gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    gjør det sjæl da vel? :cool:
    Bakken kan forresten sikkert mekke flere ølmager, så du har ingen unnskyldning for å ikke slå til....

mvh
    Leif

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.797
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Rune. Dårlig ide å fjerne det ene element. Da vil jo hele konstruksjonsprinsippet være ødelagt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.856
    Torget vurderinger
    23
    Klå ikke på de bassene - det er en grunn (eller rettere sagt flere) til at bestykningen er slik den er. Endres denne må det hele gjøres om. Variant med 604 i senter er prøvd ut - krever mye inhouse justeringer/målinger og gir et ganske komplekst filter også.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Da er de bassene mer komplisert enn jeg innbillte meg.Beklager rotet:)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Det virker som om en del tror at disse OB bassene kun er fem svære elementer som er putta inn i en pimpa innpakning. En konstruksjon som lett kan kopieres til en mye hyggeligere pris. Sorry karer, det ække sånn det fungerer;) Konstruksjonen er mer kompleks enn som så. Hvordan ting er koblet og hvordan det virker vet jeg ikke, men det funker. Det funker som bare rakkern! Jeg har ikke hørt noen andre OB løsninger spille i nærheten av hva dette bass systemet gjør. Utenom SLOBSa til Sluket da. Det tok omtrent to låter spilt på dem i Slukoteket før jeg var helt solgt!

Som sagt har jeg ingen planer om å endre på bass systemet som jeg er superfornøyd med. Det fungerer aldeles nydelig i henhold til mine forventninger, preferanser og til rommet som de står i. Jeg har vært veldig bevisst i valg av bass system. Når jeg først skulle hoppe i det og legge litt penger i noe slikt, var det et stort poeng for min del at de skulle være både fleksible nok og være av en sånn kvalitet at de ville kunne matche et hvilket som helst fremtidig satelittsystem. Det ble brukt en del tid på research og planer ble endret underveis.

At jeg kommer til å leke med andre satelittsystemer har ligget i kortene hele tiden. Lysten på et frontlada satelittsystem med kompresjonsdrivere ligger og lusker i bakhuet hele tiden, men det vil nok ta tid før jeg evt. realiserer noe slikt. Så langt leter jeg enda etter det perfekte alternativ. Regner med at det finnes og at det er dyrt og sikkert krever litt mer plass enn jeg har til rådighet i mitt rom pr. i dag. Så lenge jeg er så fornøyd som jeg faktisk er (til tross for skepsis til for høy deling) gjør det faktisk ingenting å måtte vente i noen år på at noe slikt kan realiseres. Den høye delingen er gjort som følge av lang tids lytting. Jeg har hatt flere second opinions på hva som funker best. Og valgt deling er rett og slett det som låter best. Låter det bra, da er det bra! Da har jeg ingen problemer med å svelge en kamel eller to med tanke på hva jeg får utnyttet av BLH prinsippet eller ikke. Snur man på flisa er det jo fint å kunne bruke den absolutt dyreste komponenten i høyttalersystemet (OB bassene)over størst mulig frekvensspekter også da.

Får forøvrig plenty gode forslag og fristende skisser av flotte ting som frister. Veldig greit å ha noe å sikle på. Og hvem vet, plutselig dukker det opp et alternativ som kan realiseres!

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Du kunne kanskje prøvd 203 i digre Autotech horn for fulltoner: Horns

Siden du har driverne allerede mener jeg. Da er fallhøyden meget liten og du kan prøve frem og tilbake.

Det er en stor fordel å få alt på linje og ekstra følsomhet på satelittene er vel etterlengtet ift det følsomme bass-systemet ditt.

Mine satelitter har omtrent samme følsomhet som dine, allikevel er de først på likt nivå når satelittene kjøres balansert mens bassene kjøres singel ended. Det er vel 3-4 dB mer gain via XLR? Når jeg har en slik differanse i bassenes favør hos meg med 2 basser tør jeg ikke tenke på hvor følsomt ditt bass system er :rolleyes: :cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Mine basser skal etter hva jeg kan huske ha en følsomhet på rundt 108dB. Husker jeg rett da Sluket?

Autotech ideen har jeg også lekt med HEL. Jeg kjenner en som har et par som jeg kan få kjøpe til og med:cool:, men de er som du sier ganske svære de også. Den store fordelen er jo at jeg da kan leke med FLH og bruke de samme driverne og de samme delefiltrene som jeg bruker på ølmagene. Sannsynligvis det mest kostnadseffektive eksperimentet. Så hvis noen klarer pønske ut en pen skisse for å stable dem kan jeg kanskje la meg lokke utpå;) Emo, har du tatt påskeferie??

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.797
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    autotech (elefantrasser) under 450hz er ikke noen god ide med 203 og går man opp til ca 600 så begynner der å synge.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det var ikke meningen å fremstå som om jeg tror mitt forslag var bedre enn det du allerede har gutman:) Tenkte bare det kunne vere interesant å teste da jeg så ditt hjertesukk om at du kunne tenkt deg litt mer plass og satelittene på linje med bassbaflene samtidig som du kunne fått sett hele filmlerrettet.

Men jeg tenkte sikkert også for enkelt på de store bassbaflene.Jeg vet ikke hvordan de er oppbygget og det er klart at viss der er passivt filter involvert så er det ikke så enkelt å gjøre en test som jeg trodde.

Samtidig kunne jeg gjerne tenkt meg å høre hva man mener går så gæli viss man fjerner den 15" i midten? Av nysgjerrighet,ikke kverulering altså :)
    Vil anta man mister ørlite jevnhet i bassladingen av rommet,men samtidig ville jeg gjettet på at man likevel beholder mye av den siden man har 2*15" mot gulv og vegg ,og 2 mot tak og vegg med omtrent samme avstand til gulv og tak.Altså uansett en jamnere lading av rommet og en jamnere lydbølge mot lytter enn standard d'appelito der de øvre bassene ofte har større avstand til tak enn de nedre har til gulv.Og en jamnere basslading av rommet enn jeg har fått med mine eksperimenter med maks 2*15" under diverse mellomtone og topp systemer.

Forslaget var uansett godt ment:)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Intern deling mellom elementene gjør at dipolpeak er minimal, og at frekvensresponsen over denne ikke øker i volum som det gjør ved å parallellkoble på "vanlig" måte. Det er med andre ord gjort noen tiltak for å jevne responsen ganske langt oppover i lia.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg tilbud om å låne Autotech elefantrasser av Jaerbu for testing. Ikke noe problem å dele på 600Hz H.R. Har jo Marchand som lar meg dele til 5kHz så jeg har litt å gå på :) Men trenger man de største elefantrassene hvis man skal dele så høyt som 600Hz? Eller kan man slippe unna med noen som er litt mindre?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Jeg deler mine JMLC 350 på 600, tror de som har 270 også stort sett deler her.

Høres rart ut at man må dele så høyt på JMLC200, men det kan ha med elementet og preferanser å gjøre?

En oktav over 200 burde være utgangspunktet så vidt jeg har forstått.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Den tegningen er med 12" i bafflene, gutty, de er ikke SÅÅÅ store ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Det var den eneste tegninga jeg hadde liggende med OB og elefantrasser. Godt de ikke blir så store da! Hønnstørrelser og deling kan jeg ikke noenting om så jeg overlater scenen til de som måtte ha noe å bidra med..H.R har jo lekt endel med FE203 i elefantrass, men fant aldri helt roen med den løsningen. Regner med påskeSluket har noen vettuge innspill å komme med.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Slapp av Rune. Forslag og innspill er alltid hjertelig velkomne i tråden:cool: Du ser hva det avstedkommer....

Det var ikke meningen å fremstå som om jeg tror mitt forslag var bedre enn det du allerede har gutman:) Tenkte bare det kunne vere interesant å teste da jeg så ditt hjertesukk om at du kunne tenkt deg litt mer plass og satelittene på linje med bassbaflene samtidig som du kunne fått sett hele filmlerrettet.

Men jeg tenkte sikkert også for enkelt på de store bassbaflene.Jeg vet ikke hvordan de er oppbygget og det er klart at viss der er passivt filter involvert så er det ikke så enkelt å gjøre en test som jeg trodde.

Samtidig kunne jeg gjerne tenkt meg å høre hva man mener går så gæli viss man fjerner den 15" i midten? Av nysgjerrighet,ikke kverulering altså :)
    Vil anta man mister ørlite jevnhet i bassladingen av rommet,men samtidig ville jeg gjettet på at man likevel beholder mye av den siden man har 2*15" mot gulv og vegg ,og 2 mot tak og vegg med omtrent samme avstand til gulv og tak.Altså uansett en jamnere lading av rommet og en jamnere lydbølge mot lytter enn standard d'appelito der de øvre bassene ofte har større avstand til tak enn de nedre har til gulv.Og en jamnere basslading av rommet enn jeg har fått med mine eksperimenter med maks 2*15" under diverse mellomtone og topp systemer.

Forslaget var uansett godt ment:)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.797
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    203 i elefantrass er svært tøft om du ikke deler så lavt som jeg gjorde. Etter at broderen overtok dem så hevet vi delingen til ca 600 og vips så ble mye av de issuene jeg hadde en saga blott. Ikke missforstå, å dele på 350 går fint, men med mine basser og mitt rom ble det spinkelt. Hevet til 450 og det ble bedre, men hadde jeg gått opp enda litt så ville jeg muligens sittet på dem enda.
    Smekken og trøkket som det skaper er jo svært vanedannende. Jeg ville uten tvil testet det ut om du fikk fatt i et par rasser, for jeg tror det ville kledd bassene dine ufattelig godt..

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Skal jeg sette deg opp med opsjon på Nagaoka kjøp da Rune?;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Veldig fin gest av Jarebu å låne meg sine tuter. Så får vi se hva testen avstedkommer. Tror det kan bli artig ja :) Om det funker kan det utmerket godt være at det blir sommerens lekeprosjekt. Kjenner en som hadde et par tuter i Nextel liggende i vinter. Blir dette suksess, ser jeg ikke bort fra at de får et nytt hjem. I mellomtiden er jeg veldig mottakelig for skisser på forskjellige stands/stativ alternativer..

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Skal jeg sette deg opp med opsjon på Nagaoka kjøp da Rune?;)
    Hehe,nei det var nok litt ment som spøk,men takk for tilbudet:)
    Jeg har forsåvidt litt lyst på et par mindre BLH enn TP1ene mine som gir meg fleksibilitet til å leke meg med diverse av bredbåndselementene jeg har liggende som Lowther PM4A,Rullit Field-coilene,Saba,Telefunken,osv. ,men da må jeg ha tilgang til å justere volum på bakkammer pluss mulighet til å skru i litt forskjellige frontbafler.Jeg kan ikke begynne å sage og hærje med de fine kassene dine :D

De så forresten små og søte ut de 200 tubaene lenger oppe:D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.856
    Torget vurderinger
    23
    JMLC-200 / 8" fullrange kan trygt deles på 350, særlig med ditt bassystem, Gut Man. Kombinasjonen er forøvrig glimrende. Mindre horn fysisk (for 8" elementer) finnes ikke i denne profilen, da må en ev. over på andre hornfabrikat og f.eks. Tractrix profil.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Størrelsen er kanskje den største bekymringen.. At det vil kunne låte bra, er jeg ikke i tvil om. Får smile fint til Vermin og håpe at han har lyst å hjelpe meg med snekring av testkrybber. Så blir det nok noen telefoner til broder Sluk for teknisk assistanse i forhold til monteringshøyder/bakkammer vs. ob o.l tenker jeg. Er forespeilt en lengre sykemeldingsperiode av doktoren min så derfor tenker jeg at det kan være greit å ha noe slik å sysle med i den tiden.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.856
    Torget vurderinger
    23
    Uffda, håper ikke det er noen slemme lidelser som nå kaster deg i armene til NAV?

Skal ta en titt i arkivet, har fler tegninger til bakkammer og stativ liggende. Til et prøveoppsett med lånte gevanter kan du gjøre ting enkelt & billig.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    De sier jeg skal bli frisk, men det vil ta tid. Så da får man vel prøve å gjøre det beste utav rekonvalesensen tenker jeg. Hva er vel mer terapeutisk enn å kose seg med potensielle nye hønnprosjekter? U got PM Sluket!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.856
    Torget vurderinger
    23
    Mer terapeutisk enn hornprosjekter..? Noe slikt kan jeg vanskelig forestille meg finnes ;) Legevitenskapen har i flere tiår kjent til horns helbredende egenskaper, og den samlede alternativbransjen likeså. Selv Snåsamannen har et par som han går tre runder rundt når ting røyner på...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.856
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke du noen plater å vaske, Eros?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    platespilling er langt mer fun enn vasking, trur eg.
    Må nesten spørre den bedre halvdel igjen da. Vi gikk akkurat igjennom lista for RSD som starter om under ni timer. Ble smått enige om hva jeg skal gå hardt ut for, ikke snakk om noe husvask der nei.

edit:
    beklager total avsporing. God muzak er uansett verdens beste rekonvalesens og positiv avsporing av fokus.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Den tegningen på forrige side med 200 horn og dipoltårn er noe av det tøffeste jeg har sett :)

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    572
    Det er påmontert bak-kammer på horna. Ca.10-12 ltr mener jeg de skal være. De er laget av aluminiumsrør med 20mm gods og en diameter på ca.300mm. Hele greia veier ca. like mye som selve hornet, slik att de skal være nogenlunde balanserte. Litt asfaltplate demping eller lignende må kanskje til dog. :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Synes også den er bæltøff HEL. Den tilsynelatende lave plasseringa av JMLC-200 er veldig kul. Tror jeg skal klare å vinne en del bredde mellom satelitter og samtidig ivareta linjeplasseringen med en slik variant.

Sluket; er du i gang med å lete i arkivet? Henter lånehønna på onsdag :cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Det er påmontert bak-kammer på horna. Ca.10-12 ltr mener jeg de skal være. De er laget av aluminiumsrør med 20mm gods og en diameter på ca.300mm. Hele greia veier ca. like mye som selve hornet, slik att de skal være nogenlunde balanserte. Litt asfaltplate demping eller lignende må kanskje til dog. :)
    Er kamrene montert på en måte som gjør at man kan teste både med og uten bakkammer? Eller er det en så stor fordel med bakkammer at det ikke er vits i å teste uten? Har du tilfeldigvis et bilde av innfesting/bakkammer liggende så jeg kan få noen innspill på en smart måte å feste en brakett til diskant?

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    572
    En kan bare skru av endeplaten, så er det helt åpent bak. En brkaett fixes enkelt ved å lage en ca. 400mm(?) høy brakett som festes på to av skruene som holder horna og bak-kammeret vil jeg tro. Easy peasy.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.856
    Torget vurderinger
    23
    For optimal lading av horn/belastning av element, samt best perspektiv et. skal det være bakkammer. Fornuftig volum er ca. 11 liter mener jeg å huske. Ikke ekstremt kritisk, dessuten lett å justere/tune og 11 l. er stort nok volum til aktuell delefrekvens og samtlige Fostex' spesialelementer. T500 kan du henge fra taket med to rette lister, en oppe og en nede, festes til T500 med grov elektrikerstrips foran og bak, så bruker du wire fra nærmeste byggshop, fest wiren permanent i forkant pinne på T500, i bakkant av samme pinne (noen cm. utenfor T500) borer du hull til wire og monterer lås på undersiden. Da kan du vinkle T500 ned moot lyttepos. på en enkel måte. Husk knute på wire UNDER låsen, som sikring. Listen i taket setter du der du har merket opp etter måling. Øyeskruer gjennom lista, da kan T500 heises opp/ned til optimal høyde før du justerer vinkel og låser det hele.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Tror jeg prøver å pønske ut en innfestning på bakkammer. Har lite lyst å perforere lydhimlingen og gipsplatene for en testjigg. Hvor lavt kan jeg slippe unna med JMLC-200 mot gulv? Bør midten av FE-203 være i ørehyde?

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    572
    Bak-kamrene er justerbare, så du kan evt. justere vinkelen for best resultat i lytteposisjon.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Er det understell på horna også?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.856
    Torget vurderinger
    23
    Trodde du hadde vanlig tretak.. da blir det litt verre ja.

Senter horn i lyttehøyde, ev. avvik i.h.h.t. personlig preferanse. Selv HATER jeg å se ned på musikken. 90 - 100 cm. er ganske så greit onråde, litt avhengig av lyttepos./stolhøyde selvsagt.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    572
    Det er Fester på bakkamrene, som igjen er ment å bli festet på en plate/ kasse eller noe. Du får nesten bare se. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn