gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Hurra
    rock.gif
    Da er plate med ny software til dCS Paganini på vei i posten. Endelig skal jeg få spilt noen av de mange DSD filene jeg har liggende. Bare å vente på brev fra England! Har mailet direkte med dCS og en av deres kundekontakter, men synes informasjonen rundt denne i mine øyne betydningsfulle oppgraderingen har vært mangelfull både fra produsent og importør. Er ikke i stand til å finne noenting på web om oppdateringen.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Da spiller F5 Turbo omsider. Vil gjerne takke liliya (som har bygget og solgt ampen) for fenomenal service. Posten må ha kasta pakken veggimellom for en solid forankret trafo hadde forskjøvet seg og var skadd. Når jeg fikk sendt avgårde ampen til ham, kastet han seg over jobben og jobbet hele natta for å få den klar til returtransport dagen derpå.

Var veldig spent på lyden da jeg syntes at standard F5 ble litt tynn i mellomtonen. Denne Turbo utgaven har overhodet ikke dette "problemet". I tillegg er alle de kvaliteter som jeg likte så godt med standard utgaven intakte. Om dette skyldes andre komponenter eller mer krefter vet jeg ikke. Mistenker at begge deler kanskje spiller inn.Dette er vel rimelig i tråd med hva H.R opplevde med standard F5 kontra Turbo? Eller husker jeg feil?

En åpenbar problemstilling med et custom laget system er at man tuner lyden til å passe akkurat det man har i signalveien og at andre komponenter får problemer med å passe inn. All tuning av mitt system har foregått med en forsterker på ølmagene. Heldigvis tyder alt på at jeg ikke har bommet her så ingenting annet enn 300b funker lydmessig. Tror jeg skal la en direkte sammenligning mellom F5 Turbo og Border Patrol ligge da noen av forskjellene sannsynligvis ligger i et satelittsystem som er i grenseland for hva Border Patrol'en er komfortabel med å drive. Det som er åpenbart er at F5 Turbo er en latterlig god forsterker til latterlig lite penger!
    Jeg kommer ikke til å kvitte meg med Border Patrol, den er den overlegent beste røramp jeg har hørt og jeg mistenker at den vil komme enda bedre til sin rett med et mer lettdrevet satelitt system. Noe som jeg tidligere har annonsert at jeg sannsynligvis kommer til å leke meg med etterhvert. Jeg gjør som Ole Brum og sier; ja takk, begge deler;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    I ethvert velutstyrt kulturelt gjennomsyret hjem befinner det seg til enhver tid minimum to kompetente systemer for adekvat gjengivelse av kulturens grunnfjell, nemlig musikk! :cool: Alt annet er blasfemi.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Fikk en oppdatering fra Consen i dag. Ser ut som om riaa'en min nærmer seg leveringsklar gitt. Synes frontplata med Consen logo ser bra ut jeg:
    Consen riaa mk3 front lite.jpg

Det har blitt ryddet adskillig innvendig. Ikke bare ryddet, men modifisert en del også. Gleder meg til å høre hva det har gjort med lyden!

Consen riaa mk3 lite.jpg

Consen riaa mk3 internt lite.jpg

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Takk til SjurT for lån av ører i dag! Fint med litt input og second opinions:)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Bir nødt til å mekke meg ny lang signalkabel mellom pre og Marchand filter. Sølv i bomull funker dårlig i ca 4,5m lengde. Det merkelige er at diy sølvkabelen var tyst til å begynne med så har den begynt å støye etterhvert. Støyen ble redusert da jeg løftet kabelen opp fra gulvteppet og varierer i intensitet. Innbiller meg at det er statisk elektrisitet som er problemet. Et alternativ er å skjerme sølvkabelen, men jeg ser for meg at det er mye mer arbeid med usikkert lydmessig resultat enn å bare kjøpe en skikkelig skjermet kabel. Har liggende flotte carbon plugger fra kinamannen (ser kliss like ut som Furutech carbon, har lagt ut bilde av dem tidligere) som jeg tenkte å lodde på. Vermin har en lang rca kabel som funker bra, en Belden kabel fra Elfa. Lurer litt på å bestille denne. Noen som har andre forslag til råkabel som kan være egnet til formålet??

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.717
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kan det være et dårlig loddepunkt som gjør at kablene støyer?

har du prøvd å tvinne lederne?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    jammen gutty - du må handle en pakke med slikt
    snus-680.jpg

la kablene trekke litt i linolje før du spytter i hendene dine og deretter gni den gufne massen ut på bomullen til den stinker og ser ganske inn-røkt ut.

Da har du gjort alt riktig og lyden vil være på høyden med det beste i noen av våre nærme naboland.

Tar litt tid, men gud for en lyd du vil få....

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Mesut: Hadde det vært dårlig lodding, ville jeg vel fått problemer i den kanalen som kabelen med dårlig lodding var eller? Mistenker det er statisk fordi det er like ille i begge kanaler og som sagt at det kom etterhvert. + og - leder er tvinnet som med alle andre sølvkablene jeg har mekket sjæl. Ble advart mot at 4-4,5m var i lengste laget uten bedre skjerming da jeg bestemte meg for å lage kablene.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Mine plugger har omtrent samme oppbygning som de på bildet bortsett fra at jeg har to bridge bøyler. Er dette måten å feste -leder på? Ser for meg at det er enklere å få ordentlige loddepunkter med å bruke denne metoden kontra bruke det tykkere godset?

Soldering rca plugs.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Velger å følge Asbjørns anbefaling om Blue Jeans cable LC-1 signalkabel. Den er bestilt. Latterlig billig. Gidder ikke å terminere selv når det koster så lite å få andre til å gjøre jobben :) Når jeg først skulle ha pakke over dammen, slang jeg liksågodt på en HT kabel til å bruke på basstårna. Til nå har jeg brukt en multileder 6mm2 kobberkabel fra Biltema. Gikk for ferdig terminert BJC White 10AWG med låsebananer i begge ender. Omtrent samme tykkelse som den jeg har brukt til nå, men ser i det minste bedre ut. Om det er hørbare forskjeller mellom svart lakrissnøre og LC-1 kabel gjenstår å høre. Skal også prøve å få moddet sølvkabelen etter tips fra Oblivion for å få bukt med støy, men nå har jeg uansett et alternativ som gir meg litt mer ro i skjela enn et piinlig svart lakrissnøre.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    er det ikke teppet som charger kabelen over tid?
    tepper er noe dritt i alle henseender imo
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Det er det jeg mistenker ja. Til og begynne med når støyen presenterte seg, hjalp det å løfte kabelen fra teppet. Etterhvert ble støyen konstant og jeg hørte små knepp i høyttalerne hvis jeg tok i kabelen og chassis på eks. pre. Tar dette som et eksperiment på hva slags kabel som fungerer best i lange strekk. Blue Jeans kabelen gjør alt riktig i forhold til teori. DIY sølvkabelen min aner jeg ikke kapasitansen på, og skjermen har vel avslørt seg å være dårlig. Oblivion har lansert en mulig løsning for diy kabelen min: Lodde inn små motstander mellom signal og jord i pluggene i begge ender. Jeg vet at jeg liker lyden i sølv/bomull diy kablene, og leser ymse tilbakemeldinger om Blue Jeans kablene. Uansett var disse amerikanske ferdig terminerte kablene så billige at det er gøy å teste litt 80$ for 16 fot pluss frakt.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Endelig er jeg fullt ut DSD kompatibel:

dCS DSD.jpg

Så spørs det bare om det var verdt å vente på. Har en del dubletter så jeg kan sammenligne mellom gode 16/44 opptak og DSD.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Førsteinntrykket er at det er betraktelig større forskjell mellom standard red book og DSD enn mellom standard red book og de andre hi-res formatene. Selv med svart lakrissnøre mellom pre og delefilter8) Lydbildet krymper og blir tydelig mindre detaljert når samme plate spilles som 16/44. DSD gir mer fot og oppleves mer avslappet i sin gjengivelse (i mangel på mer dekkende beskrivelse). Forskjellene er ihvertfall klart i favør DSD i mine ører! Godt man har et godt utvalg av den sorten :eek:

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    10
    Bruker du MPD som avspiller for DSD?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Ja jeg bruker MPD som jeg har fått fra Man.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk at det fungerer så bra! Hvordan låter det jamført med vinyl?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    "The jury is out on that one".... Har ikke fått sammenlignet noe direkte, men jeg har fått hørt såpass mye forskjellige DSD filer nå at jeg føler jeg kan si at dette formatet i høyeste grad har klare fellestrekk med vinyl. Spesielt i mellomtone og i overgang mellomtone/diskant kjenner jeg klart igjen dne uhemmede karakteristikken som jeg liker så godt med vinyl. Jeg har spilt en del eldre musikk som f.eks Queen - Jazz, Genesis - Selling England by the pound, Pink Floyd - Wish you were here samt nyere produksjoner som Band of horses, Joe Satriani og mye mer. Foreløpig er jeg av den oppfatningen at dette er veldig bra, det beste jeg har hørt av digitalis. Hvor bra det er i forhold til vinyl er kanskje ikke mulig å si så mye om. Jeg kan bare sammenligne mine to kilder. Det vil alltid være forskjeller uansett og det er ikke sikkert andre vil ha samme opplevelse med f.eks en god dac og en rimelig vinylrigg. Imo er det heller ikke så interessant da jeg er veldig happy med å ha to gode formater å veksle mellom. At DSD har noen av de samme karakteristika som vinyl-lyden er godt nytt og er det absolutt mest interessante for min del! Håper du fikk noe ut av det Man?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Bra at det fungerte rett ut av boksen sånn uten videre da :) Er du happy med MPD eller kunne Squeezelite vært et alternativ? Da har man jo mulighet for alle tjenester som Squeeze-konseptet tilbyr. Det eneste er at det ikke fungerer like sømløst sammen med Airplay. (Man må skru av Squeezelite via GUI, siden den opptar lydutgangen så lenge det er påslått, selv når det ikke spilles musikk). Nå fungerer jo Squeezecenter (dvs LMS) også med DSD.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Det er fremdeles litt å gå på ifht brukergrensesnitt med MPD som vi har snakket om tidligere. Blant annet synes jeg at coverart er vanskelig. Coverart som helt fint hentes i Jriver, får jeg ikke frem her. Og søkemotorene er også svært sensitive ifht filnavn. Lyden er imidlertid det aller viktigste, så jeg firer ikke en tomme der. Låter Squeezelite like bra? Squeeze konseptet er veldig brukervennlig og tiltalende så jeg tester gjerne det! Er jo bare å boote opp med MPD igjen hvis det ikke funker :).

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke squeezelite står særlig tilbake, og også lossless airplay også omtrent på høyde med mpd som du sikkert hører. Får se hva det blir til:) coverart er forsovet enkelt, men mpad krever (som default) at du har en fil som heter Folder.jpg i hver katalog. Også må du sette opp riktig enten hostname eller ip addresse til webservern som den henter denne filen ifra. (Dvs webserveren er den maskinen som kjører linux/mpd) F.eks http://mpd-live. Da dukker coverarten opp, så lenge du har coverart som en egen Folder.jpg i hver katalog.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Har vært en relativt travel dag så jeg har ikke fått takket Man for fjernsupport i natt. Klokka var 02 da han var ferdig. Har nå fått ordnet problemene jeg hadde med coverart samt noen hickups i forhold til filhåntering på NAS'en min. Er nå i full gang med å sortere filer, flytte over DSD filer på NAS og få på plass coverart. Så har jeg litt å putle med :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.717
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kudos til man for at han hjelper en medaudiofil midt på natta.

hfs er bra greier.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Skal du leke deg med tagging så er verdens best program tag and rename. Støtter tom dsf-filer. dff støtter ikke tags, men mpd vil f.eks gjette seg til albumnavnet da den ser i hvilken underkatalog filen ligger i. Dvs /music/dsd/artist/album/1 - navnpåsang.dff vil vises korrekt i biblioteket. Den vil se vekk fra /music/dsd mao. Dette fritt fra hukommelsen.

Her er en en veldig bra side å laste ned covers Album Art Exchange - High Quality Album Art / CD Cover Art: Home. Det kan være greit å ha både folder.jpg i selve album-katalogen og embedde cover inni filene. Da er du sikret at albumbilder fungerer uansett hvilken løsning du bruker (funker både i tunes, mpd, squeezelite, upnp, etc. Dessverre støtter koobrick-ruteren din kun 100mbit og det vil ta forholdsvis lang tid å embedde bilder direkte i filene. Med en 1000mbit/gigabit-ruter vil dette roughly ta kun en tiendedel av tiden.

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Dagens prosjekt er å teste ut 10mm2 solid Kårekabel til basser! Opp til Verminsky og hente:eek:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da kan du jo høre nye dac´n :cool:
    hvor langt unna er det?
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Verminskys fjøs er 10min å kjøre herfra så det er ikke lange halten. Dac lytting er morgendagens prosjekt :) Jeg har huset for meg sjøl til i morgen og skal kose meg med DSD filer og leke med tjukk-kabel :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok
    enjoy
    jeg manner meg opp til Studer hente-tur tur imorgen
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Ah, kjøpte du den Studeren som lå ute på børsen denne uka?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nei det var en gammel B67
    men jeg kjøpte en Revox C270....virkelig strøken
    jeg skal dessuten hente en ny servet og kalibrert Studer A807mkII i Sverige imorgen
    den likner til forveksling en C270, men er en heavy duty proffversjon med en del fundamentale forskjeller....chassis, spolemotorer, lydhoder mm
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    En ting er ihvertfall sikkert. 10mm2 solid kåre som ht kabel er et hælvete å styre med! Lyden; massiv;) Lurer på om noen med litt mer teknisk innsikt kan si noe om det kan være noe å hente på å bruke tykke massive kobberkabler siden det eneste som står i signalveien mellom amp og basstårn er en 8awg spole fra North Creek? Lydmessig virker det som om det var noe å hente på dette. Bassen er vitterlig noe mer definert. Er det placebo, lar jeg meg gladelig lure for jeg gidder ikke bytte igjen:p Ps. Placeboeffekten har kurert mange syke pasienter så man skal ikke kimse av den :rolleyes:

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du kan jo begynne med å sammenlikne med 10mm2 multistrand og ta det derfra før du konkluderer
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Så mye jobb det var å få knekke på plass kablene i termnialer vet jeg ikke om jeg gidder. Hadde 6mm2 multistrand fra Biltema fra før og det er ikke tvil om at det er forskjell nei. Hyggelig var det også at kablene kostet meg to vinylplater en som jeg visste Vermin hadde lyst på og en som jeg hadde tre av ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mulig at bare kvadratøkningen fra 6 til 10 er nok for å forklare forskjellen
    trenger ikke nødvendigvis være det at det er solid core i det hele tatt!
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    6
    Godt mulig det er forklaringen Leif.

• Laster inn…