gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og 10kvmm er adskillig mere letthåndterlig enn solid core :cool:
    skrell av pvc´n med stanleykniv eller skalpell og putt det i en bomullstrømpe, så skal du høre forskjell!
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    En liten korreksjon. Biltema multistrand kablene var 4mm2 og ikke 6 som jeg trodde så da er økningen av tverrsnitt enda større!

J

J.J

Gjest
    Få gjort noe med rommet ditt, der er den største bremsen din for bedre lyd..... :cool:
    Hiv ut et halvt dusin med kids og få større areal og kubikk...

Kabler :confused: ... Jassågitt....

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Det var enklere å leke litt med kabler.... :rolleyes:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Trenger litt input karer. Tenker å teste litt forskjellige forsterker alternativer til basstårna mine. Føler behov for å høre hva mer kraftreserver enn de 150w jeg har til rådighet kan gjøre med lyden. Vermin sine Bryston amper er selvfølgelige testkandidater, Shadow har en Holton amp som jeg tenker å spørre om å få teste. Jeg deler på 250-300Hz mellom basstårn og satelitter og har en formening om at det gjør den klangmessige matchen mellom ampene viktigere enn ved lavere deling. Noen andre åpenbare kandidater jeg bør vurdere?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    FirstWatt turboen holder kontrollen på satelittene H.R og det gjør den aldeles utmerket!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    klangmessig ville jeg prøvd Bryston til Vermin
    de var forrykende gode i midbassen og nedover
    imo
    mvh
    Leif

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.677
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    En ting er ihvertfall sikkert. 10mm2 solid kåre som ht kabel er et hælvete å styre med! Lyden; massiv;)
    Da har vi i det minste nøyaktig samme opplevelse av 10mm2 solide Caahre. Det skjedde definitivt noe med trøkket / smekket her i huset.

Kanskje vi er ofre for en galloperende placeboeffekt.

ShineySmileysFrustration.jpg

/ Morten

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Da starter vi med det som er tilgjengelig lokalt tenker jeg. Standard FirstWatt F5 på topper og min Turbo på basser. Så får vi teste Vermins Bryston og evt. Shadows Holton. Var det omfattende å bygge om fra 110 til 220v Leif?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Flottings. Er god tilgang på dem i Canada ser jeg. Ikke så dyrt heller. Hvis de bare overlever turen over dammen...

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    En liten italiensk prog-godbit som jeg ble tipset om i går:

En til som er litt mer spennene å se på. Anjo Gabriel fra Brasil

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje på tide å tenke på filterkasser etterhvert...
    base deleilter.jpg

Får ta en telefon til snekker Bakken tenker jeg. Kunne tenke meg en kasse med plexi-lokk. Sjekk dempeplattformene!! Årets tweak:rolleyes: hvis bare filtrene hadde veid 15-20kg mer hadde det kanskje hatt noe for seg.. Sikkert ikke dumt å løfte filtrene opp fra gulvteppet uansett. Hadde egentlig planer om å bytte ut Mundorf rxf kondisene til sølv i olje, men det låter så bra nå at jeg tror jeg skal la være å fikle noe med det som funker. Ingen av de som sitter i serie med signalet uansett. Den store Duelund diskosen er eneste kondensator i signalveien.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    definitivt for den BASE kassen er magnetisk så det holder!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Der kom jammen postdama med pakke fra Blue Jeans også. Null støy med BJ interconnecten på 16 fot. Lyd var det også :) Umiddelbart ingen hørbar nedgradering fra den lange sølvkabelen. Tror jeg skal kunne leve godt med denne støyfrie kabelen ja:cool: Den lange sølvkabelen blir mest sannsynlig resirkulert. Tenker den får bli materiale for å lage to kabler som skal brukes mellom Airtangent arm og den nye Consen riaaen som ventes inn i løpet av neste helg hvis alt går etter planen. Den andre fra Consen riaa til pre.

Høyttalerkabelen får nok plass i boden. Den ble bestilt før Vermin kom drassende med de massive 10 kvadratene. De er alt for stive til at jeg gidder bale med noe annet på en stund. Ellers ser da BJ kabelen grei nok ut den med fine låsbare bananplugger.

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    definitivt for den BASE kassen er magnetisk så det holder!
    Magnetisk??? Trodde stort sett det var alu og bly i base plattformene jeg, men kan godt være at jeg tar feil.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    topplaten på de jeg hadde var i alle fall av tynn stålplate

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg sjekket og BASE plattformene er ikke magnetisk! Hverken topp-plate eller andre deler av plattformene jeg bruker.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Placebo skal ikke undervurderes Lagga! Mange har blitt helbredet av helt reelle plager og sykdommer kun ved hjelp av troen på at placebomedisinen de får vil hjelpe. At vi audiofile nevrotikere får litt mindre nevroser av at det ligger en tykk fin kabel bak racket kan utmerket godt gi seg utslag i opplevd heving av lydkvaliteten. Ser ikke bort fra det nei. Således kjenner jeg at mine nevroser har det veldig greit med den tjukkaskabelen som kveiler seg fra bassamp til basstårn og derfor låter den nok bedre enn 4 kvadrat biltema ht-kabel også. Skal uansett kose meg med placebo/eller reell lydforbedring og masse ny musikk gjennom helgen;) Ha en god helg alle sammen!
    placebo_cartoon.jpg

En ting er ihvertfall sikkert. 10mm2 solid kåre som ht kabel er et hælvete å styre med! Lyden; massiv;)
    Da har vi i det minste nøyaktig samme opplevelse av 10mm2 solide Caahre. Det skjedde definitivt noe med trøkket / smekket her i huset.

Kanskje vi er ofre for en galloperende placeboeffekt.

Vis vedlegget 251243

/ Morten

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Vel Kjetil. Nå er jeg førstemann som får høre den nye riaa'en din. Sammenlignet direkte med min som står inne i pre'en. De er ganske ulike med at din har regulator på utgangen og jeg har kondensator. I tillegg har din betydelig større filtrering en min. Tot 400000uf kondensatorbank inkl et 17 ordens filter. Her er den ingen antydning til brum nei.

Min er god Kjetil. Men dette er en annen liga. Den har tatt et kvantesprang siden sist du hørte den. Så hvis du likte den da.....

Den er mørk, myk og glatt som silke. Den maler en kjempescene. Den er dypere, høyere og bredere en min. Luftig og oppløst. Hvis ikke du kommer til å elske denne, forstår jeg ingenting. Dette var en høyder!

Gratulere!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.677
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Placebo skal ikke undervurderes Lagga! (-) har det veldig greit med den tjukkaskabelen som kveiler seg fra bassamp til basstårn og derfor låter den nok bedre enn 4 kvadrat biltema ht-kabel også. Skal uansett kose meg med placebo/eller reell lydforbedring og masse ny musikk gjennom helgen;)
    Ingen tvil om at det meste foregår MELLOM øra, mange sier at de stoler på ØRA sine - men de er da det siste det går an å stole på, de er rimelig lettlurte,
    bare å klikke seg inn på kabeldelen av forumet for legio eksempler på det.

For meg handler det om overføring av energi, om det går an å kalle det det. Gir seg som nevnt uttrykk i smekket og kraften, men ikke bare det jeg hører.
    Det er også det rene fysiske når jeg drar på, det trøkker i mellomgolvet på en overbevisende måte.

Som du skriver; er den punchen placebo, er det en placebo jeg med glede kan leve med.

ShineySmileysBlink.jpg

/ Morten

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    En fin rapport å lese til morgenkaffen det Atle!
    I orginalutgave gjorde den et sånn inntrykk at lysten på et slikt riaa trinn i grunnen har vært der siden. Jeg hadde i grunnen bestemt meg for å gå for et likt ditt, men Consen hadde ikke mulighet for å bygge et fra bunnnen av på det tidspunkt. Han foreslo for meg at jeg kunne kjøpe den jeg allerede hadde hørt. Han måtte bare gjøre den klar først. Det har da altså avstedkommet en ytterligere forbedring av et allerede fantastisk bra byggverk som dere nå altså rapporterer låter enda bedre enn det som var den nyeste utgaven og det med solid margin etter hva jeg leser av din rapport her og mail fra Consen. En kjempebonus!
    Consen riaa mk3 lite.jpg

Kan nesten ikke vente til det blir helg igjen og jeg får hørt den selv. I orginalutgave stod den ikke tilbake for min all time favorittriaa: Aesthetix IO signature. Og med disse rapportene har jeg svært høye forventninger til hvordan den låter;) IO er den mest dynamiske riaa (med riktige NOS rør) jeg har hørt og jeg har glatt akseptert det rørsuset som er prisen man må betale for rørforsterkning i alle ledd. Nå blir det veldig spennende om jeg kan få tilsvarende dynamikk med en transistor riaa og dermed slippe rørsus! Planen er uansett å beholde IO slik at jeg har to selvstendige vinylrigger der mange prinsipper er helt forskjellige både mht mekanisk oppbygging og riaa teknologi. Det blir spennende!

Vel Kjetil. Nå er jeg førstemann som får høre den nye riaa'en din. Sammenlignet direkte med min som står inne i pre'en. De er ganske ulike med at din har regulator på utgangen og jeg har kondensator. I tillegg har din betydelig større filtrering en min. Tot 400000uf kondensatorbank inkl et 17 ordens filter. Her er den ingen antydning til brum nei.

Min er god Kjetil. Men dette er en annen liga. Den har tatt et kvantesprang siden sist du hørte den. Så hvis du likte den da.....

Den er mørk, myk og glatt som silke. Den maler en kjempescene. Den er dypere, høyere og bredere en min. Luftig og oppløst. Hvis ikke du kommer til å elske denne, forstår jeg ingenting. Dette var en høyder!

Gratulere!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sjekk hva Thomas Mayer bygger....
    DHT pre-amper
    LCR riaa og tape repro amps
    variable riaa for shellac mm
    VinylSavor: Two DHT Phono Stages

min Thorsten Loesch/Borderpatrol riaa-TVC knuste Aestetix Io

mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Du har tipset om de riaa'ene før Leif. Interessant nok, men jeg hadde lyst på en transe riaa og Consen riaa'en har jeg hatt muligheten for å teste her hjemme så jeg vet at den faller i smak. Hva er forresten prisen på Mayer riaa'en? Den ser veldig lekker ut!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    vet ikke
    trolig dyr....
    syntes Sluket snakket om 90K for en full pre med Riaa, men aner ikke hvilken versjon....LCR, sølv DHT linje ..osv
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Ok, blir grådig morro å høre hvor god Consen faktisk har greit å lage denne riaa klumpen som har noen ganske interessante konstruksjonsløsninger. Bla ingen kondensator i signalveien og en voldsomt forseggjort PSU som i følge konstruktøren er tystere enn batterier.

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Beklager. Ble revet litt med. En antydning auforisk. :)
    Men dette var gøy. Vi har hatt noen oppturer med Gunnars konstruksjoner. Dette var en av dem. Kjempegøy å finne ut at det er mer å hente. Må nok dykke ned igjen i min. Men først har jeg en liten klasse A bygge.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, ingen grunn til å beklage. Euforiske rapporter om utstyr som er på vei inn er mye hyggeligere enn katastrofale rapporter :) Jeg er i utgangspunktet rimelig overbevist om at Consen riaaen holder mål sammenlignet med det aller meste!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Har alt for lange nettkabler og må korte ned på en hel del av dem. Da må man ha flere kontakter. Klarte ikke motstå fristelsen for å bestille flere "karbon" plugger fra ebay. Ikke for at jeg tror de låter så himla mye bedre enn andre ting, men fordi de er forholdsvis rimelige og ser så dritsexy ut at jeg får enda litt mer ro i en nevrotisk sjel av å vite at det ser så bra ut på baksiden også:rolleyes:
    Carbon nettstikk.JPG

Jeg har kjøpt et par sånne før og likte godt oppbygningen. Spesielt likte jeg "strekkavlastingen" for kabelen ut av stikket som besørges av fire skruer som låser kabelen i fast grep. Furutech sin gummihylse for samme formål er jeg mindre begeistret for da jeg opplever at den løsner!

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.670
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    blir bra å få kortet ned på strømkablene, gutty.

jeg fikk noen stumper av hel igår, og det gjorde underverker for grisesalaten bak racket.
    nøyer meg med lakris, kjører fra en isotek mini sub.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Må bare få kjøpt inn strømper og krymp så det ser boutique ut! De fleste av mine komponenter går fra pure veggpower. Har en Trafomatic classic 500 som forsyner digitalriggen med foredlet strøm og som er tiltenkt samme rolle for Consen riaa. De andre komponentene mine er ikke anbefalt å brukes med strømtryllerier.

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Sulten! Røyk på en klippfiskbestilling...5kg på vei i posten:cool:

Klippfisk.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.670
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    wow!

5kg blir jo bacalao nok til 2 personer som ikke er så veldig sultne

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    eller småtygge på, supplert med en sixpack, la oss si en onsdagskveld. Regner med posten tar et par dager. Bra alternativ til Maarud og Kims.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Må være endeløse gaphøl østafor hvis det er standarden Mesut:eek:
    Baccalao oppskrift.jpg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Bacalao er best dagene etterpå, bare å fyre opp gryta med andre ord. Har en 15-liter hvis du trenger, og stor kjeft for godt fór.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Glemmer aldri gratiskonsertene på Middagskjelleren i Tromsø tidlig 90 tall med et fast innslag av russere med poser under bordet (med vodka) tyggende på tørrfisk som Maarud og Kims alternativ. Legendarisk!!
    eller småtygge på, supplert med en sixpack, la oss si en onsdagskveld. Regner med posten tar et par dager. Bra alternativ til Maarud og Kims.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn