liker
    108.853
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... neste gang du kommer innom så er nok løpet kjørt.... unga selges som hval-åte, plattingen leies ut til Romfolk, gitarsamlingen stampes og du halter inn på NAV med magesår....

    Bra det funka, og faseproblemer skal normalt ikke være noen big issue ved så lave frekvenser.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, ja forrige besøk satte jo sine spor. Har sagt det før: Valget av bass system er gjort bla. ut fra krav til fleksibilitet slik at de kan funke med fremtidige satelittsystemer. FLH og kompresjonsdrivere er slettes ikke uaktuelt, men jeg har litt problemer med å se for meg at en slik løsning skal kunne bli mindre ruvende i rommet enn ølmagene.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.114
    Antall liker
    108.853
    Torget vurderinger
    23
    Jamen da sier vi det! Så er nattesøvnen bevart. Inntil videre :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    J-Horn heter det vel men er FLH for femten fra Autotech basert på JBL 4560(og stort sett lik Altec 816A horndelen, som du kanskje hørte hos Cobra2?)
    Horns
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    J-Horn heter det vel men er FLH for femten fra Autotech basert på JBL 4560(og stort sett lik Altec 816A horndelen, som du kanskje hørte hos Cobra2?)
    Horns
    mvh
    Leif
    Hehe, ikke akkurat liten og nett... 73 bred og 60 høy. Spørs om jeg ikke skal høre på Slukfar og dele OBene på rundt 600Hz hvis de skal suppleres med FLH og la dem ta seg av smekket. For å si det sånn er det ikke behovet for flere basser som slår en når man hører BeerGuts systemet. Nå venter jeg spent på spoler fra North Creek og på hva de gjør kontra foliespolene i seriefilteret :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    600hz = JMLC350, som hos meg.
    Høres mer aktuelt ut! Skissene dine for FLH systemet ser ut som noe jeg kan skvise inn her:cool: Får spørre pent om en lytt når du har fått greiene på stell og jeg er på dine kanter!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg fått pakke til George. Kan hentes på mitt lokale postkontor mot et tillegg i pris som tilsvarer halvparten av hva spoler og frakt kostet. Profitten deles broderlig mellom AS Posten og AS Norge.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    emokid:
    skisser til FLH? enlighten me pls? :cool:
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mine stackede ruller av akustisk 24db fra 75Hz
    full rulle 112db temmelig flatt til ca 550Hz
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har prøvd å måle for å finne verdier på motstander til Lpad som svarer til instillingen jeg har på Fostex attenuatoren. Når jeg måler over pinnene finner jeg 10,4 og 2,8 Ohm. Høres det noenlunde rett ut? Eller er det verdier som er helt på bærtur? Har ikke peiling selv.. Tenkte å få North Creek spolene inn i filterkassene før jeg går på jobb kl 16 og å få bestilt meg noen Duelund Cast motstander som tilsvarer verdiene på Fostex attenuatoren. Trenger nok litt hjelp til å finne ut av verdiene som Duelund bruker da jeg ikke skjønner bæret av dem. Leif, hjeeeelp;) Når de er i hus skal filtrene få flytte inn i de nye flotte filterkassene som Sluket har fått laget til meg!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Duelund verdiene er i R:
    høyeste tilgjengelige verdi er 220R= 220 Ohm
    på verdier under 10 Ohm erstattes komma av R
    så 3,3 Ohm= 3R3 osv
    hadde det vært kilo-Ohm hadde du fått feks 3K3= 3.300 Ohm
    mvh
    Leif
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte på de fra Autotech, Leif, men takk.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.114
    Antall liker
    108.853
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte på de fra Autotech, Leif, men takk.
    De simulerer i hvertfall helt greit ned til 120-130 Hz med GPA 515-8G. Skal kobles opp denne uka, må bare smelle sammen et bakkammer først.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    2R8 er grei, men hva blir 10,4? 10R4? Får man verdier så nøyaktig, eller må jeg satse på nærmeste verdi? Beklager at jeg må ha det inn med teskje.. North Creek spolene er montert. Ffs for en tykkelse på den spoletråden. Et h..vete å lodde på. Får lete frem en større loddebolt neste gang de skal loddes på. Umiddeltbart lytteinntrykk er større ro og mer dynamikk i mellomtonen og så langt ned som fulltonene går.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    10R4, men det må jo kombineres av 10R og 0R47 i serie eller bare drite i det og bruke 10R
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tviler ærlig talt på om et så grunt horn måler så langt ned, men time will show....
    de er vel kanskje tenkt montert i en kasse, eller er munningskanten stiv nok til å være frittstående?
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da tror jeg at jeg satser på 3 og 10 Ohm flatt. Evt bestille noen metalloksyd motstander fra Dynabel og teste før beg drar på med Duelund. Kanskje Shadow har liggende noen jeg kan teste med.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Noe annet som kan brukes til testing da? Eller er det like greit å bare kjangse på 3 og 10 Ohm Duelund? Det låter jo bra som det søiller nå med de verdiene på Fostex attenuatorene? Hvor mye vil avrunding av verdiene utgjøre?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Duelund it is da :) Sender en bestilling til Partsconnexion i løpet av kvelden tenker jeg.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.114
    Antall liker
    108.853
    Torget vurderinger
    23
    10,4 og 2,8 kan fint erstattes av 10 og 3; dersom du endrer attenuatoren og måler 10,0 så er nok den andre verdien rimelig nær 3 da de går hver sin vei når du endrer innstilling. Uansett vil du antagelig ikke merke det. Utgjør kanskje 0,3-0,4 dB nivåforskjell.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er Duelund bestilt! Verdier på 3 og 10 Ohm. Satser på at det blir bra :) Da skulle alt være klart for å montere filter i skikkelige filterbokser ila neste uke. Bare synd at jeg ikke har nubbekjangs til å gjøre noe med det før uka etter. Jaja, da har man da noe å glede seg til :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    litt sent men hificollective.co.uk har og disse samt mye annet snadder
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det er notert til en senere anledning Leif. Takk for hjelp med verdier!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Der røyk jeg jammen på to Duelund motstander til. Da vil det bare være Duelund Cast i serie/paralell med diskanten.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fikk melding fra Partsconnexion om at de ikke hadde 47 ohms Duelund Cast på lager. Hifi Collective hadde på lager, så da kom tipset ditt godt med Leif. Bestilte også 4 Bullet plugger i Tellurium. Totalen ble billigere enn fra Partsconnexion for samme varene. Så gjenstår det å se om Hifi Collective vil være behjelpelige med verdi på forsendelsen..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg fått spilt litt med North Creek spolene i seriefiltrene og de spolene er noe av det morsomste jeg har prøvd på lenge. De funker som bare f.. Første inntrykket av mer ro og dynamikk har vokst seg enda større etter et par dagers spilling. Ølmagene spiller ned til ca 100Hz og den største forskjellen med NC spolene kontra de relativt grove foliespolene som de erstattet er nok fra mellomtone og ned. Smekket fra skarptrommer er enda mer distinkt og mellomtonen er mye bedre oppløst enn tidligere. Roligheten som jeg har nevnt gjør at dette smekket er på plass uten at resten av mellomtonespekteret låter presset. Så er det mellombassen... Sweet mother of jeeezus for en mellombass. Den er strammere, slår hardere og henger perfekt sammen med basstårna etter hva jeg kan bedømme. Forskjellene med disse spolene er store, mye større enn jeg hadde trodd på forhånd og lysår større enn hva en kabelstump utgjør. Totalen for mine 0,15mh spoler inkl frakt og avgifter til stat og Postvesen ble rett under tusenlappen. Det er de så verdt! Hvordan samsvarer dette med dine erfaringer Leif? Får jeg ekstra utbytte av egenskapene siden jeg bruker fulltonen over et så bredt frekvensspekter? Eller er virkningen overførbar til andre systemer?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hei
    velkommen etter.....det er akkurat samme som jeg opplevde/opplever
    om du har parallellspoler i filteret og, er det bare å krype til korset med en gang
    dessuten vil Duelund Cast motstandene trolig gi deg mere av det samme
    enjoy the ride :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    overført til andre ja...
    MADMAN kan bare kline til han og......
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    hei
    velkommen etter.....det er akkurat samme som jeg opplevde/opplever
    om du har parallellspoler i filteret og, er det bare å krype til korset med en gang
    dessuten vil Duelund Cast motstandene trolig gi deg mere av det samme
    enjoy the ride :cool:
    Kult! Har bare en spole i filteret, ingen paralellspoler. Duelund Cast er på vei i posten. Supert hvis de gjør noe av det samme! Forventer egentlig litt mer effekt av disse da de erstatter en attenuator som er koblet til filteret med sukkerbiter:p
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det er vel iofs ingen dårlig attenuator i RT100 fra Fostex, men i tillegg vender, loddinger, kabel og så sukkerbiter da mann!
    det kan jo bare bli bedre
    forresten tar det flere uker før disse grove spolene løsner skikkelig
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ehhhem... Er vel ikke speseilt stolt over sukkerbitene, men det var en grunn for at de ble koblingspunkter. De var kun ment å hjelpe meg i innkjøringsfasen for å finne foretrukket nivå på T500. Tanken var å "besudle" dem minst mulig slik at de enkelt kan installeres i fremtidige prosjekter ved behov. Gjentatte loddinger ville sannsynligvis ikke gjort dette lettere. Etterhvert som resten av høyttalersystemet har kommet på plass har jeg hatt stor glede av attenuatorene. Med Rod Elliott filteret du mekka for meg har jeg hatt mulighet for å justere alle elementer utenom fulltonen "on the fly". Det har gjort at jeg har kunnet lytte meg frem til en klangbalanse som passer midt i blinken for meg, min musikk, mitt rom og mine komponenter. Merk at innkjøringsfasen har tatt lang tid! Hvis småspolene har tatt flere uker for å løsne med sin relativt beskjedne størrelse tør jeg ikke tenke på hva de perverst store spolene som Slukfar har plassert i filterkassene vil trenge... Hvor mange kg kobber var det i dem Sluket?
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da var de første Duelund Cast på plass. Regner med at de siste ramler ned i postkassa ila uka. Får ikke gjort noe med dem før neste uke engang:( Kjenner det kribler etter å teste effekten av Duelund Cast, men får bare smøre meg med tålmod... Igjen:p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn