gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er alle bitene til filteret kommet og jeg er i mål med innspurten før sommeren. Nå er det bare vanlig jobb! Har vært i Paris på kongress torsdag til søndag og før det var jeg også på jobbreise tirsdag og onsdag. Ganske nøyaktig en uke uten musikk på anlegget. Akkurat nå spiller jeg Rypdal på vinyl og nyter musikken, lyden og et glass vin til. En sånn kveld som i kveld er en god påminnelse på hvorfor jeg har denne sære hobbyen. Å kunne sette seg ned foran anlegget, tømme hodet for alt annet enn musikk og bare ta imot deilig musikk og lytteinntrykk er den ultimate måte å nullstille meg på. Pur nytelse og lidenskap!

    Krysser fingrene og håper på litt monteringshjelp i løpet av uken til filrene slik at jeg får flyttet inn i nye filterbokser og puttet inn Duelund Cast.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Duelund Cast er montert i filtrene. De VIRKER :cool: I følge L-pad kalkulatoren jeg har konsultert spiller jeg med i underkant av -5dB demping på diskantene. Eneste jeg er usikker på er om jeg har gjort noe galt når jeg har fjernet den ene 47ohms motstanden som står i paralell på diskanten? Den er merket optional fra Oblivion. Det står en tilsvarende på fulltonen. Burde jeg ha fjernet begge? Obliviion kan kanskje kommentere om han leser?
    Legger ved et bilde av filtrene slik de spiller nå med North Creek spolen og Duelund montert:
    Filter med Duelund og NCA spole.jpg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    De nye filterboksene fra Sluket er klar for innflytting, men det blir neppe før jeg får litt mer kyndig flyttehjelp tenker jeg. Tenkte å få byttet ut kablingen i filteret til flatsølv likt det som benyttes på utsiden av boksen.
    Filterbokser fra Sluket.jpg


    Oppi ser de slik ut:
    Filterbokser fra Sluket inni.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    prøv å tenk layout, slik at du hardwirer mest mulig ben mot ben
    filteret kan som regel ha samme layout som tegningene av kretsen
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Layout er en av hovedgrunnene for at jeg vil ha hjelp til innflytting i nye filterbokser Leif. Jeg har nok med å få koblet riktig og har langt fra kapasitet til å se bedre layout løsninger. Ønsker også mest mulig hardwiring og minst mulig kabelstumper, men noen stumper må det nok bli er jeg redd. Har handlet inn huntonittplater med hull i slik at filterkomponentene kan stripses fast til denne. Tenker også å bruke neopren dempemattene som Sluket brukte i OB filterboksene som underlag/demping for filteret.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det finner du på Ebay
    legg tegningen på bordet og plasser komponentene lik tegningen
    så kan du evt sette spoler på høykant eller vri 90 grader for minst mulig innstrålt støy
    da ser du fort hvor du evt må skjøte på komponentbena
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    Har du preboret huntonit el.l. så er det enda enklere. Dynabel har nuppegummi, selvklebende.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har preborret huntonit som jeg kjøpte fra Dynabel. Neopren/nuppematte har jeg også liggende. Du brukte ikke alt i OB filterboksene. Har alt jeg trenger!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    Da er det bare å Gutse på;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fikk forresten inn en smukk gammel sak som jeg tenkte å bruke primært som barskap:
    Vintage Radionette.jpg


    Trenger litt nytt frontstoff, men ellers er den i bra forfatning. Den virket da den ble hentet fra sitt forrige hjem, men har ikke tålt transporten. Mulig det bare et et rør som har gått. Har ikke hatt tid til å sjekke enda.

    Vintage Radionette 2.jpg


    Barskap.jpg


    Finner lite info om akkurat denne modellen med grammofon og "skap" kabinett. Noen som har noe info? De mindre radioene ble produsert fra slutten av 40 tallet til begynnelsen av 50 tall. Dette er gammal haifai! Utstyrt med en fulltone i åpen baffel!

    Radionette Symfoni luksus.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo pent!! Og passer bra mot det sorte.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, spørs hvor lenge det går før jeg ryker utpå Duelund kjøret på kondensatorsiden også. Cast motstandene innfrir så det holder! Leif, du fikk rett: Mer av det samme som med North Creek spolene :) Mer ro i overgang mellom fulltone og T500. Synergien nedover i frekvens er påfallende og utelukkende positiv Det flotte "raspet" i øvre mellomtone som jeg likte så godt når jeg kjørte fulltonene alene er tilbake. Tror jeg ønsker meg mer Duelund biter til bursdag og til jul
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bra!
    hva med de siste motstandene på bildet da? hvor sittter de?
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Mener du denne som er markert rødt Leif?
    BeerGuts filter markert.jpg


    I så fall så sitter den i paralell mellom + og - til diskanten. Eller tenker du på de blå som er igjen? De sitter i paralell med mellomtonen...Kanskje lurt å hive dem ut mens jeg er i gang?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Om du anser filteret som "endelig"; kjøp inn Duelund Cast som erstatning for de blå også! de er mere kritisk enn parallell-motstanden på diskanten imo
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Filteret er endelig ja. Motstander er en no brainer, men så var det kondiser da. Der er det litt mer snacks å velge i. Hvem har oversikten over Duelund kondiser og evt kombinasjoner av disse? Tenker evt Alexander i kombinasjon med en 0,1uf Cast Pio? Eller er en slik kombinasjon waste of money? Kan jeg likegjerne smelle til med den dyreste Duelund motstanden jeg har råd til og la den stå i serie med de Mundorf sølv i olje som står i filteret i dag?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    noen mener at combo cast kondiser og motstand kan helle mot det over-analytiske....til cast kondisprisene er jeg ikke villig til å gamble og holder meg til Mundorf Supreme SiO og er storveis fornøyd med det valget
    da er det bare mere til båt og rødvin.....:D

    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en annen sak;
    for å minske antall terminaler, har jeg loddet faste kabler ut fra filteret, slik at de bare er avtagbare på terminalene til driverne/elementene
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takk for tipset. Ja Duelund kondisene koster skjorta og jeg er enig i at det er for dyrt til å gamble med. Det var derfor jeg etterspurte erfaringer:) Hvis ingen kommer inn fra sidelinjen med andre erfainger blir det med motstander fra Duelund i denne omgang. Hva med Crecendo Caps fra North Creek Audio CRESCENDO SPEAKER CAPS Spolene derfra er jo en suksess og prismessig virker de langt rimeligere enn både Duelund og Mundorf sølv/gull i olje.

    Mht terminaler tenker jeg å gjøre omvendt av deg; terminaler for kobling mot amp og fastloddede kabler fra elementer..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Humble Homemade Hifi har testet North Creek kondisene med et ikke helt overbevisende resultat: Sound: Well all the above is just sales talk! Okay, they are very good capacitors with good separation of the individual instruments and a nice deep sound stage but the major drawback is they have a sort of loudness built-in, I prefer components to be more neutral. Like with the Hovland Musicap (of which they remind me of the most) I have a love / hate relationship with them: they don't mate with all types of tweeters, they dont make an excellent match for most aluminium and titanium domes. I tried them in the HATT-MkIII and felt like wanting to increase the L-pad function of the tweeter. If in series with a very nice soft-dome tweeter they seem to bring out more detail than usual from such a tweeter compared to when used with other, more round sounding caps. I had good results with the Seas Excel tweeter used in the (Mezzo) Proteus but other soft-domes should also benefit the same way. If your system tends to be a little on the bright or clinic side they might sound awful. But you do get more detail and a better sound stage compared to if you used an Audyn Cap QS or Le Clanché. Here's a good tip: Use them in combination with other caps; they will clean up a cheap Intertechnik Audyn Cap just nicely creating a well-balanced sound.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    han tipset meg om Jupiter stacked foil som potensiell kandidat til Duelund Cast
    ventet selv på å teste de
    det var krise og de ble returnert
    da stakk jeg halen mellom bena og gikk for noe jeg alltid kommer tilbake til: MS SiO
    shunting med feks ERO 1837 er jo et kjent triks, men foretrekker SiO likevel

    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tror jeg skal ta en prat med ssnht og høre litt med ham. Han strikket filteret for meg i utgangspunktet og har sikkert noen synspunkter på hvordan jeg kan forbedre filteret ytterligere med bedre kondiser og hvordan jeg evt. kan kombinere sølv/gull i olje med rimeligere varianter. De blå motstandene lever imidlertid svært farlig. Sitter med full handlekurv på hificollective :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men er det en L-pad? kan du ikke få til eksakt verdi så du slipper å ha 2 og 2 i parallell (som det ser ut på bildet)?
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det er langt utenfor mitt kompetanseområde, men jeg trodde den delen av filteret jevnet ut impedansekurven for fulltonen. Regner med at det er en grunn for at skjemaet er laget akkurat slik.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok, men du vil uansett garantert tjene på Cast, så lenge det sitter ifbm mellomtonen
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Cast motstander skal inn ja:) Må visst vente på at det ramler inn litt kroner på hifi kontoen før jeg svir av mer. Sendte avgårde en betydelig sum til Sluket i går og resten av det som står der går samme vei. Venter påfyll ila 14 dager hvis mine oppdragsgivere holder betalingsfristene på fakturaene jeg har sendt ut ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er resten av Duelund Cast motstandene på vei i posten. Ssnht har fått plukkliste for kondiser. LMC du foretrekker Mundorf SIO har jeg skjønt, hvorfor SIO foran SGIO? Har du formeninger om det? Sannsynligvis går jeg for SIO all over, bortsett fra en 0,1 SGIO som jeg allerede har i filteret og som Oblivion anbefalte. Og muligens et par SGIO til som står i filteret i dag (0,47 og 0,68uf) hvis ssnht får verdiene til å matche.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    har ikke prøvd SGIO, men har lest flere steder uttalelser av folk som hevder at SiO er mere homogen over hele frekvensområdet
    siden jeg er veldig fornøyd, hver gang jeg bruker de uansett posisjon, ser jeg ingen grunn til å brenne mere cash på å teste videre
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, fornøyd med tingenes tilstand. Det var da en uvanlig passiv holdning fra deg LMC:cool: Hvor er nyskjerrigheten på hva du evt. kan gå glipp av?? Du var ikke overbevist om Duelund Cast motstandenes fortreffelighet heller etter hva jeg kan erindre.... Kjenner at jeg nok ikke kommer til å få fred før jeg har testet Duelund Cast kondis på den mest kritiske plassen i filteret, der Oblivion mente jeg ville ha best utbytte av en liten 0,1uf SGIO Mundorf som bypasskondis.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, har kommet over rimelige Duelund Cast, men i en litt større dim enn den 0,1uf verdien som Oblivion anbefalte som bypass kondensator. Skjemaet forskriver en 3,3- 0,22 - 0,1uf kondis som paralellkobles der 0,1uf er angitt som silver/gold in oil. Vil jeg få samme effekt hvis jeg bruker en enda bedre kondis på 0,22uf og en 0,1 sio? Jeg ville tro det, men vil gjerne ha innspill før jeg evt. kjøper. Tilbudet var så godt at jeg ikke kan la være...
    newduelundcaps.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    De der er Kina fake, Gutty.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nei de lages på bestilling for Partsconnexion i Canada som tar opp forhåndsbestillinger fra kunder mot depositum
    vedr vilje til å teste all verdens kondiser:
    noen andre kan jo legge ut tusenvis av NOK for å få svar
    jeg er ikke villig til å løpe foran alle freeriderne som sitter og venter på "fasiten" hver gang
    så sitter jeg igjen med regningen og en masse deler ingen vil ha
    dette opplever jeg hele tiden og det kan av praktiske årsaker ikke fortsette..
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    Det var nå mest for å skremme Gutty da, Leif...:rolleyes: Har aldri sett en Kina-fake Duelund, men faen veit, blir de dyre nok så skal man aldri si aldri.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    Re. freeride - dette har egentlig ingen praktisk verdi da eventuelle reelle opplevelser hva kvalitet og egenskaper angår jo er sterkt subjektive, og særlig i den slemme enden av prisskalaen. Det er KUN egen erfaring som har ekte verdi, under de omstendigheter en vitterligen skal bruke akkurat den komponenten.

    BTW, har man for mye deler, bygges det for lite :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    noen synes å tro det likevel....
    ha-ha bygges for lite...:rolleyes:

    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ser poenget LMC! Kjenner likevel på lysten til å teste. Slukfar har rett i at andres erfaringer ikke nødvendigvis overførbare subjektivitet, preferanser, øvrig utstyr og placebo kan nok lure oss opp i stry når man entrer en ny sfære av galskap og betaler på tusenvis av kroner for en kondis. Når det er sagt, er prosjektet mitt litt av typen; how far can you go. Jeg har lyst å strekke strikken og prøve å tyne mest mulig ut av dette høyttalersystemet og da putter jeg heller mer penger i delefiltre enn f.eks i internkabling for jeg har hørt hvor store forbedringer bedre filterkomponenter har gitt.

    Har lest litt om Duelund Cast-cu og gjennomgangsmelodien er en smoothere lyd med mer dynamikk og smekk enn Mundorf SIO/SGIO. Fant en interessant tråd på AudiogoN om Duelund Cast AudiogoN Forums: Capacitor log Mundorf Silver in Oil Her er hjemmesiden til en av bidragsyterne i tråden som har a-b testet kondensatorer The Great Capacitor Shoot-Out I mitt filter foretas delingen av en kondensator "bank" på tilsammen 3,52uf (3,3+0,22+0,1uf) samt 0,15mH spolen fra North Creek på 8 awg. Utenom dette er det etter hva jeg kan se kun paralell kondensatorer som har impedansekorreksjon som hovedoppgave i resten av filteret. Tror jammen jeg skal undersøke litt videre og forhøre meg om pris på en 3,52uf Duelund Cast-cu. Har notert meg at LMC har lest at kombinasjonen Duelund kondiser og motstander kan bli for mye av det gode (har du linker til kilden LMC?) derfor samler jeg mer info om emnet før jeg foretar meg mer!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jo mer jeg leser, dess mer frister det å custom bestille en Duelund CAST PIO - cu som da blir den eneste seriekondensatoren i signalveien. Følgende utsagn dekker veldig godt det som ser ut å være gjengs for de som har testet CAST PIO - cu mot Mundorf (og det hevdes også at SIO er enda mer fokusert på de øvre frekvenser enn vanlig Supreme): "The Mundorf Supremes I had been using previously sounded nice, but after hearing the Duelunds I realize that the Mundorfs over-emphasized the high frequencies at the expense of the lows and low mids. The CAST caps are wonderfully balanced, and I can hear all the music from low bass to high treble very clearly." Har sendt Partsconnexion en forespørsel på en custom verdi kondis.. I AudiogoN tråden jeg linket til over sammenlignes forøvrig North Creek og Duelund Cast spoler også. Det ser ut om å være enighet om at NK spolene er best i bassen, men at de blir litt harde i klangen i de øvre frekvensområdene. Duelund er førstevalget til de som har sammenlignet. Så var det det med prisen da:p Heldigvis har jeg kun en spole i filtet:cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mye av disse nyansene kan tweakes med matching
    men bevares; prøv så du får ro i sjelen :cool:
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    Har du fått noe fart på Vermin enda???

    verm.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn